Ben ook benieuwd of CDA en PVV nog met elkaar willen gaan.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 23:33 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
CDA - GL/PVDA - D66 - VVD 79
CDA - GL/PVDA - D66 - JA21 77
CDA - GL/PVDA - D66 - PvdD - SP - Volt 76
CDA - D66 - VVD - JA21 69
CDA - VVD - JA21 - BBB - SGP 58
PVV - CDA - VVD - JA21 80
Als de VVD niet met GL/PVDA wil, blijft het nog steeds moeilijk
Lijkt me, vanuit het CDA, uitgesloten.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 23:44 schreef Momo het volgende:
[..]
Ben ook benieuwd of CDA en PVV nog met elkaar willen gaan.
Dan zie jij dingen die ik niet zie.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 00:18 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Ik ben blij dat volgens de peilingen veel van die kleine rotpartijtjes zoals de CU en PvdD straks nog kleiner worden. Sommige zijn na de verkiezingen wellicht voorgoed opgerot. Hun meninkjes hebben er nooit wat toe gedaan en straks nog minder of helermaal niet meer. Gelukkig.
Ik verwacht dat Yesilguz haar conclusies gaat trekken als de uitslagen bekend worden, en met een nieuwe VVD leider wordt er aangestuurd op VVD CDA D66 en PvdA/GL.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 23:33 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
CDA - GL/PVDA - D66 - VVD 79
CDA - GL/PVDA - D66 - JA21 77
CDA - GL/PVDA - D66 - PvdD - SP - Volt 76
CDA - D66 - VVD - JA21 69
CDA - VVD - JA21 - BBB - SGP 58
PVV - CDA - VVD - JA21 80
Als de VVD niet met GL/PVDA wil, blijft het nog steeds moeilijk
1) en 2) helemaal waar.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 06:06 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Ik verwacht dat Yesilguz haar conclusies gaat trekken als de uitslagen bekend worden, en met een nieuwe VVD leider wordt er aangestuurd op VVD CDA D66 en PvdA/GL.
Doordat je "links" en "rechts" in een kabinet hebt, heb je wel de kans dat je tegen dezelfde problemen als Paars gaat oplopen.....
quote:Peilingwijzer: groei D66 zet door, veel kiezers zweven nog
Twee weken voor de verkiezingen zet de geleidelijke groei van D66 in de Peilingwijzer door. De voorbije maand is de partij van Rob Jetten in dit gewogen gemiddelde van de zetelpeilingen van Ipsos I&O en Verian/EenVandaag langzaam maar zeker gestegen naar inmiddels 13 tot 17 zetels.
D66 blijft daarmee nog wel duidelijk kleiner dan de grootste drie partijen in de Peilingwijzer: de PVV met 29 tot 33 zetels en het CDA en GroenLinks-PvdA met 22 tot 26 zetels. De VVD komt met 12 tot 16 zetels uit op een vergelijkbaar niveau als D66 en JA21 staat op 10 tot 14 zetels.
Ipsos I&O verklaart de stijging van drie zetels voor D66 vooral uit de positionering van de partij als vangnet voor ontevreden kiezers uit verschillende hoeken die een gematigde middenpartij zoeken. D66 haalt kiezers bij GroenLinks-PvdA vandaan, maar recentelijk ook bij het CDA en in mindere mate bij andere partijen.
RTL-debat
Overstappende kiezers waardeerden Jettens optredens in de eerste debatten op radio en tv, met name zijn rol in het RTL-debat van afgelopen zondag. Daar nam hij de plaats in van PVV-leider Geert Wilders, die niet kwam naar aanleiding van een bericht over een dreiging vanuit België. Volgens veel kijkers deden hij en Henri Bontenbal (CDA) dat het beste; duidelijk beter dan Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA) en Dilan Yesilgöz (VVD).
Politicoloog Tom Louwerse, de maker van de Peilingwijzer, benadrukt dat nog steeds een grote groep kiezers niet zeker is van hun stemkeuze: "Verian/EenVandaag geeft aan dat de helft van de waarschijnlijke kiezers nog geen partijvoorkeur heeft of daarover nog twijfelt. Ipsos I&O schat dat percentage zelfs nog hoger in. Dat ziet nog vooral veel kiezers twijfelen tussen GroenLinks-PvdA en D66, tussen D66 en CDA, tussen CDA en VVD en tussen PVV, JA21 en BBB."
Bij de kleinere partijen in de Peilingwijzer is vooral de daling van de SP de afgelopen maand opvallend. De partij van Jimmy Dijk, die onder zijn voorganger Lilian Marijnissen al een reeks verkiezingsnederlagen leed, staat op dit moment op 3 tot 5 zetels. De Partij voor de Dieren, BBB en Forum voor Democratie koersen op hetzelfde aantal af.
Volt, Denk, de ChristenUnie en de SGP staan alle vier op 2 tot 4 zetels. 50Plus (1-3) maakt in de huidige Peilingwijzer een rentree in de Tweede Kamer, terwijl NSC (0-1) daaruit lijkt te verdwijnen.
https://nos.nl/artikel/25(...)l-kiezers-zweven-nog
Een soort jarenlange gijzeling van het land, met ook de nodige gevolgen voor wie er niet op stemt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 06:40 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
2) Uiteindelijk is het allemaal de schuld van het oerstomme electoraat. Dat zorgt voor onmogelijke formaties. Al die kleine rotpartijtjes en een Wilders die altijd wegloopt als het moeilijk wordt. Je hebt er geen bal aan.
Ook wel logisch. Er zijn een handvol peilingen die om de beurt in het nieuws komen met zo’n stijging. Dat versterkt zichzelf, zeker omdat mensen graag bij de “winnaars” horen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 07:24 schreef Tomatenboer het volgende:
Wat je tegenwoordig vaak ziet is dat dergelijke tendensen in peilingen in de laatste weken van de campagne nog worden versterkt.
Bontebal heeft PVV al 100 keer uitgesloten. Zou al zijn geloofwaardigheid verliezen als hij nu alsnog wil samenwerken. Dan verliest CDA heel veel zetels als Wilders een jaar later de stekker er weer uittrekt omdat hij zijn zin niet krijgt of de peilingen te hard dalenquote:Op donderdag 16 oktober 2025 23:44 schreef Momo het volgende:
[..]
Ben ook benieuwd of CDA en PVV nog met elkaar willen gaan.
Zo zie je maar weer dat de confessionelen ons land blijven gijzelen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 09:16 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Bontebal heeft CDA al 100 keer uitgesloten.
Ik ben ook geen SP stemmer maar ik vind wel dat ze in ideologisch opzicht iets toevoegen aan de keuze in het politieke landschap.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 12:18 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Ik ben trouwens erg blij met het feit dat de SP het zo bar slecht doet in de peilingen. Kan deze rare partij met rare mensen die er rare ideeën op nahouden er niet gewoon mee ophouden? Rechts heeft er een puinhoop van gemaakt maar de linkse SP gaat een geweldig verlies tegemoet. Het is werkelijk niet te geloven wat een wanprestatie dit is.
Als partijleider je eigen partij uitsluiten is nieuwquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 09:16 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Bontebal heeft CDA al 100 keer uitgesloten. Zou al zijn geloofwaardigheid verliezen als hij nu alsnog wil samenwerken. Dan verliest CDA heel veel zetels als Wilders een jaar later de stekker er weer uittrekt omdat hij zijn zin niet krijgt of de peilingen te hard dalen
Haha, bedoelde PVV natuurlijk.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 12:32 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Als partijleider je eigen partij uitsluiten is nieuw
Ja, eindelijk is er door die strategie heen geprikt. Dat de man zo nu en dan bedreigd wordt geloof ik zonder meer. Ook andere politici lopen het wel eens op trouwens.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 12:41 schreef Zorro het volgende:
Als Wilders niet bedreigd was en in het RTL debat had gezeten,
De kiezer is niet serieus te nemen inderdaad. Totaal labiel in zijn stemkeuze.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 12:41 schreef Zorro het volgende:
Dit laat maar weer eens zien dat het allemaal zo zinloos is.
Als Wilders niet bedreigd was en in het RTL debat had gezeten, en vooral Jetten dus niet, dan had D66 er lang zo goed niet voorgestaan.
Terwijl het programma gewoon precies hetzelfde is. Dan is het toch gewoon niet serieus te nemen (en nee ik heb niet ineens het licht gezien, dat vond ik altijd al maar het wordt nu heel duidelijk bewezen).
De kleine partijen die niet of nauwelijks in beeld komen hebben gewoon een oneerlijke achterstand.
Het antwoord is: helemaal niks. Weg met die flutpartijtjes, hoge kiesdrempels instellen en 4-6 partijen overhouden is genoeg. Dus "minder splinter, meer richting" en “Kies voor daadkracht, niet voor verdeeldheid.”quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 12:29 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik ben ook geen SP stemmer maar ik vind wel dat ze in ideologisch opzicht iets toevoegen aan de keuze in het politieke landschap.
Ik vraag mij eerder af: wat voegt Volt toe t.o.v. D66? Wat voegt BBB toe t.o.v. CDA? Wat voegt JA21 toe t.o.v. de VVD? Wat voegt PvdD toe t.o.v. Groenlinks/PvdA? Ideologisch zijn die verschillen minimaal en had het prima als vleugel binnen de al bestaande partij kunnen dienen.
Jetten is een verschrikkelijke "man" maar Timmermans is helemaal van de pot gerukt. Dus ik vind het best.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 13:03 schreef Jojoke het volgende:
D66 zit GL-PvdA flink in de nek te hijgen. Dat kan net een zetje zijn voor twijfelaars om toch voor D66 te gaan.
Een coalitie waarvan de basis wordt gevormd door CDA + D66 + PvdAGL zou potentieel de beste regering in vele jaren kunnen zijn.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 12:41 schreef capricia het volgende:
Er tekent zich toch wel een middencoalitie af.
Bontenbal als minister president en D66 als tweede partij in de coalitie.
Jetten vice premier.
Denk het ook, en vooral voor stabiliteit en vertrouwen in de politiek denk ik best goed.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 13:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een coalitie waarvan de basis wordt gevormd door CDA + D66 + PvdAGL zou potentieel de beste regering in vele jaren kunnen zijn.
Dat de VVD geen zin heeft om hier in te stappen, geeft wel aan hoe radicaal die partij is geworden onder Yesilgoz.
Ik vind het fijn dat GL-PvdA de laatste maanden niets doet in de peilingen. Ik verwacht op 29 oktober een totale ineenstorting van hun electoraat. Goed van Yeşilgöz-Zegerius om deze verschrikkelijke partij uit te sluiten. Voor de zwevende linkse stemmer reden om maar op Jetten te stemmen. Ook niet ideaal voor Nederland maar liever een LHBTQ+'er aan de macht dan het grote Kwaad, genaamd Timmermans.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 13:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een coalitie waarvan de basis wordt gevormd door CDA + D66 + PvdAGL zou potentieel de beste regering in vele jaren kunnen zijn.
Dat de VVD geen zin heeft om hier in te stappen, geeft wel aan hoe radicaal die partij is geworden onder Yesilgoz.
Daar heb ik ook wel eens over nagedacht en dan zou je meer richting partij/leden- politiek moeten gaan.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 12:29 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik ben ook geen SP stemmer maar ik vind wel dat ze in ideologisch opzicht iets toevoegen aan de keuze in het politieke landschap.
Ik vraag mij eerder af: wat voegt Volt toe t.o.v. D66? Wat voegt BBB toe t.o.v. CDA? Wat voegt JA21 toe t.o.v. de VVD? Wat voegt PvdD toe t.o.v. Groenlinks/PvdA? Ideologisch zijn die verschillen minimaal en had het prima als vleugel binnen de al bestaande partij kunnen dienen.
quote:Peiling Maurice de Hond (17-10-2025)
PVV: 28 (-3)
CDA: 24 (+2)
GL-PvdA: 24 (-1)
D66: 17 (+3)
VVD: 16 (+1)
JA21: 11 (-2)
FvD: 6 (+1)
SP: 4
DENK: 4
BBB: 4
PvdD: 3
CU: 3
SGP: 3
Volt: 2 (-1)
50PLUS: 1
NSC: 0
+/- vs. 10-10-2025
Als ze beseffen dat er toch helemaal niks gaat veranderen omdat Wilders niet kan en wil samenwerken met andere partijen, dan komen ze niet opdagen. Mijn voorspelling: PVV 16 zetels.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 01:38 schreef DJKoster het volgende:
-3 voor de PVV en ook -1 voor JA21. Betekent dit dat een hoop potentiële PVV-kiezers nu maar gewoon thuisblijven?
Daar is dan ook wel heel erg duidelijk geworden dat ie domweg zijn mond niet heeft zitten waar zijn hart is. Om al voor de verkiezingen zeer bewust kiezersbedrog te plegen moet je toch wel redelijk diep gezonken zijn.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 04:15 schreef Eightyone het volgende:
-2 zelfs bij Ja21. Misschien hebben de mensen die afgehaakt zijn Nieuwsuur gezien.
Peilingen wijken ook sterk af van de uitslagen de laatste jaren.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 01:38 schreef DJKoster het volgende:
-3 voor de PVV en ook -1 voor JA21. Betekent dit dat een hoop potentiële PVV-kiezers nu maar gewoon thuisblijven?
Denk niet eens dat het bewust was van Eerdmans. Het komt eerder door de enorme intellectuele leegte van hem en zijn clubje. Er is gewoon geen echte inhoud.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 07:02 schreef 215 het volgende:
[..]
Daar is dan ook wel heel erg duidelijk geworden dat ie domweg zijn mond niet heeft zitten waar zijn hart is. Om al voor de verkiezingen zeer bewust kiezersbedrog te plegen moet je toch wel redelijk diep gezonken zijn.
Alleen in 23. Die van 21 en 22 was binnen foutmarge.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 07:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Peilingen wijken ook sterk af van de uitslagen de laatste jaren.
Ja21 lijkt een soort van opvanghuis voor opportunistische rechtse partijhoppers.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 08:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Denk niet eens dat het bewust was van Eerdmans. Het komt eerder door de enorme intellectuele leegte van hem en zijn clubje. Er is gewoon geen echte inhoud.
De bekende groep leeghoofden die al 23 jaar achter de ene na de andere verlosser op rechts lopen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 08:38 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ja21 lijkt een soort van opvanghuis voor opportunistische rechtse partijhoppers.
Ik wou bijna de 'zielige egeltjes' van Jan Slagter gebruiken. Kan ook.
En Van der Plas en Omtzigt, heel eventjes.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 08:58 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De bekende groep leeghoofden die al 23 jaar achter de ene na de andere verlosser op rechts lopen.
Eerst “onze Pim”, daarna Verdonk, Wilders, Bauder en nu weer Eerdmans tot op zekere hoogte.
Oh ja, die was ik nog vergeten, kun je nagaan. De lijst is echt immens.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:00 schreef Eightyone het volgende:
[..]
En Van der Plas en Omtzigt, heel eventjes.
En het maakt verschil welke beweging de peilingen maken. Een stijging onderschatten is logischer dan een daling peilen terwijl het in werkelijkheid een stijging is.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 08:38 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Alleen in 23. Die van 21 en 22 was binnen foutmarge.
Omtzigt hoort wat mij betreft niet in dat rijtje thuis.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:00 schreef Eightyone het volgende:
[..]
En Van der Plas en Omtzigt, heel eventjes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |