Ik zat even te zoeken naar de borgsteller Verdugo beheer, daar kwam ik Edgar de Beule tegen als directie. Naam kwam me bekend voor, is een van de oprichters van 50+ mobiel. Weet niet of dat per se een pré is…quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 10:06 schreef obligataire het volgende:
[..]
Die kwam/komt wel eens bij Harry Mens voorbij meen ik. Weet niet of dat per se een pré is maar het bestaat dus al geruime tijd en is redelijk succesvol, al blijkt dat niet bepaald uit zijn solvabiliteit die licht negatief is.
Edit:
https://www.business-clas(...)/5/romex-investments
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Lezen jullie mee, Geld voor Elkaar, zó voer je recovery uit, ondanks ogenschijnlijk beperkte zekerheid.Pecunia non olet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is dus wel degelijk verplicht, maar er is geen handhaving tijdens de looptijd.
Wat hier niet duidelijk uit wordt is of het alleen in de kleine lettertjes verplicht is (en vrijwel niemand dat goed leest) OF dat ze er eenmalig expliciet op wijzen en/of bewijs vragen. In dat laatste geval weet je in elk geval dat de opstalverzekering in het begin afgesloten is en zullen alleen de echt nalatige ondernemers vervolgens die verzekering laten aflopen of opzeggen.
Op zijn minst geeft dit ook duidelijkheid in de keuze voor een harde opstelling naar de leningnemers in zo'n geval, want die kunnen dan niet onwetendheid claimen en zijn echt aantoonbaar nalatig geweest.
Ik vraag nog eventjes door bij CCF.
quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 12:06 schreef obligataire het volgende:
HCN->recovery famil*y food*s*pot Utregben er ook blij meeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Lezen jullie mee, Geld voor Elkaar, zó voer je recovery uit, ondanks ogenschijnlijk beperkte zekerheid.
quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 12:58 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
CCF reactie over onverzekerde panden en Stiching Healing Eden:Klopt helemaal, 100% zekerheid zul je nooit krijgen (daar hebben zij gelijk in), maar als je het percentage onverzekerden hiermee substantieel omlaag krijgt, dan is er al veel gewonnen. Het opvragen van de polis en vernieuwingen daarvan, even digitaal archiveren, is toch niet zoveel werk lijkt me.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is dus wel degelijk verplicht, maar er is geen handhaving tijdens de looptijd.
Wat hier niet duidelijk uit wordt is of het alleen in de kleine lettertjes verplicht is (en vrijwel niemand dat goed leest) OF dat ze er eenmalig expliciet op wijzen en/of bewijs vragen. In dat laatste geval weet je in elk geval dat de opstalverzekering in het begin afgesloten is en zullen alleen de echt nalatige ondernemers vervolgens die verzekering laten aflopen of opzeggen.
Op zijn minst geeft dit ook duidelijkheid in de keuze voor een harde opstelling naar de leningnemers in zo'n geval, want die kunnen dan niet onwetendheid claimen en zijn echt aantoonbaar nalatig geweest.
Wat nu gebeurt, het risico laten bestaan en voor rekening van de investeerders laten komen, dat lijkt me in strijd met de zorgplicht. Ook al gebeurt het slechts sporadisch dat er niet verzekerd wordt en nog véél sporadischer dat er iets in brand vliegt.Pecunia non olet
Ik krijg hier ook een beetje het gevoel bij dat ze het vooral te veel moeite vinden. In dit geval moeten we het vergelijken met een bank die hetzelfde product aan biedt. Die kiezen er niet voor niets voor om te herverzekeren omdat ze daarmee én de meeste zekerheid hebben over het onderpand én geen grote groep klanten jaarlijks achter de broek aan hoeven te zitten. En laten we er geen doekjes om winden, dat kan de bank betalen met over het algemeen een stuk lagere rente dan Collin bij de leningnemer in rekening brengt.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:50 schreef obligataire het volgende:
[..]
Klopt helemaal, 100% zekerheid zul je nooit krijgen (daar hebben zij gelijk in), maar als je het percentage onverzekerden hiermee substantieel omlaag krijgt, dan is er al veel gewonnen. Het opvragen van de polis en vernieuwingen daarvan, even digitaal archiveren, is toch niet zoveel werk lijkt me.
Wat nu gebeurt, het risico laten bestaan en voor rekening van de investeerders laten komen, dat lijkt me in strijd met de zorgplicht. Ook al gebeurt het slechts sporadisch dat er niet verzekerd wordt en nog véél sporadischer dat er iets in brand vliegt.
Denk dat deze wel vol komt en goedkomt , woonhuis is keurig uitgebouwd , staat een meer dan aardige caravan op de oprit - streetview (waarop Frans Bauer jaloers zou zijn) , en huis is 60k meer woz dan de buren.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 12:11 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Nieuw CCF project Raes lijkt me wat laag ingeschaald qua rente? Zekerheden zitten in de 2e schijf van SIG. Maar hij zal wel volkomen, daar niet van.
quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 12:58 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
CCF reactie over onverzekerde panden en Stiching Healing Eden:Dan ben ik wel benieuwd of ze de (CCF) polis kunnen overleggen aan ons als investeerder op het moment van afsluiten project.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is dus wel degelijk verplicht, maar er is geen handhaving tijdens de looptijd.
Ik kan me best wel voorstellen dat ze het volledig de verantwoordelijkheid van de leningnemer willen laten. Als ze gaan zeggen dat er, ofwel aan het begin danwel periodiek, bewijs van verzekering moet worden verstrekt, dan wekken ze daarmee bij investeerders mogellijk de indruk/schijn dat ze er bovenop zitten. Mocht er dan toch iets helemaal mis gaan, zoals een pand dat afbrandt terwijl de premie al een paar maanden niet betaald blijkt te zijn, dan zijn zij (het platform) mogelijk toch wat kwestbaarder voor juridische claims dan wanneer het duidelijk is dat de verantwoordelijkheid 100% bij de ondernemer ligt, zoals nu het geval isquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 13:50 schreef obligataire het volgende:
[..]
Klopt helemaal, 100% zekerheid zul je nooit krijgen (daar hebben zij gelijk in), maar als je het percentage onverzekerden hiermee substantieel omlaag krijgt, dan is er al veel gewonnen. Het opvragen van de polis en vernieuwingen daarvan, even digitaal archiveren, is toch niet zoveel werk lijkt me.
Probleem is dat het nu NIET duidelijk is naar mijn mening. Ze spreken over hypothecaire dekking, LTV's en credit scores maar niet over dit risico. Denk niet dat veel investeerders rekening houden met dit risico en CCF communiceert er niet over.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:12 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Ik kan me best wel voorstellen dat ze het volledig de verantwoordelijkheid van de leningnemer willen laten. Als ze gaan zeggen dat er, ofwel aan het begin danwel periodiek, bewijs van verzekering moet worden verstrekt, dan wekken ze daarmee bij investeerders mogellijk de indruk/schijn dat ze er bovenop zitten. Mocht er dan toch iets helemaal mis gaan, zoals een pand dat afbrandt terwijl de premie al een paar maanden niet betaald is, dan zijn zij (het platform) mogelijk toch wat kwestbaarder voor juridische claims dan wanneer het duidelijk is dat de verantwoordelijkheid 100% bij de ondernemer ligt, zoals nu het geval is
Je hebt gelijk dat het voor investeerders niet op voorhand duidelijk is.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:17 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
[..]
Probleem is dat het nu NIET duidelijk is naar mijn mening. Ze spreken over hypothecaire dekking, LTV's en credit scores maar niet over dit risico. Denk niet dat veel investeerders rekening houden met dit risico en CCF communiceert er niet over.
De EBI bevat een risico paragraaf, daar past een duidelijke waarschuwing wel. Maar een secundaire opstalverzekering zou het mooist zijn, Mogelijk.nl heeft die ook.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:37 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat het voor investeerders niet op voorhand duidelijk is.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik me wel voor kan stellen dat CCF niet eenmalig of periodiek een check wil doen, omdat dat zoals ze terecht aangeven toch alleen maar een soort schijnzekerheid zou bieden, die ze mogelijk ook nog in de juridische problemen zou kunnen brengen.
Maar ze zouden inderdaad een soort van disclaimer in hun algemene voorwaarden of op hun website kunnen zetten waardoor ook voor investeerders duidelijk is dat de verzekering volledig de verantwoordelijkheid van de leningnemer is en dit risico niet herverzekerd is.
Ik voorspel dat ze dat simpelweg niet zullen doen, ongeacht of ze het kunnen. Ook inzage taxatierapport werd (in elk geval in het verleden) steeds geweigerd onder de noemer "privacy" terwijl die inhoud voor een investeerder toch erg zinvol kan zijn bij enige beoordeling van de getaxeerde waarde. Dat is de waarde die ze nu nota bene gebruiken om zelf te kunnen bepalen of ze wel of niet afschrijven bij verzuim. Dat het allemaal meer gedoe en werk op zal leveren begrijp ik ook, maar zorgplicht komt nu eenmaal niet gratisquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:08 schreef Lezer8857 het volgende:
Dan ben ik wel benieuwd of ze de (CCF) polis kunnen overleggen aan ons als investeerder op het moment van afsluiten project.
quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:05 schreef Jaco078 het volgende:
1e hypotheek op "compleet vakantiepark"
Linkje collinStappen jullie hier in?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op basis van de nieuwe voorzieningen berekeningen is slechts 55% gedekt van deze tweede hypotheek. De impact van die 17 miljoen van het niet verkochte zonnepark is niet duidelijk
Nee.... veel te veel leesvoer, risico en onduidelijkheid, voor 12 maandjes aan rente. Zie je Collin al 13 objecten in de verkoop zetten...quote:Op woensdag 22 oktober 2025 08:26 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Stappen jullie hier in?
Op basis van de nieuwe voorzieningen berekeningen is slechts 55% gedekt van deze tweede hypotheek. De impact van die 17 miljoen van het niet verkochte zonnepark is niet duidelijk
Dat zij het zullen proberen, dat geloof ik ook zeker wel, ze zullen ook wel moeten want ik heb zo'n idee dat hun MKB Leningen Fondsen voor een groot deel gevuld worden met grote Duitse projecten, die zijn vaak bij introductie al voor een groot % gevuld. Win win want dat lokt ook weer gewone investeerders die bang zijn de boot te missen.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:30 schreef djtiesto8 het volgende:
Ik heb vertrouwen dat zij - ook bij Duitse defaults - hetzelfde aan recovery zullen proberen als voor Nederlandse projecten.
Eens.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 10:48 schreef obligataire het volgende:
[..]
Dat zij het zullen proberen, dat geloof ik ook zeker wel, ze zullen ook wel moeten want ik heb zo'n idee dat hun MKB Leningen Fondsen voor een groot deel gevuld worden met grote Duitse projecten, die zijn vaak bij introductie al voor een groot % gevuld. Win win want dat lokt ook weer gewone investeerders die bang zijn de boot te missen.
Maar ze hebben nog geen enkel trackrecord als het gaat om recovery in Duitsland, het is me ook compleet onduidelijk wie ze dan gaan inschakelen, hoeveel tijd er overheen zal gaan gegeven de afwijkende hypotheekregels in Duitsland, en hoe ze überhaupt al die objecten gaan verkopen, zoals hier 13 stuks (!). Ik vermoed, maar dat is slechts mijn gevoel, dat ze er op vertrouwen dat uitwinning nooit nodig zal zijn.
Ik pik er af en toe eentje mee zoals dat landhotel laatst.
Zonder hypotheek op het woonhuis sla ik hem overquote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:03 schreef obligataire het volgende:
Gastouderbureau op GvE staat open:
https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=31969
Geen hypotheek maar wel materiële aansprakelijkheid a.g.v. overwaarde, en een echtgenoot met waarschijnlijk eigen inkomen en die meetekent. Volledig annuïtaire aflossing.
Idem, aanwezig,quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:44 schreef dyna18 het volgende:
Morgen is de investeerdersavond bij SamenInGeld.
Hoop een goede vertegenwoordiging vanuit FOK! hier.
Ik was er in 2017 ook bij en was zeker interessant om de mensen van het platform face to face to spreken.
Uit de meest recente info zijn van de 23 appartementen er reeds 14 verkocht, 2 onder optie en 6 nog te koop.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 10:16 schreef Lezer8857 het volgende:
[..]
Klopt. Volgens hun socials zou enkele maanden geleden (Juli 2025) de helft (onder voorbehoud) verkocht zijn. Project lijkt dus wel te lopen.
Ik kreeg vandaag mijn definitieve aanslag 2022 en tevens in een separate envelop het formulier om eventueel mijn werkelijke rendement op te geven.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 15:17 schreef Slingervinger het volgende:
Ik heb een paar maanden geleden een werkelijk-rendement opgave gedaan bij de belastingdienst. Nu kreeg ik de definitieve aanslag en die bleek tot mijn verbazing betrekking te hebben op de oorspronkelijke aangifte, zonder enige toelichting
dankquote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:06 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik kreeg vandaag mijn definitieve aanslag 2022 en tevens in een separate envelop het formulier om eventueel mijn werkelijke rendement op te geven.
Mijn vermoeden is dat het toeval geweest is dat je de definitieve aanslag nu ontvangen hebt.
De belastingdienst is verplicht om in 2025 een aanslag op te leggen over 2022 als je geen uitstel hebt aangevraagd bij het doen van je aangifte.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:27 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
dankhoogstwaarschijnlijk heb je gelijk, ik heb destijds het werkelijk rendementformulier ingevuld omdat het al in Mijn Belastingdienst stond (en daarom niet de "uitnodigingsbrief" afgewacht). Ik zou dus binnen 2 maanden de echte definitieve aanslag moeten krijgen
Dan mogen ze nog wel even vaart maken, ik heb nog geen definitieve aanslag 2022 (en later). Maakt voor mij verder niet uit, heb geen box 1 of box 3 belasting betaald en kreeg alleen wat dividendbelasting terug . Wat betreft 2021 maakte het me wel uit dat ik hiervan redelijk snel een definitieve aanslag kreeg aangezien ik over 2019, 2020 en 2021 wilde middelen (en dit begin 2023 heb gedaan) en dat middelen kan alleen wanneer je over die jaren een definitieve aanslag hebt ontvangen.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 17:15 schreef Fredericm het volgende:
[..]
De belastingdienst is verplicht om in 2025 een aanslag op te leggen over 2022 als je geen uitstel hebt aangevraagd bij het doen van je aangifte.
Ik ben er ook bij, tot zometeen!quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:44 schreef dyna18 het volgende:
Morgen is de investeerdersavond bij SamenInGeld.
Hoop een goede vertegenwoordiging vanuit FOK! hier.
Ik was er in 2017 ook bij en was zeker interessant om de mensen van het platform face to face to spreken.
CAN is toch al een semi schenkingquote:Op woensdag 22 oktober 2025 18:17 schreef freak1 het volgende:
vandaag werd ik getipt over een crowdfunding "Schandaaltje" wat juridisch nog best interessant is.
huidige staat:
https://insolventies.rech(...)05_gel_24_378_F_V_09
yes. maar de tent is failliet en een bv...quote:Op woensdag 22 oktober 2025 18:54 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
CAN is toch al een semi lening
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/bronckhorster
CAN is geen serieus platform. Daar leen je als een schenking. Niet om het terug te krijgen.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 19:12 schreef freak1 het volgende:
[..]
yes. maar de tent is failliet en een bv...
Dat staat gewoon op de box3 pagina van de BD dat ze definitieve aanslagen baseren op de toenmalige aangifte. Werkelijke remdementsopgaven verwerken kan nog jaren duren.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 15:17 schreef Slingervinger het volgende:
Ik heb een paar maanden geleden een werkelijk-rendement opgave gedaan bij de belastingdienst. Nu kreeg ik de definitieve aanslag en die bleek tot mijn verbazing betrekking te hebben op de oorspronkelijke aangifte, zonder enige toelichting
dat wist ik niet.. en moet eerlijk zeggen volgens mij de investeerders ook niet...quote:Op woensdag 22 oktober 2025 19:13 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
CAN is geen serieus platform. Daar leen je als een schenking. Niet om het terug te krijgen.
Onze bakkende vriend Robèrt van Beckhoven heeft soortgelijke stunts uitgehaald, althans daar wordt hij van beschuldigd door de gedupeerden. Ook hier CAN. In theorie kan dit ook bij andere platformen voorkomen, want nadat het geld, na funding, over de schutting is geschoven, is het contact daarna minimaal. Zeker zolang er nog betaald wordt.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 18:17 schreef freak1 het volgende:
vandaag werd ik getipt over een crowdfunding "Schandaaltje" wat juridisch nog best interessant is.
huidige staat:
https://insolventies.rech(...)05_gel_24_378_F_V_09
casus:
er is een crowdfunding geweest met prospectus en investment sheet. echter is na de crowdfunding een substantieel gedeelte van het geld (1/3 zelfs) aangewend voor een doel wat niet in de investment sheet stond. nog sterker, het geld is richting een bedrijf gegaan binnen de familie maar geen enkele juridische binding met het gecrowdfunde bedrijf. (de vorm van een licentie op de naam van het bedrijf van het familielid en wat "voordeeltjes"waarvan de vraag is en blijft of het dat geld waard was. feit is dat het bedrijf waar de licentie afgenomen werd op dat moment in financieel zwaar weer zat en achteraf alsnog failliet is gegaan)
dus in feite is er een substantieel gedeelte van het gecrowdfunde geld gebruikt voor iets waarvan de investeerders niets wisten.
de curator concludeert daarbij dat de investeerders dus op het verkeerde been zijn gezet. echter, volgens de curator betekend dat niet dat er onbehoorlijk bestuur is gepleegd en dus geen hoofdelijke aansprakelijkheid.
ik vond dat nogal een ding, maar dat ook nogal eens gevolgen kon hebben voor gecrowdfunde investering die hier veelal besproken is..
wat als er dus een 500K gecrowdfund is voor een nieuwe keuken in een restaurant. dat geld wordt vervolgens gebruikt voor, weet ik veel, licenties aan derden... het geheel wordt geen succes. wellicht door geen nieuwe keuken te hebben... dan is er dus geen sprake van onbehoorlijk bestuur... vond ik nogal een ding hoor...
Bijna. Op de aflossing van Zandlevenstraat na dan.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 20:57 schreef obligataire het volgende:
Zandlevenstraat en Bronsvoorderdijk zijn weer helemaal bij
Jammer voor hem dat dit via de deurwaarder heeft moeten gaan, kost hem alleen maar onnodig extra geld...
Zelf investeer ik voornamelijk in projecten waar expliciet sprake is van (ook) hoofdelijke aansprakelijkheid. Bij sommige platformen is dit standaard het geval, bij sommige andere platformen verschilt het per project.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 19:12 schreef freak1 het volgende:
[..]
yes. maar de tent is failliet en een bv...
Het klopt ook niet.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 19:15 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat wist ik niet.. en moet eerlijk zeggen volgens mij de investeerders ook niet...
Dat wordt het volgende probleem voor de beste man. Ik vermoed dat ze niet in de rij zullen staan om hem herfinanciering aan te bieden.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 21:37 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Bijna. Op de aflossing van Zandlevenstraat na dan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |