Nee, nee, en (dus) ook geen samenlevingscontract als antwoord op de vraag boven je. De facto wonen we wel "samen" in de zin dat we altijd bij elkaar zijn, maar zij heeft haar eigen koopwoning en ik een huurhuis.quote:
Dan wordt je in elk geval sponsor van de staat.quote:Op donderdag 18 september 2025 14:38 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, nee, en (dus) ook geen samenlevingscontract als antwoord op de vraag boven je. De facto wonen we wel "samen" in de zin dat we altijd bij elkaar zijn, maar zij heeft haar eigen koopwoning en ik een huurhuis.
https://erfbelasting.nl/b(...)%20%E2%82%AC%202.173.quote:Samenwoners zonder notarieel samenlevingscontract zijn voor de successiewet namelijk soms wel en soms geen partners. Als zij wel partners zijn, geldt een vrijstelling voor de erfbelasting van ¤ 650.913 en als zij geen partners zijn bedraagt de vrijstelling slechts ¤ 2.173.
Wat mij een punt lijkt, is dat je nu het meeste wil nalaten aan je huidige vaste vriendin, maar wat te doen als deze relatie uitgaat? Dan zou je je testament weer moeten wijzigen.quote:Op donderdag 18 september 2025 14:38 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, nee, en (dus) ook geen samenlevingscontract als antwoord op de vraag boven je. De facto wonen we wel "samen" in de zin dat we altijd bij elkaar zijn, maar zij heeft haar eigen koopwoning en ik een huurhuis.
Hoe denk je het online te regelen dan? Notaris is verplicht voor een testament en een online notaris zou ik niet aan beginnen in jou geval.quote:Op donderdag 18 september 2025 14:32 schreef nostra het volgende:
Any tips and tricks voordat ik dan wel naar een notaris ga, dan wel het goedkoper online regel?
Dat is een dingetje ja.quote:Op donderdag 18 september 2025 14:46 schreef Lienekien het volgende:
Wat mij een punt lijkt, is dat je nu het meeste wil nalaten aan je huidige vaste vriendin, maar wat te doen als deze relatie uitgaat? Dan zou je je testament weer moeten wijzigen.
Daar staat tegenover dat je een testament of wijziging daarvan wel kunt betalen.quote:
Daar zal het toch op neerkomen ja.quote:Op donderdag 18 september 2025 15:36 schreef Lienekien het volgende:
Misschien eens samen naar de notaris voor advies?
Vergis je niet wat betreft de familie, want bloedverwanten tot in de zesde graad kunnen bij wettelijke verdeling van je erven.quote:Op donderdag 18 september 2025 14:32 schreef nostra het volgende:
Wel een halfbroer en een halfzus met wie ik geen contact mee heb en die ook niets hoeven te krijgen. Voor de rest geen enkele familie meer (levend).
Wettelijke verdeling is alleen als er geen testament is.quote:Op donderdag 18 september 2025 15:59 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Vergis je niet wat betreft de familie, want bloedverwanten tot in de zesde graad kunnen bij wettelijke verdeling van je erven.
Daarom zou hij ook wel een testament willen denk je niet?quote:Op donderdag 18 september 2025 15:59 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Vergis je niet wat betreft de familie, want bloedverwanten tot in de zesde graad kunnen bij wettelijke verdeling van je erven.
HAlfbroer en halfzus zijn wel familie. Die moet je dan onterven.quote:Op donderdag 18 september 2025 14:32 schreef nostra het volgende:
Geen kinderen, niet getrouwd, geen geregistreerd partnerschap, wel vaste vriendin aan wie ik het meeste zou willen nalaten. Liefst ook wat aan wat goede doelen, maar dat wordt met illiquide bezittingen wat lastig lijkt me. Wel een halfbroer en een halfzus met wie ik geen contact mee heb en die ook niets hoeven te krijgen.
Niets beter of meer dan jij.quote:Op donderdag 18 september 2025 14:46 schreef Lienekien het volgende:
Ben benieuwd wat een notaris hierin zou adviseren.
Want?quote:Op donderdag 18 september 2025 14:47 schreef FrancoBolli het volgende:
Notaris is verplicht voor een testament en een online notaris zou ik niet aan beginnen in jou geval.
Dat is nu bij TS zo?quote:Op donderdag 18 september 2025 16:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wettelijke verdeling is alleen als er geen testament is.
Dit is eigenlijk een beetje de reden waarom ik die opmerking maakte dat bloedverwanten tot in de zesde graad bij wettelijke verdeling erven. Als TS niet wil dat familie van hem erft, dan is het niet voldoende om alleen halfbroer en halfzus te onterven.quote:Op donderdag 18 september 2025 19:43 schreef blomke het volgende:
HAlfbroer en halfzus zijn wel familie. Die moet je dan onterven.
Dat onterven doe je door een of meer mensen naar je keuze aan te wijzen als je erfgena(a)m(en).quote:Op donderdag 18 september 2025 19:53 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dit is eigenlijk een beetje de reden waarom ik die opmerking maakte dat bloedverwanten tot in de zesde graad bij wettelijke verdeling erven. Als TS niet wil dat familie van hem erft, dan is het niet voldoende om alleen halfbroer en halfzus te onterven.
Volgens mij heb je daar niet eens een notaris voor nodig. In principe kun je daar iedere willekeurige persoon voor aanwijzen. Dat bespaart weer het uurtarief van de notaris.quote:Op donderdag 18 september 2025 20:40 schreef Hanca het volgende:
Je kunt prima illiquide middelen aan goede doelen schenken, dan moet je alleen een notaris zoeken die als executeur alles voor de goede doelen liquide wil maken. Kost je natuurlijk wel zijn of haar uurtarief.
Dat is een manier om dat te doen. In dit geval zal dat ook de meest voor de hand liggende manier zijn, omdat TS niets aan familie wil nalaten.quote:Op donderdag 18 september 2025 21:12 schreef Lienekien het volgende:
Dat onterven doe je door een of meer mensen naar je keuze aan te wijzen als je erfgena(a)m(en).
Zo simpel is het.
Klopt, maar een notaris doet het voor je, een ander niet zo snel en goede doelen hebben er geen mensen voor.quote:Op donderdag 18 september 2025 21:35 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Volgens mij heb je daar niet eens een notaris voor nodig. In principe kun je daar iedere willekeurige persoon voor aanwijzen. Dat bespaart weer het uurtarief van de notaris.
Je maakt het echt nodeloos ingewikkeld. Als je een testament hebt, geldt de wettelijke verdeling niet. Klaar.quote:Op donderdag 18 september 2025 21:42 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dat is een manier om dat te doen. In dit geval zal dat ook de meest voor de hand liggende manier zijn, omdat TS niets aan familie wil nalaten.
Maar in principe kun je in een testament ook erfgenamen uitsluiten zonder actief erfgenamen te benoemen. Dan gaat de erfenis voor de rest volgens de wettelijke verdeling. Daar zou je voor kunnen kiezen als je bijvoorbeeld vier broers/zussen hebt waarvan je er één wil uitsluiten maar je de erfenis wel aan de andere drie wil nalaten.
quote:Op donderdag 18 september 2025 20:40 schreef Hanca het volgende:
Je kunt prima illiquide middelen aan goede doelen schenken, dan moet je alleen een notaris zoeken die als executeur alles voor de goede doelen liquide wil maken. Kost je natuurlijk wel zijn of haar uurtarief.
Waar haal je die onzin toch steeds vandaan? Iemand kan in z'n testament een executeur aanwijzen, dat kan partner of ieder andere familielid zijn. Of eenieder die je daarin vertrouwd. Wat goede doelen met de uitvoering van een testament van doen hebben, is me een raadsel ...quote:Op donderdag 18 september 2025 22:12 schreef Hanca het volgende:
Klopt, maar een notaris doet het voor je, een ander niet zo snel en goede doelen hebben er geen mensen voor.
Het ging er om dat iemand aan goede doelen wil schenken. Er zijn een paar grote goede doelen die je dan ook als executeur kunt aanwijzen, als je alles aan hen schenkt. Over het algemeen schenk je aan goede doelen als je geen familie hebt en TS heeft geen familie, dus waarom je daarmee aan komt zetten is me een raadsel. Duidelijk een geval van niet lezen. Mijn ervaring, als ontvangend goed doel, is dat de executeur over het algemeen dan een notaris is en dat die prima illiquide middelen liquide wil maken en daar ging de startpost over.quote:Op donderdag 18 september 2025 22:21 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Waar haal je die onzin toch steeds vandaan? Iemand kan in z'n testament een executeur aanwijzen, dat kan partner of ieder andere familielid zijn. Of eenieder die je daarin vertrouwd. Wat goede doelen met de uitvoering van een testament van doen hebben, is me een raadsel ...
De pensioeninstantie kan je informeren over wat er nodig is om haar recht te geven op partnerpensioen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 10:47 schreef Mr-Proper het volgende:
Ik volg dit even omdat ik een beetje in dubio zit..Geen kinderen,geen familie van mijn kant waar ik iets aan wil nalaten,het enige wat ik wil doen is dat mijn pensioen naar mijn partner gaat. Niet getrouwd en verder nog niks geregeld. Op dit moment is ze al 20+ jaar mijn steun en toeverlaat en dat zal zo blijven. Echter merk ik de laatste tijd dat er iets fout aan het gaan is lichamelijk en wil de zaakjes regelen in het geval dat.
Een testament is niet noodzakelijk om mijn pensioen over te dragen naar haar?
Bezittingen dus wel (Moet via notaris dus)
Dank je.quote:Op zaterdag 20 september 2025 11:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De pensioeninstantie kan je informeren over wat er nodig is om haar recht te geven op partnerpensioen.
Als je geen testament hebt, geldt de wettelijke verdeling. En dan valt je vriendin dus buiten de boot.quote:Op zaterdag 20 september 2025 11:03 schreef Mr-Proper het volgende:
[..]
Dank je.
En mijn schamele bezittingen moet wel via de notaris dus?
Duidelijk,dank je.quote:Op zaterdag 20 september 2025 11:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je geen testament hebt, geldt de wettelijke verdeling. En dan valt je vriendin dus buiten de boot.
Het zou geen gek idee zijn om te kiezen voor geregistreerd partnerschap. Dan regel je een hoop in een keer.quote:
Ja, dat terrein is alleen wat gevoelig. Zij is van origine Pakistaanse, hier gewoon opgegroeid en helemaal verwesterd, maar de familielaag daarboven is nog supertraditioneel. Lang verhaal kort: samenwonen betekent trouwen en trouwen betekent bekeren. En dat laatste is principieel voor mij een no-go. Dus dat moet eerst uit de lucht zijn voordat ik over Nederlandse dingen als geregistreerd partnerschap en dergelijke aan ga komen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 11:24 schreef Lienekien het volgende:
Het zou geen gek idee zijn om te kiezen voor geregistreerd partnerschap. Dan regel je een hoop in een keer.
Als jullie samenwonen kun je de boel ook goed regelen met samenlevingscontract plus testament(en).
Maar dan niet vergeten je vriendin aan te melden voor partnerpensioen/nabestaandenpensioen.
Als jullie twee op een lijn zitten, dan hoeft verder niemand iets te weten over hoe jullie het geregeld hebben. Alles kan dan verder ook blijven hoe het nu is.quote:Op zaterdag 20 september 2025 11:32 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat terrein is alleen wat gevoelig. Zij is van origine Pakistaanse, hier gewoon opgegroeid en helemaal verwesterd, maar de familielaag daarboven is nog supertraditioneel. Lang verhaal kort: samenwonen betekent trouwen en trouwen betekent bekeren. En dat laatste is principieel voor mij een no-go. Dus dat moet eerst uit de lucht zijn voordat ik over Nederlandse dingen als geregistreerd partnerschap en dergelijke aan ga komen.
Dank! Handige site.quote:Op zaterdag 20 september 2025 11:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
Of dit
https://www.thuisnotaris.nl/testament/
Beantwoord alle vragen
Geen persoonsgegevens nodig
10-15 minuten per persoon
Je kunt overal hulp inroepen
Download gratis je ontwerp
Wil je je testament officieel maken?
Regel direct via ons.
Of, zoek zelf een notaris.
Of, schakel een testamentadviseur in.
Zelf maken, ff bellen met notaris
345 euro en klaar
Als jij & je vriendin geen geregistreerd partners zijn, geen samenlevingscontract/huwelijk, vraag ik me af of ze überhaupt pensioen krijgt. Testament of niet.quote:Op zaterdag 20 september 2025 10:47 schreef Mr-Proper het volgende:
Niet getrouwd en verder nog niks geregeld. Op dit moment is ze al 20+ jaar mijn steun en toeverlaat en dat zal zo blijven. Echter merk ik de laatste tijd dat er iets fout aan het gaan is lichamelijk en wil de zaakjes regelen in het geval dat.
Een testament is niet noodzakelijk om mijn pensioen over te dragen naar haar?
Wat bedoel je hier nou mee?quote:Op zaterdag 20 september 2025 11:53 schreef AnneX het volgende:
En de partners van de mensen, die een testament overwegen…denken die ook na hoe het een en ander vast te leggen indien…
De partners hebben toch ook wel een baan, een inkomen, familieleden, kinderen en een pensioen.
En wat de gevolgen zijn van een bedrag voor (huur) toeslagen etc indien van toepassing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |