abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 september 2025 @ 10:25:21 #1
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218757357
https://nos.nl/liveblog/2(...)-qatar-uit-te-voeren

De schotwonden die bij 114 kinderen, maar vermoedelijk nog meer, zijn aangetroffen in Gaza wijzen erop dat er gericht op hen is geschoten. Dat schrijft de Volkskrant in een analyse waarvoor het medium sprak met artsen die werken in ziekenhuizen in de Gazastrook.

De krant sprak voor het artikel met zeventien artsen en een verpleegkundige uit de VS, het VK, Australië, Canada en Nederland die werken of werkten in de Gazastrook. De krant bekeek onder meer door de artsen aangeleverde foto's en röntgenfoto's en notities van de artsen.

Conservatieve schatting
Vijftien van de zeventien artsen zeggen kinderen van 15 jaar en jonger te hebben aangetroffen die getroffen waren door één enkele kogel door hun hoofd of borst. De 114 kinderen die volgens de artsen op dergelijke wijze werden getroffen, zijn slechts een conservatieve schatting, zegt de krant. De artsen vermoeden dat er veel meer gevallen zijn. Bijvoorbeeld kinderen die op slag dood waren en niet op de spoedafdelingen van ziekenhuizen terechtkwamen.

Forensisch pathologen die de krant sprak, zeggen dat de verwondingen in hoofd en borst afkomstig zijn van kogels en niet van rondzwervende granaatscherven. Ook zegt een van hen dat de kogels waarschijnlijk van grote afstand zijn afgevuurd omdat ze vermoedelijk veel snelheid hebben verloren nadat ze werden afgeschoten. "De kogels moeten onderweg veel energie zijn verloren, want kinderen hebben dunnere schedels dan volwassenen, en anders waren ze er wel dwars doorheen gegaan", zegt forensisch patholoog Frank van de Goot.

Schot in hoofd
Ook de BBC onderzocht al eerder schotwonden bij kinderen in de Gazastrook. Uit onderzoek naar ruim 160 kinderen die werden neergeschoten in de Gazastrook, kwam naar voren dat 95 een schot in het hoofd of de borst hadden. Volgens ooggetuigen werden deze kogels in de meeste gevallen door het Israëlische leger afgevuurd. Ook de artsen in de Volkskrant vertellen dat ooggetuigen aan hen meldden dat de kogels door het leger werden afgevuurd. Meestal werden die afgevuurd door sluipschutters of door drones, zeggen zij.

Het Israëlische leger ontkent gericht op burgers te schieten, maar anonieme militairen meldden eerder aan de Israëlische krant Haaretz dat zij bij distributiepunten in de Gazastrook de opdracht kregen gericht te schieten op Palestijnen om de menigte uiteen te drijven of onder controle te krijgen, ook als er geen dreiging van hen uitging. Mensen die er voedsel kwamen halen, werden volgens de militairen behandeld als vijandige troepenmacht. "Onze vorm van communicatie is schieten", zei een militair onder meer over het onder controle houden van burgers bij de voedselpunten.

Voor een uitgebreider verslag zie het stuk in de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl(...)ael-oorlog~v1778945/
Huilen dan.
pi_218757668
Vanmorgen het artikel in de Volkskrant gelezen, en ik denk dat er maar één woord voor is.

Verschrikkelijk.
pi_218757698
Moeten ze maar geen steentjes gooien naar tanks, eigen schuld dikke drone in je oog.
pi_218757724
*Hamas aanhangers
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_218757772
Volgens mij al meer dan een jaar geleden gelezen dat Amerikaanse artsen en verpleegkundigen melding maakten van bijzonder veel kinderen die in het hoofd of hartstreek waren geschoten. Alsof sluipschutters er actief naar zochten.
pi_218757869
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 10:51 schreef Glazenmaker het volgende:
Volgens mij al meer dan een jaar geleden gelezen dat Amerikaanse artsen en verpleegkundigen melding maakten van bijzonder veel kinderen die in het hoofd of hartstreek waren geschoten. Alsof sluipschutters er actief naar zochten.
Er worden ook medici geciteerd die in de gaza strook actief zijn geweest en die vertellen dat het per week kan verschillen. De ene week heeft iedereen een schotwond in een arm, de week erna in een knie.

Nogmaals, verschrikkelijke situatie.
pi_218757888
Misdadig.
pi_218758000
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 10:45 schreef XSbig het volgende:
Vanmorgen het artikel in de Volkskrant gelezen, en ik denk dat er maar één woord voor is.

Verschrikkelijk.
Ja, ik vind de Volkskrant ook verschrikkelijk.

Al hadden ze vroeger wel goede voorpagina foto's... en Sigmund.
  zaterdag 13 september 2025 @ 11:16:52 #9
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218758017
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 11:14 schreef Chadi het volgende:

[..]
Wat bedoel je daarmee?
Dat het geven van enorme kritiek op Israel op fora, talkshows, kantines, radio een soort onzichtbare boost geeft aan je status omdat het verwacht word dat je ze bashed.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_218758056
Kleine kindjes worden groot. Kinderen van vandaag zijn de terroristen van morgen of zoiets zal wel hun argument zijn.

Vrouwen en kinderen zijn altijd het ergste de pineut tijdens oorlogen ;(
Graag verwijderen
  zaterdag 13 september 2025 @ 11:21:57 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218758072
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 10:51 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik las dat op de ene dag van de week kinderen allemaal een hoofdschot kregen, terwijl ze op een andere dag juist allemaal door de borst geschoten werden. Alsof de sluipschutters er een spelletje van maakten.
The End Times are wild
  zaterdag 13 september 2025 @ 11:23:37 #12
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218758092
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 september 2025 11:12 schreef phpmystyle het volgende:
natuurlijk. Dit soort berichten passen in een dynamiek dat we als Westen tegen Joden en Israëliërs moeten keren.
We hebben genoeg interne problemen.
Ja, het ligt natuurlijk aan de boodschapper en niet aan Israël dat beestachtig tekeergaat in Gaza.

Waarvan akte.
Huilen dan.
pi_218758107
twitter
pi_218758108
Zou er niet vreemd van opkijken.
pi_218758127
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 11:20 schreef TornadoDK het volgende:
Kleine kindjes worden groot. Kinderen van vandaag zijn de terroristen van morgen of zoiets zal wel hun argument zijn.

Vrouwen en kinderen zijn altijd het ergste de pineut tijdens oorlogen ;(
Miljoenen 18-jarige lijken draaien zich om in hun loopgraven na het lezen van je post.

Maar zonder geintjes, dit is natuurlijk weer te debiel voor woorden. Wat kunnen we nu nog meer doen buiten het annuleren van onze songfestival-deelname?
-nee-
pi_218758150
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 11:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik las dat op de ene dag van de week kinderen allemaal een hoofdschot kregen, terwijl ze op een andere dag juist allemaal door de borst geschoten werden. Alsof de sluipschutters er een spelletje van maakten.
Dit is het bijna logische resultaat van een regering die de ander wegzet als beesten, complete straffeloosheid in het leger en een oorlog met onmogelijke einddoelen die dus heel lang doorgaat. En het enige kutexcuus dat ze hebben is jamaarhamas. Niet goed genoeg.
  zaterdag 13 september 2025 @ 11:30:22 #17
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218758166
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 11:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Jij gelooft deze shit toch niet he?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_218758183
Lekker doen alsof het ongeloofwaardig is en lekker blijven wegkijken
pi_218758184
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 september 2025 11:24 schreef Tjoent het volgende:
[ x ]
More like Maaike van Chanante lmao
  zaterdag 13 september 2025 @ 11:33:21 #20
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218758199
quote:
[ x ]
En wat maakt "wakkere" Maaike een autoriteit op het gebied van kinderschedeltjes?

Aan de ene kant hebben we de Volkskrant en de NYT die met bronnen komen en experts betrekken in hun analyse, en aan de andere kant hebben we het wappieblog van Maaike: https://maaikevancharante.nl/

Ja, echt heel lastig hoor.
Huilen dan.
pi_218758221
Goed topic, goede bronnen. Vooral Maaike is een uitstekende bron. Expert op het gebied van Israel-Palestina.
  zaterdag 13 september 2025 @ 11:36:29 #22
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218758227
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 september 2025 11:31 schreef Stepperoller het volgende:
Lekker doen alsof het ongeloofwaardig is en lekker blijven wegkijken
Het zijn complottheorien die gebezigd worden.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_218758235
quote:
[ x ]
Wel jammer dat de Volkskrant dan een oude foto gebruikt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 13 september 2025 @ 11:44:45 #24
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218758291
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 11:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Wel jammer dat de Volkskrant dan een oude foto gebruikt.
Dát is jammer?

Geen idee waarom eigenlijk, want als je het stuk leest dan wordt ook gewoon duidelijk bij welke gebeurtenis de foto hoort. Overigens is het niet de enige foto; de reportage staat er namelijk vol mee.
Huilen dan.
pi_218758497
Wat zijn de leeftijden precies? Want iemand van 16 met een mitrailleur is ook een kind
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_218758514
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 10:58 schreef Chadi het volgende:
Misdadig.
Dat is nog zacht uitgedrukt. Het is puur kwaadaardig.
pi_218758516
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 september 2025 11:44 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dát is jammer?

Geen idee waarom eigenlijk, want als je het stuk leest dan wordt ook gewoon duidelijk bij welke gebeurtenis de foto hoort. Overigens is het niet de enige foto; de reportage staat er namelijk vol mee.
Jazeker vind ik dat jammer.
Het is een oudere foto waarbij ook toen nog flink veel discussie was of die foto wel klopte (geen zin verders om die discussie hier dunnetjes over te doen).
En dan die foto gaan recirculeren op de voorpagina vind ik jammer voor zo'n artikel.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 13 september 2025 @ 12:22:05 #28
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218758565
Het is in progressieve en linkse kringen altijd weer gebruikelijk om het op te nemen voor deze jonge terroristen. We moeten niet vergeten dat het Israël is die hier het slachtoffer is van een kwade en terroristische organisatie en deze linkse en progressieve kringen zullen geen argument onbenut laten om de terroristen te steunen en het werkelijke slachtoffer, in dit geval Israël, nog een trap na te geven.
Deze kinderen zijn terroristen en moeten ook als zodanig worden behandeld. Dat de linkse en progressieve kringen dit weer aangrijpen om met de vinger te kunnen wijzen naar Israël is dan ook weer veelzeggend.

/@howardroark mode off.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218758692
Jammer dat de users die het oneens zijn met de conclusies en de claims in het artikel hun reacties niet onderbouwen. Zoals in het volkskrant artikel staat zijn er veel aanwijzingen van gevallen waarbij soldaten en commandanten geen onderscheid maken tussen man, vrouw en kind. Zoals de beschietingen van het IDF bij GHF punten en gevallen waarin elk person binnen een bepaald gebied als potentieel doelwit wordt gezien. Dus het lijkt mij niet vergezocht om te stellen dat op ten minste een deel gericht geschoten is.
pi_218758718
quote:
Volgens ooggetuigen werden deze kogels in de meeste gevallen door het Israëlische leger afgevuurd. Ook de artsen in de Volkskrant vertellen dat ooggetuigen aan hen meldden dat de kogels door het leger werden afgevuurd. Meestal werden die afgevuurd door sluipschutters of door drones, zeggen zij.
Volgens ooggetuigen uit gaza...
Tja, moeten we dat meteen maar weer voor waar aannemen?
Na al dat nepnieuws wat we al vaak gehoord hebben?

Neemt niet weg dat, mits het ook echt klopt, zulk gedrag gewoon misdadig is...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')