https://www.gld.nl/nieuws(...)aar-krijgt-een-boetequote:Guido wil fietslampjes halen, maar krijgt een boete
© Omroep Gelderland
WAGENINGEN - Een student uit Wageningen heeft een boete gekregen voor fietsen zonder licht, terwijl hij juist op weg was naar een actie waarbij gratis fietslampjes werden uitgedeeld. Guido Bartels wilde zijn oude USB-lampjes vervangen, maar werd net vóór de campus bekeurd.
Het wordt 's avonds al vroeg donker. En dus is het belangrijk om goede verlichting te hebben op de fiets. Dat dacht Guido dus ook. "Ik heb op deze fiets van die kleine USB-lampjes. Meestal werken ze goed, maar je hebt geen waarschuwing wanneer ze bijna leeg zijn. Ik hoorde dat er een actie was. Dus ik dacht: 'dan ga ik daar naar toe voor betere verlichting.'"
"Maar 250 meter daarvoor stond de politie gewoon iedereen op te wachten en iedereen te bekeuren." En zo kreeg Guido een boete van 75 euro voor fietsen zonder licht. "En er kwamen ook nog administratiekosten bij. Volgens mij was het in totaal 84 euro in totaal."
Gelukkig schiet de BOVAG, de brancheorganisatie voor autogarages en fietsenmakers, Guido te hulp. "We zijn bezig met de actie 'Aan in het donker' en we hoorden dat Guido een bekeuring had gekregen. Dat vonden we een beetje lullig." En daarom betaalt BOVAG de boete én wordt zijn fiets gemaakt bij een fietsenmaker.
Dat is wel echt een ontzettende naaistreek, ja.quote:Op donderdag 13 november 2025 17:52 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
https://www.gld.nl/nieuws(...)aar-krijgt-een-boete
Geweldig toch, onze helden. Fietsers opwachten voor een lampjes uitdeel punt en daar bekeuren.
Het is niet verstandig. Maar het is wel iets waarmee je vooral jezelf in gevaar brengt en je zelf geen andere personen in gevaar brengt. Daarom vind ik een boete van 75 euro best wel hoog.quote:Op donderdag 13 november 2025 18:20 schreef Watmoetjenou het volgende:
Je bent gewoon een achterlijke mongool als je zonder licht fietst.
Mag nog wel heel hoger.quote:Op donderdag 13 november 2025 18:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het is niet verstandig. Maar het is wel iets waarmee je vooral jezelf in gevaar brengt en je zelf geen andere personen in gevaar brengt. Daarom vind ik een boete van 75 euro best wel hoog.
Natuurlijk breng je daar anderen ook mee in gevaarquote:Op donderdag 13 november 2025 18:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het is niet verstandig. Maar het is wel iets waarmee je vooral jezelf in gevaar brengt en je zelf geen andere personen in gevaar brengt. Daarom vind ik een boete van 75 euro best wel hoog.
Rechts inhalen kost je ¤310,-. Heb jij enig idee hoeveel mensen gewoon kansloos links blijven plakken? Geloof mij, ga er actief op handhaven en je hebt de staatsschuld binnen een week omgezet naar een overschot.quote:Op donderdag 13 november 2025 18:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
75 euro is veel te weinig, je bent namelijk als automobilist 50% aansprakelijk wanneer je hem door zijn eigen toedoen aanrijdt. Voor kinderen zelfs 100%.quote:Op donderdag 13 november 2025 18:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 13 november 2025 18:20 schreef Watmoetjenou het volgende:
Gewoon eigen domme schuld natuurlijk.
Doet me denken uit dat fragment waarbij een man op de fiets werd staandegehouden zonder licht, de politie een boete wou geven, maar hij had geen ID bij zich.
Komt zijn vriendin later de ID kaart brengen op de fiets... Zonder lichtVolgende boete.
Je bent gewoon een achterlijke mongool als je zonder licht fietst.
Vertel dat aan de vrachtwagen- of buschauffeur die de fietser dan niet op tijd zag....quote:Op donderdag 13 november 2025 18:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als die lampje onderweg leeg gaan, zijn ze ook leeg. Wat als ik op de fiets zit en mijn batterijen zijn op? Ik snap wel dat je niet mag fietsen zonder licht, maar om dat fietsers te lokken met lampjes vind ik wel heel kinderachtig hoor.quote:Op donderdag 13 november 2025 18:38 schreef TwenteFC het volgende:
Mankeert Guido wat in de kop dat hij niet snapt dat fietsen zonder verlichting ook niet is toegestaan wanneer je lampjes gaat ophalen. Terechte boete, je zou zo'n lamlul maar voor de auto hebben liggen.
Lekker eenzijdig belichten. De wet denkt er heel anders over als je als automobilist zo een klapmongool zonder licht aanrijd. Ook de zorgverleners staan niet te springen je van de straat te schrapen. Dikke prima actie van de politie. Altijd maar iedereen de schuld geven maar enige vorm van zelreflectie is soms ver te zoeken.quote:Op donderdag 13 november 2025 18:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Voor de gemakkelijke klussen wel ja.quote:Op donderdag 13 november 2025 19:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar handhaving bestaat dus nog wel.
Dan neem je batterijen mee? Zorg je voor een ander soort verlichting. Het is allemaal niet moeilijk...quote:Op donderdag 13 november 2025 19:06 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Als die lampje onderweg leeg gaan, zijn ze ook leeg. Wat als ik op de fiets zit en mijn batterijen zijn op? Ik snap wel dat je niet mag fietsen zonder licht, maar om dat fietsers te lokken met lampjes vind ik wel heel kinderachtig hoor.
Laat ons niet in spanning zitten. Vertel!quote:Op donderdag 13 november 2025 19:14 schreef Red_85 het volgende:
Er is een speciale term voor dit soort 'handhavers'.
Dan ga je maar weer een old school dynamo halen, heb je altijd stroom.quote:Op donderdag 13 november 2025 19:06 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Als die lampje onderweg leeg gaan, zijn ze ook leeg. Wat als ik op de fiets zit en mijn batterijen zijn op? Ik snap wel dat je niet mag fietsen zonder licht, maar om dat fietsers te lokken met lampjes vind ik wel heel kinderachtig hoor.
Klopt, ze tarten niet de roekeloze automobilisten.quote:Op donderdag 13 november 2025 19:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Voor de gemakkelijke klussen wel ja.
Tot je moet ontwijken voor zo een fietser en iemand anders dood rijdt of zelf tegen een gevel of in het water terecht komt..quote:Op donderdag 13 november 2025 18:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 13 november 2025 19:21 schreef torentje het volgende:
[..]
Klopt, ze tarten niet de roekeloze automobilisten.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 13 november 2025 19:21 schreef torentje het volgende:
Klopt, ze tarten niet de roekeloze automobilisten.
Bij ons hebben ze schuin voor het politiebureau een weg afgezet: "alleen voor lijnbussen". Met wat grote blokken beton. Maar veel bestuurders denken blijkbaar dat ze een lijnbus rijden, want als ik er op de fiets doorheen rijd, kom ik altijd wel een auto tegen. De politieagenten die daar uit het raam kijken, zien de hele tijd verkeersovertreders.quote:Op donderdag 13 november 2025 19:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Voor de gemakkelijke klussen wel ja.
Dan wordt het óf een eind lopen met de fiets in de hand óf niet zeiken wanneer je een boete krijgt.quote:Op donderdag 13 november 2025 19:06 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die vond ik ook handiger dan deze k*tlampjes. Probeer er ook maar andere batterijen in te krijgen als het donker is. Met die kleine k*tschroefjes.quote:Op donderdag 13 november 2025 19:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan ga je maar weer een old school dynamo halen, heb je altijd stroom.
Vooral als agenten hun bonnenquotum moeten halen.quote:Op donderdag 13 november 2025 19:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar handhaving bestaat dus nog wel.
Niks kopen waar geen AA of AAA batterijen in zitten die je zonder gereedschap kunt vervangen. En oplaadbare batterijen, natuurlijk.quote:Op donderdag 13 november 2025 19:49 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die vond ik ook handiger dan deze k*tlampjes. Probeer er ook maar andere batterijen in te krijgen als het donker is. Met die kleine k*tschroefjes.
![]()
Maar goed, gelukkig ben ik altijd 'zen."
De elite rijdt toch in auto's? Dat heeft niets jaloezie te maken dat iemand wijst op het roekeloos rijgedrag van de elite, waardoor de lagere klasse in levensgevaar wordt gebracht als zij deelnemen aan het verkeer.quote:Op donderdag 13 november 2025 19:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mimimimimi
Nu zijn het weer de automobilisten. Je rondje jaloezie weer gehad de afgelopen week, jochie?
Die dynamo geeft alleen stroom als hij draait, dus als je stilstaat met de fiets heb je geen stroom en dus geen licht.quote:Op donderdag 13 november 2025 19:21 schreef AchJa het volgende:
Dan ga je maar weer een old school dynamo halen, heb je altijd stroom.
In zo'n situatie zou je een voetganger ook maar nauwelijks gezien hebben, terwijl een voetganger niet verplicht is om verlichting te voeren. Of moeten we ook maar voetgangerverlichting verplicht stellen?quote:Op donderdag 13 november 2025 18:28 schreef Watmoetjenou het volgende:
Mag nog wel heel hoger.
Ik heb eens bijna eentje voor z'n flikker gereden, een puber op een landweggetje, totaal donker.
Je zou die ouders vooral een schop onder de hol moeten verkopen
Klopt, als je als voetganger midden op de weg loopt...quote:Op donderdag 13 november 2025 20:56 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
In zo'n situatie zou je een voetganger ook maar nauwelijks gezien hebben, terwijl een voetganger niet verplicht is om verlichting te voeren. Of moeten we ook maar voetgangerverlichting verplicht stellen?
De laatste voetganger die hier buitenaf ging wandelen zonder verlichting is idd doodgereden.quote:Op donderdag 13 november 2025 20:59 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Klopt, als je als voetganger midden op de weg loopt...
Je weet dat je op een landweggetje in polders al uit moet wijken naar de berm als je een tegenligger tegenkomt?
Daar ga je als voetganger ook niet zonder verlichting lopen.
Of trek iets reflecterends aan in elk geval.quote:Op donderdag 13 november 2025 21:01 schreef Donna het volgende:
[..]
De laatste voetganger die hier buitenaf ging wandelen zonder verlichting is idd doodgereden.
Of draag een lantaarn, kaars of anderzins lichtgevend voorwerp met je mee.quote:Op donderdag 13 november 2025 21:04 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Of trek iets reflecterends aan in elk geval.
quote:Op donderdag 13 november 2025 22:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
In zekere zin is fietsverlichting gewoon achterhaald.
Als je gewoon goede reflectoren op de fiets hebt, dan is verlichting eigenlijk niet meer nodig.
quote:Op donderdag 13 november 2025 22:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
En voor de automobilisten die zich erover beklagen dat ze de fietsers vaak niet zien: maak eens wat vaker de autoruiten schoon, ook van binnen. Je ziet zoveel meer als je die schoon houdt.
Helemaal geen slecht idee. Ben er een voorstander van.quote:Op donderdag 13 november 2025 20:56 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Of moeten we ook maar voetgangerverlichting verplicht stellen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |