abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218952732
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2025 16:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die 3,3 meter is echt wel een uit de lucht gegrepen en onwaarschijnlijk getal (ga zelf maar uitrekenen hoeveel kubieke meter ijs je daarvoor nodig hebt, we hebben zo'n 360 miljoen vierkante km oceaan!), maar zelfs dat kunnen we dus prima hebben. Dat gepaniek over die gletcher is echt nergens voor nodig.
Dan heb je het wel over voorbij 100 jaar. Maar wat het aangeeft is dat het niet 65cm is en dat het daarmee voorbij is. Het blijft een doorgaand proces. Antarctica is meer dan die gletcher, dat als een kurk meer tegenhoudt. En de afgelopen jaren is er geregeld geschreven dat ontwikkelingen 'nu' voor over 10 tot 20 jaar aanvankelijk waren voorspelt. Dus de te plotten verwachting kan ons (als wereld) eerder overvallen.
pi_218952746
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2025 16:16 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dan heb je het wel over voorbij 100 jaar. Maar wat het aangeeft is dat het niet 65cm is en dat het daarmee voorbij is. Het blijft een doorgaand proces. Antarctica is meer dan die gletcher. En de afgelopen jaren is er geregeld geschreven dat ontwikkelingen 'nu' voor over 10 tot 20 jaar aanvankelijk waren voorspelt. Dus de te plotten verwachting kan ons (als wereld) eerder overvallen.
Maar de kans dat Nederland binnen een afzienbare tijd (binnen enkele eeuwen) onbewoonbaar wordt door zeespiegelstijging is gewoon heel erg klein. Als je daar mee gaat schermen help je eigenlijk de klimaatsceptici. We zouden veel meer bezig moeten zijn met verzilting (landbouw, maar ook drinkwater) en het gevaar van de rivieren, want dat is wel iets dat de komende decennia al gaat spelen of zelfs al speelt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 6 oktober 2025 @ 16:21:50 #178
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218952754
quote:
18s.gif Op maandag 6 oktober 2025 15:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Godschristus. Lezen is echt moeilijk he?
[..]

Ik had het over de instroom over de afgelopen 10 jaar.

Dat een deel van die instroom, bijvoorbeeld arbeidsmigranten, gehuisvest wordt door zorg van de werkgevers verandert helemaal niks aan de druk op de woningmarkt.
Ook is het niet zo dat de asielzoekers blijven hangen in de AZC's. Dan zouden er inmiddels een half miljoen mensen in AZC's moeten wonen. Die mensen stromen door naar reguliere woningen als zij hun status gekregen hebben. Dat dit niet altijd binnen 6 weken gebeurt klopt, maar uiteindelijk is er doorstroom.

Het is echt opmerkelijk hoe eenvoudig mensen zich een rad voor ogen laten draaien, met wat voor snel doorzichtige arumenten... Er zitten geen honderdduizenden mensen in AZC's, dan zouden er duizenden AZC's door heel Nederland moeten staan.
The End Times are wild
  maandag 6 oktober 2025 @ 16:22:49 #179
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218952761
quote:
18s.gif Op maandag 6 oktober 2025 15:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
werkt ie ook niet.
Nu wel. Op de een of andere manier kan ik ze niet integreren op het FOK!-forum..
The End Times are wild
  maandag 6 oktober 2025 @ 16:25:21 #180
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218952777
En los daarvan: ik heb het helemaal niet enkel over asielzoekers. Ik heb het over de migratie in zijn totaliteit. met een netto migratiesaldo van ca 100.000 mensen per jaar. Dat zullen tussen de 25.000 en 50.000 woningen zijn. Dat mensen voordat ze in zo'n woning terechtkomen tijdelijk in een asielzoekerscentrum zitten, of dat werkgevers een deel van die woningen huren verandert daar echt helemaal niks aan. Simpel feit is >100.000 mensen er bij door migratie per jaar. Dat zijn er meer dan 1 miljoen over het afgelopen decennium. Die mensen wonen inmiddels ergens, en daar wonen dus geen Nederlanders meer.
The End Times are wild
pi_218952790
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 16:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar de kans dat Nederland binnen een afzienbare tijd (binnen enkele eeuwen) onbewoonbaar wordt door zeespiegelstijging is gewoon heel erg klein. Als je daar mee gaat schermen help je eigenlijk de klimaatsceptici. We zouden veel meer bezig moeten zijn met verzilting (landbouw, maar ook drinkwater) en het gevaar van de rivieren, want dat is wel iets dat de komende decennia al gaat spelen of zelfs al speelt.
Mee eens hoor. Al zie ik graag dat we pro-actiever bezig gaan dan reactief.

Wetenschap kan veel en is alles bijelkaar opgetelt het beste wat er is als wapen, maar je zit met zoveel processen in de echte wereld dat een 'dat hadden we helaas over het hoofd gezien' altijd sluimert.

We zijn pas aan deltawerken begonnen toen de watersnoodramp gepasseerd was. Er is altijd een werkelijke waarschuwing nodig. En of dat nu over meer regenval zal gaan of hogere golven en zwakke plekken zoals die rivierbeddingen. Niemand komt in actie zonder een ramp vroeg of laat.
pi_218952795
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 16:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik had het over de instroom over de afgelopen 10 jaar.

Dat een deel van die instroom, bijvoorbeeld arbeidsmigranten, gehuisvest wordt door zorg van de werkgevers verandert helemaal niks aan de druk op de woningmarkt.
Ook is het niet zo dat de asielzoekers blijven hangen in de AZC's. Dan zouden er inmiddels een half miljoen mensen in AZC's moeten wonen. Die mensen stromen door naar reguliere woningen als zij hun status gekregen hebben. Dat dit niet altijd binnen 6 weken gebeurt klopt, maar uiteindelijk is er doorstroom.

Het is echt opmerkelijk hoe eenvoudig mensen zich een rad voor ogen laten draaien, met wat voor snel doorzichtige arumenten... Er zitten geen honderdduizenden mensen in AZC's, dan zouden er duizenden AZC's door heel Nederland moeten staan.
Asiel gaat om zo'n 10.000 woningen per jaar. Die getallen zijn gewoon bekend. En dus ook totaal niet problematisch. Dat is druppelwerk.

En als werkgevers zelf de huizen bouwen, is dat dus geen druk op de woningmarkt. Zeker niet tot 1,5 jaar geleden, toen was geld namelijk nog met stip op 1 het grote probleem voor de huizenmarkt. Als dat geld dus van de werkgever komt, gaat dat niet ten koste van andere huizen. Nu is probleem nummer 1 een aansluiting krijgen voor de electriciteit, maar ook dat speelt niet in elke regio met dezelfde mate.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218952811
Bij gebrek aan een antwoord ga ik ervan uit dat matigeuser 12 kinderen heeft.

Vier hardwerkende meiden met de handen aan het bed, drie hardwerkende jongens die 4 uur 's ochtends opstaan om Mexx-kleertjes uit Poolse vrachtwagen te halen en te sorteren, vier andere jongens die 12 uur lang per dag de echte to-to-to-tomatenplukkers zijn van het Westland, en het zwarte schaap van de familie die duizenden varkenskarkassen aan het uitbenen is voor onze wekelijkse kiloknaller aan shoarma. Varkensshoarma, dat zal ze leren!

Klopt deze constatering?
  maandag 6 oktober 2025 @ 16:31:58 #184
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218952820
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 16:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Asiel gaat om zo'n 10.000 woningen per jaar. Die getallen zijn gewoon bekend. En dus ook totaal niet problematisch. Dat is druppelwerk.
Het is cumulatief. Dus ieder jaar opnieuw 10.000 woningen. Dat zijn er op zeker moment toch heel veel. Temeer daar bijvoorbeeld gezinnen met kinderen na 10 jaar die kinderen ook ieder een woning willen..
quote:
En als werkgevers zelf de huizen bouwen, is dat dus geen druk op de woningmarkt. Zeker niet tot 1,5 jaar geleden, toen was geld namelijk nog met stip op 1 het grote probleem voor de huizenmarkt. Als dat geld dus van de werkgever komt, gaat dat niet ten koste van andere huizen. Nu is probleem nummer 1 een aansluiting krijgen voor de electriciteit, maar ook dat speelt niet in elke regio met dezelfde mate.
Het maakt geen fluit uit wie de opdracht tot woningbouw geeft, of dat de de gemeente, een particulier of een werkgever is. Ruimtebeslag, stikstofdruk, etc etc biljft gewoon hetzelfde. Geld is sowieso het probleem niet.
Los daarvan gebeurt het nauwelijks.

Maar stel dat we zonder enige moeite onbeperkt huizen plaatsen konden. Geen grenzen aan stikstof, geld, etc. Zou jij dan willen dat er ieder jaar 100.000 woningen bijgezet werden? En zo Nederland veranderde in één groot stedelijk gebied, waar niemand elkaar nog verstaat? Waarom zou je dat in Godsnaam willen? Nederland is nu al een van de drukste gebieden ter wereld.
The End Times are wild
pi_218952828
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 16:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het maakt geen fluit uit wie de opdracht tot woningbouw geeft, of dat de de gemeente, een particulier of een werkgever is. Ruimtebeslag, stikstofdruk, etc etc biljft gewoon hetzelfde. Geld is sowieso het probleem niet.
Zowel De Jonge als Keijzer hebben jarenlang in elk interview en elk debat benadrukt dat geld het allergrootste probleem was en is. Dat is nu alleen voorbij gegaan door aansluiten op het electriciteitsnet.
  maandag 6 oktober 2025 @ 16:34:38 #186
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218952836
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 16:33 schreef Hanca het volgende:

Zowel De Jonge als Keijzer hebben jarenlang in elk interview en elk debat benadrukt dat geld het allergrootste probleem was en is. Dat is nu alleen voorbij gegaan door aansluiten op het electriciteitsnet.
Met de lage rente en de huidige woningprijzen is er gewoon geld volop. Het is vooral een ruimtelijk probleem.
The End Times are wild
pi_218952844
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 16:34 schreef LXIV het volgende:

[..]
Met de lage rente en de huidige woningprijzen is er gewoon geld volop. Het is vooral een ruimtelijk probleem.
Nee, het is een kosten-baten probleem. Een huis bouwen (dure grond, duur personeel, dure materialen) is zoveel duurder geworden dat het vrijwel nooit uit kan. Een bouwer legt er bij verkoop geld op toe.
  maandag 6 oktober 2025 @ 16:43:13 #188
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218952870
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 16:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, het is een kosten-baten probleem. Een huis bouwen (dure grond, duur personeel, dure materialen) is zoveel duurder geworden dat het vrijwel nooit uit kan. Een bouwer legt er bij verkoop geld op toe.
Die dure grond is een schaarsteprobleem. Die materialen en personeelskosten zijn gewoon inflatie, die ruimschoots gecompenseerd wordt door de stijging in huizenprijzen.
Het zou toch heel raar zijn als in 2025 opeens niet meer mogelijk is een huis te bouwen? Iets wat altijd in alle eren wel mogelijk geweest is. Ondanks de stijging in techniek.
The End Times are wild
pi_218952906
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 16:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
Die dure grond is een schaarsteprobleem. Die materialen en personeelskosten zijn gewoon inflatie, die ruimschoots gecompenseerd wordt door de stijging in huizenprijzen.
Het zou toch heel raar zijn als in 2025 opeens niet meer mogelijk is een huis te bouwen? Iets wat altijd in alle eren wel mogelijk geweest is. Ondanks de stijging in techniek.
Het is al sinds in elk geval 2022 vooral een kosten probleem, allerlei projecten die niet door gaan ondanks vergunningen. Dat kan je verbazen, maar het is wel een feit.
pi_218952966
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 16:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wat men in de hoek van het "bouwen bouwen bouwen" van de VVD een beetje tegenzit is dat het een mooie leus is maar geen plan.

Verder is het duidelijk dat ze vinden dat "de regeltjes" in de allerbreedste zin de boel tegenhouden. Maar juist de VVD droeg mede bij aan de totstandkoming van een significant deel van die regeltjes waar ze zelf tegen zijn :)

Het schijnt trouwens dat PvdA/GL als eerste (of een van de eersten) een plan gepresenteerd heeft. Dus de VVD mag aansluiten.

In andere landen ter wereld laat een rechtse liberale partij het vaak gewoon aan de markt over. Illegaal gebouwd appartement zonder vergunningen? Geen probleem, gewoon "het staat er nu toch" roepen en achteraf wat papierwerk toevoegen. Boeiend dat die zooi ooit instort of anderzijds gevaren oplevert.
  maandag 6 oktober 2025 @ 17:26:45 #191
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_218953234
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 09:51 schreef Fokfluencer het volgende:

[..]

Daarnaast niet per sé tegen asielmigratie mits het ook daadwerkelijk vluchtelingen zijn. Dus geen schoffies uit Marokko of Algerije die doen alsof vluchteling zijn en de boel hier vast laten lopen. Daarnaast ben ik best voorstander voor keiharde eisen aan taal en naturalisatie.
Ik ken iemand die bij het COA heeft gewerkt en die vertelde dat die "Marokkaanse"en "Algerijnse" jonge mannen die landen nog nooit hebben gezien. Die lkomen hier heen vanuit de banlieus bij Parijs en Lyon en vanuit het gezeliige Molenbeek in Brussel.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  maandag 6 oktober 2025 @ 17:29:39 #192
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_218953248
Het probleem is dat de asielindustrie gewoon dikke handel is. Nederland krijgt per asielzoeker een leuk bedrag van Europa dus zowel links als rechts heeft geen belang bij het stoppen van de asielinstroom. Voor de buhne doen ze uiteraard wel verontwaardigd, maar in de praktijk verandert er niks.

En nee, arbeidsmigratie is niet het grootste probleem. De veiligelanders, die elke dag overlast veroorzaken, die zijn het probleem, maar ook daar wordt niks aan gedaan.

Dus heb niet de illusie dat het minder wordt, het wordt alleen maar erger.
pi_218953338
quote:
13s.gif Op maandag 6 oktober 2025 17:29 schreef Kentekenplaat het volgende:
Het probleem is dat de asielindustrie gewoon dikke handel is. Nederland krijgt per asielzoeker een leuk bedrag van Europa dus zowel links als rechts heeft geen belang bij het stoppen van de asielinstroom. Voor de buhne doen ze uiteraard wel verontwaardigd, maar in de praktijk verandert er niks.
Waar haal je zulke onzin vandaan?

O, wacht, dat hoef ik niet eens te weten, een betrouwbare bron is het sowieso niet.

quote:
En nee, arbeidsmigratie is niet het grootste probleem. De veiligelanders, die elke dag overlast veroorzaken, die zijn het probleem, maar ook daar wordt niks aan gedaan.
Die hebben simpelweg geen huis en drukken dus helemaal niet op de woningmarkt.
  maandag 6 oktober 2025 @ 18:16:03 #194
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_218953520
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 17:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Waar haal je zulke onzin vandaan?

O, wacht, dat hoef ik niet eens te weten, een betrouwbare bron is het sowieso niet.
[..]
Die hebben simpelweg geen huis en drukken dus helemaal niet op de woningmarkt.
Die "onzin" heb ik van een collega die bij het COA gewerkt heeft.
pi_218953542
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 18:16 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]
Die "onzin" heb ik van een collega die bij het COA gewerkt heeft.
Dan heeft die persoon je onzin op de mouw gespeld, of je hebt hem verkeerd begrepen.
  maandag 6 oktober 2025 @ 18:26:26 #196
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_218953571
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 18:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan heeft die persoon je onzin op de mouw gespeld, of je hebt hem verkeerd begrepen.
Nee hoor, ik heb hem absoluut niet verkeerd begrepen. Maar aan het eind van het verhaal maakt het ook niet zoveel uit want ze zijn hier en ze misdragen zich.
En er is blijkbaar niemand in de politiek die echt de wil heeft er wat aan te doen.
pi_218953577
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 18:26 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]
Nee hoor, ik heb hem absoluut niet verkeerd begrepen. Maar aan het eind van het verhaal maakt het ook niet zoveel uit want ze zijn hier en ze misdragen zich.
En er is blijkbaar niemand in de politiek die echt de wil heeft er wat aan te doen.
Veilige landers zijn vrijwel altijd binnen 5 weken weer weg en komen nooit in de reguliere AZC's.
  maandag 6 oktober 2025 @ 18:30:28 #198
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_218953594
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 18:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Veilige landers zijn vrijwel altijd binnen 5 weken weer weg en komen nooit in de reguliere AZC's.
Nou, dat ze weer weg zijn daar twijfel ik aan en dat laatste klopt. De reguliere AZC's vormen het probleem ook niet. Maar in de opvanglocaties in Ter Apel, Assen bij het TT-circuit en Drachten zitten wel allemaal van die huftertjes en ik ben er wel zat van eigenlijk.
pi_218954846
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 18:30 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]
Nou, dat ze weer weg zijn daar twijfel ik aan en dat laatste klopt. De reguliere AZC's vormen het probleem ook niet. Maar in de opvanglocaties in Ter Apel, Assen bij het TT-circuit en Drachten zitten wel allemaal van die huftertjes en ik ben er wel zat van eigenlijk.
Niet iedere supporter van een club is een hooligan. En dat er clubs met wat meer hooligans zijn betekent niet dat ik die hele groep aan supporters uitsluit.
  Forum Admin maandag 6 oktober 2025 @ 20:53:20 #200
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218955021
Ik hoor en lees veel over migratie, bevolkingsgroei enzovoorts. Ik lees alleen bar weinig over mobiliteit en de betaalbaarheid daar van.

Dit zeg ik omdat ik vanuit mijn werkveld al te maken heb met steeds meer congestie op de weg. Er staan steeds meer, langere files op de meest rare tijdstippen en plekken in het land. Dat kan zo niet doorgaan, want voor je het weet gaan we Duitsland achterna. Over falende economie gesproken..

Het probleem is ook complexer dan louter "meer asfalt" (waar ik niet zonder meer voorstander voor ben) omdat je geen wegennet kan aanleggen voor de piekuren. Daarnaast worden nu heel veel onnodige kilometers vert3den omdat steeds meer mensen ver weg van hun werk wonen, omdat de woningmarkt een ramp is. Het OV is gewoon geen betaalbaar betrouwbaar alternatief, iets wat buiten randstad nog veel erger is.

Ook qua uitstoot valt er dus nog heel veel laaghangend fruit te plukken
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')