Zonneplan nog wat voordeliger (op dit moment).quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:06 schreef halfway het volgende:
Terugleveren met ANWB Energie
Lever je terug met een dynamisch energiecontract zoals dat van ANWB Energie dan krijg je wat stroom op het moment van terugleveren waard is. ANWB Energie rekent geen terugleverboetes voor het terugleveren van stroom. Dat betekent dat je, ook als zonnepaneelbezitter, ná de afschaffing van de salderingsregeling nog steeds profijt hebt van een dynamisch energiecontract.
Als er veel zon is, is de inkoop van stroom goedkoop en levert de stroom geen kont op bij terugleveren, heb je niet veel aan dusquote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:06 schreef halfway het volgende:
Terugleveren met ANWB Energie
Lever je terug met een dynamisch energiecontract zoals dat van ANWB Energie dan krijg je wat stroom op het moment van terugleveren waard is. ANWB Energie rekent geen terugleverboetes voor het terugleveren van stroom. Dat betekent dat je, ook als zonnepaneelbezitter, ná de afschaffing van de salderingsregeling nog steeds profijt hebt van een dynamisch energiecontract.
Tot nu toe gaat dat heel aardig, m'n moeder heeft nu een dynamisch contract met panelen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:14 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Als er veel zon is, is de inkoop van stroom goedkoop en levert de stroom geen kont op bij terugleveren, heb je niet veel aan dus
Tijdens de contractduur kan men de prijs toch niet veranderen?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:35 schreef RamboDirk het volgende:
Innova wat een kut maatschappij. Gelukkig is mijn opzegboete maar 22 euro.
Lijkt mij niet nee.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tijdens de contractduur kan men de prijs toch niet veranderen?
jawel, want als de zon schijnt draai ik ons huis gratis, kan de auto's opladen, en tzt de accu op/bijladen. Het geld wat je eerder dan ook nog terug kreeg voor datgeen dat je ook nog terugleverde was de icing on the cake. In het scenario vanaf 2027 zoals het hier wordt voorgesteld is er nog steeds cake, maar geen icing meer.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:14 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Als er veel zon is, is de inkoop van stroom goedkoop en levert de stroom geen kont op bij terugleveren, heb je niet veel aan dus
Dan verbruik je het toch zelf en maakt het niet uit of je een dynamisch contract hebt of niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
jawel, want als de zon schijnt draai ik ons huis gratis, kan de auto's opladen, en tzt de accu op/bijladen. Het geld wat je eerder dan ook nog terug kreeg voor datgeen dat je ook nog terugleverde was de icing on the cake. In het scenario vanaf 2027 zoals het hier wordt voorgesteld is er nog steeds cake, maar geen icing meer.
Nou, prima deal, die panelen zijn toch al lang terug verdient.
Dat maakt wel uit want 1 van de auto's is zakelijk lease en ik kan maar 1 tarief doorgeven, dus dat moet dan een vast tarief zijn en bij voorkeur met een groot verschil tussen dag en nachttarief. Wat ik ook in die auto laad krijg ik toch terug, ook als die stroom gratis van het dak komt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:49 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Dan verbruik je het toch zelf en maakt het niet uit of je een dynamisch contract hebt of niet.
Als je graag een hoop geld besteed aan sexy "groene" apparatuur is het allemaal prima. Als je het ook terug wilt verdienen, is grootschalige centrale opwekking altijd goedkoper dan dat gerommel in de marge. Je moet het dan puur van de genereuze subsidies hebben. Waar de mensen zonder zonnepanelen voor moeten betalen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
jawel, want als de zon schijnt draai ik ons huis gratis, kan de auto's opladen, en tzt de accu op/bijladen. Het geld wat je eerder dan ook nog terug kreeg voor datgeen dat je ook nog terugleverde was de icing on the cake. In het scenario vanaf 2027 zoals het hier wordt voorgesteld is er nog steeds cake, maar geen icing meer.
Nou, prima deal, die panelen zijn toch al lang terug verdient.
What do I care? Ik weet wat de installatie gekost heeft en ik weet ook wat de totaal opwek en dus de opbrengst is en die laatste is hoger dan de eerste. Dus prima. Dan hebben ze pech gehad.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je graag een hoop geld besteed aan sexy "groene" apparatuur is het allemaal prima. Als je het ook terug wilt verdienen, is grootschalige centrale opwekking altijd goedkoper dan dat gerommel in de marge. Je moet het dan puur van de genereuze subsidies hebben. Waar de mensen zonder zonnepanelen voor moeten betalen.
Ik had al 8 panelen liggen en ik april heb ik nog 6 bijgeplaatst.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je graag een hoop geld besteed aan sexy "groene" apparatuur is het allemaal prima. Als je het ook terug wilt verdienen, is grootschalige centrale opwekking altijd goedkoper dan dat gerommel in de marge. Je moet het dan puur van de genereuze subsidies hebben. Waar de mensen zonder zonnepanelen voor moeten betalen.
Mooi dat jij terug heb verdiend.quote:Op zaterdag 1 november 2025 21:55 schreef Lospedrosa het volgende:
Dit was in 2017 al bekend, en is al meermaals uitgesteld.
Maar nu komen de krokodillen tranen.
Ik had in 2018 al 33 panelen besteld met de verwachting dat 2021/2022 de saldering eraf zou gaan.
En toen al terugverdiend en netto opgebracht.
Ik heb al sinds 2018 geen cent betaald voor energie.
Pas vanaf 2023 een paar tientjes per maand door hogere energiebelastingen e.d.
die panelen hebben zich al 5 keer terug verdiend samen met de warmtepomp.
Vanaf 2027 gaan we weer zien wat het kost.
Maar mwer dan een of twee uurtjes extra werken per maand zal het niet worden.
Nee dat klopt niet. In 2018 was de energiebespaarlening van de overheid nog 0% en had geen BKR registratie.quote:Op zondag 2 november 2025 17:24 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Mooi dat jij terug heb verdiend.
Maar er zijn vele die nu pas de vermogen hebben om zonnepanelen te kopen
Laat staan de verplichting van huren van die panelen in de huursector.
Ik heb het over nu en niet over de verleden .quote:Op zondag 2 november 2025 17:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee dat klopt niet. In 2018 was de energiebespaarlening van de overheid nog 0% en had geen BKR registratie.
M.a.w. als je ingelezen was had je voor niks geld kunnen krijgen voor PV panelen en zo je maandlasten direct terug brengen. PV + WP.
Het was een heel eenvoudig sommetje die zelfs Henk en Thea konden maken.
Dat is gek als je in 2019 de offerte op hebt laten maken...quote:Op zaterdag 1 november 2025 21:55 schreef Lospedrosa het volgende:
Dit was in 2017 al bekend, en is al meermaals uitgesteld.
Maar nu komen de krokodillen tranen.
Ik had in 2018 al 33 panelen besteld met de verwachting dat 2021/2022 de saldering eraf zou gaan.
En toen al terugverdiend en netto opgebracht.
Ik heb al sinds 2018 geen cent betaald voor energie.
Pas vanaf 2023 een paar tientjes per maand door hogere energiebelastingen e.d.
die panelen hebben zich al 5 keer terug verdiend samen met de warmtepomp.
Vanaf 2027 gaan we weer zien wat het kost.
Maar mwer dan een of twee uurtjes extra werken per maand zal het niet worden.
quote:Op zaterdag 23 maart 2019 23:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Neuh jong, ik zit voor het eerst op de laptop (met FOk) en dacht "he waarom werkt de knop niet"?
Ben al een paar uur bezig met offertes maken en subsidies aanvragen voor ons eigen huis om te bouwen naar 0 op de meter.
Alles nu gelukt, er komen 35 zonnepanelen, warmtepomp, vloer en dakisolatie (bj 1972)
Dan was het 2019, beetje eng dat jij het beter herrinert.quote:Op zondag 2 november 2025 19:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is gek als je in 2019 de offerte op hebt laten maken...
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |