abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218803530
Niet echt een onderwerp om dagelijks mee bezig te zijn, maar ik denk dat het toch eens tijd wordt dat ik een testament laat opstellen en, naar het schijnt verplicht, vastleggen bij de notaris.

Ik ben niet rijk en al helemaal niet liquide, maar mijn geld hoeft ook weer niet te vervallen aan de staat als ik onder een bus loop. Mijn vermogen tikt zo rond de vier ton aan, inclusief 75k aan pensioenbeleggen. De rest zit allemaal vast of semi-vast in crowdfunding, private equity, vastgoedfondsen en venture capital. Geen schulden. Bankrekening is 0, alles gaat eind van de maand één of andere belegging in en als ik onvoorzien geld nodig heb, heb ik een klein beleggingspotje bij Peaks om uit te putten.

Geen kinderen, niet getrouwd, geen geregistreerd partnerschap, wel vaste vriendin aan wie ik het meeste zou willen nalaten. Liefst ook wat aan wat goede doelen, maar dat wordt met illiquide bezittingen wat lastig lijkt me. Wel een halfbroer en een halfzus met wie ik geen contact mee heb en die ook niets hoeven te krijgen. Voor de rest geen enkele familie meer (levend).

Any tips and tricks voordat ik dan wel naar een notaris ga, dan wel het goedkoper online regel? Do's and don'ts?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218803555
Heb je een samenlevingscontract met je vriendin? Dat is in elk geval voor de erfbelasting wel handig.

Anders betaald ze 30-40% boven de 3K oid
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
  donderdag 18 september 2025 @ 14:37:16 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218803559
Koophuis? Samenwonend?
The love you take is equal to the love you make.
pi_218803569
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2025 14:37 schreef Lienekien het volgende:
Koophuis? Samenwonend?
Nee, nee, en (dus) ook geen samenlevingscontract als antwoord op de vraag boven je. De facto wonen we wel "samen" in de zin dat we altijd bij elkaar zijn, maar zij heeft haar eigen koopwoning en ik een huurhuis.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218803573
Een loterij opzetten. Winnaar krijgt jouw geld en bezitting....

Of je geeft alles aan goed doel en rest van de familie niets.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_218803589
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 14:38 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, nee, en (dus) ook geen samenlevingscontract als antwoord op de vraag boven je. De facto wonen we wel "samen" in de zin dat we altijd bij elkaar zijn, maar zij heeft haar eigen koopwoning en ik een huurhuis.
Dan wordt je in elk geval sponsor van de staat.

quote:
Samenwoners zonder notarieel samenlevingscontract zijn voor de successiewet namelijk soms wel en soms geen partners. Als zij wel partners zijn, geldt een vrijstelling voor de erfbelasting van ¤ 650.913 en als zij geen partners zijn bedraagt de vrijstelling slechts ¤ 2.173.

https://erfbelasting.nl/b(...)%20%E2%82%AC%202.173.
  donderdag 18 september 2025 @ 14:46:02 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218803617
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 14:38 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat mij een punt lijkt, is dat je nu het meeste wil nalaten aan je huidige vaste vriendin, maar wat te doen als deze relatie uitgaat? Dan zou je je testament weer moeten wijzigen.

Voor een samenlevingscontract moet je daadwerkelijk samenwonen. Voor een geregistreerd partnerschap niet.

Ben benieuwd wat een notaris hierin zou adviseren.
pi_218803628
quote:
7s.gif Op donderdag 18 september 2025 14:32 schreef nostra het volgende:
Any tips and tricks voordat ik dan wel naar een notaris ga, dan wel het goedkoper online regel?
Hoe denk je het online te regelen dan? Notaris is verplicht voor een testament en een online notaris zou ik niet aan beginnen in jou geval.

400k (plus plus plus) zou ik trouwens niet "niet rijk" noemen.
Colleziono francobolli di bambini
pi_218803714
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2025 14:46 schreef Lienekien het volgende:
Wat mij een punt lijkt, is dat je nu het meeste wil nalaten aan je huidige vaste vriendin, maar wat te doen als deze relatie uitgaat? Dan zou je je testament weer moeten wijzigen.
Dat is een dingetje ja.
Friedman on Donahue
  donderdag 18 september 2025 @ 15:36:57 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218804089
quote:
7s.gif Op donderdag 18 september 2025 15:01 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is een dingetje ja.
Daar staat tegenover dat je een testament of wijziging daarvan wel kunt betalen.

Het andere punt is voorkomen van veel erfbelasting. Overweeg geregistreerd partnerschap. Volgens mij is het tegenwoordig zo dat je bij uit elkaar gaan houdt wat je had (jij je vermogen, zij haar koophuis).

Mocht zij nou niet haar huis aan jou willen laten, dan kan zij dat dan weer regelen met haar testament.

Misschien eens samen naar de notaris voor advies?
pi_218804112
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2025 15:36 schreef Lienekien het volgende:
Misschien eens samen naar de notaris voor advies?
Daar zal het toch op neerkomen ja. :)
Friedman on Donahue
pi_218804228
quote:
Wel een halfbroer en een halfzus met wie ik geen contact mee heb en die ook niets hoeven te krijgen. Voor de rest geen enkele familie meer (levend).
Vergis je niet wat betreft de familie, want bloedverwanten tot in de zesde graad kunnen bij wettelijke verdeling van je erven.
  donderdag 18 september 2025 @ 16:05:31 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218804249
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 15:59 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Vergis je niet wat betreft de familie, want bloedverwanten tot in de zesde graad kunnen bij wettelijke verdeling van je erven.
Wettelijke verdeling is alleen als er geen testament is.
pi_218804938
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 15:59 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Daarom zou hij ook wel een testament willen denk je niet?
  Moderator donderdag 18 september 2025 @ 18:34:55 #15
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_218805139
Adviesgesprek bij de notaris, ze hebben bij mij/ons de vragen beantwoord en het goed geformuleerd en op papier gezet. Uurtje, waren we weer buiten.
Advies nog vanuit mij, denk gelijk aan een levenstestament. Kon bij ons binnen hetzelfde gesprek, dat ook gelijk geregeld.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_218805884
quote:
Geen kinderen, niet getrouwd, geen geregistreerd partnerschap, wel vaste vriendin aan wie ik het meeste zou willen nalaten. Liefst ook wat aan wat goede doelen, maar dat wordt met illiquide bezittingen wat lastig lijkt me. Wel een halfbroer en een halfzus met wie ik geen contact mee heb en die ook niets hoeven te krijgen.
HAlfbroer en halfzus zijn wel familie. Die moet je dan onterven.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218805891
quote:

Ben benieuwd wat een notaris hierin zou adviseren.
Niets beter of meer dan jij.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218805900
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 14:47 schreef FrancoBolli het volgende:
Notaris is verplicht voor een testament en een online notaris zou ik niet aan beginnen in jou geval.
Want?
pi_218805928
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2025 16:05 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wettelijke verdeling is alleen als er geen testament is.
Dat is nu bij TS zo?
pi_218806062
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 19:43 schreef blomke het volgende:
HAlfbroer en halfzus zijn wel familie. Die moet je dan onterven.
Dit is eigenlijk een beetje de reden waarom ik die opmerking maakte dat bloedverwanten tot in de zesde graad bij wettelijke verdeling erven. Als TS niet wil dat familie van hem erft, dan is het niet voldoende om alleen halfbroer en halfzus te onterven.
pi_218806671
Je kunt prima illiquide middelen aan goede doelen schenken, dan moet je alleen een notaris zoeken die als executeur alles voor de goede doelen liquide wil maken. Kost je natuurlijk wel zijn of haar uurtarief.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218807019
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 19:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Want?
Teveel haken en ogen.
Colleziono francobolli di bambini
  donderdag 18 september 2025 @ 21:12:10 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218807023
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 19:53 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dit is eigenlijk een beetje de reden waarom ik die opmerking maakte dat bloedverwanten tot in de zesde graad bij wettelijke verdeling erven. Als TS niet wil dat familie van hem erft, dan is het niet voldoende om alleen halfbroer en halfzus te onterven.
Dat onterven doe je door een of meer mensen naar je keuze aan te wijzen als je erfgena(a)m(en).

Zo simpel is het.
pi_218807246
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 20:40 schreef Hanca het volgende:
Je kunt prima illiquide middelen aan goede doelen schenken, dan moet je alleen een notaris zoeken die als executeur alles voor de goede doelen liquide wil maken. Kost je natuurlijk wel zijn of haar uurtarief.
Volgens mij heb je daar niet eens een notaris voor nodig. In principe kun je daar iedere willekeurige persoon voor aanwijzen. Dat bespaart weer het uurtarief van de notaris.
pi_218807308
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2025 21:12 schreef Lienekien het volgende:
Dat onterven doe je door een of meer mensen naar je keuze aan te wijzen als je erfgena(a)m(en).

Zo simpel is het.
Dat is een manier om dat te doen. In dit geval zal dat ook de meest voor de hand liggende manier zijn, omdat TS niets aan familie wil nalaten.

Maar in principe kun je in een testament ook erfgenamen uitsluiten zonder actief erfgenamen te benoemen. Dan gaat de erfenis voor de rest volgens de wettelijke verdeling. Daar zou je voor kunnen kiezen als je bijvoorbeeld vier broers/zussen hebt waarvan je er één wil uitsluiten maar je de erfenis wel aan de andere drie wil nalaten.
pi_218807570
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 21:35 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Volgens mij heb je daar niet eens een notaris voor nodig. In principe kun je daar iedere willekeurige persoon voor aanwijzen. Dat bespaart weer het uurtarief van de notaris.
Klopt, maar een notaris doet het voor je, een ander niet zo snel en goede doelen hebben er geen mensen voor.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 18 september 2025 @ 22:21:19 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218807642
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 21:42 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dat is een manier om dat te doen. In dit geval zal dat ook de meest voor de hand liggende manier zijn, omdat TS niets aan familie wil nalaten.

Maar in principe kun je in een testament ook erfgenamen uitsluiten zonder actief erfgenamen te benoemen. Dan gaat de erfenis voor de rest volgens de wettelijke verdeling. Daar zou je voor kunnen kiezen als je bijvoorbeeld vier broers/zussen hebt waarvan je er één wil uitsluiten maar je de erfenis wel aan de andere drie wil nalaten.
Je maakt het echt nodeloos ingewikkeld. Als je een testament hebt, geldt de wettelijke verdeling niet. Klaar.
pi_218807644
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 20:40 schreef Hanca het volgende:
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 22:12 schreef Hanca het volgende:

Klopt, maar een notaris doet het voor je, een ander niet zo snel en goede doelen hebben er geen mensen voor.
Waar haal je die onzin toch steeds vandaan? Iemand kan in z'n testament een executeur aanwijzen, dat kan partner of ieder andere familielid zijn. Of eenieder die je daarin vertrouwd. Wat goede doelen met de uitvoering van een testament van doen hebben, is me een raadsel ...
  donderdag 18 september 2025 @ 22:27:53 #29
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218807690
Je kunt bepaalde goed doelen ook als executeur aanwijzen. Waarschijnlijk alleen als de gehele erfenis naar hen gaat.
pi_218807726
Als je je vermogen aan een goed doel wil nalaten, dan kun je bij testament Ernest Louwes tot executeur benoemen. Die heeft daar ervaring mee.
pi_218807926
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 22:21 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
Waar haal je die onzin toch steeds vandaan? Iemand kan in z'n testament een executeur aanwijzen, dat kan partner of ieder andere familielid zijn. Of eenieder die je daarin vertrouwd. Wat goede doelen met de uitvoering van een testament van doen hebben, is me een raadsel ...
Het ging er om dat iemand aan goede doelen wil schenken. Er zijn een paar grote goede doelen die je dan ook als executeur kunt aanwijzen, als je alles aan hen schenkt. Over het algemeen schenk je aan goede doelen als je geen familie hebt en TS heeft geen familie, dus waarom je daarmee aan komt zetten is me een raadsel. Duidelijk een geval van niet lezen. Mijn ervaring, als ontvangend goed doel, is dat de executeur over het algemeen dan een notaris is en dat die prima illiquide middelen liquide wil maken en daar ging de startpost over.

Lees anders gewoon eens voor je typt.
  vrijdag 19 september 2025 @ 10:23:45 #32
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218809827
Leuk topic.
Maar wel oprechte vraag aan TS.

Waarom alles in beleggingen stoppen:? Is het niet prettiger leven met 50k op de rekening? Dan weet je dat je in principe alles kan doen zoals dure vakanties, of ineens een auto kopen. Je leeft maar een keer, en je hoeft niks na te laten als ik de OP zo lees.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_218818495
Als je zelf al weet hoe je de verdeling wil, kan je het testament (en levenstestament) toch prima online regelen?
Het zijn gewoon standaard tekst blokken en voor het ondertekenen én het registreren in het Centraal Testamenten Register, ga je fysiek langs een notaris + kort gesprekje.
Dat scheelt je in elk geval heel veel geld.
pi_218820083
Ik volg dit even omdat ik een beetje in dubio zit..Geen kinderen,geen familie van mijn kant waar ik iets aan wil nalaten,het enige wat ik wil doen is dat mijn pensioen naar mijn partner gaat. Niet getrouwd en verder nog niks geregeld. Op dit moment is ze al 20+ jaar mijn steun en toeverlaat en dat zal zo blijven. Echter merk ik de laatste tijd dat er iets fout aan het gaan is lichamelijk en wil de zaakjes regelen in het geval dat.

Een testament is niet noodzakelijk om mijn pensioen over te dragen naar haar?
Bezittingen dus wel (Moet via notaris dus)
  zaterdag 20 september 2025 @ 11:00:16 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218820194
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 10:47 schreef Mr-Proper het volgende:
Ik volg dit even omdat ik een beetje in dubio zit..Geen kinderen,geen familie van mijn kant waar ik iets aan wil nalaten,het enige wat ik wil doen is dat mijn pensioen naar mijn partner gaat. Niet getrouwd en verder nog niks geregeld. Op dit moment is ze al 20+ jaar mijn steun en toeverlaat en dat zal zo blijven. Echter merk ik de laatste tijd dat er iets fout aan het gaan is lichamelijk en wil de zaakjes regelen in het geval dat.

Bezittingen dus wel (Moet via notaris dus)
De pensioeninstantie kan je informeren over wat er nodig is om haar recht te geven op partnerpensioen.
pi_218820230
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 11:00 schreef Lienekien het volgende:

[..]
De pensioeninstantie kan je informeren over wat er nodig is om haar recht te geven op partnerpensioen.
Dank je.
En mijn schamele bezittingen moet wel via de notaris dus?
  zaterdag 20 september 2025 @ 11:05:33 #37
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218820252
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 11:03 schreef Mr-Proper het volgende:

[..]
Dank je.
En mijn schamele bezittingen moet wel via de notaris dus?
Als je geen testament hebt, geldt de wettelijke verdeling. En dan valt je vriendin dus buiten de boot.
pi_218820306
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 11:05 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Als je geen testament hebt, geldt de wettelijke verdeling. En dan valt je vriendin dus buiten de boot.
Duidelijk,dank je.
  zaterdag 20 september 2025 @ 11:24:54 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218820440
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 11:10 schreef Mr-Proper het volgende:

[..]
Duidelijk,dank je.
Het zou geen gek idee zijn om te kiezen voor geregistreerd partnerschap. Dan regel je een hoop in een keer.

Als jullie samenwonen kun je de boel ook goed regelen met samenlevingscontract plus testament(en).

Maar dan niet vergeten je vriendin aan te melden voor partnerpensioen/nabestaandenpensioen.
pi_218820499
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 11:24 schreef Lienekien het volgende:
Het zou geen gek idee zijn om te kiezen voor geregistreerd partnerschap. Dan regel je een hoop in een keer.

Als jullie samenwonen kun je de boel ook goed regelen met samenlevingscontract plus testament(en).

Maar dan niet vergeten je vriendin aan te melden voor partnerpensioen/nabestaandenpensioen.
Ja, dat terrein is alleen wat gevoelig. Zij is van origine Pakistaanse, hier gewoon opgegroeid en helemaal verwesterd, maar de familielaag daarboven is nog supertraditioneel. Lang verhaal kort: samenwonen betekent trouwen en trouwen betekent bekeren. En dat laatste is principieel voor mij een no-go. Dus dat moet eerst uit de lucht zijn voordat ik over Nederlandse dingen als geregistreerd partnerschap en dergelijke aan ga komen.
Friedman on Donahue
pi_218820534
Heeft iemand toevallig recent ervaring opgedaan met een testament? Ik vraag mij namelijk af welke gegevens je nodig hebt van degene(n) die je als erfgenaam aanwijst. Of van de te benomen executeur.
Heb je bijvoorbeeld ook een BSN nummer nodig, of is volledige naam + geboorteplaats voldoende?

Ik ben alleenstaand (geen kinderen) en ben e.e.a. aan het voorbereiden. Maar ik heb eigenlijk geen behoefte om bekend te maken aan wie ik zal nalaten - behalve degene die alles zal gaan regelen (wordt tevens executeur).

Ik wil de executeur ook een 'loon' geven voor alle inzet (regelen uitvaart, huis zal verkocht / ontruimd moeten worden etc.) en het bedrag dat daarna onder aan de streep over blijft gaat dan in een procentuele verdeling naar X, Y, Z. Maar welke gegevens heb ik dan nodig van die personen?

Het liefst zou ik aan een aantal (ook alleenstaande) vrienden en bekenden een klein bedrag willen nalaten. Al is dat maar het maximale jaarlijkse vrijgestelde bedrag (is nu geloof ik iets van 2.600 euro per jaar).
Dat lijkt mij gewoon wel leuk: een alleenstaande erft in principe (als/dan) alleen maar van diens beide ouders en niet -ook- van schoonouders, én het leven als alleenstaande met maar 1 maal/persoon 'verdiencapaciteit' is doorgaans duurder. Dus leek mij wel een aardig idee.
Alleen kan je, wanneer je het testament online regelt, geloof ik maar maximaal 5 erfgenamen aanwijzen. Weet iemand dat?
  zaterdag 20 september 2025 @ 11:37:47 #42
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218820545
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 september 2025 11:32 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, dat terrein is alleen wat gevoelig. Zij is van origine Pakistaanse, hier gewoon opgegroeid en helemaal verwesterd, maar de familielaag daarboven is nog supertraditioneel. Lang verhaal kort: samenwonen betekent trouwen en trouwen betekent bekeren. En dat laatste is principieel voor mij een no-go. Dus dat moet eerst uit de lucht zijn voordat ik over Nederlandse dingen als geregistreerd partnerschap en dergelijke aan ga komen.
Als jullie twee op een lijn zitten, dan hoeft verder niemand iets te weten over hoe jullie het geregeld hebben. Alles kan dan verder ook blijven hoe het nu is.
  zaterdag 20 september 2025 @ 11:43:10 #43
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218820586
@Niz BSN is niet nodig. Volledige naam, geboortedatum, geboorteplaats.

Althans, dat vroeg een familielid mij een paar jaar geleden, i.v.m. zijn testament.
pi_218820642
Duidelijke simpele taal wat ik kan begrijpen. Daar hou ik van.

Thnx.
pi_218820672
https://www.degoedkoopstenotaris.nl/

Nee geen binding mee, maar gewoon de ratten ertussen uit filteren :7
pi_218820675
En de partners van de mensen, die een testament overwegen…denken die ook na hoe het een en ander vast te leggen indien…
De partners hebben toch ook wel een baan, een inkomen, familieleden, kinderen en een pensioen.
En wat de gevolgen zijn van een bedrag voor (huur) toeslagen etc indien van toepassing.
pi_218820697
Of dit

https://www.thuisnotaris.nl/testament/

Beantwoord alle vragen
Geen persoonsgegevens nodig
10-15 minuten per persoon
Je kunt overal hulp inroepen
Download gratis je ontwerp
Wil je je testament officieel maken?
Regel direct via ons.
Of, zoek zelf een notaris.
Of, schakel een testamentadviseur in.

Zelf maken, ff bellen met notaris

345 euro en klaar *O*
pi_218821120
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 september 2025 11:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
Of dit

https://www.thuisnotaris.nl/testament/

Beantwoord alle vragen
Geen persoonsgegevens nodig
10-15 minuten per persoon
Je kunt overal hulp inroepen
Download gratis je ontwerp
Wil je je testament officieel maken?
Regel direct via ons.
Of, zoek zelf een notaris.
Of, schakel een testamentadviseur in.

Zelf maken, ff bellen met notaris

345 euro en klaar *O*
Dank! Handige site.
Geeft voor mij niet volledige duidelijkheid, maar de begrippen worden goed uitgelegd en het geeft goed aan waar je tevoren over na moet denken om de juiste keuzes te (kunnen) maken.
Ik ben er meteen mee aan de slag gegaan ; - )
pi_218821438
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 10:47 schreef Mr-Proper het volgende:

Niet getrouwd en verder nog niks geregeld. Op dit moment is ze al 20+ jaar mijn steun en toeverlaat en dat zal zo blijven. Echter merk ik de laatste tijd dat er iets fout aan het gaan is lichamelijk en wil de zaakjes regelen in het geval dat.

Als jij & je vriendin geen geregistreerd partners zijn, geen samenlevingscontract/huwelijk, vraag ik me af of ze überhaupt pensioen krijgt. Testament of niet.
pi_218821464
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 11:53 schreef AnneX het volgende:
En de partners van de mensen, die een testament overwegen…denken die ook na hoe het een en ander vast te leggen indien…
De partners hebben toch ook wel een baan, een inkomen, familieleden, kinderen en een pensioen.
En wat de gevolgen zijn van een bedrag voor (huur) toeslagen etc indien van toepassing.
Wat bedoel je hier nou mee?
pi_218821678
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 13:19 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat bedoel je hier nou mee?
Users (met een partner) willen eenzijdig een testament opmaken. Doen de evt.partners dat ook?
Beter?
pi_218821695
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 13:15 schreef blomke het volgende:
Als jij & je vriendin geen geregistreerd partners zijn, geen samenlevingscontract/huwelijk, vraag ik me af of ze überhaupt pensioen krijgt. Testament of niet.
Sowieso hoog tarief niet verstandig dus
pi_218823534
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 13:37 schreef AnneX het volgende:

Users (met een partner) willen eenzijdig een testament opmaken. Doen de evt.partners dat ook?

Zou het van andere users niet weten ....
pi_218824046
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 13:15 schreef blomke het volgende:

[..]
Lezen. Daar zijn we mee bezig.
pi_218824253
quote:
Lang verhaal kort: samenwonen betekent trouwen en trouwen betekent bekeren. En dat laatste is principieel voor mij een no-go.
Je kan het natuurlijk ook heel pragmatisch benaderen. Als die familie het kan accepteren dat je met haar trouwt als je eerst naar de imam gaat en de shahada uitspreekt, ook al meen je er niets van, waarom zou je dat niet gewoon doen? Ik zou er zelf niet zo moeilijk over doen, zolang ik mijn velletje maar mag houden. Dat zou voor mij dan principieel een no-go zijn.

Als zij of haar familie echt gelovig zou zijn, dan zouden ze zeggen: bekeren doe je voor Allah, niet voor een vrouw.
pi_218824890
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 16:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Je kan het natuurlijk ook heel pragmatisch benaderen. Als die familie het kan accepteren dat je met haar trouwt als je eerst naar de imam gaat en de shahada uitspreekt, ook al meen je er niets van, waarom zou je dat niet gewoon doen?
Dat kan (dat zeggen zij zelf ook). Maar ik heb daar voor mezelf principieel moeite mee en ook richting moslims zelf. Je kan het ook omdraaien: als ze toch weten dat ik er geen kut van meen, why bother?
Friedman on Donahue
pi_218825010
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 september 2025 17:33 schreef nostra het volgende:
Dat kan (dat zeggen zij zelf ook). Maar ik heb daar voor mezelf principieel moeite mee en ook richting moslims zelf. Je kan het ook omdraaien: als ze toch weten dat ik er geen kut van meen, why bother?
Missschien wordt een belangrijk aspect niet uitgesproken.

Ze is Pakistaanse, en Pakistan hanteert de sharia voor het familierecht. En niet-moslim man mag daar dus niet met een moslimdame trouwen. Als je hier in Nederland een burgerlijk huwelijk of geregistreerd partnerschap met haar aan zou gaan, en ze zou een keer naar Pakistan op familiebezoek willen gaan, dan kan ze wellicht problemen krijgen met de Pakistaanse autoriteiten.
pi_218825329
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 17:43 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]

Ze is Pakistaanse, en Pakistan hanteert de sharia voor het familierecht. En niet-moslim man mag daar dus niet met een moslimdame trouwen. Als je hier in Nederland een burgerlijk huwelijk of geregistreerd partnerschap met haar aan zou gaan, en ze zou een keer naar Pakistan op familiebezoek willen gaan, dan kan ze wellicht problemen krijgen met de Pakistaanse autoriteiten.
Really 8)7
pi_218825346
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 18:10 schreef AnneX het volgende:
Really 8)7
Ja, al weet ik niet hoe het precies in elkaar zit.

Maar als je er het fijne van wil weten, dan moet je Shirin Musa vragen, de oprichtster van Femmes for Freedom. Zij is zelf Pakistaanse en weet alles van deze problematiek.
pi_218825368
quote:
7s.gif Op donderdag 18 september 2025 15:01 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is een dingetje ja.
Een notaris zal je ook aanraden om je testament up to date te houden. De mijne heeft een notitie staan in z'n agenda dat hij mij elke 5 jaar opbelt om mij daar aan te herinneren. Dat lijkt me heel normaal.
-nee-
pi_218825377
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 17:43 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]

Klopt, dat is één van de dingen.
Friedman on Donahue
pi_218826434
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 18:16 schreef nostra het volgende:
Klopt, dat is één van de dingen.
Maar ……

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_218826460
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 september 2025 20:10 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Maar ……

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja. Maar ze houdt dus zelf niet van curry's (dieet dit-dat), dus die moet ik bij de schoonfamilie scoren, dat is wel een minpunt.
Friedman on Donahue
pi_218826754
quote:
Voor een samenlevingscontract moet je daadwerkelijk samenwonen. Voor een geregistreerd partnerschap niet.
Deze voorwaarde heb ik nog nooit gehoord. Samenleven en samenwonen zijn niet hetzelfde. Heb je hier een bron bij?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_218826938
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 20:40 schreef baskick het volgende:
Deze voorwaarde heb ik nog nooit gehoord. Samenleven en samenwonen zijn niet hetzelfde. Heb je hier een bron bij?
Het staat op de website van de Belastingdienst.

https://www.belastingdien(...)voor-de-erfbelasting
pi_218827204
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 september 2025 20:12 schreef nostra het volgende:
Ja. Maar ze houdt dus zelf niet van curry's (dieet dit-dat), dus die moet ik bij de schoonfamilie scoren, dat is wel een minpunt.
Blijkbaar overheersen de pluspunten |:)
En kan ze andere dingen heel goed nee niet opschrijven anders gezeik
pi_218827228
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 20:58 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het staat op de website van de Belastingdienst.

https://www.belastingdien(...)voor-de-erfbelasting
Daar staat toch niets over de verplichting samen te wonen om een samenlevingscontract te hebben, of mis ik iets?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_218827255
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 21:24 schreef baskick het volgende:
Daar staat toch niets over de verplichting samen te wonen om een samenlevingscontract te hebben, of mis ik iets?
Jawel. Je moet alleen even de tekst onder "Ik woon samen" uitklappen.

Als een van de voorwaarden om partners te zijn voor de erfbelasting staat daar:
quote:
U staat allebei op hetzelfde adres ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) of een vergelijkbare administratie buiten Nederland.
pi_218827834
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 21:26 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Jawel. Je moet alleen even de tekst onder "Ik woon samen" uitklappen.

Als een van de voorwaarden om partners te zijn voor de erfbelasting staat daar:
[..]

Maar daar ging het niet over. De post waar ik op reageerde stelde dat je moet samenwonen voor een samenlevingscontract:
quote:
Voor een samenlevingscontract moet je daadwerkelijk samenwonen
pi_218829064
quote:

[..]
Heb je het nou over je eigen partner of over die van MrProper?
pi_218829097
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2025 08:22 schreef blomke het volgende:

[..]
Heb je het nou over je eigen partner of over die van MrProper?
Oh, mijn eigen. Zag dat een reactie op een reactie van MrProper was inderdaad, scusi voor de onduidelijkheid.
Friedman on Donahue
pi_218829116
quote:
7s.gif Op zondag 21 september 2025 08:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Oh, mijn eigen. Zag dat een reactie op een reactie van MrProper was inderdaad, scusi voor de onduidelijkheid.
Maakt niet uit, maar ik kon het verhaal niet meer volgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')