11 september:quote:De rechtse activist Charlie Kirk (31), een fervente aanhanger van Donald Trump, is neergeschoten tijdens een evenement op een universiteit in de Amerikaanse staat Utah. Dat meldt een woordvoerder van de universiteit aan ‘NBC News’ .
Op beelden die circuleren op sociale media is het moment te zien waarop Kirk wordt geraakt en er paniek uitbreekt onder de aanwezigen op het evenement, dat plaatsvond op de Utah Valley University. Op de beelden, die niet konden worden geverifieerd, is ook te zien hoe een oudere man door omstaanders in bedwang wordt gehouden. Het is niet duidelijk of het om de schutter gaat.
Een woordvoerder van Kirk zegt tegen ‘Fox News’ dat het niet bekend is in welke toestand hij verkeert. Ook over de identiteit van de schutter en het motief bestaat nog geen duidelijkheid.
Trump
De Amerikaanse president Donald Trump heeft via zijn eigen socialemediaplatform Truth Social gereageerd op het incident. “We moeten allemaal bidden voor Charlie Kirk, die werd neergeschoten. Hij is fantastisch, van kop tot teen.” Ook vicepresident JD Vance betuigt zijn medeleven op X: “Bid voor Charlie Kirk, een goede man en een jonge vader.”
Charlie Kirk is een prominente Amerikaanse conservatieve activist en de oprichter van Turning Point USA, een organisatie die zich richt op het mobiliseren van jonge conservatieven. Hij staat bekend om zijn rol in het verspreiden van rechts-populistische ideeën, het ondersteunen van Donald Trump en het bevorderen van een christelijk-nationalistische agenda.
Kirk is vooral bekend van zijn debatten op universiteiten, waarvan hij vaak fragmenten deelt op TikTok. Hij presenteert ook een eigen radioprogramma, ‘The Charlie Kirk Show’.
12 september:quote:De FBI heeft in de zoektocht naar de schutter die de rechts-conservatieve Charlie Kirk doodschoot het vermoedelijke moordwapen gevonden. Ook is er goed beeldmateriaal van de schutter. Volgens de FBI zijn er op dit moment geen andere mensen in gevaar.
Het gaat vermoedelijk om een jonge verdachte, deelt de FBI op een persconferentie. Hij viel door zijn leeftijd niet op tussen het universiteitspubliek.
Uit het politieonderzoek blijkt dat de schutter rond 11.50 uur (lokale tijd) aankwam op de campus van de Utah Valley University, ongeveer een half uur voordat hij het schot op Kirk loste. De politie heeft vanaf dat moment zijn sporen kunnen volgen.
Zo weten ze dat de verdachte over de campus naar het trappenhuis van een gebouw is gelopen. Via daar ging die naar het dak. Na de aanslag op Kirk rende de vermeende schutter over het dak en sprong eraf. Vervolgens zou de verdachte de omliggende wijk van de universiteit ingevlucht zijn.
De onderzoekers hebben "goed beeldmateriaal van de persoon", zegt Beau Mason, het hoofd van het veiligheidsdepartement van de Amerikaanse staat Utah. De beelden worden voorlopig nog niet gedeeld, omdat de politie het gezicht van de verdachte probeert te identificeren. Pas als dat niet lukt, worden de beelden mogelijk vrijgegeven.
Ook hebben de autoriteiten een afdruk van zijn hand en onderarm gevonden, wat kan bijdragen aan het opsporen van de schutter, zegt een FBI-agent tijdens de persconferentie. Daarnaast hebben ze een indruk van welke schoenen de verdachte zou hebben gedragen.
quote:22-jarige man uit Utah aangehouden voor moord op Charlie Kirk
De Amerikaanse autoriteiten hebben vrijdag na een klopjacht een verdachte aangehouden voor de moord op de rechts-conservatieve activist Charlie Kirk. De verdachte is een 22-jarige man uit Utah, zeggen bronnen.
President Donald Trump zei eerder op de dag tegen Fox News dat de verdachte door iemand uit zijn directe omgeving is aangegeven. De gouverneur van Utah, Spencer J. Cox, bevestigde die lezing op een persconferentie. Ook bevestigde de gouverneur dat de verdachte uit Utah komt.
Volgens Cox zijn de autoriteiten getipt door een familielid van de verdachte. Hij zou tijdens het avondeten opmerkingen hebben gemaakt over Kirk. De verdachte zou Kirk "haatdragend commentaar" hebben verweten.
De autoriteiten hebben ook een kamergenoot van de verdachte ondervraagd. Die wees de politie op berichten op sociale media van de schutter. Daar zou zijn gesproken over het ophalen en achterlaten van een geweer.
De gouverneur bevestigde bovendien dat er inderdaad boodschappen op gevonden kogelhulzen waren gegraveerd. Geruchten daarover deden al enige tijd de ronde. Een van de boodschappen luidde: "hé fascist, vangen!" Op een andere huls stond "bella ciao, ciao, ciao", zei Cox, die de moord op Kirk omschreef als een aanslag op alles waar de Verenigde Staten voor staan.
De geëmotioneerd Cox riep jongeren op om meningsverschillen te omarmen en discussie niet uit de weg te gaan. Hij hoopt dat de moord op Kirk een keerpunt wordt voor Amerikanen. Ook FBI-directeur Kash Patel had het zwaar op de persconferentie.
Schutter handelde alleen en loste één schot
De 31-jarige Kirk werd woensdag tijdens een debat op de Utah Valley University in zijn nek geschoten en overleed even later aan zijn verwondingen in het ziekenhuis. Er waren zo'n drieduizend bezoekers bij het debat aanwezig, onder wie Kirks vrouw en kinderen.
De schutter, die volgens Cox geen student was, handelde alleen en loste één schot. Dat gebeurde vanaf het dak van een universiteitsgebouw op zo'n 180 meter afstand. Het vermoedelijke moordwapen, een "krachtig geweer", werd eerder al gevonden in een bosrijk gebied, meldde de FBI donderdag op een persconferentie.
Ook werd toen bekend dat de verdachte na de aanslag op Kirk over het dak rende en ervan afsprong. Vervolgens zou de verdachte de omliggende wijk in zijn gevlucht. Enkele uren na de persconferentie deelde de FBI beelden van de verdachte op X en vroeg om hulp bij het identificeren van de persoon.
Volgens de autoriteiten ging het om een gerichte aanval op Kirk. Gouverneur Spencer Cox van de Amerikaanse staat Utah, waar de universiteit staat, noemde de schietpartij een politiek gemotiveerde moordaanslag.
Na de schietpartij werden twee mensen aangehouden. Zij werden vrij snel daarna weer vrijgelaten en zouden niet betrokken zijn bij de schietpartij.
Jammer dat ik niet in de gaten had dat ik de lapo had anders had ik em veranderd.quote:Op maandag 15 september 2025 10:47 schreef quo_ het volgende:
Respectloze titel. Dat zou je hier niet moeten willen.
Niveau van de mods is ook weer top.quote:Op maandag 15 september 2025 10:50 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik kan het niet lezen, want zit op m’n mobiel. Maar kogel door de kirk is flauw.
Doe normaal joh.quote:Op maandag 15 september 2025 10:53 schreef DrDentz het volgende:
Ach kan nu wel toch, past wel in het internetcultuurtje, en Charlie Kirk was in feite ook een troll die is vermoord door een troll met kogels met memes erop.
Godver ik moet toch een beetje gniffelen sorry.quote:Op maandag 15 september 2025 10:50 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik kan het niet lezen, want zit op m’n mobiel. Maar kogel door de kirk is flauw.
Flauw? Zeker!quote:Op maandag 15 september 2025 10:50 schreef MissButterflyy het volgende:
okquote:Op maandag 15 september 2025 10:58 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Flauw? Zeker!
Respectloos? Absoluut niet!
Bovendien: humor relativeert, dus mensen die dit aanstootgevend vinden, zijn overgevoelige sneeuwvlokjes met lange teentjes.
Ik zou ook liever hebben dat de moord op Kirk gebruikt zou worden om net als Kirk gewoon weer eens met elkaar in discussie te gaan, in plaats van elkaar te mijden en te demoniseren. Maar goed, dat lijkt er niet echt in te zitten.quote:Op maandag 15 september 2025 08:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat ik vooral zorgwekkend vind is dat bepaalde stromingen in de VS dit gebruiken als stok om transgenders mee te slaan. In de eerste 24 uur na de moord werd deze groep al gezien als hoofdschuldige, waarna extremisten opriepen tot 'maatregelen' tegen transgenders (in sommige gevallen werd zelfs onverbloemd gedreigd met geweld).
Dat sentiment wordt nu nieuw leven ingeblazen. Levensgevaarlijk.
Of Robinson een relatie had met een transgender? Ik begrijp inderdaad dat Cox dat heeft gezegd. Maar met iemand als Patel aan het hoofd van de FBI en deze regering aan het roer, blijf ik kritisch.
En mensen met een enorme plaat voor hun kop doen net alsof het hierom gaat, terwijl het gewoon gaat om het feit dat kennelijk zijn naasten hebben aangegeven dat de schutter linkse denkbeelden had, dat de persoon met wie hij samenwoonde heeft verklaard dat ze een relatie hadden en dat deze van man naar vrouw in transitie was en er geen enkele concrete aanwijzing is dat de dader een groyper is.quote:Op maandag 15 september 2025 08:57 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Normies snappen niet dat als je kritiek hebt op Charlie Kirk dat je niet direct links bent. De mogelijke dader had kritiek op Charlie Kirk maar dat had Nick Fuentes ook en die is extreem rechts.
Deze en een paar anderen wel, anders ben je geen Amerika deskundige maar je heb je de laatste 10 jaar in een bubbel gezeten.quote:Op maandag 15 september 2025 10:28 schreef Caland het volgende:
[..]
Als Amerikadeskundige hoef je ook niet elk religekkie en/of influencer te kennen lijkt me. Heb je een aardige dagtaak aan anders.
Privacy ben je in de VS kwijt in dit soort gevallen. Men vindt daar het maatschappelijk belang veel belangrijker, waar wij hier privacy wat belangrijker vinden. Daarom kun je aldaar ook geregistreerde zedendelinquenten opzoeken.quote:Op maandag 15 september 2025 09:08 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het dan om de aanklager. Die deelt informatie.
Ik moest dit ook opzoeken en het is echt een enge sekte.quote:Op maandag 15 september 2025 11:28 schreef jigggy het volgende:
Ik snap geen kut meer van groyper shit enzo ik word te oud hiervoor
Ik denk eerder dat de mensen die deze man kenden in een bubbel hebben gezeten.quote:Op maandag 15 september 2025 11:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Deze en een paar anderen wel, anders ben je geen Amerika deskundige maar je heb je de laatste 10 jaar in een bubbel gezeten.
Ik heb altijd genoten van zijn colleges, maar ik vrees toch dat hij inmiddels wat de aansluiting aan het verliezen is. Mag ook op zijn leeftijd.quote:Op maandag 15 september 2025 09:56 schreef DrDentz het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
"Amerika-deskundige" Van Rossem had nooit van Charlie Kirk gehoord voor de moord
Ze spraken elkaar regelmatig. Hij is degene die Trump heeft overtuigd om JD Vance als running mate te nemen bijvoorbeeld. Hij is dit jaar in de podcast geweest van Maher en Newsom. Podcasts waar je niet komt als onbeduidende influencers.quote:Op maandag 15 september 2025 10:19 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Vraag me af hoe belangrijk hij nou echt was hoor.
Ja, vooral een influencer die universiteiten afging voor een debat en die Trump ook kende. Maar Trump gaat alweer verder. Dus hoe innig was de band?
Respectloos zelfs. Hopelijk kan een mod het aanpassen.quote:Op maandag 15 september 2025 10:50 schreef MissButterflyy het volgende:
Het is een feitelijke vaststelling. Of bleef de kogel in zijn nek zitten?quote:Op maandag 15 september 2025 11:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Respectloos zelfs. Hopelijk kan een mod het aanpassen.
Waarom? Kirk was zelf niet vies van een belediging meer of minder en zijn aanhang vond dat prachtig. Om dan te gaan jengelen dat een flauwe woordgrap zorgt voor tranen met tuiten bij de oh zo gevoelige snowflake achterban en dat het wegens hun dunne huid daarom noodzakelijk is het te censureren is natuurlijk onzin. Ashamed of nothing, offended by everything in optima forma.quote:Op maandag 15 september 2025 11:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Respectloos zelfs. Hopelijk kan een mod het aanpassen.
Woke cancelcultuurquote:Op maandag 15 september 2025 11:46 schreef matspontius het volgende:
Iedere poep en sheet wordt hier gecanceld of dichtgezet. maar dit soort onsmakelijke, respectloze en ronduit kinderachtige hints (nota bene in de titel!) blijft lekker staan. Chapeau mods.
Topic starter voelt zich nu een hele grote jongen zeker?
Ik geef het nog een week en hij was de toekomstig president.quote:Op maandag 15 september 2025 11:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ze spraken elkaar regelmatig. Hij is degene die Trump heeft overtuigd om JD Vance als running mate te nemen bijvoorbeeld. Hij is dit jaar in de podcast geweest van Maher en Newsom. Podcasts waar je niet komt als onbeduidende influencers.
Hij was echt een Voice of his generation.
Ach jochiequote:Op maandag 15 september 2025 11:46 schreef matspontius het volgende:
Iedere poep en sheet wordt hier gecanceld of dichtgezet. maar dit soort onsmakelijke, respectloze en ronduit kinderachtige hints (nota bene in de titel!) blijft lekker staan. Chapeau mods.
Lees gewoon het eerste woord nog eens. Heb je niet alleen een antwoord op je vraag, maar ook meteen het antwoord op de vraag wat jij bent.quote:Op maandag 15 september 2025 11:46 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waarom? Kirk was zelf niet vies van een belediging meer of minder en zijn aanhang vond dat prachtig. Om dan te gaan jengelen dat een flauwe woordgrap zorgt voor tranen met tuiten bij de oh zo gevoelige snowflake achterban en dat het wegens hun dunne huid daarom noodzakelijk is het te censureren is natuurlijk onzin. Ashamed of nothing, offended by everything in optima forma.
Charlie zou dat niet gewild hebben.
Er zijn wel aanwijzingen dat de dader een groyper is, namelijk de teksten op z'n kogels.quote:Op maandag 15 september 2025 11:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En mensen met een enorme plaat voor hun kop doen net alsof het hierom gaat, terwijl het gewoon gaat om het feit dat kennelijk zijn naasten hebben aangegeven dat de schutter linkse denkbeelden had, dat de persoon met wie hij samenwoonde heeft verklaard dat ze een relatie hadden en dat deze van man naar vrouw in transitie was en er geen enkele concrete aanwijzing is dat de dader een groyper is.
Dat hoeft niet, want er waren inderdaad aardig wat mensen met invloed binnen MAGA die hem zagen als een natuurlijke opvolger van Vance. Of hij dat ook zou zijn geworden is vers twee, want er verandert veel in de loop der jaren.quote:Op maandag 15 september 2025 11:48 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik geef het nog een week en hij was de toekomstig president.
De universiteiten zijn al meer dan 10 jaar de frontlinie van de culture wars daar, met sprekers en komedianten die beveiligd moesten worden en verjaagd werden. Dat is al bijna net zo lang geleden opgepikt door de mainstream media. Kirk was een relatief late deelnemer daaraan.quote:Op maandag 15 september 2025 11:33 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat de mensen die deze man kenden in een bubbel hebben gezeten.
Dat was toch gamecultuur?quote:Op maandag 15 september 2025 11:52 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Er zijn wel aanwijzingen dat de dader een groyper is, namelijk de teksten op z'n kogels.
Ook al verdedig ik hem hier steeds; ik zie de (uiteraard smakeloze) humor er ook wel van in.quote:Op maandag 15 september 2025 10:57 schreef Ama het volgende:
[..]
Godver ik moet toch een beetje gniffelen sorry.
Hoe betrouwbaar acht jij de Amerikaanse snel tot autocratisch gevormde autoriteiten op dit moment nog?quote:Op maandag 15 september 2025 11:23 schreef VEM2012 het volgende:
. Alleen dat op basis van wat nu door de autoriteiten verklaard wordt het groyper verhaal wel naar het rijk der fabelen mag.
Deels, de up up up down left oid was van de game Helldiversquote:
Mensen worden altijd wat groter gemaakt als ze jong komen te overlijden. Eerst was dat nog een beetje artiesten only, nu blijkbaar ook bij niche influencersquote:Op maandag 15 september 2025 11:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat hoeft niet, want er waren inderdaad aardig wat mensen met invloed binnen MAGA die hem zagen als een natuurlijke opvolger van Vance. Of hij dat ook zou zijn geworden is vers twee, want er verandert veel in de loop der jaren.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op maandag 15 september 2025 11:48 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik geef het nog een week en hij was de toekomstig president.
Het zijn maar woorden, geen kogels.quote:Op maandag 15 september 2025 11:46 schreef matspontius het volgende:
En ze zijn best treffend.quote:Op maandag 15 september 2025 11:56 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het zijn maar woorden, geen kogels.
Stel dat het een flagrante leugen is, zou er dan niet iemand uit de omgeving het inmiddels hebben tegengesproken denk je? Of de FBI zelf?quote:Op maandag 15 september 2025 11:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe betrouwbaar acht jij de Amerikaanse snel tot autocratisch gevormde autoriteiten op dit moment nog?
Ik had de achterlijkheid van Muricans wat onderschat zie ik.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |