abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218803530
Niet echt een onderwerp om dagelijks mee bezig te zijn, maar ik denk dat het toch eens tijd wordt dat ik een testament laat opstellen en, naar het schijnt verplicht, vastleggen bij de notaris.

Ik ben niet rijk en al helemaal niet liquide, maar mijn geld hoeft ook weer niet te vervallen aan de staat als ik onder een bus loop. Mijn vermogen tikt zo rond de vier ton aan, inclusief 75k aan pensioenbeleggen. De rest zit allemaal vast of semi-vast in crowdfunding, private equity, vastgoedfondsen en venture capital. Geen schulden. Bankrekening is 0, alles gaat eind van de maand één of andere belegging in en als ik onvoorzien geld nodig heb, heb ik een klein beleggingspotje bij Peaks om uit te putten.

Geen kinderen, niet getrouwd, geen geregistreerd partnerschap, wel vaste vriendin aan wie ik het meeste zou willen nalaten. Liefst ook wat aan wat goede doelen, maar dat wordt met illiquide bezittingen wat lastig lijkt me. Wel een halfbroer en een halfzus met wie ik geen contact mee heb en die ook niets hoeven te krijgen. Voor de rest geen enkele familie meer (levend).

Any tips and tricks voordat ik dan wel naar een notaris ga, dan wel het goedkoper online regel? Do's and don'ts?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218803555
Heb je een samenlevingscontract met je vriendin? Dat is in elk geval voor de erfbelasting wel handig.

Anders betaald ze 30-40% boven de 3K oid
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
  donderdag 18 september 2025 @ 14:37:16 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218803559
Koophuis? Samenwonend?
The love you take is equal to the love you make.
pi_218803569
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2025 14:37 schreef Lienekien het volgende:
Koophuis? Samenwonend?
Nee, nee, en (dus) ook geen samenlevingscontract als antwoord op de vraag boven je. De facto wonen we wel "samen" in de zin dat we altijd bij elkaar zijn, maar zij heeft haar eigen koopwoning en ik een huurhuis.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218803573
Een loterij opzetten. Winnaar krijgt jouw geld en bezitting....

Of je geeft alles aan goed doel en rest van de familie niets.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_218803589
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 14:38 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, nee, en (dus) ook geen samenlevingscontract als antwoord op de vraag boven je. De facto wonen we wel "samen" in de zin dat we altijd bij elkaar zijn, maar zij heeft haar eigen koopwoning en ik een huurhuis.
Dan wordt je in elk geval sponsor van de staat.

quote:
Samenwoners zonder notarieel samenlevingscontract zijn voor de successiewet namelijk soms wel en soms geen partners. Als zij wel partners zijn, geldt een vrijstelling voor de erfbelasting van ¤ 650.913 en als zij geen partners zijn bedraagt de vrijstelling slechts ¤ 2.173.

https://erfbelasting.nl/b(...)%20%E2%82%AC%202.173.
  donderdag 18 september 2025 @ 14:46:02 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218803617
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 14:38 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat mij een punt lijkt, is dat je nu het meeste wil nalaten aan je huidige vaste vriendin, maar wat te doen als deze relatie uitgaat? Dan zou je je testament weer moeten wijzigen.

Voor een samenlevingscontract moet je daadwerkelijk samenwonen. Voor een geregistreerd partnerschap niet.

Ben benieuwd wat een notaris hierin zou adviseren.
pi_218803628
quote:
7s.gif Op donderdag 18 september 2025 14:32 schreef nostra het volgende:
Any tips and tricks voordat ik dan wel naar een notaris ga, dan wel het goedkoper online regel?
Hoe denk je het online te regelen dan? Notaris is verplicht voor een testament en een online notaris zou ik niet aan beginnen in jou geval.

400k (plus plus plus) zou ik trouwens niet "niet rijk" noemen.
Colleziono francobolli di bambini
pi_218803714
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2025 14:46 schreef Lienekien het volgende:
Wat mij een punt lijkt, is dat je nu het meeste wil nalaten aan je huidige vaste vriendin, maar wat te doen als deze relatie uitgaat? Dan zou je je testament weer moeten wijzigen.
Dat is een dingetje ja.
Friedman on Donahue
  donderdag 18 september 2025 @ 15:36:57 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218804089
quote:
7s.gif Op donderdag 18 september 2025 15:01 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is een dingetje ja.
Daar staat tegenover dat je een testament of wijziging daarvan wel kunt betalen.

Het andere punt is voorkomen van veel erfbelasting. Overweeg geregistreerd partnerschap. Volgens mij is het tegenwoordig zo dat je bij uit elkaar gaan houdt wat je had (jij je vermogen, zij haar koophuis).

Mocht zij nou niet haar huis aan jou willen laten, dan kan zij dat dan weer regelen met haar testament.

Misschien eens samen naar de notaris voor advies?
pi_218804112
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2025 15:36 schreef Lienekien het volgende:
Misschien eens samen naar de notaris voor advies?
Daar zal het toch op neerkomen ja. :)
Friedman on Donahue
pi_218804228
quote:
Wel een halfbroer en een halfzus met wie ik geen contact mee heb en die ook niets hoeven te krijgen. Voor de rest geen enkele familie meer (levend).
Vergis je niet wat betreft de familie, want bloedverwanten tot in de zesde graad kunnen bij wettelijke verdeling van je erven.
  donderdag 18 september 2025 @ 16:05:31 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218804249
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 15:59 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Vergis je niet wat betreft de familie, want bloedverwanten tot in de zesde graad kunnen bij wettelijke verdeling van je erven.
Wettelijke verdeling is alleen als er geen testament is.
pi_218804938
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 15:59 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Daarom zou hij ook wel een testament willen denk je niet?
  Moderator donderdag 18 september 2025 @ 18:34:55 #15
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_218805139
Adviesgesprek bij de notaris, ze hebben bij mij/ons de vragen beantwoord en het goed geformuleerd en op papier gezet. Uurtje, waren we weer buiten.
Advies nog vanuit mij, denk gelijk aan een levenstestament. Kon bij ons binnen hetzelfde gesprek, dat ook gelijk geregeld.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_218805884
quote:
Geen kinderen, niet getrouwd, geen geregistreerd partnerschap, wel vaste vriendin aan wie ik het meeste zou willen nalaten. Liefst ook wat aan wat goede doelen, maar dat wordt met illiquide bezittingen wat lastig lijkt me. Wel een halfbroer en een halfzus met wie ik geen contact mee heb en die ook niets hoeven te krijgen.
HAlfbroer en halfzus zijn wel familie. Die moet je dan onterven.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218805891
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2025 14:46 schreef Lienekien het volgende:

Ben benieuwd wat een notaris hierin zou adviseren.
Niets beter of meer dan jij.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218805900
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 14:47 schreef FrancoBolli het volgende:
Notaris is verplicht voor een testament en een online notaris zou ik niet aan beginnen in jou geval.
Want?
pi_218805928
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2025 16:05 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wettelijke verdeling is alleen als er geen testament is.
Dat is nu bij TS zo?
pi_218806062
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 19:43 schreef blomke het volgende:
HAlfbroer en halfzus zijn wel familie. Die moet je dan onterven.
Dit is eigenlijk een beetje de reden waarom ik die opmerking maakte dat bloedverwanten tot in de zesde graad bij wettelijke verdeling erven. Als TS niet wil dat familie van hem erft, dan is het niet voldoende om alleen halfbroer en halfzus te onterven.
pi_218806671
Je kunt prima illiquide middelen aan goede doelen schenken, dan moet je alleen een notaris zoeken die als executeur alles voor de goede doelen liquide wil maken. Kost je natuurlijk wel zijn of haar uurtarief.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218807019
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 19:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Want?
Teveel haken en ogen.
Colleziono francobolli di bambini
  donderdag 18 september 2025 @ 21:12:10 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218807023
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 19:53 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dit is eigenlijk een beetje de reden waarom ik die opmerking maakte dat bloedverwanten tot in de zesde graad bij wettelijke verdeling erven. Als TS niet wil dat familie van hem erft, dan is het niet voldoende om alleen halfbroer en halfzus te onterven.
Dat onterven doe je door een of meer mensen naar je keuze aan te wijzen als je erfgena(a)m(en).

Zo simpel is het.
pi_218807246
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 20:40 schreef Hanca het volgende:
Je kunt prima illiquide middelen aan goede doelen schenken, dan moet je alleen een notaris zoeken die als executeur alles voor de goede doelen liquide wil maken. Kost je natuurlijk wel zijn of haar uurtarief.
Volgens mij heb je daar niet eens een notaris voor nodig. In principe kun je daar iedere willekeurige persoon voor aanwijzen. Dat bespaart weer het uurtarief van de notaris.
pi_218807308
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2025 21:12 schreef Lienekien het volgende:
Dat onterven doe je door een of meer mensen naar je keuze aan te wijzen als je erfgena(a)m(en).

Zo simpel is het.
Dat is een manier om dat te doen. In dit geval zal dat ook de meest voor de hand liggende manier zijn, omdat TS niets aan familie wil nalaten.

Maar in principe kun je in een testament ook erfgenamen uitsluiten zonder actief erfgenamen te benoemen. Dan gaat de erfenis voor de rest volgens de wettelijke verdeling. Daar zou je voor kunnen kiezen als je bijvoorbeeld vier broers/zussen hebt waarvan je er één wil uitsluiten maar je de erfenis wel aan de andere drie wil nalaten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')