Nee dat zijn ze niet. En je kan gaan lopen drammen wat je wil maar er zijn genoeg fysieke bewijzen die jouw bullshitmening onderuit halen. In letterlijk elke fysieke sport leggen vrouwen het af tegen transwezens.quote:
Special Olympics dus?quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:11 schreef xpompompomx het volgende:
Geef ze gewoon een eigen Trans-olympics. Probleem opgelost. Slotje.
Allemaal leuk verzonnen, maar dat is niet waarom het IOC tot deze beslissing komt.quote:Op dinsdag 11 november 2025 20:54 schreef HowardRoark het volgende:
Dit is natuurlijk een fantastische beslissing. Het menselijk geslacht is dichtoom en onveranderlijk. In normale toestand zijn er alleen mannen en vrouwen en na een geboorte kan het geslacht niet meer worden veranderd.
Dat er binnen bepaalde kringen de afgelopen pakweg tien jaar het idee gegroeid dat het menselijk geslacht eigenijk maar een keuze zou zijn en niet bepaald is bij de geboorte en nadien onveranderlijk is, was zorgwekkend te noemen. Gelukkig lijkt er nu een backlash te komen.
Mensen met genderdysforie die zichzelf inbeelden eigenlijk van een ander geslacht te zijn verdienen de juiste begeleiding en zorg, waarbij de insteek altijd zou moeten zijn in vrede te leren leven met hun daadwerkelijke geslacht.
De aantoonbare onjuiste beweringen over het eigen geslacht de boventoon laten voeren en mannen verkleed als vrouw of vrouwen verkleed als man laten toegang geven tot de ruimtes van het door hun ingebeelde geslacht, is niet alleen gevaarlijk maar ook maatschappelijk ontwrichtend. Professioneel sporten bij de categorie van het ingebeelde geslacht, valt hier natuurlijk onder. Kortom, het IOC maakt hier de enige juiste beslissing.
Tja, het is niet echt duidelijk over welk onderzoek het precies gaat. Maar als we even kijken naar de organisatie van het IOC dan ga ik een beetje twijfelen aan de objectiviteit.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:36 schreef Knipoogje het volgende:
Als de wetenschappelijke studie betrouwbaar is, dan lijkt me dit een prima plan. Op basis van voortschrijdend inzicht.
Zeker aan de top.
Op lager amateurniveau zou ik gewoon pleiten voor case by case. Op dat lagere niveau zijn er immers genoeg klassen waar je een transvrouw kunt plaatsen waar ze op haar eigen niveau kan mee doen.
En die case-by-case (zoveel zijn het er niet) voorkomt ook dat je van die mooie foto's krijgt van transvrouwen die 2x zo groot zijn als de dames om haar heen. Zodra ze daar iets wint is het meteen een klasse omhoog immers.
Goed dan torent ze er qua bouw wellicht nog steeds bovenuit , maar dat heb je ook bij sommige mannen. En dan acteert ze verder gewoon als middenmoot. En daar neemt niemand aanstoot aan behalve transfoben.
Vreemder is het dat jij vrouwen in de vrouwensport met deze psychose wil opzadelen.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:11 schreef Ronald-Koeman het volgende:
onder het mom van "vrouwen beschermen".
mag ik een teiltje?
Voor schaken op hoog niveau heb je een goed fysiek gestel nodig.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Moto GP is een fysiek erg zware sport. Kan me goed voorstellen dat ook daar mannen een biologisch voordeel hebben. Geen idee hoe dat met snooker en schaken is.
quote:Op dinsdag 11 november 2025 22:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Voor schaken op hoog niveau heb je een goed fysiek gestel nodig.
Die gegevens zijn al lang en breed duidelijk, je hoeft niet te wachten op peer reviews, dat is al lang gebeurd. Daarbij worden vrouwen en mannen niet voor niets gescheiden, namelijk vanwege bepaalde voordelen bij geboorte. Als je jouw rare logica, die eindelijk wordt doorgeprikt op wetenschappelijke gronden in plaats van in stand gehouden wordt op vermeende morele gronden, zou volgen, dan zouden mannen en vrouwen alles door elkaar moeten doen. Behalve dat vrouwen zich dan simpelweg zouden terugtrekken, zou dit ook zorgen voor vele gewonden onder vrouwelijke sporters bij bepaalde onderdelen. Deal with it.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:35 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ook al zou er daadwerkelijk zo'n onderzoek en uitkomst zijn, dan nog moet dat peer reviewed worden en daar gaat tijd overheen en is het nog maar de vraag of de uitkomst overeind blijft. Nu wordt het plotseling als een soort konijn uit de hoge hoed getoverd en als vaststaand feit gepresenteerd en wordt het meteen gebruikt om een discriminerende maatregel door te voeren die precies in het straatje past van Trump en het straatje van de nieuwe president van het IOC. Lekker geloofwaardig allemaal.
En ook al zou dat onderzoek correct blijken dan nog is het maar de vraag of je dan maar moet overgaan tot uitsluiten van transvrouwen. Het is een dusdanig zware en discriminerende maatregel dat je dat met zware gronden moet onderbouwen. Met een voordeel geboren worden an sich is niet genoeg gronden voor uitsluiting wat mij betreft, dan moet je ook binnen desbetreffende geslachtscategoriën mensen gaan uitsluiten vanwege aangeboren voordelen.
Lieve echoput, waarom is iedereen gek?quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:41 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Transvrouwen zijn vrouwen. Deze moeten we accepteren en dezelfde rechten geven als alle andere vrouwen en dus ook toelaten in de vrouwencategoriën bij sport. Eerlijkheid in de sport kun je bewaken d.m.v. bepaalde voorwaarden betreffende de transitie, bloedwaarden en andere lichamelijke en biologische facetten waar men invloed op heeft, niet door bij voorbaat transvrouwen al af te keuren zonder mogelijkheid tot aanpassing.
Ik als blanke man identificeer mijzelf als een zwarte vrouw.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:41 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Transvrouwen zijn vrouwen. Deze moeten we accepteren en dezelfde rechten geven als alle andere vrouwen en dus ook toelaten in de vrouwencategoriën bij sport. Eerlijkheid in de sport kun je bewaken d.m.v. bepaalde voorwaarden betreffende de transitie, bloedwaarden en andere lichamelijke en biologische facetten waar men invloed op heeft, niet door bij voorbaat transvrouwen al af te keuren zonder mogelijkheid tot aanpassing.
Dit onderzoek was een review van bestaande onderzoeken. Men heeft dus gekeken wat er al gevonden is. Het kan goed dat meerdere van die onderzoeken al eerder peer-review gepubliceerd zijn. Zwengel Google scholar zelf eens aan zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:35 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ook al zou er daadwerkelijk zo'n onderzoek en uitkomst zijn, dan nog moet dat peer reviewed worden en daar gaat tijd overheen en is het nog maar de vraag of de uitkomst overeind blijft. Nu wordt het plotseling als een soort konijn uit de hoge hoed getoverd en als vaststaand feit gepresenteerd en wordt het meteen gebruikt om een discriminerende maatregel door te voeren die precies in het straatje past van Trump en het straatje van de nieuwe president van het IOC. Lekker geloofwaardig allemaal.
En ook al zou dat onderzoek correct blijken dan nog is het maar de vraag of je dan maar moet overgaan tot uitsluiten van transvrouwen. Het is een dusdanig zware en discriminerende maatregel dat je dat met zware gronden moet onderbouwen. Met een voordeel geboren worden an sich is niet genoeg gronden voor uitsluiting wat mij betreft, dan moet je ook binnen desbetreffende geslachtscategoriën mensen gaan uitsluiten vanwege aangeboren voordelen.
Nou, laten we jouw dochter met Michaela Tyson en Badra Hari in de ring doen dan.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:35 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ze kunnen al hun hele leven bij de mannen meedoen en dat blijft zo.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:11 schreef xpompompomx het volgende:
quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:14 schreef HSG het volgende:
Ze kunnen toch nog steeds met de mannen meedoen?
Ze identificeren zich als vrouwen, wat mij betreft prima; lekker zelf weten. Maar als je een lichaam van een man hebt en biologische voordelen op bepaalde aspecten, en je wilt mee doen in sporten én zodoende geboren vrouwen uitsluit vind ik dat eigenlijk te ver gaan.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:41 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Goed plan. Zeker aangezien er een groep is die gelooft dat er meer dan 100 geslachten zijn.quote:Op dinsdag 11 november 2025 21:50 schreef Document1 het volgende:
Gewoon een derde competitie erbij voor iedereen die zich aangesproken voelt om mee te doen met de transgender olympics.
Goed plan. Ik wil best nog wel eens op de Olympische Spelen met de GS meedoen. Gewoon even kijken welk van de 100 categorieën ik dan nog snel genoeg voor ben om mij te kwalificeren.quote:Op woensdag 12 november 2025 10:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Goed plan. Zeker aangezien er een groep is die gelooft dat er meer dan 100 geslachten zijn.
Voor iedereen is een Olympische medaille haalbaar! Je moet jezelf alleen nog wel even identificeren tot het geslacht waarmee je de meeste kans maakt.quote:Op woensdag 12 november 2025 10:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Goed plan. Ik wil best nog wel eens op de Olympische Spelen met de GS meedoen. Gewoon even kijken welk van de 100 categorieën ik dan nog snel genoeg voor ben om mij te kwalificeren.
Mensen kunnen toch gewoon hun persoonlijke fantasieën over hun geslacht aan de kant zetten en meesporten met hun daadwerkelijke geslacht? Uiteindelijk moet de realiteit leidend zijn, niet de subjectieve belevingswereld van individuen.quote:Op dinsdag 11 november 2025 21:50 schreef Document1 het volgende:
Gewoon een derde competitie erbij voor iedereen die zich aangesproken voelt om mee te doen met de transgender olympics.
Transvrouwen zijn geen vrouwen, het zijn mannen die denken een vrouw te zijn. Ze zijn dus niet alleen geboren als man, maar nog altijd een man. Een 'transitie' is niets meer dan een man (of vrouw) die verscheidene (vaak heftige) chirurgische ingrepen ondergaat en hormonen slikt om zich naar de buitenwereld toe te presenteren als het andere geslacht. .quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dit onderzoek was een review van bestaande onderzoeken. Men heeft dus gekeken wat er al gevonden is. Het kan goed dat meerdere van die onderzoeken al eerder peer-review gepubliceerd zijn. Zwengel Google scholar zelf eens aan zou ik zeggen.
Transvrouwen zijn vrouwen, maar het zijn vrouwen die als man geboren zijn. En door de verhoogde hoeveelheid testosteron tov vrouwen tot hun transitie schijnbaar een permanent voordeel hebben opgebouwd. Dat kan ik me goed voorstellen, fysiologisch heeft testosteron heel veel invloed. Het valt immers niets voor niets onder doping als het kunstmatig wordt toegediend. Je kunt zeggen 'laat ze mee doen als ze onder een bepaalde waarde zitten', maar dat werkt niet. Met meer testosteron kun je meer spieren opbouwen. Onderhouden is makkelijker dan opbouwen, dus je kunt na de transitie hier nog flink voordeel van hebben, ook al zit je onder een bepaalde testosteron drempel.
Ongeveer 1 op de 55.000 Nederlanders deed mee aan de laatste winter en Zomerspelen. Ik denk dat dat percentage onder transgender vrouwen een stuk hoger zou zijn, waarmee dus ook het voordeel blijkt. Andersom is het een nadeel, je ziet veel minder vaak transgender mannen meedraaien in mannen topsport, wrs omdat ze tov mannen nadelig weinig testosteron hadden voor hun transitie.
Maar die bokser is helemaal geen transatleet, dat is een broodje aap.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is niet heel apart. Als je als vrouw geboren bent en je gaat niet voor je puberteit in transitie heb je altijd een nadeel tov biologisch geboren mannen.
...andersom werkt dat ook zo en dat is ook waar de schoen knelt, zoals met die gewichtsheffer en bokser.
Ja jeetje, al die valsspelers die ten onrechte medailles hebben gewonnen op de Spelen!quote:Op dinsdag 11 november 2025 21:48 schreef RotatoR het volgende:
Mooi nieuws. Het was totaal krankjorum dat biologische mannen zo konden valsspelen.
De paar transgenders die ik van nabij heb meegemaakt buiten de VS, daar kon je echt zien dat het geslacht van hun lichaam niet bij ze hoorden. Ik had er een tijdens mijn studie, begon als zij, eindigde als hij, en dat paste ook gewoon veel beter bij hem.quote:Op woensdag 12 november 2025 13:34 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Mensen kunnen toch gewoon hun persoonlijke fantasieën over hun geslacht aan de kant zetten en meesporten met hun daadwerkelijke geslacht? Uiteindelijk moet de realiteit leidend zijn, niet de subjectieve belevingswereld van individuen.
[..]
Transvrouwen zijn geen vrouwen, het zijn mannen die denken een vrouw te zijn. Ze zijn dus niet alleen geboren als man, maar nog altijd een man. Een 'transitie' is niets meer dan een man (of vrouw) die verscheidene (vaak heftige) chirurgische ingrepen ondergaat en hormonen slikt om zich naar de buitenwereld toe te presenteren als het andere geslacht. .
Die kerel die met olympisch boksen alle vrouwen in elkaar beukte is er al één.quote:Op woensdag 12 november 2025 13:55 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja jeetje, al die valsspelers die ten onrechte medailles hebben gewonnen op de Spelen!
Even tellen hoeveel het er ook alweer waren. Oja, nul!
Overigens is het wel een goede zaak om niet alle transvrouwen zomaar deel te laten nemen bij de vrouwencategorie, dit is natuurlijk wel een beetje een luie oplossing.
Nou ja, je snapt wat mijn punt is.quote:Op woensdag 12 november 2025 13:50 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Maar die bokser is helemaal geen transatleet, dat is een broodje aap.
quote:Op woensdag 12 november 2025 14:21 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Die kerel die met olympisch boksen alle vrouwen in elkaar beukte is er al één.
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 12 november 2025 13:50 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Maar die bokser is helemaal geen transatleet, dat is een broodje aap.
Ik denk dat dit te makkelijk is. De moeilijkheid is met atleten met een DSD, zoals bij Semenya het geval is. Bij patienten met een 5α-reductase enzyme deficiëntie heb je wel XY cellen, maar ontwikkel je toch vrouwelijke geslachtorganen. De persoon weet het zelf ook vaak niet en groeit op als vrouw. In dat geval kan je niet van transgender spreken. Overigens weet ik niet wat er bij Semenya precies aan de hand is.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:11 schreef xpompompomx het volgende:
Transvrouwen zijn geen vrouwen.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:35 schreef Ronald-Koeman het volgende:
En ook al zou dat onderzoek correct blijken dan nog is het maar de vraag of je dan maar moet overgaan tot uitsluiten van transvrouwen.
Het is niet negatief discriminerend als het de vrouwensport beschermd. Soms kan discriminatie een positief effect hebben. Daarom is er op de arbeidsmarkt ook sprake van positieve discriminatie om mensen uit kansarme milieus een kans te geven.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:17 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Het is een valse reden om deze discriminerende maatregel een positief imago te geven. En veel mensen slikken het nog voor zoete koek ook.
Wappie zeker? Lekker wetenschap verwerpen als het niet past in jouw wereldbeeld.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:23 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
science-based review of evidence about permanent physical advantages of being born male
scientific evidence showed there were physical advantages to being born male that remained with athletes, including those who had taken treatment to reduce testosterone levels.
Allemaal verzonnen zeker om lekker te kunnen discrimineren.
Precies en dan alles in een poule, want de vrouwen die man zijn geworden hebben hormonen gehad en zijn sterker dan een gemiddelde man, maar wrs zwakker dan een sterke man. De man die vrouw is geworden heeft geboortevoordeel, maar is wrs ook zwakker dan een sterke men, maar sterker dan een vrouw. Lijkt me dat die prima tegen elkaar kunnen.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:11 schreef xpompompomx het volgende:
Dat is geen olympische sportquote:Op dinsdag 11 november 2025 16:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Bij darten hebben we een Nederlandse man die omgebouwd is tot vrouw en soms met de mannen mee mag doen.
Biologische vrouwen mogen dat trouwens ook, dus het is niet dat zij een uitzondering is.
Maar je zal vast wel kunnen bedenken waarom transgenders in het professionele darten geen probleem is.
Dus als de transvrouwen hun botdikte inkrimpen en armlengte inkorten en hun bekken breder maken vind jij dus dat ze met de biologische vrouwen mee mogen doen? Dat lijkt mij ook fair.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:41 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Wat is hier lui aan? Het tegenovergestelde juist, er is hier een heel traject aan vooraf gegaan waar besluiten zijn genomen door grote sportorganisaties gebaseerd op grondig onderzoek. Bijvoorbeeld de atletiekbond, die de vrouwencategorie nu beter gedefiniëerd heeft en duidelijke criteria heeft gesteld, de vrouwencategorie is alleen toegangkelijk voor vrouwen en dat betekent het niet doorlopen van de mannelijke puberteit. Dat is dus niet specifiek aan transgenders maar omvat ook alle DSD-gevallen, zoals de boksers op de laatste Spelen.quote:Op woensdag 12 november 2025 13:55 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Overigens is het wel een goede zaak om niet alle transvrouwen zomaar deel te laten nemen bij de vrouwencategorie, dit is natuurlijk wel een beetje een luie oplossing.
Ja, maar de translobby is even heel succesvol geweest. Het probleem is natuurlijk dat als je successen boekt op drijfzand, je ook snel wegzakt...quote:Op woensdag 12 november 2025 12:43 schreef Weltschmerz het volgende:
Had het niet andersom moeten zijn, dat je eerst wetenschappelijk onderzoek doet en afhankelijk van de uitkomst dan pas biologische mannen toelaat in vrouwensport.
Ja, maar sportbonden en het IOC zijn rentmeesters van hun sporten en de Olympische Spelen, geen eigenaar, die hebben iets te beschermen tegen de waan van de dag. Dan moet je harde wetenschap eisen voordat je dergelijke veranderingen doorvoert.quote:Op woensdag 12 november 2025 15:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, maar de translobby is even heel succesvol geweest. Het probleem is natuurlijk dat als je successen boekt op drijfzand, je ook snel wegzakt...
Ik moet steeds denken aan die ene transvrouw die als kerel met gewichtheffen ver onder de 100e plaats stond, maar in de vrouwenklasse nummer 1 werd.quote:Op woensdag 12 november 2025 15:10 schreef deedeetee het volgende:
Een transvrouw is géén vrouw maar iets anders : transvrouw. Lijkt mij niet meer dan logisch dat zo iemand niet mee kan doen als het om topsporters gaat. Dat is gewoon niet eerlijk.
Ik begrijp ook niet goed dat ze dat zelf willen. Het is immers heel erg onsportief.
Regels dat je bijvoorbeeld voor de puberteit al hormoonremmers toegediend moet hebben gekregen juich ik inderdaad toe, dat is niet de luie oplossing maar een weloverwogen besluit om de boel zo veel mogelijk eerlijk te houden.quote:Op woensdag 12 november 2025 15:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat is hier lui aan? Het tegenovergestelde juist, er is hier een heel traject aan vooraf gegaan waar besluiten zijn genomen door grote sportorganisaties gebaseerd op grondig onderzoek. Bijvoorbeeld de atletiekbond, die de vrouwencategorie nu beter gedefiniëerd heeft en duidelijke criteria heeft gesteld, de vrouwencategorie is alleen toegangkelijk voor vrouwen en dat betekent het niet doorlopen van de mannelijke puberteit. Dat is dus niet specifiek aan transgenders maar omvat ook alle DSD-gevallen, zoals de boksers op de laatste Spelen.
Je kunt dit alleen een luie oplossing noemen als je compleet ongeinformeerd bent. Het zomaar toelaten van mannen tot de vrouwencategorie met het argument 'ja er staat vrouw in het paspoort', dat was de luie oplossing. Daar zijn we nu gelukkig van af.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |