abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219290270
Inspectie is helemaal klaar met bedrijven: statiegeld op flesjes moet fors omhoog, anders megaboete
Gaan we per 1 januari 15 cent meer statiegeld betalen op flessen? Het bedrijfsleven verzet zich er fel tegen, maar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stuurt daar wel op aan. De inspectie is namelijk woedend over de slechte inzameling. Donderdag staan de partijen tegenover elkaar bij de Raad van State.

Uit vertrouwelijke stukken, in handen van het AD, blijkt dat het bedrijfsleven consumenten al vanaf 1 januari meer financiėle prikkels moet geven om hun flesjes in te leveren.

Verpact, dat de inzameling namens het bedrijfsleven uitvoert, mag van de ILT kiezen. Of 15 cent extra statiegeld per flesje - 30 in plaats van 15 cent dus - of een retourbonus van 15 cent. Mensen betalen dan nog steeds 15 cent statiegeld, maar krijgen bij inlevering 30 cent terug.

Bij deze maatregel gaat de prijs op de kassabon niet omhoog, maar zo’n bonus kost het bedrijfsleven wel echt geld. De prikkel om de inzameling te verbeteren, wordt op die manier een stuk groter, is de gedachte.

Half miljard aan statiegeld niet uitbetaald
Als het bedrijfsleven niet luistert, volgt vanaf 1 januari een dwangsom van 1,5 miljoen euro per dag. Dat bedrag kan oplopen tot 21 miljoen euro. Volgens de ILT kan Verpact dat geld prima missen.

Tussen juli 2021 en december 2024 alleen al zou de organisatie 505.868.500 euro aan inkomsten hebben gehad van consumenten die hun flesjes en blikjes niet inleverden.

Verpact wil echter geen extra statiegeld heffen, noch een bonus uitkeren, en stapt naar de Raad van State. „Verpact vraagt in deze zaak om een pauzeknop: het tijdelijk schorsen van de last onder dwangsom”, meldt een woordvoerder.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-megaboete~a3ab110c/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219290281
quote:
Bij deze maatregel gaat de prijs op de kassabon niet omhoog
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:04:27 #3
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290289
Mooi. Nog te vaak zie ik mensen statiegeldvoorwerpen in het restafval gooien. Die vijftien cent is blijkbaar niet genoeg, als betwijfel ik of een verdubbeling dat wel is. Met de inflatie van de afgelopen jaren is het percentage dat je extra betaald als statiegeld ook alleen maar minder geworden natuurlijk.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_219290291
Dus omdat het systeem niet werkt, gaan we datgene doen waardoor het nog minder gaat werken?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:05:47 #5
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290295
En die flesjes Spa die je ziet hebben een waardeloze verpakking want de etiketten laten snel los waardoor de flesjes niet meer in te leveren zijn. Laten ze daar ook maar wat aan doen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_219290296
Nou, dan kan de fabrikant een nieuwe ontwerp. Eentje die duurzaam en herbruikbaar en of geheel biologisch afbreekbaar verpakking.
dus plastic niet meer gebruiken..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_219290303
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:04 schreef Dagoduck het volgende:
Mooi. Nog te vaak zie ik mensen statiegeldvoorwerpen in het restafval gooien. Die vijftien cent is blijkbaar niet genoeg, als betwijfel ik of een verdubbeling dat wel is. Met de inflatie van de afgelopen jaren is het percentage dat je extra betaald als statiegeld ook alleen maar minder geworden natuurlijk.
Niet alle verkooppunten zijn innamepunten.
Oa daar moet een verplichting aan komen.

En op blikken aluminium, wat makkelijk te recyclen en te filteren is, moet ook afgeschaft worden.

Anders voorspel ik een opkomst van alternatieve verpakkingen.
1947-2016
pi_219290309
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:05 schreef Dagoduck het volgende:
En die flesjes Spa die je ziet hebben een waardeloze verpakking want de etiketten laten snel los waardoor de flesjes niet meer in te leveren zijn. Laten ze daar ook maar wat aan doen.
Maar dat kost die organisatie geld. Nu heeft die organisatie nog een half miljard verdiend aan mensen die hun flesjes en blikjes niet konden of wilden inleveren. Als er straks deugdelijke flesjes en meer statiegeldmachines komen, dan raakt die organisatie zijn kip die gouden eieren legt kwijt. Dat gaat dus nooit gebeuren.
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:09:26 #9
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290311
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:05 schreef Red_85 het volgende:
Dus omdat het systeem niet werkt, gaan we datgene doen waardoor het nog minder gaat werken?
Nee, dat klopt niet. Het systeem werkt heel goed, maar niet goed genoeg. Er zijn een paar maatregelen die genomen kunnen worden om het beter te laten werken. Een daarvan is statiegeld verhogen en daarmee de prikkel voor consumenten verhogen om een en ander in te leveren zoals hier wordt geopperd. Een andere is meer statiegeldinnamepunten realiseren. Dit moet Verpact zelf regelen maar ze hebben er schijt aan. Zorgen dat het Verpact geld kost wanneer ze het target van 90% niet halen is daarvoor de manier om het aan te pakken.
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:11:25 #10
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_219290321
Ik geloof dat ze al iets van 500 miljoen verdiend hebben dankzij de slechte inleveringstrategie?
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:11:50 #11
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290326
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Anders voorspel ik een opkomst van alternatieve verpakkingen.
Die opkomst van alternatieve verpakkingen is er al. Zo worden er meer knijpflessen gevonden in bijvoorbeeld zwerfafval. Daarom ben ik er zelf voorstander van om alle op alle drankverpakkingen statiegeld te heffen. Je kunt dan eventueel uitzonderingen maken voor verpakkingen die goed te recyclen zijn en eigenlijk nooit in het zwerfafval terecht komen.
pi_219290327
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:11 schreef MisterFox het volgende:
Ik geloof dat ze al iets van 500 miljoen verdiend hebben dankzij de slechte inleveringstrategie?
Bijna 506 miljoen, ja
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:12:16 #13
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290329
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:11 schreef MisterFox het volgende:
Dat staat ook in de OP ja.
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:13:09 #14
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290333
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Maar dat kost die organisatie geld. Nu heeft die organisatie nog een half miljard verdiend aan mensen die hun flesjes en blikjes niet konden of wilden inleveren. Als er straks deugdelijke flesjes en meer statiegeldmachines komen, dan raakt die organisatie zijn kip die gouden eieren legt kwijt. Dat gaat dus nooit gebeuren.
Wel als je je als overheid niet beet laat nemen door die lui. Zorgen voor een betere wet.
pi_219290339
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:13 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Wel als je je als overheid niet beet laat nemen door die lui. Zorgen voor een betere wet.
Gelukkig is Mark hier niet meer. Die had ongetwijfeld een gunstige deal voor het bedrijfsleven gefikst.
pi_219290341
Ik zou zeggen: 1,25 euro statiegeld op anderhalve liter flessen.

Dan is frisdrank in Duitsland gratis als je de flessen in Nederland netjes inlevert. ;)
pi_219290351
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:04 schreef Dagoduck het volgende:
Ik gooi statiegeld in de afvalbak op straat omdat ik er niet mee rond wil lopen, ik wil geen goor blikje in mijn tas dat alles ligt onder te lekken (en ja, je kan het blikje leeg schudden, er blijven druppels uit komen)

Of ik nu 15 cent of een euro moet betalen aan statiegeld, ik gooi het gewoon in de afvalbak, een flesje met een dop neem ik wel mee naar huis
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:19:54 #18
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290356
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]

En op blikken aluminium, wat makkelijk te recyclen en te filteren is, moet ook afgeschaft worden.
Juist niet. Aluminium blik zag je heel vaak terug in zwerfafval. Recyclen en filteren is leuk maar daarvoor moet het wel in de (rest)afvalstroom terecht komen. Dat gebeurt met zwerfafvalblikjes niet, die vergaan in de natuur (en de plastic laag die erin zit wordt microplastic in de natuur). Of de blikjes worden vermaaid op grasvelden en in weilanden en zorgen daar weer voor andere problemen.

In mijn gemeente (HVC, een van de grootste afvalinzamelaars) wordt niet aan nascheiding gedaan, blik in restafval verdwijnt dus in de verbrandingsoven. Blik bij het PMD wordt wel gescheiden. Maar dat lost het probleem van blik in zwerfafval dus niet op, wat statiegeld wel voor een groot deel heeft gedaan.
pi_219290358
Bedrijven beboeten omdat de mens te verrot is om het in te leveren _O-

Helemaal van het padje.
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:22:37 #20
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_219290369
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Gelukkig is Mark hier niet meer. Die had ongetwijfeld een gunstige deal voor het bedrijfsleven gefikst.
Doet ie nog steeds, maar nu als NAVO-chef.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:23:33 #21
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219290381
quote:
82s.gif Op dinsdag 18 november 2025 09:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
maar zo’n bonus kost het bedrijfsleven wel echt geld.
Vooral doorgaan met dit systeem, want minder zwerfafval. Zonder statiegeld zouden er in het volgende plaatje ook blikjes en flesjes liggen. Toch mooi dat het opgeruimd is:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 18 november 2025 @ 10:24:18 #22
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219290384
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:18 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Ik gooi statiegeld in de afvalbak op straat omdat ik er niet mee rond wil lopen, ik wil geen goor blikje in mijn tas dat alles ligt onder te lekken (en ja, je kan het blikje leeg schudden, er blijven druppels uit komen)

Of ik nu 15 cent of een euro moet betalen aan statiegeld, ik gooi het gewoon in de afvalbak, een flesje met een dop neem ik wel mee naar huis
Dan misschien geen blik meer kopen? Leg het blik op zijn minst bovenop de afvalbak zodat andere mensen het wel in kunnen leveren. Ieder blikje dat je niet inlevert daar gaat het geld van naar Verpact.

Ik consumeer eigenlijk nooit blikjes en flesjes onderweg maar raap regelmatig blikjes op van straat, even uitschudden en ik stop ze gewoon, opening naar boven, in mijn jaszak. Of onder mijn snelbinder op de fiets of in de kofferbak van mijn auto. Heb er nog nooit een vieze jas van gehad.
pi_219290394
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:24 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Dan misschien geen blik meer kopen?
Soms is het product alleen in blik te verkrijgen

quote:
Leg het blik op zijn minst bovenop de afvalbak zodat
Zodat het er bij een beetje wind van af kan waaien en alsnog de natuur kan vervuilen?
pi_219290399
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:19 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Juist niet. Aluminium blik zag je heel vaak terug in zwerfafval. Recyclen en filteren is leuk maar daarvoor moet het wel in de (rest)afvalstroom terecht komen. Dat gebeurt met zwerfafvalblikjes niet, die vergaan in de natuur (en de plastic laag die erin zit wordt microplastic in de natuur). Of de blikjes worden vermaaid op grasvelden en in weilanden en zorgen daar weer voor andere problemen.

In mijn gemeente (HVC, een van de grootste afvalinzamelaars) wordt niet aan nascheiding gedaan, blik in restafval verdwijnt dus in de verbrandingsoven. Blik bij het PMD wordt wel gescheiden. Maar dat lost het probleem van blik in zwerfafval dus niet op, wat statiegeld wel voor een groot deel heeft gedaan.
Alu is het meest recyclede materiaal op de planeet.
En hvc is een lui schijtbedrijf wat maar 1 ding wil: alle kosten afwimpelen op de bewoners. 0 effort.

quote:
6s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:11 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Die opkomst van alternatieve verpakkingen is er al. Zo worden er meer knijpflessen gevonden in bijvoorbeeld zwerfafval. Daarom ben ik er zelf voorstander van om alle op alle drankverpakkingen statiegeld te heffen. Je kunt dan eventueel uitzonderingen maken voor verpakkingen die goed te recyclen zijn en eigenlijk nooit in het zwerfafval terecht komen.
Op alle drankverpakkingen? Dan zul je eerst 'verkooppunt is innamepunt' moeten gaan hanteren. Dan kan verpact daar schijt aan hebben en lollige reclamefilmpjes maken, maar dan moet je dit niet afwimpelen op de consument die in de rij mag gaan staan voor een smerig niet werkend apparaat wat van 100 verkooppunten de flesjes/blikjes/weet ikveelwat moet doen.

Dit is de juiste weg niet. NL kan het niet aan omdat er weel veel te veel partijen tevreden moeten worden gehouden en dan wordt het maar afgewimpeld op de 'consument' die niet aan tafel zit bij de overleggen.
1947-2016
pi_219290405
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 10:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Bijna 506 miljoen, ja
Duidelijk een businessplan en verdienmodel.

Dus verhogen we de statiegelden maar en maken we gebruik van onze corrupte vriendjes. Snel, nu ze er nog zitten!
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')