Half dagje maarquote:Op vrijdag 10 oktober 2025 18:53 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Da’s wel een heel kort weekend dan
Tja, je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt (als werkgever). De wetgever zegt er weinig over (zelfs niet over calamiteitenverlof) en het is daarmee wat mij betreft een grote grijze vlakte waarbinnen je elkaar moet vinden. Wij hebben als uitgangspunt dat we meebewegen; dat is gewoon een keuze. Uiteindelijk betaal je het als werkgever toch (tenzij je zover gaat dat je in zulke situaties belandt in onbetaald verlof).quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 15:16 schreef Vanyel het volgende:
Zo simpel is het niet overal.
Mijn Mrs werkt bij een niet al te groot bedrijf waar zo'n verzuimende medewerker best ingewikkeld is.
Die moest dus een vrij precieze admin bijhouden van zorgverlof (zorgen voor haar zielig vrouwtje) en calamiteitenverlof (mee naar niet-planbare ziektedingen, chemo's en zulks, waar ik haar bij nodig had). Dat laatste wordt oneindig betaald, dat is zo in de wet vastgelegd. Van het eerste krijg je op de meeste plekken en ook daar maar 2 weken. Alles wat ze daar overheen ging moest dus op een andere manier (tvt, verlof, onbetaald zorgverlof).
Staat toch gewoon in de Wet arbeid en zorg?quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 21:48 schreef Queller het volgende:
[..]
Tja, je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt (als werkgever). De wetgever zegt er weinig over (zelfs niet over calamiteitenverlof)
Dat is dus in principe zo als je tvt doet.quote:en het is daarmee wat mij betreft een grote grijze vlakte waarbinnen je elkaar moet vinden. Wij hebben als uitgangspunt dat we meebewegen; dat is gewoon een keuze. Uiteindelijk betaal je het als werkgever toch (tenzij je zover gaat dat je in zulke situaties belandt in onbetaald verlof).
Voor zover mij bekend niet uitputtend. Kind = xxx verlof. Stront aan de knikker = tsja... wat zullen we er eens mee doen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 23:02 schreef Vanyel het volgende:
Staat toch gewoon in de Wet arbeid en zorg?
Bij tvt werk je gewoon, maar alleen op een ander moment.quote:Dat is dus in principe zo als je tvt doet.
Ik heb een supermeewerkende werkgever (ambtenaar) maar ik heb ook het nodige onbetaald zorgverlof gehad.
Maar wel zo fijn als je werkgever de shit gewoon zonder gezeik doorbetaalt.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 00:04 schreef Blues het volgende:
Vandaag zag ik bij de bieb deze Loney Planet gids liggen.
The LGBTQ+ Travel Guide - Book https://share.google/rp8KtNYTgLSXpbISc
Ik had gemengde gevoelens toen ik die doorbladerde.
Vooral het gevoel en de gedachte waarom is zo'n uitgave verdomme nodig![]()
![]()
Mooie uitgave, foto's, goeie tips en zo maar why.
Voor calamiteiten vind ik dit best uitgebreid en overtuigend.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 23:30 schreef Queller het volgende:
[..]
Voor zover mij bekend niet uitputtend. Kind = xxx verlof. Stront aan de knikker = tsja... wat zullen we er eens mee doen.
quote:Artikel 4:1Ik heb dit uitgezocht omdat er bij ons richting verlof/onbetaald verlof werd gewezen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar voor zorgverlof is het wel een stuk kariger ja.Ja dat is ook zo, als het tijdens het gebeuren kan. Het wordt alleen wat dubbel als dat noodzaak is omdat je anders op onbetaald verlof uitkomt en eigenlijk niet per se iets is wat past.quote:[..]
Bij tvt werk je gewoon, maar alleen op een ander moment.Ja eens, charmant is het niet, dat onbetaald zorgverlof. En steeds moeilijker, nu meer en meer mensen aan de mantelzorg zijn. Wij zijn er minder om gaan werken, maar die ruimte heeft ook niet iedereen.quote:Onbetaald zorgverlof kan. Maar een werkgever kan ook iets anders bedenken. Je hebt recht op verlof (waarbij nog er nog steeds een vraag ligt of het nodig is), maar je hebt geen recht op doorbetaling (als je betaalde zorgverlof op is). Ik vraag me dan af: hoe ver gooi je een medewerker terug op zichzelf? Wordt het er echt zoveel beter van als iemand inkomen moet inleveren vanwege een erg nare situatie (je neemt tenslotte geen zorgverlof voor de lol). En hoever ga je dan duwen? Het risico van uitval ligt altijd op de loer.
Kweenie. Ik vind het allemaal nogal scheef.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
Het was een heerlijke avondquote:Op vrijdag 10 oktober 2025 16:03 schreef Sarabi het volgende:
Vanavond gaan we naar een 5 gangen Harry Potter diner met bijpassende bieren. Erg benieuwd wat we krijgen en naar de aankleding.
Om eerlijk te zijn heb ik de begrafenis van opa een dag verlaat, want anders viel het op mijn vrije dag. Fout natuurlijk. Geen excuses.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 10:00 schreef sigme het volgende:
Het was ook die werkgever die in het reglement wou opnemen dat je een rouwkaart moest overleggen om aanspraak te maken op verlof wegens overlijden.
Ja en nee. Afwijkingen van het uitgangspunt 'de een doet werk en de ander betaalt daarvoor' kosten een werkgever veel geld. Hoe je daarmee omgaat (of kan gaan) is voor een groot deel afhankelijk van de onderlinge relatie (die misschien wel weer een kip-ei verhaal is)quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 11:41 schreef Blues het volgende:
Wat een zure werkgevers. Regelneukers. Bah
In elk geval een beetje penny wise pound foolish. Opa een dag langer opslaan in gekoelde toestand is duurder dan een dagje vrij 'kopen' (tenzij je hersenchirurg bent). Maar goed; ieder z'n ding.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 11:29 schreef AnneX het volgende:
Om eerlijk te zijn heb ik de begrafenis van opa een dag verlaat, want anders viel het op mijn vrije dag. Fout natuurlijk. Geen excuses.
Ontslag vanwege ziektequote:Op zaterdag 11 oktober 2025 10:35 schreef Kaatje1 het volgende:
Oef, wat een werkgever @:sigme In die regio heeft een vriend van mij ook gewerkt, werd eruit gewerkt toen bleek dat hij homo was (ruim 30 jaar geleden, geen idee of dat bedrijf nog bestaat)
Als dit je houding is tegenover werknemers, dan zal je jaren zoet zijn om dat weer om te bouwen naar vertrouwen. Hou je het vol, dan trek je uiteindelijk waarschijnlijk aan het kortste eind. Ik kan me situaties voorstellen waarin de werkgever ertoe overgaat, maar handig is het niet imho.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 10:00 schreef sigme het volgende:
Het was ook die werkgever die in het reglement wou opnemen dat je een rouwkaart moest overleggen om aanspraak te maken op verlof wegens overlijden.
Bij mijn vorige baas heb ik moeten uitleggen dat aangifte doen van een geboren kind onder calamiteiten valt
Die vorige werkgever was (na de overname) een stel Edense knieperds, die moeilijk deden toen een (goede, trouwe, superloyale) collega tijd nodig had ivm de levensgevaarlijke zwangerschap van zijn vrouw (plus zorg voor hun kleine kind).
Maar, om sportief te zijn; ze *weigerden* het ouderschapsverlof toe te kennen aan een andere collega.
De issue is het woord 'noodzakelijk'. Daarover kan je in verschillende situaties behoorlijk van mening verschillen. En met wat je er verder over kan zeggen, kom je al snel in een vrij vieze discussie terecht. Wat je nog wel veilig kan zeggen, blijft wat mij betreft dat het krom is.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 09:15 schreef Vanyel het volgende:
Voor calamiteiten vind ik dit best uitgebreid en overtuigend.
Ik heb dit uitgezocht omdat er bij ons richting verlof/onbetaald verlof werd gewezen.
Precies; ik kan mijn werk ook in de nacht of het weekend doen. Of in de weken ervoor (als je het ziet aankomen) of erna. Maar dat kan niet iedereen en niet altijd.quote:Ja dat is ook zo, als het tijdens het gebeuren kan. Het wordt alleen wat dubbel als dat noodzaak is omdat je anders op onbetaald verlof uitkomt en eigenlijk niet per se iets is wat past.
Nu is de cirkel weer rond, want we worden steeds meer gedwongen tot mantelzorg. Tenzij je ervoor kiest je naaste het maar lekker uit te laten zoeken. Aan de andere kant worden de mogelijkheden bij geboorte en jong zijn steeds verder uitgebreid (verlof, kindgebonden budget, subsidie op opvang ook voor niet werkende ouders). Geboren worden is prima en de zorg van de maatschappij, oud worden, ziek worden of dood gaan moet je zelf maar oplossen.quote:Ja eens, charmant is het niet, dat onbetaald zorgverlof. En steeds moeilijker, nu meer en meer mensen aan de mantelzorg zijn. Wij zijn er minder om gaan werken, maar die ruimte heeft ook niet iedereen.
quote:
Ja maar nee. Bij ons had je altijd ook regelingen juist voor ouderen (PAS, weet niet precies maar iets als een kwart minder mogen werken tegen vrijwel gelijk salaris).quote:Nu is de cirkel weer rond, want we worden steeds meer gedwongen tot mantelzorg. Tenzij je ervoor kiest je naaste het maar lekker uit te laten zoeken. Aan de andere kant worden de mogelijkheden bij geboorte en jong zijn steeds verder uitgebreid (verlof, kindgebonden budget, subsidie op opvang ook voor niet werkende ouders). Geboren worden is prima en de zorg van de maatschappij, oud worden, ziek worden of dood gaan moet je zelf maar oplossen.
Die ene of heb je alweer een nieuwe?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Bijna zomers weer hier, echt prachtig. Zo met de vrouw waar ik een crush op heb naar een wijnfestival.
In deze gevallen was er echt geen noodzaak om zo moeilijk te doen; bij die jongen wiens beroep op ouderschapsverlof geweigerd werd hadden ze geen poot om op te staan maar hij vocht het niet aan - hij nam ontslag. Het hele bedrijf is in een paar jaar tijd van een bedrijf met uitsluitend vast personeel omgeturnd naar een bedrijf dat draaide op gedetacheerden.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 12:25 schreef Queller het volgende:
Als dit je houding is tegenover werknemers, dan zal je jaren zoet zijn om dat weer om te bouwen naar vertrouwen. Hou je het vol, dan trek je uiteindelijk waarschijnlijk aan het kortste eind. Ik kan me situaties voorstellen waarin de werkgever ertoe overgaat, maar handig is het niet imho.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
Ik vind de regelingen bij ons ook prima. Moet er ook maar in gaan verdiepen welke mogelijkheden er zijn. TVT is wel mogelijk in mijn huidige functie. Dan valt het wellicht best mee.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:07 schreef Vanyel het volgende:
[..]
[..]
Ja maar nee. Bij ons had je altijd ook regelingen juist voor ouderen (PAS, weet niet precies maar iets als een kwart minder mogen werken tegen vrijwel gelijk salaris).
Shit kan ook in het midden van je leven komen. Wat ik wel mooi vind bij ons is dat die PAS is afgeschaft en je in plaats daarvan wat extra uren krijgt en kan kopen die oneindig houdbaar zijn (tot max 100 weken opbouw), waardoor je flexibeler bent vrije tijd organiseren op het moment dat het jou uitkomt ipv verplicht ivm kindertjes of oude dag.
quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Bijna zomers weer hier, echt prachtig. Zo met de vrouw waar ik een crush op heb naar een wijnfestival.
Shitquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:14 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Ik vind de regelingen bij ons ook prima. Moet er ook maar in gaan verdiepen welke mogelijkheden er zijn. TVT is wel mogelijk in mijn huidige functie. Dan valt het wellicht best mee.
Bij mijn moeder is vorige week borstkanker geconstateerd.
Ai! Al enig idee van de ernst? En zijn jullie ietwat in de buurt/in staat om te ondersteunen?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:14 schreef Anthraxx het volgende:
quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:14 schreef sigme het volgende:
[..]
In deze gevallen was er echt geen noodzaak om zo moeilijk te doen; bij die jongen wiens beroep op ouderschapsverlof geweigerd werd hadden ze geen poot om op te staan maar hij vocht het niet aan - hij nam ontslag. Het hele bedrijf is in een paar jaar tijd van een bedrijf met uitsluitend vast personeel omgeturnd naar een bedrijf dat draaide op gedetacheerden.
Overigens heb ik over die rouwkaart-eis ze toen het geval voorgelegd dat ik eens heb meegemaakt - een werknemer die een dood kind opvoerde als verklaring voor een week of twee onaangekondigde afwezigheid. En wat het doet met mensen als je je dan genoodzaakt voelt om het te gaan controleren.Ziek.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is dan een CAO-ding neem ik aan, maar in elk geval geen wettelijk recht voor iedereen. En nog steeds op kosten van de werkgever- en werknemer.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:07 schreef Vanyel het volgende:
Ja maar nee. Bij ons had je altijd ook regelingen juist voor ouderen (PAS, weet niet precies maar iets als een kwart minder mogen werken tegen vrijwel gelijk salaris).
Shit kan ook in het midden van je leven komen. Wat ik wel mooi vind bij ons is dat die PAS is afgeschaft en je in plaats daarvan wat extra uren krijgt en kan kopen die oneindig houdbaar zijn (tot max 100 weken opbouw), waardoor je flexibeler bent vrije tijd organiseren op het moment dat het jou uitkomt ipv verplicht ivm kindertjes of oude dag.
In de buurt zijn wij niet echt (we wonen 200km verderop), maar dat maakt mij weinig uit. En met werk is het ook wel te regelen. Ik kan ook daar wel werken, bij mijn ouders thuis, als het nodig is.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:15 schreef sigme het volgende:
[..]
Ai! Al enig idee van de ernst? En zijn jullie ietwat in de buurt/in staat om te ondersteunen?
Twee zielen, één gedachte. Ik zocht vannacht precies naar hetzelfde en kwam hier ook terechtquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:06 schreef AnneX het volgende:
N.a.v. bovenstaande was ik benieuwd naar het thema in de aankomende verkiezingen.
Mocht het de doorslag geven bij jouw stem…
Kijk eens: https://verkiezingsmonitor.mantelzorg.nl/
Die enequote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:08 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Die ene of heb je alweer een nieuwe?
Tis ook een hot item! Lees alleen al maar mee in de Cul chat.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:23 schreef Queller het volgende:
[..]
Twee zielen, één gedachte. Ik zocht vannacht precies naar hetzelfde en kwam hier ook terecht
Ja, die woont wel in de buurt. Mijn vader is er ook nog, maar die moet ook af en toe rust hebben.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:25 schreef AnneX het volgende:
Waardeloos Anthraxx zo’n bericht. Sterkte met alles als je ouders, gezin en werk regelen.,
Heb je nog broers/zussen in de buurt van je ouders? zodat je misschien zorg kunt delen.
Zoveel mogelijk ikb kopen, als je het geld kunt missen. Geeft een hoop vrijheidquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:14 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Ik vind de regelingen bij ons ook prima. Moet er ook maar in gaan verdiepen welke mogelijkheden er zijn. TVT is wel mogelijk in mijn huidige functie. Dan valt het wellicht best mee.
Wat kut.quote:Bij mijn moeder is vorige week borstkanker geconstateerd.
Sterkte Anthraxxquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:14 schreef Anthraxx het volgende:
Wat een moedige keuze.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:14 schreef sigme het volgende:
In deze gevallen was er echt geen noodzaak om zo moeilijk te doen; bij die jongen wiens beroep op ouderschapsverlof geweigerd werd hadden ze geen poot om op te staan maar hij vocht het niet aan - hij nam ontslag.
quote:Overigens heb ik over die rouwkaart-eis ze toen het geval voorgelegd dat ik eens heb meegemaakt - een werknemer die een dood kind opvoerde als verklaring voor een week of twee onaangekondigde afwezigheid. En wat het doet met mensen als je je dan genoodzaakt voelt om het te gaan controleren.Een voormalig collega van mij heeft twee keer haar moeder verloren. Nu kan dat in sommige gevallen (weet ik uit betrouwbare bron), maar deze collega had écht maar één moeder. Ja ja, onze Lieve Heer heeft bijzondere kostgangers.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja hoiquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:36 schreef Kaatje1 het volgende:
Ach wat een rotbericht @:anthraxx Sterkte voor jullie allemaal.
Goed van al die verkiezingsmonitoren. Geeft wel een beetje richting aan zaken. Ik zat even te kijken waarom partijen tegen een mantelzorg woning zouden zijn, maar het is alleen niet benoemd in het partijprogramma. Ik ken best veel mensen maar geloof dat alleen bij @:lucky_strike en ik denk bij @:sigme zoiets gerealiseerd zou kunnen worden. Waar ik regelmatig over de vloer kom, nergens of de hele tuin is zorg woning.
Dat was het plan zodra Nienke naar school gaat (nog iets minder dan 2 jaar). Dan vervalt haar opvang en dat geeft meer ruimte.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:31 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Zoveel mogelijk ikb kopen, als je het geld kunt missen. Geeft een hoop vrijheid
[..]
Wat kut.
Als je leidinggevende een beetje normaal is hoef je bij ons sowieso niet moeilijk te doen of te tvt-en voor mee naar artsbezoeken, chemo's etc, allemaal calamiteitenverlof.
Wij wilden best een tiny house (of twee). In het dorp staan er best wel wat.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:36 schreef Kaatje1 het volgende:
Ach wat een rotbericht @:anthraxx Sterkte voor jullie allemaal.
Goed van al die verkiezingsmonitoren. Geeft wel een beetje richting aan zaken. Ik zat even te kijken waarom partijen tegen een mantelzorg woning zouden zijn, maar het is alleen niet benoemd in het partijprogramma. Ik ken best veel mensen maar geloof dat alleen bij @:lucky_strike en ik denk bij @:sigme zoiets gerealiseerd zou kunnen worden. Waar ik regelmatig over de vloer kom, nergens of de hele tuin is zorg woning.
Helemaal eens hoor. Er zijn gelukkig werkgevers die (uit vrije wil, dan wel gedwongen door de CAO) het keurig netjes oplossen!quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:43 schreef Vanyel het volgende:
Ja alle terechte opmerkingen van @:queller ten spijt vind ik wel dat mijn (en @:anthraxx) werkgever het fantastisch doet hoor.
Ik had in het hele traject van zieligheid en de shit die daaruit voortkomt niet meer begrip of ondersteuning kunnen wensen. Mijn mening daarover zou in theorie nog kunnen veranderen als onze relatie eindigt, maar dat betwijfel ik echt zeer.
Daar ben ik het wel mee eens. Ik vind dat ze behoorlijk goed rekening houden met je hele privé leven er bij. En ze gaan best ver daarin.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:43 schreef Vanyel het volgende:
Ja alle terechte opmerkingen van @:queller ten spijt vind ik wel dat mijn (en @:anthraxx) werkgever het fantastisch doet hoor.
Ik had in het hele traject van zieligheid en de shit die daaruit voortkomt niet meer begrip of ondersteuning kunnen wensen. Mijn mening daarover zou in theorie nog kunnen veranderen als onze relatie eindigt, maar dat betwijfel ik echt zeer.
quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:43 schreef Vanyel het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |