Je hebt van die mini goudbaren van 1 gram en zelfs een halve gram die zijn echt wel handig om in huis te hebben. In de tweede wereldoorlog was het heel normaal om met goud te betalen in Europa .Goud is universeel en iedereen erkent de waarde. Je hebt om er transacties mee te doen een analoge weegschaal nodig en meer niet.quote:Op zaterdag 15 november 2025 10:29 schreef recursief het volgende:
[..]
Is dat wel zo?
[..]
Wie heeft zijn goud fysiek thuis? Hoe ga je bij je goud kunnen als alle (digitale) infra stuk is?
[..]
Waarom? Is afnemende volatiliteit niet juist een teken dat de markt volwassener wordt?
Waarom denk je dat het een goede vluchtheuvel is? Mensen interpreteren de hedge against inflation verkeerd. De laatste keer dat we een beetje serieuze inflatie hebben gezien (2022) crashte BTC naar 15k.quote:Op zaterdag 15 november 2025 09:19 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Bij een doomsday als een derde wereldoorlog wel ja. Maar bij een financiële ramp als hyperinflatie, of een grote valuta die in de problemen komt, is bitcoin een veel betere vluchtheuvel.
Denk dat je bitcoin meer als een verzekering tegen zo’n scenario moet zien. En als het dan in de tussentijd met de inflatie meehobbelt is het prima. De tijden van 10x je inleg eruit halen zijn allang voorbij.
Ja klopt, bij een oorlog, uitval van infra en degradatie van de nationale munt kun je maar beter zorgen voor goudstaafjes in de kruipruimte. Je hebt hele kleine tot flinke barren.quote:Op zaterdag 15 november 2025 21:02 schreef Elan het volgende:
[..]
Je hebt van die mini goudbaren van 1 gram en zelfs een halve gram die zijn echt wel handig om in huis te hebben. In de tweede wereldoorlog was het heel normaal om met goud te betalen in Europa .Goud is universeel en iedereen erkent de waarde. Je hebt om er transacties mee te doen een analoge weegschaal nodig en meer niet.
Crypto moet juist een hoge mate van. volatiliteit zien, dat is de onderscheidende factor ten opzichte van goud en obligaties. Het is puur een groei-asset.
quote:98,5% van de cryptobezitters zit op 1 januari in de problemen.
1 januari 2026 verdwijnt crypto-anonimiteit.
Bijna 2 miljoen Nederlanders totaal onvoorbereid.
Vanaf 1 januari 2026 verandert alles.
Wat er gebeurt:
👉 Bitvavo, Coinbase, Kraken - alle exchanges delen jouw gegevens automatisch met de Belastingdienst
👉 Ze weten precies hoeveel crypto je bezit
👉 Ze weten waar het staat
👉 Ze weten wat je ermee doet
De harde cijfers:
Bijna 2 miljoen Nederlanders bezitten crypto.
Weet je hoeveel mensen het in 2022 aangaven bij de Belastingdienst?
1,5% (!)
De andere 98,5%?
Die zitten straks in de problemen.
Want dit is wat er gaat gebeuren:
In 2027 krijgt de Belastingdienst de eerste rapporten over 2026 binnen.
Dan gaan ze terug in de tijd kijken.
2018? Ze kunnen teruggaan.
2020? Ze kunnen teruggaan.
2022? Ze kunnen teruggaan.
Met boetes. Met naheffingen. Met rente.
Mensen die dachten "het valt wel mee" krijgen brieven.
Maar...
Als je NU corrigeert, vóórdat de Belastingdienst het ontdekt, kan de schade fors lager uitvallen.
Want zodra ze in 2027 die rapporten ontvangen en zien dat je jarenlang crypto hebt verzwegen?
Dan wordt het duur.
Heel duur.
Daarom heb ik een overzicht, inclusief checklist voor je gemaakt.
Een beknopte, no-nonsense gids met:
✅ Waarom de Belastingdienst en banken nou écht alert zijn op crypto
✅ DAC8/MiCAR in één oogopslag: wat er precies wordt gedeeld, en wanneer jouw naam in beeld komt
✅ De 7 red flags waar de Belastingdienst op let (die jij meestal niet ziet)
✅ Het "nu corrigeren"-stappenplan om boetes te beperken – in de juiste volgorde
Deze checklist is voor jou als je:
❌ NIET wil schrikken van een belastingbrief in 2027
❌ NIET wil betalen voor fouten die je nu nog kunt herstellen
✅ WEL controle wil over je eigen financiële toekomst
.
quote:. Even een realistische update over wat er wél en niet klopt over “crypto-anonimiteit die verdwijnt” en “problemen vanaf 2026”.
Geen paniekverhaal, gewoon de feiten — mét overheidsbronnen.
⸻
🔍 1. Wat verandert er écht per 1 januari 2026?
Vanaf 1 januari 2026 gaat in de EU de nieuwe richtlijn DAC8 in. Dat betekent:
• Crypto-aanbieders (Bitvavo, Europese Coinbase/Kraken entiteiten, brokers, custodians) moeten vanaf 2026 klant- en transactiegegevens verzamelen.
• Zij moeten deze vanaf 31 januari 2027 voor het eerst rapporteren aan de Belastingdienst over het jaar 2026.
Bron Rijksoverheid (officiële Q&A DAC8):
https://www.rijksoverheid(...)erandert-er-met-dac8
Bron Rijksoverheid – rapportageverplichting vanaf 31 januari 2027:
https://www.rijksoverheid(...)-bij-belastingdienst
Belastingdienst krijgt hierdoor veel meer zicht op crypto op exchanges.
⸻
💡 2. Belangrijk: crypto moest je nu al opgeven
Veel mensen lijken te denken dat crypto pas door DAC8 moet worden opgegeven.
Dat is onjuist.
• Crypto valt onder box 3 (vermogen).
• De waarde op 1 januari van het jaar hoort al jaren in de aangifte.
Belastingdienst – Crypto in box 3:
https://www.belastingdien(...)chulden-cryptovaluta
Dit verandert dus niet.
Alleen de controle wordt strenger vanaf 2027.
⸻
🔎 3. Hoeveel mensen hebben crypto — en hoeveel geven het op?
Er gaan marketingclaims rond zoals:
“2 miljoen bezitters — slechts 1,5% gaf het op.”
Voor de duidelijkheid:
• Het aantal cryptobezitters (±1,9 miljoen) komt uit markt onderzoeken, NIET van de overheid.
• De Belastingdienst publiceert géén cijfers over hoeveel mensen crypto opgeven.
Voorbeeld bron voor “1,9 miljoen bezitters”:
https://www.multiscope.nl(...)ezitten-cryptovaluta
De claim dat 98,5% ‘in de problemen zit’ is dus geen officieel cijfer, maar een verkooptruc.
⸻
🧾 4. Kan de Belastingdienst straks jaren terugkijken?
Ja — maar binnen de wettelijke grenzen die al bestonden:
• Voor “binnenlands vermogen”: 5 jaar terug.
• Voor “buitenlands vermogen”: 12 jaar terug.
Belastingdienst – navordering:
https://www.belastingdien(...)elasting-heb-betaald
DAC8 verandert deze termijnen niet; het maakt alleen reconstructie makkelijker omdat exchanges straks data leveren.
⸻
💣 5. Boetes, rente, correcties — wat is echt?
• Belastingschuld → belasting + belastingrente.
• Opzettelijk verzwijgen → vergrijpboetes tot 150% (binnenlands) of zelfs 300% (buitenlands).
Belastingdienst – vergrijpboetes:
https://www.belastingdien(...)ontent/vergrijpboete
Belangrijk voordeel:
Als je zelf corrigeert vóórdat de Belastingdienst het ontdekt, zijn boetes vaak lager.
Belastingdienst – vrijwillige verbetering:
https://www.belastingdien(...)-gegevens-corrigeren
Geen drama — gewoon verstandig om op tijd te herstellen.
⸻
🧠 6. Wat betekent dit realistisch gezien voor crypto-bezitters?
Dit is waar het straks op neerkomt:
• Heb je al jaren netjes opgegeven → niets aan de hand.
• Heb je kleinere bedragen → risico is laag, maar opgeven blijft verplicht.
• Heb je grotere bedragen verzwegen → vanaf 2027 wordt de pakkans veel hoger doordat exchanges automatisch data gaan aanleveren.
DAC8 is geen nieuwe belasting.
Het is een nieuwe manier om te controleren.
⸻
📌 7. Conclusie (kalm, feitelijk)
• Ja: vanaf 2026/2027 worden crypto-transacties van EU-exchanges automatisch zichtbaar voor de Belastingdienst.
• Ja: de pakkans voor verzwegen crypto wordt daardoor veel groter.
• Nee: het “98,5% zit in de problemen”-verhaal is aangedikt.
• Nee: eigen wallets worden niet automatisch “aan je BSN gekoppeld”, maar wel indirect te reconstrueren via in- en uitstroom bij exchanges.
• Ja: als je grote bedragen hebt en niets hebt opgegeven → corrigeren vóór 2027 is verstandig.
Alles hierboven is volledig gebaseerd op officiële bronnen van Rijksoverheid en Belastingdienst, geen geruchten of marketing
Waar heb je die wervende salestekst vandaan? Die 98,5% is volgens mij nergens op gebaseerd. Ik geef mijn crypto al op sinds 2017 (toen werd het opeens veel) en ik ken best veel mensen die dat ook al jaren doen. Ik ken er ook een aantal die nooit iets hebben opgegeven, maar dat zijn er minder.quote:Op zaterdag 15 november 2025 21:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Wie verwachten er nog een naheffing?
[..]
Het is AI en die zitten er wel vaker helemaal naast.quote:Op zaterdag 15 november 2025 22:22 schreef recursief het volgende:
[..]
Waar heb je die wervende salestekst vandaan? Die 98,5% is volgens mij nergens op gebaseerd. Ik geef mijn crypto al op sinds 2017 (toen werd het opeens veel) en ik ken best veel mensen die dat ook al jaren doen. Ik ken er ook een aantal die nooit iets hebben opgegeven, maar dat zijn er minder.
Uit AI-onderzoek is gebleken dat 122% van de AI-statistieken niet klopt.quote:Op zaterdag 15 november 2025 22:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is AI en die zitten er wel vaker helemaal naast.
Leuke theorie. Maar al die particulieren die in goud investeren hebben dat natuurlijk niet. Die hebben papieren goud wat op geen enkele wijze in te wisselen is voor daadwerkelijk goud, behalve als je het (hoe ironisch) digitaal verkoopt en vervolgens bij een goudhandelaar je centjes inlevert voor een goudstaafje.quote:Op zaterdag 15 november 2025 21:02 schreef Elan het volgende:
[..]
Je hebt van die mini goudbaren van 1 gram en zelfs een halve gram die zijn echt wel handig om in huis te hebben. In de tweede wereldoorlog was het heel normaal om met goud te betalen in Europa .Goud is universeel en iedereen erkent de waarde. Je hebt om er transacties mee te doen een analoge weegschaal nodig en meer niet.
Crypto moet juist een hoge mate van. volatiliteit zien, dat is de onderscheidende factor ten opzichte van goud en obligaties. Het is puur een groei-asset.
Het is natuurlijk überhaupt maar de vraag of je wat aan je goud hebt als de pleuris uitbreekt. Iemand kan je ook omleggen omdat hij weet dat je goud in bezit hebt.quote:Op zaterdag 15 november 2025 22:46 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Leuke theorie. Maar al die particulieren die in goud investeren hebben dat natuurlijk niet. Die hebben papieren goud wat op geen enkele wijze in te wisselen is voor daadwerkelijk goud, behalve als je het (hoe ironisch) digitaal verkoopt en vervolgens bij een goudhandelaar je centjes inlevert voor een goudstaafje.
Daar heb je dus allemaal geen reet aan als de pleuris uitbreekt en dus maakt het wat dat betreft geen hol uit waar je in belegt.
Lekker AI copy / pasten zonder zelf na te denken en het te duiden, goed bezig.quote:
Komt voorbij op LinkedInquote:Op zaterdag 15 november 2025 22:22 schreef recursief het volgende:
[..]
Waar heb je die wervende salestekst vandaan? Die 98,5% is volgens mij nergens op gebaseerd. Ik geef mijn crypto al op sinds 2017 (toen werd het opeens veel) en ik ken best veel mensen die dat ook al jaren doen. Ik ken er ook een aantal die nooit iets hebben opgegeven, maar dat zijn er minder.
Ik ken maar 3 soorten mensen die LinkedIn gebruiken, homoseksuelen, pedofielen en deurwaarders.quote:
Je ziet normaal alleen je kennissen en relatiesquote:Op zondag 16 november 2025 15:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ken maar 3 soorten mensen die LinkedIn gebruiken, homoseksuelen, pedofielen en deurwaarders.
En dan is overblijven nog een optimistisch woord, je zou ook "gebruikt kunnen worden" kunnen typen.quote:Op zaterdag 15 november 2025 08:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je kunt toch ook gewoon toegeven dat bitcoin dit jaar slecht rendeerde?
Als BTC vanaf nu nooit meer stijgt dan de infalatie maar ook niet instort.
Dus puur als functioneel betaalmiddel zou overblijven.
Wie zou het dan aanhouden?
December 2026 misschienquote:Op donderdag 20 november 2025 19:39 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Bodem in zicht. December wordt maanmaand.
Mee eens hoor. Het is het risico niet waard. Natuurlijk is het niet grappig als je (tien)duizenden euro's moet bijbetalen, maar dan heb je ook een vermogen waarmee dat kan.quote:Op donderdag 20 november 2025 22:32 schreef metallicelmo het volgende:
Ik heb onlangs een ander huis gekocht met een deel eigen inleg. De hypotheekverstrekker vroeg inzicht in aangiftes tot 4-5 jaar terug op. Ze wilden weten of ik aan de hand daarvan kon aantonen dat ik al die jaren e.e.a in bezit heb gehad, en dat de waardestijging dus ook klopte. Als ik dat niet had dan waren ze niet akkoord gegaan. Altijd gewoon netjes opgeven is mijn advies. Ja, je betaald belasting maar in Nederland valt het reuze mee wat je betaald ten opzichte van sommige andere landen.
Vanaf 1 januari gaat er ook nieuwe wetgeving in waardoor het veel makkelijker wordt voor de Belastingdienst om al je transacties en balansen op exchanges in te zienquote:Op donderdag 20 november 2025 22:32 schreef metallicelmo het volgende:
Ik heb onlangs een ander huis gekocht met een deel eigen inleg. De hypotheekverstrekker vroeg inzicht in aangiftes tot 4-5 jaar terug op. Ze wilden weten of ik aan de hand daarvan kon aantonen dat ik al die jaren e.e.a in bezit heb gehad, en dat de waardestijging dus ook klopte. Als ik dat niet had dan waren ze niet akkoord gegaan. Altijd gewoon netjes opgeven is mijn advies. Ja, je betaald belasting maar in Nederland valt het reuze mee wat je betaald ten opzichte van sommige andere landen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |