abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 oktober 2025 @ 01:54:15 #126
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219092145
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 01:50 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nee, snap ik, maar ik lifte wel mee in de hoogconjunctuur van de jaren '90, kon je nog een aflossingsvrije tophypotheek krijgen van 110 procent van de waarde van je huis op dat moment.
Ja, en dus? Zo was die tijd, je deed niks raars. Klaar! ;)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219092150
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 01:54 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Ja, en dus? Zo was die tijd, je deed niks raars. Klaar! ;)
Daarom inleveren, bij juist mijn generatie en dat gelal van Dilan over dat mensen niet meer kunnen leven zonder de HRA, opzouten.. :D
pi_219092536
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 01:57 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Daarom inleveren, bij juist mijn generatie en dat gelal van Dilan over dat mensen niet meer kunnen leven zonder de HRA, opzouten.. :D
Slechts 30% van de ontvangers, bij jongeren onder de 35 slechts 16%, gebruikt de HRA deels als leefgeld, voor de rest is het een jaarlijkse bonus (ik geef toe, dan kan voor het onderhoud zijn, maar het laat wel zien dat een afbouw voor de meeste mensen eigenlijk behoorlijk pijnloos kan): https://www.ad.nl/economi(...)van-liggen~a09dbd60/

[ Bericht 1% gewijzigd door Hanca op 24-10-2025 08:13:40 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:06:02 #129
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_219092570
In dit soort gebieden van Nederland zal de proteststem weer luid klinken en zullen de populisten dus goed scoren. En dat is het gevolg van jaren neoliberaal beleid dat de welvaart en welzijnsverschillen heeft opgeblazen. Daarbij worden de grote contrasten die zijn ontstaan door de neoliberalen goed gepraat met de leugen dat succes een keuze is en dat zet nog meer kwaad bloed. Je kan dus concluderen dat de toegenomen populariteit van het populisme een reactie is op de ideologie van VVD en D66. Daarom is het voor het algemeen belang gunstig dat de VVD nu in de peilingen op verlies staat. Minder gunstig is dan weer dat D66 op winst staat. Blijkbaar slaat het onrealistische positivisme van de D66-campagne aan. Alsof enkel door positief te denken alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Er zijn mensen die voor minder ernstige vormen van magisch denken in de separeer zijn beland. Helaas loopt Jetten nog steeds vrij rond.
quote:
Groninger gemeenten: ‘Den Haag doet amper iets tegen armoede’

Martijn Folkers
22 oktober, 16:00 • Aangepast 22 oktober, 19:47 •

De nieuwe landelijke definitie van armoede verbloemt de werkelijkheid en geeft een vertekend beeld van het daadwerkelijk aantal mensen in armoede. Dat zeggen Groninger gemeenten in reactie op de armoededefinitie van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Nibud en Sociaal Cultureel Planbureau (SCP).
De nieuwe landelijke armoededefinitie van oktober vorig jaar moet volgens het Rijk zorgen voor eenduidigheid. Toenmalig minister Carola Schouten gaf het CBS, Nibud en het planbureau de opdracht om met een eenduidige definitie te komen, die aan alle onduidelijkheid een einde moest maken.

'Verhult omvang probleem'
Maar in de Groningse gemeenten klinkt overwegend scepsis. Bestuurders waarschuwen dat de nieuwe rekenmethode vooral leidt tot 'mooiere cijfers', zonder dat de werkelijkheid van mensen met geldzorgen verandert.
'De cijfers dalen, maar het leven van mensen verandert niet', zegt een woordvoerder van de gemeente Veendam. 'De nieuwe definitie verhult de omvang van het probleem in plaats van het zichtbaar te maken. Armoede verdwijnt niet doordat je de definitie verandert.'

'Elke definitie is willekeurig'
Ook wethouder Eelco Eikenaar van de gemeente Groningen plaatst kanttekeningen. ‘Elke definitie van armoede is willekeurig’, laat hij in een schriftelijke reactie weten.
‘Deze nieuwe methode is interessant, maar heeft ook beperkingen. Het Nibud werkt met standaardbedragen, waardoor individuele verschillen – bijvoorbeeld bij huur- of energielasten – niet zichtbaar worden. Over de feitelijke bestaansonzekerheid van mensen zegt het dus weinig. Maar één ding is duidelijk: door een nieuwe definitie leven er niet plotseling minder mensen in armoede.’

Armoede verschuift maar verdwijnt niet
Gemeenten herkennen geen afname van armoede, al verschillen de ontwikkelingen lokaal. In Groningen daalde het aandeel huishoudens met een laag inkomen van 18 procent in 2014 naar 15 procent in 2023. Toch stijgt het aantal mensen met problematische schulden, mede door hogere energieprijzen en inflatie. ‘We krijgen meer financiële hulpvragen dan ooit’, aldus Eikenaar.

In Westerwolde is het beeld vergelijkbaar: het aandeel inwoners met een laag inkomen daalde licht (van 3,4 procent naar 3,0 procent), maar het aantal werkenden in armoede nam toe. ‘De groep mensen die werkt maar toch niet rondkomt, groeit’, stelt de gemeente. ‘Het is goed dat er een eenduidige definitie is gekomen, maar dat verandert niets aan de dagelijkse werkelijkheid van inwoners die moeite hebben om hun rekeningen te betalen. Voor ons blijft leidend dat iedereen moet kunnen meedoen, ongeacht de statistiek.’

Ook Pekela ziet dat armoede hardnekkiger wordt. ‘Vooral alleenstaande ouders, ouderen en mensen met een migratieachtergrond hebben het financieel zwaar’, stelt de gemeente. ‘De kloof tussen mensen die wel en niet rond kunnen komen, wordt groter. Daarbij zien we op het platteland een duidelijke toename van energiearmoede.’

Kritiek op Haagse stilstand
De meeste gemeenten uiten onvrede over het gebrek aan voortgang in het landelijke armoedebeleid. ‘We zien vooral woorden, maar weinig daden’, zegt wethouder Eikenaar. ‘De adviezen van de Commissie Sociaal Minimum om het sociaal minimum te verhogen, zijn niet opgevolgd. Daardoor houden veel mensen structureel te weinig over om van te leven.’

In Veendam en Pekela klinkt dezelfde kritiek: de plannen van de vorige armoedeminister Carola Schouten liggen stil en er ontbreekt regie vanuit het Rijk. ‘Gemeenten moeten zelf het wiel uitvinden’, laat de gemeente Veendam weten. ‘Tijdelijke regelingen en pilots wisselen elkaar af, maar een langetermijnvisie ontbreekt.’

De gemeente Westerwolde vult aan: ‘In een regio als Oost-Groningen, waar armoede en kansenongelijkheid bovengemiddeld zijn, heeft landelijke stilstand directe gevolgen. Mensen blijven in bestaansonzekerheid, met stress, gezondheidsproblemen en minder perspectief als gevolg.’

Omdat landelijke maatregelen uitblijven, bouwen de Groningse gemeenten hun eigen aanpak verder uit. Zo werkt Stadskanaal aan een Lokale Agenda Bestaanszekerheid en koppelt Veendam gezinnen met geldzorgen aan een buddy die niet alleen helpt bij administratie, maar ook bij zorg, wonen en dagbesteding.

Oproep aan Den Haag: structurele oplossingen
Alle gemeenten benadrukken hetzelfde: de kern van het probleem ligt bij het sociaal minimum en de inkomensverhoudingen. Ze vragen het nieuwe kabinet om structurele keuzes. Den Haag moet het minimumloon verhogen, het toeslagenstelsel aanpassen en ervoor zorgen dat er nieuwe, betaalbare woningen worden gebouwd. Ook is een vanuit de overheid geregisseerde isolatieaanpak nodig om de energiearmoede in verschillende stadswijken in Groningen en dorpen in Oost-Groningen aan te pakken.

‘Gemeenten kunnen veel doen’, zegt Eikenaar. ‘Maar zonder structurele keuzes vanuit het Rijk blijven we dweilen met de kraan open.’
https://www.rtvnoord.nl/p(...)r-iets-tegen-armoede
pi_219092581
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 00:57 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, Habtamu *O*
Ik snap ook echt niet dat ze die geen prominentere rol in de campagne geven.
pi_219092663
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 01:50 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nee, snap ik, maar ik lifte wel mee in de hoogconjunctuur van de jaren '90, kon je nog een aflossingsvrije tophypotheek krijgen van 110 procent van de waarde van je huis op dat moment.
De vraag is trouwens of dit echt een voordeel is. Ik heb een hypotheek met iets meer dan 1% rente waarvan ik de helft af los in 30 jaar. Maar mijn ideaal is voor mijn 55e hypotheekvrij te wonen, dan heb je echt lage maandlasten. Die mensen die rond 2000 nog een 110% hypotheek aflossingsvrij hebben afgesloten rond hun 30e, zitten rond hun 60e met een toch vrij hoge restschuld.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_219092678
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 08:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
De vraag is trouwens of dit echt een voordeel is. Ik heb een hypotheek met iets meer dan 1% rente waarvan ik de helft af los in 30 jaar. Maar mijn ideaal is voor mijn 55e hypotheekvrij te wonen, dan heb je echt lage maandlasten. Die mensen die rond 2000 nog een 110% hypotheek aflossingsvrij hebben afgesloten rond hun 30e, zitten rond hun 60e met een toch vrij hoge restschuld.
Ware het niet dat een huis wat toen voor 250.000 gulden is gekocht nu vaak 500.000 euro waard is. Zelfs als je daar nog een nieuwe hypotheek zonder aftrek voor moet afsluiten is het goed te overzien.
pi_219092684
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 08:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zou me nog maar niet te rijken rekenen. Ik zie het nog wel gebeuren dat ze ergens in de toekomst een eigen woning naar box 3 gaan verplaatsen zodat je over een afgeloste eigen woning flink mag gaan betalen.
pi_219092691
Tegen die tijd is er vast een partij (Gl/Pvda) die het nodig vind om mensen extra te gaan belasten als je hypotheek is afbetaald, of we plaatsen de eigen woning in Box 3 oid.

Als je lage maandlasten hebt kun je immers meer belasting betalen.

En ook als je hoge maandlasten hebt, want dan kun je je HRA wel missen.
Jammer voor je als je je boodschappen al niet meer kan betalen.
pi_219092698
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 08:43 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ware het niet dat een huis wat toen voor 250.000 gulden is gekocht nu vaak 500.000 euro waard is. Zelfs als je daar nog een nieuwe hypotheek zonder aftrek voor moet afsluiten is het goed te overzien.
Maar zie op je 60e (of momenteel na je 57e) maar een hypotheek af te sluiten, zo makkelijk is het nu in tijden dat de huizenprijzen snel stijgen al niet. Zul je net zien dat jouw hypotheek af loopt tijdens een financiële crisis. Ik ben liever gewoon hypotheekvrij rond die tijd. En dat zou veel meer de standaard moeten zijn, wat mij betreft. In de VS (nee, verder geen goed gidsland) kijken ze ook echt vreemd op als je zegt dat je op je 45e een hogere hypotheek hebt dan op je 25e, dan ga je er in hun ogen op achteruit in je leven.
pi_219092711
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 08:43 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
En als het alleen de schuld betreft en rekent met 2% inflatie is die 250.000 gulden schuld na 30 jaar nog maar 138.000 gulden-van30-jaar-terug schuld waard. Twee keer zo simpel om af te lossen dus.

Als je ook nog de gemiddelde koopkrachtgroei meeneemt van 1% per jaar over 30 jaar is het het equivalent van 103.000 gulden schuld.

Dan veronderstel je ook geen carrièregroei over 30 jaar.
pi_219092717
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 08:46 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Ik zou me nog maar niet te rijken rekenen. Ik zie het nog wel gebeuren dat ze ergens in de toekomst een eigen woning naar box 3 gaan verplaatsen zodat je over een afgeloste eigen woning flink mag gaan betalen.
Dat is momenteel in geen enkel bouwstenenplan voor een nieuw belastingstelsel een optie. Overwaarde bij verkoop belasten wel, overwaarde van 2e/3e huizen e.d. belasten ook, overwaarde van een woonhuis waar je nog in woont werd vanuit financiën en alle adviseurs juist afgeraden. Dan belast je iets waar geen inkomen tegenover staat, namelijk.
pi_219092728
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 08:48 schreef Kickinalfa het volgende:
Tegen die tijd is er vast een partij (Gl/Pvda) die het nodig vind om mensen extra te gaan belasten als je hypotheek is afbetaald, of we plaatsen de eigen woning in Box 3 oid.

Als je lage maandlasten hebt kun je immers meer belasting betalen.

En ook als je hoge maandlasten hebt, want dan kun je je HRA wel missen.
Jammer voor je als je je boodschappen al niet meer kan betalen.
De eigen woning in box 3 lijkt me wel een goed idee eerlijk gezegd. Box 3 hervormen naar een vermogensbelasting met een vrije voet van zeg 1 a 2 modale woningwaarde. Zou een stuk eerlijker en makkelijker zijn dan de kermis die we nu hebben opgetuigd.
pi_219092733
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 08:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is momenteel in geen enkel bouwstenenplan voor een nieuw belastingstelsel een optie. Overwaarde bij verkoop belasten wel, overwaarde van 2e/3e huizen e.d. belasten ook, overwaarde van een woonhuis waar je nog in woont werd vanuit financiën en alle adviseurs juist afgeraden. Dan belast je iets waar geen inkomen tegenover staat, namelijk.
Wordt niet verwacht dat de overwaarde belasten tegen 36% mensen die willen verkopen ervan zullen weerhouden dat ook te doen? De simpelste manier om er onderuit te komen is denk ik een vermogensbelasting te heffen of jaarlijks wel degelijk over de gestegen WOZ waarde, waar dan de hypotheekrente tegen weggestreept kan worden, die zit immers ook in box 3 dan.
pi_219092738
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 08:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
De DNB adviseert dit al jaren.

https://www.dnb.nl/actuel(...)at-kunnen-betekenen/
pi_219092748
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 08:57 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Wordt niet verwacht dat de overwaarde belasten tegen 36% mensen die willen verkopen ervan zullen weerhouden dat ook te doen?
Er werden wel wat op en aanmerkingen gemaakt, maar het was wel een optie in het bouwstenenplan waar partijen uit kunnen kiezen voor een nieuw belastingstelsel wat is samengesteld door financiën, dacht ik.

Je zou je ook kunnen voorstellen dat daar een ander percentage voor wordt gebruikt, natuurlijk. Als je een nieuw belastingstelsel optuigt, hoef je zo'n verkoop niet heel rigide in box 3 te dumpen natuurlijk.

Maar het gaat er om dat het belasten van het woonhuis terwijl je er woont nergens een optie is.
pi_219092753
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 08:59 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Het lijkt mij uiteindelijk een onzalig plan, uiteindelijk koopt iemand een huis om in te wonen en niet als vermogens/beleggingsobject.
pi_219092759
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 08:59 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

DNB adviseerde laatst om dat dan met uitgestelde belasting, af te rekenen bij verkoop, te doen. Om aan hun dode paard te blijven trekken. Het ministerie van financiën is er vanwege de grote oninbaarheid gewoon voor gaan liggen en dat zie ik niet veranderen.

Er is momenteel ook geen enkele partij voor.
pi_219092760
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 09:03 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het lijkt mij uiteindelijk een onzalig plan, uiteindelijk koopt iemand een huis om in te wonen en niet als vermogens/beleggingsobject.
Ik ben er zeker geen voorstander van. Ik sluit echter niet uit dat in de toekomst een regering denkt we hebben meer geld nodig dus laten we daar maar geld vandaan halen.
pi_219092768
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 09:05 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Ik ben er zeker geen voorstander van. Ik sluit echter niet uit dat in de toekomst een regering denkt we hebben meer geld nodig dus laten we daar maar geld vandaan halen.
Ja die kans acht ik ook 95%.
pi_219092771
Ouwehand laat zich inmiddels niet meer interviewen:
https://www.ad.nl/politie(...)ko-koffeman~ae75b012

Zowel Tubantia als nu.nl afgezegd.

Jammer dat Ouwehand de ooit zo sympathieke partij zo om zeep heeft geholpen.
pi_219092775
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 09:09 schreef Hanca het volgende:
Ouwehand laat zich inmiddels niet meer interviewen:
https://www.ad.nl/politie(...)ko-koffeman~ae75b012

Zowel Tubantia als nu.nl afgezegd.

Jammer dat Ouwehand de ooit zo sympathieke partij zo om zeep heeft geholpen.
Loopt weg van kritische vragen...
pi_219092779
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 09:05 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Als ze het ooit al doen, wordt het met een belastingvrije voet van 1,5x de gemiddelde woningwaarde oid. De belastingdienst heeft echt alle seinen op rood staan voor dit plan.
pi_219092799
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 08:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar zie op je 60e (of momenteel na je 57e) maar een hypotheek af te sluiten, zo makkelijk is het nu in tijden dat de huizenprijzen snel stijgen al niet. Zul je net zien dat jouw hypotheek af loopt tijdens een financiële crisis. Ik ben liever gewoon hypotheekvrij rond die tijd. En dat zou veel meer de standaard moeten zijn, wat mij betreft. In de VS (nee, verder geen goed gidsland) kijken ze ook echt vreemd op als je zegt dat je op je 45e een hogere hypotheek hebt dan op je 25e, dan ga je er in hun ogen op achteruit in je leven.
Het wordt wel wat hypothetisch allemaal. Zoveel volledig aflossingsvrije hypotheken uit die tijd zullen er niet meer zijn. Maar over het algemeen zal de gigantische stijging van de huizenprijzen sinds 2000 voor die mensen de problemen gewoon opgelost en die nieuwe hypotheek zal met een onderpand dat 4 of 5 keer zoveel waard is geen gigantisch probleem worden.

Los van dat de huidige situatie waarbij aflossen de norm is, natuurlijk veel verstandiger is.
pi_219092804
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 09:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als ze het ooit al doen, wordt het met een belastingvrije voet van 1,5x de gemiddelde woningwaarde oid. De belastingdienst heeft echt alle seinen op rood staan voor dit plan.
Nou ja we hebben al een systeem met eigen woning forfait/inkomen.

Daar kun je relatief makkelijk aan sleutelen natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')