Het is veel eenvoudiger om alles behalve een basisinkomen af te schaffen.quote:Op zondag 23 november 2025 23:00 schreef Cockwhale het volgende:
Laten we in ieder geval beginnen met:
het stoppen van kinderbijslag uitkeren aan mensen die (samen) 100.000 euro bruto of meer per jaar hebben.
Daarna HRA afschaffen.
Daarna inkomensbelasting verlagen.
afpakken van sociale voorzieningen als AOW of WW waar premie voor betaald is ??quote:Op zondag 23 november 2025 23:00 schreef Cockwhale het volgende:
Laten we in ieder geval beginnen met:
het stoppen van kinderbijslag uitkeren aan mensen die (samen) 100.000 euro bruto of meer per jaar hebben.
Daarna HRA afschaffen.
Daarna inkomensbelasting verlagen.
Tja, triest natuurlijk dat het met alle innovaties niet mogelijk blijkt te zijn met een efficientere overheid aan de slag te gaan. De overheid is er voor de burger, niet andersom. Dat wordt soms vergeten (of eigenlijk, altijd, als je ze hoort)quote:Op zondag 23 november 2025 07:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het wordt steeds lastiger voldoende belastinginkomsten op te brengen voor een spilzuchtige overheid. Steeds meer oneigenlijke mogelijkheden tot belastingheffing lopen op de klippen. De wal keert het schip, maar een schip kan ook op de klippen lopen en daarvoor is dit land met de 'kaasschaaf-politiek' en het ontwijken van fundamentele keuzes erg vatbaarWat doen we wel en wat niet, dat is een vraag die men zich in Den Haag liever niet stelt. Je hoort steeds over 'reparaties', maar dat doet men vooral met Duct tape, uiteindelijk zal het zooitje wel in elkaar donderen
![]()
Frontpage: D66 en CDA stoeien met aanpassingen box 3: ‘Er zijn fundamentele keuzes nodig’
[..]
Tsja, nivelleren is een feestquote:Op maandag 24 november 2025 08:52 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik heb er idd wel eens aangedacht om minder te gaan werken zodat ik minder naar ome Duo hoef weg te brengen en misschien recht op toeslagen krijg. Elke loonsverhoging ben ik kwijt aan ome Duo, huursverhoging of inflatie.
En het is raar dat ik zo denk. Helemaal als ik zo nu en wel eens de kasboekjes zie die op internet geplaatst worden dan denk ik wel eens: waarom werk ik mij 36 uur uit de naad voor 2500 netto terwijl ik kasboekjes zie van mensen die minder werken, maar uiteindelijk wel netto meer inkomen binnen krijgen.
quote:https://nos.nl/artikel/436382-spekman-nivelleren-is-een-feest
Spekman: nivelleren is een feest
De PvdA-achterban heeft volgens partijvoorzitter Spekman geen problemen met de plannen in het regeerakkoord die de inkomensverdeling veranderen. "Nivelleren is een feest", zo zegt hij in het AD.
Net als Bos in de Volkskrant voorspelt ook Spekman dat er nog meer rumoer komt. "Er gaat veel in de levens van mensen veranderen." Maar voor Spekman is het belangrijkste dat de inkomensverschillen kleiner worden. Hij zegt dat de PvdA-achterban daar geen probleem mee heeft. "Wij geven om anderen die het moeilijker hebben."
Ik heb geen problemen mee als mensen hetzelfde verdienen mits ze wel dezelfde aantal uur werken.quote:Op maandag 24 november 2025 09:24 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, nivelleren is een feestDikwijls blijkt dat uiteindelijk toch wel een karig feestje te zijn
[..]
Woon je in een sociale huurwoning of particulier?quote:Op maandag 24 november 2025 08:52 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik heb er idd wel eens aangedacht om minder te gaan werken zodat ik minder naar ome Duo hoef weg te brengen en misschien recht op toeslagen krijg. Elke loonsverhoging ben ik kwijt aan ome Duo, huursverhoging of inflatie.
En het is raar dat ik zo denk. Helemaal als ik zo nu en wel eens de kasboekjes zie die op internet geplaatst worden dan denk ik wel eens: waarom werk ik mij 36 uur uit de naad voor 2500 netto terwijl ik kasboekjes zie van mensen die minder werken, maar uiteindelijk wel netto meer inkomen binnen krijgen.
Die vraag kan men zich steeds stellen en is ook sterk afhankelijk van je persoonlijke doelen en situatie. Vrije tijd is in Nederland heel erg goedkoop en daar kan men dan ook voor kiezen. Geen wonder dat Nederland wereldkampioen deeltijd werken isquote:Op maandag 24 november 2025 09:31 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Maar werken moet wel redelijkerwijs lonen, waarom werk je anders?
Sociaal, en daar moet ik ook weer mee uitkijken dat ik niet weer over die grens heen ga met inkomen. Kan particulier echt niet betalen. Of nouja kan wel, maar dan word ik iemand in een particuliere huurwoning met bijstandsleef.quote:Op maandag 24 november 2025 09:37 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Woon je in een sociale huurwoning of particulier?
Als je huur erg hoog is krijg je geen huurtoeslag als je minder gaat werken.
Maar triest dat minder werken vaak meer loont. Dat zou echt anders moeten.
De inkomensverschillen zijn toch ook te groot? De hogere inkomens kunnen toch de goedkopere levensmiddelen wegkopen? waardoor de lagere inkomens niets goedkoops -oftewel voor hun probleemloos betaalbaar-meer kunnen krijgen.quote:Op maandag 24 november 2025 09:24 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, nivelleren is een feestDikwijls blijkt dat uiteindelijk toch wel een karig feestje te zijn
[..]
In Noord Korea schijnen de inkomensverschillen gering te zijn, vandaar ook dat ze daar de grenzen potdicht houden. Ze vrezen er een massale toeloop.quote:Op maandag 24 november 2025 09:43 schreef torentje het volgende:
[..]
De inkomensverschillen zijn toch ook te groot? De hogere inkomens kunnen toch de goedkopere levensmiddelen wegkopen? waardoor de lagere inkomens niets goedkoops -oftewel voor hun probleemloos betaalbaar-meer kunnen krijgen.
Ik zit ook in een sociale huurwoning en ben in de loop der jaren veel meer gaan verdienen.quote:Op maandag 24 november 2025 09:39 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Sociaal, en daar moet ik ook weer mee uitkijken dat ik niet weer over die grens heen ga met inkomen. Kan particulier echt niet betalen. Of nouja kan wel, maar dan word ik iemand in een particuliere huurwoning met bijstandsleef.
klopt het systeem is zo rot als maar kan door 22 jaar VVDquote:Op maandag 24 november 2025 09:37 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Woon je in een sociale huurwoning of particulier?
Als je huur erg hoog is krijg je geen huurtoeslag als je minder gaat werken.
Maar triest dat minder werken vaak meer loont. Dat zou echt anders moeten.
De politiek is niet in staat de eigen fouten te corrigeren en blijven draaien aan foute knoppen is erg verleidelijkquote:Op maandag 24 november 2025 08:52 schreef ieniminimuis het volgende:
quote:AI-overzicht
"Hr Drees Sr." verwijst waarschijnlijk naar Willem Drees Sr., een voormalige Nederlandse minister-president die bekendstond als de grondlegger van de Nederlandse verzorgingsstaat.
Hij speelde een cruciale rol in de naoorlogse wederopbouw en de invoering van wetten zoals de AOW en de Noodwet Ouderdomsvoorziening, die een basis legden voor sociale zekerheid.
Politieke carrière: Drees was lid van de Sociaal-Democratische Arbeiderspartij (SDAP), de voorloper van de PvdA.
Hij werd in 1948 minister-president en bekleedde deze functie tot 1958.
Gelukkig niet nee. Ben ik wel blij mee. Ik woon fijn.quote:Op maandag 24 november 2025 10:01 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik zit ook in een sociale huurwoning en ben in de loop der jaren veel meer gaan verdienen.
Ze kunnen je er niet uitzetten hè.
Ja dan heeft pensioensparen helemaal geen enkel nut meerquote:Op zondag 23 november 2025 21:37 schreef Chandler het volgende:
[..]
Vrijwillig nooit. Maar veranderingen gebeuren. Daarnaast heeft iemand met een pensioen van een paar honderd euro per maand veel meer aan 1000 extra dan iemand die daar een meervoud van krijgt.
Dus van mij zouden ze daar best wat voorwaarden aan kunnen verbinden
Je verliest dan wel de toeslagen, maar dan nog ben je beter uit als je de huidige particuliere huurtarieven in ogenschouw neemt. Ik ben minder gaan werken, heb nu meer vrije tijd en mobiliteitquote:Op maandag 24 november 2025 10:01 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik zit ook in een sociale huurwoning en ben in de loop der jaren veel meer gaan verdienen.
Ze kunnen je er niet uitzetten hè.
Het is dan niet verbazingwekkend dat Noord-Korea de grenzen potdicht houdt. Het ontbreken van ondernemers in een land is een zegen voor dat land.quote:Op maandag 24 november 2025 09:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In Noord Korea schijnen de inkomensverschillen gering te zijn, vandaar ook dat ze daar de grenzen potdicht houden. Ze vrezen er een massale toeloop.
Inderdaad, als ze ondernemen strafbaar stellen en de grenzen potdicht dan zal het er een stuk beter op wordenquote:Op maandag 24 november 2025 10:32 schreef torentje het volgende:
[..]
Het is dan niet verbazingwekkend dat Noord-Korea de grenzen potdicht houdt. Het ontbreken van ondernemers in een land is een zegen voor dat land.
Tegen de tijd dat menigeen met pensioen gaat heb je een kruiwagen aan eurobiljetten nodig om een brood te kopen. Tijdens de Weimar periode kon men met de biljetten tenminste nog de kachel stoken, maar dat mag vanwege de CO2 uitstoot en fijnstof dan ook niet meerquote:Op maandag 24 november 2025 10:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja dan heeft pensioensparen helemaal geen enkel nu meer
(heeft het nu al niet)
Als men doet wat de jaloerse zuurpruimen willen, moet ieder mens blijven werken tot zijn eeuwige nacht.quote:Op maandag 24 november 2025 10:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tegen de tijd dat menigeen met pensioen gaat heb je een kruiwagen aan eurobiljetten nodig om een brood te kopen. Tijdens de Weimar periode kon men met de biljetten tenminste nog de kachel stoken, maar dat mag vanwege de CO2 uitstoot en fijnstof dan ook niet meer
Voor een AOW er is werken niet verplicht, je mag in Azië gaan wonen waar het leven spotgoedkoop isquote:Op maandag 24 november 2025 11:14 schreef torentje het volgende:
[..]
Als men doet wat de jaloerse zuurpruimen willen, moet ieder mens blijven werken tot zijn eeuwige nacht.
In die landen hebben ze toch nog beesten die bloed en rauw vlees lusten? Lijkt mij niet bevorderlijk voor een lang leven.quote:Op maandag 24 november 2025 11:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Voor een AOW er is werken niet verplicht, je mag in Azië gaan wonen waar het leven spotgoedkoop is
Met bijstand is zulks (nog) niet toegestaan omdat je nog steeds beschikbaar moet zijn voor info en of werk, mogelijk gaat dat in de toekomst veranderen en resteert nog slechts een halfjaarlijkse meldingsplicht en woonachtig zijn in landen met een belasting- en info verdrag
Er zullen altijd mensen zijn die met een heel klein basis inkomen genoegen nemen om van de vrijheid elders te kunnen genieten
Er zijn landen waar je met 1000 euro netto per maand kunt leven met paar kippen en varkens op een eiland aan het strand
werken moet lonen,quote:Op maandag 24 november 2025 13:06 schreef torentje het volgende:
[..]
In die landen hebben ze toch nog beesten die bloed en rauw vlees lusten? Lijkt mij niet bevorderlijk voor een lang leven.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Maar goed jij bent weer on-topic bezig. On-topic heb ik niets nieuws te melden, dan dat men iedereen boven de 18 jaar een basisinkomen moet geven, en wel een basisinkomen zonder verplichtingen.quote:Op maandag 24 november 2025 13:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
werken moet lonen,
Subsidies, toeslagen , aftrekposten en uitgesteld loon is ZO FOUT , allemaal gerommel van de politiek
Alles afrekenen , hou het simpel
Steek die ouderen korting maar in je reet , als er een volledige arbeidskorting voor ouderen komt
Iedereen een arbeidskorting van 24.000 euro net als in Duitsland , en dan praten we verder
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |