abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218941405
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 09:12 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
De mensen die dachten dat Omtzigt de messias was, en nu terugkeren naar het CDA
Ik vind dat ze non stop moreel bedroevend stemmen mbt moties.

CDA klinkt midden en VVD idem, maar delen semi het waardenpakket van GroenLinks.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_218948382
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 10:40 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik vind dat ze non stop moreel bedroevend stemmen mbt moties.

CDA klinkt midden en VVD idem, maar delen semi het waardenpakket van GroenLinks.
de globalistische waardenpakket bedoel je?
pi_218948917
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 22:22 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
de globalistische waardenpakket bedoel je?
Allicht ja, dat stikstof geneuzel.... Wolf... Waar zijn we mee bezig?

V huffelen destijds die de stem van de 2e kamer verkoopt aan de EU.

Ik ben er allemaal helemaal klaar mee.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator woensdag 8 oktober 2025 @ 23:25:26 #104
236264 crew  capricia
pi_218972329
Nog drie weken te gaan.
Formeren gaat hier lastig worden.

"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218972386
CDA - PVDA/GL - D66 - VVD = 73
CDA - PVDA/GL - D66 - PvdD - SP - Volt + CU = 75
PVV - VVD - JA21 - BBB - SGP - FVD = 65
PVV - CDA - VVD - JA21 = 81
CDA - VVD - JA21 - BBB = 54 + gedoogsteun PVV 31 = 75
CDA - PVDA/GL - D66 - VVD - JA21 = 86
CDA - PVDA/GL - D66 - VVD - Volt = 77

[ Bericht 7% gewijzigd door Houtenbeen op 09-10-2025 00:05:38 ]
pi_218972414
JA21 op gelijke hoogte met de VVD.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 00:15:35 #107
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218972466
50+ twee zetels?
pi_218972853
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 00:15 schreef Momo het volgende:
50+ twee zetels?
Peilingen hebben volgens de peilers al een marge van zeker 2 zetels.
pi_218973174
Gaan we een regering zien met 5 partijen? Ik ga die soap op de voet volgen.

GL/PvdA wil namelijk niet regeren met de PVV.
pi_218973189
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 09:00 schreef Telefoonvork het volgende:
Gaan we een regering zien met 5 partijen? Ik ga die soap op de voet volgen.

GL/PvdA wil namelijk niet regeren met de PVV.
Andersom wil Wilders natuurlijk wel dolgraag in een kabinet met GL/PvdA stappen. :Y
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_218973940
quote:
14s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 09:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Andersom wil Wilders natuurlijk wel dolgraag in een kabinet met GL/PvdA stappen. :Y
PVV hoef je helemaal niet op te nemen in mogelijke coalities, die hebben zichzelf zo compleet onmogelijk gemaakt dat geen enkele partij met ze gaat samenwerken. In ieder geval niet zolang PVV, BBB en JA21 samen geen meerderheid hebben.
pi_218973975
Ik heb toch wel de voorkeur dat meerderheidscombinaties met vier partijen serieus onderzocht gaan worden.

En Jantje wil niet met Pietje op voorhand, vind ik een en al gejank.
pi_218974256
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:02 schreef Black_Baron het volgende:
Ik heb toch wel de voorkeur dat meerderheidscombinaties met vier partijen serieus onderzocht gaan worden.

En Jantje wil niet met Pietje op voorhand, vind ik een en al gejank.
Zo op het eerste gezicht zou je kunnen denken dat Partij voor de Dieren en BBB beide het beste willen voor dieren maar de kans dat ze het ooit eens worden over wat dan ook op het gebied van dieren lijkt me redelijk tot totaal onwaarschijnlijk. Hoeveel nut heeft het dan om samenwerking te onderzoeken? Het bij voorbaat uitsluiten heeft in dit geval ook weinig nut want dat is volkomen duidelijk.

Of te wel, aangeven met wie je wel en niet wilt samenwerken geeft wel politieke duidelijkheid en kan zonder meer van invloed zijn op de uitslag. Zonder de uitspraak van DY had PVV en stuk kleiner gebleven bij de vorige verkiezingen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_218974503
Doe maar een Schoof 2 en dan echt een zakenkabinet: Een reeks onpartijdige wijze mensen die een raamwerk opzetten, de Tweede Kamer vult aan met voorstellen, kabinet adviseert, Tweede Kamer stemt en weer door.

En als de Tweede Kamer het echt echt niet eens zijn met een minister of het hele kabinet, dan dienen ze een motie van wantrouwen in. En met deze verwachte samenstelling van de Tweede Kamer is dat nog best een uitdaging om er een meerderheid voor te krijgen.
pi_218995846
Nu weer 2 zetels voor 50+, man man man waar is de kiezer mee bezig :') . We hebben echt een kiesdrempel van 5% nodig om het land nog enigszins bestuurbaar te houden.
pi_218995994
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 10:58 schreef Breekfast het volgende:
Nu weer 2 zetels voor 50+, man man man waar is de kiezer mee bezig :') . We hebben echt een kiesdrempel van 5% nodig om het land nog enigszins bestuurbaar te houden.
Interessante gedachte.
Laten we eens de top6 pakken uit de laatste peiling hierboven en de resterende zetels evenredig verdelen over deze partijen, dan komen we op het volgende:
PVV 40
CDA 31
GL-PvdA 28
D66 18
VVD 17
JA21 17

Nog steeds niet een landschap waarin een stabiele coalitie een ruime meerderheid (>80 zetels) kan halen
(ja okee, PVV, CDA en VVD heel misschien.)
pi_218996018
quote:
3s.gif Op zondag 12 oktober 2025 11:29 schreef DJKoster het volgende:

[..]
Interessante gedachte.
Laten we eens de top6 pakken uit de laatste peiling hierboven en de resterende zetels evenredig verdelen over deze partijen, dan komen we op het volgende:
PVV 40
CDA 31
GL-PvdA 28
D66 18
VVD 17
JA21 17

Nog steeds niet een landschap waarin een stabiele coalitie een ruime meerderheid (>80 zetels) kan halen
De grootte van de PVV blijft natuurlijk een struikelblok maar hier kun je veel meer mee dan met al die kleine partijen.

En naast de bestuurbaarheid holt de versnippering in de 2e kamer ook het controlerend vermogen van de kamer uit. Grote fracties kunnen alle dossiers verdelen over hun kamerleden en alle commissievergaderingen bijwonen. Als je 4 zetels hebt dan moet je keuzes maken en laat je de rest van de dossiers zo goed als varen.
pi_218996102
quote:
3s.gif Op zondag 12 oktober 2025 11:29 schreef DJKoster het volgende:

[..]
Interessante gedachte.
PVV 40
CDA 31
GL-PvdA 28
D66 18
VVD 17
JA21 17

Als je het evenredig verdeelt wel ja, maar sommige flanken zijn veel meer versnipperd dan andere. Je kan de zetels die nu naar de partij voor de dieren, DENK, Volt of SP gaan niet evenredig verdelen onder de top 6.

In jouw top 6 staan de VVD, JA21 en PVV al erbij. Daar zouden bij een kiesdrempel alleen nog de zetels van de FvD, BBB, 50plus en misschien SGP bij komen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lichtloper op 12-10-2025 11:54:27 ]
  zondag 12 oktober 2025 @ 12:00:20 #119
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218996172
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 10:58 schreef Breekfast het volgende:
Op zich zijn de zetels zelf al een soort van drempel natuurlijk. Met 5% kiesdrempel zet je de grens op 7-8 zetels. Dat is wel weer veel. Zou einde zijn van bijvoorbeeld een SGP als partij.
  Moderator zondag 12 oktober 2025 @ 12:02:17 #120
236264 crew  capricia
pi_218996188
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 12:00 schreef Momo het volgende:

[..]
Op zich zijn de zetels zelf al een soort van drempel natuurlijk. Met 5% kiesdrempel zet je de grens op 7-8 zetels. Dat is wel weer veel. Zou einde zijn van bijvoorbeeld een SGP als partij.
En dan was het CDA ook weg geweest. :D met 5 zetels nu.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 12 oktober 2025 @ 12:04:55 #121
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218996211
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 12:02 schreef capricia het volgende:

[..]
En dan was het CDA ook weg geweest. :D
Als een zetels ongeveer 75.000 stemmers is dan, vind ik 5% grens wel streng hoor. Met 7 zetels zou je dan ongeveer half miljoen mensen hebben die op iets stemmen wat dan niet eens in tweede kamer zou komen.
pi_218996239
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 11:34 schreef Breekfast het volgende:

[..]
De grootte van de PVV blijft natuurlijk een struikelblok maar hier kun je veel meer mee dan met al die kleine partijen.

En naast de bestuurbaarheid holt de versnippering in de 2e kamer ook het controlerend vermogen van de kamer uit. Grote fracties kunnen alle dossiers verdelen over hun kamerleden en alle commissievergaderingen bijwonen. Als je 4 zetels hebt dan moet je keuzes maken en laat je de rest van de dossiers zo goed als varen.
Maar is dat heel erg? Kan een kleine partij niet teren op de kennis van een grote partij en vice versa? Dat bijvoorbeeld de PvdD op sociaal (arbeids)vlak grote delen overneemt van rapportages/onderzoeken van de GL-PvdA en de GL-PvdA op dierengebied grotendeels kennis weghaalt bij de PvdD?

Met die logica zou je ook kunnen zeggen: Ga als PvdD'er lekker aan de slag binnen de GL-PvdA en ga helemaal los tijdens die specifieke commissievergaderingen. Maar dan zou de interne partijpolitiek een veel grotere rol moeten gaan spelen in Nederland. Of het dan per se transparanter wordt voor de reguliere kiezer, ik weet het niet..

Maar dit zijn zomaar wat vragen die in mij op komen hoor, ik ben niet per se tegen of voor een kiesdrempel.
  Moderator zondag 12 oktober 2025 @ 12:10:50 #123
236264 crew  capricia
pi_218996243
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 12:04 schreef Momo het volgende:

[..]
Als een zetels ongeveer 75.000 stemmers is dan, vind ik 5% grens wel streng hoor. Met 7 zetels zou je dan ongeveer half miljoen mensen hebben die op iets stemmen wat dan niet eens in tweede kamer zou komen.
Ja. Dat worden wel veel mensen die dan niet meer vertegenwoordigd zijn.

En als we er vanuit gaan dat we al een redelijk kleine tweede Kamer hebben, qua verhouding met het aantal burgers, is een kiesdrempel van 1 zetel ook een prima kiesdrempel. ^O^
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218996573
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 12:10 schreef capricia het volgende:

[..]

En als we er vanuit gaan dat we al een redelijk kleine tweede Kamer hebben, qua verhouding met het aantal burgers, is een kiesdrempel van 1 zetel ook een prima kiesdrempel. ^O^
Eens. En volgens mij zijn de “problemen” die er met al die kleine fracties zijn ook prima op te lossen als politici wat oplossingsgerichter aan het werk gaan.
pi_218996848
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 12:10 schreef capricia het volgende:

[..]

Die mensen worden met een kiesdrempel nog steeds vertegenwoordigd, maar dan onder een wat grotere paraplu. De kiezers van Volt kunnen prima vertegenwoordigd worden onder een grotere paraplu met D66. Hetzelfde voor de FvD onder een grotere paraplu met PVV. Er zitten met BBB, NSC en CDA nu drie partijen in de kamer die vleugels vormden van de christendemocratie.

Grotere partijen zijn gewoon veel praktischer. Het alternatief is een onwerkbare coalitie van 8 verschillende partijtjes, of een gedwongen huwelijk van grotere partijen die nooit tot effectief beleid kunnen komen omdat ze te ver van elkaar afstaan (zoals PvdA-VVD). Geef me dan maar een kiesdrempel.
pi_218997032
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 13:46 schreef Lichtloper het volgende:

Het alternatief is een onwerkbare coalitie van 8 verschillende partijtjes, of een gedwongen huwelijk van grotere partijen die nooit tot effectief beleid kunnen komen omdat ze te ver van elkaar afstaan (zoals PvdA-VVD). Geef me dan maar een kiesdrempel.
Dit is een drogreden. Zie Duitsland als voorbeeld van een land met (hoge) kiesdrempel en alsnog coalities van partijen die elkaar moeilijk kunnen uitstaan (Ampel en GroKo). Momenteel is in Nederland de kiesdeler de kiesdrempel. Dat scheidt het kaf alwel een beetje van het koren. Dat in Nederland kleine fracties het moeilijk hebben, komt ook door de beperkte fractieondersteuning. In andere landen krijgen politieke partijen meer geld om ook effectief tegenwicht te kunnen bieden aan de regering, door kennis in te huren. Dat gezegd hebbende, ben ik niet tegen invoering van een kiesdrempel van zo'n 2-3%. Maar zeker niet hoger.

[ Bericht 0% gewijzigd door Servicio op 12-10-2025 14:21:27 ]
pi_218997068
quote:
14s.gif Op zondag 12 oktober 2025 13:02 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Eens. En volgens mij zijn de “problemen” die er met al die kleine fracties zijn ook prima op te lossen als politici wat oplossingsgerichter aan het werk gaan.
“Oplossingen” …. Klinkt erg leuk, maar wat bedoel je daar eigenlijk mee?
“Politici die ‘oplossingen’ zouden brengen” …?

Heb je een voorbeeld uit het recente verleden (bv de laatste 25 jaar Nederlandse politiek) dat dat ook daadwerkelijk in de realiteit zo werkte?
Dat een politicus met een ‘oplossing’ kwam en toen een probleem ermee opgelost werd?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_218997220
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 14:14 schreef Servicio het volgende:

[..]
Dit is een drogreden. Zie Duitsland als voorbeeld van een land met (hoge) kiesdrempel en alsnog coalities van partijen die elkaar moeilijk kunnen uitstaan (Ampel en GroKo). Momenteel is in Nederland de kiesdeler de kiesdrempel. Dat scheidt het kaf alwel een beetje van het koren. Dat in Nederland kleine fracties het moeilijk hebben, komt ook door de beperkte fractieondersteuning. In andere landen krijgen politieke partijen meer geld om ook effectief tegenwicht te kunnen bieden aan de regering, door kennis in te huren. Dat gezegd hebbende, ben ik niet tegen invoering van een kiesdrempel van zo'n 2-3%. Maar zeker niet hoger.
Het zal niet alle problemen oplossen, maar het is gewoon makkelijker om coalities te vormen. Ik weet niet waarom dat een drogreden zou zijn?

Een coalitiebespreking tussen CDA-BBB-VOLT-D66-NSC-PvdA/GL-50plus-PvdD-CU zal altijd moeizamer zijn dan als je die partijen tot een paar grotere blokken omvormt. Het betekent niet dat de inhoudelijke verschillen er niet meer zijn, maar het is zeker makkelijker om die in onderhandelingen te overbruggen.

In Duitsland hadden ze in februari verkiezingen en in april een kabinet. Daar kunnen wij alleen maar van dromen.
  Moderator zondag 12 oktober 2025 @ 14:45:49 #129
236264 crew  capricia
pi_218997269
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 13:46 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Die mensen worden met een kiesdrempel nog steeds vertegenwoordigd, maar dan onder een wat grotere paraplu. De kiezers van Volt kunnen prima vertegenwoordigd worden onder een grotere paraplu met D66. Hetzelfde voor de FvD onder een grotere paraplu met PVV. Er zitten met BBB, NSC en CDA nu drie partijen in de kamer die vleugels vormden van de christendemocratie.

Okay, trekken we deze door:
Ik stem op VOLT, maar die haalt de kiesdrempel van (ik noem maar wat) 5 zetels bij de uitslag niet.
Wat gebeurt er dan met mijn stem?
Hoezo komt die dan opeens bij D66 in het mandje?

Deze stem, en alle honderduizenden stemmen met mij op partijen die geen 5 zetels gehaald hebben, gaan dan verdeeld worden over de grote partijen die wel die drempel haalden, want je moet tenslotte toch 150 zetels verdelen. Waarbij de grootste partij hier meestal het meeste voordeel van heeft. Dat is momenteel de PVV dus.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 12 oktober 2025 @ 14:48:54 #130
236264 crew  capricia
pi_218997292
Ander argument:
Het instellen van een kiesdrempel van 5 zetels staat vernieuwing in de weg. Oude grote partijen kunnen oude grote politiek blijven bedrijven.
Vernieuwende uitdagers komen er namelijk toch niet tussen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218997411
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 14:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik stem op VOLT, maar die haalt de kiesdrempel van (ik noem maar wat) 5 zetels bij de uitslag niet.

Deze stem, en alle honderduizenden stemmen met mij op partijen die geen 5 zetels gehaald hebben, gaan dan verdeeld worden over de grote partijen die wel die drempel haalden, want je moet tenslotte toch 150 zetels verdelen. Waarbij de grootste partij hier meestal het meeste voordeel van heeft. Dat is momenteel de PVV dus.
Je stemt in die situatie niet meer op VOLT, want die heeft allang eieren voor zijn geld gekozen en is samengegaan met D66.

quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 14:48 schreef capricia het volgende:
Ander argument:
Het instellen van een kiesdrempel van 5 zetels staat vernieuwing in de weg. Oude grote partijen kunnen oude grote politiek blijven bedrijven.
Vernieuwende uitdagers komen er namelijk toch niet tussen.
Klopt, dat is een nadeel. De nadruk komt dan meer te liggen op interne veranderingen binnen de partij en minder op afsplitsingen.
  Moderator zondag 12 oktober 2025 @ 15:07:23 #132
236264 crew  capricia
pi_218997423
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 15:06 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Je stemt in die situatie niet meer op VOLT, want die heeft allang eieren voor zijn geld gekozen en is samengegaan met D66.
Dus er doen nooit geen nieuwe partijen meer mee. Alleen de oude mastodonten.

Zou ik heel jammer vinden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218997622
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 15:07 schreef capricia het volgende:

[..]
Dus er doen nooit geen nieuwe partijen meer mee. Alleen de oude mastodonten.

Zou ik heel jammer vinden.
Als je kijkt naar Duitsland is dat gewoon geen juist argument. De suggestie is aantoonbaar onwaar.
In Duitsland zijn meerdere nieuwe partijen ontstaan in de laatste 50 jaar, die initieel altijd of soms zelfs nog steeds de Kiesdrempel voor de Bundestag niet halen:

Grünen, Freie Wähler, Piratenpartei, AfD, Die Linke, Bündnis Sarah Wagenknecht, zelfs Volt is oorspronkelijk in Duitsland gestart in 2017 en haalde de eerste zetel bij een Duitse verkiezing (voor het Europarlement)

Wat je aan het Duitse voorbeeld vooral ziet is dat het stichten van een nieuwe partij een lange termijn beweging is die vooral gericht dient te zijn op het starten van een goed georganiseerde partij-organisatie ….
Vergeleken met Nederland valt op dat dat bijna 180 graden andersom is…. In Nederland worden regelmatig vooral partijen gestart op een tijdelijke hype of kortstondig populaire Politicus die als een ‘Verlosser’ gezien wordt….

En dan haalt zulk een partij ook regelmatig gelijk de eerste keer dat ze meedoet idioot grote aantallen stemmen, waarna diezelfde partij aan een gebrekkige organisatie ook snel weer instort en binnen enkele jaren zichzelf moet opheffen, natuurlijk nadat het het vertrouwen van kiezers in de politiek ondertussen nog verder beschadigd heeft.

[ Bericht 3% gewijzigd door RM-rf op 12-10-2025 16:53:03 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  zondag 12 oktober 2025 @ 16:39:02 #134
500941 Fokfluencer
Jij, ik, wij, SP!
pi_218998020
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 14:45 schreef capricia het volgende:

[..]

Een Australisch systeem (volgens mij) zou ook kunnen:
Je maakt dan een lijstje waarop je wil stemmen, bijvoorbeeld:
1. Volt
2. SP
3. D66

Haalt Volt de kiesdrempel niet? Dan gaat je stem naar SP. de SP ook niet? Dan naar D66 enz.
  Moderator zondag 12 oktober 2025 @ 17:03:53 #135
236264 crew  capricia
pi_218998164
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 16:39 schreef Fokfluencer het volgende:

[..]
Een Australisch systeem (volgens mij) zou ook kunnen:
Je maakt dan een lijstje waarop je wil stemmen, bijvoorbeeld:
1. Volt
2. SP
3. D66

Haalt Volt de kiesdrempel niet? Dan gaat je stem naar SP. de SP ook niet? Dan naar D66 enz.
Ja, er zijn meerdere mogelijkheden. Sommige landen werken ook met rondes. Vallen de onderste steeds af (al is dat vaker voor presidentsverkiezingen).

Of wat Omtzigt wilde: dat je meer op provinciebasis zou gaan stemmen die weer afgevaardigden naar de kamer sturen.

Maar dat zijn wel echt ingrijpende veranderingen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218998248
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 17:03 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja, er zijn meerdere mogelijkheden. Sommige landen werken ook met rondes. Vallen de onderste steeds af (al is dat vaker voor presidentsverkiezingen).

Of wat Omtzigt wilde: dat je meer op provinciebasis zou gaan stemmen die weer afgevaardigden naar de kamer sturen.

De variant waar NSC / het kabinet mee bezig was, zou zonder wijziging van de grondwet moeten kunnen. Zo ontzettend ingrijpend is dat dus niet.
  Moderator zondag 12 oktober 2025 @ 17:32:58 #137
236264 crew  capricia
pi_218998356
quote:
2s.gif Op zondag 12 oktober 2025 17:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De variant waar NSC / het kabinet mee bezig was, zou zonder wijziging van de grondwet moeten kunnen. Zo ontzettend ingrijpend is dat dus niet.
Persoonlijk vind ik iedere verandering van ons kiessysteem ingrijpend.

Waar ik wel heil in zie, is het drastisch verkorten van de duur tussen het vallen van een kabinet en de verkiezingen.
Dat moet toch binnen een maandje kunnen, zou je zeggen.

Vier maanden is echt veel en veel te lang.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator / Redactie Sport zondag 12 oktober 2025 @ 17:55:03 #138
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_218998518
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 17:03 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat first-past-the-post wat ze in Engeland en de VS hebben mag wmb ook gewoon aan de andere kant van het water blijven, net als elke variant erop. Omtzigts idee is redelijk, maar heel eerlijk zie ik daar het nut niet van in.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_218998727
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 17:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Persoonlijk vind ik iedere verandering van ons kiessysteem ingrijpend.

Waar ik wel heil in zie, is het drastisch verkorten van de duur tussen het vallen van een kabinet en de verkiezingen.
Dat moet toch binnen een maandje kunnen, zou je zeggen.

Vier maanden is echt veel en veel te lang.
Tja, we hechten nogal aan zorgvuldigheid in ons land wat dat betreft. Dan ben ik eerder gecharmeerd van een vaste zittingsduur van ons parlement. Valt een kabinet voortijdig, dan regelt de volksvertegenwoordiging maar een ander kabinet.
  Moderator zondag 12 oktober 2025 @ 18:29:24 #140
236264 crew  capricia
pi_218998823
quote:
10s.gif Op zondag 12 oktober 2025 18:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, we hechten nogal aan zorgvuldigheid in ons land wat dat betreft. Dan ben ik eerder gecharmeerd van een vaste zittingsduur van ons parlement. Valt een kabinet voortijdig, dan regelt de volksvertegenwoordiging maar een ander kabinet.
Dat vind ik ook wel een interessante.
Het staat ook nergens in onze wetten vast dat er dan maar meteen verkiezingen uitgeschreven moeten worden, toch?

Gewoon eens in de vier jaar verkiezingen voor de TK en voor de rest zoeken ze het maar uit met het zoeken van meerderheden voor van alles en nog wat. :D ^O^
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 12 oktober 2025 @ 18:30:01 #141
236264 crew  capricia
pi_218998828
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 17:55 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dat first-past-the-post wat ze in Engeland en de VS hebben mag wmb ook gewoon aan de andere kant van het water blijven, net als elke variant erop. Omtzigts idee is redelijk, maar heel eerlijk zie ik daar het nut niet van in.
Dat vind ik helemaal een idioot systeem. Dat mag hier heel ver weg blijven, ja.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218998885
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 18:30 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat vind ik helemaal een idioot systeem. Dat mag hier heel ver weg blijven, ja.
Dat systeem is inderdaad waardeloos. Maar een vorm van districten hanteren is eigenlijk wel de norm. Geloof dat wij samen met Israël het enige land zijn dat hun landelijke volksvertegenwoordiging geheel representatief kiest :P.
  dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:59:30 #143
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219012996
twitter
pi_219013113
Vrijwel gelijk aan De Hond en Ispos. Wat saai :z
pi_219013253
Er is geen rechtse meerderheid en er is geen linkse meerderheid.

PvdA - CDA - D66 - VVD kan wel. :P
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:38:26 #146
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219013261
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 15:37 schreef Tomatenboer het volgende:
Er is geen rechtse meerderheid en er is geen linkse meerderheid.

PvdA - CDA - D66 - VVD kan wel. :P
Kwade complotten gemaakt tijdens RTL debat.

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 2 / 2
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')