In Nijmegen heeft D66 op een procentje na net niet PvdA/GL verslagen. Dat is ook best opvallendquote:Op donderdag 30 oktober 2025 07:36 schreef Nattekat het volgende:
Mijn VVD-bolwerk is ook helemaal omgeslagen naar D66. Gezellig.
"In Urk"quote:Op donderdag 30 oktober 2025 07:49 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Op Urk is alles gelukkig gewoon weer hoe het was
Ik ben er op zich wel voorstander van om dat weer af te drijven.quote:
Hoe komen die precies op 76?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:06 schreef AmaninFull het volgende:
Even een simpele vraag met waarschijnlijk een ingewikkeld antwoord, waarom wordt het als vanzelfsprekend geacht dat een coalitie over links niet mogelijk is?
Wat let men om een coalitie te vormen van D66-CDA-GL/PvdA-PvdD-SP-CU, eventueel met die laatste drie partijen in de vorm van gedoogpartners zonder ministers te leveren. Die coalitie zou op 76 zetels uitkomen in de Tweede Kamer, en 32 zetels in de Eerste Kamer. Is dat omdat die coalitie instabiel zou zijn vanwege het hoge aantal partijen? Maar wie bepaalt hoeveel partijen 'te veel' is? Waarom zou vier partijen nog kunnen, maar vijf of zes partijen te veel zijn?
Excuus, je komt dan 3 zetels tekort. Maar goed, for argument's sake, dan zet je er DENK bij, ook een linkse partij, de vraag blijft hetzelfde. Het komt nogal arbitrair over om te zeggen dat vier partijen het maximum is voor een regering,quote:
Op het eiland, in de gemeente.quote:
Het is niet ingewikkeld, het is juist doodsimpel. Met zo'n minimale meerderheid, zoveel partijen en dus zoveel wensen.. dat is gewoon veel te instabiel.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:14 schreef AmaninFull het volgende:
[..]
Excuus, je komt dan 3 zetels tekort. Maar goed, for argument's sake, dan zet je er DENK bij, ook een linkse partij, de vraag blijft hetzelfde. Het komt nogal arbitrair over om te zeggen dat vier partijen het maximum is voor een regering,
Liefste dan ook afslepen naar de oceaan.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik ben er op zich wel voorstander van om dat weer af te drijven.
Yup en zeker als bij partijen een afsplitsing gedurende de looptijd van een regering ook niet valt uit te sluiten.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:16 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Het is niet ingewikkeld, het is juist doodsimpel. Met zo'n minimale meerderheid, zoveel partijen en dus zoveel wensen.. dat is gewoon veel te instabiel.
Netjes, een absolute meerderheid voor de SGPquote:Op donderdag 30 oktober 2025 07:49 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Op Urk is alles gelukkig gewoon weer hoe het was
Strategisch stemmen noemen ze dat..quote:Op donderdag 30 oktober 2025 07:31 schreef Nattekat het volgende:
Zou intens kut zijn als PVV straks toch de grootste is, maar tegelijkertijd vind ik het prachtig dat al die domme tactische PVV-stemmers ervoor hebben gezorgd dat de rechtse coalitie onmogelijk wordt
Ik ben al weer Twitter Wilders moe. En maar gelijk weer zeuren, boos doen, schreeuwen. Die kan de komende jaren weer lekker en in schreeuw rol zittenquote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:25 schreef TheVulture het volgende:
Als die 1,4% nog voornamelijk buitenlandstemmers en briefstemmers zijn heb ik er wel vertrouwen in dat D66 de grootste wordt in absoluut aantal stemmen. Hoeven we niet naar een Wilders-act te kijken die het proces even kaapt voor de buhne.
VVD gaat nooit met PVV in zee.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:32 schreef TAmaru het volgende:
Het is zeer jammer dat deze optie geen meerderheid heeft trouwens:
PVV-VVD-JA21-FvD-BBB-SGP-50PLUS
73 zetels zo te zien. Geen rechtse meerderheid meer dus in de kamer, maar een centrumlinkse meerderheid.
Liever met Jesse Klaver dan?quote:
Ja lekker man een heel stabiel kabinet met 7 partijen waarvan er ook nog een paar zijn waarvan je nu al weet dat er afsplitsingen komen. Als je over een jaar weer wilt stemmen moet je dat zeker doenquote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:32 schreef TAmaru het volgende:
73 zetels zo te zien. Geen rechtse meerderheid meer dus in de kamer, maar een centrumlinkse meerderheid.
Centrumlinks? Met die opties kom je op krap 55 zetels uit, in welke wereld is dat een meerderheid in een kamer van 150?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:32 schreef TAmaru het volgende:
Ja, echt heel jammer dat een radicaalrechtse coalitie vol met marginale ruziepartijtjes geen meerderheid heeft. Dat zou mogelijk nog meer smullen opgeleverd hebben dan de clownerie die we net achter de rug hebbenquote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:32 schreef TAmaru het volgende:
De vraag is vooral wat er nog uit Amsterdam komt. Als dat substantieel is lijkt de eerste plaats voor D66 vrij zeker.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:38 schreef heywoodu het volgende:
Oude IJsselstreek heeft de ochtend geopend, het verschil is nog 1195 stemmen
Venray gaat zeker naar de PVV, dus dan gaan ze over D66 heen. De buitenlandse stemmen is wel weer voor D66. En is Amsterdam al helemaal geteld?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:38 schreef heywoodu het volgende:
Oude IJsselstreek heeft de ochtend geopend, het verschil is nog 1195 stemmen
Nog 20% toch in Amsterdam?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:40 schreef alopio het volgende:
[..]
Venray gaat zeker naar de PVV, dus dan gaan ze over D66 heen. De buitenlandse stemmen is wel weer voor D66. En is Amsterdam al helemaal geteld?
Afgezien daarvan zit je dan met een probleem in de eerste kamer. Daar wordt een meerderheid voor een coalitie lastig tenzij je zowel BBB als GL/PvdA op gaat nemen, maar met een middenkabinet inclusief GL/PvdA heb je 35 zetels in de EK zo uit m'n hoofd en omdat je in het midden zit kun je wat makkelijker steun van respectievelijk de linkerzijde of rechterzijde van de coalitie krijgen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:06 schreef AmaninFull het volgende:
Even een simpele vraag met waarschijnlijk een ingewikkeld antwoord, waarom wordt het als vanzelfsprekend geacht dat een coalitie over links niet mogelijk is?
Wat let men om een coalitie te vormen van D66-CDA-GL/PvdA-PvdD-SP-CU, eventueel met die laatste drie partijen in de vorm van gedoogpartners zonder ministers te leveren. Die coalitie zou op 76 zetels uitkomen in de Tweede Kamer, en 32 zetels in de Eerste Kamer. Is dat omdat die coalitie instabiel zou zijn vanwege het hoge aantal partijen? Maar wie bepaalt hoeveel partijen 'te veel' is? Waarom zou vier partijen nog kunnen, maar vijf of zes partijen te veel zijn?
EDIT: zetelaantal is dan 73, dus je zou nog een kleine partij nodig hebben zoals DENK.
D66-GL-PvdA-CDA-SP-CU-PvdD-Volt-Denkquote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:40 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Centrumlinks? Met die opties kom je op krap 55 zetels uit, in welke wereld is dat een meerderheid in een kamer van 150?
Eens in de zoveel tijd zo'n clusterfuckkabinet is nog wel vermakelijk, maar het land moet ook geregeerd worden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, echt heel jammer dat een radicaalrechtse coalitie vol met marginale ruziepartijtjes geen meerderheid heeft. Dat zou mogelijk nog meer smullen opgeleverd hebben dan de clownerie die we net achter de rug hebben
Daar trapt het CDA natuurlijk nooit in.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:45 schreef TAmaru het volgende:
[..]
D66-GL-PvdA-CDA-SP-CU-PvdD-Volt-Denk
Klopt, maar dit is gewoon even om aan te geven dat deze partijen een meerderheid hebben. Is geen realistische coalitie.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:56 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Daar trapt het CDA natuurlijk nooit in.
Ik zou willen dat ze verplicht 4 jaar vol moeten maken met de nieuwe kamer. En als het dan valt, dat ze maar een nieuwe meerderheid zoeken onderling.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:57 schreef Jor_Dii het volgende:
Wat mij betreft gaan ze echt een max tijd zetten op het vormen van een coalitie, want met deze uitslag kan het goed maanden gaan duren. Nederland kan daar niet op wachten.
Plus een restzetel of zo. Ben daar wel benieuwd naar.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:04 schreef Jor_Dii het volgende:
D66 nu weer op kop met +/- 1700 stemmen.
De PVV-stemmer is echt kanjerdom. Ze had beter op die judassen van 21 kunnen stemmen en via die route haar wensen (niet) behartigd zien worden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:03 schreef TAmaru het volgende:
Het doet er in Nederland politiek gezien heel weinig toe wie de grootste wordt. Wilders gaat dan natuurlijk eisen dat hij er een PVV-verkenner komt, maar de PVV is politiek gezien eigenlijk wel uitgespeeld op het moment. De kans dat de PVV nog een keer in een coalitie komt is vrijwel nihil denk ik.
Zelfde geldt voor links. Daar had ook beter iedereen op D66 kunnen stemmen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:05 schreef Akathisia het volgende:
[..]
De PVV-stemmer is echt kanjerdom. Ze had beter op die judassen van 21 kunnen stemmen en via die route haar wensen (niet) behartigd zien worden.
of het mag weet ik niet maar het heeft niet zo veel zin. In Nederlands worden er een serie controles gedaan waardoor al op stembusniveau alle fouten eruit gehaald zouden moeten worden (en anders komen die op het PV te staan).quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
Stel dat het verschil ~1.000 stemmen is, kan een partij dan om een hertelling vragen? Want dan zitten we nog dagen te wachten. Of mss weken?
Insert Mission Impossible tunequote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:45 schreef TAmaru het volgende:
[..]
D66-GL-PvdA-CDA-SP-CU-PvdD-Volt-Denk
JA21 en PVV wijken vrijwel niets van elkaar af op het onderwerp wat voor vermoed ik de meeste (zo niet alle) PVV-ers de reden is om op de PVV te stemmen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:08 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Zelfde geldt voor links. Daar had ook beter iedereen op D66 kunnen stemmen.
Als het van mij komt heeft dat meerwaarde.quote:
Ik ben het er op zich wel mee eens dat het mooi was geweest als JA21 veel groter was geworden. Een JA21 met 35 zetels kan echt iets uitrichten natuurlijk. En ze hebben niet dat extreemrechtse imago.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:10 schreef Akathisia het volgende:
[..]
JA21 en PVV wijken vrijwel niets van elkaar af op het onderwerp wat voor vermoed ik de meeste (zo niet alle) PVV-ers de reden is om op de PVV te stemmen.
D66 en GL-PvdA delen niet een soortgelijk opperonderwerp.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |