Van wie niet?quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nederland onwaardig gedrag. Medelijden is een groot woord, maar het zou niet moeten mogen.
Die 1,7 miljoen lijkt me op zijn minst ook wel wat twijfelachtig hoor.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:32 schreef L3viathan het volgende:
een miljoen ook.. is maar een klein verschil hoor
Omdat er kwestie is van verdringing en oneerlijke concurrentie. Er gaat heel veel mis qua uitbuiting. Enkel een select groepje werkgevers wordt er beter van.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Van wie niet?![]()
Als ik als jonge gast in Bulgarije 7000 euro netto kan verdienen met wat post sorteren zou ik dat ook serieus gaan overwegen. Half jaartje werken en daarna feesten en zuipen in eigen land. Dat is wat die gasten namelijk doen. En daarnaast nog wat familie onderhouden.
Je doet net alsof het een vorm van moderne slavernij is terwijl het in feite een kwestie is van vraag en aanbod.
Oke en nu krijg je in een ander land het verviervoudige onder gunstige en veilige arbeidsomstandigheden met een CAO.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:27 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik zou daar geen zin in hebben nee, maar ik heb dan ook een luizenbaantje voor misschien het dubbele van dat bedrag.
quote:Het maandelijkse minimumloon in Bulgarije bedraagt ~$449,47 (780 Bulgaarse leva).
Waarom zou je dat willen? Er is werk zat in allerlei sectoren ook eenvoudig werk waar twee of drie keer zoveel kan verdienen.quote:Maar ik woon in een volksbuurt en ik ken serieus genoeg mensen die dat wel zouden willen hoor (of ook doen). Ik ken iemand die jarenlang in de kassen heeft gewerkt maar helaas plaats moest maken voor een stel Oostblokkers.
Tegenwoordig is het vooral BBB beleid. Echt zielig voor de boeren als ze geen goedkope arbeidskrachten meer kunnen inzetten op hun land.quote:Op maandag 27 oktober 2025 14:40 schreef Caland het volgende:
Buitenlanders slecht
Behalve als je ze kan uitbuiten en het kutwerk voor je doen natuurlijk
Groetjes, VVD-beleid
Je fixeert op excessen terwijl het om een enorme groep gaat die prima profiteren.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Omdat er kwestie is van verdringing en oneerlijke concurrentie. Er gaat heel veel mis qua uitbuiting. Enkel een select groepje werkgevers wordt er beter van.
En dat is erg dat er wat minder tomaten naar het buitenland gaan?quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:25 schreef Momo het volgende:
[..]
En als ze niet zouden komen er is vrijwel niemand hier die voor een minimumloon dat soort werk (karkassen uitsnijden, tomaten plukken etc). gaat doen hier en liggen meerdere bedrijven op hun gat binnen no time.
En hun nakomelingen zijn de bijstandsgerechtigden van nu.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:15 schreef Straatcommando. het volgende:
Privatise the profits and socialize the losses.
Ik geloof direct dat we (een bepaald soort) arbeidsmigranten nodig hebben, maar dat zijn geen busjes vol (inmiddels) Bulgaren die karkassen uitsnijden en savonds op de parkeerplaats hun kut dag weg zuipen.
Weten we ook nog hoe we zijn om gegaan met de vorige golven arbeidsmigranten? Die noemden we toen gastarbeiders, hebben we ook als een voetveeg behandeld.
quote:We hebben niks geleerd, het is weer visieloos geld harken en dat geld komt ook nog eens niet in de staatskas terecht maar een select groepje volgevreten conglomeraten.
Het zijn geen Nederlandse burgers, dus ze zouden geen recht moeten hebben op een sociale huurwoning. Als een bedrijf buitenlanders inhuurt voor werk, moeten ze ook maar zorgen voor huisvesting.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Van wie niet?![]()
Als ik als jonge gast in Bulgarije 7000 euro netto kan verdienen met wat post sorteren zou ik dat ook serieus gaan overwegen. Half jaartje werken en daarna feesten en zuipen in eigen land. Dat is wat die gasten namelijk doen. En daarnaast nog wat familie onderhouden.
Je doet net alsof het een vorm van moderne slavernij is terwijl het in feite een kwestie is van vraag en aanbod.
Nee, maar die bedrijven zouden wel goede reuring maken als hun omzet zou dalen. Wel ironisch, we halen hier veel mensen naar toe om de (brede) landbouwsector te werken voor een minimumloon, maar groot deel van die producten exporteren we weer.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:51 schreef the-eye het volgende:
[..]
En dat is erg dat er wat minder tomaten naar het buitenland gaan?![]()
Tegen de tijd dat ze een keer in aanmerking komen voor een woning zijn ze allang weer vertrokken in de meeste gevallen. Voor tijdelijke opvang is inderdaad de werkgever verantwoordelijk.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Het zijn geen Nederlandse burgers, dus ze zouden geen recht moeten hebben op een sociale huurwoning. Als een bedrijf buitenlanders inhuurt voor werk, moeten ze ook maar zorgen voor huisvesting.
Jij bent dan ook nog eens goed sociaal bezig, door niet naar goedkopere boodschappen te gaan zoeken in winkels en supermarkten.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:23 schreef Hathor het volgende:
[..]
De enige reden waarom ik niet zelf met boodschappen ga lopen zeulen is vanwege rugklachten en niet omdat ik daar te lui voor ben.
Het zijn geen excessen Elan. En dat wettelijk minimum betalen is een gotspe, er zijn nog steeds schijn constructies om daar onder uit te komen. Zoals de kosten voor vervoer, verzekering en woning.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Je fixeert op excessen terwijl het om een enorme groep gaat die prima profiteren.
Nogmaals werkgevers moeten het wettelijk minimumloon betalen en niemand dwingt jou om dat werk te doen. Het spekt vervolgens de staatskas plus het is werk wat wij kennelijk belangrijk genoeg vinden om te laten liggen.
Ja, iets met vraag en aanbod. Normaliter zouden de lonen dan moeten stijgen, maar die worden dus gedrukt door de onuitputtelijke stroom goedkope arbeiders. En dat is geen gezonde en normale situatie.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:25 schreef Momo het volgende:
[..]
En als ze niet zouden komen er is vrijwel niemand hier die voor een minimumloon dat soort werk (karkassen uitsnijden, tomaten plukken etc). gaat doen hier en liggen meerdere bedrijven op hun gat binnen no time.
Die inhoudingen worden nogmaals gefaseerd afgeschaft tot 2030. En wat binnen de Nederlandse kaders een hongerig kloteloontje is in andere landen (zoals Bulgarije) 2x modaal of 4x het minimumloon aldaar.quote:Op maandag 27 oktober 2025 16:11 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het zijn geen excessen Elan. En dat wettelijk minimum betalen is een gotspe, er zijn nog steeds schijn constructies om daar onder uit te komen. Zoals de kosten voor vervoer, verzekering en woning.
Daarom zetten ze er ook geen Nederlanders voor in, die pikken dat niet en willen ook een normaal loon voor wat zwaar en klote werk is, dat zou de werkelijke prijs moeten zijn, maar dat betekent minder winst. Bovendien kun je een moe lander makkelijker om de tuin leiden want die kennen de taal niet (goed) raken ze hun baan kwijt staan ze op straat. Die mensen integreren niet (want dat hoeft ook niet) dus wat is precies het voordeel? De staatskas? De voordelen wegen absoluut niet op tegen de nadelen.
Niet echt.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:52 schreef Gia het volgende:
[..]
En hun nakomelingen zijn de bijstandsgerechtigden van nu.
[..]
Het probleem is iets anders. De buitenlandse kracht hoeft in de eerste vijf jaar maar over 60% van zijn salaris inkomsten belasting te betalen. Dus kan een werkgever een lager bedrag betalen dan aan een NL werknemer en dan nog houdt de buitenlandse kracht netto veel meer over. Hierdoor hebben we verschillende problemen. Dat hele systeem is gewoon onhoudbaar.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Die bedrijven moeten alsnog het wettelijk minimumloon betalen. Wat voor iemand uit weet ik veel Litouwen een dokterssalaris is.
Die expatregeling is niet van toepassing op je gemiddelde flitsbezorger of uitbener in een slachthuis, die regeling gaat over relatief hoogopgeleide en goedbetaalde kennismigranten en brengt weer andere specifieke problemen met zich mee.quote:Op maandag 27 oktober 2025 16:44 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:
[..]
Het probleem is iets anders. De buitenlandse kracht hoeft in de eerste vijf jaar maar over 60% van zijn salaris inkomsten belasting te betalen. Dus kan een werkgever een lager bedrag betalen dan aan een NL werknemer en dan nog houdt de buitenlandse kracht netto veel meer over. Hierdoor hebben we verschillende problemen. Dat hele systeem is gewoon onhoudbaar.
Het lijkt er eerder op dat de onderzoeker in kwestie hier cijfers flink aan het verdraaien is.quote:Op maandag 27 oktober 2025 16:48 schreef matspontius het volgende:
Zo wordt je als bevolking door de overheid belazerd. Ik ben echt geen complotdenker maar dit soort cijfers doelbewust verdraaien en achter houden kan natuurlijk niet.
Past niet in jouw straatje zeker dit soort berichten ..........quote:Op maandag 27 oktober 2025 16:52 schreef Caland het volgende:
[..]
Het lijkt er eerder op dat de onderzoeker in kwestie hier cijfers flink aan het verdraaien is.
Ik zou zeggen kijk eens naar post 34 en vooral 39. Dan hoor ik je inhoudelijke tegenargumenten welquote:Op maandag 27 oktober 2025 16:53 schreef matspontius het volgende:
[..]
Past niet in jouw straatje zeker dit soort berichten ..........
Mark Rutte approves.quote:Op maandag 27 oktober 2025 14:40 schreef Caland het volgende:
Buitenlanders slecht
Behalve als je ze kan uitbuiten en het kutwerk voor je doen natuurlijk
Groetjes, VVD-beleid
Beetje vreemd als dat niet bekend is als je o.a. belasting betaald en ingeschreven moet staan.quote:Op maandag 27 oktober 2025 14:27 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)ederland-dan-gedacht
bro![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |