Voor de zoveelste keer: een kabinet met VVD en PvdA/GL is niet centrum links. Dat is juist centrum.quote:Op zondag 16 november 2025 16:25 schreef Niels_ het volgende:
[..]
Alleen stoelde het kabinet-Schoof op een overwegend rechtse Kamermeerderheid. Dan is het logischer dat je ook rechtser beleid wil voeren (hetgeen helaas grotendeels jammerlijk is mislukt, maar dat is een andere dicussie). Nu is er nog steeds een, weliswaar wat kleinere, rechtse meerderheid. Dan is het niet logisch als je dan ineens centrumlinks beleid wil gaan uitvoeren.
Het is niet omdat D66 flink heeft gewonnen en de PVV vrij ruim heeft verloren, dat Nederland ineens links is geworden of zo. Sterker nog, links is volgens mij kleiner dan ooit - althans, als je D66 niet bij links rekent maar enkel BL, SP, Volt en PvdD. Die hebben samen slechts 27 zetels. Als je DENK er nog bij optelt (sociaal-economisch links maar cultureel eerder islamitisch radicaal-rechts) heb je nog steeds maar 20% van de gehele Kamer.
Deze discussie komt anders dagelijks in dit programma voorbij.quote:Op zondag 16 november 2025 18:13 schreef RipCity het volgende:
Kunnen jullie die discussies lekker in politiek gaan voeren?
Mja, we reageren allemaal op een frame dat vrijwel dagelijks in de uitzending herhaald wordt.quote:Op zondag 16 november 2025 18:13 schreef RipCity het volgende:
Kunnen jullie die discussies lekker in politiek gaan voeren?
KVP, je hebt gelijk. Nog minder reden om te denken dat ze extreem waren, ondanks hun naam.quote:Op zondag 16 november 2025 13:37 schreef Toby56 het volgende:
[..]
De PPR was geen afsplitsing van de PvdA, maar van de KVP (in 1968).
Toen, vooral vanwege de kruisrakettenkwestie, in de jaren 80 ook nog eens de EVP opkwam, gingen in enkele gemeenten PPR en EVP samen 1 lijst aan bij gemeenteraadsverkiezingen. Beide partijen hadden een links-christelijke oorsprong.
Grapjas, jij kwam met de "bizar groteske en lasterlijke hyperbolen" (BruinLinks) aanzetten. Ik ging er slechts op door. De Holocaust was veel erger, maar dat wil niet zeggen dat wat er nu gebeurt, ok is.quote:Op zondag 16 november 2025 16:18 schreef Niels_ het volgende:
[..]
Nou nou nou. Waren de bizar groteske en lasterlijke hyperbolen in de aanbieding? Ik zou juist zeggen dat de oorlog in Gaza vergelijken met de Holocaust het impliciet bagatelliseren van de Holocaust is.
Er is nog wel enige ruimte tussen ''niet ok'' en ''een (min of meer) nieuwe Holocaust''.quote:Op zondag 16 november 2025 20:21 schreef Tasmaniak het volgende:
[..]
Grapjas, jij kwam met de "bizar groteske en lasterlijke hyperbolen" (BruinLinks) aanzetten. Ik ging er slechts op door. De Holocaust was veel erger, maar dat wil niet zeggen dat wat er nu gebeurt, ok is.
Hier ben ik het wel grotendeels mee eens. Zeker met de toevoeging dat VVD vooral uit electoraal belang - en niet vanuit een intrinsieke motivatie - een rechts kabinet wil.quote:Op zondag 16 november 2025 18:12 schreef NY_Giant het volgende:
[..]
Maar het frame in VI is niet dat 'niet-links' een ruime meerderheid heeft. Het frame is dat rechts een overgrote meerderheid heeft. Wilfred heeft zelfs geroepen dat 70% (105 zetels) rechts heeft gestemd. En dat is natuurlijk totale bullshit.
Het feit dat CDA er geen moeite mee heeft om met GL-PvdA te regeren, geeft al aan dat je hun zetels niet op die rechtse hoop kunt gooien. En zo kun je dus net zo goed stellen dat 'niet-rechts' ook een meerderheid heeft.
Verder wil de VVD eigenlijk gewoon zo rechts mogelijk, maar sluit het van tevoren, uit electoraal belang, wel de grootste rechtse partij uit. Als je zulke tactieken toepast, moet je achteraf ook niet zeuren als er een coalitievorming uit rolt die je niet bevalt. Niemand verplicht hen PVV uit te sluiten, maar die actie vergroot automatisch de kans op een linksere coalitie. Daar hebben ze zelf de hand in gehad.
Sowieso stemmen we in Nederland nog altijd op partijen en niet op een linkse of rechtse beweging. Je kunt moeilijk het punt maken dat JA21 of BBB met hun zetelaantal meer recht op regeringsdeelname hebben dan GL-PvdA. Als de rechtse kiezer dan ook slim was geweest, hadden ze het bij een stem op VVD of PVV gehouden. Een verspreide stem vertroebelt nu eenmaal je macht.
Ze zitten nog maar op 1% van het aantal slachtoffers van de Holocaust dus het valt allemaal wel mee. Is dat hoe jij het ziet?quote:Op maandag 17 november 2025 01:54 schreef Niels_ het volgende:
[..]
Er is nog wel enige ruimte tussen ''niet ok'' en ''een (min of meer) nieuwe Holocaust''.
Zeker, plus het feit dat de bevolking van Gaza gewoon is gegroeid tijdens de ''genocide'' en Israël een legitieme verdedigingsoorlog voert. En volgens mij hebben de nazi's voorafgaand aan WOII geen pogrom van de Joden om de oren gehad. Of weet jij meer dan ik? Nog een leuk bloedsprookje misschien?quote:Op maandag 17 november 2025 02:11 schreef Tasmaniak het volgende:
[..]
Ze zitten nog maar op 1% van het aantal slachtoffers van de Holocaust dus het valt allemaal wel mee. Is dat hoe jij het ziet?
Zeker. Als ze extremer zouden zijn geweest dan de CPN - zoals ik in deze draad onlangs las - dan zouden KVP en ARP nooit geaccepteerd hebben dat de PPR onderdeel zou uitmaken van het kabinet Den Uyl.quote:Op zondag 16 november 2025 20:14 schreef Tasmaniak het volgende:
[..]
KVP, je hebt gelijk. Nog minder reden om te denken dat ze extreem waren, ondanks hun naam.
When in doubt, zoom outquote:Op maandag 17 november 2025 09:42 schreef ikweethetookniet het volgende:
https://www.ad.nl/economi(...)-verdampt~aea5d5d1f/
Chris vanavond
Komt die doen dan?quote:
Hier staat zo veel onzin dat ik het maar laat zitten.quote:Op maandag 17 november 2025 02:19 schreef Niels_ het volgende:
[..]
Zeker, plus het feit dat de bevolking van Gaza gewoon is gegroeid tijdens de ''genocide'' en Israël een legitieme verdedigingsoorlog voert. En volgens mij hebben de nazi's voorafgaand aan WOII geen pogrom van de Joden om de oren gehad. Of weet jij meer dan ik? Nog een leuk bloedsprookje misschien?
Tot nu toe ook 1 van de slechtste uitzendingen ooit.quote:Op maandag 17 november 2025 22:02 schreef Martinello het volgende:
Zal wel de eerste en de laatste keer zijn dat Francis hier zit. Johan kan niet tegen een afwijkende mening.
Rene zegt vrijwel niks, dat is niet zonder reden. Heeft er totaal geen zin in.quote:Op maandag 17 november 2025 22:02 schreef Martinello het volgende:
Zal wel de eerste en de laatste keer zijn dat Francis hier zit. Johan kan niet tegen een afwijkende mening.
En hij heeft het zelf niet eens doorquote:Op maandag 17 november 2025 22:00 schreef DrDentz het volgende:
Neemt Johan Derksen nu iemand anders kwalijk dat deze te graag op tv wil?
'Ze mogen alles over me zeggen'quote:Op maandag 17 november 2025 22:02 schreef Martinello het volgende:
Onzinredenering. Gezien hun daden en wensen waren ze radicaal. Ze noemden zich niet voor niets politieke parij radicalen.quote:Op zondag 16 november 2025 20:14 schreef Tasmaniak het volgende:
[..]
KVP, je hebt gelijk. Nog minder reden om te denken dat ze extreem waren, ondanks hun naam.
Heeft de sociale antenne van een teletubbyquote:Op maandag 17 november 2025 22:17 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Rene zegt vrijwel niks, dat is niet zonder reden. Heeft er totaal geen zin in.
Omdat de presentator geen onderlinge ruzies wil aanwakkerenquote:Op maandag 17 november 2025 22:07 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Tot nu toe ook 1 van de slechtste uitzendingen ooit.
Nee hoor - ze is juist heel erg zichzelf. Zo is ze altijd en overal (normaal nog wel een graadje extra op de schaal van Erica Terpstra). Gewoon een sympathieke vrouw wel al past ze niet 100% in dit programma. Maar goed dat ze keer komt. Kan piepkuiken iets van leren die weer de show liep af te kraken omdat die alleen weer wat 10 seconde fragmenten heeft gehoord.quote:Op maandag 17 november 2025 22:50 schreef DrDentz het volgende:
Ik ken die mevrouw niet maar ze voert wel een act op
Dan past ze er perfect tussenquote:Op maandag 17 november 2025 22:50 schreef DrDentz het volgende:
Ik ken die mevrouw niet maar ze voert wel een act op
Een apart type is het zekerquote:
Ze gingen minder ver dan de PSP en daar ging het oorspronkelijk over. De PSP zou niet snel in de regering gekomen zijn. Of in een coalitie gewild hebben met de KVP en de ARPquote:Op maandag 17 november 2025 22:28 schreef Battlecruiser het volgende:
[..]
Onzinredenering. Gezien hun daden en wensen waren ze radicaal. Ze noemden zich niet voor niets politieke parij radicalen.
Zie haar niet snel terugkeren nee. Voegt te weinig toe voor reguliere basis. Maar ze hebben weinig andere gasten.quote:
Wat ik wel mooi vind is dat ze daar wel gaat zitten.quote:Op maandag 17 november 2025 22:52 schreef RipCity het volgende:
[..]
Nee hoor - ze is juist heel erg zichzelf. Zo is ze altijd en overal (normaal nog wel een graadje extra op de schaal van Erica Terpstra). Gewoon een sympathieke vrouw wel al past ze niet 100% in dit programma. Maar goed dat ze keer komt. Kan piepkuiken iets van leren die weer de show liep af te kraken omdat die alleen weer wat 10 seconde fragmenten heeft gehoord.
Nostalgie.quote:
Mooiste was een paar maanden terug dat hij Van Rossem verweet als oude man dagelijks op tv te willen om zijn mening te uiten. Genee en Rene die stuk gingen en Derksen het zelf niet eens doorhadquote:Op maandag 17 november 2025 22:00 schreef DrDentz het volgende:
Neemt Johan Derksen nu iemand anders kwalijk dat deze te graag op tv wil?
Ja, Johan had gewoon moeten zeggen dat er de laatste 20 jaar wél linkse partijen in het kabinet zaten, nl. D66 en CU en dat problemen zoals de toeslagenaffaire zijn veroorzaakt door paars (VVD en PVDA).quote:Op maandag 17 november 2025 23:25 schreef Bazart het volgende:
[..]
Wat ik wel mooi vind is dat ze daar wel gaat zitten.
De heren hadden trouwens geen antwoord op haar vragen. Derksen lulde zoals altijd maar wat in de ruimte met zijn eigen waanbeelden.
Verder uiterst gepikeerd dat Bosma zogenaamd gecanceld wordt niet wetende dat er na elke verkiezing mogelijk een andere voorzitter gekozen kan worden.
Leukste was nog dat ie af zat te geven op beoogd Kamervoorzitter van Campen niet wtende dat dat een VVd-er was maar dacht eentje van de Pvda. En zich maar voordoen als politiek expert
Ja, de CU heeft de afgelopen 20 jaar echt een stempel gedrukt op Nederland.quote:Op dinsdag 18 november 2025 08:42 schreef Battlecruiser het volgende:
[..]
Ja, Johan had gewoon moeten zeggen dat er de laatste 20 jaar wél linkse partijen in het kabinet zaten, nl. D66 en CU en dat problemen zoals de toeslagenaffaire zijn veroorzaakt door paars (VVD en PVDA).
De linkervleugel van de VVD wel (Rutte, Hermans, en die gast uit Breda). Die linkervleugel kon sinds Joris Voorhoeve het heel goed vinden met de PVDA.quote:Op dinsdag 18 november 2025 09:53 schreef Tasmaniak het volgende:
[..]
Ja, de CU heeft de afgelopen 20 jaar echt een stempel gedrukt op Nederland.
Wat je zegt klopt helemaalquote:Op dinsdag 18 november 2025 12:11 schreef NY_Giant het volgende:
Het is toch wel heerlijk om te zien dat zo'n gast, die ongetwijfeld niet terug zal komen (al deed ze het niet eens zo slecht), de hele uitzending overhoop haalt. De totale autist in René van der Gijp komt direct naar boven, zijn blik verandert. Van Derksens monologen blijft weinig meer over bij een beetje weerstand, niet eens omdat hij gelijk of ongelijk heeft, maar omdat zijn argumentatie vaak aan alle kanten rammelt of überhaupt niet klopt.
En dan volgt vanavond ongetwijfeld de afrekening. En waarschijnlijk Job Knoester die een wit voetje komt halen door te zeggen hij die vrouw ook niets vond.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |