FAA heeft een "emergency airworthiness directive" uitgegeven: een kist mag niet meer vliegen tot er inspectie heeft plaatsgevonden. In dit geval van de pylons.quote:Op dinsdag 11 november 2025 14:28 schreef The-BFG het volgende:
Alle MD-11s (iig in de USA) grounded, zou een triest einde zijn zeg van deze iconische kist.
Volgens mij worden ze nu alleen nog maar voor Cargo gebruikt.quote:Op dinsdag 11 november 2025 14:19 schreef xpompompomx het volgende:
Kwam afgelopen weekend pas achter dat dit een MD-11 was, dacht dat die dingen al lang niet meer gebruikt werden.
Voor PAX.quote:Op dinsdag 11 november 2025 14:19 schreef xpompompomx het volgende:
Kwam afgelopen weekend pas achter dat dit een MD-11 was, dacht dat die dingen al lang niet meer gebruikt werden.
Ex Thai Airways deze 48417. Wfu feb 2006 - jun 2006 converted to (F)quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Voor PAX.
Vracht blijft soms nog wel een tijdje doorvliegen met wat ouder spul waar de stoelen uitgerukt zijn en plaats maakt voor een railsysteem met locks. En dat is helemaal prima, als je het maar onderhoud, inspecteert en update waar nodig.
14 als pax kistquote:Op dinsdag 11 november 2025 17:01 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Ex Thai Airways deze 48417. Wfu feb 2006 - jun 2006 converted to (F)
Voluntary klinkt mooi, maar de legal department van een maatschappij vat dat gewoon op als mandatory.quote:Op dinsdag 11 november 2025 15:48 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
FAA heeft een "emergency airworthiness directive" uitgegeven: een kist mag niet meer vliegen tot er inspectie heeft plaatsgevonden. In dit geval van de pylons.
Een verdere grounding vanuit de FAA is "voluntary".
Heeft (voorlopig) alleen effecten op de korte termijn.
Helaas wel ja, maar niet rendabel meer en ingehaald door nieuwere zuinigere modellen.quote:Op dinsdag 11 november 2025 16:45 schreef Gunner het volgende:
[..]
Volgens mij worden ze nu alleen nog maar voor Cargo gebruikt.
Onzin.quote:Op dinsdag 11 november 2025 18:23 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Voluntary klinkt mooi, maar de legal department van een maatschappij vat dat gewoon op als mandatory.
Het is wat anders dan je "wappie sites".quote:
Ja die Piloten die ik volg met jarenlange ervaringen in het wereldje en specifiek de USA zijn idd wappies. Plus ik lang genoeg voor een multinational werk om te weten hoe een legal afdeling van zulke toko's werkt.quote:Op dinsdag 11 november 2025 19:46 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Het is wat anders dan je "wappie sites".
Na inspectie is de CoA weer van kracht. Die wordt door dat directive ingetrokken. Het is een tijdelijke noodmaatragel. Na inspectie ben je gerechtigt te vliegen.
Dat je eerst verzint dat het het einde van de MD-11 is. Vervolgens verzint dat er geen enkele in de VS meer mag vliegen. En nu verzint dat een "legal department" dat als mandatory ziet is allemaal feitelijk onwaar.
Alleen de AD is rechtsgeldig en de maatschappijen hebben aangegeven dat ze meegaan in de aanbevelingen van Boeing.
Dit gaat trouwens ook mis.quote:Op dinsdag 11 november 2025 18:23 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd naar de oorzaak, deze motor hangt onder veel andere kisten en staat bekend als betrouwbaar. Fod?, vogels? we gaan het wss snel horen.
Wat ik ervan begrijp, is dat de FAA eerst de constructie van de pylon onderzocht wil hebben, voordat de vliegtuigen weer de lucht in mogen. Dus niet onderzoek van individuele toestellen, maar de constructie van de pylon in het algemeen voor alle toestellen van het type moet onderzocht worden.quote:Op dinsdag 11 november 2025 19:46 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Het is wat anders dan je "wappie sites".
Na inspectie is de CoA weer van kracht. Die wordt door dat directive ingetrokken. Het is een tijdelijke noodmaatragel. Na inspectie ben je gerechtigt te vliegen.
Dat je eerst verzint dat het het einde van de MD-11 is. Vervolgens verzint dat er geen enkele in de VS meer mag vliegen. En nu verzint dat een "legal department" dat als mandatory ziet is allemaal feitelijk onwaar.
Alleen de AD is rechtsgeldig en de maatschappijen hebben aangegeven dat ze meegaan in de aanbevelingen van Boeing.
Het lijkt me een lastige opgave.quote:Op dinsdag 11 november 2025 22:11 schreef Fer het volgende:
[..]
Wat ik ervan begrijp, is dat de FAA eerst de constructie van de pylon onderzocht wil hebben, voordat de vliegtuigen weer de lucht in mogen. Dus niet onderzoek van individuele toestellen, maar de constructie van de pylon in het algemeen voor alle toestellen van het type moet onderzocht worden.
Waarbij de motor automatisch onderdeel maakt van het onderzoek, een storing in de motor kan resulteren in het falen van de pylons.quote:Op dinsdag 11 november 2025 20:13 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Dit gaat trouwens ook mis.
Het gaat niet om de motoren maar om de pylons.
https://nos.nl/artikel/25(...)r-door-metaalmoeheidquote:Het vrachtvliegtuig van UPS dat eerder deze maand neerstortte in Louisville in de Amerikaanse staat Kentucky, vertoonde scheurtjes door metaalmoeheid op de plek waar de motor vastzat aan de vleugel. Dat staat in een voorlopig rapport over het ongeluk.
Komt wel dichtbij zo.quote:Op woensdag 5 november 2025 06:59 schreef de_boswachter het volgende:
Ik verwacht vandaag ook een pakket via UPS. Hopelijk gaat dat door
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |