quote:De gemiddelde huurprijzen voor woningen zijn in twaalf maanden tijd weer bijna 5 procent gestegen. Dit voorjaar leek een huurbevriezing juist nog aanstaande. Alleen vorig jaar stegen huren nog harder dan nu.
De gemiddeld maandprijs voor een huurwoning was in juli van dit jaar 4,9 procent hoger dan een jaar eerder, blijkt uit nieuwe cijfers van statistiekbureau CBS. Een forse stijging, ook omdat de inflatie maar bijna 3 procent is.
Het inmiddels demissionaire kabinet was dit voorjaar nog van plan huren van sociale huurwoningen twee jaar lang te bevriezen. Huurders zouden daardoor niet méér gaan betalen. Maar met de kabinetsval was ook die bevriezing van de baan. En kregen huurders deze zomer tóch een forse verhoging voor de kiezen.
De huurstijging van deze zomer is net geen record, maar wel de op een na snelste stijging in lange tijd. In onderstaande grafiek is dat goed te zien.
Dit land is kapot.quote:Terwijl huren stijgen, wordt het aantal beschikbare huurwoningen steeds schaarser. In het afgelopen jaar is er veel woonruimte verkocht, omdat verhuren door nieuwe regels niet meer zo aantrekkelijk is. Huurwoningen worden zo koopwoningen. Het Kadaster meldde eerder dat de voorraad huurwoningen daarmee ook echt daalt, ook al worden er nieuwe huurwoningen gebouwd.
De huur bij sociale huurwoningen van woningcorporaties (met een maandhuur tot ongeveer 900 euro) steeg met 5,1 procent het hardst. Woningcorporaties bezitten twee op de drie huurwoningen in Nederland. Sociale huurwoningen van andere verhuurders stegen met 4,7 procent iets minder hard.
De prijzen van huurwoningen in de vrije sector stegen ook iets minder hard: 4,4 procent. In al deze markten was de huurstijging een jaar eerder hoger.
Verhuurders zoeken de maximale stijging op. Ze mochten deze zomer de huren bij sociale huurwoningen met 5 procent verhogen. Bij vrije sectorhuur mochten de prijs met 4,1 procent omhoog.
Dat huren toch wat harder zijn gestegen ligt deels aan verhuizingen. Bij een nieuwe bewoner zijn verhuurders minder gebonden aan het maximale percentage. Onder voorwaarden kunnen ze de huur dan extra verhogen. Het CBS becijferde dat het effect van bewonerswisselingen dit jaar voor 0,8 procentpunt van de hogere huur heeft gezorgd.
In de Randstad stegen Rotterdamse huren het hardst
Van de grote steden stegen de huurprijzen in Rotterdam net als in 2024 het hardst. De stijging van 5,3 procent komt volgens het CBS doordat daar de meeste mensen van woning wisselden. Zonder die wisselingen zouden huren in Amsterdam en Utrecht nog iets harder oplopen.
Flevoland en Drenthe zijn de provincies waar de huren het hardst zijn gestegen: 5,2 procent. Limburg had het minst last van huurstijgingen, maar blijft met een verhoging van 4,5 procent niet ver achter op het landelijk gemiddelde. In het hele land hebben huurders een flinke verhoging voor de kiezen gekregen.
Ik zit lekker voor 900 euro per maand sociale huur voor een 2 kamer appartement. Mooi man.quote:Op vrijdag 5 september 2025 08:00 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[ afbeelding ]
https://www.nu.nl/economi(...)5-procent-extra.html
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Dit land is kapot.
Ik heb koop en betaal paar honderd, maar geeft niet, ik ben solidair met het gewone volk zoals jij.quote:Op vrijdag 5 september 2025 08:58 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ik zit lekker voor 900 euro per maand sociale huur voor een 2 kamer appartement. Mooi man.
Onze hypotheek is net zo veel voor huis met 4 slaapkamers en een tuinquote:Op vrijdag 5 september 2025 08:58 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ik zit lekker voor 900 euro per maand sociale huur voor een 2 kamer appartement. Mooi man.
Ik voor minder dan 800 per maand in een 130m2 maisonnette met 72m2 tuin op 5 minuten fietsen van Rotterdam centrum. Ben er natuurlijk erg blij mee maar de verschillen tussen kopen en huren zijn absurd.quote:Op vrijdag 5 september 2025 08:58 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
De gouden tijd is voorbij, dat is waar. Maar met de huidige huur prijzen kun je nog steeds de hele boel uitbesteden, en er leuk wat aan verdienen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 08:34 schreef TornadoDK het volgende:
Mooi, verhuurders hebben het ook niet makkelijk.
Nee, men gebruikt de kaasschaaf methodequote:Op vrijdag 5 september 2025 08:00 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Dit land is kapot.
Ja het is heel bizar. En dan worden huurders elk jaar weer onderworpen aan huurverhoging, daar waar kopers weten wat ze de komende 30 jaar gaan betalen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:03 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik voor minder dan 800 per maand in een 130m2 maisonnette met 72m2 tuin op 5 minuten fietsen van Rotterdam centrum. Ben er natuurlijk erg blij mee maar de verschillen tussen kopen en huren zijn absurd.
Ben blij dat je solidair bentquote:Op vrijdag 5 september 2025 09:03 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Ik heb koop en betaal paar honderd, maar geeft niet, ik ben solidair met het gewone volk zoals jij.
O? Er is nooit een koper die ineens geconfronteerd wordt met een lekkage waardoor het dag vernieuwd moet worden ofzo?quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:32 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ja het is heel bizar. En dan worden huurders elk jaar weer onderworpen aan huurverhoging, daar waar kopers weten wat ze de komende 30 jaar gaan betalen.
Oke? Praat dat de hoge huurprijzen goed?quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O? Er is nooit een koper die ineens geconfronteerd wordt met een lekkage waardoor het dag vernieuwd moet worden ofzo?
Veruit de meeste huurwoningen in Nederland zijn spotgoedkoop.quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:38 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Oke? Praat dat de hoge huurprijzen goed?
quote:Op vrijdag 5 september 2025 08:58 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Sociale huurwoningen zijn niet zo 'sociaal' meer, tenzij je werkloos bent en dus niet elk jaar maximale huurverhogingen krijgen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Veruit de meeste huurwoningen in Nederland zijn spotgoedkoop.
Alleen in de vrije sector zijn ze hoog, maar dat heeft alles te maken met politieke stupiditeit. En zelfs dan is er weinig animo om nog te beleggen in die stenen.
Woningen (koop en huur) kosten veel geld.
quote:Op vrijdag 5 september 2025 08:58 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Onze hypotheek is net zo veel voor huis met 4 slaapkamers en een tuin
quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:03 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik voor minder dan 800 per maand in een 130m2 maisonnette met 72m2 tuin op 5 minuten fietsen van Rotterdam centrum. Ben er natuurlijk erg blij mee maar de verschillen tussen kopen en huren zijn absurd.
quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:44 schreef Alloch87 het volgende:
[..]![]()
Huis gekocht in 2017. 120m2 woonoppervlak, 180m2 grond. ¤1000 hypotheek in de maand.
En nu 8 jaar later overwaarde gelijk aan aankoopprijs.
nou dat valt meequote:Op vrijdag 5 september 2025 08:34 schreef TornadoDK het volgende:
Mooi, verhuurders hebben het ook niet makkelijk.
veel huurders moeten onder tafel ook nog maandelijks een bedrag lappenquote:Op vrijdag 5 september 2025 08:00 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Dit land is kapot.
Niks tof doen, kneus. Is ter vergelijking hoe schofterig hoog die huren zijn tegenwoordig.quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:51 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]Tofdoenmetjemaandlasten-topic, schopje WGR.
Voor wie kan, altijd kopen.quote:
Ik betaal ook slechts 0,52% rente, 20 jaar vast.quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:51 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]Tofdoenmetjemaandlasten-topic, schopje WGR.
Gelijk schelden ookquote:Op vrijdag 5 september 2025 09:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niks tof doen, kneus. Is ter vergelijking hoe schofterig hoog die huren zijn tegenwoordig.
Wil je serieus de discussie aangaan, of liever feitenvrije borrelpraat? Dat laatste, daar pas ik voor.quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:48 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Sociale huurwoningen zijn niet zo 'sociaal' meer, tenzij je werkloos bent en dus niet elk jaar maximale huurverhogingen krijgen.
Kopen is niet goedkoper dan sociale huur. En dat is wel de bulk van de huur in Nederland.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:07 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Gelijk schelden ookIedereen weet dat kopen goedkoper is, daar hoef je eigen situatie niet voor op tafel te gooien. Hoewel veel mensen nog wel eens vergeten dat onderhoud duur kan zijn en je ook bijvoorbeeld ozb betaalt.
Tja. De huurgrens voor sociale huur ligt dit jaar op 920¤ ofzoiets.. Ik betaal nu 880¤ voor een klein hok met in feite maar 1 slaapkamer, maar waar de woningbouw net voor ik erin kwam wonen even een snel dun wandje heeft geplaatst waar ze vinden dat ik nu 2 slaapkamers heb.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:20 schreef capricia het volgende:
Sociale huur voor 900 euro?
Ik vind dat wel bizar veel.
Iedere cent die een mens moet betalen voor een eerste levensbehoefte is er een teveel.quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:42 schreef VEM2012 het volgende:
Veruit de meeste huurwoningen in Nederland zijn spotgoedkoop.
Zo’n pand kost al snel 400k (of meer). Economisch gezien kun je het dan beter verkopen en je geld elders laten renderen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:20 schreef capricia het volgende:
Als jij liever terug wil naar de tijd dat mensen in grotten woonden en hun voedsel iedere dag bijeen schrapen… mij best.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Iedere cent die een mens moet betalen voor een eerste levensbehoefte is er een teveel.
Ik had het inderdaad (voornamelijk) over vrije sector. Met de kanttekening dat als je scheef huurt, het met de jaarlijkse maximale huurverhoging ook best hard kan gaan.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kopen is niet goedkoper dan sociale huur. En dat is wel de bulk van de huur in Nederland.
Vrije sector is anders natuurlijk. Maar dat kan ook niet anders. Een auto leasen is ook duurder dan een auto kopen.
Die tijd heeft nooit bestaan, we worden allemaal voorgelogen met dat soort sprookjes uit een zogenaamd ver verleden.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als jij liever terug wil naar de tijd dat mensen in grotten woonden en hun voedsel iedere dag bijeen schrapen… mij best.
Dan is afschaffing van de HRA vast niet zo'n probleem voor jou.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik betaal ook slechts 0,52% rente, 20 jaar vast.
De Cromagnon mens heeft nooit bestaan? Hmm, interdasting...quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:34 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Die tijd heeft nooit bestaan, we worden allemaal voorgelogen met dat soort sprookjes uit een zogenaamd ver verleden.
De nietsontziende groepen die van normale mensen geld eisen voor eerste levensbehoeften zouden dan zelf moeten gaan werken, dat is pure winst voor een streek.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als jij liever terug wil naar de tijd dat mensen in grotten woonden en hun voedsel iedere dag bijeen schrapen… mij best.
Ik denk dat je na een dag genezen bent (van de illusie).
Voor mij niet in elk geval, maar ik betaal dan ook een scheet en een knikker aan rente. Afschaffen die handel!quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:38 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dan is afschaffing van de HRA vast niet zo'n probleem voor jou.
Lekker!!quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik betaal ook slechts 0,52% rente, 20 jaar vast.
Ja, zag laatst een appartementje voorbijkomen op facebook. In Hellevoetsluis, 80m2, 1600 eurootjes per maand. Dat zijn idiote bedragenquote:Op vrijdag 5 september 2025 10:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Lekker!!
Hier iets van 2%.
Maar als de HRA eraan gaat, dan wellicht de aflossingsvrije hypotheek toch maar verder of helemaal aflossen.
Maar ik voel zeker wel mee met huurders. De bedragen die je voorbij ziet komen zijn hoog.![]()
Als je nu een huis wil kopen ben je net zo hard de sjaak kwa maandlasten.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Lekker!!
Hier iets van 2%.
Maar als de HRA eraan gaat, dan wellicht de aflossingsvrije hypotheek toch maar verder of helemaal aflossen.
Maar ik voel zeker wel mee met huurders. De bedragen die je voorbij ziet komen zijn hoog.![]()
Ook dan is het nog steeds spotgoedkoop in vergelijking.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:32 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik had het inderdaad (voornamelijk) over vrije sector. Met de kanttekening dat als je scheef huurt, het met de jaarlijkse maximale huurverhoging ook best hard kan gaan.
Do tell!quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:34 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Die tijd heeft nooit bestaan, we worden allemaal voorgelogen met dat soort sprookjes uit een zogenaamd ver verleden.
Wie gaat er nog werken als alle eerste levensbehoeftes gratis zijn? Vervolgvraag: wie gaat die eerste levensbehoeftes vervullen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:40 schreef torentje het volgende:
[..]
De nietsontziende groepen die van normale mensen geld eisen voor eerste levensbehoeften zouden dan zelf moeten gaan werken, dat is pure winst voor een streek.
De normale mensen zouden dan zeker nooit ziek worden.
quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wil je serieus de discussie aangaan, of liever feitenvrije borrelpraat? Dat laatste, daar pas ik voor.
Welke discussie wil je aangaan? Kopen versus huren? Of wat wil je hiermee bereiken? Ik geef alleen aan dat sociale huur niet zo sociaal meer is.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wil je serieus de discussie aangaan, of liever feitenvrije borrelpraat? Dat laatste, daar pas ik voor.
Je suggereert dat je werkloos moet zijn, of anders... Dat is gewoon onzin. Scheefwonen is vanaf ongeveer 50k inkomen per maand.quote:Op vrijdag 5 september 2025 11:12 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
[..]
Welke discussie wil je aangaan? Kopen versus huren? Of wat wil je hiermee bereiken? Ik geef alleen aan dat sociale huur niet zo sociaal meer is.
Maar als je nu die toko zou verkopen en een starter zou deze kopen met 100% financiering wat zouden dan de maandlasten voor de starter zijn. ( Incl aflossing wat bij de huidige hypotheken niet)quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:03 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nogmaals, als alle levensbehoeftes gratis zijn, dan heeft het slecht geen inkomsten meer en die zouden dan zelf hun proviand bij elkaar moeten zien te sprokkelen en ook zou het slecht dan een manier moeten vinden om die proviand te koelen of in te vriezen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 11:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wie gaat er nog werken als alle eerste levensbehoeftes gratis zijn? Vervolgvraag: wie gaat die eerste levensbehoeftes vervullen.
Graag weer het bos waar je nu bent uit wandelen en terug naar huis. En als je terug bent uit Kaatsheuvel horen we het wel weer.
Vermoeiend, dit...quote:Op vrijdag 5 september 2025 11:22 schreef torentje het volgende:
[..]
Nogmaals, als alle levensbehoeftes gratis zijn, dan heeft het slecht geen inkomsten meer en die zouden dan zelf hun proviand bij elkaar moeten zien te sprokkelen en ook zou het slecht dan een manier moeten vinden om die proviand te koelen of in te vriezen.
Ik ga er niet failliet aan nee.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:38 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dan is afschaffing van de HRA vast niet zo'n probleem voor jou.
Mijn woning is voor een starter waarschijnlijk niet te betalen als hij 100% financiering nodig heeft. Ik heb het goedkoop kunnen kopen destijds maar zou het nu ook niet in mijn eentje kunnen kopen met 100% financiering.quote:Op vrijdag 5 september 2025 11:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar als je nu die toko zou verkopen en een starter zou deze kopen met 100% financiering wat zouden dan de maandlasten voor de starter zijn. ( Incl aflossing wat bij de huidige hypotheken niet)
Leuk dat mensen die eerder gekocht hebben spekkoper zijn maar de huidige starters als ik mijn jonge collegas hoor hebben grote problemen om woonruimte te vinden..
Ik zal het doorgeven aan de gemeente waar ze elk jaar de woz-belasting verhogen (wat met een alsmaar hogere woz-waarde extra aantikt)quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:32 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ja het is heel bizar. En dan worden huurders elk jaar weer onderworpen aan huurverhoging, daar waar kopers weten wat ze de komende 30 jaar gaan betalen.
40m² in wassenaar voor 200 euro. Versla dat maar. Maar de huurmarkt is om te huilen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:03 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
0 euro voor 360m2 woning, ruim 300m2 bijgebouwen en 1.5ha grondquote:Op vrijdag 5 september 2025 11:53 schreef papierentijdschrift het volgende:
[..]
40m² in wassenaar voor 200 euro. Versla dat maar. Maar de huurmarkt is om te huilen.
quote:Op vrijdag 5 september 2025 11:39 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik zal het doorgeven aan de gemeente waar ze elk jaar de woz-belasting verhogen (wat met een alsmaar hogere woz-waarde extra aantikt)
En een stelletje wat beide modaal verdient zouden deze het wel kunnen betalen of moeten ze beide al 2 maal modaal verdienen?quote:Op vrijdag 5 september 2025 11:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Mijn woning is voor een starter waarschijnlijk niet te betalen als hij 100% financiering nodig heeft. Ik heb het goedkoop kunnen kopen destijds maar zou het nu ook niet in mijn eentje kunnen kopen met 100% financiering.
Ik las dacht ik van de week dat je met modaal inkomen ¤220.000,- kan lenen. Voor tweemaal dat bedrag kan je mijn woning niet kopen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En een stelletje wat beide modaal verdient zouden deze het wel kunnen betalen of moeten ze beide al 2 maal modaal verdienen?
Onze woz-waarde is afgelopen jaar met ongeveer 90.000 euro gestegen en het percentage is ook gestegen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:12 schreef Toefjes het volgende:
[..]Een WOZ waardestijging van 10.000 euro kost maar liefst 30 euro aan extra WOZ belasting. Per jaar. Dat tikt flink aan zeg.
Lol dit ja.quote:
jeetje ik betaal 140 euro voor een eengezinswoning waar ik alleen in woon, omdat de VVD de bejaarden huizen heeft geslotenquote:Op vrijdag 5 september 2025 10:22 schreef hyviiee het volgende:
[..]
Tja. De huurgrens voor sociale huur ligt dit jaar op 920¤ ofzoiets.. Ik betaal nu 880¤ voor een klein hok met in feite maar 1 slaapkamer, maar waar de woningbouw net voor ik erin kwam wonen even een snel dun wandje heeft geplaatst waar ze vinden dat ik nu 2 slaapkamers heb.
Zo dan. Even googlen leert dat de gemiddelde WOZ waardestijging met 5% is gestegen het afgelopen jaar. In midden Groningen was de sterkste stijging 15,5%quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:50 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Onze woz-waarde is afgelopen jaar met ongeveer 90.000 euro gestegen en het percentage is ook gestegen.
Dus leuk voorbeeld van je, maar niet echt relevant.
Ongetwijfeld. Al zal jouw versie van normaal niet de mijne zijn.quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:03 schreef torentje het volgende:
[..]
Normale mensen spreken me niet tegen.
Als je in de bijstand zit betaal je echt het minimum aan huur, ongeach hoe hoog die is. Iets van 250 in de maand ofzo. Stijgt de huur, dan gaat de huurtoeslag evenredig omhoog.quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:55 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Lol dit ja.
En die 30-40% PVV stemmers die in de bijstand zitten raken zichzelf gewoon iedere keer ipv SP ofzo te stemmen
Ik reageerde op de stelling dat kopers geen aanpassing van de lasten hebben. Daarna op jouw onnozele voorbeeld. En je hebt gelijk, die 90.000 klopt niet, het was 91.000, wat overeenkomt met iets meer dan 10% stijging.quote:Op vrijdag 5 september 2025 13:01 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Zo dan. Even googlen leert dat de gemiddelde WOZ waardestijging met 5% is gestegen het afgelopen jaar. In midden Groningen was de sterkste stijging 15,5%
Als dat voor jou 90.000 euro is, wat ik betwijfel, hoef je niet te huilen.
ik denk dat er meer SP volk in de bijstand zitten dan VVD rs of PVV ersquote:Op vrijdag 5 september 2025 12:55 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Lol dit ja.
En die 30-40% PVV stemmers die in de bijstand zitten raken zichzelf gewoon iedere keer ipv SP ofzo te stemmen
Dus in 2023 stemde iedereen in de bijstand op de PVV en was de opkomst 200% onder de bijstandsgerechtigden. Bizar.quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:55 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Lol dit ja.
Daar hadden we eerst ijskelders en tegenwoordig koelkasten en vriezers voor. Ik denk niet dat "het slecht" dus veel hoeft uit te vinden.quote:Op vrijdag 5 september 2025 11:22 schreef torentje het volgende:
[..]
Nogmaals, als alle levensbehoeftes gratis zijn, dan heeft het slecht geen inkomsten meer en die zouden dan zelf hun proviand bij elkaar moeten zien te sprokkelen en ook zou het slecht dan een manier moeten vinden om die proviand te koelen of in te vriezen.
Huur, ja? Ik geloof er geen moer van.quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jeetje ik betaal 140 euro voor een eengezinswoning waar ik alleen in woon, omdat de VVD de bejaarden huizen heeft gesloten
Zo gek is dat toch niet? Die hebben tijd genoeg om 2 keer te stemmen natuurlijk!quote:Op vrijdag 5 september 2025 13:18 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dus in 2023 stemde iedereen in de bijstand op de PVV en was de opkomst 200% onder de bijstandsgerechtigden. Bizar.
De meeste mensen kunnen nooit rijk worden als zij zich gedragen volgens jouw definitie van normaal gedrag.quote:Op vrijdag 5 september 2025 13:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Al zal jouw versie van normaal niet de mijne zijn.
Als iedereen even rijk is, is niemand meer rijk.quote:Op vrijdag 5 september 2025 14:25 schreef torentje het volgende:
[..]
De meeste mensen kunnen nooit rijk worden als zij zich gedragen volgens jouw definitie van normaal gedrag.
Precies, dan krijgt ieder mens evenveel proviand en ruimte om die proviand te koelen en op te slaan. Dan is ieder mens niet meer afhankelijk van de reuzen. Win-win dus.quote:Op vrijdag 5 september 2025 14:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als iedereen even rijk is, is niemand meer rijk.
Baas bovenbaas hier.quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:44 schreef Alloch87 het volgende:
[..]![]()
Huis gekocht in 2017. 120m2 woonoppervlak, 180m2 grond. ¤1000 hypotheek in de maand.
En nu 8 jaar later overwaarde gelijk aan aankoopprijs.
Behalve dan dat niemand meer een reden heeft om te gaan werken, laat staan te ondernemen en dus iedereen straatarm zal zijn.quote:Op vrijdag 5 september 2025 15:00 schreef torentje het volgende:
[..]
Precies, dan krijgt ieder mens evenveel proviand en ruimte om die proviand te koelen en op te slaan. Dan is ieder mens niet meer afhankelijk van de reuzen. Win-win dus.
Geïnvesteerd voor het pensioen?quote:Op vrijdag 5 september 2025 15:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Baas bovenbaas hier.
Twee huizen in mijn bezit met een hypotheek van ¤3600. Hoppa,
https://nos.nl/artikel/25(...)n-kamer-te-vinden-opquote:Steeds meer studenten geven de hoop om een kamer te vinden op
Steeds minder studenten lijken op zoek te zijn naar een kamer. Dat is het gevolg van het aanhoudende kamertekort. 44 procent van de studenten woont op kamers, terwijl 49 procent dat zou willen. Acht jaar geleden was 52 procent uitwonend en had 59 procent die wens.
Nee nieuwbouw is in aanbouw dus gigantische maandlasten nu.quote:
Is het verzamelen van voedsel en drinken dan geen werken? Is het bereiden van maaltijden dan geen werken?quote:Op vrijdag 5 september 2025 15:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Behalve dan dat niemand meer een reden heeft om te gaan werken, laat staan te ondernemen en dus iedereen straatarm zal zijn.
Jij hebt geen idee hoe de wereld werkt. Dat is prima hoor. Maar het maakt de discussie met jou vrij onmogelijk.quote:Op vrijdag 5 september 2025 17:50 schreef torentje het volgende:
[..]
Is het verzamelen van voedsel en drinken dan geen werken? Is het bereiden van maaltijden dan geen werken?
Als men dat kan is men toch rijk en niet straatarm?
Maar ik vermoed dat jij de leiding wil hebben over een meewerkend team, omdat jij denkt dat jij de enige bent die weet hoe alles moet?
Ik heb alleen hele goede ideeën, die het leven van alle mensen lichter zou maken, dat jij die ideeën van mij waardeloos vindt is niet mijn probleem. Toch?quote:Op vrijdag 5 september 2025 17:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij hebt geen idee hoe de wereld werkt. Dat is prima hoor. Maar het maakt de discussie met jou vrij onmogelijk.
Het is eigenlijk juist veel te laag hoe bizar ook.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:20 schreef capricia het volgende:
Dat weten kopers dus niet; elk moment zwalkt het overheidsbeleid en nooit ten goede van de koper/eigenaar; van afschaffing Wet Hillen t/m HRA onderuit. Neem daarbij de rente en de gemeentelijk belastingen. Dan het groot onderhoud.quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:32 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Maar wel het punt dat het onzin is dat je als koper weet waar je aan toe bent de komende 30 jaar.quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:38 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Oke? Praat dat de hoge huurprijzen goed?
Voor z'n eten, energie&vervoer, sex?quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Iedere cent die een mens moet betalen voor een eerste levensbehoefte is er een teveel.
Weinig overheidsmaatregelen die ik toejuich; maar dit is er één!quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:32 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Met de kanttekening dat als je scheef huurt, het met de jaarlijkse maximale huurverhoging ook best hard kan gaan.
Wat ik me dan afvraag: de bedragen zijn hoger en stijgen jaarlijks iets van 5%. Dat weet je vooraf.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:46 schreef capricia het volgende:
Nog erger, wij betalen voor de eerste levensbehoefte van nutteloos volk als @torentje inclusief zijn drugsverslaving. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat zijn teksten nuchter getypt worden.quote:Op vrijdag 5 september 2025 20:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Voor z'n eten, energie&vervoer, sex?
Zoals onder een brug wonen?quote:Op vrijdag 5 september 2025 20:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat ik me dan afvraag: de bedragen zijn hoger en stijgen jaarlijks iets van 5%. Dat weet je vooraf.
Wat is dan in hemelsnaam de reden dat je geen alternatief zoekt?
Dat was destijds i.d.d. heel wat anders. Toen hadden we volslagen andere problemen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 11:21 schreef VEM2012 het volgende:
En zelfs dan woon je spotgoedkoop en goedkoper dan een starter met een koopwoning. Als je het gaat vergelijken met iemand die 40 jaar terug een woning heeft gekocht en die de rente heeft vastgezet voor 20 jaar op minder dan 1% toen dat nog kon, ja... die woont veel goedkoper. Maar dat is geen eerlijk vergelijk, of wel?
Ik vroeg naar de reden, niet naar het alternatief.quote:Op vrijdag 5 september 2025 20:07 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Zoals onder een brug wonen?
Je vraagt naar de bekende weg.quote:Op vrijdag 5 september 2025 20:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik vroeg naar de reden, niet naar het alternatief.
Wat is dat alternatief dan als je net gaat werken en überhaupt uit huis wil?quote:Op vrijdag 5 september 2025 20:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat ik me dan afvraag: de bedragen zijn hoger en stijgen jaarlijks iets van 5%. Dat weet je vooraf.
Wat is dan in hemelsnaam de reden dat je geen alternatief zoekt?
En welke nuttige arbeid doe jij dan dagelijks verrichten? Zeker hele dagen vijandig reageren op normale mensen die een voor jou onwelgevallige mening uiten?quote:Op vrijdag 5 september 2025 20:06 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Nog erger, wij betalen voor de eerste levensbehoefte van nutteloos volk als @:torentje inclusief zijn drugsverslaving. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat zijn teksten nuchter getypt worden.
Mijn arbeid is blijkbaar nuttig genoeg dat men (momenteel een club binnen de overheid) daar 1000+ euro per dag voor over heeft.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:07 schreef torentje het volgende:
[..]
En welke nuttige arbeid doe jij dan dagelijks verrichten? Zeker hele dagen vijandig reageren op normale mensen die een voor jou onwelgevallige mening uiten?
Ja, waarom niet?quote:Op vrijdag 5 september 2025 20:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Voor z'n eten, energie&vervoer, sex?
Jij bent dus een uitsmijter?quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:09 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Mijn arbeid is blijkbaar nuttig genoeg dat men (momenteel een club binnen de overheid) daar 1000+ euro per dag voor over heeft.
Als je niet onder de brug wilt wonen als fulltime werkende ben je een verwende kut jongere.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat is day alternatief dan als je net gaat werken en überhaupt uit huis wil?
Wat is volgens jou het alternatief dan? We hebben niet allemaal een of ander nietszeggend kantoorbaantje waar elke maand 4000¤ op je rekening gestort word hé.quote:Op vrijdag 5 september 2025 20:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Je hebt geen idee van de markt he, met een modaal inkomen kun je niet iets kopen of huren in de vrije sector.quote:Op vrijdag 5 september 2025 20:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Ergens gaan wonen en werken waar het wel betaalbaar is.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat is dat alternatief dan als je net gaat werken en überhaupt uit huis wil?
Denk je dat "links" überhaupt een alternatief heeft? Bedenk dat links strenge milieunormen wil stellen; dan kan er hele maal geen schop meer de grond in.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:19 schreef Cupfighter het volgende:
Weet je, het is went inmiddels , hopelijk stopt die rechtse waanzin een keer
Alle jongeren naar Zuid-Limburg of Noordoost Groningen!quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Ergens gaan wonen en werken waar het wel betaalbaar is.
Dat gaat wat lastig als je met laten we zeggen 50% van de mensen moet 'strijden' voor 10% van de huizen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Ergens gaan wonen en werken waar het wel betaalbaar is.
Zoiets.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:39 schreef Momo het volgende:
[..]
Alle jongeren naar Zuid-Limburg of Noordoost Groningen!
In vml. Oost Duitsland kan je goedkoop wonen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:39 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dat gaat wat lastig als je met laten we zeggen 50% van de mensen moet 'strijden' voor 10% van de huizen.
Ja, in Oost-Rusland ook.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:41 schreef blomke het volgende:
[..]
In vml. Oost Duitsland kan je goedkoop wonen.
ja komt door die voetbal supporters die daar op het veld staan te pissen na de derde helft, die hebben kroketten gegeten , nou dat wil welquote:Op vrijdag 5 september 2025 21:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk je dat "links" überhaupt een alternatief heeft? Bedenk dat links strenge milieunormen wil stellen; dan kan er hele maal geen schop meer de grond in.
Ik zie het hier in de buurt; op een grootvoetbalterrein (N.B. bevat meerdere velden) wil de gemeente huizen bouwen. Wat blijkt: bij 5 huizen zit met volgends de AERIUS berekening aan de NOx- limiet.![]()
https://www.binnenlandsbe(...)len-afgeven-doe-iets
Dan denk ik: verzin wat anders en laat de politiek waar ie is: in de shit.
Je bent echt wereldvreemd he. Ik ben meerdere keren verder dan dat verhuisd voor werk, maar in dat soort regio's is gewoon heel weinig te vinden qua werk, zeker voor hogeropgeleiden. En ook zeker niet als je met honderdduizenden daar heen zou verhuizen voor die paar honderd huizen in lager budget. Ik hoop niet dat je nu kleinkinderen hebt waar je tegen zegt dat je maar naar Noordoost Groningen of Oost-Duitsland moeten verhuizen als ze een dak boven hun hoofd willen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoiets.
Ik ging krap 40 jaar geleden ook 120 km verder werken en wonen. Allicht vond met dat in studentenkring vreemd; weg uit je studentenstad/kamer en werken voor je geld....
Wat is "wereldvreemd"?quote:
quote:
quote:we·reld·vreemd als iemand niet past in het alledaagse leven en weinig contact heeft met anderen
•onbekend buiten de eigen leefruimte.
Maar een hypotheek van 800 per maand ga je zeker niet redden als je nu zou moeten kopen. Dan zou je zeker netto op ¤1800+ zitten, maar ik denk dat hoe dan ook kopen altijd verstandig is, als je het kunt. Want er komt een moment dat een koopwoning weer goedkoper is tenopzichte van jarenlange huurstijging.quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:03 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
premie A regeling weer opstarten van het geld van de HRA besparingquote:
Een D66 wethouder zou zeggen dat het een mooie middenhuur is.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:50 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ja, zag laatst een appartementje voorbijkomen op facebook. In Hellevoetsluis, 80m2, 1600 eurootjes per maand. Dat zijn idiote bedragen
Dat niet alleen, met hypotheek los je ook af, dus in feite is het deels een soort spaarpot. Huren is meer een open haard.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:50 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar een hypotheek van 800 per maand ga je zeker niet redden als je nu zou moeten kopen. Dan zou je zeker netto op ¤1800+ zitten, maar ik denk dat hoe dan ook kopen altijd verstandig is, als je het kunt. Want er komt een moment dat een koopwoning weer goedkoper is tenopzichte van jarenlange huurstijging.
De ondernemers verplichten om inkomensafhankelijke prijzen te verlangen voor hun producten en diensten. Zodat iedere betrokken burger bij de kassa's kan zien hoeveel de voorganger krijgt voor zijn werk en welk werk hij doet.quote:
arbeidskorting verhogen en de pensioenafdracht volledig bij het bruto loon voegenquote:
Dan zou men de ondernemers moeten verplichten om inkomensafhankelijke prijzen te vragen voor hun producten en diensten, voor ieder product of dienst dus een bepaald percentage van het inkomen. Dan hebben de meeste mensen geen toeslagen meer nodig.quote:Op zaterdag 6 september 2025 16:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
arbeidskorting verhogen en de pensioenafdracht volledig bij het bruto loon voegen
heel nederland hangt aan de overheidstiet middels de toeslagen
het is niet juist
Uitkeringen langzaam maar zeker afschaffen, net zo snel als de HRA. Zal je eens zien hoe snel het personeelstekort oplost.quote:
Want? Een woning exploiteren en verhuren kost gewoon geld. Staat eigenlijk los van de inflatie; je zou moeten kijken naar de kosten zoals lonen en afschrijving.quote:Op zaterdag 6 september 2025 23:50 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
+5% is toch meer dan inflatie
is toch niet te geloven, is echt erg!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |