Zeker niet, als iemand domme of rare dingen zegt is het soms prima om dat te laten weten.quote:Op zondag 2 november 2025 19:54 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nouja als je geen respect hebt voor een discussie zou je er ook niet aan mee moeten doen, want dan disrespect je jezelf imo.
Maar het geloof draait specifiek om Jezus, niet slechts om 'loslaten'.quote:Op zondag 2 november 2025 19:57 schreef Mijk het volgende:
[..]
En over dit, zie mn edit... vertrouwen op, ivm loslaten van ego en dus doodgaan. Ook dát is "de laatste dag". Niet enkel fysieke dood.
Nee Ali, als ik een topic zou starten, met alle christenen zijn slecht en geloof moet verboden worden, dan heb jij geen respect voor mijn stelling of topic, maar wil je daar mogelijk wel iets op zeggen. En dat recht heb je ookquote:Op zondag 2 november 2025 19:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Respect voor het topic: het onderwerp en de deelnemers.
Maar er is hier geen sprake van zo'n topic. Dit is simpelweg een topic om bijbelteksten te bestuderen, meer niet.quote:Op zondag 2 november 2025 20:10 schreef dop het volgende:
[..]
Nee Ali, als ik een topic zou starten, met alle christenen zijn slecht en geloof moet verboden worden, dan heb jij geen respect voor mijn stelling of topic, maar wil je daar mogelijk wel iets op zeggen. En dat recht heb je ook
(Ik meen het vet gedrukte niet maar zet het even dik aan.)
Je hoeft dus op voorhand geen respect te hebben voor het topic of onderwerp.
Dat verandert verder niets aan mijn punt. We zijn hier niet in de kerk met gelovigen onder elkaar.quote:Op zondag 2 november 2025 20:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar er is hier geen sprake van zo'n topic. Dit is simpelweg een topic om bijbelteksten te bestuderen, meer niet.
Ik vroeg niet om respect voor God of de bijbel te hebben, maar voor het onderwerp van het topic en zijn deelnemers. Dat is basic forumetiquette.quote:Op zondag 2 november 2025 20:20 schreef dop het volgende:
[..]
Dat verandert verder niets aan mijn punt. We zijn hier niet in de kerk met gelovigen onder elkaar.
Ik geloof niet in God, dus heb niet automatisch respect voor God of de bijbel, zou gek zijn aangezien ik er niet in geloof, je kunt niet respecteren wat je niet geloofd. Dat betekent niet dat iemand die niet gelooft niet zou kunnen/mogen bijdragen aan dit topic.
En toch is dat minder makkelijk dan je nu stelt..het onderwerp is bijbel studie..voor mij betekent dat het doorgronden van de teksten en niet elke letter omkeren. Ook hier weer conform de leringen en naar het vb van JC himself in zake niet als de schriftgeleerden en farizeen zijn. De schriftgeleerden gingen immers het koninkrijk zelf niet binnen maar weigerden ook anderen hier de toegang toe door hun dwaalleer.quote:Op zondag 2 november 2025 20:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik vroeg niet om respect voor God of de bijbel te hebben, maar voor het onderwerp van het topic en zijn deelnemers. Dat is basic forumetiquette.
Hoe interpreteer jij deze verzen zelf, Ali? Ik meen dat nog niet echt in je latere berichten te hebben gelezen (maar het kan zijn dat ik dat gemist heb). Mooie verzen overigens.quote:Op zondag 2 november 2025 18:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Goed, dan stel ik wel een tekst voor:
Mattheüs 11:28 Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.
29 Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;
30 want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.
Wat bedoelde Jezus hiermee?
Maar de schriftgeleerden gingen niet het koninkrijk niet binnen omdat ze schriftgeleerden waren, maar omdat ze hypocriet waren en bovenop de bijbelse wetten allerlei tradities in stand hielden die tegen Gods wet ingingen. Het bestuderen van de schrift dient nu juist ter bescherming hiertegen.quote:Op zondag 2 november 2025 22:22 schreef Jappie het volgende:
[..]
En toch is dat minder makkelijk dan je nu stelt..het onderwerp is bijbel studie..voor mij betekent dat het doorgronden van de teksten en niet elke letter omkeren. Ook hier weer conform de leringen en naar het vb van JC himself in zake niet als de schriftgeleerden en farizeen zijn. De schriftgeleerden gingen immers het koninkrijk zelf niet binnen maar weigerden ook anderen hier de toegang toe door hun dwaalleer.
Voor mij is het dus van wezenlijk belang dat hetgeen beweerd wordt logisch konsekwent is en dat lukt nu eenmaal niet als je de teksten letterlijk gaat nemen.
Ik heb mijn kijk erop inderdaad nog niet gegeven.quote:Op zondag 2 november 2025 22:23 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Hoe interpreteer jij deze verzen zelf, Ali? Ik meen dat nog niet echt in je latere berichten te hebben gelezen (maar het kan zijn dat ik dat gemist heb). Mooie verzen overigens.
De vraag moet naar mijn idee zijn: wat bedoelde de evangelist met de woorden die hij in de mond van Jezus legt.quote:Op zondag 2 november 2025 18:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Goed, dan stel ik wel een tekst voor:
Mattheüs 11:28 Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.
29 Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;
30 want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.
Wat bedoelde Jezus hiermee?
Bedankt voor je analyse.quote:Op maandag 3 november 2025 00:11 schreef Panterjong het volgende:
[..]
De vraag moet naar mijn idee zijn: wat bedoelde de evangelist met de woorden die hij in de mond van Jezus legt.
Dat ze het konikrijk niet binnen gingen is conform de tekst het ene gegeven, dat ze hypocriet werden genoemd het andere. Dat deze hypocrisie bestond uit de wijze waarop ze het geloof misbruikten voor hun eigen genoegen en geldelijk gewin is mijn inziens slechts deels de reden. De m.i. belangrijker reden was dat ze geen idee hadden waar het te zoeken, hoe de teksten te doorgronden zoals JC dit wel deed maar desondanks hun toehoorders hun eigen ideeen verkochten als het ware geloof wetende dat het hun iig niet de rust en het beloofde rijk bracht.quote:Op zondag 2 november 2025 22:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar de schriftgeleerden gingen niet het koninkrijk niet binnen omdat ze schriftgeleerden waren, maar omdat ze hypocriet waren en bovenop de bijbelse wetten allerlei tradities in stand hielden die tegen Gods wet ingingen. Het bestuderen van de schrift dient nu juist ter bescherming hiertegen.
Dit kan zo zijn maar ook dat is het missen van het doel aka zonde, de teksten lijnen je op naar een bepaald begrip van het koninkrijk Gods. Eens dat begrip gevonden is het niet van belang elke letter te kennen; het doel is immers niet elke letter te kennen maar de betekenis te doorgronden.quote:Jezus zelf was rabbi en onderwees uit de schrift.
Jezus zei dat de geschriften van Hem getuigen.
Op de weg van Emmaüs gaf Jezus een hele bijbelstudie van Genesis t/m de profeten om te laten zien dat de geschriften Hem hadden aangekondigd.
Om de teksten te doorgronden, moet je elke letter omkeren, want elke letter is belangrijk.
De reden waarom ik het letterlijk lezen naar voren breng was omgekeerd bedoeld om aan te duiden dat de bijbelse teksten bestuderen kunnen leiden tot andere inzichten waardoor discussies veel breder zijn dan uitsluitend de letterlijke betekenis. Ook kan het leiden naar een inzicht waarin voor velen duidelijk wordt dat de standaard religieuze uitleg tegenstrijdigheden bevat. Ook die personen hebben zich mogelijk evenals jij verdiept in de materie maar komen simpelweg tot andere conclusies en derhalve kun je ook hun de toegang tot de discussie niet ontzeggen omdat hun reactie niet hetgeen is wat je er zelf van verwacht of hoopt.quote:Verder staat nergens en zegt niemand dat je alles letterlijk moet nemen. De bijbel bevat historie, profetie, poëzie, zang, visioenen, enzovoorts. En de meeste teksten zijn een combinatie daarvan.
Dat betekent dus ook dat je per tekst moet kijken welke niveaus van toepassing zijn: een of meerdere.
Dat zal betekenen dat je soms iets zowel letterlijk kunt nemen als symbolisch, profetisch, of anders.
Dat maakt de bijbel nu juist zo rijk: 1 tekst heeft meestal meerdere lagen van betekenis.
Oei, ik ben het zóó met je eens.quote:Op zondag 2 november 2025 19:58 schreef dop het volgende:
[..]
Zeker niet, als iemand domme of rare dingen zegt is het soms prima om dat te laten weten.
Ik ga niet naar de kerk om te roepen jullie hebben ongelijk.
Maar dit is geen kerk dit is een forum over Filosofie en Levensbeschouwing.
Discussie is ook het niet met elkaar eens zijn en de stelling van een ander in twijfel trekken omdat je het niet met zijn ideeën of opvattingen eens bent.
Ik zeg niet dat je niet mee mag doen, noch dat je respect voor geloof, de bijbel of specifiek gelovigen moet hebben. Lees eens beter.quote:Op zondag 2 november 2025 20:20 schreef dop het volgende:
[..]
Dat verandert verder niets aan mijn punt. We zijn hier niet in de kerk met gelovigen onder elkaar.
Ik geloof niet in God, dus heb niet automatisch respect voor God of de bijbel, zou gek zijn aangezien ik er niet in geloof, je kunt niet respecteren wat je niet geloofd. Dat betekent niet dat iemand die niet gelooft niet zou kunnen/mogen bijdragen aan dit topic.
quote:Op maandag 3 november 2025 11:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je niet mee mag doen, noch dat je respect voor geloof, de bijbel of specifiek gelovigen moet hebben. Lees eens beter.
Nogmaals het is niet automatisch dat het onderwerp van het topic respect verdient.quote:Op zondag 2 november 2025 17:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is gewoon een kwestie van respect voor het topic en de mensen die eraan willen deelnemen. Gelovigen gaan ook niet constant in secularistische groepen hun geloof verspreiden. Er wordt hier geklaagd over fanatisme, zeloten en fundamentalisten, maar de werkelijke fanatiekelingen zijn de ongelovigen die de verleiding niet kunnen weerstaan om in elk topic over de bijbel of het geloof van de daken te schreeuwen dat het allemaal onzin en niet waar is. Eentje daarvan gebruikt nu zelfs de inhoud van dit specifieke topic, waar hij zelf voor kiest om aan deel te nemen, als excuus om het hele forum te verlaten. Dat gebrek aan zelfreflectie is erg tekenend.
Lees nou eens goed wat er staat.quote:Op maandag 3 november 2025 12:26 schreef dop het volgende:
[..]
[..]
Nogmaals het is niet automatisch dat het onderwerp van het topic respect verdient.
En critiek is niet automatisch disrespect voor de persoon.
Verder vul je nogal makkelijk je eigen waarheid in. Als je denkt dat dit specifieke topic de reden is dat iemand het forum verlaat.
Ja ik heb er interesse in maar niet automatisch respect.quote:Op maandag 3 november 2025 12:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Lees nou eens goed wat er staat.
Er staat 'respect voor het topic en zijn deelnemers'.
Dat is ALLE deelnemers. Niet specifiek gelovigen.
Respect voor het topiconderwerp is een BASIC forumregel.
Dit topic gaat over BIJBELSTUDIE.
Het BESTUDEREN van de bijbel.
Heb je daar interesse in of niet? Zo ja, welke teksten wil je bestuderen?
Ik heb niet gezegd dat je niet kunt lezen. Het feit alleen dat je dit zegt bewijst wat ik zeg: dat je niet goed leest.quote:Op maandag 3 november 2025 12:33 schreef dop het volgende:
[..]
Ja ik heb er interesse in maar niet automatisch respect.
Ook weinig respect dat jij denkt dat ik niet kan lezen.
Dat je mij niet begrijpt is duidelijk, prima maar hou dat bij jezelf.
begin dan gewoon niet over respect. Je weet duidelijk niet hoe dat werkt.quote:Op maandag 3 november 2025 12:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb niet gezegd dat je niet kunt lezen. Het feit alleen dat je dit zegt bewijst wat ik zeg: dat je niet goed leest.
Ik begrijp je wel: je wilt zeuren en zaniken zonder weerstand. Ik ben daar een beetje klaar mee intussen.
Probeer eens iets zinnigs toe te voegen aan dit topic in plaats van de aandacht op jezelf te vestigen met je gezeur.
Ik begin over respect omdat bepaalde lieden het niet hebben en constant hun eigen offtopic agenda in elk topic moeten doordrukken.quote:Op maandag 3 november 2025 12:39 schreef dop het volgende:
[..]
begin dan gewoon niet over respect. Je weet duidelijk niet hoe dat werkt.
Interessante uitleg en mooi om te zien hoe je die betekenis uit deze verzen haalt. Ik kan me in grote lijnen wel vinden in wat je zegt. Ik herken in die verzen ook parallellen met uitspraken van andere religieuze tradities en mystici, al wil ik die verbinding in dit topic niet telkens leggen. Het gaat mij hier vooral om de tekst zelf en die vind ik op zichzelf al mooi, troostend en waarachtig.quote:Op zondag 2 november 2025 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb mijn kijk erop inderdaad nog niet gegeven.
Wat mij betreft zijn er een paar interessante punten hier.
Het eerste is 'juk'. Jezus vraagt je om Zijn juk op je te nemen als je vermoeid bent. Dat wil zeggen dat je al een juk draagt. Welk juk is dat?
Ik neem aan het juk van de zonde, schuld, en simpele vermoeidheid van het leven zonder God. God volgen maakt het leven lichter, niet zwaarder.
God gehoorzamen geeft je rust. 'Rust' is een centraal thema in de bijbel, dat begint bij de sabbatsrust in Genesis. Het volk Israël zou rust krijgen in het beloofde land. In Hebreeën wordt gesproken over de toekomstige rust van de wereld hierna. Zwoegen, schuld, pijn, leed enzovoorts zijn allemaal het gevolg van de zonde. Door God te volgen, ervaren we weer rust: niet alleen fysiek, maar spiritueel en emotioneel. Je rust in de werken die God voor jou heeft volbracht. Geloof en gehoorzaamheid zijn steeds de voorwaarden om die rust te ervaren. Dat maakt deze paar verzen in wezen een samenvatting van het hele evangelie, de oplossing voor de huidige rusteloze staat waarin de mensheid zich bevindt door de breuk met God die de zonde heeft veroorzaakt.
Jezus belooft hier dus een veilige haven voor iedereen die daarnaar snakt, die moe is van het leven en zijn zorgen. Zijn juk is zijn geboden van naastenliefde en liefde voor God, eenvoudige principes die het leven richting en zin geven, en uiteindelijk tot het eeuwige leven leiden. In plaats van de vluchtige dingen van dit leven na te streven, belooft Jezus iets beters en permanenters.
Hij zegt ook: leer van mij dat ik zachtmoedig ben en nederig van hart. Jezus, als God, is iemand die ons troost, die geduldig met ons is, die ons Zijn wegen leert als een goede vader. Iemand die je helpt, die je niet in de steek laat, die je kracht geeft wanneer het leven zwaar is. Hij is er niet om je te domineren, maar om je te steunen. Hij zal je leren om net als Hem te worden. Dat alles geeft vervulling.
Jezus volgen is dus worden zoals Hem, leren van Hem door met Hem te wandelen, Zijn liefde, troost en compassie te ontvangen, en diezelfde liefde, troost en compassie ook naar anderen in de praktijk te brengen. En wanneer we dat doen, brengt dat rust, omdat dit hetgeen is waar we oorspronkelijk voor gemaakt zijn. In een gewelddadige, chaotische wereld kan jezelf onderwerpen aan een hogere autoriteit een extra last lijken, of ronduit dwaas, maar in werkelijkheid vervult het ons, omdat we dan in harmonie met Gods liefde leven, die ontvangen, en die uitdragen. Die liefde vult de leegte in ons die de zonde heeft veroorzaakt, en dat brengt rust en voldoening.
Wat denk jij?
Prima, wat je wil. Uiteraard zijn er allerlei parallelen met andere tradities, dat zal ik ook niet ontkennen. Maar de duivel zit hem in de details, zoals ze zeggen.quote:Op maandag 3 november 2025 13:38 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Interessante uitleg en mooi om te zien hoe je die betekenis uit deze verzen haalt. Ik kan me in grote lijnen wel vinden in wat je zegt. Ik herken in die verzen ook parallellen met uitspraken van andere religieuze tradities en mystici, al wil ik die verbinding in dit topic niet telkens leggen. Het gaat mij hier vooral om de tekst zelf en die vind ik op zichzelf al mooi, troostend en waarachtig.
Complimenten voor je kritische vraag. Spot on!quote:Op maandag 3 november 2025 00:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Bedankt voor je analyse.
Slechts 1 vraag hierover. Wat doe je met een tekst als deze uit hetzelfde evangelie:
Mattheüs 28:18En Jezus kwam naar hen toe, sprak met hen en zei: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.
20 En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld. Amen.
Wijst dit er niet op dat de tekst van in ieder geval dat evangelie voor iedereen bedoeld is, tot aan het einde der tijden? Of Jezus dit nu werkelijk heeft gezegd, of dat de evangelist het in zijn mond heeft gelegd?
De tekst gaat dus gebukt onder een enorme "verwatering" van de betekenis. Het is herinterpretatie na herinterpretatie. Dit betekent dat deze tekst, net als alle andere teksten in de Bijbel, onmogelijk een absolute betekenis kunnen hebben. Het enige wat deze tekst voortbrengt zijn ontelbare persoonlijke overtuigingen. Fijn voor de individuele gelovige die er weer een steentje bij heeft om zijn existentiële zingeving op te bouwen maar meer is het niet.quote:Op maandag 3 november 2025 20:24 schreef Panterjong het volgende:
De woorden van Jezus zijn het originele evangelie. Het is van belang om op te merken dat het in het evangelie van Mattheus gaat om een weergave van deze woorden. Het proces is als een steen die in het water wordt gegooid. De plons die de steen geeft zijn de woorden Jezus. De eerste kring die de plons geeft is de weergave van de discipelen van de woorden van Jezus. De kring die daarna weer volgt is de weergave van de evangelisten van deze woorden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |