Tja , door minder lang ziekte te laten betalen door ondernemer en sneller door het rijk vang je het wel op.quote:Op maandag 10 november 2025 18:19 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat is ook deels het probleem. Ga je niet oplossen.
ben vanuit mijn job bekend met wet poortwachter etc bij ziektegevallen.quote:Op maandag 10 november 2025 11:59 schreef Queller het volgende:
[..]
Nee. Verdiep je er eens in en wees verbaasd.
Ik betaal daar elke maand voor. Mijn werkgever heeft zich ingedekt via een verzekering. Domme werkgevers hebben dat niet gedaan en hebben dit aan zichzelf te danken.quote:Op zondag 9 november 2025 17:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid: het UWV betaalt niks in die eerste twee jaar. Helemaal niks.
Dat mag je als werkgever zelf ophoesten.
Je bent wettelijk verplicht om bij ziekte tot 104 weken minimaal 70% van het loon door te betalen (in veel cao’s zelfs 100% in het eerste jaar).
Daarbovenop komen de werkgeverslasten, arbodienst, bedrijfsarts, re-integratiegedoe, vervanging, etc.
Gemiddeld kost één langdurig zieke werknemer je al gauw ¤90.000 tot ¤110.000.
Voor een MKB’er met tien man personeel is dat gewoon een financiële strop.
En dan komt het mooiste:
Na die twee jaar toetst het UWV of jij wel genoeg hebt gedaan aan re-integratie.
Zo niet? → Loonsanctie.
Dan mag je nóg een jaar doorbetalen.
Pas na die 104 weken neemt het UWV het over, via de WIA-uitkering.
Tot die tijd ben jij gewoon de bank, psycholoog en verzekeraar in één.
Zeker bij hogere functies, of functies waar er schaarste is kan het anders zijn. Maar vergelen met veel branches (zeker waar met handen gewerkt wordt) zijn de verschillen erg groot.quote:Op dinsdag 11 november 2025 08:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is niet op alle gebieden.
Maar bv voor ict en consultancy kopen ze gewoon werknemers omdat er gesmeten wordt met belastingsgeld
De geldelijke beloning of sec de (secundaire) arbeidsvoorwaarden?quote:Op maandag 10 november 2025 22:47 schreef Queller het volgende:
[..]
De arbeidsvoorwaarden bij de overheid zijn over het algemeen dermate goed dat daar inderdaad niet tegenop te concurreren is.
Beiden. Loon, uren, secundair, werkdruk.quote:Op dinsdag 11 november 2025 12:04 schreef FrancoBolli het volgende:
[..]
De geldelijke beloning of sec de (secundaire) arbeidsvoorwaarden?
Zijn de arbeidsvoorwaarden bij de overheid dan zo goed of zijn de arbeidsvoorwaarden in het MKB dan zo slecht?quote:Op dinsdag 11 november 2025 17:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Beiden. Loon, uren, secundair, werkdruk.
je weet het goed te verbergenquote:Op dinsdag 11 november 2025 09:43 schreef Pajanus het volgende:
[..]
ben vanuit mijn job bekend met wet poortwachter etc bij ziektegevallen.
Arbeidsvoorwaarden bij de overheid zijn vrijwel altijd beter. Niches en beroepen waar extreme schaarste is daargelaten. Of een goede vakman die zichzelf verhuurd.quote:Op dinsdag 11 november 2025 21:28 schreef FrancoBolli het volgende:
[..]
Zijn de arbeidsvoorwaarden bij de overheid dan zo goed of zijn de arbeidsvoorwaarden in het MKB dan zo slecht?
verhuurtquote:Op dinsdag 11 november 2025 22:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Arbeidsvoorwaarden bij de overheid zijn vrijwel altijd beter. Niches en beroepen waar extreme schaarste is daargelaten. Of een goede vakman die zichzelf verhuurd.
Als iemand die vaak gesolliciteerd heeft merk ik de terughoudendheid om mensen aan te nemen, er is altijd een ziekterisico en dat valt bij sollicitaties niet per se makkelijk in te schatten. En je merkt het ook in de gesprekken, hoe ga jij om met stress? Wij hebben een heel hectisch bedrijf. Zegt zo ongeveer ieder bedrijf dat ik heb gesproken. Ik heb me dan ook wel eens afgevraagd of bedrijven sneller mensen zouden aannemen als dit systeem op de schop gaat. Zou jij het doen?quote:Op zondag 9 november 2025 17:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Deze las ik op LI:
[..]
Ben het hier helemaal mee eens.
De gemiddelde fokker zal wel weer bloedlink worden van “al die graaiende werkgevers die de schuld zijn van alles”
Maar ik vind dat de verantwoordelijkheid van (vaak prive gerelateerd) verzuim teveel bij de werkgever ligt.
Opinies?
Ik ben in ieder geval voor open hiring, al dan niet geforceerd door de overheid.quote:Op donderdag 13 november 2025 12:43 schreef Daboman het volgende:
[..]
Als iemand die vaak gesolliciteerd heeft merk ik de terughoudendheid om mensen aan te nemen, er is altijd een ziekterisico en dat valt bij sollicitaties niet per se makkelijk in te schatten. En je merkt het ook in de gesprekken, hoe ga jij om met stress? Wij hebben een heel hectisch bedrijf. Zegt zo ongeveer ieder bedrijf dat ik heb gesproken. Ik heb me dan ook wel eens afgevraagd of bedrijven sneller mensen zouden aannemen als dit systeem op de schop gaat. Zou jij het doen?
Tegelijkertijd vraag ik me af waarom je je als werkgever er dan niet voor zou verzekeren. Als je bepaalde kosten niet zelf kunt of wil dragen, moet je je ervoor verzekeren, dat is het hele bestaansrecht van verzekeraars. Duur vind ik op zichzelf geen goed argument om het niet te doen, een all risk verzekering voor een auto is ook duur, maar niet iedereen heeft 15.000 euro klaarliggen als deze door wat pech een maand na aankoop van die mooie nieuwe auto, deze ineens naar de sloop kan.
Hoe bedoel je dat?quote:Op donderdag 13 november 2025 13:42 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik ben in ieder geval voor open hiring, al dan niet geforceerd door de overheid.
1e die solliciteert krijgt de baan. Punt.quote:
quote:Op donderdag 13 november 2025 20:01 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
1e die solliciteert krijgt de baan. Punt.
Daar hebben we toch sw voorzieningen voor?quote:Op donderdag 13 november 2025 20:02 schreef Discombobulate het volgende:
Baan zoeken geeft sommige mensen gigantisch veel stress en spanning. En sommigen komen er gewoon niet tussen.
Wat?quote:Op donderdag 13 november 2025 21:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Daar hebben we toch sw voorzieningen voor?
Sociale werkplaats.quote:
Ben je werkgever?quote:Op donderdag 13 november 2025 13:42 schreef Discombobulate het volgende:
Ik ben in ieder geval voor open hiring, al dan niet geforceerd door de overheid.
Wat moet een normaal iemand op de sociale werkplaats?quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |