Ik vind het niet helemaal eerlijk van Hans. Aad moest twee rollen spelen, logisch dat er dan in beide gevallen iets van de intensiteit verloren gaat. Paul v.G. kon zich volledig concentreren op de Baron en tussen de scenes door gefocust blijven, terwijl Aad moest verkleden, switchen naar andere geleerde teksten en een andere instelling om weer Adriaan te worden.quote:Op vrijdag 28 november 2025 09:28 schreef Writersright het volgende:
[..]
Dankje voor het delen. Mooi, warm interview
Hans (B100) Beijer sluit zich daar meteen bij aan. 'Hij kwam later in de serie en moest Adriaan opvolgen als baron. En je zag direct: Paul is een topacteur. Die pakt het beet en gaat ermee aan de slag. De Baron werd vijf of misschien wel tien keer zo goed toen Van Gorcum ermee aan de loop ging.'
Oh-oh, dat gaat Aad niet leuk vinden.
Mwah, ik zie dat ook niet zo als een verwijt. Aad zette ook een dijk van een rol neer. Nog steeds is haast niet te zien dat het een dubbelrol is. Heel het personage van de Baron veranderde. Van een archaïsche, bevreemdende man, naar een doortrapte boef. In die overgang zat meer dan alleen een acteurswissel. Overigens zijn hun anekdotes hetzelfde zoals Bas en Aad ze vertelden voor de rechtszaak, bijvoorbeeld in die 35-jaar docu. "De verhalen na werktijd Paul, want die boot kost ons een vermogen", was een quote volgens mij.quote:Op zaterdag 29 november 2025 00:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik vind het niet helemaal eerlijk van Hans. Aad moest twee rollen spelen, logisch dat er dan in beide gevallen iets van de intensiteit verloren gaat. Paul v.G. kon zich volledig concentreren op de Baron en tussen de scenes door gefocust blijven, terwijl Aad moest verkleden, switchen naar andere geleerde teksten en een andere instelling om weer Adriaan te worden.
Is het zeker dat her herarrangementen zijn? Deze CD is natuurlijk ooit op Spotify verschenen, waarbij Passchier blijkbaar niet in de gaten had dat de rechten elders lagen waarna hij weer is verdwenen. Maar dat waren destijds wel de originele versies, net als bij de andere "Liedjes van TV" compilaties.quote:Op zaterdag 29 november 2025 14:59 schreef Writersright het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Onze vriend spreekt weer.
Adriaan komt met een nieuwe CD.
Na ehhh de laatste CD die ze ooit zouden uitgeven.
Er staan herarrangementen op van nummers uit de eerste series.
Ze hebben ook gedacht over animatieseries. Volgens zijn berekeningen zou een tekenfilm van 2-3 minuten een miljoen kosten dus te duur.
Adraan noemde het geremixt enn kwam niet uit zijn woorden helemaal, het leek niet alsof hij zelf niet doorhad wat het is. Ik weet het dus niet zeker.quote:Op zondag 30 november 2025 14:22 schreef Cynicio het volgende:
[..]
Is het zeker dat her herarrangementen zijn? Deze CD is natuurlijk ooit op Spotify verschenen, waarbij Passchier blijkbaar niet in de gaten had dat de rechten elders lagen waarna hij weer is verdwenen. Maar dat waren destijds wel de originele versies, net als bij de andere "Liedjes van TV" compilaties.
Wat is hij weer lekker vol van zichzelfquote:Op zaterdag 29 november 2025 14:59 schreef Writersright het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Onze vriend spreekt weer.
Adriaan komt met een nieuwe CD.
Na ehhh de laatste CD die ze ooit zouden uitgeven.
Er staan herarrangementen op van nummers uit de eerste series.
Ze hebben ook gedacht over animatieseries. Volgens zijn berekeningen zou een tekenfilm van 2-3 minuten een miljoen kosten dus te duur.
Op zich is animatie ook enorm duur, de serie van Alfred J. Kwak kostte indertijd ruim 36 miljoen gulden om te maken - en dat was dan nog een co-productie met een aantal andere landen. Maar goed, daar staat tegenover dat zo'n tekenfilmserie tijdlozer blijft dan live-action. Het zou mij niks verbazen als de broertjes Van Toor het ook niet zagen zitten om zoiets dan uit handen te moeten geven aan buitenlandse animatiestudio'squote:Op zaterdag 29 november 2025 14:59 schreef Writersright het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Onze vriend spreekt weer.
Adriaan komt met een nieuwe CD.
Na ehhh de laatste CD die ze ooit zouden uitgeven.
Er staan herarrangementen op van nummers uit de eerste series.
Ze hebben ook gedacht over animatieseries. Volgens zijn berekeningen zou een tekenfilm van 2-3 minuten een miljoen kosten dus te duur.
Aad kennende zou hij dat zelf doen met een flipbook en 10 botte Bruynzeel potloden.quote:Op zondag 30 november 2025 18:43 schreef Writersright het volgende:
Alfred J Kwak zal vast duur geweest zijn, zo ziet het er ook uit. Prachtig getekend en geanimeerd. Dat Aad zei dat 2 a 3 minuten al een miljoen kostte vond ik wel overdreven klinken. Het lijkt me niet dat hij Studii Ghibli zou inhuren daarvoor.
Ik uit de jaren '90, waarbij het er on-model uit zag, maar de animatie gelimiteerd was om kosten te drukken.
Mijn god. Zoals @PeterKelder me al zei dat er ongeveer werd gezegd in de video: "En Martijn heeft alle oude liedjes weer geremixt, gerestyled, gefilterd, weet ik wat hij allemaal gedaan heeft. En die liedjes staan nu op deze dubbel-cd."quote:Op zaterdag 29 november 2025 14:59 schreef Writersright het volgende:
Adriaan komt met een nieuwe CD.
Na ehhh de laatste CD die ze ooit zouden uitgeven.
Er staan herarrangementen op van nummers uit de eerste series.
Nah, je mag van hun uitmelkerij vinden wat je wil. De series die ze vroeger met huis-, tuin- en keukenmiddelen maakten waren echt wel inventief en soms hun tijd vooruit.quote:Op zondag 30 november 2025 21:05 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
[..]
Aad kennende zou hij dat zelf doen met een flipbook en 10 botte Bruynzeel potloden.
Nee, niet concreet helaas. Wel wat ideeën voor onderwerpen, anekdotes en dus afleveringen. Maar ik ben passief op zoek naar iemand om dat samen mee te doen. In sommige onderdelen ben ik totáál niet ingelezen en het lijkt me sowieso leuk om in zo'n podcast lekker te nerden over alles met iemand. @ArnieAlberts lijkt me een geschikte kandidaat:P, of jijzelf, wellicht?quote:Op woensdag 3 december 2025 18:55 schreef Writersright het volgende:
@:Japepk
Wil het trouwens nog lukken met die B&A podcast waar je mee bezig was?
Onderwerpen genoeg gezien dit topic.
Qua animatie is het jammer dat ze de stripreeks niet vervolgde. Het waren interessante, unieke versies van de series, die net anders liepen dan de TV-versies. In die vorm kan je natuurlijk ook veel meer dingen doen qua budget dan op TV. Ik ben heel benieuwd hoe ze de schatkaart hadden gedaan.
Ja. En nu zijn ze gedateerd, soms zelfs hopeloos gedateerd. En dat lijken ze maar niet te willen accepteren.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:18 schreef Japepk het volgende:
[..]
Nah, je mag van hun uitmelkerij vinden wat je wil. De series die ze vroeger met huis-, tuin- en keukenmiddelen maakten waren echt wel inventief en soms hun tijd vooruit.
Licentiemuziek? Het was muziek die Klaris in opdracht van henzelf voor ze schreef. Ook dit was voornamelijk de trots van 'andere' Aad die in de weg kwam te zitten. Ik geloof dat ik op Retroforum laatst een bericht van iemand las die schreef dat Klaris het echt zag als een project van hem, Bas en Aad. En dat is misschien een hele rare gedachtegang nu, want je hebt 'het duo', maar hoeveel artiesten zeggen naar eer en geweten dat er veel meer bij komt kijken dan alleen 'de artiest'? Ze brachten ZELF Aad Klaris in 1983-1984 binnen toen ze VOOR ZICHZELF begonnen! Niet langer Joop, EIGEN producenten! Dus nee, geen wonder dat hij het als een drie-eenheid zag. En des te lulliger toen hij gewoon bij het grof vuil werd gedumpt en werd ingeruild voor iemand die minder te morren had.quote:Op woensdag 3 december 2025 23:29 schreef Mr.Pomtip het volgende:
Vanuit Bassie en Adriaan begrijpelijk dat ze van de licentiemuziek en Aad Klaris af wilden, maar zorg er dan voor dat het nieuwe het oude verbetert. Dat is niet gebeurd. Het is vervangen, maar niet zozeer overtroffen. Wat meer variatie had bij zo'n ingreep ook niet misstaan. Van bij ieder vrolijk moment hetzelfde Thema Vrolijk, wordt je toch niet zo vrolijk. En soms wordt muziek ook ingezet op twijfelachtige plaatsen, waaronder het Thema Indiaan.
Nee, ik bedoel het gebruik van muziek zoals Tubular Bells, Theme of Halloween, nummers van Vangelis, Mastermind van Eric Allen, Magnetic Fields van Jean-Michel Jarre, enz. Zeker sfeervoller, maar daar betaal je rechten over. Iets waar ze van af wilden dus. In dat opzicht was de poging aardig, maar die muziek vervang je niet zomaar even, zonder dat je kijkers het merken in de sfeer. Soms associeer ik die muziek nog steeds met Bassie en Ariaan en is het eigenlijk jammer dat die er al zo'n twintig jaar niet meer in zit. Neem aan dat jij en vele anderen hier dat ook wel herkennen. Het alternatief weegt er dan niet tegen op, mede dankzij de te duidelijk elektronische instrumenten. Een verbetering is het niet. Wel een vervanging. Ik reken het Bert Smorenburg niet aan. Hij deed wat van hem gevraagd werd, maar restaureren wat door een stevige ruzie kapot ging, klinkt niet erg uitnodigend. Kleur binnen de lijntjes, laat het erop lijken, maar niet teveel vanwege de rechten.quote:Op woensdag 3 december 2025 23:48 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Licentiemuziek? Het was muziek die Klaris in opdracht van henzelf voor ze schreef. Ook dit was voornamelijk de trots van 'andere' Aad die in de weg kwam te zitten. Ik geloof dat ik op Retroforum laatst een bericht van iemand las die schreef dat Klaris het echt zag als een project van hem, Bas en Aad. En dat is misschien een hele rare gedachtegang nu, want je hebt 'het duo', maar hoeveel artiesten zeggen naar eer en geweten dat er veel meer bij komt kijken dan alleen 'de artiest'? Ze brachten ZELF Aad Klaris in 1983-1984 binnen toen ze VOOR ZICHZELF begonnen! Niet langer Joop, EIGEN producenten! Dus nee, geen wonder dat hij het als een drie-eenheid zag. En des te lulliger toen hij gewoon bij het grof vuil werd gedumpt en werd ingeruild voor iemand die minder te morren had.
En Bert Smorenburg kan van zichzelf ook echt véél betere arrangementen maken.
Aaah, licentiemuziek en Aad Klaris. Las over de en heen. Excuus.quote:Op donderdag 4 december 2025 00:18 schreef Mr.Pomtip het volgende:
Nee, ik bedoel het gebruik van muziek zoals [...]
Aad had voor die tweede Q&A zelfs een stukje als zijn Baron van te voren opgenomen, ter promotie van de munt waar hij op staat. Deze probeert Aad wel heel erg te promoten als het beste product ooit.quote:Op donderdag 4 december 2025 00:18 schreef Mr.Pomtip het volgende:
[..]
Gelukkig was het iets meer in de tweede Q&A, al lijkt Adriaan liever te doen alsof hij de enige Baron ooit was. Je hoort Adriaan soms ook het krediet voor de achtergrondmuziek opeisen en dat alles zijn idee was. Misschien deels, maar daar zaten ook nog andere mensen achter. Vooral ook Aad Klaris! Misschien werkt samenwerken met Bassie en Adriaan gewoon altijd zo. Leuk tijdens het werken, maar risico dat je later last met ze krijgt erover.
Heel veel mensen in NL associeren Tubular Bells met Bassie en Adriaan, ik heb eens bij een Halloween spookhuis gewerkt waar deze muziek draaide vanwege het Exorcist thema. Er kwamen volwassen mensen naar me toe die zeiden: "Ik hoor hier Bassie en Adriaan muziek, jullie hebben toch niet de Plaaggeest hier binnen hè? Want dan ga ik er niet in. Ik ben voor niks bang, behalve voor de Plaaggeest.."quote:Op donderdag 4 december 2025 00:18 schreef Mr.Pomtip het volgende:
Nee, ik bedoel het gebruik van muziek zoals Tubular Bells, Theme of Halloween, nummers van Vangelis, Mastermind van Eric Allen, Magnetic Fields van Jean-Michel Jarre, enz. Zeker sfeervoller, maar daar betaal je rechten over. Iets waar ze van af wilden dus. In dat opzicht was de poging aardig, maar die muziek vervang je niet zomaar even, zonder dat je kijkers het merken in de sfeer. Soms associeer ik die muziek nog steeds met Bassie en Ariaan en is het eigenlijk jammer dat die er al zo'n twintig jaar niet meer in zit.
Helemaal mee eens. Iemand vroeg ook hoe ze kwamen bij het "aan de binnenkant van de ogen" bekijken. Dat is iets wat Jaap Stobbe bedacht had. Het oorspronkelijke idee was een soort cartoony denkwolkjes te gebruiken. Aad wist dat zo te spinnen dat hij uitlegde hoe en waarom hij de droomwerelden schreef ipv een eenvoudig gebaar naar Jaap Stobbe, die sowieso elke keer afgezeken wordt als iemand iets over de Plaaggeest vraagt.quote:Op donderdag 4 december 2025 09:58 schreef PeterKelder het volgende:
Nog even en Bert Smorenburg is niet meer dan de assistent die in de muziekstudio de aan/uit-knop van de synthesizer bediende. Die eeuwige zucht naar erkenning door de Van Toors lijkt de laatste jaren alleen maar erger te worden, alsof ze (en zeker Aad) nog altijd willen horen: "Wat zijn jullie toch briljant en wat hebben jullie dit toch goed gedaan!" Zonde, want dat doet afbreuk aan wat ze absoluut goed hebben neergezet.
Het meest grappige (of treurige; het is maar hoe je het bekijkt) is dat Aad daar niet eens zozeer de basis van Dreiging Langzaam nadoet, maar gewoon nagenoeg één op één de oude Toem-Toem van Klaris ten gehore brengt.quote:Op donderdag 4 december 2025 09:58 schreef PeterKelder het volgende:
In de tweede Q&A gaf Aad zichzelf ook een schouderklopje betreffende de achtergrondmuziek: "En dan zei ik: Bert, ik heb het. We beginnen met (doet de basis van Dreiging Langzaam na)."
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |