abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219096018
Ik ben gereformeerd opgevoed. Synodaal gereformeerd, heette dat. Er waren destijds drie grote kerkgenootschappen in Nederland: Rooms Katholiek, Nederlands Hervormd, Synodaal gereformeerd. In de volgorde van grootte. In de jaren 60, toen ik werd opgevoed, waren de ideeën van de gereformeerde kerk ongeveer hetzelfde als bij de SGP nu. De SGP is van de Gereformeerde bond. De gereformeerde bond was een onderdeel van de Nederlands Hervormde kerk, het waren geen gereformeerden. De gereformeerde bond is bijvoorbeeld Staphorst, Nunspeet. Dan had je nog Artikel 31, de Vrijgemaakt gereformeerden (Christenunie), dat is weer een aparte genootschap, Spakenburg bijvoorbeeld. De Biblebeld is een beetje verdeeld SGP/CU. CDA is de tegenwoordige PKN.

In de jaren 60 was het nog echt zwarte pakken, zwarte kousen en zware preken vanaf de kansel bij de gereformeerde kerk. Als gereformeerde stemde je ARP, dat later opgegaan is met CHU (van de Nederlands Hervormden) en KVP (van de katholieken) in het CDA. In de gereformeerde kerk begon langzamerhand alles te veranderen, te moderniseren. Ik denk dat het keerpunt was dat er dominees waren die uit de kast kwamen en vertelden dat ze op mannen vielen. De synode (de raad van de gereformeerden) boog zich erover (was in de jaren 70) en kwam tot de conclusie dat ook zij kinderen van God waren en zij werden geaccepteerd, ook hun relatie. Langzamerhand kwam er steeds meer vrijheid in denken binnen de gereformeerde kerk en werd de kerk steeds meer maatschappelijk gericht.

Bij het samengaan in de PKN wilde een deel van de Gereformeerde Bond niet mee. Het deel dat wel bleef heeft vaak de naam "Hervormde gemeente", die wel onderdeel uitmaakt van de PKN en hetzelfde gedachtengoed heeft, maar, wel wordt nog steeds de Statenvertaling gebruikt daar en komen de dames naar de kerkdienst in rok en zwarte panty en wordt er nog steeds gezongen uit de oude berijming (wel ritmisch) en enkele gezangen.
  vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:00:16 #102
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219096772
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 18:16 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik ben gereformeerd opgevoed. Synodaal gereformeerd, heette dat. Er waren destijds drie grote kerkgenootschappen in Nederland: Rooms Katholiek, Nederlands Hervormd, Synodaal gereformeerd. In de volgorde van grootte. In de jaren 60, toen ik werd opgevoed, waren de ideeën van de gereformeerde kerk ongeveer hetzelfde als bij de SGP nu. De SGP is van de Gereformeerde bond. De gereformeerde bond was een onderdeel van de Nederlands Hervormde kerk, het waren geen gereformeerden. De gereformeerde bond is bijvoorbeeld Staphorst, Nunspeet. Dan had je nog Artikel 31, de Vrijgemaakt gereformeerden (Christenunie), dat is weer een aparte genootschap, Spakenburg bijvoorbeeld. De Biblebeld is een beetje verdeeld SGP/CU. CDA is de tegenwoordige PKN.

In de jaren 60 was het nog echt zwarte pakken, zwarte kousen en zware preken vanaf de kansel bij de gereformeerde kerk. Als gereformeerde stemde je ARP, dat later opgegaan is met CHU (van de Nederlands Hervormden) en KVP (van de katholieken) in het CDA. In de gereformeerde kerk begon langzamerhand alles te veranderen, te moderniseren. Ik denk dat het keerpunt was dat er dominees waren die uit de kast kwamen en vertelden dat ze op mannen vielen. De synode (de raad van de gereformeerden) boog zich erover (was in de jaren 70) en kwam tot de conclusie dat ook zij kinderen van God waren en zij werden geaccepteerd, ook hun relatie. Langzamerhand kwam er steeds meer vrijheid in denken binnen de gereformeerde kerk en werd de kerk steeds meer maatschappelijk gericht.

Bij het samengaan in de PKN wilde een deel van de Gereformeerde Bond niet mee. Het deel dat wel bleef heeft vaak de naam "Hervormde gemeente", die wel onderdeel uitmaakt van de PKN en hetzelfde gedachtengoed heeft, maar, wel wordt nog steeds de Statenvertaling gebruikt daar en komen de dames naar de kerkdienst in rok en zwarte panty en wordt er nog steeds gezongen uit de oude berijming (wel ritmisch) en enkele gezangen.
Snap vooral niet waarom men Calvijn zoveel eer geeft. Als theoloog was het een farce... "Ja, die hele uitverkiezing van verworpenen en uitverkorenen... dat is een mysterie..."

Niet voor niets dat we zoveel getraumatiseerd volk uit de Bijbel-belt hebben.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:48:48 #103
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_219097372
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 17:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit weet ik echt allemaal wel. En om het verschil tussen reformatorisch en gereformeerd makkelijk te maken voor politiek volgers: reformatorisch is de achterban van de SGP (rokken, zwarte kousen, hoeden, uit gaan van dat je niet bij God mag horen), de achterban van de CU is gereformeerd (in spijkerbroek in de kerk, opwekking zingen e.d.).

En dat de naam gereformeerd nog gebruikt wordt is omdat ze ook uit de reformatie komen, maar daarna kwam voor de reformatorischen de nadere reformatie.
Als ze er bij de SGP toch al vanuit gaan dat ze niet bij God mogen horen, waarom nemen ze de moeite dan nog om het toch te blijven proberen?
pi_219097537
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 20:48 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Als ze er bij de SGP toch al vanuit gaan dat ze niet bij God mogen horen, waarom nemen ze de moeite dan nog om het toch te blijven proberen?
Omdat ze toch God willen dienen omdat Hem die eer toe komt en er toch een heel klein miniem kansje is dat ze toch bij de zeer kleine kudde van God horen. Mijn vrouw dacht ook zo toen ik haar kende. Kwam uit een kerk van 600 leden waar maar 3 zich waardig genoeg achtten om aan het avondmaal te gaan en zo bij Jezus te komen.

Eén keer een begrafenis aan de kant van mijn schoonfamilie meegemaakt, dieptriest want er werd dus gewoon gezegd over een zeer gelovige en liefhebbende vrouw dat 'menselijker wijs gesproken het waarschijnlijk is dat ze nu niet bij God is', wat dus in de hel zou betekenen volgens die dominee.

Er is weinig triester dan dat.

Stoffer zelf gaat trouwens ook niet aan het avondmaal.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:02:37 #105
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219097566
Calvinisme, de ziekte van het christendom.

oh, en daarbij, Calvijn was een volledig mislukte theoloog. Lees diens Institutie en lach vooral.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219097595
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 21:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
Calvinisme, de kanker van het christendom
Alle evangelischen, baptisten, gereformeerden en reformatorischen, in principe in NL zelfs elke niet katholieke kerk, is calvinistisch. Dus nee, dat kun je absoluut zo niet zeggen. Weinig briljantere mannen in de geschiedenis geweest dan Calvijn, alleen in de reformatorische hoek lezen ze in zijn teksten dingen die hij nooit heeft gezegd en bedoeld.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_219097610
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 21:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
Calvinisme, de ziekte van het christendom.

oh, en daarbij, Calvijn was een volledig mislukte theoloog. Lees diens Institutie en lach vooral.
Gokje: jij hebt een statenvertaling versie gelezen? Ja, dan zit je nogal met een foute vertaling opgescheept.
  vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:09:37 #108
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219097634
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 21:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Alle evangelischen, baptisten, gereformeerden en reformatorischen, in principe in NL zelfs elke niet katholieke kerk, is calvinistisch. Dus nee, dat kun je absoluut zo niet zeggen. Weinig briljantere mannen in de geschiedenis geweest dan Calvijn, alleen in de reformatorische hoek lezen ze in zijn teksten dingen die hij nooit heeft gezegd en bedoeld.
Calvijn briljant...

LOL...

"Zeg, Calvijn, hoe werkt dat precies, dat wanneer er sprake is van een eeuwig raadsbesluit waarbij sommigen, nog voor ze geboren zijn, gepredestineerd zijn voor de hel en anderen voor de hemel, ook nog zonder enige achting of deze mensen goed of fout zouden gaan leven, maar puur vanwege uw soevereine raadsbesluit, er alsnog een appel wordt gedaan op 'moreel leven'?"

Antwoord van Calvijn: "Het is een mysterie".

Ja, nee, ja... briljant...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:11:29 #109
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219097652
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 21:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Gokje: jij hebt een statenvertaling versie gelezen? Ja, dan zit je nogal met een foute vertaling opgescheept.
Nee, ik heb Calvijn gelezen.

Een absolute chronisch pessimistische nitwit en plagiërende Augustinus-adept, dat was het.

Zijn commentaren op bijvoorbeeld Sodom en Gomorra zijn het toppunt van cabareteske cognitieve dissonantie

Of hoe die burgerlul uit Noyon kindergenocide goedpraat... wat een held, die gozer.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:13:49 #110
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_219097673
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 21:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat ze toch God willen dienen omdat Hem die eer toe komt en er toch een heel klein miniem kansje is dat ze toch bij de zeer kleine kudde van God horen. Mijn vrouw dacht ook zo toen ik haar kende. Kwam uit een kerk van 600 leden waar maar 3 zich waardig genoeg achtten om aan het avondmaal te gaan en zo bij Jezus te komen.

Eén keer een begrafenis aan de kant van mijn schoonfamilie meegemaakt, dieptriest want er werd dus gewoon gezegd over een zeer gelovige en liefhebbende vrouw dat 'menselijker wijs gesproken het waarschijnlijk is dat ze nu niet bij God is', wat dus in de hel zou betekenen volgens die dominee.

Er is weinig triester dan dat.

Stoffer zelf gaat trouwens ook niet aan het avondmaal.
Wow, dat lijkt me inderdaad een dieptriest bestaan.

Toch heb ik laatst een boek van Arnon Grunberg gelezen over de SGP, 'God, de grote romanschrijver', waaruit bleek dat ze toch ook best wel humor hebben, dat had ik niet verwacht. Grunberg had in een podcast van de EO trouwens een hilarische anekdote over de periode waarin hij met dat boek bezig was. Hij ging op zeker moment met een SGP'er een kop koffie drinken in het café, zegt die man ineens tegen Grunberg "kijk, ik weet dat jij 100% zeker in de hel komt, maar daarom kunnen we nog wel gezellig een kopje koffie drinken samen."

:D
  vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:23:57 #111
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219097751
Reformatie was boven alles een Deformatie.

Vrije wil van mensen werd geloochend en alles werd opgehangen aan predestinatie en de ondoorgrondelijkheid van Gods raadsbesluiten.

Godzijdank heeft Brabant zich altijd geweerd tegen deze neo-stoïcijnse leer van absolute menselijke verderferlijkheid en onkunde.

Daarbij zijn katholieke kerken in alles te verkiezen boven de steriel witte vergaderzalen der protestanten. Want natuurlijk, ook menselijk talent om schoonheid te scheppen werd in die calvinistische menshatendheid geloochend, natuurlijk met een contextloze verwijzing naar het 2e gebod en de miskenning van het feit dat God zelf Mozes gebood beelden van engelen te maken.

"Calvinistisch Nederland"? Alsjeblieft niet. Zelden een meer zieldodend figuur gekend dan Jean Cauvin.

Gelukkig hadden we nog lieden als Jacobus Arminius en Simon Episcopius om de batshit insane denkbeelden van Calvijn te fileren. Veelzeggend dat ook Melanchton aan het eind van zijn leven afstand nam van Calvijn.

[ Bericht 17% gewijzigd door EttovanBelgie op 24-10-2025 21:37:08 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219097929
Ik begrijp ook niet waarom Calvijn zo vereerd wordt. In zekere zin was Calvijn ook gewoon een fascist die het liefst alle andersdenkenden op de brandstapel gooide, zoals hij met Michael Servet heeft gedaan.
  vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:38:28 #113
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219097942
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 21:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik begrijp ook niet waarom Calvijn zo vereerd wordt. In zekere zin was Calvijn ook gewoon een fascist die het liefst alle andersdenkenden op de brandstapel gooide, zoals hij met Michael Servet heeft gedaan.
Zijn opvolger Theodor Beza, die de predestinatieleer tot groteske vormen uitbreidde, maakte het nog bonter. Volgens hem was het executeren van ketters een PLICHT van de overheid.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:47:34 #114
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219098050
Laat 't aan godsdienstwaanzinnigen als Augustinus, Thomas Aquino, Calvijn en Mohammed over om het bestaan als mens tot een hel te reduceren.

Religie... een ziekte
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219098069
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 21:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zou oprecht weleens een directe vertaling willen lezen van de oudste versies van de oorspronkelijke teksten. Dus terug naar de kern en dan vertalen.
  vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:49:43 #116
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219098075
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 21:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
Laat 't aan godsdienstwaanzinnigen als Augustinus, Thomas Aquino, Calvijn en Mohammed over om het bestaan als mens tot een hel te reduceren.

Religie... een ziekte
De wijze waarop je bezig bent met of iedereen wel voldoende recht in de leer is volgens jouw moraal, begint anders ook aardig religieuze trekjes te krijgen.
  vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:02:16 #117
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219098199
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 21:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De wijze waarop je bezig bent met of iedereen wel voldoende recht in de leer is volgens jouw moraal, begint anders ook aardig religieuze trekjes te krijgen.
welnee, dan zou ik wel een politieke partij oprichten, of een soort cult als pro-Palestina of xr.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:08:40 #118
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_219098248
quote:
5s.gif Op maandag 20 oktober 2025 14:30 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Welke god?
Om een uitgebreide discussie over dit onderwerp uit de weg te gaan voel ik mij zeer aangetrokken tot Heh.

quote:
Heh (meervoud Hehoe) was in de Egyptische mythologie de verpersoonlijking van vormloosheid en eindeloosheid - meestal in de zin van tijdloze eeuwigheid.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:15:02 #119
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_219098292
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 21:49 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik zou oprecht weleens een directe vertaling willen lezen van de oudste versies van de oorspronkelijke teksten. Dus terug naar de kern en dan vertalen.
Zoek op Codex Sinaiticus. Volgens mij is dat de oudste overgebleven versie van de bijbel.

Maar dan nog, de oorspronkelijke verhalen zijn in den beginne ws vooral mondeling doorgeven voordat ze überhaupt een keer op schrift zijn gezet.

[ Bericht 0% gewijzigd door kladderadatsch op 24-10-2025 22:54:00 ]
pi_219098591
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 22:15 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Zoek op Codex Sinaiticus. Volgens mij is dat de oudste overgebleven versie van de bijbel.

Maar dan nog, de oorspronkelijke verhalen zijn in den beginne ws vooral mondeling doorgeven voordat ze 'überhaupt op schrift zijn gezet.
Ik kwam een mooie tegen:

De aard van God: van polytheïstische raad tot monotheïstische soeverein

· Gepolijste tegenhanger: De opening van Genesis presenteert een unieke, almachtige God die het universum schept door een goddelijk bevel ("Laat er licht zijn").

· De wortel (Bewijs uit tekstkritiek): Wetenschappers identificeren, gebruikmakend van de documentaire hypothese, verschillende brontradities (J, E, P, D). De "J"-bron (Jahwist), een van de oudste, gebruikt vaak antropomorfe en polytheïstische taal. Het meest opvallende voorbeeld is Genesis 1:26, waar God zegt: "Laten we de mens maken naar ons beeld."

· Transformatie in betekenis: Het "ons" is een taalkundig fossiel.

In de oorspronkelijke context verwijst het waarschijnlijk naar de Goddelijke Raad – een pantheon van lagere goden (de bene elohim, "zonen van God"), over wie Jahweh als een hoge god presideerde.

Dit is expliciet te zien in passages zoals Psalm 82:1, waar "God de leiding heeft over de grote vergadering; hij spreekt recht onder de 'goden'."

Naarmate de Israëlitische theologie zich in de loop der tijd ontwikkelde tot strikt monotheïsme (een proces dat sterk werd benadrukt door de latere "P" of priesterlijke bron), werd dit concept opnieuw geïnterpreteerd. Het "ons" werd later door theologen uitgelegd als God die spreekt tot de Drie-eenheid (in het christendom) of tot de hemelse heerscharen (in het jodendom en het christendom), maar de wortels ervan liggen in een polytheïstisch systeem. De betekenis veranderde van Jahweh als de leider onder velen naar Jahweh als de enige God.

Vooral mooi om te zien hoe het in de oorspronkelijke vorm verbond met Psalm 82:1

In d' achtb're Godsvergaderingen
Staat God, als Richter der gedingen;
Hij oordeelt over goed en kwaad,
In 't midden van der goden raad:

apart dat dat deel er nog wel als een soort relikwie erin staat.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 24-10-2025 23:06:11 ]
  vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:56:27 #121
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_219098985
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 22:57 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik kwam een mooie tegen:

De aard van God: van polytheïstische raad tot monotheïstische soeverein

· Gepolijste tegenhanger: De opening van Genesis presenteert een unieke, almachtige God die het universum schept door een goddelijk bevel ("Laat er licht zijn").

· De wortel (Bewijs uit tekstkritiek): Wetenschappers identificeren, gebruikmakend van de documentaire hypothese, verschillende brontradities (J, E, P, D). De "J"-bron (Jahwist), een van de oudste, gebruikt vaak antropomorfe en polytheïstische taal. Het meest opvallende voorbeeld is Genesis 1:26, waar God zegt: "Laten we de mens maken naar ons beeld."

· Transformatie in betekenis: Het "ons" is een taalkundig fossiel.

In de oorspronkelijke context verwijst het waarschijnlijk naar de Goddelijke Raad – een pantheon van lagere goden (de bene elohim, "zonen van God"), over wie Jahweh als een hoge god presideerde.

Dit is expliciet te zien in passages zoals Psalm 82:1, waar "God de leiding heeft over de grote vergadering; hij spreekt recht onder de 'goden'."

Naarmate de Israëlitische theologie zich in de loop der tijd ontwikkelde tot strikt monotheïsme (een proces dat sterk werd benadrukt door de latere "P" of priesterlijke bron), werd dit concept opnieuw geïnterpreteerd. Het "ons" werd later door theologen uitgelegd als God die spreekt tot de Drie-eenheid (in het christendom) of tot de hemelse heerscharen (in het jodendom en het christendom), maar de wortels ervan liggen in een polytheïstisch systeem. De betekenis veranderde van Jahweh als de leider onder velen naar Jahweh als de enige God.

Vooral mooi om te zien hoe het in de oorspronkelijke vorm verbond met Psalm 82:1

In d' achtb're Godsvergaderingen
Staat God, als Richter der gedingen;
Hij oordeelt over goed en kwaad,
In 't midden van der goden raad:

apart dat dat deel er nog wel als een soort relikwie erin staat.
Interessant, waar heb je dat vandaan als ik vragen mag?
pi_219102497
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 20:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Snap vooral niet waarom men Calvijn zoveel eer geeft. Als theoloog was het een farce... "Ja, die hele uitverkiezing van verworpenen en uitverkorenen... dat is een mysterie..."

Niet voor niets dat we zoveel getraumatiseerd volk uit de Bijbel-belt hebben.
Ik heb mezelf daar gelukkig uit kunnen trekken, maar familieleden zijn nog steeds zo. Ik krijg hele preken van hun en ze "weten" dat ik in de hel zal belanden. Terwijl mijn enige "fout" is dat ik een flink stuk liberaler ben in mijn geloof en het niet zo moet hebben van dogma's. Het aparte is dat de PKN-dominees ook een veel liberaler zijn geworden. Het zijn vaak de mensen die in het verleden blijven steken. Ik neem het ze niet kwalijk, ze weten niet beter.
pi_219104954
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 21:49 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Drie van de vier evangeliën zijn al versies van elkaar. Veel theologen zijn het erover eens dat het oudste evangelie die van Marcus is (ca 70 na Christus). Er wordt vanuit gegaan dat de schijver(s) van Lucas en Mattheus het evangelie van Marcus en een onbekende bron gebruikten, en er verhalen, zoals het kerstverhaal, aan hebben toegevoegd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Synoptische_evangeli%C3%ABn

Johannes staat daarentegen helemaal los van deze drie evangeliën. Er is heel erg lang vanuit gegaan dat dit de jongste evangelie was, maar er gaan tegenwoordig ook geluiden op dat dit juist wel eens de oudste kan zijn:

https://www.trouw.nl/reli(...)evangelien~bfbdc0d1/

[ Bericht 1% gewijzigd door De_Verschoppeling op 25-10-2025 21:51:51 ]
pi_219107087
Nou, ik ben nou niet bepaald geneigd om wat voor religie dan ook aan het roer van de wereld te zetten. Dat betekent alleen maar dat de wereld verzandt in fascisme en fatalisme.

De religekkies zullen dan geheid alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat de Aarde een nog grotere puinhoop wordt vanuit de gedachtegang dat ze dan nog meer centjes hebben en dat de eigen variatie van nirvana toch binnen de eigen generatie komt.

De meeste landen waar religie aan de knoppen zit zijn totale shitholes, waar de religieuze elite massa's geld hebben en het gepeupel niks.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')