Waarom is een theologische verklaring voor het kwaad de enige? Waarom? Buiten de theologische context zijn er filosofen die het kwaad anders beschouwen zoals Nietzsche die 'goed' en 'kwaad' als uitsluitend menselijke interpretaties ziet die al naar gelang het perspectief kunnen wisselen. Het zijn geen objectieve krachten maar constructies. Hannah Arendt noemde het de Banaliteit van het Kwaad: het kwaad kan voortkomen uit oppervlakkigheid, gedachteloosheid en het robotachtig opvolgen van autoriteit in plaats van uit een bewuste, duivelse intentie. Zij kwam tot die conclusie toen zij verslag deed van het Eichmann-proces in 1961. Op basis van die rechtszaken schrijft Arendt: "hoe kan het dat een saaie maar ijverige kantoorklerk (de SS'er Adolf Eichmann) verantwoordelijk was voor de dood van miljoenen joden?". "Hoe kon het kwaad er zo onbenullig uitzien?" Arendt concludeert dat het kwaad niet monsterlijk maar banaal is. "Het kwaad is nauwelijks terug te herleiden tot diepere drijfveren en blijft vaak oppervlakkig." Een illustratie van het hedendaagse banale "Kwaad" is Bashar al-Assad die bijna 25 jaar lang president van Syrië was en in 2024 werd verdreven. Hij werd een dictator van de ergste soort terwijl deze - timide - man aanvankelijk geen enkele behoefte had om de machtigste man van zijn land te worden maar met zijn gezin naar Londen wilde verhuizen om daar een oogartspraktijk op te zetten. De geschiedenis leert ons dat het leven anders loopt dan verwacht. Het Kwaad is dus Banaliteit. Een theologische verklaring ("sturing van bovenaf") is niet nodig (Ockhams scheermes), het is een doodgewone, toevallige imperfectie van de menselijke geest, een psychologische abnormaliteit veroorzaakt door verstoorde hersenprocessen, een spontane willekeurige afwijking van de (niet theologische) natuurlijke orde ......quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 21:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Deze redenering houdt alleen stand als we de perfecte standaarden van God verlagen tot standaarden waar mensen op hun eigen krachten aan kunnen voldoen. En het resultaat daarvan zien we in de wereld.
Dat maakt niet uit, het concept komt rechtstreeks uit de bijbel.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 23:08 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Oei, je begint een beetje op Doedelzak te lijken.
En alsnog werd citizen Kain door God beschermd.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 12:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, het concept komt rechtstreeks uit de bijbel.
De paradox van Gods vuur is dat het verschillende dingen doet op basis van je eigen houding en keuzes, daar gaat het eigenlijk om.
Zo zie je bijv. dat Kain zijn broer doodt. Hij had berouw kunnen hebben over zijn daad en zich bekeren. Het vuur hier is de waarheid dat dat een onacceptabele daad was en dat hij daarmee op moet houden.
In plaats daarvan had hij berouw over de gevolgen van zijn daad voor hemzelf. Het vuur dat tot genezing had kunnen leiden, leidde in plaats daarvan tot verschroeiing. En daarmee riep hij een vloek over zichzelf uit, die God slechts articuleerde.
Ja, zelfs als we van hem afdwalen, is dat niet per se permanent. Zolang we niet dood zijn, is genade beschikbaar.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 12:35 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
En alsnog werd citizen Kain door God beschermd.
En na de dood?quote:Op woensdag 8 oktober 2025 12:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, zelfs als we van hem afdwalen, is dat niet per se permanent. Zolang we niet dood zijn, is genade beschikbaar.
Dan volgt het oordeel lees ik hier:quote:
M.i houdt het oordeel het volgende in:quote:Op woensdag 8 oktober 2025 13:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan volgt het oordeel lees ik hier:
Hebreeën 9:27En zoals het voor de mensen beschikt is dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt,
28 zo zal ook Christus, Die eenmaal geofferd is om de zonden van velen weg te dragen, voor de tweede keer zonder zonde gezien worden door hen die Hem verwachten tot zaligheid.
Dus we hebben één mensenleven de tijd om onze zaakjes op orde te krijgen.
Ja, dan oogsten we dus publiekelijk wat we privé in ons hart gezaaid hebben.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 14:08 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
M.i houdt het oordeel het volgende in:
Rom 2:16 SV In den dag wanneer God de verborgene dingen der mensen zal oordelen door Jezus Christus, naar mijn Evangelie.
1Co 4:5 SV Zo dan oordeelt niets voor den tijd, totdat de Heere zal gekomen zijn, Welke ook in het licht zal brengen, hetgeen in de duisternis verborgen is, en openbaren de raadslagen der harten; en als dan zal een iegelijk lof hebben van God.
Oh, je had het over verzwelgen, dat klonk nogal dodelijk. Dit klinkt al weer heel anders.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 12:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, het concept komt rechtstreeks uit de bijbel.
De paradox van Gods vuur is dat het verschillende dingen doet op basis van je eigen houding en keuzes, daar gaat het eigenlijk om.
Zo zie je bijv. dat Kain zijn broer doodt. Hij had berouw kunnen hebben over zijn daad en zich bekeren. Het vuur hier is de waarheid dat dat een onacceptabele daad was en dat hij daarmee op moet houden.
In plaats daarvan had hij berouw over de gevolgen van zijn daad voor hemzelf. Het vuur dat tot genezing had kunnen leiden, leidde in plaats daarvan tot verschroeiing. En daarmee riep hij een vloek over zichzelf uit, die God slechts articuleerde.
quote:
Of was je dit voor het gemak alweer vergeten?quote:Op dinsdag 29 april 2025 20:47 schreef Modus het volgende:
[..]
Dus god luistert wel als je een baan wil maar tijdens de holocaust was bidden 5 jaar lang zinloos? Of hoe zie je dat precies....
Ik houd van jouw cynisme. Het drukt dogmatische gelovigen (NB: -Sigaartje is dat niet) op het feit dat geloof pure willekeur is.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:07 schreef Modus het volgende:
[..]
[..]
Of was je dit voor het gemak alweer vergeten?
Vuur verzwelgt als we weigeren om het ons puurder te laten maken.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 15:20 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Oh, je had het over verzwelgen, dat klonk nogal dodelijk. Dit klinkt al weer heel anders.
[ afbeelding ]
Hoe leidt vuur tot bekering?quote:Op maandag 20 oktober 2025 12:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Vuur verzwelgt als we weigeren om het ons puurder te laten maken.
Zo is het vuur van het oordeel alleen vernietigend omdat we eerder vuur hebben geweigerd om ons tot bekering te brengen.
Dat besef is het resultaat van het vuur, het vuur van de waarheid en liefde van God.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:11 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Hoe leidt vuur tot bekering?
Volgens mij was het het besef van de goedheid van God dat tot bekering leidt.
Het "vuur" zuivert, het brandt het onzuivere weg; trots, angst, illusies, enz, daarmee wordt het ware Zelf zichtbaar, en dat is wat de bedoeling is. Ook dit komt in behoorlijk wat religies terug.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:11 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Ik geloof denk ik.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:11 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Het is liefde met een ruggengraat, denk ik.quote:Op maandag 20 oktober 2025 20:47 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik geloof denk ik.
Alleen ik twijfel soms wel aan de goedheid van God. Ik heb bij sommigen het idee dat God als een soort modern sinterklaasfiguur wordt neergezet. Twijfelen aan de goedheid is verkeerd gezegd, maar ik denk dat God niet enkel liefde is.
In verschillende bijbelverhalen is er veel leed... mensen zijn feilbaar, maar ik heb niet het idee dat dat altijd geaccepteerd wordt (zie de zondevloed, zie Job, zie hoe Judas gestraft wordt terwijl hij de mogelijkheid tot verlossing boodt)
Persoonlijk, misschien fout van mij, bid ik om genade en vergeving voornamelijk uit angst. Ik weet wat het leven kan bieden wanneer het tegen zit. Soms voelt het aan als lastig om God als goedheid te zien. Wel zie ik Hem als een soort vuur, een soort wrekende en sterke kracht. Ik zeg niet dat God slecht is of een Wreker. Alleen ik zie Hem ook niet als een en al liefde en goedheid
maar goed... dat is mijn persoonlijke worsteling en ik weet niet of ik dat zo in dit topic mag zeggen! Tik me vooral op de vingers als dit niet mag. Excuses alvast
In de Christelijke gedachte is dat ook zo ja.quote:Op maandag 20 oktober 2025 20:29 schreef Mijk het volgende:
[..]
Het "vuur" zuivert, het brandt het onzuivere weg; trots, angst, illusies, enz, daarmee wordt het ware Zelf zichtbaar, en dat is wat de bedoeling is. Ook dit komt in behoorlijk wat religies terug.
Ja, dat is Shadow he, dat lelijke, dat moet je onder ogen komen. Dát is waar t ego voor rent, het is niet lelijk, het is gewoon wie je bent/was dóór trauma. Want zodra je het doorziet (en blijft doorzien) vanishen ze beiden, en díe staat waar je dan in komt, dát noemen ze nirvana. En misschien bedoelt het christendom natuurlijk toaal wat anders met hemel, maargoed... veel beter dan die staat van totale inner peace wordt het niet, het conflict stopt tussen limbic en neocortex, tussen anima en animus, oorverdovende stilte, serenity. Hemels.quote:Op maandag 20 oktober 2025 22:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In de Christelijke gedachte is dat ook zo ja.
Dat 'vuur' is het vuur der waarheid. De waarheid over wie je eigenlijk echt bent. Dat is geen pretje om te zien, want het is lelijk. Maar door het te zien, kun je ook ervoor kiezen om te willen veranderen, en bereid zijn om alles te geven om ook daadwerkelijk te veranderen. Dat is bekering.
Het 'ware zelf' is in werkelijkheid de gerestaureerde versie van hoe de mens zonder zonde was, niet een 'zelf' die begraven is en die moet ontwaken zoals in sommige andere tradities.
In de Christelijke traditie sterft je huidige zelf, en word je herboren met een nieuw zelf: een zelf geboren uit God.
In de bijbel is het simpelweg je menselijke natuur zonder illusies, niet wie je was voordat je getraumatiseerd raakte.quote:Op maandag 20 oktober 2025 22:19 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, dat is Shadow he, dat lelijke, dat moet je onder ogen komen. Dát is waar t ego voor rent, het is niet lelijk, het is gewoon wie je bent/was dóór trauma. Want zodra je het doorziet (en blijft doorzien) vanishen ze beiden, en díe staat waar je dan in komt, dát noemen ze nirvana. En misschien bedoelt het christendom natuurlijk toaal wat anders met hemel, maargoed... veel beter dan die staat van totale inner peace wordt het niet, het conflict stopt tussen limbic en neocortex, tussen anima en animus, oorverdovende stilte, serenity. Hemels.
"As i walk through the shadow of the valley of death..."
Precies, en t ego wordt gecreeerd door shadow, not one, without the other. Hierom is non-duality (advaita vedanta) essentieel.quote:Op maandag 20 oktober 2025 23:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In de bijbel is het simpelweg je menselijke natuur zonder illusies, niet wie je was voordat je getraumatiseerd raakte.
Het ego vertaalt een verhaal over wie je bent. Daarbij probeert het schuld en schaamte te vermijden. Zo creëer je illusies over je eigen goedheid, goede intenties, motivaties, enzovoorts.
God stript die illusies weg door je een spiegel voor te houden: Zijn wet. Vervolgens aan ons om te kiezen of we ons bekeren om die wet te gehoorzamen, of niet.
Nee, eigenlijk zeg ik dat niet.quote:Op maandag 20 oktober 2025 23:40 schreef Mijk het volgende:
[..]
Precies, en t ego wordt gecreeerd door shadow, not one, without the other. Hierom is non-duality (advaita vedanta) essentieel.
Maar met die natuur wordt je niet geboren, dat wordt gevormd.
Want eigenlijk zeg je als we zondig geboren zouden zijn; "Het is de bedoeling dat je keihard onnatuurlijk tegen je natuur in gaat leven, en dan kom je tot god".
Klopt, maar tis handig om die parallel te zien, want dat bedoelen ze ook met heel Genesis, het beeldt dualiteit uit en de geboorte van ego (waardoor men eden uitgetrapt wordt), anima en animus komen in conflict, en dood is de straf.quote:Op maandag 20 oktober 2025 23:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk zeg ik dat niet.
Of eerder: de bijbel zegt dat niet. Want dit is ten slotte een bijbelstudietopic, niet een advaita vedanta studietopic.
Klopt, want wij leven "IN" god, zo staat in de Galaten 2:20 uit mn hoofd.quote:De bijbel zegt dat je je eigen natuur niet kunt veranderen. Dus we zitten vast in een paradox:
Het ego verzet zich tegen confrontatie met de shadow ja, Animus en Anima in conflict, dat is de inner struggle.quote:Voor God moeten we perfect zijn wet gehoorzamen, oftewel liefhebben.
Maar we zitten opgesloten in een lichaam dat van nature Gods wet niet kan gehoorzamen, zich ertegen verzet.
Precies, egodeath, waarom dacht je dat dood "de straf" wasquote:Oplossing:
Sterven en opnieuw geboren worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |