abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 oktober 2025 @ 11:31:36 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_218974252
quote:
Ziekenhuis Dordrecht ontslaat medewerkers die 1100 dossiers bekeken 'uit nieuwsgierigheid'

Het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht heeft twee medewerkers ontslagen die ongeoorloofd in meer dan 1100 patiëntendossiers hebben gekeken. Ze bekeken vertrouwelijke informatie "uit nieuwsgierigheid", meldt het ziekenhuis. Een van hen deed dat bijvoorbeeld in dossiers van zijn buren.

Medewerkers mogen alleen patiëntendossiers bekijken als er een behandelrelatie is en de inzage noodzakelijk is. Een van de betrapte medewerkers werkte niet op een zorgafdeling, maar had wel toegang tot een deel van de dossiers.

Het ziekenhuis ontdekte de privacyschending bij standaardcontroles. Volgens RTV Dordrecht zijn de betrokken patiënten eerder via een brief geïnformeerd en zijn er excuses aangeboden.

Onacceptabel
Volgens het ziekenhuis wisten beide medewerkers dat wat zij deden niet mocht. "Dit is ernstig en past niet bij goede patiëntenzorg", schrijft bestuursvoorzitter Nicole Stolk in een verklaring.

"Patiënten moeten erop kunnen vertrouwen dat hun gegevens veilig zijn bij ons. Wie in een patiëntendossier kijkt zonder behandelrelatie, tast dat vertrouwen aan. Dat is niet acceptabel en dat wisten de betrokkenen ook."

Het ziekenhuis zegt de controles op medewerkers aan te scherpen. Ook zegt het een melding gedaan te hebben bij de Autoriteit Persoonsgegevens en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).

https://nos.nl/artikel/25(...)uit-nieuwsgierigheid
-------------------------

Goed dat ze ontslagen zijn maar creepy dat dit kan gebeuren? Waarom kunnen mensen anders dan de behandelaren in dossiers kijken?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 9 oktober 2025 @ 11:34:08 #2
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_218974267
Gebeurd wel vaker, bijvoorbeeld bij dossiers van bekende nederlanders. Goed dat hier actie op is ondernomen.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_218974335
quote:
2s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:34 schreef Gunner het volgende:
Gebeurd wel vaker, bijvoorbeeld bij dossiers van bekende nederlanders. Goed dat hier actie op is ondernomen.
Volgens mij kun je bij ieder ziekenhuis zien wie je dossier heeft bekeken en wanneer. Tenminste bij het ziekenhuis waar ik kom wel. Zeker als BNer zou ik dat soort dingen wel regelmatig checken.

Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
  Spellchecker donderdag 9 oktober 2025 @ 11:41:53 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_218974341
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:39 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Volgens mij kun je bij ieder ziekenhuis zien wie je dossier heeft bekeken en wanneer. Tenminste bij het ziekenhuis waar ik kom wel. Zeker als BNer zou ik dat soort dingen wel regelmatig checken.

[ afbeelding ]
Dit kun jij als patient zien?

Moet je maar ook net weten wie wel en wie niet in jouw dossier mag kijken ...
pi_218974348
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:31 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Goed dat ze ontslagen zijn maar creepy dat dit kan gebeuren? Waarom kunnen mensen anders dan de behandelaren in dossiers kijken?
Omdat je in geval van nood bij alle data moet kunnen, dat de verpleger die normaal op de reuma afdeling werkt moet bijspringen bij de hematologie afdeling ook bij de data kan of dat de persoon die het eten uitdeelt kan checken dat de patiënt geen voedselallergie heeft en zo nog 100.000 redenen.

De logging en monitoring van de logging is het belangrijkste
pi_218974352
Toen ik nog op de SEH werkte kon je ook elk dossier inzien als een patiënt ooit was behandeld in het ziekenhuis. Maar je weet ook dat alles gelogd wordt met wat je bekijkt en hoe lang dus als je daarin gaat lopen kijken zonder reden ben je gewoon dom en/of een lul.
Ik moet niks, ik wil jou, ik moet gaan
pi_218974356
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:41 schreef maily het volgende:

[..]
Dit kun jij als patient zien?

Moet je maar ook net weten wie wel en wie niet in jouw dossier mag kijken ...
Ja, nou had ik die dag den afspraak met de internist. Maar het zou voor mij als man een beetje raar zijn als bijvoorbeeld een medisch secretaresse van de gynaecoloog in mijn dossier zit.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 11:49:14 #8
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_218974398
quote:

[..]

Omdat het wel zo handig is als een arts in geval van spoed je dossier in kan zien en hij niet hoeft te wachten tot Truus van de administratie dokter de Vries aan het dossier gekoppeld heeft.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_218974410
quote:
14s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:49 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Omdat het wel zo handig is als een arts in geval van spoed je dossier in kan zien en hij niet hoeft te wachten tot Truus van de administratie dokter de Vries aan het dossier gekoppeld heeft.
Nou is Truus van dokter de Vries ook wel extreem voorbeeld, die doet echt niks de hele dag.
pi_218974451
quote:

Je wil echt niet weten hoe dat allemaal in zijn werk ging voor we privacy wetgeving hadden.

Ik heb ooit een keer met een politieagent mogen meekijken op een systeem waar je enkel een naam of een kenteken nodig had en toen kreeg je heel heel veel info naar voren over een persoon en zijn geschiedenis.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_218974473
Goed besluit ^O^
Ook in moeilijke tijden.
pi_218974496
Hoe dom ben je dan, het is inmiddels toch wel bekend dat die dingen gelogd worden? :') En succes met het vinden van een andere baan waar je met dat soort gegevens moet werken, ik neem aan dat ze nu een krabbel achter hun naam hebben.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_218974505
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:43 schreef Aberkullie het volgende:
Toen ik nog op de SEH werkte kon je ook elk dossier inzien als een patiënt ooit was behandeld in het ziekenhuis. Maar je weet ook dat alles gelogd wordt met wat je bekijkt en hoe lang dus als je daarin gaat lopen kijken zonder reden ben je gewoon dom en/of een lul.
TS snapt dit niet en wil graag dat hij iedere keer dat iemand in zijn dossier zit hij eerst zelf toestemming geeft voordat de hulpverlener iets kan zien, liefst via een DigiD achtige oplossing
pi_218974606
Als je elke keer toestemming wil/moet geven via digid of zo aan een zorgverlener die werkt in je dossier is dat onwerkbaar.

En het ligt er verder aan hoe een zkh de autorisaties heeft ingericht.
Wie waarin kan.
Ik kan als medisch secretaresse op de poli interne bijna alles 'zien'.
Ook omdat je breed moet kunnen plannen voor een patiënt, vooral als het een complex ziektebeeld is.
Als ik alleen in het dossier zou kunnen van interne patienten kan ik onmogelijk mijn werk doen.

Daarbij aangemerkt dat je alleen in dossiers van je patiënten werkt en leest voor je werk. En niet in die van bn'ers, buren, collega's etc. voor mij spreekt dat voor zich.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 12:36:35 #15
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218974702
Ontslagen is wel wat zwaar. Zou het medisch dossier van betrokkene even een dag of 2 online gooien.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_218974716
Wat ik trouwens wel apart vind is dat de ambulance dan kennelijk weer geen inzage mag in medische dossiers. Dat zou toch wel een stuk makkelijker zijn.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 12:41:24 #17
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_218974747
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:36 schreef inslagenreuring het volgende:
Ontslagen is wel wat zwaar. Zou het medisch dossier van betrokkene even een dag of 2 online gooien.
Stevig gesprek voeren met diegene en daarop eventueel een lichte sanctie of slechts waarschuwing kan genoeg zijn.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_218974758
quote:
3s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:41 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Stevig gesprek voeren met diegene en daarop eventueel een lichte sanctie of slechts waarschuwing kan genoeg zijn.
Het gaat niet even om 1 dossier he
  donderdag 9 oktober 2025 @ 12:46:46 #19
345631 Scjvb
pi_218974790
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:42 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Het gaat niet even om 1 dossier he
Vandaar ook ''kan genoeg zijn''. Zoeken het daar verder zelf maar met hen uit!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  donderdag 9 oktober 2025 @ 12:51:04 #20
3542 Gia
User under construction
pi_218974812
quote:

[..]

Mensen die bij de overheid werken hebben ook de mogelijkheid inkomensgegevens in te zien. Maar ook daar staat ontslag op als je dit gebruikt als het niet noodzakelijk is voor je werk. Bijvoorbeeld even opzoeken hoeveel je zwager verdient.

Ze kunnen moeilijk per medewerker in het systeem zetten van wie ze iets wel mogen zien en van wie niet. Je moet zelf voldoende ethisch besef hebben dat je dergelijke databases niet ongeoorloofd gebruikt.

Terecht ontslag.
pi_218974901
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:51 schreef Gia het volgende:

[..]
Mensen die bij de overheid werken hebben ook de mogelijkheid inkomensgegevens in te zien. Maar ook daar staat ontslag op als je dit gebruikt als het niet noodzakelijk is voor je werk. Bijvoorbeeld even opzoeken hoeveel je zwager verdient.

Ze kunnen moeilijk per medewerker in het systeem zetten van wie ze iets wel mogen zien en van wie niet. Je moet zelf voldoende ethisch besef hebben dat je dergelijke databases niet ongeoorloofd gebruikt.

Terecht ontslag.
Ik heb zelf nog eens voor kpn gewerkt. Met minimale informatie kun je al heel veel inzien. Zoals bijvoorbeeld adh van een telefoonnummer het adres, maar ook andersom.

Bovendien heb je inzage in complete gesprekgeschiedenis. Je zou zo bijvoorbeeld je vriend/vriendin kunnen controleren.

Er zijn echt best veel banen waar je niet eens hoog voor opgeleid hoeft te zijn. Waarmee je bij heel veel informatie kunt komen.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 13:13:26 #22
3542 Gia
User under construction
pi_218974970
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:02 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ik heb zelf nog eens voor kpn gewerkt. Met minimale informatie kun je al heel veel inzien. Zoals bijvoorbeeld adh van een telefoonnummer het adres, maar ook andersom.

Bovendien heb je inzage in complete gesprekgeschiedenis. Je zou zo bijvoorbeeld je vriend/vriendin kunnen controleren.

Er zijn echt best veel banen waar je niet eens hoog voor opgeleid hoeft te zijn. Waarmee je bij heel veel informatie kunt komen.
Klopt, maar terecht dat op oneigenlijk gebruik ontslag staat.

De controle op dit soort zaken mag wel wat beter.
pi_218974985
quote:
Het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht heeft twee medewerkers ontslagen die ongeoorloofd in meer dan 1100 patiëntendossiers hebben gekeken. Ze bekeken vertrouwelijke informatie "uit nieuwsgierigheid"
Zelfs gelijk verdeeld over twee medewerkers gaat dit wel wat verder dan "was nieuwsgierig naar de darmproblemen van de buurvrouw". Wtf, honderden keren pp.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 13:19:43 #24
345631 Scjvb
pi_218975011
Zonet kort over gehad met twee collega's in Amsterdam. Zero tolerance en ontslag in deze is inderdaad wel op z'n plaats.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 13:20:29 #25
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_218975014
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Zelfs gelijk verdeeld over twee medewerkers gaat dit wel wat verder dan "was nieuwsgierig naar de darmproblemen van de buurvrouw". Wtf, honderden keren pp.
Info vergaren voor duistere praktijken :?
pi_218975073
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:13 schreef Gia het volgende:

[..]
Klopt, maar terecht dat op oneigenlijk gebruik ontslag staat.

De controle op dit soort zaken mag wel wat beter.
Af en toe werken dit soort nieuwsberichten ook wel mee. Alleen na een tijdje verwaterd het wel weer.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 13:33:55 #27
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218975173
Ik zou het ambtshalve ook wel interessant vinden hoe bepaalde behandelingen zijn verlopen, kun je toch weer een hoop uit leren.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218975286
In 2007 kwam ik in dit zkh werken en zaten collega's in dossiers van een collega die zich ziekgemeld had en onderzoeken had te neuzen :N
Ik heb er na dit ingedaald was gezegd dat ik het niet oké vond om dat te doen en in eerste instantie niks mee gedaan. o|O Ik werd ook echt heel raar aangekeken, waar bemoeide ik me mee? :X

Toen ik het een tijdje later weer zag wel een melding van gemaakt.
Paar gesprekken later met en door de TL en besproken op vergaderingen met iedereen heb ik het niet meer gezien, maar voelde wel in mn onderbuik dat ik een soort verklikker was.
Ben toen ook op een andere poli gaan werken.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 14:07:05 #29
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218975358
Haha lol 🤣 😂 😆 😅 😄 😜 🤣
Want het wetboek ken ik ook
pi_218975710
Wanneer buurman penisverlenging heeft gekregen zou ik als ik de buurvrouw was maar eens met haar man gaan praten lol 🤣
U MAD?
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:03:03 #31
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218977208
quote:
3s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 12:41 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Meen je dit serieus? Dat stelt toch niets voor?
  Miss 200.000.000! donderdag 9 oktober 2025 @ 19:05:00 #32
367000 roos94
pi_218977222
Goedemorgen buurman hoe gaat het met de driedubbele aambei! HIHAHO
pi_218977374
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:39 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik zou willen dat dit standaard was.
Heb deze functie (nog) niet gezien bij mijn eigen ziekenhuis dossier.

Ik heb de uitwisseling van gegevens standaard geblokkeerd staan maar desondanks gaat het wel eens mis.
Bij ontslag uit het ziekenhuis bijvoorbeeld. Op de vraag of ze mijn medicatie van dat moment door konden sturen naar de apotheek antwoorde ik met ja. Later bleek dat hiermee de blokkades meteen heemaal verdwenen waren.
Ook mijn eigen apotheek communiceerde er ooit lekker op los ondanks de blokkade.
-
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:22:22 #34
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_218977379
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:43 schreef Aberkullie het volgende:
Als uitzend- of tijdelijke kracht zal je dat een worst zijn

Voor de onwetenden onder ons; Bankmedewerkers checken je bankrekening en bespreken dit prive, politie bespreekt zaken of info over personen prive en ook bij energiebedrijven is je privacy niet gewaarborgd

Maarja..... niemand van ons heeft iets te verbergen dus niet echt een probleem
  donderdag 9 oktober 2025 @ 19:59:07 #35
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_218977947
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:43 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
...Maar het zou voor mij als man een beetje raar zijn als bijvoorbeeld een medisch secretaresse van de gynaecoloog in mijn dossier zit.
Een beetje vreemd, maar wel lekker. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Miss 200.000.000! donderdag 9 oktober 2025 @ 20:03:10 #36
367000 roos94
pi_218978014
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:59 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Een beetje vreemd, maar wel lekker. :P
pi_218978032
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:21 schreef quo_ het volgende:

[..]
Ik zou willen dat dit standaard was.
Heb deze functie (nog) niet gezien bij mijn eigen ziekenhuis dossier.

Ik heb de uitwisseling van gegevens standaard geblokkeerd staan maar desondanks gaat het wel eens mis.
Bij ontslag uit het ziekenhuis bijvoorbeeld. Op de vraag of ze mijn medicatie van dat moment door konden sturen naar de apotheek antwoorde ik met ja. Later bleek dat hiermee de blokkades meteen heemaal verdwenen waren.
Ook mijn eigen apotheek communiceerde er ooit lekker op los ondanks de blokkade.
Veel ziekenhuizen hebben een zelfde site. Je zou eens, kunnen inloggen en dan kijken bij "mijn gegevens"
Daar staat dan normaal "dossier geopent"
pi_218978106
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:04 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Veel ziekenhuizen hebben een zelfde site. Je zou eens, kunnen inloggen en dan kijken bij "mijn gegevens"
Daar staat dan normaal "dossier geopent"
Ik ken de online omgeving van mijn ziekenhuis vrij goed, helaas.
Maar ik heb nog even gekeken, die mogelijkheid bieden ze niet.
-
pi_218978130
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:07 schreef quo_ het volgende:

[..]
Ik ken de online omgeving van mijn ziekenhuis vrij goed, helaas.
Maar ik heb nog even gekeken, die mogelijkheid bieden ze niet.
Ik zie het bij een ander ziekenhuis waar ik geweest ben, zelfde soort site, inderdaad ook niet
pi_218978137
Daar ben ik geboren. Komt wel dichtbij zo.
pi_218978211
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:09 schreef -Spring het volgende:
Daar ben ik geboren. Komt wel dichtbij zo.
Dat zag ik ja.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 20:18:02 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218978260
Zo'n baan zou ook niks voor mij zijn. Ik ben namelijk een zeer nieuwsgierig aagje.
pi_218978343
quote:
2s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:34 schreef Gunner het volgende:
Niet alleen voor bekende mensen, als er familieleden/vrienden in het ziekenhuis werken gebeurt het ook.
De roddels tijdens de kring verjaardag creëren zichzelf niet
Twiddel
pi_218978359
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:18 schreef Hexagon het volgende:
Zo'n baan zou ook niks voor mij zijn. Ik ben namelijk een zeer nieuwsgierig aagje.
Ik ook hoor, maar vooral bij mij eigen dossier. Toen ik vorig jaar op de SEH lag en maar moest wachten op de uitslag van het bloedonderzoek heb ik zelf maar even in mijn dossier gekeken en opgezocht wat de afwijkende bloedwaarden betekenden. Ik hou niet van wachten.
pi_218978394
Er was toch een paar jaar geleden zo'n schandaal waarbij het halve ziekenhuis het dossier van een bn'r bleek te hebben bekeken, Barbie of zo. Ik kan de impuls heel goed begrijpen, ook als het je buren zijn, dus goed dat er tegenwoordig streng op gemonitord wordt.

Edit: https://nos.nl/artikel/22(...)disch-dossier-barbie
anonieme razernist
  donderdag 9 oktober 2025 @ 20:52:35 #47
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_218978622
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 20:13 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Dat zag ik ja.
lol :+
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  Spellchecker vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:37:52 #48
197773 crew  maily
pi_218986001
Leven van Shanice op de kop; familielid keek stiekem in medisch dossier
quote:
Wat begon als een ongemakkelijke relatie met haar schoonfamilie eindigde voor de 33-jarige Shanice in een nachtmerrie. Een familielid van haar vriend, die in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven werkte, heeft via haar medisch dossier informatie over haar achterhaald. Dit gebruikte ze voor een lastercampagne tegen Shanice. Het zorgde voor zoveel spanning in de relatie van Shanice en haar vriend, dat ze zelfs een tijdje uit elkaar zijn geweest. Nu de waarheid langzaam boven tafel komt, zoekt ze naar gerechtigheid. "Ze heeft me niet alleen mijn recht op privacy, maar zoveel meer afgenomen", vertelt Shanice.

Shanice en haar vriend Tom hadden aan het begin van hun relatie nog contact met zijn familie. Maar toen ze in verwachting raakte van hun eerste zoontje, merkte ze een verandering. "Er werden door familieleden opmerkingen gemaakt over mijn Molukse afkomst. Ik vermoed dat de spanningen in het contact daarmee te maken hadden", vertelt ze.

Shanice en Tom besluiten te verhuizen en hun nieuwe adres niet met de familie te delen. "We wilden rust en onvindbaar voor hen zijn." Ze keek daarom vreemd op toen er op de eerste verjaardag van haar zoon een kaartje van een familielid van Tom op de mat viel.

"Ik nam contact met haar op om te vragen hoe ze aan ons adres kwam. Ze zei eerst dat dat kwam doordat ik schulden bij mijn zorgverzekering zou hebben. Dat klopte niet. Daarna zei ze dat de gemeente het adres had gegeven, maar die doet dat niet zomaar", zegt Shanice.

Meer brieven van het familielid volgden, waarin Shanice voor haar gevoel werd zwartgemaakt. "Zo werd er gesuggereerd dat ik vreemd zou gaan", vertelt ze. Voor Shanice bleef het onduidelijk hoe het familielid aan hun adres kwam. Daarom besloot ze op onderzoek uit te gaan.

"Ik voelde me bekeken en bedreigd."
Het familielid van Tom werkte jarenlang op een polikliniek in het Catharina Ziekenhuis, waar de familie in het systeem staat. Shanice had een sterk vermoeden dat haar schoonfamilielid zo aan hun adres is gekomen, met alle gevolgen van dien. "Ik voelde me erg bedreigd en bekeken, omdat ze aan ons nieuwe adres was gekomen", blikt ze terug.

Shanice belde de politie, die weinig voor haar kon betekenen. Ze zocht contact met het ziekenhuis en had in februari van dit jaar een gesprek met een medewerker van het Catharina Ziekenhuis. "Na het intikken van mijn patiëntennummer kwamen er pagina's lange bewijzen uit dat het familielid in mijn medisch dossier heeft gekeken. Er was te zien dat ze had ingelogd. In mijn dossier stonden privégegevens die zelfs mijn ouders niet eens van me wisten", vertelt Shanice.

Daarnaast bleek het familielid ook in het medisch dossier van haar vriend en haar 7-jarige zoontje te hebben gekeken. Om in het dossier te komen, heeft ze zelfs het zogeheten 'breaking the glass principe' gebruikt. Dat is een soort noodknop die in kritieke gevallen toegang geeft tot een medisch dossier.

"Deze noodknop had ze nooit mogen gebruiken", zegt Shanice. De medewerkster is een paar jaar geleden met vervroegd pensioen gegaan, waardoor het ziekenhuis haar niet binnen de zorginstelling kan vervolgen.

"Veel meer dan mijn recht op privacy afgenomen."
Toch liet Shanice het er niet bij zitten en deed ze samen met haar vriend aangifte voor de onrechtmatige inzage in hun dossiers. Het Openbaar Ministerie laat donderdag weten dat zij de oud-polimedewerkster gaat vervolgen voor computervredebreuk. "Maar ze heeft veel meer dan mijn recht op privacy van me afgenomen", vertelt Shanice.

Zo voelde Shanice zich gedwongen om dingen uit haar medisch dossier te delen met haar ouders, die zij nog niet wisten. De situatie heeft ook een grote impact op haar gezin gehad. "Het zorgde voor veel spanning in mijn relatie. We zijn zelfs een tijdje uit elkaar geweest. Mijn zoontje is ook niet dom en heeft ons vaak ruzie horen maker hierover", vertelt Shanice.

Nu de waarheid door het politieonderzoek naar boven komt, wil Shanice het familielid van Tom duidelijk maken wat ze haar gezin allemaal heeft aangedaan. "En ik hoop dat mensen die inzage hebben tot persoonsgegevens dit niet bij anderen kunnen aanrichten", zegt ze.

Ondanks alle spanning en ellende die het heeft gebracht, zijn Tom en Shanice er samen wel sterker uit gekomen. "Het is haar niet gelukt om ons uit elkaar te krijgen en het heeft ons zelfs dichter bij elkaar gebracht", vertelt Tom.

Reactie Catharina Ziekenhuis

Het Catharina Ziekenhuis bevestigt in een reactie dat een medewerker in 2022 onrechtmatig inzage heeft gehad in een patiëntendossier. "Wij betreuren deze situatie ten zeerste. Dit had niet mogen gebeuren", schrijft het ziekenhuis.

Het sanctiebeleid dat hiervoor staat kon volgens het ziekenhuis niet worden toegepast, omdat de medewerker tijdens de ontdekking, in februari, al langere tijd uit dienst was. Het Catharina Ziekenhuis zegt wel mee te werken aan het onderzoek van politie en justitie.

Het ziekenhuis geeft aan dat medewerkers normaal gesproken alleen in het patiëntendossier kunnen als er een behandelrelatie met een patiënt is. Als een medewerker toch inzage in het dossier wil, moet de medewerker volgens het ‘breaking the glass principe' een reden invoeren waarom hij of zij het patiëntendossier in wil. Die handeling wordt in een systeem geregistreerd.

Volgens het ziekenhuis wordt om de zoveel tijd steekproefsgewijs gecontroleerd of het 'breaking the glass principe' is toegepast. Dat zijn zij verplicht volgens de landelijke normen. Bij eerdere steekproeven zijn de dossiers van Shanice, haar vriend en haar zoontje nooit opgevallen. "Hiervoor bieden we oprecht onze excuses aan", schrijft het ziekenhuis.

Daarnaast gaat het ziekenhuis kijken hoe zij het systeem kan versterken en het aantal steekproeven kan verhogen. Ze wijst medewerkers ook op het veilig en verantwoord omgaan met patiëntgegevens door bijvoorbeeld uit te loggen op een computer als iemand de werkplek verlaat.

Spellchecker vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:44:37 #49
197773 crew  maily
pi_218986114
Dan ben je ook redelijk onbetrouwbaar als je dit doet. Terecht ontslagen. De patiënten moeten je toestemming geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')