Haha, staat een stad verderop een gloednieuw DC van 35.000 m2 al sinds begin dit jaar leeg. Heb weinig medelijden met de Amerikaanse vastgoedbaasquote:Op zondag 5 oktober 2025 12:41 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad; die DC's heeft men zich overigens schromelijk op overkeken en de nieuwbouw die nu plaatsvindt is letterlijk voor leegstand (tot zo'n 40% van het totaal straks). Over ad-hoc beleid gesproken (tijdens de coronapakketjesboom). Nu worden die verliezen gelukkig grotendeels gedragen door PE en projectontwikkelaars, maar toch.
Dat is echt een walgelijke mythe, Nederlanders doen al het werk, of het nou stront scheppen is op een boerderij, of met weer en wind in de bouw dan wel de vuilnis ophalen dag in dag uit. Waar Nederlanders hun bed niet voor uitkomen is een loon waar je niet van kan leven.quote:Op zondag 5 oktober 2025 13:10 schreef ieniminimuis het volgende:
Weet je wat het is?
De gemiddelde Nederlander voelt zich te goed voor het werk dat de migrant wel doet. Ook al zouden het goed betaalde banen zijn. En hier vallen ook de uitkeringsgerechtigden onder.
De laatste groep is ook de gemiddelde pvv stemmer die niet weet als hun de migrant weg stemt, ze zelf hun pakketjes moeten bezorgen, er schoongemaakt moet worden, hun vlees geslacht moet worden of hun boodschappen in een vrachtwagen geladen moet worden.
Jij kan mooi praten Muis, jups zelf ook mezelf kapot gewerkt in de schoonmaak zodat ik niet in de uitkering hoefde.
Wat de gemiddelde stemmer tegen migratie ook vergeet is dat je een bepaalde groei nodig hebt om het huidige economisch systeem aan de praat te houden.
Daarnaast zijn alle grote problemen die de pvv noemt veroorzaakt door het huidige systeem van: een kip met 2 veren plukken we liever kaal dan een kip met meer veren.
Sociale woningbouw: veel verkoop omdat woningbouw geen geld heeft voor opknappen. Want verhuurdersheffing.
Daarom ook weinig geld voor nieuwbouw.
Gemeenten verkochten hun grond liever aan projectontwikkelaars die voor de juiste winstmarge er liever grotere woningen opzetten.
De schaarste op de woningbouw is veroorzaakte schaarste niet door het aantal migranten, maar door speculatie en gesjoemel door politiek (hallo Stef Blok) en grote investeerders.
Gooi daar regelgeving bij op. En daar heeft u uw tekort.
Mand versie: wat is de oplossing voor alle problemen? Weg stappen van het VVD denken dat Nederland ene gespreid bedje moet zijn voor kapitalisme, investeerders en grote bedrijven.
Mensen op nummer 1 zetten en geld later.
Ze voelen zich niet te goed voor het werk, maar ze zien dat ze met ander werk, wat totaal niet moeilijker of zwaarder is, wel gerust 3k bruto meer per maand kunnen verdienen.quote:Op zondag 5 oktober 2025 13:10 schreef ieniminimuis het volgende:
Weet je wat het is?
De gemiddelde Nederlander voelt zich te goed voor het werk dat de migrant wel doet. Ook al zouden het goed betaalde banen zijn. En hier vallen ook de uitkeringsgerechtigden onder.
De laatste groep is ook de gemiddelde pvv stemmer die niet weet als hun de migrant weg stemt, ze zelf hun pakketjes moeten bezorgen, er schoongemaakt moet worden, hun vlees geslacht moet worden of hun boodschappen in een vrachtwagen geladen moet worden.
Jij kan mooi praten Muis, jups zelf ook mezelf kapot gewerkt in de schoonmaak zodat ik niet in de uitkering hoefde.
Wat de gemiddelde stemmer tegen migratie ook vergeet is dat je een bepaalde groei nodig hebt om het huidige economisch systeem aan de praat te houden.
Daarnaast zijn alle grote problemen die de pvv noemt veroorzaakt door het huidige systeem van: een kip met 2 veren plukken we liever kaal dan een kip met meer veren.
Sociale woningbouw: veel verkoop omdat woningbouw geen geld heeft voor opknappen. Want verhuurdersheffing.
Daarom ook weinig geld voor nieuwbouw.
Gemeenten verkochten hun grond liever aan projectontwikkelaars die voor de juiste winstmarge er liever grotere woningen opzetten.
De schaarste op de woningbouw is veroorzaakte schaarste niet door het aantal migranten, maar door speculatie en gesjoemel door politiek (hallo Stef Blok) en grote investeerders.
Gooi daar regelgeving bij op. En daar heeft u uw tekort.
Mand versie: wat is de oplossing voor alle problemen? Weg stappen van het VVD denken dat Nederland ene gespreid bedje moet zijn voor kapitalisme, investeerders en grote bedrijven.
Mensen op nummer 1 zetten en geld later.
Niet dat ik het er persoonlijk mee eens ben, maar de reden van die constante groei is volgens mij een gewilde groei van het BNP. Wanneer innovatie, investeringen en individuele productiviteit (door bv toegenomen kennis) niet genoeg soelaas bieden om je economie te laten groeien, haal je meer mensen binnen zodat de totale arbeid en daarmee collectieve productiviteit stijgt. En omdat arbeid een vrij onuitputtelijke bron is (itt bv Gronings gas of welk ander schaars goed dan ook), is het importeren van arbeid een relatief makkelijk antwoord op de 'hoe laten we onze economie verder groeien?' vraag.quote:Waarom? Wat is hier het nut van? Waarom is dit begeerlijk?
Concreet: minimumloon omhoog, arbeidsmigranten moeten minstens 1,5 keer minimumloon verdienen, werkgever is verantwoordelijk voor huisvesting en mag daarvoor niet een groot deel van het loon weer in houden, zoals nu gebeurt. Voor echt waardevolle arbeidsmigratie is dit geen enkel probleem, je filtert alleen de laagwaardige arbeid er uit. En als eerste begin al die uitzendbureaus aanpakken.quote:Op zondag 5 oktober 2025 08:49 schreef Hanca het volgende:
De bevolkingstoename is geen probleem, mits die gematigd is. De kans is zelfs aanwezig dat de bevolking binnenkort gaat krimpen:
[ afbeelding ]
Net als de wereldbevolking:
[ afbeelding ]
Maar er is wel iets dat ik aan een deel van de huidige groei zou willen doen. Als je goed kijkt, komt de groei eigenlijk volledig dood arbeidsmigratie. En dat is deels prima, maar we hebben hier ook bedrijven die volledig draaien op lage lonen en slechte woonomstandigheden. In de glastuinbouw, een hoop slachterijen en zo zijn er wel meer. Dat moet gewoon stoppen. Als je bedrijf hier in Nederland niet kan draaien op fatsoenlijke lonen, verplaats je maar naar een ander land of stop je er maar mee.
Concreet: minimumloon omhoog, arbeidsmigranten moeten minstens 1,5 keer minimumloon verdienen, werkgever is verantwoordelijk voor huisvesting en mag daarvoor niet een groot deel van het loon weer in houden, zoals nu gebeurt. Voor echt waardevolle arbeidsmigratie is dit geen enkel probleem, je filtert alleen de laagwaardige arbeid er uit. En als eerste begin al die uitzendbureaus aanpakken.
Daarnaast is er nog de groep buitenlandse student die er voor zorgt dat Nederlandse studenten geen kamers kunnen vinden. Daarvoor zou ik een taaltoets introduceren: voor de studie eerst een toets Nederlandse taal. Als je hier komt studeren om hier te werken heb je toch Nederlands nodig om echt te functioneren in de maatschappij, als je hier alleen komt studeren en daarna weer weg bent voeg je niet zo veel toe.
Maar gezien we op veel vlakken uit onze voegen groeien, woningruimte, water, eletctriciteit etc. kunnen we beter onze zinnen op iets anders zetten dan die voortdurende bevolkingsgroei. Veel harder investeren in onderwijs bijvoorbeeld, zeker nu Europa meer op eigen poten wil staan is hier een grote kans voor Nederland. We hebben al mooie dingen als ASML, zulke bedrijven moeten we koesteren niet die ongein met laaggeschoold werk als asperges steken of dozen schuiven in eoa distributiecentrum.quote:Op zondag 5 oktober 2025 13:16 schreef probeer het volgende:
[..]
Niet dat ik het er persoonlijk mee eens ben, maar de reden van die constante groei is volgens mij een nagejaagde groei van het BNP. Wanneer innovatie, investeringen en individuele productiviteit (door bv toegenomen kennis) niet genoeg soelaas bieden om je economie te laten groeien, haal je meer mensen binnen zodat de totale arbeid en daarmee collectieve productiviteit stijgt. En omdat arbeid een vrij onuitputtelijke bron is (itt bv Gronings gas of welk ander schaars goed dan ook), is het importeren van arbeid een relatief makkelijk antwoord op de 'hoe laten we onze economie verder groeien?' vraag.
Zie mijn toevoeging:quote:Op zondag 5 oktober 2025 13:22 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Maar gezien we op veel vlakken uit onze voegen groeien, woningruimte, water, eletctriciteit etc. kunnen we beter onze zinnen op iets anders zetten dan die voortdurende bevolkingsgroei. Veel harder investeren in onderwijs bijvoorbeeld, zeker nu Europa meer op eigen poten wil staan is hier een grote kans voor Nederland. We hebben al mooie dingen als ASML, zulke bedrijven moeten we koesteren niet die ongein met laaggeschoold werk als asperges steken of dozen schuiven in eoa distributiecentrum.
En ja, een deel van die economische groei zal toegewijd moeten worden aan groeiende infrastructuur om die bevolkingsgroei bij te benen. Ipv de zakken van aandeelhouders. BNP groei zegt dan ook niets over enige daadwerkelijk toegevoegde waarde aan een samenleving.quote:En tsja, enerzijds moet je als land wel, want relatief gezien achterlopen in groei op andere landen komt bijna neer op achteruitgang. Aan de andere kant .. zie post #54 van FlippingCoin. Als een bedrijf alleen kan overleven op lage-lonen-arbeid dan heeft het imo weinig bestaansrecht. Als een economie alleen kan overleven op geïmporteerde lage-lonen-arbeid ... dan zijn we fucked.
Tada, het belang van innovatie en onderwijs.
Dat zou al beter gaan dan hoe het nu is inderdaad.quote:Op zondag 5 oktober 2025 13:23 schreef probeer het volgende:
[..]
Zie mijn toevoeging:
[..]
En ja, een deel van die economische groei zal toegewijd moeten worden aan groeiende infrastructuur om die bevolkingsgroei bij te benen. Ipv de zakken van aandeelhouders.
Ik stel dus ook niet voor de studies in het Nederlands te geven.quote:Op zondag 5 oktober 2025 12:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat eerste is natuurlijk allang niet meer zo (eerder andersom, zonder Engels kom je niet ver in Nederland). Vóór de studie Nederlands leren is een de facto stop op buitenlandse studenten, tijdens kan natuurlijk wel en er zijn er ook meer dan zat die dat doen (ik ben zelf vrijwilliger bij het Dutch Language Cafe en dat loopt storm). Een bijzonder slecht idee zou het echter wel zijn om volledige studies in het Nederlands te geven, dan loop je echt dertig jaar achter. Alle vaktechnische termen, literatuur en straks je conversaties gaan voor veel studies in het Engels; dan zet je dus ook de Nederlandse studenten op een onoverbrugbare afstand.
Het komt veel voor dat er echt een fors deel van het salaris weer wordt ingeleverd voor huisvesting.quote:Op zondag 5 oktober 2025 13:21 schreef halfway het volgende:
[..]
Concreet: minimumloon omhoog, arbeidsmigranten moeten minstens 1,5 keer minimumloon verdienen, werkgever is verantwoordelijk voor huisvesting en mag daarvoor niet een groot deel van het loon weer in houden, zoals nu gebeurt. Voor echt waardevolle arbeidsmigratie is dit geen enkel probleem, je filtert alleen de laagwaardige arbeid er uit. En als eerste begin al die uitzendbureaus aanpakken.
Hier klopt dus niets van bij ons betalen ze ¤75 per week incl internet, meubilair Gas licht en water.
8 personen in een luxe goed onderhouden bungalow.
Geen kinderen maken omdat de overheid het zegt, misschien niet direct nee. Al zou het wel een stuk eerlijker zijn als de boodschap zo zou worden gecommuniceerd: Jongens, we maken te weinig kinderen. Dit kan zo niet langer want we gaan er financieel aan. Dus, ofwel pomp er wat extra kinderen uit en hier is een financiele beloning, of en dat is het alternatief, we importeren lekker veel jonge moslimmannen. Kies maar!quote:Op zondag 5 oktober 2025 12:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou in principe zegt men dat wel, maar men luistert er niet echt naar. Sowieso gaan Nederlanders geen kinderen maken omdat de overheid het zegt.
En we hoeven niet per se tot het oneindige te groeien. Maar je wilt een bepaalde balans bereiken waarbij de vergrijzing minder scherp wordt.
Overigens kan een deel van de migratie voorkomen worden door bepaalde economische activiteiten ons land uit te dirigeren. Alleen als je daarvoor pleit krijg je ook vooral scheldpartijen uit de rechtse hoek.
De vleesdiscussie ga ik nu niet weer aan.quote:Op zondag 5 oktober 2025 12:01 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Bevolkingskrimp en vergrijzing lijkt me onwenselijk ja. (zie Japan, zie grote delen van Frankrijk of Spanje). En als die 20 miljoen mensen een beetje minder vlees en zuivel consumeren is er ruimte zat
Het is gewoon hét grootste vraagstuk van onze tijd en daar zouden alle partijen een open en eerlijk antwoord op moeten hebben.quote:Op zondag 5 oktober 2025 12:40 schreef Marsenal het volgende:
Leuk eigenlijk. In de eerste zin in de OP staat dat TS een stigmatiserende discussie wilt voorkomen, en daarna neemt ie even 'de linkse stemmer' apart om een paar van de moeilijkste vraagstukken van onze tijd tegen aan te slingeren, en vergeet hij ook even dat de linkse partijen niet hetzelfde zijn als de linkse stemmer.
Ik stem altijd links, maar dat betekent niet dat er ook maar één linkse partij is die dezelfde standpunten heeft als ik in dit onderwerp.
Welke partijen? En zijn dat niet partijen die alléén willen stoppen met asielmigratie (en vooruit, ook studiemigratie)?quote:Op zondag 5 oktober 2025 14:47 schreef matigeuser het volgende:
Er zijn nou eenmaal partijen die morgen willen stoppen met de immigratie en de rest wil dat niet.
Tja maar in 1950 vond men ook al dat het hier stervens druk was met 6 miljoen mensen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 23:53 schreef antweerkie het volgende:
Het valt ook niet uit te leggen.
Uit het PvdA programma :
Gematigde groei. In navolging van de Staatscommissie Demografische Ontwikkeling kiezen we voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de bevolking
Waarom zou je een groei van de bevolking willen als het al stervensdruk is hier? Het lost niks op en brengt alleen meer problemen met zich mee.
Voer echt sociaal beleid, stop die migratiewaanzin en stuur aan op emigratie.
Heb het partijprogramma niet helemaal doorgelezen, maar dit kwam ik wel tegen:quote:Op zondag 5 oktober 2025 14:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Welke partijen? En zijn dat niet partijen die alléén willen stoppen met asielmigratie (en vooruit, ook studiemigratie)?
Zo heeft het PVV programma het geen enkele keer over arbeidsmigratie.
Tsja ..
Haha vind je dit zelf nou een goed argument?quote:Op zondag 5 oktober 2025 14:51 schreef 111210 het volgende:
[..]
Tja maar in 1950 vond men ook al dat het hier stervens druk was met 6 miljoen mensen.
Dus dat zullen we hier altijd roepen.
Tsja, heel eerlijk .. en dat ligt ws ook deels aan mij hoor ... ik geloof neoliberalen (VVD, D66, en in ietwat mindere mate ook gewoon FvD PVV en JA21) gewoon niet als ze aangeven minder arbeidsmigratie te willen. Het strookt niet met hoe ze de afgelopen 50 jaar gehandeld hebben, en wellicht belangrijker, het strookt niet met hun economische opvattingen en idealen.quote:Op zondag 5 oktober 2025 15:09 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Heb het partijprogramma niet helemaal doorgelezen, maar dit kwam ik wel tegen:
https://www.ad.nl/westlan(...)e-gevolgen~a6e26f37/
Het FvD wil overigens wel degelijk enorm minderen met arbeidsmigratie een zogeheten 'green card' systeem invoeren zodat we alleen nog aantonbare high skilled immigrants hiernaar toe halen. En tijdelijk.
Met asielmigratie stoppen heb je overigens wel al een groot deel van het probleem gewonnen. Dat zijn er toch 50.000 per jaar!
We hebben inderdaad in principe ook zeker ruimte voor 25 miljoen mensen, zeker nu steeds meer mensen thuis werken (minder kantoren) en thuis winkelen (minder winkelcentra). We hebben dan alleen niet ook nog de ruimte om 's werelds grootste vleesexporteur te zijn.quote:Op zondag 5 oktober 2025 14:51 schreef 111210 het volgende:
[..]
Tja maar in 1950 vond men ook al dat het hier stervens druk was met 6 miljoen mensen.
Dus dat zullen we hier altijd roepen.
Ik geloof er ook geen zak van.quote:Op zondag 5 oktober 2025 15:13 schreef probeer het volgende:
[..]
Tsja, heel eerlijk .. en dat ligt ws ook deels aan mij hoor ... ik geloof neoliberalen (VVD, D66, en in ietwat mindere mate ook gewoon FvD PVV en JA21) gewoon niet als ze aangeven minder arbeidsmigratie te willen. Het strookt niet met hoe ze de afgelopen 50 jaar gehandeld hebben, en wellicht belangrijker, het strookt niet met hun economische opvattingen en idealen.
Zo steekt de VVD flink van wal over strengere arbeidsmigratie op pagina 72 van hun programma. Maar als het puntje bij paaltje komt horen we al jarenlang hetzelfde; regulering en naleving laten we aan de sector.
Tja wat is druk, het dorp waar ik woon verdwijnen scholen omdat er te weinig kinderen zijn, verdwijnen winkels omdat er geen mensen meer komen.quote:Op zondag 5 oktober 2025 15:11 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Haha vind je dit zelf nou een goed argument?
En als we straks 25 miljoen mensen in Nederland hebben, is het dan wel druk? Of 'in 20505 vonden mensen het ook al druk met 22 miljoen mensen dus'
Er komt toch ooit een punt dat het wel 'druk' is of niet dan? Dat punt is overigens al lang bereikt. Een jong gezin met modaal inkomen kan al geen huis meer kopen. Je kunt al niet meer de weg op zonder in de file te staan. En je kunt al geen afspraak meer maken in het ziekenhuis binnen een paar weken.
De problemen als maar naar voren blijven schuiven is waanzin.
We hebben qua grond inderdaad de potentie voor ruimte voor 25 miljoen mensen, plus nog meer én gezondere natuur dan we nu hebben.quote:Op zondag 5 oktober 2025 15:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
We hebben inderdaad in principe ook zeker ruimte voor 25 miljoen mensen, zeker nu steeds meer mensen thuis werken (minder kantoren) en thuis winkelen (minder winkelcentra). We hebben dan alleen niet ook nog de ruimte om 's werelds grootste vleesexporteur te zijn.
Maarja, drie keer raden uit welke landen die mensen dan weer moeten komenquote:Op zondag 5 oktober 2025 16:33 schreef probeer het volgende:
[..]
We hebben qua grond inderdaad de potentie voor ruimte voor 25 miljoen mensen, plus nog meer én gezondere natuur dan we nu hebben.
Maar zoals het er nu voor staat zullen we toch eerst flink moeten investeren in de middelen om die potentie te benutten. De bouwsector zal flink op moeten schalen, en dan niet alleen voor woningen maar ook bedrijvigheid en bovenal infrastructuur en openbare instellingen. En dan moeten die openbare instellingen ook nog eens meegroeien met de bevolkingstoename.
Allemaal zaken die bij onze huidige groei al flink onder druk staan en/of met grote tekorten kampen.
En ik heb soms het idee dat wanneer mensen het hebben over 'de ruimte voor bevolkingsgroei', sommigen meer letterlijk over de potentieel beschikbare vierkante kilometers grond spreken, en anderen 'de ruimte' breder trekken en ook die tweede alinea flink meewegen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |