abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219147181
https://www.energievergel(...)n-per-1-januari-2027

Dit wordt de netto terugleververgoeding voor zonnepanelen (per 1 januari 2027)

Op 1 januari 2027 vervalt de salderingsregeling. Je zonne-energie is dan in één klap een stuk minder waard. Je kunt je stroomverbruik straks namelijk niet meer verrekenen met de teruggeleverde stroom.

Wij presenteren hier de actuele netto vergoedingen voor het terugleveren met zonnepanelen in 2027 per energieleverancier.

Dit overzicht gaan wij regelmatig bijwerken.

Wat verandert er?
Vanaf 1 januari 2027 is de salderingsregeling niet meer van kracht:

Je mag teruggeleverde stroom niet meer verrekenen met je eigen stroomverbruik.

Je betaalt terugleverkosten voor iedere kilowattuur (kWh) teruggeleverde stroom.

Je ontvangt een terugleververgoeding voor iedere kilowattuur (kWh) teruggeleverde stroom.

Je kunt 2 (de kosten) en 3 (de vergoeding) met elkaar verrekenen.

Wat dan overblijft is een netto terugleververgoeding.

Netto terugleververgoeding (vanaf 2027)
Overzicht van de netto terugleververgoeding voor zonnepanelen per energieleverancier vanaf 1 januari 2027:

Wie wil weten welke leveranciers op dit moment de gunstigste voorwaarden bieden, kan hier in één overzicht alle energiecontracten vergelijken.

De andere energieleveranciers, zoals Essent, BudgetEnergie en Engie hebben nog geen duidelijkheid gegeven over hun netto vergoeding vanaf 2027.

Grote verschillen
Wat direct opvalt, is dat de vergoeding meestal opvallend laag is: circa 0,25 cent per kWh. Behalve bij Greenchoice: hier krijg je nog bijna 4,4 cent per kWh terug bij een tweejarig contract.

Een huishouden dat jaarlijks 2.500 kWh teruglevert, krijgt daarvoor – afhankelijk van de energieleverancier – tussen de 110 euro opbrengst en 260 euro aan kosten.

Netto opbrengst voor 2.500 kWh teruglevering per leverancier:

Greenchoice: ¤ 109,43
Eneco, Oxxio, DELTA Energie: ¤ 6,25
Vattenfall: ¤ 6,00
Innova Energie, GewoonEnergie: – ¤ 190,00
Mega: – ¤ 260,00
Bij deze drie energieleveranciers betalen huishoudens dus zelfs voor hun teruglevering in 2027.

Ts.

In de link staat de tabel hoe de kosten worden berekend.
Helaas kan ik dat niet overplaatsen.

Vind het vreemd dat zulke bedragen verschil in zitten .
pi_219147210
Terugleveren met ANWB Energie
Lever je terug met een dynamisch energiecontract zoals dat van ANWB Energie dan krijg je wat stroom op het moment van terugleveren waard is. ANWB Energie rekent geen terugleverboetes voor het terugleveren van stroom. Dat betekent dat je, ook als zonnepaneelbezitter, ná de afschaffing van de salderingsregeling nog steeds profijt hebt van een dynamisch energiecontract.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_219147281
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:06 schreef halfway het volgende:
Lever je terug met een dynamisch energiecontract zoals dat van ANWB Energie dan krijg je wat stroom op het moment van terugleveren waard is. ANWB Energie rekent geen terugleverboetes voor het terugleveren van stroom. Dat betekent dat je, ook als zonnepaneelbezitter, ná de afschaffing van de salderingsregeling nog steeds profijt hebt van een dynamisch energiecontract.
Zonneplan nog wat voordeliger (op dit moment).
En Tibber is er ook nog.

Alleen bij negatieve stroomprijs je omvormer ff op 0% output zetten maar dat kan bij veel omvormers al automatisch of extern aangestuurd worden.
pi_219147297
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:06 schreef halfway het volgende:
Als er veel zon is, is de inkoop van stroom goedkoop en levert de stroom geen kont op bij terugleveren, heb je niet veel aan dus
pi_219147453
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:14 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Als er veel zon is, is de inkoop van stroom goedkoop en levert de stroom geen kont op bij terugleveren, heb je niet veel aan dus
Tot nu toe gaat dat heel aardig, m'n moeder heeft nu een dynamisch contract met panelen.
Rond het middaguur is het vaak wel drama in de zomer maar ze heeft geen terugleverkosten bij dynamisch en ochtend / eind middag in de zomer is stroom vaak nog wel wat waard.

Al met al houdt ze er meer aan over dan de 5 cent die ze nog kreeg bij GreenChoice.

En sinds deze zomer ook nog een niet al te grote thuisbatterij dus ze kan ook meer eigen stroom consumeren.
Vanmiddag rond 12 uur is de stroom ~4 cent dus dan koopt de batterij weer in (samen met wat er aan zon schijnt nu en dat is nog heel behoorlijk vandaag) en rond 17 uuur zit de stroom op ~12 cent dus dan gebruikt ze weer stroom uit de batterij.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 10:35:55 #6
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219147504
Innova wat een kut maatschappij. Gelukkig is mijn opzegboete maar 22 euro.
pi_219147510
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:35 schreef RamboDirk het volgende:
Innova wat een kut maatschappij. Gelukkig is mijn opzegboete maar 22 euro.
Tijdens de contractduur kan men de prijs toch niet veranderen?
  donderdag 30 oktober 2025 @ 10:37:21 #8
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219147513
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:36 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Tijdens de contractduur kan men de prijs toch niet veranderen?
Lijkt mij niet nee.
  Moderator donderdag 30 oktober 2025 @ 10:39:53 #9
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219147531
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:14 schreef Moonversion het volgende:

[..]
jawel, want als de zon schijnt draai ik ons huis gratis, kan de auto's opladen, en tzt de accu op/bijladen. Het geld wat je eerder dan ook nog terug kreeg voor datgeen dat je ook nog terugleverde was de icing on the cake. In het scenario vanaf 2027 zoals het hier wordt voorgesteld is er nog steeds cake, maar geen icing meer.

Nou, prima deal, die panelen zijn toch al lang terug verdient.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219147645
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
jawel, want als de zon schijnt draai ik ons huis gratis, kan de auto's opladen, en tzt de accu op/bijladen. Het geld wat je eerder dan ook nog terug kreeg voor datgeen dat je ook nog terugleverde was de icing on the cake. In het scenario vanaf 2027 zoals het hier wordt voorgesteld is er nog steeds cake, maar geen icing meer.

Dan verbruik je het toch zelf en maakt het niet uit of je een dynamisch contract hebt of niet.
  Moderator donderdag 30 oktober 2025 @ 10:52:26 #11
16180 crew  CoolGuy
pi_219147668
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:49 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Dan verbruik je het toch zelf en maakt het niet uit of je een dynamisch contract hebt of niet.
Dat maakt wel uit want 1 van de auto's is zakelijk lease en ik kan maar 1 tarief doorgeven, dus dat moet dan een vast tarief zijn en bij voorkeur met een groot verschil tussen dag en nachttarief. Wat ik ook in die auto laad krijg ik toch terug, ook als die stroom gratis van het dak komt.

Bij nacht laden krijg ik alsnog mijn hoogste tarief, ook al is dié stroom tegen het dal tarief. Bij een dynamisch contract wisselt het tarief elke dag of kwartier of whatever, dat kan ik niet doorgeven met de auto laden.
pi_219162359
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Als je graag een hoop geld besteed aan sexy "groene" apparatuur is het allemaal prima. Als je het ook terug wilt verdienen, is grootschalige centrale opwekking altijd goedkoper dan dat gerommel in de marge. Je moet het dan puur van de genereuze subsidies hebben. Waar de mensen zonder zonnepanelen voor moeten betalen.
  Moderator vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:53:35 #13
16180 crew  CoolGuy
pi_219162450
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 21:43 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als je graag een hoop geld besteed aan sexy "groene" apparatuur is het allemaal prima. Als je het ook terug wilt verdienen, is grootschalige centrale opwekking altijd goedkoper dan dat gerommel in de marge. Je moet het dan puur van de genereuze subsidies hebben. Waar de mensen zonder zonnepanelen voor moeten betalen.
What do I care? Ik weet wat de installatie gekost heeft en ik weet ook wat de totaal opwek en dus de opbrengst is en die laatste is hoger dan de eerste. Dus prima. Dan hebben ze pech gehad.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:23:33 #14
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_219162781
Mm, panelen waren binnen 3 jaar terugverdiend. Dank je Poetin en ferraris meter.
Zodra dit speelt gaan ze uit in de zomer en aan in de winter. Problem solved.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_219162795
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 21:43 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik had al 8 panelen liggen en ik april heb ik nog 6 bijgeplaatst.

Maar als ik alleen van de opbrengst uit ga op basis van wat ik direct heb verbruikt dan is het rendement dit jaar al 7%. Dus voor mij zijn zonnepanelen nogsteeds een goede investering.
pi_219172414
Met een dynamisch contract kunnen in de zomer de prijzen ook behoorlijk negatief zijn. Dat is prima voor de afnemers met zo'n contract, maar erg ongunstig voor de leveranciers van zonnestroom met een dynamisch contract :{
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 1 november 2025 @ 21:46:30 #17
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219172503
2027 is niet haalbaar. De RDI denkt minimaal tot 2031 nodig te hebben om de laatste draaischijfmeter te vervangen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_219172638
Dit was in 2017 al bekend, en is al meermaals uitgesteld.
Maar nu komen de krokodillen tranen.
Ik had in 2018 al 33 panelen besteld met de verwachting dat 2021/2022 de saldering eraf zou gaan.
En toen al terugverdiend en netto opgebracht.
Ik heb al sinds 2018 geen cent betaald voor energie.
Pas vanaf 2023 een paar tientjes per maand door hogere energiebelastingen e.d.
die panelen hebben zich al 5 keer terug verdiend samen met de warmtepomp.
Vanaf 2027 gaan we weer zien wat het kost.
Maar mwer dan een of twee uurtjes extra werken per maand zal het niet worden.
Vakman pur sang
pi_219178139
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 21:55 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik had in 2018 al 33 panelen besteld met de verwachting dat 2021/2022 de saldering eraf zou gaan.
Mooi dat jij terug heb verdiend.

Maar er zijn vele die nu pas de vermogen hebben om zonnepanelen te kopen
Laat staan de verplichting van huren van die panelen in de huursector.
pi_219178236
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 17:24 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Mooi dat jij terug heb verdiend.

Maar er zijn vele die nu pas de vermogen hebben om zonnepanelen te kopen
Laat staan de verplichting van huren van die panelen in de huursector.
Nee dat klopt niet. In 2018 was de energiebespaarlening van de overheid nog 0% en had geen BKR registratie.
M.a.w. als je ingelezen was had je voor niks geld kunnen krijgen voor PV panelen en zo je maandlasten direct terug brengen. PV + WP.
Het was een heel eenvoudig sommetje die zelfs Henk en Thea konden maken.
Vakman pur sang
pi_219178924
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2025 17:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee dat klopt niet. In 2018 was de energiebespaarlening van de overheid nog 0% en had geen BKR registratie.
M.a.w. als je ingelezen was had je voor niks geld kunnen krijgen voor PV panelen en zo je maandlasten direct terug brengen. PV + WP.
Het was een heel eenvoudig sommetje die zelfs Henk en Thea konden maken.
Ik heb het over nu en niet over de verleden .

Zelfde met electrische wagens .
Overal dikke korting en bonus.
En geen wegenbelasting.

En nu dat het voor de massa betaalbare word .
Boem en daar is de wegenbelasting weer.
  zondag 2 november 2025 @ 19:32:31 #22
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219179013
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 21:55 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat is gek als je in 2019 de offerte op hebt laten maken...

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2019 23:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Neuh jong, ik zit voor het eerst op de laptop (met FOk) en dacht "he waarom werkt de knop niet"?

Ben al een paar uur bezig met offertes maken en subsidies aanvragen voor ons eigen huis om te bouwen naar 0 op de meter.
Alles nu gelukt, er komen 35 zonnepanelen, warmtepomp, vloer en dakisolatie (bj 1972) *O*
pi_219179774
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 19:32 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat is gek als je in 2019 de offerte op hebt laten maken...
[..]

Dan was het 2019, beetje eng dat jij het beter herrinert. :')
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')