https://www.newsweek.com/(...)white-values-1518333quote:In Smithsonian Race Guidelines, Rational Thinking and Hard Work Are White Values
The Smithsonian National Museum of African American History and Culture recently unveiled guidelines for talking about race. A graphic displayed in the guidelines, entitled "Aspects and Assumptions of Whiteness in the United States," declares that rational thinking and hard work, among others, are white values.
In the section, Smithsonian declares that "objective, rational, linear thinking," "quantitative emphasis," "hard work before play," and various other values are aspects and assumptions of whiteness.
The Smithsonian National Museum of African American History and Culture had no comment for Newsweek. They referred to the website's page titled "Whiteness" when asked for additional comment. The graphic was later removed from the page.
[..]
Nu wil ik absoluut geen discussie over racisme enzo. Maar kennelijk wordt er wel iets gezien als blanke cultuur. En wat is dat dan?quote:The National Museum of African American History and Culture debuted a series to educate people on “a society that privileges white people and whiteness” — defining so-called “white dominant culture“ as “ways white people and their traditions, attitudes, and ways of life have been normalized over time” and portraying “the nuclear family,” “work ethic,” and “intellect” as white qualities rooted in racism.
Denk je dat er überhaupt iets van een blanke cultuur bestaat? Of een westerse cultuur?quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik zie hier toch meer de Amerikaanse cultuur in dan een universele blanke, eigenlijk.
Nee, natuurlijk niet. Dat is puur Amerikaanse huidskleurobsessie. Het is Noord-West Europese cultuur, het is anders dan de katholieke Zuid-Europeanen en anders dan de Russen en de Georgiers, en die zijn ook blank.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:44 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Vinden jullie dat er een blanke cultuur is, en wat is die dan? Herken je zaken ,of juist totaal niet?
Binnen die groepen kan ik ook wel wat gedeelde waarden noemen:quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Dat is puur Amerikaanse huidskleurobsessie. Het is Noord-West Europese cultuur, het is anders dan de katholieke Zuid-Europeanen en anders dan de Russen en de Georgiers, en die zijn ook blank.
Niet echt eigenlijk. Blanke volkeren zijn cultureel al zo divers dat je er niet een universeel label op kunt plakken. En zoals hierboven terecht opgemerkt, dat kun je met donkere volkeren en Aziaten ook niet.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Denk je dat er überhaupt iets van een blanke cultuur bestaat? Of een westerse cultuur?
Ik vond die poster nogal CDA overkomen; hard werken, christelijke waarden, focus op het gezin etc. 😄quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:55 schreef thedeedster het volgende:
Zoiets als cultuur, dat vang je niet in één post; daar kun je hele boeken over volschrijven en dan zijn mensen het nog steeds niet met elkaar eens. Stop gewoon met zaken simplificeren.
Genoeg atheïsten onder deze mensen hoor.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:53 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Binnen die groepen kan ik ook wel wat gedeelde waarden noemen:
Het kerngezin, christelijke tradities. Monotheïsme.
Zeker.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:04 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Genoeg atheïsten onder deze mensen hoor.
Welke dan? Ik denk dat in heel veel culturen het gezin belangrijk is.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Zeker.
Dat wordt ook niet ontkend.
Dat neemt niet weg dat christelijke waarden alsnog onderdeel van een cultuur kunnen zijn.
Wat vind jij dan (vind je überhaupt dat het bestaat) blanke, of West Europese cultuur kenmerken?quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:14 schreef Hexagon het volgende:
Nou nee, dit is meer een conservatief denkende cultuur op die plaat.
Niet alleen met huidskleur zelf maar men is er ook nogal bezig met de historische wortels van iemand, en extrapoleren dat vervolgens ook naar het buitenland. Daar zijn ook van die rare Amerikaanse fenomenen uit ontsproten zoals je verbonden wanen met Italie oid als een enkele voorouder daar 150 jaar geleden vandaan is gekomen, ook al ben je er zelf nooit geweest en ken je het land enkel middels wat cliches van Hollywood.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Dat is puur Amerikaanse huidskleurobsessie. Het is Noord-West Europese cultuur, het is anders dan de katholieke Zuid-Europeanen en anders dan de Russen en de Georgiers, en die zijn ook blank.
Ja vreselijk, en dan gaan ze naar Italië op vakantie en blèren ze dat daar ook tegen iedereen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Niet alleen met huidskleur zelf maar men is er ook nogal bezig met de historische wortels van iemand, en extrapoleren dat vervolgens ook naar het buitenland. Daar zijn ook van die rare Amerikaanse fenomenen uit ontsproten zoals je verbonden wanen met Italie oid als een enkele voorouder daar 150 jaar geleden vandaan is gekomen, ook al ben je er zelf nooit geweest en ken je het land enkel middels wat cliches van Hollywood.
Deed me ook inderdaad denken aan The Muppetsquote:Op maandag 6 oktober 2025 12:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik zie hier toch meer de Amerikaanse cultuur in dan een universele blanke, eigenlijk.
Jij kunt geen voorbeelden bedenken van christelijke normen en waarden die van invloed zijn op onze gedeelde cultuur?quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:11 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Welke dan? Ik denk dat in heel veel culturen het gezin belangrijk is.
Wauw, helemaal zelf bedacht, duidelijk te lezen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:29 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Jij kunt geen voorbeelden bedenken van christelijke normen en waarden die van invloed zijn op onze gedeelde cultuur?
Ik kan je er wel een paar geven:
Christelijke waarden en normen hebben het rechtssysteem in onze landen mede gevormd, met nadruk op menselijke waardigheid, rechtvaardigheid, naastenliefde en de beschermwaardigheid van het leven.
Voorbeelden hiervan zijn de principes achter de democratische rechtsstaat, de bescherming van individuele rechten, en de notie van het belang van het gezin en gemeenschap.
Voorbeelden van invloed in de westerse cultuur:
Rechtssysteem: Veel wetten en regels zijn geworteld in Bijbelse waarden, zoals het verbod op moord, doodslag en diefstal, wat een basis vormt voor onze rechtsstaat.
Maatschappelijke structuren: De christelijke traditie heeft bijgedragen aan de oprichting van sociale voorzieningen, ziekenhuizen en een focus op het gezin als hoeksteen van de samenleving.
Feestdagen en rituelen: De erkenning van christelijke feestdagen, het gebruik van christelijke eedformules zijn zichtbare culturele uitingen.
Politieke waarden: Christelijke partijen zoals de ChristenUnie of in Duitsland het CDU, etc.
Er zijn denk ik wel wat patronen die over de hele westerse wereld gelden. Maar daar zijn ok weer tig verschillen en uitzonderingen in. Ik ben ook wel benieuwd hoe bijvoorbeeld Zuid-Amerikanen erin passen, omdat die ook afstammen van mensen die tot West-Europa behoren.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:16 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Wat vind jij dan (vind je überhaupt dat het bestaat) blanke, of West Europese cultuur kenmerken?
Rule of Law? Nadruk op het geschreven woord, itt orale tradities. Wetenschap?
ChatGPT net ontdekt? Mooi spul hè?quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:29 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Jij kunt geen voorbeelden bedenken van christelijke normen en waarden die van invloed zijn op onze gedeelde cultuur?
Ik kan je er wel een paar geven:
Christelijke waarden en normen hebben het rechtssysteem in onze landen mede gevormd, met nadruk op menselijke waardigheid, rechtvaardigheid, naastenliefde en de beschermwaardigheid van het leven.
Voorbeelden hiervan zijn de principes achter de democratische rechtsstaat, de bescherming van individuele rechten, en de notie van het belang van het gezin en gemeenschap.
Voorbeelden van invloed in de westerse cultuur:
Rechtssysteem: Veel wetten en regels zijn geworteld in Bijbelse waarden, zoals het verbod op moord, doodslag en diefstal, wat een basis vormt voor onze rechtsstaat.
Maatschappelijke structuren: De christelijke traditie heeft bijgedragen aan de oprichting van sociale voorzieningen, ziekenhuizen en een focus op het gezin als hoeksteen van de samenleving.
Feestdagen en rituelen: De erkenning van christelijke feestdagen, het gebruik van christelijke eedformules zijn zichtbare culturele uitingen.
Politieke waarden: Christelijke partijen zoals de ChristenUnie of in Duitsland het CDU, etc.
Maar herken je er wat van, of zie jij hier helemaal niets van terug?quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:36 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wauw, helemaal zelf bedacht, duidelijk te lezen.
Die foto in de OP komt dat ook bij het Smithsonian vandaan en dan het onderdeel "The National Museum of African American History & Culture" om de gekleurde medemensen in de VS duidelijk te maken dat zij ook blanke cultuur internaliseren.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er zijn denk ik wel wat patronen die over de hele westerse wereld gelden. Maar daar zijn ok weer tig verschillen en uitzonderingen in. Ik ben ook wel benieuwd hoe bijvoorbeeld Zuid-Amerikanen erin passen, omdat die ook afstammen van mensen die tot West-Europa behoren.
Maar ook huidskleur heeft een soort complexe invloed. Kijk je naar de zwarten in de VS, dan hebben die wel een eigen subcultuurtje ontwikkeld. Maar desondanks zijn ze volledig westers en hebben ze qua cultuur helemaal niets meer gemeen met de inwoners van Afrika.
https://www.newsweek.com/(...)white-values-1518333quote:"White dominant culture, or whiteness, refers to the ways white people and their traditions, attitudes, and ways of life have been normalized over tiem and are now considered standard practices in the United States," the introduction to the section reads. "And since white people still hold most of the institutuional power in America, we have all internalized some aspects of white culture— including people of color."
Ik denk dat het grootste deel van de mensheid niet achter moord en doodslag staat, en ook diefstal strafbaar is. In naam van de bijbel zijn heel wat moorden gepleegd trouwens . En de doodstraf bestaat ook nog steeds als straf in o.a. de VS.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Maar herken je er wat van, of zie jij hier helemaal niets van terug?
Het is nauw aan elkaar verwant, een fixatie op bloedlijnen ipv waar je met wie opgroeit. Dat is vragen om problemen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Niet alleen met huidskleur zelf maar men is er ook nogal bezig met de historische wortels van iemand, en extrapoleren dat vervolgens ook naar het buitenland. Daar zijn ook van die rare Amerikaanse fenomenen uit ontsproten zoals je verbonden wanen met Italie oid als een enkele voorouder daar 150 jaar geleden vandaan is gekomen, ook al ben je er zelf nooit geweest en ken je het land enkel middels wat cliches van Hollywood.
Wel mooi dat je hier zelf nu twee blanke, westerse culturele waarden opnoemt: Democratie en Individualisme.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik denk dat het grootste deel van de mensheid niet achter moord en doodslag staat, en ook diefstal strafbaar is. In naam van de bijbel zijn heel wat moorden gepleegd trouwens . En de doodstraf bestaat ook nog steeds als straf in o.a. de VS.
Democratie is wel iets westers, ik zie het niet als christelijk want democratie kwam pas toen de kerk minder invloed kreeg. (Dan heb ik het niet over heel lang geleden, in de Griekse en Romeinse tijd, maar ook toen mocht niet iedereen stemmen)
Individualisme vind ik ook niet typisch christelijk maar westers.
In veel andere culturen kijkt men meer naar de familie en gemeenschap ipv het individu.
Naastenliefde, menselijke waardigheid, gezin en gemeenschap zie je toch ook in andere culturen?
Dat vind ik niet iets typisch christelijks.
En rechtvaardigheid, wat is rechtvaardigheid? Dat is voor iedereen anders natuurlijk, en zeker in andere culturen. Ik vind dat veel te algemeen klinken.
'White" in deze context is ook niet te vertalen met 'blank'. Met white wordt bedoeld de blanken binnen de Amerikaanse cultuur.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Het zijn wel zaken waar het Christendom nadrukkelijk op focust.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:55 schreef MissButterflyy het volgende:
Naastenliefde, menselijke waardigheid, gezin en gemeenschap zie je toch ook in andere culturen?
Dat vind ik niet iets typisch christelijks.
En overigens is dit typisch conservatief-Westers. Maar progressief-links is nóg veel blanker qua origine dan het conservatieve deel.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:44 schreef PieterDeRijcke het volgende:
De Smithsonian heeft een paar jaar geleden een artikel gepubliceerd over wat de (Amerikaanse) blanke cultuur is. Daarbij hebben ze deze infographic gepubliceerd (die ze later weer offline gehaald hebben).
[ afbeelding ]
[..]
https://www.newsweek.com/(...)white-values-1518333
En hoewel ik daar ook heel duidelijk Amerikaanse/Britse zaken vind staan, herken ik ook wel veel van die infographic. Individualism, nuclear family, science and rationality, work ethic etc.
Vinden jullie dat er een blanke cultuur is, en wat is die dan? Herken je zaken ,of juist totaal niet?
Heb je natuurlijk wel het probleem als African American dat je vaak helemaal niet weet waar je voorouders überhaupt vandaan gekomen zijn (want Afrika is nogal groot). En ook je stam is vaak onbekend. En ook je achternaam kan je geen bloedlijn geven.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Maar toen er nog geen christendom was en mensen in kleine gemeenschappen woonden waren zulke waarden denk ik ook belangrijk binnen hun gemeenschap.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het zijn wel zaken waar het Christendom nadrukkelijk op focust.
En heel veel van de Westerse waarden zijn zo ontstaan op basis van de eeuwenlange Christelijke dominantie in het Westen. Zelfs zoiets als het communisme, wat ook uit Europa komt, is enorm beinvloed door het Christendom.
Of de naam van de slavenhandelaar, komt ook veel voor.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:09 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Heb je natuurlijk wel het probleem als African American dat je vaak helemaal niet weet waar je voorouders überhaupt vandaan gekomen zijn (want Afrika is nogal groot). En ook je stam is vaak onbekend. En ook je achternaam kan je geen bloedlijn geven.
(Ik weet dat Surinaamse vrienden van mij hier ook tegenaan lopen, hun achternaam is de naam van de plantage waar ze met complete scheepsladingen heen gebracht zijn).
We weten wel van welke delen in Afrika ze vandaan komen, het zuidwesten toch.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:09 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Heb je natuurlijk wel het probleem als African American dat je vaak helemaal niet weet waar je voorouders überhaupt vandaan gekomen zijn (want Afrika is nogal groot). En ook je stam is vaak onbekend. En ook je achternaam kan je geen bloedlijn geven.
(Ik weet dat Surinaamse vrienden van mij hier ook tegenaan lopen, hun achternaam is de naam van de plantage waar ze met complete scheepsladingen heen gebracht zijn).
In de basis vind je het denk ik wel terug in alle culturen of gemeenschappen. Maar het Christendom heeft er expliciet de nadruk op gelegd.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:14 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Maar toen er nog geen christendom was en mensen in kleine gemeenschappen woonden waren zulke waarden denk ik ook belangrijk binnen hun gemeenschap.
Het christendom kan een grotere groep mensen ‘onder bedwang’ houden.
Natuurlijk wel, het is zingeving maar ook een vorm van controle.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
In de basis vind je het denk ik wel terug in alle culturen of gemeenschappen. Maar het Christendom heeft er expliciet de nadruk op gelegd.
Verder is het thema van het Christendom natuurlijk niet het 'in bedwang houden' van groepen mensen.
Ja. En dan is DNA onderzoek de enige mogelijkheid. En komen ze ergens in West Afrika (Sierra Leone en ruime omgeving) uit en dan weten ze nog niet welke stam of geschiedenis of familiebanden, niet eens welke taal of cultuur. Bovendien zat er in dit geval (bij die vrienden van ons) ook Europees bloed in, waarschijnlijk van de mannelijke blanke plantagehouder. En werd er onderling tussen de slaven natuurlijk ook voortgeplant.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Of de naam van de slavenhandelaar, komt ook veel voor.
Ik zal niet zeggen dat het nooit zo aangewend is, maar in essentie is het wat volkomen anders.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, het is zingeving maar ook een vorm van controle.
Maar waarom is dat belangrijk om te weten?quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:24 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ja. En dan is DNA onderzoek de enige mogelijkheid. En komen ze ergens in West Afrika (Sierra Leone en ruime omgeving) uit en dan weten ze nog niet welke stam of geschiedenis of familiebanden, niet eens welke taal of cultuur. Bovendien zat er in dit geval (bij die vrienden van ons) ook Europees bloed in, waarschijnlijk van de mannelijke blanke plantagehouder. En werd er onderling tussen de slaven natuurlijk ook voortgeplant.
Nou, dan is de kans om verder terug te zoeken naar je afkomst wel heel klein.
Omdat voor sommige mensen hun historische wortels en waar ze vandaan komen, en wat hun geschiedenis is, wel belangrijk is. Zeker als je dat onvrijwillig afgenomen is, kan dat als vervelend ervaren worden.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:28 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Maar waarom is dat belangrijk om te weten?
Een van mijn voorouders was ook een Surinaamse slavin.
En van veel voorouders weet ik ook niet precies waar ze vandaan kwamen honderden jaren geleden.
Het is toch niet meer te achterhalen denk ik. Het Afrika van nu ziet er ook heel anders uit als honderden jaren geleden.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:31 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Omdat voor sommige mensen hun historische wortels en waar ze vandaan komen, en wat hun geschiedenis is, wel belangrijk is. Zeker als je dat onvrijwillig afgenomen is, kan dat als vervelend ervaren worden.
Welke waarde je daaraan moet hechten, is puur aan jezelf.
Dat je achternaam de naam van je voormalige slavenhouder is, of van de plantage, lijkt mij overigens best heftig.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:34 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het is toch niet meer te achterhalen denk ik. Het Afrika van nu ziet er ook heel anders uit als honderden jaren geleden.
Achternaam is een uitvinding van napoleooon.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat je achternaam de naam van je voormalige slavenhouder is, of van de plantage, lijkt mij overigens best heftig.
Blanke cultuur dus.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:39 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Achternaam is een uitvinding van napoleooon.
Zonder die slavenhouder had die gene nooit bestaan. Dus wanneer één van zijn voorouders niet was ontvoerd als slaaf en naar de VS was gebracht dan, had hij nooit bestaan.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat je achternaam de naam van je voormalige slavenhouder is, of van de plantage, lijkt mij overigens best heftig.
Dus zonder die blanke cultuur had die persoon nooit bestaan.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:43 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Zonder die slavenhouder had die gene nooit bestaan. Dus wanneer één van zijn voorouders niet was ontvoerd als slaaf en naar de VS was gebracht dan, had hij nooit bestaan.
Maar is dit heftig, denk niet dat dit nog enig invloed op je zou moeten hebben, aangezien als dit niet was gebeurd (slavenij) jij als persoon hoogst waarschijnlijk nooit zou hebben bestaan.
(PS staat compleet los van systematische rascisme en andere maatschappelijke problemen).
1876 laatste slaven van de stransarlantische handel.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:43 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Maar is dit heftig, voor de persoon ja, maar iets wat 10 generaties terug (slavenij gaat denk ik wel meer generaties terug) denk niet dat dit nog enig invloed op je zou moeten hebben, aangezien als dit niet was gebeurd (slavenij) deze persoon hoogst waarschijnlijk nooit zou hebben bestaan.
(PS staat compleet los van systematische rascisme en andere maatschappelijke problemen).
blanke cultuur heeft slavenij niet voorgebracht maar waren overblijfsels van de oude wereld (voor de renaicanse). Sterker nog volgens mij werden blanken in saudia arabie ook gewoon slaaf. In de oude wereld werd iedereen gewoon slaaf gemaakt. En waren slaven veel minder productie / vee bezet als dat dit in de 18e en 19e eeuw in Amerikas (continenten) gebeurde. Sterker nog iedereen kon slaaf gemaakt worden, kinderen werden als slaaf verkocht. Maar 90% van de bevolking was op papier geen slaaf in europa, maar in het feodiale systeem waren mensen geen slaven, maar wel eigendom van een landgebied,quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dus zonder die blanke cultuur had die persoon nooit bestaan.
Ook wel een manier om er tegenaan te kijken. 😉
Nee, het vastleggen er van was zijn idee.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:39 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Achternaam is een uitvinding van napoleooon.
Dat ja.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
of bitterbal.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:49 schreef Nober het volgende:
Schaatsend naar t werk met een veel te hete kroket in je bakkes.
Zeker interessant! Western, Educated, Industrialized, Rich and Democratic.quote:Op maandag 6 oktober 2025 15:06 schreef Korenfok het volgende:
Voor mensen wie dit originele openingspost interessant vinden zonder er een superieur cultuur sasuje over heen moet, maar waarom het westen (dus de eu landen, + omstreken en de vs en canada) anders is dan de rest van de wereld is er dit super interessante boek:
The WEIRDest People in the World
Hierin wordt goed onderbouwd onder welke factoren de westerse cultuur anders evolueerde dan de rest van de wereld. Een van de dingen die invloed had is dat de rooms-katholieke kerk (dus het westerse deel) al in 600 (ofzo) al begon met verbieden en ontmoedigen van Consanguineous huwelijken (huwelijken binnen directe bloedlijnen, neven en nichten etc), waardoor stam verbanden al heel vroeg zijn doorbroken en hierdoor het directe gezin (dus niet familie = stam) en later het individu een steeds prominentere rol hebben gekregen. Je ziet ook dat gebieden in Europa die langer niet bij 'het westen' hebben gehoord zoals zuiden van Italië, Krim, Turkije etc dit soort huwelijken nog steeds veel voorkomen.
Een ander punt is ook dat individualisme zijn oorsprong vindt in lutheraanse gebieden (lees christelijke gebieden die zich hebben los gemaakt van de katholieke kerk)) zoals Engeland, Schotland, Nederland, Delen van Wes tduitsland etc hier de verlichting is ontstaan.
dus mocht iemand het onderwerp interessant vinden, dan is het boek een zeer sterke aanrader.
Het zijn ook de namen van de voormalige slavenhouders, iemand met Afrikaanse roots kan natuurlijk nooit van origine de naam Jordan of o'Neal dragen. Om die reden kiezen veel African Americans voor een naamsverandering naar iets wat een of andere betekenis heeft in het Swahili.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Of de naam van de slavenhandelaar, komt ook veel voor.
Op aangepast met wat recenters:quote:
quote:
Tijd voor wat culturele toe-eigening.quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:44 schreef Lenny77 het volgende:
[..]![]()
Meteen over de grens in het zuiden bestaat dit niet.
Dus dit is geen onderdeel van DE blanke cultuur. Wel van de Nederlandse
quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Tijd voor wat culturele toe-eigening.
Ik nam vaak een piñata mee. Voor de kinderen. Als ik naar zo'n saai Hollands feestje ging, en ik wist dat het zo zou zijn.![]()
Lekker meppen op zo'n ding, daar knapt ieder feestje van op.
Het is wel vermakelijk als ze in een spagaat terecht komen, Pedro uit Galicië die opeens zwart isquote:Op maandag 6 oktober 2025 13:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is nauw aan elkaar verwant, een fixatie op bloedlijnen ipv waar je met wie opgroeit. Dat is vragen om problemen.
Maar wat is dat nou, die blanke cultuur? 😄quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:18 schreef Seven. het volgende:
Opvallend veel mensen hier die vinden dat dit allemaal niet van toepassing is op de blanke cultuur.
Ik vind dat het best aardig beschreven is in de OP. Ik denk in Europa veel minder minder focus op competitie, maar opvallend hoeveel gelijkenissen er zijn tussen white Europe en white US.quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:21 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Maar wat is dat nou, die blanke cultuur? 😄
Dat komt omdat je een blanke bent (gokje hoor). Dus je bent al dominant in je cultuur.quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:14 schreef Hexagon het volgende:
Maar nee, ik heb geen moment in mijn leven het idee dat ik dingen doe, me op een bepaalde manier gedraag, bepaalden dingen leuk vind of me met bepaalde mensen verbonden voel louter omdat ik blank ben.
Als ik in een Afrikaans land had gewoond met grotendeels zwarten, dan had ik me misschien wel op basis van huidskleur verbonden gevoeld met anderen van mijn minderheidsgroep. Maar in West-Europa is het zo normaal dat het geen basis is voor een band met iemand.
Ik herken er ook veel van. En ik denk dat veel mensen die in onze cultuur opgegroeid zijn, het helemaal niet merken/niet zien. Daarvoor is het te vanzelfsprekend.quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik vind dat het best aardig beschreven is in de OP. Ik denk in Europa veel minder minder focus op competitie, maar opvallend hoeveel gelijkenissen er zijn tussen white Europe en white US.
Serieus, wil je echt op deze heuvel sneuvelen?quote:
White Europe is geen ding, daar zouden Spanjaarden en Portugezen niet bij horen. In Amerikaans verband slaat het nog wel ergens op, aangezien je een instroom had van blanke Europeanen via het Noorden die de boel overnam en onderscheiden was van de oorspronkelijke bevolking en de instroom van Spaanse oorsprong via het Zuiden.quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik vind dat het best aardig beschreven is in de OP. Ik denk in Europa veel minder minder focus op competitie, maar opvallend hoeveel gelijkenissen er zijn tussen white Europe en white US.
Dat weet ik niet.quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:33 schreef Seven. het volgende:
@:TS wat schrijft Smithsonian eigenlijk over andere culturen?
https://www.miamiherald.c(...)rticle244309587.htmlquote:Smithsonian museum apologizes for saying hard work, rational thought is ‘white culture’
Heel specifiek op de Nederlandse cultuur inzoomend, dan ontbreekt er een wel een bepaalde mate van allergie voor hiërarchie, die echt heel specifiek is Nederlandse cultuur. Van schoonmaker tot directeur, we behandelen het liefst iedereen op dezelfde manier.quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:35 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik herken er ook veel van. En ik denk dat veel mensen die in onze cultuur opgegroeid zijn, het helemaal niet merken/niet zien. Daarvoor is het te vanzelfsprekend.
We weten allemaal wat we niet zijn, of wat we niet willen worden.
Maar wat onze cultuur dan wel is, is heel moeilijk. Dat kunnen we niet goed onder woorden brengen.
Daarom vind ik dat staatje in de OP zo interessant. Met zijn beperkingen natuurlijk. Want niet iedere blanke is zo. En het gaat wel erg van de VS uit.
Maar dit is dus kennelijk wel hoe andere culturen onze dominante cultuur zien.
Het heeft geen hol met blank zijn te maken. Wel met protestants (geweest) zijn. En ja, dat waren -en zijn- voor een groot deel blanken, omdat het protestantisme met name in Noord-Europa wortel schoot.quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:18 schreef Seven. het volgende:
Opvallend veel mensen hier die vinden dat dit allemaal niet van toepassing is op de blanke cultuur.
Ook niet. Daarom is er ook geen Nederlandse cultuur. Wel een Noordelijke en Zuidelijke.quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:47 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Het heeft geen hol met blank zijn te maken. Wel met protestants (geweest) zijn.
Het impliceert natuurlijk ook wel dat andere culturen niet direct uitblinken in rationeel denken en hard werken. Maar in de basis denk ik wel dat mensen uit een blanke cultuur eerder geneigd zijn om hun besluitvorming te baseren op feiten in plaats van emoties, in vergelijking met de meeste andere culturen. En ik denk ook dat hard werken in vergelijking met andere culturen ook wel een ding is. Niet om te zeggen dat andere culturen niet hard werken, maar die zijn toch wel véél minder loonslaaf dan de gemiddelde blanke werknemer. En daar kunnen wij ook wat van leren.quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:40 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat weet ik niet.
Nadat ze schreven dat 'Rational Thinking and Hard Work Are White Values' is er heel veel backlash gekomen. En daarna hebben ze hun excuses aangeboden en van alles offline gehaald. Maar internet vergeet niets.
[..]
https://www.miamiherald.c(...)rticle244309587.html
En nu gaat de Trump administratie er mee aan de haal. Die pushen dit weer (het zal ook niet zo zijn).
Dus jij ziet blanke katholieken heel anders?quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:47 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Het heeft geen hol met blank zijn te maken. Wel met protestants (geweest) zijn. En ja, dat waren -en zijn- voor een groot deel blanken, omdat het protestantisme met name in Noord-Europa wortel schoot.
quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ook niet. Daarom is er ook geen Nederlandse cultuur. Wel een Noordelijke en Zuidelijke.
Het stuk werkcultuur wat op die slide beschreven staat als "typisch blank" is als protestants cultuurfenomeen fantastisch verklaard en beschreven door Max Weber in zijn "Protestantse ethiek en de geest van het kapitalisme".quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:55 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dus jij ziet blanke katholieken heel anders?
Waar al jaren enorme kritiek op is.quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:58 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
[..]
Het stuk werkcultuur wat op die slide beschreven staat als "typisch blank" is als protestants cultuurfenomeen fantastisch verklaard en beschreven door Max Weber in zijn "Protestantse ethiek en de geest van het kapitalisme".
Vooruit plannen, zijn we ook goed in. 😄quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:54 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het impliceert natuurlijk ook wel dat andere culturen niet direct uitblinken in rationeel denken en hard werken. Maar in de basis denk ik wel dat mensen uit een blanke cultuur eerder geneigd zijn om hun besluitvorming te baseren op feiten in plaats van emoties, in vergelijking met de meeste andere culturen. En ik denk ook dat hard werken in vergelijking met andere culturen ook wel een ding is. Niet om te zeggen dat andere culturen niet hard werken, maar die zijn toch wel véél minder loonslaaf dan de gemiddelde blanke werknemer. En daar kunnen wij ook wat van leren.
Inzoomend op NL: hierin wijken wij wel wat af van de blanke cultuur met het part-timen.
Ik denk dat een buitenstaander (een Afrikaan of een Aziaat ofzo) dat verschil niet zo snel gaat opmerken. In zijn beschrijving van de blanke cultuur. Beiden stromingen van het christendom.quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:55 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dus jij ziet blanke katholieken heel anders?
Heb je linkjes toevallig - ben ik wel in geïnteresseerd.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waar al jaren enorme kritiek op is.
Stukje jeugdtrauma. Stukje daddy issues.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:54 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ja jij zegt dat je een stukje pedofilie mist.
Lijkt me niet handig dat op een openbaar forum zomaar te melden.
https://www.thepublicdiscourse.com/2013/12/11099/quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:11 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Heb je linkjes toevallig - ben ik wel in geïnteresseerd.
Dat noordelijk-zuidelijk is ook zo’n beetje de protestants/ katholieke scheidingquote:Op maandag 6 oktober 2025 19:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ook niet. Daarom is er ook geen Nederlandse cultuur. Wel een Noordelijke en Zuidelijke.
Ja. En dat zijn (als ik het zo begrijp) gewoon stromingen van het christendom. En dat is dus de dominante blanke cultuur.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat noordelijk-zuidelijk is ook zo’n beetje de protestants/ katholieke scheiding
Hmmm. Ik begrijp het, er is geen causale relatie. Logisch, geen enkel (cultuur) fenomeen is monocausaal, maar zelfs met de inachtneming van deze kritiek kun je een sterke correlatie tussen de filosofie van "ascese + hard werken in het zweet des aanschijns = kapitaal dat beschikbaar komt om te investeren en wél een etisch verantwoorde manier van omgaan met welvaart" moeilijk ontkennen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
https://www.thepublicdiscourse.com/2013/12/11099/
Nouja, veel Afrikanen en zeker Zuid-Amerikanen zijn ook Katholiek. Dus voor veel Aziaten is het onderscheid misschien niet herkenbaar maar op allerlei andere continenten..quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:18 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ja. En dat zijn (als ik het zo begrijp) gewoon stromingen van het christendom. En dat is dus de dominante blanke cultuur.
Het is niet opeens Voodoo (voorouderverering) of Hindoeïsme (heel veel goden) ofzo.
Een insider zoals Etto ziet die verschillen wel. Maar een buitenstaander die naar onze cultuur kijkt, vanuit native Afrika of Azie, ziet dat niet . Die ziet gewoon christendom.
Iemand vroeg hier eerder in dit topic ook naar de beleving van de blanke cultuur vanuit Zuid Amerika. Vond ik ook een interessante vraag.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:24 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Nouja, veel Afrikanen en zeker Zuid-Amerikanen zijn ook Katholiek. Dus voor veel Aziaten is het onderscheid misschien niet herkenbaar maar op allerlei andere continenten..
dit komt weer door protestantse invloeden en de invloeden na de post franse en amerikaanse revoluties.quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:44 schreef Seven. het volgende:
[..]
Heel specifiek op de Nederlandse cultuur inzoomend, dan ontbreekt er een wel een bepaalde mate van allergie voor hiërarchie, die echt heel specifiek is Nederlandse cultuur. Van schoonmaker tot directeur, we behandelen het liefst iedereen op dezelfde manier.
Communisme als naam voor een leer die extreme gelijkheid propageert is Europees, maar de theorie en praktijk is al veel ouder. In het boek Dominion (Heerschappij) beschrijft Tom Holland onder andere het leven in een vroeg-Christelijke gemeenschap ergens in Noord-Afrika. Het heette misschien geen communisme, maar hoe het er daar aan toeging was ontzettend vergelijkbaar.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het zijn wel zaken waar het Christendom nadrukkelijk op focust.
En heel veel van de Westerse waarden zijn zo ontstaan op basis van de eeuwenlange Christelijke dominantie in het Westen. Zelfs zoiets als het communisme, wat ook uit Europa komt, is enorm beinvloed door het Christendom.
dit staat in de bijbel, dan stenigen ze een van die leden omdat ze voorraden achter hielden.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:48 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Communisme als naam voor een leer die extreme gelijkheid propageert is Europees, maar de theorie en praktijk is al veel ouder. In het boek Dominion (Heerschappij) beschrijft Tom Holland onder andere het leven in een vroeg-Christelijke gemeenschap ergens in Noord-Afrika. Het heette misschien geen communisme, maar hoe het er daar aan toeging was ontzettend vergelijkbaar.
Het is jammer dat heel veel culturen geen geschreven bronnen achter lieten. Dus hoe groot de middenklasse bij de Azteken was, weten we niet. Is ook een miljoenen bevolking geweest. 15 miljoen mensen ofzo.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:53 schreef Korenfok het volgende:
Grootste verschil met Westerse cultuur naast de invloeden van de katholieke kerk, zijn ook de opkomst van de Bourgeoisie (de middenklasse) wie in sommige gebieden van europa al heel vroeg machtiger waren dan de heersende klasse. Voorbeeld is Vlaanderen in 13e en 14e eeuw.
Een ander groot verschil met het europese continent is dat wij veel handel over grenzen (natie, streken, etc) heen dreven, in tegenstelling tot bijv. China wie alle schepen verbranden, en verbood om import van producten en net als japan (gebieden die ongeveer gelijk tijdig urbaniseerde en staten ontstonden).
en onze neiging tot globalisatie.
Nou dat weten we volgens mij wel redelijk.... aangezien op alle andere continenten waar de ontdekkingsreizigers kwamen er zogoed als geen middenstand was en geen vormen echt van intercontentiale handel. arabieren hadden geen internationale handel met anderen, en de handel was nooit gericht op gelijkwaardigheid iets wat binnen de westerse cultuur wel aanwezig was. Er geen internationale instituten waren en geen globalisatie of enige vorm. Denk aan Hanze verbond etc.quote:Op maandag 6 oktober 2025 21:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is jammer dat heel veel culturen geen geschreven bronnen achter lieten. Dus hoe groot de middenklasse bij de Azteken was, weten we niet. Is ook een miljoenen bevolking geweest. 15 miljoen mensen ofzo.
En over die handel: gezien de eeuwenoude zijderoute waren er al heel veel Arabieren en Aziaten bezig met handel en geld verdienen. Een van de redenen dat wij (Europeanen) juist ook een route over zee zochten. Om de middelman eruit te halen.
Nou ik ken een hoop blanken waarvoor een hoop van de genoemde zaken zeker niet gelden. Dus dat is zeker niet huidskleurafhankelijk.quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:28 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat komt omdat je een blanke bent (gokje hoor). Dus je bent al dominant in je cultuur.
Je vertrouwt op instituties. Op recht. Dus zaken die buiten jou en je clan liggen. Je trouwt niet je nicht. Je trouwt geen meerdere vrouwen. Je gelooft in gelijkheid tussen man en vrouw. En je gaat er vanuit dat de wetenschap meestal gelijk heeft. En de aarde niet plat is. Je komt uit een cultuur met geschreven bronnen. En dus heb je een lange geschiedenis.
Je bent meestal beleefd naar mensen en laat niet direct je emoties zien. En wat je bereikt in het leven komt voornamelijk door je eigen inzet.
Zoiets? (Met dat staatje uit de OP)
Dat heeft alleen geen moer met ras of kleur te maken.quote:Op maandag 6 oktober 2025 22:55 schreef Lospedrosa het volgende:
Het is toch niet gek om een cultuur te hebben als authentieke Nederlander?
Ik zie de cultuur wel maar lijkt wel of je niet trots mag zijn of het benoemen.
Relatief nuchter, direct, harde werker, goede sporters, familiemensen, soms afstandelijk (niet onderling huggen), openlijk kritisch.
BiblebeltGODENquote:Op maandag 6 oktober 2025 22:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou ik ken een hoop blanken waarvoor een hoop van de genoemde zaken zeker niet gelden. Dus dat is zeker niet huidskleurafhankelijk.
Nou de authentieke Nederlanden is nou eenmaal blank.quote:Op maandag 6 oktober 2025 23:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat heeft alleen geen moer met ras of kleur te maken.
Tegen wie heb je het nou?quote:Op maandag 6 oktober 2025 23:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
ken sowieso Suri's en Indo's die ik meer 'Nederlands' zou noemen qua 'cultuur' dan 'blanke' Nederlanders.
Die achterlijke obsessie met ras...
Tegen eenieder die in 2025 nog denkt dat irrelevante zaken als ras of huidskleur ook nog maar iets van betekenis hebben als het gaat om karakter, gedrag en ideeën (en ideeën is wat cultuur maakt).quote:Op maandag 6 oktober 2025 23:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Tegen wie heb je het nou?
Ik ken ook (geadopteerde) zwarten die gewoon totaal Nederlands zijn.
Zou raar zijn, ook al zit ik met smart te wachten op een woke film, documentaire of serie met een gitzwarte Napoleon, Hitler of Anne Frank.quote:Op maandag 6 oktober 2025 23:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou de authentieke Nederlanden is nou eenmaal blank.
Wanneer het om een bepaalde staat duizenden kilometers verderop gaat dan nu al 2 jaar vrij prominent in het nieuws is dan staat elke Nederlander met rechte rug overeind en prevelt trots dat die staat wel nadrukkelijk een Joodse staat mag moeten zijn (etnische component) maar in ons eigen land mogen wij zelf dat niet zijn of benoemen; dat we graag zien of menen dat ons land etnisch blank blijft qua meerderheid. Dan is de etnische component opeens enorm gevaarlijk en dan ben je opeens fout. Om erna snel wel weer alle Nederlandse politieke partijen en lijsttrekkers te zien herhalen dat die ene staat wel vooral een etnische component moet en mag hebben en een ieder die dat ontkent krijgt gelijk de welbekende prachtlabel opgedrukt: “antisemiet”. Maar in NL noemen we iemand niet een anti-blanke racist als hij problemen heeft met het feit dat je van mening bent dat Nederland een etnische blanke meerderheidsstaat moet blijven: oftewel gewoon Nederland….nee dan noemen diegene die die mening uitdraagt wat betreft een etnisch blank Nederland een racist/extreem rechts/neo-nazi.quote:Op maandag 6 oktober 2025 22:55 schreef Lospedrosa het volgende:
Het is toch niet gek om een cultuur te hebben als authentieke Nederlander?
Ik zie de cultuur wel maar lijkt wel of je niet trots mag zijn of het benoemen.
Relatief nuchter, direct, harde werker, goede sporters, familiemensen, soms afstandelijk (niet onderling huggen), openlijk kritisch.
Hallo Maximaquote:Op maandag 6 oktober 2025 12:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Denk je dat er überhaupt iets van een blanke cultuur bestaat? Of een westerse cultuur?
Japanners zijn ook blank.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat zijn de kenmerken van die Afro Amerikaanse cultuur dan?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 07:48 schreef Hexagon het volgende:
In de VS bestaat wel duidelijk een zwarte cultuur. Afro Amerikanen hebben duidelijk hun eigen afdeling binnen de Amerikaanse cultuur ontwikkeld.
Maar dat is ontstaan door de gedeelde geschiedenis van de zwarte bevolking aldaar en het feit dat ze als minderheid op elkaar aangewezen waren. Dus hun huidskleur speelt daar wel een rol maar is niet alles bepalend.
Hun kerken of hun muziek bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 07:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat zijn de kenmerken van die Afro Amerikaanse cultuur dan?
Zover ik weet is de meerderheid van de zwarte Amerikanen ook gewoon protestants.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 07:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hun kerken of hun muziek bijvoorbeeld.
Inderdaad dat type kerkdiensten. Ze zijn wel christelijk, maar net op hun eigen manier.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 08:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Zover ik weet is de meerderheid van de zwarte Amerikanen ook gewoon protestants.
Die kerken, bedoel je daar juist dat gospel zingen enzo mee? Dat is wel een culturele uiting. Ja.
Of wellicht hun hele spirituele beleving wat hun cultuur uniek maakt.
Het is specifiek op toepassing van de meer armere zwarte bevolking in de VS. Inmiddels is de zwarte populatie daar zo divers dat er ook talloze mensen bijzitten die later naar de VS zijn gekomen, bijvoorbeeld uit Afrika, Zuid-Amerika of van de Caraïben.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 08:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad dat type kerkdiensten. Ze zijn wel christelijk, maar net op hun eigen manier.
Maar dus ook allerlei muziekstromingen zijn uit de zwarte cultuur uit de VS ontstaan. En je ziet het ook in de sport. bij bijvoorbeeld Basketbal, wat vooral een bolwerk van zwarten is.
Maar dat heeft allemaal de oorsprong in hun gedeelde geschiedenis in de VS.
Ik schat dat die latere immigranten ook niet participeren in de typisch Afro Amerikaanse cultuur.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 08:22 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is specifiek op toepassing van de meer armere zwarte bevolking in de VS. Inmiddels is de zwarte populatie daar zo divers dat er ook talloze mensen bijzitten die later naar de VS zijn gekomen, bijvoorbeeld uit Afrika, Zuid-Amerika of van de Caraïben.
Ja, hoe dichter bij, hoe makkelijker je de verschillen ziet. Noord-Nederlanders zien een Zuid-Nederlandse cultuur en andersom, een Brabander ziet een verschil tussen Brabant en Limburg, en een Limburger ziet een cultuurverschil tussen Heerlen en Kerkrade. Van veraf is het allemaal één pot nat, en als je inzoomt zijn er op kleine schaal verschillen. Uiteindelijk zijn we allemaal mensen, met overeenkomsten én verschillen en kun je blanken/zwarten/aziaten en zelfs Limburgers niet over één kam scherenquote:Op maandag 6 oktober 2025 20:18 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ja. En dat zijn (als ik het zo begrijp) gewoon stromingen van het christendom. En dat is dus de dominante blanke cultuur.
Het is niet opeens Voodoo (voorouderverering) of Hindoeïsme (heel veel goden) ofzo.
Een insider zoals Etto ziet die verschillen wel. Maar een buitenstaander die naar onze cultuur kijkt, vanuit native Afrika of Azie, ziet dat niet . Die ziet gewoon christendom.
Ik denk dat dit gevoel niet anders zal zijn voor iemand uit Nigeria of uit China. In gebieden waar de overgrote meerderheid van de mensen van oudsher dezelfde etniciteit heeft, dan zijn uiterlijke kenmerken zelden of nooit een verbindende factor geworden.quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:14 schreef Hexagon het volgende:
Maar nee, ik heb geen moment in mijn leven het idee dat ik dingen doe, me op een bepaalde manier gedraag, bepaalden dingen leuk vind of me met bepaalde mensen verbonden voel louter omdat ik blank ben.
Als ik in een Afrikaans land had gewoond met grotendeels zwarten, dan had ik me misschien wel op basis van huidskleur verbonden gevoeld met anderen van mijn minderheidsgroep. Maar in West-Europa is het zo normaal dat het geen basis is voor een band met iemand.
Correct.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 09:36 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Ik denk dat dit gevoel niet anders zal zijn voor iemand uit Nigeria of uit China. In gebieden waar de overgrote meerderheid van de mensen van oudsher dezelfde etniciteit heeft, dan zijn uiterlijke kenmerken zelden of nooit een verbindende factor geworden.
Precies. Wasps.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Beledigende spreekkoren en gegooide bananen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 12:36 schreef Bluesdude het volgende:
Blanke cultuur in Nederland.
Supporters in het stadion en kijkers thuis zijn in meerderheid blank. En juichen bij een overwinning
Maar ook de supporters en tvkijkers die minder blank zijn, juichen bij een overwinning.
Hoezo is de multiculturele samenleving mislukt. Wie roept deze onzin?
[ afbeelding ]
Ook de cultuur van sommige racistische blanke voetbalhooligans.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 15:08 schreef Horzula het volgende:
[..]
Beledigende spreekkoren en gegooide bananen.
De term racisme is zo geïnfleerd, dat je je afvraagt wat het nog betekent.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 15:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ook de cultuur van sommige racistische blanke voetbalhooligans.
Goede vraag.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 15:15 schreef Horzula het volgende:
[..]
De term racisme is zo geïnfleerd, dat je je afvraagt wat het nog betekent.
Als je vind dat het mensen zijn wel...quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 15:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Goede vraag.
In dit geval is het gooien van bananen naar donkere spelers onmiskenbaar racisme
Donkere voetballers zijn mensen . Dat weten die voetbalhooligans ook. Dus zijn ze met opzet racistisch... vinden ze leukquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 15:29 schreef Horzula het volgende:
[..]
Als je vind dat het mensen zijn wel...
Dat is waar.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 15:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Donkere voetballers zijn mensen . Dat weten die voetbalhooligans ook. Dus zijn ze met opzet racistisch... vinden ze leuk
Je bedoelt gescout in Afrika en toen gecontracteerd voor een club in Europa.? Ik weet niet hoeveel per jaar dat zijn nu en de meesten zijn niet 2 meter of meer.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 15:33 schreef Horzula het volgende:
Zijn die donkere Afrikaanse voetballers van twee meter nog steeds gescoute 'tieners' zoals in de jaren '90?
Voetbal is nooit mijn sport geweest, maar ik kan me Babangida nog herinneren.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 15:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je bedoelt gescout in Afrika en toen gecontracteerd voor een club in Europa.? Ik weet niet hoeveel per jaar dat zijn nu en de meesten zijn niet 2 meter of meer.
Het is wel zo dat het idee dat ras er toe doet er aan kan bijdragen dat cultuur afgebakend wordt op raciale grenzen. In Afro-Amerikaanse ghetto's werd bijvoorbeeld bepaald gedrag getypeerd als ‘white behavior’ — wat er juist toe leidde dat sociaal-economische vooruitgang, studie-ijver en zelfdiscipline binnen de eigen gemeenschap als verraad aan de eigen identiteit werden gezien. Daarmee werd het idee dat ras ertoe doet een self-fulfilling prophecy: het versterkt niet alleen de sociale scheidslijnen die het zegt te beschrijven, maar maakt ze ook cultureel reëel.quote:Op maandag 6 oktober 2025 23:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
Tegen eenieder die in 2025 nog denkt dat irrelevante zaken als ras of huidskleur ook nog maar iets van betekenis hebben als het gaat om karakter, gedrag en ideeën (en ideeën is wat cultuur maakt).
Een multi-etnische samenleving is heel wat anders dan een multiculturele samenleving. Je plaatje bewijst het voorbeeld. In onze cultuur is voetbal een grote sport, en het ondersteunen van het voetbalteam een belangrijke culturele uiting - zeker in Nederland, met haar oranje gekte. Die uiting staat los van huidskleur, en iedereen kan meedoen - mits je dit specifieke deel van de (voetbal)cultuur als onderdeel van de jouwe beschouwt. Dit is dus een typisch voorbeeld van hoe multi-etniciteit fantastisch kan werken bínnen één cultureel kader.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 12:36 schreef Bluesdude het volgende:
Blanke cultuur in Nederland.
Supporters in het stadion en kijkers thuis zijn in meerderheid blank. En juichen bij een overwinning
Maar ook de supporters en tvkijkers die minder blank zijn, juichen bij een overwinning.
Hoezo is de multiculturele samenleving mislukt. Wie roept deze onzin?
[ afbeelding ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |