abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 oktober 2025 @ 22:49:26 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_219116145
Oorspronkelijke OP:

Ik val maar meteen met de deur in huis; Ik heb de laatste twee jaar moeite met het feit dat mijn ouders “oud” aan het worden zijn. Ik heb het idee dat ik nog lang niet klaar ben voor deze fase in het leven. Alsof dit niet bij mijn leeftijd “past”.

De tranen springen me soms in de ogen als ik eraan denk dat ze richting de 80 gaan en er misschien over 5 jaar niet meer zijn. Of over 10 jaar. De jaren vliegen namelijk voorbij.

Nu hoor ik eigenlijk niemand om mij heen die hier ook last van heeft. Rust hier een taboe op? Meer mensen zouden toch door dit proces “moeten” gaan? Mijn man herkent zich hier absoluut niet in. Vriendinnen van mij ook niet.

Meestal gaat het over de emotionele rollercoaster van zorg of ziekte. Dit is niet aan de orde hier. Ik vraag mij dan ook af of er mensen zijn die zich herkennen in dit gevoel. Hoe ga je met zoiets om? Hoe accepteer je dat je ouders echt ouder beginnen te worden?

Graag jullie ervaringen, mocht je die hebben.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2025 07:02 schreef oh-oh het volgende: Mijn vader is vannacht eindelijk overleden..... Die laatste maanden waren echt niet meer te doen voor hem. En nu ben ik al gestresst over mijn moeder en al haar usual dramas...

[ Bericht 10% gewijzigd door Troel op 27-10-2025 03:08:49 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_219116751
Wat wou je er aan doen dan?
Naarmate je langer leeft, word je ouder. Dat is hoe het leven werkt.
Als je niet meer ouder word, ben je gestopt met leven.
Ik denk dat je dat laatste nog zo lang mogelijk zou willen afhouden.
Maar uiteindelijk heb je er niks over te zeggen.
Nog niet over je eigen leven, laat staan dat van je ouders.
pi_219116882
Ik herken het wel. Het is veranderd sinds de dood van een ander familielid. Daarvoor had ik altijd het idee dat het allemaal maar gewoon doorging. Het heeft me erg bang en kwetsbaar gemaakt, veel zorgen ook omdat de huidige zorgsituatie in Nederland voor ouderen hondsberoerd is. De leeftijd van jouw ouders is een generatie die nog in bejaardenhuizen terecht kon en nu verplicht lang moet thuiswonen, zelfs als het niet meer gaat of verantwoord is. Er wordt van onze generatie verwacht dat wij onze boontjes kunnen doppen, maar velen hebben een hoge studieschuld, kunnen niets huren of kopen en zijn dus nog op zekere zin niet volledig zelfstandig. Het zijn 2 generaties met elk hun eigen sores.

Wat me nog het meest pijn doet is dat ik dus hen niet volledig kan helpen, omdat ik zelf nog niet volledig geland ben. Het ouder worden raakte me eerder niet zo, want ik werd zelf ook ouder. Maar inmiddels raakt het me wel omdat ik veel niet weet hoe dat moet.
Friettent dikke Willie, met Willie
  Miss 200.000.000! maandag 27 oktober 2025 @ 03:55:30 #4
367000 roos94
pi_219116913
Ik herken het niet omdat ik al vanaf heel jong geen ouders heb, dus ik vind het altijd vreemd als ik iemand dik in volwassenheid zie waarvan die ouders leven. Dan denk ik huh :') maar dat komt dan omdat ik daar totaal geen beeld bij heb.

Maar bot gezegd, that's life, normaal proces van het leven. Je ouders oud zien worden en zien gaan is het wenselijke proces. Als je ze niet oud ziet worden of zij zien jou gaan, dan gaat het niet goed. Het is gewoon kwestie van acceptie denk ik. Zie het gewoon als iets fijns dat je ze lang in je leven hebt dat geldt immers niet voor iedereen.
pi_219117097
Gereekst?
  maandag 27 oktober 2025 @ 06:44:42 #6
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_219117098
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 06:43 schreef Peejtur het volgende:
Gereekst?
Ja! Dank je wel.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_219117327
Gecondoleerd @oh-oh
pi_219117338
@oh-oh Gecondoleerd
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_219117419
@oh-oh gecondoleerd
  Moderator maandag 27 oktober 2025 @ 10:47:10 #10
5428 crew  miss_sly
pi_219118680
Gecondoleerd @oh-oh
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219124850
Gecondoleerd @oh-oh
pi_219125013
Gecondoleerd @oh-oh

Samen zijn we sterk

Morgen weeral 2 maanden zonder papa
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:41:04 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_219125589
Gecondoleerd @oh-oh
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:51:16 #14
5428 crew  miss_sly
pi_219125650
In het kader van het accepteren van het ouder worden van je ouders, heb ik samen met mijn moeder een cruise naar de Noorse fjorden geboekt. Het is de enige reiswens die ze nog heeft: de fjorden zien. Ze is niet meer heel goed ter been en een autovakantie die kant op zou ze echt niet trekken. En op deze manier kan ze heel comfortabel reizen en varen we in de fjorden.

Ik vind het ook erg fijn om dit nog een keer samen te doen. Sinds mijn vader begin dit jaar plotseling is overleden, ben ik me pas echt bewust van het feit dat je je ouders kunt verliezen. Dus ik hoop met deze reis samen nog wat mooie herinneringen te maken.
pi_219125739
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 09:51 schreef miss_sly het volgende:
In het kader van het accepteren van het ouder worden van je ouders, heb ik samen met mijn moeder een cruise naar de Noorse fjorden geboekt. Het is de enige reiswens die ze nog heeft: de fjorden zien. Ze is niet meer heel goed ter been en een autovakantie die kant op zou ze echt niet trekken. En op deze manier kan ze heel comfortabel reizen en varen we in de fjorden.

Ik vind het ook erg fijn om dit nog een keer samen te doen. Sinds mijn vader begin dit jaar plotseling is overleden, ben ik me pas echt bewust van het feit dat je je ouders kunt verliezen. Dus ik hoop met deze reis samen nog wat mooie herinneringen te maken.
Wat mooi dit O+ O+ O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Doen jullie de Hurtigruten?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  Moderator dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:43:55 #16
5428 crew  miss_sly
pi_219126100
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:07 schreef r_one het volgende:

[..]
Wat mooi dit O+ O+ O+

SPOILER
Doen jullie de Hurtigruten?
Nee, we varen met HAL en varen door de langste fjord, een dikke 200 km als ik me niet vergis.

Twee jaar is nog niet heel lang. En ik vind het zo bizar hoe het gemis op totaal onverwachte momenten ineens kan opspelen. En ik heb nog steeds geen vrede met het concept 'nooit meer'.
pi_219126459
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nee, we varen met HAL en varen door de langste fjord, een dikke 200 km als ik me niet vergis.

Twee jaar is nog niet heel lang. En ik vind het zo bizar hoe het gemis op totaal onverwachte momenten ineens kan opspelen. En ik heb nog steeds geen vrede met het concept 'nooit meer'.
Het gemis is er elke dag, ben al twee jaar lamgeslagen (na een jaar 24/7 mantelzorgen, intern). Maar zo'n verhaal van jou is tegelijk heel mooi en (voor mij) heel emotioneel, mixed feelings zeg maar.

Neemt niet weg dat jullie dit ab-so-luut moeten gaan doen! En genieten van elkaar, dit is goud!

SPOILER
Dat wil ik jullie meegeven: ook ná jullie cruise, blijf vooral ondernemen, zolang het nog kan en naar vermogen van je moeder.

Maar eerst .... genieten *O* *O* *O*

Want "Later is allang begonnen" (Harrie Jekkers)
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  Moderator dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:08:51 #18
5428 crew  miss_sly
pi_219126582
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:56 schreef r_one het volgende:

[..]
Het gemis is er elke dag, ben al twee jaar lamgeslagen (na een jaar 24/7 mantelzorgen, intern). Maar zo'n verhaal van jou is tegelijk heel mooi en (voor mij) heel emotioneel, mixed feelings zeg maar.

Neemt niet weg dat jullie dit ab-so-luut moeten gaan doen! En genieten van elkaar, dit is goud!

SPOILER
Dat wil ik jullie meegeven: ook ná jullie cruise, blijf vooral ondernemen, zolang het nog kan en naar vermogen van je moeder.

Maar eerst .... genieten *O* *O* *O*

Want "Later is allang begonnen" (Harrie Jekkers)
Helemaal waar O+

Mooi wat je hebt gedaan!
  zondag 2 november 2025 @ 19:31:37 #19
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_219179005
Iedereen nog bedankt voor de sterkte wensen!
Ik ben oprecht blij voor mijn vader dat zijn lijden beeindigd is.
Hij heeft een mooie Molukse uitvaart gehad, inclusief open kist en rijsttafel achteraf, zoals het hoort.
Mijn moeder doet het goed voor haar doen.
Tegen alle verwachting in was ook haar kant van de familie waar ze al jaren geen contact mee heeft ( die zijn allemaal moeilijk, dus daar is altijd mot geweest onderling) bijna helemaal aanwezig! Maar ze waren allemaal dol op mijn vader. Die was ook echt voor iedereen lief en goed.
De broer van mijn moeder was er, en omg die is nog veel dementer dan mijn moeder, dat was echt wel eng om te zien! Die had niet door dat mijn vader overleden was, en die kieperde echt bijna in het graf en zo.
Zijn drie kinderen en vrouw waren er ook, daar heb ik na afloop echt lang mee gesproken, laatste keer dat ik ze zag was bij het overlijden van mijn oma, in 2002.
Nu is het echt afwachten wat mijn moeder gaat doen want ze had het op de dag van mijn vaders overlijden al over waar ze nu een nieuwe man vandaan moest halen (ze was net 17 toen ze mijn vader leerde kennen en hij was haar eerste vriendje ) en ze was haar poetsvrouw van de week al aan het ontslaan, dus we moeten alert blijven :')
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_219179095
Fijn dat het een goed afscheid was.
Sterkte de komende tijd, ook met alert zijn op je moeder...
pi_219179156
Geniet van het nu, bezoekjes, gewoon even op de koffie, feestdagen, maak er wat moois van zolang het kan. Dat zijn mooie herinneringen uiteindelijk.

Ik heb mijn beide ouders niet meer.
Ik heb achteraf ook nog regelmatig het gevoel van had ik nog maar wat meer gezegd over hoeveel ik van ze hield enz... Je kan de tijd nooit meer terugdraaien dus als je het nu kunt zeggen en die speciale momentjes kan pakken, zou ik zeggen doen. ^O^
  donderdag 13 november 2025 @ 12:37:34 #22
35189 Troel
scherp en bot
pi_219256641
@oh-oh en heeft je moeder al een nieuwe kerel aan de haak geslagen?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Miss 200.000.000! donderdag 13 november 2025 @ 13:33:45 #23
367000 roos94
pi_219256942
quote:
2s.gif Op donderdag 13 november 2025 12:37 schreef Troel het volgende:
@:oh-oh en heeft je moeder al een nieuwe kerel aan de haak geslagen?
:?
  donderdag 13 november 2025 @ 13:39:02 #24
35189 Troel
scherp en bot
pi_219256971
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 19:31 schreef oh-oh het volgende:
Nu is het echt afwachten wat mijn moeder gaat doen want ze had het op de dag van mijn vaders overlijden al over waar ze nu een nieuwe man vandaan moest halen
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 13:33 schreef roos94 het volgende:

[..]
:?
;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_219257138
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2025 07:02 schreef oh-oh het volgende:
Mijn vader is vannacht eindelijk overleden..... Die laatste maanden waren echt niet meer te doen voor hem.
En nu ben ik al gestresst over mijn moeder en al haar usual dramas...
Ik had dit helemaal gemist oh-oh ;(. Nog gecondoleerd en veel sterkte met alle sores eromheen :*.

[ Bericht 28% gewijzigd door Phaidra op 13-11-2025 14:30:54 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')