Ik zal nooit een AI-programma gebruiken om mijn teksten te laten schrijven.
Echte creativiteit komt voort uit menselijke emoties en persoonlijke ervaringen die een machine niet kan voelen. Een algoritme begrijpt de diepere betekenis achter woorden en de nuance van menselijke interactie simpelweg niet.
Schrijven is voor mij een proces van zelfontdekking en reflectie dat ik niet aan een computer wil uitbesteden. Ik hecht veel waarde aan de unieke 'stem' die alleen een mens aan een verhaal kan geven. Een AI genereert resultaten op basis van statistieken, niet op basis van oprechte inspiratie. De imperfecties en grillen van een menselijke schrijver maken een tekst juist interessant en authentiek. Ik weiger bij te dragen aan een wereld waarin kunstmatige intelligentie de menselijke verbeeldingskracht vervangt.
Er zit een ziel in handgeschreven of zelfgetypte woorden die verloren gaat bij automatisering. AI mist de culturele context en de historische gevoeligheid die nodig zijn voor echte diepgang. Ik wil verantwoordelijk zijn voor elke punt en komma die ik op papier zet.
Het proces van worstelen met een witte pagina is essentieel voor de kwaliteit van het eindresultaat. Machines kunnen patronen herkennen, maar ze kunnen nooit een nieuwe, baanbrekende gedachte creëren. Ik ben bang dat het gebruik van AI mijn eigen schrijfvaardigheid op de lange termijn zal uithollen. Een tekst moet een weerspiegeling zijn van de persoonlijkheid van de maker, niet van een dataset. Lezers verdienen de oprechtheid van een echt mens die de tijd heeft genomen om na te denken.
De subtiele humor en ironie die menselijke communicatie zo rijk maken, gaan vaak verloren in code. Ik vertrouw de bronnen en ethische kaders van AI-modellen niet genoeg om ze mijn boodschap te laten formuleren. Authenticiteit is in dit digitale tijdperk mijn kostbaarste bezit als auteur. Daarom zal ik altijd zelf de pen vasthouden, ongeacht hoe geavanceerd de technologie ook wordt.
----
aldus Gemini