Je kan ook omdenken natuurlijk.quote:Op zaterdag 15 november 2025 16:20 schreef GereDathan het volgende:
Ik ben voorstander van fietsers zonder licht aanpakken, levensgevaarlijk. Maar dit kan je toch niet met droge ogen verkopen als overheid/politie dat je voor de veiligheid bekeurd en niet voor de centen?
Belonen werkt beter dan straffen. Sluit je als politie aan bij zo’n actie en stuur iedereen zonder licht door met een vermaning en folder, dat werkt 100 keer beter
Doen we niet allemaal wel eens iets stoms? Zijn intentie was goed, zorgen dat hij goede verlichting kreeg. Dát is waar je naar zou moeten kijken, een stukje menselijkheid.quote:Op zaterdag 15 november 2025 16:36 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Je kan ook omdenken natuurlijk.
De politie geeft die lichtjes gratis weg, ga je daarna nog fietsen zonder licht ben je de lul
Om dan te denken dat je daar wel even zonder licht heen kan gaan, dan ben je echt wel een klapjosti
Omdat de wet een uitzondering maakt.quote:Op zaterdag 15 november 2025 16:18 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Waarom mag je wel met een auto zonder APK naar de APK rijden?
Er is een verschil tussen iets stoms doen en iets doms doen.quote:Op zaterdag 15 november 2025 16:45 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Doen we niet allemaal wel eens iets stoms? Zijn intentie was goed, zorgen dat hij goede verlichting kreeg. Dát is waar je naar zou moeten kijken, een stukje menselijkheid.
Hoe leuk was het geweest als dit positief in het nieuws was gekomen? Dat de agenten daar stonden om iedereen zonder licht de juiste weg te wijzen om wél lichtjes te krijgen.
De politie stond daar niet met de lichtjes, die stond enkel bonnen te schrijven. Zij gaven dus enkel boetes weg.
Je kunt je natuurlijk afvragen of het terecht is dat de wet een uitzondering maakt en toestaat dat je met een auto zonder geldige APK naar een keuringsstation rijdt.quote:Op zaterdag 15 november 2025 16:59 schreef TwenteFC het volgende:
Omdat de wet een uitzondering maakt.
Wat maakt het uit wat jij daar van vindt. Dien een wetsvoorstel in.quote:Op zaterdag 15 november 2025 17:08 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Je kunt je natuurlijk afvragen of het terecht is dat de wet een uitzondering maakt en toestaat dat je met een auto zonder geldige APK naar een keuringsstation rijdt.
Vanuit een bepaald standpunt kun je ook zeggen dat een auto zonder geldige APK, zeker als het een wat oudere auto is, een potentieel gevaar op de weg is.
En waarom zou je daar een uitzondering voor maken? Je kunt ook het standpunt innemen dat de eigenaar van een auto maar op tijd zijn APK moet verlengen, of dat hij de auto maar moet laten ophalen met een autotrailer.
Want? Er zijn ook andere manieren om gratis lampjes op te halen.quote:Op donderdag 13 november 2025 18:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Je kan altijd bezwaar maken tegen een boete. Dat had ik in dit geval ook beslist gedaan.
Een auto valt niet gelijk uit elkaar als de APK verlopen is. Een fiets zonder licht waar een auto op klapt daarentegen wel. Potentiële gevaren van auto's zonder APK had je voor 1985 toen er nog APK was. Het TROS programma Kieskeurig bracht dit mooi in beeld met de rubriek 'Wrak van de weg'.quote:Op zaterdag 15 november 2025 17:08 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Je kunt je natuurlijk afvragen of het terecht is dat de wet een uitzondering maakt en toestaat dat je met een auto zonder geldige APK naar een keuringsstation rijdt.
Vanuit een bepaald standpunt kun je ook zeggen dat een auto zonder geldige APK, zeker als het een wat oudere auto is, een potentieel gevaar op de weg is.
En waarom zou je daar een uitzondering voor maken? Je kunt ook het standpunt innemen dat de eigenaar van een auto maar op tijd zijn APK moet verlengen, of dat hij de auto maar moet laten ophalen met een autotrailer.
Klopt. En een auto met geldige APK is ook net per se technisch in orde. De APK is een momentopname, en is voor een jaar geldig. Als een auto wordt goedgekeurd, is dat geen garantie dat die auto na een jaar als de APK verlengd moet worden, nog steeds aan de eisen voldoet. Vooral bij oudere auto's zal dat vaak niet het geval zijn.quote:Op zaterdag 15 november 2025 17:44 schreef ACT-F het volgende:
Een auto valt niet gelijk uit elkaar als de APK verlopen is.
Of een fiets zonder licht een gevaar op de weg is, hangt ook maar helemaal van de situatie af. Als je alleen fietst op wegen en straten met vrijliggende fietspaden en je wacht bij de kruisingen netjes totdat het verkeerslicht op groen springt, dan is er in principe geen gevaar.quote:Op zaterdag 15 november 2025 17:44 schreef ACT-F het volgende:
Een fiets zonder licht waar een auto op klapt daarentegen wel.
Je vergeet voor het gemak kruisingen. Zo heb ik een keer bijna een fietser zonder licht geschept, had haar totaal niet gezien. Als er geen ABS bestond, had ik nu een verkeersdode op mijn geweten. En dat wicht fietste door alsof er niets was gebeurd. Ik kon haar wel aanvliegen, zulk arrogant gedrag.quote:Op zaterdag 15 november 2025 17:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Klopt. En een auto met geldige APK is ook net per se technisch in orde. De APK is een momentopname, en is voor een jaar geldig. Als een auto wordt goedgekeurd, is dat geen garantie dat die auto na een jaar als de APK verlengd moet worden, nog steeds aan de eisen voldoet. Vooral bij oudere auto's zal dat vaak niet het geval zijn.
[..]
Of een fiets zonder licht een gevaar op de weg is, hangt ook maar helemaal van de situatie af. Als je alleen fietst op wegen en straten met vrijliggende fietspaden en je wacht bij de kruisingen netjes totdat het verkeerslicht op groen springt, dan is er in principe geen gevaar.
Toevallig vanmiddag zo'n lampje gehaald en dus maar meteen ff batterijen er in en ontdekt dat die schroefjes niet goed in de piepkleine gaatjes te krijgen zijn. Doffe ellende...quote:Op donderdag 13 november 2025 19:49 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die vond ik ook handiger dan deze k*tlampjes. Probeer er ook maar andere batterijen in te krijgen als het donker is. Met die kleine k*tschroefjes.
![]()
Maar goed, gelukkig ben ik altijd 'zen."
Bij een kruising zonder verkeerslichten kun je een probleem krijgen. In principe kun je zonder licht fietsen zonder dat het extra gevaar oplevert, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat andere weggebruikers je niet zien en dan moet je daar je gedrag op aanpassen. In het geval van een kruising zonder verkeerslichten kan dat betekenen dat je een auto voor moet laten gaan, ook als je zelf voorrang hebt. Het probleem is helaas dat veel fietsers die zonder licht fietsen, zich gedragen alsof ze denken dat ze wel gezien worden.quote:Op zaterdag 15 november 2025 19:07 schreef -Sigaartje het volgende:
Je vergeet voor het gemak kruisingen. Zo heb ik een keer bijna een fietser zonder licht geschept, had haar totaal niet gezien. Als er geen ABS bestond, had ik nu een verkeersdode op mijn geweten. En dat wicht fietste door alsof er niets was gebeurd. Ik kon haar wel aanvliegen, zulk arrogant gedrag.
Ook een groen verkeerslicht is geen garantie op ‘geen gevaar’. Er kan sprake zijn van een zogeheten deelconflict. Zeker bij fietsers komt het regelmatig voor dat ze gelijk groen krijgen met afslaand autoverkeer.quote:Op zaterdag 15 november 2025 17:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Klopt. En een auto met geldige APK is ook net per se technisch in orde. De APK is een momentopname, en is voor een jaar geldig. Als een auto wordt goedgekeurd, is dat geen garantie dat die auto na een jaar als de APK verlengd moet worden, nog steeds aan de eisen voldoet. Vooral bij oudere auto's zal dat vaak niet het geval zijn.
[..] en je wacht bij de kruisingen netjes totdat het verkeerslicht op groen springt, dan is er in principe geen gevaar.
Klopt. En in zo'n situatie moet je als fietser dus ook extra goed uitkijken.quote:Op zaterdag 15 november 2025 20:53 schreef Eix het volgende:
Ook een groen verkeerslicht is geen garantie op ‘geen gevaar’. Er kan sprake zijn van een zogeheten deelconflict. Zeker bij fietsers komt het regelmatig voor dat ze gelijk groen krijgen met afslaand autoverkeer.
toen ik nog batterijen in fietslampjes had wist ik exact wanneer een lampje het ging begeven qua licht, je kon het zien aan hoe fel die nog branddequote:Op donderdag 13 november 2025 19:06 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Als die lampje onderweg leeg gaan, zijn ze ook leeg. Wat als ik op de fiets zit en mijn batterijen zijn op? Ik snap wel dat je niet mag fietsen zonder licht, maar om dat fietsers te lokken met lampjes vind ik wel heel kinderachtig hoor.
Lul er niet omheen man.quote:Op zaterdag 15 november 2025 19:41 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Bij een kruising zonder verkeerslichten kun je een probleem krijgen. In principe kun je zonder licht fietsen zonder dat het extra gevaar oplevert, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat andere weggebruikers je niet zien en dan moet je daar je gedrag op aanpassen. In het geval van een kruising zonder verkeerslichten kan dat betekenen dat je een auto voor moet laten gaan, ook als je zelf voorrang hebt. Het probleem is helaas dat veel fietsers die zonder licht fietsen, zich gedragen alsof ze denken dat ze wel gezien worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |