https://www.newsweek.com/(...)white-values-1518333quote:In Smithsonian Race Guidelines, Rational Thinking and Hard Work Are White Values
The Smithsonian National Museum of African American History and Culture recently unveiled guidelines for talking about race. A graphic displayed in the guidelines, entitled "Aspects and Assumptions of Whiteness in the United States," declares that rational thinking and hard work, among others, are white values.
In the section, Smithsonian declares that "objective, rational, linear thinking," "quantitative emphasis," "hard work before play," and various other values are aspects and assumptions of whiteness.
The Smithsonian National Museum of African American History and Culture had no comment for Newsweek. They referred to the website's page titled "Whiteness" when asked for additional comment. The graphic was later removed from the page.
[..]
Nu wil ik absoluut geen discussie over racisme enzo. Maar kennelijk wordt er wel iets gezien als blanke cultuur. En wat is dat dan?quote:The National Museum of African American History and Culture debuted a series to educate people on “a society that privileges white people and whiteness” — defining so-called “white dominant culture“ as “ways white people and their traditions, attitudes, and ways of life have been normalized over time” and portraying “the nuclear family,” “work ethic,” and “intellect” as white qualities rooted in racism.
Denk je dat er überhaupt iets van een blanke cultuur bestaat? Of een westerse cultuur?quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik zie hier toch meer de Amerikaanse cultuur in dan een universele blanke, eigenlijk.
Nee, natuurlijk niet. Dat is puur Amerikaanse huidskleurobsessie. Het is Noord-West Europese cultuur, het is anders dan de katholieke Zuid-Europeanen en anders dan de Russen en de Georgiers, en die zijn ook blank.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:44 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Vinden jullie dat er een blanke cultuur is, en wat is die dan? Herken je zaken ,of juist totaal niet?
Binnen die groepen kan ik ook wel wat gedeelde waarden noemen:quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Dat is puur Amerikaanse huidskleurobsessie. Het is Noord-West Europese cultuur, het is anders dan de katholieke Zuid-Europeanen en anders dan de Russen en de Georgiers, en die zijn ook blank.
Niet echt eigenlijk. Blanke volkeren zijn cultureel al zo divers dat je er niet een universeel label op kunt plakken. En zoals hierboven terecht opgemerkt, dat kun je met donkere volkeren en Aziaten ook niet.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Denk je dat er überhaupt iets van een blanke cultuur bestaat? Of een westerse cultuur?
Ik vond die poster nogal CDA overkomen; hard werken, christelijke waarden, focus op het gezin etc. 😄quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:55 schreef thedeedster het volgende:
Zoiets als cultuur, dat vang je niet in één post; daar kun je hele boeken over volschrijven en dan zijn mensen het nog steeds niet met elkaar eens. Stop gewoon met zaken simplificeren.
Genoeg atheïsten onder deze mensen hoor.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:53 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Binnen die groepen kan ik ook wel wat gedeelde waarden noemen:
Het kerngezin, christelijke tradities. Monotheïsme.
Zeker.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:04 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Genoeg atheïsten onder deze mensen hoor.
Welke dan? Ik denk dat in heel veel culturen het gezin belangrijk is.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Zeker.
Dat wordt ook niet ontkend.
Dat neemt niet weg dat christelijke waarden alsnog onderdeel van een cultuur kunnen zijn.
Wat vind jij dan (vind je überhaupt dat het bestaat) blanke, of West Europese cultuur kenmerken?quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:14 schreef Hexagon het volgende:
Nou nee, dit is meer een conservatief denkende cultuur op die plaat.
Niet alleen met huidskleur zelf maar men is er ook nogal bezig met de historische wortels van iemand, en extrapoleren dat vervolgens ook naar het buitenland. Daar zijn ook van die rare Amerikaanse fenomenen uit ontsproten zoals je verbonden wanen met Italie oid als een enkele voorouder daar 150 jaar geleden vandaan is gekomen, ook al ben je er zelf nooit geweest en ken je het land enkel middels wat cliches van Hollywood.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Dat is puur Amerikaanse huidskleurobsessie. Het is Noord-West Europese cultuur, het is anders dan de katholieke Zuid-Europeanen en anders dan de Russen en de Georgiers, en die zijn ook blank.
Ja vreselijk, en dan gaan ze naar Italië op vakantie en blèren ze dat daar ook tegen iedereen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Niet alleen met huidskleur zelf maar men is er ook nogal bezig met de historische wortels van iemand, en extrapoleren dat vervolgens ook naar het buitenland. Daar zijn ook van die rare Amerikaanse fenomenen uit ontsproten zoals je verbonden wanen met Italie oid als een enkele voorouder daar 150 jaar geleden vandaan is gekomen, ook al ben je er zelf nooit geweest en ken je het land enkel middels wat cliches van Hollywood.
Deed me ook inderdaad denken aan The Muppetsquote:Op maandag 6 oktober 2025 12:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik zie hier toch meer de Amerikaanse cultuur in dan een universele blanke, eigenlijk.
Jij kunt geen voorbeelden bedenken van christelijke normen en waarden die van invloed zijn op onze gedeelde cultuur?quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:11 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Welke dan? Ik denk dat in heel veel culturen het gezin belangrijk is.
Wauw, helemaal zelf bedacht, duidelijk te lezen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:29 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Jij kunt geen voorbeelden bedenken van christelijke normen en waarden die van invloed zijn op onze gedeelde cultuur?
Ik kan je er wel een paar geven:
Christelijke waarden en normen hebben het rechtssysteem in onze landen mede gevormd, met nadruk op menselijke waardigheid, rechtvaardigheid, naastenliefde en de beschermwaardigheid van het leven.
Voorbeelden hiervan zijn de principes achter de democratische rechtsstaat, de bescherming van individuele rechten, en de notie van het belang van het gezin en gemeenschap.
Voorbeelden van invloed in de westerse cultuur:
Rechtssysteem: Veel wetten en regels zijn geworteld in Bijbelse waarden, zoals het verbod op moord, doodslag en diefstal, wat een basis vormt voor onze rechtsstaat.
Maatschappelijke structuren: De christelijke traditie heeft bijgedragen aan de oprichting van sociale voorzieningen, ziekenhuizen en een focus op het gezin als hoeksteen van de samenleving.
Feestdagen en rituelen: De erkenning van christelijke feestdagen, het gebruik van christelijke eedformules zijn zichtbare culturele uitingen.
Politieke waarden: Christelijke partijen zoals de ChristenUnie of in Duitsland het CDU, etc.
Er zijn denk ik wel wat patronen die over de hele westerse wereld gelden. Maar daar zijn ok weer tig verschillen en uitzonderingen in. Ik ben ook wel benieuwd hoe bijvoorbeeld Zuid-Amerikanen erin passen, omdat die ook afstammen van mensen die tot West-Europa behoren.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:16 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Wat vind jij dan (vind je überhaupt dat het bestaat) blanke, of West Europese cultuur kenmerken?
Rule of Law? Nadruk op het geschreven woord, itt orale tradities. Wetenschap?
ChatGPT net ontdekt? Mooi spul hè?quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:29 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Jij kunt geen voorbeelden bedenken van christelijke normen en waarden die van invloed zijn op onze gedeelde cultuur?
Ik kan je er wel een paar geven:
Christelijke waarden en normen hebben het rechtssysteem in onze landen mede gevormd, met nadruk op menselijke waardigheid, rechtvaardigheid, naastenliefde en de beschermwaardigheid van het leven.
Voorbeelden hiervan zijn de principes achter de democratische rechtsstaat, de bescherming van individuele rechten, en de notie van het belang van het gezin en gemeenschap.
Voorbeelden van invloed in de westerse cultuur:
Rechtssysteem: Veel wetten en regels zijn geworteld in Bijbelse waarden, zoals het verbod op moord, doodslag en diefstal, wat een basis vormt voor onze rechtsstaat.
Maatschappelijke structuren: De christelijke traditie heeft bijgedragen aan de oprichting van sociale voorzieningen, ziekenhuizen en een focus op het gezin als hoeksteen van de samenleving.
Feestdagen en rituelen: De erkenning van christelijke feestdagen, het gebruik van christelijke eedformules zijn zichtbare culturele uitingen.
Politieke waarden: Christelijke partijen zoals de ChristenUnie of in Duitsland het CDU, etc.
Maar herken je er wat van, of zie jij hier helemaal niets van terug?quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:36 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wauw, helemaal zelf bedacht, duidelijk te lezen.
Die foto in de OP komt dat ook bij het Smithsonian vandaan en dan het onderdeel "The National Museum of African American History & Culture" om de gekleurde medemensen in de VS duidelijk te maken dat zij ook blanke cultuur internaliseren.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er zijn denk ik wel wat patronen die over de hele westerse wereld gelden. Maar daar zijn ok weer tig verschillen en uitzonderingen in. Ik ben ook wel benieuwd hoe bijvoorbeeld Zuid-Amerikanen erin passen, omdat die ook afstammen van mensen die tot West-Europa behoren.
Maar ook huidskleur heeft een soort complexe invloed. Kijk je naar de zwarten in de VS, dan hebben die wel een eigen subcultuurtje ontwikkeld. Maar desondanks zijn ze volledig westers en hebben ze qua cultuur helemaal niets meer gemeen met de inwoners van Afrika.
https://www.newsweek.com/(...)white-values-1518333quote:"White dominant culture, or whiteness, refers to the ways white people and their traditions, attitudes, and ways of life have been normalized over tiem and are now considered standard practices in the United States," the introduction to the section reads. "And since white people still hold most of the institutuional power in America, we have all internalized some aspects of white culture— including people of color."
Ik denk dat het grootste deel van de mensheid niet achter moord en doodslag staat, en ook diefstal strafbaar is. In naam van de bijbel zijn heel wat moorden gepleegd trouwens . En de doodstraf bestaat ook nog steeds als straf in o.a. de VS.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Maar herken je er wat van, of zie jij hier helemaal niets van terug?
Het is nauw aan elkaar verwant, een fixatie op bloedlijnen ipv waar je met wie opgroeit. Dat is vragen om problemen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Niet alleen met huidskleur zelf maar men is er ook nogal bezig met de historische wortels van iemand, en extrapoleren dat vervolgens ook naar het buitenland. Daar zijn ook van die rare Amerikaanse fenomenen uit ontsproten zoals je verbonden wanen met Italie oid als een enkele voorouder daar 150 jaar geleden vandaan is gekomen, ook al ben je er zelf nooit geweest en ken je het land enkel middels wat cliches van Hollywood.
Wel mooi dat je hier zelf nu twee blanke, westerse culturele waarden opnoemt: Democratie en Individualisme.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik denk dat het grootste deel van de mensheid niet achter moord en doodslag staat, en ook diefstal strafbaar is. In naam van de bijbel zijn heel wat moorden gepleegd trouwens . En de doodstraf bestaat ook nog steeds als straf in o.a. de VS.
Democratie is wel iets westers, ik zie het niet als christelijk want democratie kwam pas toen de kerk minder invloed kreeg. (Dan heb ik het niet over heel lang geleden, in de Griekse en Romeinse tijd, maar ook toen mocht niet iedereen stemmen)
Individualisme vind ik ook niet typisch christelijk maar westers.
In veel andere culturen kijkt men meer naar de familie en gemeenschap ipv het individu.
Naastenliefde, menselijke waardigheid, gezin en gemeenschap zie je toch ook in andere culturen?
Dat vind ik niet iets typisch christelijks.
En rechtvaardigheid, wat is rechtvaardigheid? Dat is voor iedereen anders natuurlijk, en zeker in andere culturen. Ik vind dat veel te algemeen klinken.
'White" in deze context is ook niet te vertalen met 'blank'. Met white wordt bedoeld de blanken binnen de Amerikaanse cultuur.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Het zijn wel zaken waar het Christendom nadrukkelijk op focust.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:55 schreef MissButterflyy het volgende:
Naastenliefde, menselijke waardigheid, gezin en gemeenschap zie je toch ook in andere culturen?
Dat vind ik niet iets typisch christelijks.
En overigens is dit typisch conservatief-Westers. Maar progressief-links is nóg veel blanker qua origine dan het conservatieve deel.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:44 schreef PieterDeRijcke het volgende:
De Smithsonian heeft een paar jaar geleden een artikel gepubliceerd over wat de (Amerikaanse) blanke cultuur is. Daarbij hebben ze deze infographic gepubliceerd (die ze later weer offline gehaald hebben).
[ afbeelding ]
[..]
https://www.newsweek.com/(...)white-values-1518333
En hoewel ik daar ook heel duidelijk Amerikaanse/Britse zaken vind staan, herken ik ook wel veel van die infographic. Individualism, nuclear family, science and rationality, work ethic etc.
Vinden jullie dat er een blanke cultuur is, en wat is die dan? Herken je zaken ,of juist totaal niet?
Heb je natuurlijk wel het probleem als African American dat je vaak helemaal niet weet waar je voorouders überhaupt vandaan gekomen zijn (want Afrika is nogal groot). En ook je stam is vaak onbekend. En ook je achternaam kan je geen bloedlijn geven.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Maar toen er nog geen christendom was en mensen in kleine gemeenschappen woonden waren zulke waarden denk ik ook belangrijk binnen hun gemeenschap.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het zijn wel zaken waar het Christendom nadrukkelijk op focust.
En heel veel van de Westerse waarden zijn zo ontstaan op basis van de eeuwenlange Christelijke dominantie in het Westen. Zelfs zoiets als het communisme, wat ook uit Europa komt, is enorm beinvloed door het Christendom.
Of de naam van de slavenhandelaar, komt ook veel voor.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:09 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Heb je natuurlijk wel het probleem als African American dat je vaak helemaal niet weet waar je voorouders überhaupt vandaan gekomen zijn (want Afrika is nogal groot). En ook je stam is vaak onbekend. En ook je achternaam kan je geen bloedlijn geven.
(Ik weet dat Surinaamse vrienden van mij hier ook tegenaan lopen, hun achternaam is de naam van de plantage waar ze met complete scheepsladingen heen gebracht zijn).
We weten wel van welke delen in Afrika ze vandaan komen, het zuidwesten toch.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:09 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Heb je natuurlijk wel het probleem als African American dat je vaak helemaal niet weet waar je voorouders überhaupt vandaan gekomen zijn (want Afrika is nogal groot). En ook je stam is vaak onbekend. En ook je achternaam kan je geen bloedlijn geven.
(Ik weet dat Surinaamse vrienden van mij hier ook tegenaan lopen, hun achternaam is de naam van de plantage waar ze met complete scheepsladingen heen gebracht zijn).
In de basis vind je het denk ik wel terug in alle culturen of gemeenschappen. Maar het Christendom heeft er expliciet de nadruk op gelegd.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:14 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Maar toen er nog geen christendom was en mensen in kleine gemeenschappen woonden waren zulke waarden denk ik ook belangrijk binnen hun gemeenschap.
Het christendom kan een grotere groep mensen ‘onder bedwang’ houden.
Natuurlijk wel, het is zingeving maar ook een vorm van controle.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
In de basis vind je het denk ik wel terug in alle culturen of gemeenschappen. Maar het Christendom heeft er expliciet de nadruk op gelegd.
Verder is het thema van het Christendom natuurlijk niet het 'in bedwang houden' van groepen mensen.
Ja. En dan is DNA onderzoek de enige mogelijkheid. En komen ze ergens in West Afrika (Sierra Leone en ruime omgeving) uit en dan weten ze nog niet welke stam of geschiedenis of familiebanden, niet eens welke taal of cultuur. Bovendien zat er in dit geval (bij die vrienden van ons) ook Europees bloed in, waarschijnlijk van de mannelijke blanke plantagehouder. En werd er onderling tussen de slaven natuurlijk ook voortgeplant.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Of de naam van de slavenhandelaar, komt ook veel voor.
Ik zal niet zeggen dat het nooit zo aangewend is, maar in essentie is het wat volkomen anders.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, het is zingeving maar ook een vorm van controle.
Maar waarom is dat belangrijk om te weten?quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:24 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ja. En dan is DNA onderzoek de enige mogelijkheid. En komen ze ergens in West Afrika (Sierra Leone en ruime omgeving) uit en dan weten ze nog niet welke stam of geschiedenis of familiebanden, niet eens welke taal of cultuur. Bovendien zat er in dit geval (bij die vrienden van ons) ook Europees bloed in, waarschijnlijk van de mannelijke blanke plantagehouder. En werd er onderling tussen de slaven natuurlijk ook voortgeplant.
Nou, dan is de kans om verder terug te zoeken naar je afkomst wel heel klein.
Omdat voor sommige mensen hun historische wortels en waar ze vandaan komen, en wat hun geschiedenis is, wel belangrijk is. Zeker als je dat onvrijwillig afgenomen is, kan dat als vervelend ervaren worden.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:28 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Maar waarom is dat belangrijk om te weten?
Een van mijn voorouders was ook een Surinaamse slavin.
En van veel voorouders weet ik ook niet precies waar ze vandaan kwamen honderden jaren geleden.
Het is toch niet meer te achterhalen denk ik. Het Afrika van nu ziet er ook heel anders uit als honderden jaren geleden.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:31 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Omdat voor sommige mensen hun historische wortels en waar ze vandaan komen, en wat hun geschiedenis is, wel belangrijk is. Zeker als je dat onvrijwillig afgenomen is, kan dat als vervelend ervaren worden.
Welke waarde je daaraan moet hechten, is puur aan jezelf.
Dat je achternaam de naam van je voormalige slavenhouder is, of van de plantage, lijkt mij overigens best heftig.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:34 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het is toch niet meer te achterhalen denk ik. Het Afrika van nu ziet er ook heel anders uit als honderden jaren geleden.
Achternaam is een uitvinding van napoleooon.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:36 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat je achternaam de naam van je voormalige slavenhouder is, of van de plantage, lijkt mij overigens best heftig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |