abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218758762
quote:
Zuid-Koreaanse bedrijven komen met ‘babybonus’ van dubbel jaarsalaris om geboortecijfer te verhogen
Auteur: Donato Finelli | 13-9-2025

Bedrijven in Zuid-Korea bieden werknemers hoge vergoedingen aan om meer kinderen te krijgen. Dat schrijft persbureau Bloomberg. Naast het veelvoud aan overheidscampagnes en -subsidies bieden nu ook bedrijven met financiële voordelen aan om de vruchtbaarheidscijfers omhoog te krijgen. Bedrijven hopen met deze babybonus een demografische ineenstorting te voorkomen.

Het eerste bedrijf in Zuid-Korea dat een dergelijke financiële prikkel aanbood was bouwbedrijf Booyoung. De ceo van het bedrijf, Lee Joong-keun, vertelde tijdens zijn nieuwjaarstoespraak dat het bedrijf 61.000 euro (100 miljoen Koreaanse won) aanbood voor iedere baby die een medewerker zou krijgen. Dat is tweemaal een gemiddeld inkomen in Zuid-Korea. Hij voegde eraan toe dat de maatregel ook met terugwerkende kracht gold voor werknemers die tot drie jaar geleden een kind hadden gekregen.

Volgens het bedrijf is de maatregel een groot succes. Onder de werknemers van Booyoung zijn het afgelopen jaar 28 baby's geboren, vijf meer dan gemiddeld.

Andere bedrijven hebben vergelijkbare regelingen ingevoerd. Videogame-uitgever Krafton keert stellen die een kind hebben verwekt in één keer 36.600 euro uit. Daarnaast kunnen ouders rekenen op 24.700 euro in termijnen totdat het kind acht jaar is geworden. Korea Aerospace Industries, een vliegtuigbouwer, betaalt 6000 euro bij het eerste en tweede kind, en zelfs 18.700 euro als er een derde baby wordt geboren.

Demografische problemen
De financiële bonus moet een demografische catastrofe in Zuid-Korea voorkomen. Het land kampt met het laagste vruchtbaarheidscijfer ter wereld, met gemiddeld 0,75 kind per vrouw. Dat lage cijfer is voornamelijk te wijten aan de extreme en paternalistische bedrijfscultuur, waar langdurig overwerken de norm is. Ook de hoge kosten van het levensonderhoud ontmoedigen stellen om een familie te starten. In het huidige tempo zal de bevolking tot 2072 naar verwachting met ongeveer een derde krimpen.

De gevolgen zijn groot: Zuid-Korea kent een slinkende beroepsbevolking, dalende belastinginkomsten, lege scholen en een vergrijsde samenleving. De druk op de zorg- en pensioenvoorzieningen leidt nu al tot problemen. Veel ouderen dreigen onder de armoedegrens te vallen door het beperkte sociale vangnet. Daarnaast zijn er grote tekorten in het Zuid-Koreaanse leger, dat in zes jaar tijd met zo'n 20 procent is gekrompen.

Overheidsbeleid
Zuid-Koreaanse regeringen hebben honderden miljarden euro's uitgegeven om de kinderwens bij koppels te stimuleren, onder meer door de kinderopvang te verruimen, ouderschapsverlof te verlengen, hypotheken goedkoper te maken en mensen die hun vasectomie ongedaan willen maken te subsidiëren.

Nu bedrijven ook financiële vergoedingen aanbieden, lijken de maatregelen eindelijk hun vruchten af te werpen. Voor het eerst in tien jaar is het geboortecijfer licht gestegen, van 0,72 in 2023 naar 0,75 in 2024. In april 2025 werden er 20.717 baby's geboren, een stijging van 8,7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal huwelijken in april is ook met 4,9 procent gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Analisten spreken van een structureel herstel in de demografische ontwikkelingen.

Talent werven
Het is bedrijven echter niet alleen te doen om het vruchtbaarheidscijfer. Een kindervriendelijk beleid trekt ook meer talentvolle werknemers aan in de competitieve arbeidsmarkt. Choi Jae-keun, hoofd bedrijfsvoering bij Krafton, stelt dat sinds de financiële vergoeding 'de kwaliteit van de cv's die we van sollicitanten krijgen verbetert'. Ook komen er meer aanmeldingen binnen van werknemers die bij concurrerende bedrijven werken.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)tecijfer-te-verhogen

mooi voor zuid-korea, meer kinderen worden geboren en er lijken meer stellen te trouwen. maar wie weet is het gwn statistische ruis, we zullen zien of deze trend aanhoudt.
opmerkelijk is dat zuid-koreaanse jongeren het minstens net zo moeilijk hebben als nederlandse jongeren om aan een woning te komen
pi_218759456
Gaat wel wat uitmaken, maar niet genoeg.

Genoeg onderzoek gedaan waaruit blijkt dat geld niet het issue is voor Zuid-Koreaanse vrouwen.Mijn vrouw is zelf ook Koreaans en we praten hier zo vaak over.

Het is ook niet dat mensen helemaal geen kinderen nemen, maar gewoon max 1. Wat alsnog een halvering geeft van de populatie na een aantal generaties.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 13 september 2025 @ 13:32:39 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218759506
Ja joh, laten we vooral niet inzetten op een gezonde werk prive balans voor werknemers en voldoende woningen.

Kansloos gedoe dit.
  zaterdag 13 september 2025 @ 13:40:35 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218759588
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 13:32 schreef Hexagon het volgende:
Ja joh, laten we vooral niet inzetten op een gezonde werk prive balans voor werknemers en voldoende woningen.

Kansloos gedoe dit.
Dat lijkt me ook beter dan bonussen geven.

Alsnog is dit beter dan de nieuwe generatie uit de derde wereld halen
The End Times are wild
pi_218759675
quote:
Volgens het bedrijf is de maatregel een groot succes. Onder de werknemers van Booyoung zijn het afgelopen jaar 28 baby's geboren, vijf meer dan gemiddeld.
quote:
The Booyoung Group, a South Korean construction firm, has 2,500 employees.
Dat stelt toch amper iets voor dan, vijf meer?

Verder denk ik ook dat de kapotte bevolkingspiramide niet op te lossen valt met een geldbonus. Er ligt van jongs af aan enorm veel druk op Zuid-Koreaanse jongeren, men woont klein en duur, maakt veel werkuren, etc.
pi_218759744
Dit soort maatregelen lijken me nuttiger dan migratie.
  zaterdag 13 september 2025 @ 13:47:52 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218759766
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 13:43 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
[..]
Dat stelt toch amper iets voor dan, vijf meer?

Verder denk ik ook dat de kapotte bevolkingspiramide niet op te lossen valt met een geldbonus. Er ligt van jongs af aan enorm veel druk op Zuid-Koreaanse jongeren, men woont klein en duur, maakt veel werkuren, etc.
Inderdaad, als ze doorgaan met hun rigide opvattingen, dan verdwijnen ze gewoon. Maargoed Koreanen zijn ook geen doel op zichzelf.
  zaterdag 13 september 2025 @ 13:48:32 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218759790
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 13:47 schreef RotatoR het volgende:
Nee totaal niet, als men de oorzaak weigert aan te pakken.
  zaterdag 13 september 2025 @ 13:52:23 #9
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218759841
Aziatische werkcultuur is ook de mijne niet.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_218760875
Doet me denken aan Lebensborn, nogal creepy :{
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218760960
Kinderen zijn veel duurder dan een jaarsalaris. Eerder 10 jaarsalarissen minimaal.
En dan is er nog de mentale en fysieke inspanning die je moet leveren. Dus nee gaat niet werken dit.
blablablabla
  zaterdag 13 september 2025 @ 15:22:12 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218761015
Al geef je die ouders 100 miljoenmiljard bonus. Als je ze geen tijd en ruimte geeft voor kinderen, levert dit niks op.
  Forum Admin zaterdag 13 september 2025 @ 15:23:06 #13
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218761019
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 15:22 schreef Hexagon het volgende:
Al geef je die ouders 100 miljoenmiljard bonus. Als je ze geen tijd en ruimte geeft voor kinderen, levert dit niks op.
Goh wat herkenbaar voor veel Nederlanders
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zaterdag 13 september 2025 @ 16:11:25 #14
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218761379
Want het wetboek ken ik ook
pi_218761433
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 15:22 schreef Hexagon het volgende:
Met 100 miljoenmiljard kan een van de ouders gewoon thuis blijven lijkt me.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  zaterdag 13 september 2025 @ 16:45:20 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218761720
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 15:08 schreef Digi2 het volgende:
Doet me denken aan Lebensborn, nogal creepy :{
Totaal geen enkele gelijkenis
The End Times are wild
pi_218762479
Hoezo zijn bedrijven bereid om dit te betalen, wat schieten ze hiermee op. Het is toch geen garantie dat die baby's van hun werknemers later ook bij datzelfde bedrijf gaan werken? Of staat dat in de kleine lettertjes?
pindazakje
  zaterdag 13 september 2025 @ 17:58:55 #18
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218762537
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:55 schreef Hyaenidae het volgende:
Hoezo zijn bedrijven bereid om dit te betalen, wat schieten ze hiermee op. Het is toch geen garantie dat die baby's van hun werknemers later ook bij datzelfde bedrijf gaan werken? Of staat dat in de kleine lettertjes?
Wellicht dat het fiscaal afrekbaar is voor ze. Geen idee hoor.

Maar in de Aziatische cultuur wordt er wat meer nagedacht over de "generatie na ons" en wat goed is voor iedereen. Niet alle keuzes zijn perse bedrijfseconomisch ingestoken.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_218762581
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Maar in de Aziatische cultuur wordt er wat meer nagedacht over de "generatie na ons" en wat goed is voor iedereen. Niet alle keuzes zijn perse bedrijfseconomisch ingestoken.
Nooit geweten dat Aziaten filantropen zijn _O_

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyaenidae op 13-09-2025 18:09:37 ]
pindazakje
  zaterdag 13 september 2025 @ 18:39:52 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218762911
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 september 2025 17:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Als dat zo was hadden ze wel een gezinsvriendelijkere werkcultuur gehad.
pi_218764033
Overal werd dit eerder geprobeerd. En dit werkt maar niet bij vrouwen die echt geen kinderen willen. Vrouwen die wel kinderen willen zullen hooguit hun kinderwens nàr een jongere leeftijd toeschuiven. Verder niets. De kernprobleem is de verzorgingsstaat en het feminisme.
  zaterdag 13 september 2025 @ 22:15:47 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218765059
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 20:34 schreef InzolVC het volgende:
Overal werd dit eerder geprobeerd. En dit werkt maar niet bij vrouwen die echt geen kinderen willen. Vrouwen die wel kinderen willen zullen hooguit hun kinderwens nàr een jongere leeftijd toeschuiven. Verder niets. De kernprobleem is de verzorgingsstaat en het feminisme.
De meeste vrouwen willen gewoon kinderen. Het moet ze alleen mogelijk gemaakt worden.
pi_218766136
quote:
Nog goedkoper ook waarschijnlijk. Maar de Nederlandse politiek heeft een hekel aan eigen bevolking, vooral aan de middenstand.
  zondag 14 september 2025 @ 01:35:27 #24
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218766367
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 13:32 schreef Hexagon het volgende:

Kansloos gedoe dit.
Dat is echter niet de oorzaak voor lagere geboortecijfers. Dit is ook vrij simpel aan te tonen door het aantal gewerkte uren af te zetten tegen het geboorteratio.

https://en.wikipedia.org/(...)e_annual_labor_hours

De landen waar men het minste werkt hebben gemeen dat het geboorteratio juist ondergemiddeld is.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218766379
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2025 00:12 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Nog goedkoper ook waarschijnlijk. Maar de Nederlandse politiek heeft een hekel aan eigen bevolking, vooral aan de middenstand.
Komt vooral door de ngo’s en de linkse media (met name de kwaliteitskranten)
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
  zondag 14 september 2025 @ 01:44:48 #26
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218766380
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 20:34 schreef InzolVC het volgende:
Dit werkt wel degelijk en geeft een hogere kans op grotere gezinnen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 14 september 2025 @ 08:15:08 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218766847
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 01:44 schreef core2duo het volgende:

[..]
Komt vooral door de ngo’s en de linkse media (met name de kwaliteitskranten)
Ja het is vast de schuld van de media dat vrouwen geen zin in jullie hebben.
pi_218773809
en dan straks janken als je ouderschapsverlof/zwangerschapsverlof aanvraagt zeker :D

Al zou je een miljoen geven. Donder op :')
just give a second thought
what if we don't get caught...
  zondag 14 september 2025 @ 22:33:23 #29
338319 ZarB
Piña colada
pi_218774252
Als geld niet de reden is dat mensen geen of maar 1 kind willen, dan gaat dit weinig uithalen. Ik ken hier in NL echt niemand die geld als factor meerekent in het wel of geen kinderen krijgen. Zijn allemaal andere redenen.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  zondag 14 september 2025 @ 22:34:40 #30
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_218774263
quote:
Gek eigenlijk dat zo'n overduidelijke en simpele maatregel als deze hier nooit is geïmplementeerd.

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_218774325

Ik weet niet of we er zo rouwig om moeten zijn dat ze zo weinig kinderen krijgen in Zuid-Korea :X

(Foto uit het artikel op BNR)
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')