Hij mag het zelf ook beantwoorden.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 07:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Heel simpel. Dat komt van de "greater fool" die een nog hogere prijs voor een bitcoin betaalt dan dat je er zelf voor betaald hebt.
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Greater_fool_theory
quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 02:11 schreef ayasesan het volgende:
[..]
Dat lukt niet bepaald. Het is een leugen die je wordt voorgeschoteld. Kijk maar naar de prijsstijgingen van alles dat belangrijk is. Dat komt (mede, of vooral) door geldcreatie.
Crypto is troep, bitcoin is dat nietHet meest stabiele geldsysteem dat de mensheid ooit heeft gekend.
Duidelijke openbare regels, niemand kan valsspelen en niemand kan geld bijdrukken. Het is duidelijk wat de spelregels zijn, duidelijk wat de oplage is.
Overigens prima dat de overheid geen bitcoin gaat kopen. Die zouden daar toch niet mee om kunnen gaan.
Alleen is er bij Bitcoin iets anders aan de hand, er is kunstmatige schaarste ingebouwd, daarnaast gaat the Greater Fool bij Bitcoin veel minder op omdat je inmiddels wel mag zeggen dat de Hype eruit is, en je ook kunt stellen dat de tegenwaarde om een Bitcoin te produceren reëel is, kijk heb je een aandeel dat 150X de omzet doet, dan kun je stellen dat het een Greater Fool Mechanisme is, bij Bitcoin is de huidige waarde ongeveer 2x de productie waarde, waarbij gezegd moet worden dat het opzetten van een Bitcoin Farm nogal een werk is.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 07:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Heel simpel. Dat komt van de "greater fool" die een nog hogere prijs voor een bitcoin betaalt dan dat je er zelf voor betaald hebt.
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Greater_fool_theory
Deze nomineer ik voor de domste opmerking over Bitcoin ooit, gefeliciteerd, maar als je het niet met me eens bent, het staat je geheel vrij om Bitcoin te forken en aan te passen aan jouw wensen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 00:34 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het probleem met de bitcoin is, dat als de bitcoin ooit in de problemen komt, er geen organisatie is met een president die kan zeggen: "Within our mandate, we are ready to do whatever it takes to preserve the bitcoin. And believe me, it will be enough.", en dat dan ook waar kan maken.
Nou vertel eens, waar komt dat geld vandaan dat je met goud verdient?quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 07:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou vertel eens, waar komt dat geld vandaan dat je met bitcoins verdient?
Als je wilt kun je het staken, net zoals dat jij rente krijgt op je Eurotjes op je bank, of in een 10 jaars obligatie op een staatslening.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 07:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou vertel eens, waar komt dat geld vandaan dat je met bitcoins verdient?
Dat is juist niet het probleem met bitcoin, dan heb je het echt niet begrepen. En daar wil ik echt de nadruk op leggen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 00:34 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het probleem met de bitcoin is, dat als de bitcoin ooit in de problemen komt, er geen organisatie is met een president die kan zeggen: "Within our mandate, we are ready to do whatever it takes to preserve the bitcoin. And believe me, it will be enough.", en dat dan ook waar kan maken.
Je kan bitcoin inderdaad prima inzetten als collateral, zoals we nu ook met bijvoorbeeld vastgoed doen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 10:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als je wilt kun je het staken, net zoals dat jij rente krijgt op je Eurotjes op je bank, of in een 10 jaars obligatie op een staatslening.
Ik denk dat je hier helemaal gelijk mee hebt.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 02:11 schreef ayasesan het volgende:
Overigens prima dat de overheid geen bitcoin gaat kopen. Die zouden daar toch niet mee om kunnen gaan.
Oh gaat de koers WEER inzakken? Nou zou zeggen pak je kans en ga short als je dat zo zeker weet.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik denk dat je hier helemaal gelijk mee hebt.
De overheid zou de "greatest fool" worden die bitcoin koopt voor de hoogste koers voordat de koers inzakt.
Ook dat komt van de "greater fool" die bereid is om een hogere prijs te betalen dan je zelf hebt betaald. De goudprijs is de afgelopen 25 jaar enorm gestegen. Dat moet een keer inzakken.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 10:39 schreef Zorro het volgende:
Nou vertel eens, waar komt dat geld vandaan dat je met goud verdient?
99.9% van dat soort coins zijn geen crypto, het feit dat het bijvoorbeeld niet decentraal is betekent al dat het niet voldoet aan de eigenschappen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 10:58 schreef spectrumanalyser het volgende:
Shitcoin en fartcoin gaan het helemaal worden. Kijk maar naar het Hawk Tuah meisje met haar eigen meme-coin. Dat is voor minstens 1 iemand een groot succes geworden.
En als FvD een plan heeft om geld te verdienen, waarom zouden we dan twijfel moeten hebben?
Het is helemaal niet enorm gestegen, fiat is veel minder waard geworden, dat zie je bijvoorbeeld ook in huizenprijzen, echt mensen zijn te dom om het concept van geldinflatie te begrijpen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ook dat komt van de "greater fool" die bereid is om een hogere prijs te betalen dan je zelf hebt betaald. De goudprijs is de afgelopen 25 jaar enorm gestegen. Dat moet een keer inzakken.
Kijk hier weer zo een schreeuwerd die Bitcoin niet begrepen heeft.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:05 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tot op heden nog geen enkele reden gezien waarom je ook maar een euro in crypto zou investeren. Het is een piramidespel.
Mensen die in crypto hebben geīnvesteerd zijn de enige die positief over crypto spreken. Want de enige manier waardoor crypto meer waard word, is dat als ze anderen overhalen om ook in crypto te investeren. Een piramidespel dus.
Je kunt je ook nog afvragen of het moreel verantwoord is, aangezien criminelen zoals FvD-leden dolblij zijn met cryptocurrency vanwege de anonimiteit.
De prijzen van huizen zijn in die periode wel extreem veel gestegen. Dat gaat ook een keer instorten.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:04 schreef raptorix het volgende:
Het is helemaal niet enorm gestegen, fiat is veel minder waard geworden, dat zie je bijvoorbeeld ook in huizenprijzen, echt mensen zijn te dom om het concept van geldinflatie te begrijpen.
Ojee, straks is mijn al afbetaalde appartement 0 euro waard, gelukkig heb ik dan nog wel een dak boven mijn hoofd.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:09 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
De prijzen van huizen zijn in die periode wel extreem veel gestegen. Dat gaat ook een keer instorten.
Vertel eens wat voor nuttigs men met jouw geld doet wat je in crypto hebt gestopt.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Kijk hier weer zo een schreeuwerd die Bitcoin niet begrepen heeft.
Store of value om maar eens wat te noemen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Vertel eens wat voor nuttigs men met jouw geld doet wat je in crypto hebt gestopt.
De belastingdienst kan real time op de Bitcoin Ledger zien hoeveel Crypto ik zie, en anders krijgen ze het wel via het bedrijf wat mijn Bitcoin aanhoud.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:15 schreef spectrumanalyser het volgende:
Lekker al je spaarcentjes in crypto, zodat de belastingdienst je vermogen niet ziet.
Dat klinkt makkelijker dan het is, anno 2025.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:15 schreef spectrumanalyser het volgende:
Lekker al je spaarcentjes in crypto, zodat de belastingdienst je vermogen niet ziet.
Daarnaast is elke transactie boven de 15K een direct melding in het FIU register.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat klinkt makkelijker dan het is, anno 2025.
Je bank monitort je grote aan- en verkopen, alle legale exchanges voldoen aan wet- en regelgeving omtrent witwassen.
Als het je al lukt om bitcoin "zwart" te kopen, zit je alsnog met de uitleg waar je vermogen vandaan komt als je het verkoopt.
Ik geeft het al sinds het begin op als vermogen en dat is achteraf, met die steeds strengere regelgeving, een slimme zet geweest.
Wat ze (wie zijn ze?) met het geld doen wat ik in crypto heb gestopt, weet ik niet.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Vertel eens wat voor nuttigs men met jouw geld doet wat je in crypto hebt gestopt.
Je kan er vanuit gaan dat het maskeren voor de belastingdienst als pluspunt word gezien voor crypto. Linke soep, inderdaad.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat klinkt makkelijker dan het is, anno 2025.
Je bank monitort je grote aan- en verkopen, alle legale exchanges voldoen aan wet- en regelgeving omtrent witwassen.
Als het je al lukt om bitcoin "zwart" te kopen, zit je alsnog met de uitleg waar je vermogen vandaan komt als je het verkoopt.
Ik geeft het al sinds het begin op als vermogen en dat is achteraf, met die steeds strengere regelgeving, een slimme zet geweest.
En het volgende riedeltje is waarschijnlijk dat Bitcoin massaal door criminelen word gebruikt?quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Je kan er vanuit gaan dat het maskeren voor de belastingdienst als pluspunt word gezien voor crypto. Linke soep, inderdaad.
En sommige landen gebruiken Bitcoin om sancties te omzeilen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:30 schreef raptorix het volgende:
En het volgende riedeltje is waarschijnlijk dat Bitcoin massaal door criminelen word gebruikt?
Ja en sommige mensen gebruiken Bitcoin om mensen te ondersteunen in een dictatoriaal regime of een land met een falend banksysteem, mensen vergeten voor het gemak even dat het merendeel van de mensen in zo een situatie zitten en denken dat we allemaal de luxe hebben van een relatief goed geldsysteem en relatief stabiele munt.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
En sommige landen gebruiken Bitcoin om sancties te omzeilen.
Oh, ik wel. Daarom ben ik al sinds m'n 41e met pensioen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:05 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tot op heden nog geen enkele reden gezien waarom je ook maar een euro in crypto zou investeren.
Ik zou dan eerst de definitie van een "piramidespel" eens opzoeken.quote:Het is een piramidespel.
Ook toen ik amper tot geen bitcoin had, was ik positief over bitcoin. En nee, geen piramidespel, zoals eerder uitgelegd.quote:Mensen die in crypto hebben geīnvesteerd zijn de enige die positief over crypto spreken. Want de enige manier waardoor crypto meer waard word, is dat als ze anderen overhalen om ook in crypto te investeren. Een piramidespel dus.
Bitcoin is niet anoniem, iedere transactie sinds het genesisblock van 3 januari 2009 staat nog steeds openbaar inzichtelijk op de blockchain. Dat je niet automatisch een koppeling hebt tussen een adres en persoon maakt het op zich enigszins anoniem maar aangezien je ergens in het proces de bitcoin zal willen aan- of verkopen komt die koppeling er vanzelf.quote:Je kunt je ook nog afvragen of het moreel verantwoord is, aangezien criminelen zoals FvD-leden dolblij zijn met cryptocurrency vanwege de anonimiteit.
Maskeren voor de belastingdienst lukt alleen als je de rest van je geldstromen ook al maskeert voor de belastingdienst.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Je kan er vanuit gaan dat het maskeren voor de belastingdienst als pluspunt word gezien voor crypto. Linke soep, inderdaad.
Ik zou ook nooit iemand voorstellen om z'n hele vermogen in bitcoin te stoppen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:32 schreef phpmystyle het volgende:
Misschien is een klein beetje bitcoin opbouwen geen slecht idee. Maar dat zou niet de overhand moeten krijgen.
Sowieso vind ik het gelonk van al die alternatieve podcasts naar goud en btc wat overrated.
Eens. Maar wat je beschrijft is op micro/individueel niveau. En ik ben het eens.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zou ook nooit iemand voorstellen om z'n hele vermogen in bitcoin te stoppen.
Afhankelijk van je leeftijd zou ik maximaal 5-25% aanhouden (meer als je jong bent, minder als je oud bent).
De rest mooi in ETF's.
Ik hoop dat m'n pensioenfonds wat met bitcoin gaat doen, max 5% per jaar in investeren.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eens. Maar wat je beschrijft is op micro/individueel niveau. En ik ben het eens.
Op staats of macroniveau zou ik liever investeringen zien in land/mijnen die gebruikt kunnen worden voor de delving en productie van grondstoffen. Of het bouwen van fabrieken waarmee je spullen maakt.
Dat extreme gegeil op goud en btc vanuit al die podcasts begrijp ik niet zo.
Misschien is er toch een tekort aan "greater fools" ?quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:38 schreef phpmystyle het volgende:
Dat extreme gegeil op goud en btc vanuit al die podcasts begrijp ik niet zo.
Zoals voor Euro en Dollar muntjes?quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:41 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Misschien is er toch een tekort aan "greater fools" ?
Kijk, wat je allemaal zegt hier moet je natuurlijk zelf weten.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:41 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Misschien is er toch een tekort aan "greater fools" ?
Ironisch genoeg is de hele Tulpenmanie juist ontstaan op financiële derivaten vergelijkbaar met die van de Hypotheekcrisis een decennium terug, dat mensen het juist bitcoin vergelijken met de tulpenmanie noem ik altijd nogal onwetend. Ik vind het prima, maar over 20 jaar zijn dit doorgaans de mensen op verjaardagen roepen: Had ik maar.....quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kijk, wat je allemaal zegt hier moet je natuurlijk zelf weten.
Maar ik hoor dat gelul over "greater fools", "tulpenmanie", "piramidespellen" en "het gaat naar nul" al sinds ik in 2011 met bitcoin begon.
Het zijn nu niet echt bepaald originele argumenten en ook vaak genoeg besproken.
Klopt, die crisis komen niet door crypto.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ironisch genoeg is de hele Tulpenmanie juist ontstaan op financiële derivaten vergelijkbaar met die van de Hypotheekcrisis een decennium terug, dat mensen het juist bitcoin vergelijken met de tulpenmanie noem ik altijd nogal onwetend. Ik vind het prima, maar over 20 jaar zijn dit doorgaans de mensen op verjaardagen roepen: Had ik maar.....
Ik vind het ook altijd bijzonder dat dit soort mensen zich heel druk maken over geld, bijvoorbeeld als het over inkomen, sparen of belasting gaat, maar dat ze niet even 2 avondjes hun tijd nemen om in te lezen/kijken hoe het geldsysteem werkt, ze hebben echt geen flauw benul.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, die crisis komen niet door crypto.
Als ik me ooit iets had aangetrokken van de "adviezen" van Kip_Frites_Appelmoes, spectrumanalyser of andere mensen die de afgelopen 16 jaar iets te melden hadden over bitcoin, dan was ik nu nog aan het werk geweest voor m'n geld.
Gewoon eigen plan trekken.
Bitcoin.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 13:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
Fijn dat hier mensen succesvol zijn met crypto.
Als je ooit ergens in het verleden bitcoin hebt gekocht en gehouden, sta je nu op winst of minstens weer op je aankoopbedrag.quote:De verhalen van mensen die minder leuke ervaringen hebben met crypto worden gekgenoeg minder gedeeld.
Je hoeft het ook niemand aan te raden.quote:Tuurlijk zijn we allemaal volwassen en je mag het helemaal zelf weten wat je met je geld doet, maar ik raad het niemand aan. Geen euro. En meer zal ik niet posten in dit topic. Fijn weekend.
Het zal nu ongeveer 8,5 tot 120x meer waard zijn dan toen, hangt wat af van de maand waar je het kocht, als het echt 8 jaar geleden is.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 13:51 schreef 215 het volgende:
Naar aanleiding van dit topic ben ik gaan zoeken en kom er dus achter dat ik ooit iets bitcoin aangekocht heb. Ik weet mijn inlognaam(email), mijn wachtwoord en het walletnummer. Echter heb ik geen flauw idee bij wie ik dat ooit heb gekocht.
Waarschijnlijk een jaar of acht geleden en het zal wel 25 of 50 euro zijn geweest.
Tot welke waarde zou dit nu dan gestegen zijn en als het de moeite is kan ik dan ergens een lijst met wallethouders/aanbieders of zo vinden?
Het zou dus $200 tot $6.000 waard zijn, ook afhankelijk van inleg.quote:Bitcoins started 2017 at $998.33 and grew 14x to finish the year at $14,156.40
18-11-2017 aan het eind van de middag zie ik nu net. Verder geen echte info.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 13:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het zal nu ongeveer 8,5 tot 120x meer waard zijn dan toen, hangt wat af van de maand waar je het kocht, als het echt 8 jaar geleden is.
[..]
Het zou dus $200 tot $6.000 waard zijn, ook afhankelijk van inleg.
Prijs was toen $7,700 ongeveer.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 13:58 schreef 215 het volgende:
1
[..]
18-11-2017 aan het eind van de middag zie ik nu net. Verder geen echte info.
Dat lijkt erg indrukwekkend maar als ik er al 50 Euro in heb gestopt dan is het nog steeds geen duizend euro geworden. Ik denk dat dit een zoektocht voor mijn erfgenamen gaat worden dan als ze er zin in hebben.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Prijs was toen $7,700 ongeveer.
Het is dan zo'n 15,6x gestegen sindsdien.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |