https://nos.nl/artikel/25(...)ven-in-vs-drie-dodenquote:Een vrachtvliegtuig van UPS is dinsdag neergestort bij de luchthaven van Louisville in de Amerikaanse staat Kentucky. Aan boord van het vliegtuig waren drie bemanningsleden, zij hebben het ongeluk niet overleefd.
Een brandweercommandant zegt dat de hoeveelheid kerosine aan boord van het vliegtuig voor zeer gevaarlijke situaties heeft gezorgd. Bovendien stortte het vliegtuig neer op een plek waar nog meer brandstof lag opgeslagen.
Het vliegtuig van pakketbezorger UPS was onderweg naar Honolulu op Hawaï en stortte rond 17.15 uur lokale tijd neer. Het vliegveld van Louisville blijft tot nader orde gesloten.
Op de luchthaven van Louisville heeft de Amerikaanse pakket- en bezorgdienst UPS het hoofdkwartier zitten. Op deze wereldwijde hub worden dagelijks zo'n 300 vluchten van en naar Louisville verwerkt.
quote:- UPS cargo flight 2976
- Crashed around 5:15 ET after takeoff from Louisville Muhammad Ali International Airport en route to Honolulu
- The aircraft was a McDonnell Douglas MD-11.
Updates:quote:At least four people have died and 11 were injured, police said Tuesday, warning those numbers could climb as the investigation continues.
quote:Explosieven in DHL-vrachtvliegtuigen naar Europa en de VS
Uit onderzoek blijkt dat de pakketten zo gemaakt zijn dat ze tijdens het vervoer over land of zee uit zichzelf konden ontbranden of exploderen.
Westerse veiligheidsdiensten hebben Rusland aangewezen als verantwoordelijk voor twee incidenten met brandbare pakketten in Duitsland en het VK
quote:“The news out of Louisville is tough tonight as the death toll has now reached at least 7, with that number expected to rise,” the governor said
quote:There are more than a 100 firefighters from across the region still on the scene working to make it safe
Die piloten zijn gestorven voor een vracht Temu Kiddie Sexdolls op weg naar Hawaii.quote:Op woensdag 5 november 2025 06:49 schreef Chandler het volgende:
7 doden hoorde ik net... niet mis..
En een hoop Amerikanen die hun pakketjes niet krijgen, en ze krijgen al zo weinig momenteel...
Als je dat vandaag verwacht dan gok ik zo maar dat je pakketje niet in een vliegtuig op weg naar Honolulu zat. Blinde gok hoor.quote:Op woensdag 5 november 2025 06:59 schreef de_boswachter het volgende:
Ik verwacht vandaag ook een pakket via UPS. Hopelijk gaat dat door
Nee, gecrasht in het opstijgen. Vroeg me eerder af of ze te zwaar waren. Maar dat zou zo'n grote vuurbal niet verklaren.quote:Op woensdag 5 november 2025 08:19 schreef vosss het volgende:
Flinke vuurzee wel. En tijdens het rollen al in de fik. Dacht dattie neergestort was, maar volgens mij niet eens opgestegen toch?
Ik denk dat er op de een of andere manier brand is ontstaan. En dat die brand de grote vuurbal verklaart.quote:Op woensdag 5 november 2025 10:05 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Nee, gecrasht in het opstijgen. Vroeg me eerder af of ze te zwaar waren. Maar dat zou zo'n grote vuurbal niet verklaren.
Grote teringzooi op Fok!quote:Op woensdag 5 november 2025 10:30 schreef onlogisch het volgende:
Moeder der dashcambeelden.
[ x ]
https://x.com/BNODesk/status/1985929623104794932
Dat Twitter embedden hé![]()
Holy fuck!!quote:Op woensdag 5 november 2025 10:30 schreef onlogisch het volgende:
Moeder der dashcambeelden.
[ x ]
https://x.com/BNODesk/status/1985929623104794932
Dat Twitter embedden hé![]()
quote:Op woensdag 5 november 2025 10:32 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Grote teringzooi op Fok!
En Wilders doet niks.
@Zipportalquote:Op woensdag 5 november 2025 10:30 schreef onlogisch het volgende:
Moeder der dashcambeelden.
[ x ]
https://x.com/BNODesk/status/1985929623104794932
Dat Twitter embedden hé![]()
Je kunt embedded door de url aan te passen naar:quote:Op woensdag 5 november 2025 10:30 schreef onlogisch het volgende:
Moeder der dashcambeelden.
[ x ]
https://x.com/BNODesk/status/1985929623104794932
Dat Twitter embedden hé![]()
| 1 | [x]https://twitter.com/BNODesk/status/1985929623104794932[/x] |
Deze working shift gaat hij niet snel vergetenquote:Op woensdag 5 november 2025 10:30 schreef onlogisch het volgende:
Moeder der dashcambeelden.
[ x ]
https://x.com/BNODesk/status/1985929623104794932
Dat Twitter embedden hé![]()
Dankquote:Op woensdag 5 november 2025 10:56 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Je kunt embedded door de url aan te passen naar:
[ code verwijderd ]
Motor 1 stond in brand maar hij had voor 8 uur vliegen ( 200 ton of zo) brandstof aan boord. Dat gaat altijd in de fik bij zo'n crash. Bovendien nam hij een olie-recycling bedrijf mee met ook 100 ton brandbare stoffen in tanks.quote:Op woensdag 5 november 2025 10:17 schreef borbit het volgende:
[..]
Ik denk dat er op de een of andere manier brand is ontstaan. En dat die brand de grote vuurbal verklaart.
Trijets zijn een mooi concept, maar lastig sleutelen aan de staartmotor en die liners zijn inmiddels obsolete. KLM heeft ze ook gehad. Een corporate trijet zoals de Dassault Falcon 900 is nog steeds in productie.quote:Op woensdag 5 november 2025 14:12 schreef The-BFG het volgende:
Rip..
Mooie kisten de MD11, wel eentje die zowel gehaat als geliefd is onder piloten.
Heeft Max Verstappen niet ook een vliegtuig van Dassault met zo'n derde motor?quote:Op woensdag 5 november 2025 15:35 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Trijets zijn een mooi concept, maar lastig sleutelen aan de staartmotor en die liners zijn inmiddels obsolete. KLM heeft ze ook gehad. Een corporate trijet zoals de Dassault Falcon 900 is nog steeds in productie.
Ja klopt. Verstappen heeft de ultra long range versie.quote:Op woensdag 5 november 2025 16:23 schreef vosss het volgende:
[..]
Heeft Max Verstappen niet ook een vliegtuig van Dassault met zo'n derde motor?
Heb de boekenreeks die KLM uitbracht toen ze afscheid namen van de MD11 gekocht. Kon helaas niet met de afscheidsvluchten mee doen. Dus heb ik helaas alleen virtueel plaatsgenomen in de cockpit van deze mooie kist..quote:Op woensdag 5 november 2025 15:35 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Trijets zijn een mooi concept, maar lastig sleutelen aan de staartmotor en die liners zijn inmiddels obsolete. KLM heeft ze ook gehad. Een corporate trijet zoals de Dassault Falcon 900 is nog steeds in productie.
Die zal dat beeld nooit meer vergeten.quote:Op woensdag 5 november 2025 10:30 schreef onlogisch het volgende:
Moeder der dashcambeelden.
[ x ]
https://x.com/BNODesk/status/1985929623104794932
Dat Twitter embedden hé![]()
quote:Het dodental na de crash van een vrachtvliegtuig in Louisville in de Amerikaanse staat Kentucky is opgelopen naar negen. Op een persconferentie zei gouverneur Beshear dat hij verwacht dat het dodental nog verder oploopt. Zestien families hebben vermissingen gemeld en één persoon verkeert in kritieke toestand, meldde hij.
quote:Jeff Guzzetti, die jarenlang onderzoek deed naar vliegtuigcrashes, zegt tegen het Amerikaanse persbureau AP dat het nog te vroeg is om te zeggen of het probleem in de motor of ergens anders zat. Het gecrashte vliegtuig stond volgens AP van 3 september tot 18 oktober aan de grond in de Texaanse stad San Antonio.
"Dit vliegtuig heeft blijkbaar de afgelopen maand een grondige onderhoudsbeurt ondergaan, en onderzoekers zullen de onderhoudsgegevens moeten doorzoeken om te zien wat er precies is gedaan."
Nasty.quote:Op woensdag 5 november 2025 12:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Motor 1 stond in brand maar hij had voor 8 uur vliegen ( 200 ton of zo) brandstof aan boord. Dat gaat altijd in de fik bij zo'n crash. Bovendien nam hij een olie-recycling bedrijf mee met ook 100 ton brandbare stoffen in tanks.
quote:Het dodental van de crash van een vrachtvliegtuig in Louisville in de Amerikaanse staat Kentucky is opgelopen naar twaalf. Autoriteiten verwachten dat het dodental nog verder oploopt.
quote:De oorzaak van het ongeluk afgelopen dinsdag moet nog worden vastgesteld. Het is wel al duidelijk dat de straalmotor vlak na het opstijgen van de linkervleugel is gevallen. Hierdoor ontstond een grote steekvlam die aan de grond een grote brand veroorzaakte.
De pin niet goed vast gezet? Of afgebroken..quote:Op donderdag 6 november 2025 12:22 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
[..]Schroefjes vergeten vast te draaien
Lijkt me dat het een te kort tijdsbestek is om door het vuur van in brand staan eraf te vallen maar we horen het ooit wel..quote:Op donderdag 6 november 2025 12:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De pin niet goed vast gezet? Of afgebroken..
Oempf...
Maar laten we het onderzoek afwachten.
quote:The airplane takeoff roll is the portion of a takeoff during which the aircraft accelerates from a standstill on the ground until it reaches an airspeed sufficient for flight.
CNNquote:Airport surveillance footage shows the left engine of the UPS plane involved in the crash near Louisville, Kentucky, detached during takeoff, National Transportation Safety Board member Todd Inman said.
“We have viewed airport CCTV security coverage, which shows the left engine detaching from the wing during the takeoff roll,” Inman said during a news conference Wednesday afternoon.
The NTSB has not released the video.
Bij de Bijlmerramp brak letterlijk de ophanging van de motor af, terwijl de motor zelf in orde was.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:28 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik zag gisteren idd een foto waar de motor naast de baan lag.
Echter vielen bij de bijlmerramp twee motoren van de vleugel en ontstond er geen brand of brandstoflekkage, zover we weten. Was wel een ander merk vliegtuig uiteraard
quote:Officials were able to extract 63 hours of flight data and two hours of audio from the black boxes, NTSB member Chihoon Shin said Thursday.
FAA heeft een "emergency airworthiness directive" uitgegeven: een kist mag niet meer vliegen tot er inspectie heeft plaatsgevonden. In dit geval van de pylons.quote:Op dinsdag 11 november 2025 14:28 schreef The-BFG het volgende:
Alle MD-11s (iig in de USA) grounded, zou een triest einde zijn zeg van deze iconische kist.
Volgens mij worden ze nu alleen nog maar voor Cargo gebruikt.quote:Op dinsdag 11 november 2025 14:19 schreef xpompompomx het volgende:
Kwam afgelopen weekend pas achter dat dit een MD-11 was, dacht dat die dingen al lang niet meer gebruikt werden.
Voor PAX.quote:Op dinsdag 11 november 2025 14:19 schreef xpompompomx het volgende:
Kwam afgelopen weekend pas achter dat dit een MD-11 was, dacht dat die dingen al lang niet meer gebruikt werden.
Ex Thai Airways deze 48417. Wfu feb 2006 - jun 2006 converted to (F)quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Voor PAX.
Vracht blijft soms nog wel een tijdje doorvliegen met wat ouder spul waar de stoelen uitgerukt zijn en plaats maakt voor een railsysteem met locks. En dat is helemaal prima, als je het maar onderhoud, inspecteert en update waar nodig.
14 als pax kistquote:Op dinsdag 11 november 2025 17:01 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Ex Thai Airways deze 48417. Wfu feb 2006 - jun 2006 converted to (F)
Voluntary klinkt mooi, maar de legal department van een maatschappij vat dat gewoon op als mandatory.quote:Op dinsdag 11 november 2025 15:48 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
FAA heeft een "emergency airworthiness directive" uitgegeven: een kist mag niet meer vliegen tot er inspectie heeft plaatsgevonden. In dit geval van de pylons.
Een verdere grounding vanuit de FAA is "voluntary".
Heeft (voorlopig) alleen effecten op de korte termijn.
Helaas wel ja, maar niet rendabel meer en ingehaald door nieuwere zuinigere modellen.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:45 schreef Gunner het volgende:
[..]
Volgens mij worden ze nu alleen nog maar voor Cargo gebruikt.
Onzin.quote:Op dinsdag 11 november 2025 18:23 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Voluntary klinkt mooi, maar de legal department van een maatschappij vat dat gewoon op als mandatory.
Het is wat anders dan je "wappie sites".quote:
Ja die Piloten die ik volg met jarenlange ervaringen in het wereldje en specifiek de USA zijn idd wappies. Plus ik lang genoeg voor een multinational werk om te weten hoe een legal afdeling van zulke toko's werkt.quote:Op dinsdag 11 november 2025 19:46 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Het is wat anders dan je "wappie sites".
Na inspectie is de CoA weer van kracht. Die wordt door dat directive ingetrokken. Het is een tijdelijke noodmaatragel. Na inspectie ben je gerechtigt te vliegen.
Dat je eerst verzint dat het het einde van de MD-11 is. Vervolgens verzint dat er geen enkele in de VS meer mag vliegen. En nu verzint dat een "legal department" dat als mandatory ziet is allemaal feitelijk onwaar.
Alleen de AD is rechtsgeldig en de maatschappijen hebben aangegeven dat ze meegaan in de aanbevelingen van Boeing.
Dit gaat trouwens ook mis.quote:Op dinsdag 11 november 2025 18:23 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd naar de oorzaak, deze motor hangt onder veel andere kisten en staat bekend als betrouwbaar. Fod?, vogels? we gaan het wss snel horen.
Wat ik ervan begrijp, is dat de FAA eerst de constructie van de pylon onderzocht wil hebben, voordat de vliegtuigen weer de lucht in mogen. Dus niet onderzoek van individuele toestellen, maar de constructie van de pylon in het algemeen voor alle toestellen van het type moet onderzocht worden.quote:Op dinsdag 11 november 2025 19:46 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Het is wat anders dan je "wappie sites".
Na inspectie is de CoA weer van kracht. Die wordt door dat directive ingetrokken. Het is een tijdelijke noodmaatragel. Na inspectie ben je gerechtigt te vliegen.
Dat je eerst verzint dat het het einde van de MD-11 is. Vervolgens verzint dat er geen enkele in de VS meer mag vliegen. En nu verzint dat een "legal department" dat als mandatory ziet is allemaal feitelijk onwaar.
Alleen de AD is rechtsgeldig en de maatschappijen hebben aangegeven dat ze meegaan in de aanbevelingen van Boeing.
Het lijkt me een lastige opgave.quote:Op dinsdag 11 november 2025 22:11 schreef Fer het volgende:
[..]
Wat ik ervan begrijp, is dat de FAA eerst de constructie van de pylon onderzocht wil hebben, voordat de vliegtuigen weer de lucht in mogen. Dus niet onderzoek van individuele toestellen, maar de constructie van de pylon in het algemeen voor alle toestellen van het type moet onderzocht worden.
Waarbij de motor automatisch onderdeel maakt van het onderzoek, een storing in de motor kan resulteren in het falen van de pylons.quote:Op dinsdag 11 november 2025 20:13 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Dit gaat trouwens ook mis.
Het gaat niet om de motoren maar om de pylons.
https://nos.nl/artikel/25(...)r-door-metaalmoeheidquote:Het vrachtvliegtuig van UPS dat eerder deze maand neerstortte in Louisville in de Amerikaanse staat Kentucky, vertoonde scheurtjes door metaalmoeheid op de plek waar de motor vastzat aan de vleugel. Dat staat in een voorlopig rapport over het ongeluk.
Komt wel dichtbij zo.quote:Op woensdag 5 november 2025 06:59 schreef de_boswachter het volgende:
Ik verwacht vandaag ook een pakket via UPS. Hopelijk gaat dat door
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |