Nee.quote:

In Zuid-Limburg liggen natuurlijk best veel groeimogelijkheden.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 22:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar Zuid-Limburg en het gebied Groningen/Assen en Twente het meest: https://www.volkskrant.nl(...)oeiregio-s~badeab3a/
Hoe ze het voor elkaar gaan krijgen iets te doen wat al 40 jaar wordt geprobeerd, daar meer mensen laten wonen en meer werkgelegenheid? Geen idee.

In orthodox reformatorische hoek gaat dit inderdaad wel lukken, dat is in omvang te overzien en de achterban betaalt wel. Maar daarbuiten wordt het wel lastig als je naast docenten ook schoolgebouwen en lesmethoden e.d. moet gaan betalen.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 22:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onze richting heeft 3 middelbare scholengemeenschappen, 5 scholen, op alleen onze kerkgenootschappen al 150.000 leden. Giften van een paar duizend euro per jaar zijn echt geen uitzondering, eerder regel.
En ik denk dat de reformatorische scholen nog makkelijker zonder financiering kunnen, de reformatorische gehandicaptenzorg draaide heel erg lang zonder overheidsgeld. Men is echt bereid om hier voor te betalen.
Basisscholen zullen lastiger worden, maar dan waarschijnlijk gewoon overiend gehouden worden vanuit de kerken.

Een vrouw heet geen burgervader. Het wordt nou trouwens Gräper, ook een vrouw. Uit Leiden, staatssecretaris geweest voor D66, verder vooral gestudeert in en gewerkt voor Noord-Nederland. Beter?quote:Op donderdag 23 oktober 2025 22:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Lalah als burgervader van Tilburg.
Mag ik even overgeven...

In theorie in al die gebieden wel. Toch lukt het al vijftig jaar amper. En hoe men echt tot doe groei wil komen wordt in de Nota Ruimte niet duidelijk.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 22:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In Zuid-Limburg liggen natuurlijk best veel groeimogelijkheden.

Ook te woke en eng voor hem uiteraard.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 22:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een vrouw heet geen burgervader. Het wordt nou trouwens Gräper, ook een vrouw. Uit Leiden, staatssecretaris geweest voor D66, verder vooral gestudeert in en gewerkt voor Noord-Nederland. Beter?

Dus je geeft eigenlijk zelf al aan dat het stoppen van de overheidsfinanciering zorgt dat allerlei andere geldschieters (waaronder kerken) ten tonele verschijnen. Ik denk niet dat we moeten willen dat de kerk een school gaat financieren. Dat lijkt me dodelijk voor de onafhankelijkheid.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 22:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onze richting heeft 3 middelbare scholengemeenschappen, 5 scholen, op alleen onze kerkgenootschappen al 150.000 leden. Giften van een paar duizend euro per jaar zijn echt geen uitzondering, eerder regel.
En ik denk dat de reformatorische scholen nog makkelijker zonder financiering kunnen, de reformatorische gehandicaptenzorg draaide heel erg lang zonder overheidsgeld. Men is echt bereid om hier voor te betalen.
Basisscholen zullen lastiger worden, maar dan waarschijnlijk gewoon overiend gehouden worden vanuit de kerken.
Maar goed, je wint er dus alleen maar mee dat de overheid de geldkraan niet meer kan beheren en dus ook lastiger maatregelen kan nemen of het bestuur de macht kan ontnemen.

Toch was het tot voor kort een zwaar krimpgebied en tegen de tijd dat er een keer genoeg woningen zijn (of door de babyboomuitsterving minder huishoudens) wordt het dat gewoon weer.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 22:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In Zuid-Limburg liggen natuurlijk best veel groeimogelijkheden.

Het punt dat de PVV niet meer is dan Wilders en zijn twitteraccount staat op zich wel als een huis op de rotsen.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 22:50 schreef JAM het volgende:
Ik wil nog even een tientje inzetten, trouwens: dit wordt - wat Wilders daar dan ook van moge vinden - een kabinet (in willekeurige volgorde) CDA/VVD/D66/GL-PvdA. Of Bontebal of Timmermans dan premier wordt... dat zal dan wel Bontebal worden omdat de VVD het anders niet over hun hart krijgt.
Ik zie in de aankomende peilingen na vanavond ook wel een zetel of wat van de PVV naar VVD gaan.

Ik geef mijn kinderen een christelijke opvoeding. En gun ze zeker tot hun 15e/16e een leefomgeving waarin ze zelf veilig kunnen ontdekken wat het christendom is. En nee, dat kan echt niet veilig op openbaar onderwijs. Dat verschrikkelijke filmpje van die homo op reformatorisch onderwijs (aanpakken dat bestuur!) kun je ook maken over christenen op openbaar onderwijs.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 22:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dus je geeft eigenlijk zelf al aan dat het stoppen van de overheidsfinanciering zorgt dat allerlei andere geldschieters (waaronder kerken) ten tonele verschijnen. Ik denk niet dat we moeten willen dat de kerk een school gaat financieren. Dat lijkt me dodelijk voor de onafhankelijkheid.
Maar even de oprechte vraag: waarom moet er per se christelijk (of islamitisch) onderwijs zijn? Ben jij zelf niet in staat om je kinderen van een christelijke opvoeding te voorzien indien gewenst?

Helaas trekt pakweg 30% van de kiezers zich daar niets van aan.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 22:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het punt dat de PVV niet meer is dan Wilders en zijn twitteraccount staat op zich wel als een huis op de rotsen.
Zelfs als je je kan vinden in hun standpunten dan blijft gewoon staan dat de PVV geen capabele Kamerleden en bewindslieden kan leveren en niets concreets voor elkaar krijgt. Dus wat heb je dan helemaal aan je stem op Wilders? Meer dan een treurige tegenpartij is het niet.

Dat heb je nu een aantal keer gezegd. Maar onderbouw het nou eens?quote:Op donderdag 23 oktober 2025 22:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik geef mijn kinderen een christelijke opvoeding. En gun ze zeker tot hun 15e/16e een leefomgeving waarin ze zelf veilig kunnen ontdekken wat het christendom is. En nee, dat kan echt niet veilig op openbaar onderwijs. Dat verschrikkelijke filmpje van die homo op reformatorisch onderwijs (aanpakken dat bestuur!) kun je ook maken over christenen op openbaar onderwijs.

Dat onderbouw ik uit gesprekken met mensen, ervaringen van mensen om mij heen. Nee, daar worden geen cijfers van bijgehouden. Maar uitgelachen worden als je de bijbel letterlijk neemt van kaft tot kaft is echt niet bijzonder. Gebeurt hier trouwens ook (maar ik kan het wel hebben, ik ben volwassen en zoek het op).quote:Op donderdag 23 oktober 2025 22:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat heb je nu een aantal keer gezegd. Maar onderbouw het nou eens?

Ik zie het probleem daarmee eigenlijk niet. Zolang als de onderwijsinspectie een oogje in het zeil blijft houden (wat dan sowieso een voorwaarde voor bestaan moet zijn) is er toch verder weinig aan de hand?quote:Op donderdag 23 oktober 2025 22:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dus je geeft eigenlijk zelf al aan dat het stoppen van de overheidsfinanciering zorgt dat allerlei andere geldschieters (waaronder kerken) ten tonele verschijnen. Ik denk niet dat we moeten willen dat de kerk een school gaat financieren. Dat lijkt me dodelijk voor de onafhankelijkheid.

Als deze geloofsgemeenschap kennelijk zo goed in de slappe was zit en ook bereid is om zoveel te doneren, dan werpt dat wel de vraag op of we de overheidsbijdrage niet terug kunnen schroeven. Waarom zou de overheid voor iets moeten betalen wat de mensen zelf makkelijk kunnen bekostigen? Ik denk dan bijvoorbeeld aan een regeling waarbij de overheidsbijdrage voor iedere euro aan particuliere giften met 50 cent wordt gekort.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 22:44 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, je wint er dus alleen maar mee dat de overheid de geldkraan niet meer kan beheren en dus ook lastiger maatregelen kan nemen of het bestuur de macht kan ontnemen.

Maar het wordt Fleur Graper van D66, dat is pas echt goed nieuws.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 22:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Lalah als burgervader van Tilburg.
Mag ik even overgeven...

Je mag nu al geen financiering rechtstreeks voor het onderwijs doen. Dus lopen er op 3 kleine gebouwen 11 fulltime congiërges, hebben ze een hele eigen Orthopedagogisch en Didactisch centrum met afgestuurde psychologen en didactici in een vleugel van het gebouw en hebben ze net weer een nieuw pand neergezet. Ook krijgen ouders van kinderen die van verder weg komen een tegemoetkoming in de reiskosten. En er is huiswerkbegeleiding op school aanwezig.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 23:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als deze geloofsgemeenschap kennelijk zo goed in de slappe was zit en ook bereid is om zoveel te doneren, dan werpt dat wel de vraag op of we de overheidsbijdrage niet terug kunnen schroeven. Waarom zou de overheid voor iets moeten betalen wat de mensen zelf makkelijk kunnen bekostigen? Ik denk dan bijvoorbeeld aan een regeling waarbij de overheidsbijdrage voor iedere euro aan particuliere giften met 50 cent wordt gekort.

Tja, dan kom je aan het hele principe van Artikel 23. Daar kan je op zich best vanaf maar dan moet je het hele onderwijs ook echt opnieuw gaan inrichten.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 23:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als deze geloofsgemeenschap kennelijk zo goed in de slappe was zit en ook bereid is om zoveel te doneren, dan werpt dat wel de vraag op of we de overheidsbijdrage niet terug kunnen schroeven. Waarom zou de overheid voor iets moeten betalen wat de mensen zelf makkelijk kunnen bekostigen? Ik denk dan bijvoorbeeld aan een regeling waarbij de overheidsbijdrage voor iedere euro aan particuliere giften met 50 cent wordt gekort.

Alles beter dan Lalah.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 23:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar het wordt Fleur Graper van D66, dat is pas echt goed nieuws.

Misschien moeten we eens het befaamde Artikel 23 erop nalezen.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 23:08 schreef KareldeStoute het volgende:
Tja, dan kom je aan het hele principe van Artikel 23. Daar kan je op zich best vanaf maar dan moet je het hele onderwijs ook echt opnieuw gaan inrichten.
De gelijke financiering van het bijzonder onderwijs en het openbaar onderwijs door de overheid geldt alleen voor het basisonderwijs, niet voor het voortgezet onderwijs. Zonder wijziging van de Grondwet kan de overheidsfinanciering van het bijzonder voortgezet onderwijs dus wel degelijk gereduceerd worden.quote:Grondwet artikel 23
1. Het onderwijs is een voorwerp van de aanhoudende zorg der regering.
2. Het geven van onderwijs is vrij, behoudens het toezicht van de overheid en, voor wat bij de wet aangewezen vormen van onderwijs betreft, het onderzoek naar de bekwaamheid en de zedelijkheid van hen die onderwijs geven, een en ander bij de wet te regelen.
3. Het openbaar onderwijs wordt, met eerbiediging van ieders godsdienst of levensovertuiging, bij de wet geregeld.
4. In elke gemeente wordt van overheidswege voldoend openbaar algemeen vormend lager onderwijs gegeven in een genoegzaam aantal scholen. Volgens bij de wet te stellen regels kan afwijking van deze bepaling worden toegelaten, mits tot het ontvangen van zodanig onderwijs gelegenheid wordt gegeven.
5. De eisen van deugdelijkheid, aan het geheel of ten dele uit de openbare kas te bekostigen onderwijs te stellen, worden bij de wet geregeld, met inachtneming, voor zover het bijzonder onderwijs betreft, van de vrijheid van richting.
6. Deze eisen worden voor het algemeen vormend lager onderwijs zodanig geregeld, dat de deugdelijkheid van het geheel uit de openbare kas bekostigd bijzonder onderwijs en van het openbaar onderwijs even afdoende wordt gewaarborgd. Bij die regeling wordt met name de vrijheid van het bijzonder onderwijs betreffende de keuze der leermiddelen en de aanstelling der onderwijzers geëerbiedigd.
7. Het bijzonder algemeen vormend lager onderwijs, dat aan de bij de wet te stellen voorwaarden voldoet, wordt naar dezelfde maatstaf als het openbaar onderwijs uit de openbare kas bekostigd. De wet stelt de voorwaarden vast, waarop voor het bijzonder algemeen vormend middelbaar en voorbereidend hoger onderwijs bijdragen uit de openbare kas worden verleend.
8. De regering doet jaarlijks van de staat van het onderwijs verslag aan de Staten-Generaal.

quote:Op donderdag 23 oktober 2025 23:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Alles beter dan Lalah.
Go D66 in dit geval

Dat zou ook niet meer dan volkomen terecht zijn.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 23:24 schreef TheVulture het volgende:
Vraag is natuurlijk wel wie er uit die vertrouwenscommissie heeft gelekt, want dat kan nog wel eens zuur worden voor de lekkende partij

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |