-----------------------------------quote:Protest tegen ‘massa-migratie’ mag niet plaatsvinden op de Dam; Halsema kondigt ‘robuuste politie-inzet’ aan
Uit angst voor ongeregeldheden wordt het voor zondag aangekondigde protest tegen ‘massa-immigratie’ op de Dam van verplaatst naar het Museumplein. Dat heeft burgemeester Femke Halsema in overleg met politiechef Peter Holla en hoofdofficier van justitie René de Beukelaer besloten.
Als reden wordt in een woensdag verschenen persbericht aangevoerd dat er zondag ‘risicovolle evenementen’ in Amsterdam zijn, die de drukte en veiligheid op de Dam kunnen beïnvloeden. Zo speelt het Nederlands elftal om 18.00 uur in de Johan Cruijff Arena tegen Finland en worden er vooraf supporters in de binnenstad en op de Dam verwacht.
Ook houdt de gemeente rekening met tegendemonstraties en mogelijke wanordelijkheden. Het Museumplein en de directe omgeving zijn zondag daarom aangewezen als veiligheidsrisicogebied. Dat betekent dat de politie er preventief mag fouilleren.
Op 20 september liep een anti-immigratieprotest in Den Haag volledig uit de hand. Afgaande op berichten op sociale media kunnen zondag dezelfde groepen betogers op het protest in Amsterdam afkomen.
Robuuste politie-inzet
In de gemeenteraad ging het woensdag kort over het protest. Burgemeester Halsema herhaalde nog maar eens dat demonstreren een grondrecht is, maar dat de veiligheid voorop staat. “Vanuit het gezag maken we geen inhoudelijke afwegingen, alleen veiligheidsafwegingen,” aldus de burgemeester.
Volgens Halsema is tot verplaatsing besloten omdat de Dam door de drukte en de interland in de Arena ‘te weinig overzicht en armslag’ biedt voor de politie.
De burgemeester kondigde een ‘robuuste politie-inzet’ aan en zei dat er aanvullende voorwaarden gelden: zo geldt er een verbod op gezichtsbedekkende kleding, wordt van de organisatie verwacht dat ze zorgt voor een eigen ordedienst en mag niet worden afgeweken van locatie of route. Ook komt er extra capaciteit om te controleren op strafbare uitingen. “We bereiden dit buitengewoon grondig voor,” aldus Halsema.
Op Facebook is maandag een verklaring verschenen van een groep die zich Nationaal Protest noemt, waarin ‘met grote verontwaardiging’ werd gereageerd op beperkingen voor de geplande demonstratie. Her en der op sociale media roepen medestanders van Nationaal Protest mensen op zondag toch naar de Dam te komen.
Tegengeluid
Onder het motto ‘Samen tegen Fascisme’ hebben tientallen actiegroepen voor zondag een tegendemonstratie aangekondigd op het Jonas Daniël Meijerplein. In een persbericht stelt één van de organisatoren dat een tegengeluid moet aantonen dat Amsterdam uitingen met ‘NSB-vlaggen, de Hitlergroet, de haatdragende leuzen’ niet pikt.
Volgens Halsema is er contact met de organisatoren van zowel de demonstratie als het tegengeluid. “Als mensen zich niet houden aan de locatie of route, zal de politie snel optreden,” zei ze.
Denk-raadslid Sheher Khan noemde de maatregel woensdag een goede morele afweging. “Wat we absoluut niet kunnen tolereren is dat er met NSB-vlaggen wordt gezwaaid tegenover het Nationaal Monument.” Ook waarschuwde hij voor groepen die onder het mom van demonstreren enkel uit zijn op rellen.
GroenLinksraadslid Imane Nadif steunde de aanpak van Halsema. Zij wees op de incidenten in Den Haag en noemde de extra inzet noodzakelijk. “We hebben gezien wat er kan gebeuren: haatdragende leuzen, NSB-vlaggen, vernielingen bij partijgebouwen. Zulke uitingen zijn beneden alle peil,” zei ze.
https://www.parool.nl/ams(...)-inzet-aan~bd191215/
Nee, ik ontken dat er geen groepen waren die daarvoor al fijn bezig waren met het organiseren van die jacht.quote:Op zondag 12 oktober 2025 19:32 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je ontkent dat er Israëlische hooligans aanwezig waren die met stenen hebben gegooid en bewust de confrontatie zochten ook?
Daar zijn gewoon beelden van op sociale media (Bender onder andere).
En zoals altijd weer moesten onze Marokkaanse helden de stad verdedigen.quote:Op zondag 12 oktober 2025 19:32 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je ontkent dat er Israëlische hooligans aanwezig waren die met stenen hebben gegooid en bewust de confrontatie zochten ook?
Daar zijn gewoon beelden van op sociale media (Bender onder andere).
Spreek voor jezelf zou ik zeggen. De pot verwijt de ketel, met je selectieve verontwaardiging.quote:Op zondag 12 oktober 2025 19:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, ik ontken dat er geen groepen waren die daarvoor al fijn bezig waren met het organiseren van die jacht.
En echt... nu wel antisemitisme aanstrepen wegens die boerenlullen met hun prinsenvlaggen en Hitler-groeten, maar wanneer het over antisemtisme uit andere hoeken komt direct weer de nuance en de bagatellisering opzoeken.
Hou alsjeblieft een ander voor de gek...
Zoals Palestijns leed overal aangewend wordt om politiek te bedrijven, zo ook antisemisme, blijkt wel weer.
Bespaar me deze ontiegelijk achterlijke selectieve verontwaardiging de hele tijd. Totaal ongeloofwaardig.
Oh integendeel. Ik heb antisemitisme uit welke hoek ook altijd veroordeeld. Dat reikt ver... Zoek gerust even op Gomulka. Of Dmowski. Of Farrakhan. Heb ik het al jaren geleden over gehad.quote:Op zondag 12 oktober 2025 19:36 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf zou ik zeggen. De pot verwijt de ketel, met je selectieve verontwaardiging.
Integendeel. Ik heb dit namelijk meteen afgekeurd en vind ook dat het hard aangepakt moet worden.quote:Op zondag 12 oktober 2025 19:31 schreef Fok-it het volgende:
Howard is zich weer in alle bochten aan het wringen waar kankerjood geroepen door extreem rechts toch net iets anders is
Als je niet weet wat ik heb gezegd zou ik je insinuaties maar lekker voor je houdenquote:Op zondag 12 oktober 2025 19:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hoe zat het nu ook alweer met die aanslag op de synagoge in Manchester? 'Ach, kan gebeuren' of zo toch? Je mag blij zijn dat die post inmiddels geveegd is.
Valt dat even tegen.quote:Op zondag 12 oktober 2025 16:45 schreef Tomatenboer het volgende:
Net volk, en dat is Nederland hé naar eigen zeggen.
Benieuwd of het CIDI nu ook reageert. Die reageren normaal gesproken op iedere scheet.
Had ze maar niet zo'n kort rokje moeten dragen ofzo?quote:Op zondag 12 oktober 2025 19:30 schreef Caland het volgende:
Zeker, al droeg het gedrag van Israëliërs perfect bij aan die giftige cocktail, zoals ook steeds aangegeven
Nee, juist goed.quote:
En ik heb even gemist dat daar uitspraken van gelijke strekking gedaan zijn...quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:04 schreef Tomatenboer het volgende:
Nee, juist goed.
Maar ik heb ze niet gehoord na de uit de hand gelopen “Els Rechts” demonstratie.
Maar dat kan ik hebben gemist hoor.
Dat is niet wat ik zeg. Maar stropoppen zijn jouw specialiteit.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
Antisemitisme groeit, ja, ook op links...
Maar het CIDI, dat is het probleem mensen.
Die zijn daar ook voorbijgekomen, ik heb ze volgens mij bij Bender voorbij zien komen.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
En ik heb even gemist dat daar uitspraken van gelijke strekking gedaan zijn...
Maar goed, je dacht een punt te hebben maar helaas.
Vanavond een heerlijk intersectioneel pompoensoepje gegeten, ik voelde me er helemaal multiculti transgender van worden, het boosnationalisme gleed zo uit mijn onderbuik.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:09 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zeg. Maar stropoppen zijn jouw specialiteit.
In je hoofd klonk het misschien grappigquote:Op zondag 12 oktober 2025 20:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vanavond een heerlijk intersectioneel pompoensoepje gegeten, ik voelde me er helemaal multiculti transgender van worden, het boosnationalisme gleed zo uit mijn onderbuik.
Zijn ze echt de zondagen en het museumplein voor aan het opzoeken... wordt nog een traditie.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:13 schreef Hexagon het volgende:
De bezorgde burgers hebben weer een leuk dagje uit gehad zo te zien.
Nee, dat praat de paspoortcontroles niet goed. En het ‘jodenjagen’.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Had ze maar niet zo'n kort rokje moeten dragen ofzo?
Ook toen hebben ze aangiifte gedaan.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:10 schreef Tomatenboer het volgende:
Die zijn daar ook voorbijgekomen, ik heb ze volgens mij bij Bender voorbij zien komen.
Daarom was ik zo verbaasd niks van het CIDI voorbij te zien komen. Maar goed dat ze het nu wel oppikken ja.
de Kanttekeningquote:Terwijl het bewijs van antisemitische uitingen zich opstapelt rond de extreemrechtse rellen van afgelopen week in Den Haag, klonk aanvankelijk aan de linkerkant van het politieke spectrum de vraag waarom het CIDI en andere organisaties die antisemitisme monitoren nog niets van zich hadden laten horen.
Uit een reactie van de organisatie aan de Kanttekening blijkt dat er afgelopen maandag al aangifte is gedaan van antisemitisme. ‘Vanwege het Joods Nieuwjaar zijn wij vandaag (en gisteren) gesloten. Afgelopen maandag hebben we een aangifte gestuurd naar de politie, tegen de daders van de antisemitische leuzen en gebaren’, mailt Naomi Mestrum namens het CIDI.
Ook op X heeft het CIDI van zich laten horen: ‘Angstaanjagend wat we vandaag aan antisemitische uitingen voorbij hebben zien komen in Den Haag: schelden met ‘(kanker)joden’, Hitlergroeten, uitingen als ‘Sieg heil’, etc. Antisemitisme is het onderwerp waar extreemrechts en extreemlinks elkaar altijd weer weten te vinden.’
Kijk, dat wist ik dus niet. Dank voor het uitzoeken.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ook toen hebben ze aangiifte gedaan.
[..]
de Kanttekening
[ afbeelding ]
Hoe verhoudt zich dat dan tot al dat "from the river to te sea" gebler?quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:16 schreef MissButterflyy het volgende:
Nee, dat praat de paspoortcontroles niet goed. En het ‘jodenjagen’.
Maar een Palestijnse vlag neerhalen, en in een grote groep leuzen te roepen dat de oorlog in Gaza en het doden van zoveel mogelijk mensen iets goeds is, is niet handig. Dat was olie op het vuur. Dat hadden ze toch beter meer tactisch aan kunnen pakken.
Er zijn heel wat mensen gearresteerd, opgepakt en berecht hiervoor. En terecht.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe verhoudt zich dat dan tot al dat "from the river to te sea" gebler?
Het CIDI is itt velen wel consequent. Daar kunnen een hoop mensen lering uit trekken.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:21 schreef Tomatenboer het volgende:
Kijk, dat wist ik dus niet. Dank voor het uitzoeken.
Gelukkig dat ze dat dus ook hebben opgepakt. Ik was daar behoorlijk verbolgen over.
Voor wat? Voor het roepen van die leuzen? Dat mag je me dan wel eens laten zien...quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:24 schreef MissButterflyy het volgende:
Er zijn heel wat mensen gearresteerd, opgepakt en berecht hiervoor. En terecht.
Ik vind alle figuren die lopen te demonstreren wereldvreemd.quote:Maar die supporters waren wel een beetje wereldvreemd, dat mag ik toch wel vinden?
Nee, die op de supporters hebben gejaagd.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Voor wat? Voor het roepen van die leuzen? Dat mag je me dan wel eens laten zien...
[..]
Ik vind alle figuren die lopen te demonstreren wereldvreemd.
Je mag het ook gewoon allemaal mongolen vinden hè. Je hoeft er zelf niet per se een ons versus hunnie van te maken.quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:21 schreef core2duo het volgende:
De NRC is weer lekker bezig om de focus te leggen op de rellen. En bij de demonstratie gisteren van Pro-Palestina activisten in Rotterdam (op het goederenspoor) geen kwaad woord erover. Het echte weg met ons-gevoel, en dat is een goede voedingsbodem voor polarisatie.
Ach ja de linke linksen moeten om de haverklap hun mening kwijt kunnen daar moet iedereen maar voor wijken.quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:21 schreef core2duo het volgende:
De NRC is weer lekker bezig om de focus te leggen op de rellen. En bij de demonstratie gisteren van Pro-Palestina activisten in Rotterdam (op het goederenspoor) geen kwaad woord erover. Het echte weg met ons-gevoel, en dat is een goede voedingsbodem voor polarisatie.
Zoals dat inderdaad.quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:27 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Ach ja de linke linksen moeten om de haverklap hun mening kwijt kunnen daar moet iedereen maar voor wijken.
Maar als rechts hun mening uit dan is het boehoe en word het negatieve uitvergroot.
pfff
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:27 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Ach ja de linke linksen moeten om de haverklap hun mening kwijt kunnen daar moet iedereen maar voor wijken.
Maar als rechts hun mening uit dan is het boehoe en word het negatieve uitvergroot.
pfff
quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:37 schreef -Deluzion- het volgende:
Links lijkt het vooral jammer te vinden dat het niet uit de hand is gelopen, zodat ze weer konden roepen hoe gevaarlijk en opruiend “rechts” zogenaamd is, en zichzelf als de redelijke partij konden presenteren.
Ook NU.nl is weer op dreef. Nu noemen ze de demonstratie “saai”, omdat ze het niet over hun lippen kunnen krijgen dat het eigenlijk redelijk rustig en soepel verlopen is. Rechts wordt opnieuw weggezet als dom, met zinnen als: “Een van de sprekers komt niet verder dan een paar zinnen, omdat hij zijn speech in de trein heeft laten liggen.”
Daarnaast werd er nog even benadrukt dat “Amsterdam geen veldslag als in Den Haag” werd zodat ook daar weer subtiel de nadruk op wordt gelegd.
Verder is er een artikel waarin breed wordt uitgemeten dat Timmermans is uitgescholden, zodat links weer even flink los kan gaan in de reacties.
Ze kunnen niet anders. Helaas.quote:
Ik vind eng.quote:
Tjah het gaat over en weer.quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:35 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Terloops even +- 13 miljoen mensen indelen in links of rechts.
Je hebt niet eens gelezen wat ik schreef, je reageerde al binnen 15 seconden. Alleen m’n gebruikersnaam zien was blijkbaar al genoeg om op deze manier te reageren. Goed bezigquote:
Die reactie vatte je betoog anders best goed samen.quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:44 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Je hebt niet eens gelezen wat ik schreef, je reageerde al binnen 15 seconden. Alleen m’n gebruikersnaam zien was blijkbaar al genoeg om op deze manier te reageren. Goed bezig
Waarom moest de hele mars lang gabber herrie ten gehore worden gebracht? Ze hadden ook kunnen kiezen voor een nummer als "Wij Houden Van Oranje" van André Hazes en die op repeat laten draaien?quote:Op maandag 13 oktober 2025 06:59 schreef Gia het volgende:
Het beste protest zou zijn als zoveel mogelijk mensen elke dag de Nederlandse vlag zouden hijsen.
Wij zijn Nederland.
Eens. Hoewel ik Andre ook niet heel erg trek, hoor! Doe dan maar 'Ik hou van Holland!' of een andere gouwe ouwe, uit de tijd dat Nederland nog Nederland was.quote:Op maandag 13 oktober 2025 07:17 schreef Nia het volgende:
[..]
Waarom moest de hele mars lang gabber herrie ten gehore worden gebracht? Ze hadden ook kunnen kiezen voor een nummer als "Wij Houden Van Oranje" van André Hazes en die op repeat laten draaien?
Ze waren opruiend gister. En het is uit de hand gelopen. Misschien dat je de massale hitlergroetjes en kankerjood Timmermans moet dood gemist hebt.quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:37 schreef -Deluzion- het volgende:
Links lijkt het vooral jammer te vinden dat het niet uit de hand is gelopen, zodat ze weer konden roepen hoe gevaarlijk en opruiend “rechts” zogenaamd is, en zichzelf als de redelijke partij konden presenteren.
Lekker terug naar de tijd dat de spannendste beat die je hoorde van de naaimachine kwamquote:Op maandag 13 oktober 2025 07:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Eens. Hoewel ik Andre ook niet heel erg trek, hoor! Doe dan maar 'Ik hou van Holland!' of een andere gouwe ouwe, uit de tijd dat Nederland nog Nederland was.
Dan heb ik het over de moderne versie, van het programma.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:56 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Lekker terug naar de tijd dat de spannendste beat die je hoorde van de naaimachine kwam
Een beetje overdreven om dit een uit de hand gelopen demo te noemen hoor, maar inderdaad er waren wel wat verwerpelijke leuzen en en dergelijke. Kijk, in Den Haag liep het wel uit de hand, dat ging er echt anders aan toe.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:51 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ze waren opruiend gister. En het is uit de hand gelopen. Misschien dat je de massale hitlergroetjes en kankerjood Timmermans moet dood gemist hebt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |