abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 september 2025 @ 18:03:29 #51
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_218662215
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:58 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Maar dit is dus precies een moralistische opvatting van de geschiedenis.
Vreemd hè, dat we hier een moralistisch oordeel over hebben:

Alleen een psychopaat denkt met dit soort dingen goed bezig te zijn..

De bedoeling is dat we hier van leren, doen we niet want zie de populariteit van Wilders.
The name is Putler, Vladimir Putler
  dinsdag 2 september 2025 @ 18:06:07 #52
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218662231
Vrijwel niemand ziet zichzelf als kwaadaardig. De meeste wreedheden in de geschiedenis ontstonden uit de overtuiging het goede te doen, ingebed in morele, ideologische of religieuze kaders die als verheven werden beschouwd.

De Inquisitie meende zielen te redden, de Franse revolutionairen voerden in naam van vrijheid en gelijkheid de guillotine, en Pol Pot zag miljoenen doden als noodzakelijk offer voor een utopie.

Hannah Arendt noemde ook de banaliteit van het kwaad: misdaden gepleegd door gewone mensen die zich beroepen op plicht en gehoorzaamheid.

Ook moreel-psychologisch onderzoek, zoals dat van Jonathan Haidt, toont dat morele kaders cultureel bepaald zijn en dat wat voor de één deugdzaam is, voor de ander destructief kan zijn. Het gevaar ligt dus niet in het ontbreken van moraal, maar in de overtuiging dat een moreel systeem alles mag rechtvaardigen.

Daarom is het bij het bestuderen van geschiedenis essentieel voorbij morele oordelen te kijken en te begrijpen hoe mensen tot hun daden kwamen. Alleen dan kunnen we werkelijk leren.

De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 2 september 2025 @ 18:07:00 #53
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218662237
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:03 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Vreemd hè, dat we hier een moralistisch oordeel over hebben:

[ afbeelding ]

Alleen een psychopaat denkt met dit soort dingen goed bezig te zijn..

De bedoeling is dat we hier van leren, doen we niet want zie de populariteit van Wilders.
Er van leren is ook snappen hoe het kon gebeuren, niet alleen afkeuren.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 2 september 2025 @ 18:09:46 #54
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_218662250
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:07 schreef Perrin het volgende:

[..]
Tuurlijk, maar ga het niet goed praten met: "hij bedoelde het goed". Want zeker bij een Hitler en Stalin zijn er genoeg aanwijzingen dat ze verdomd goed wisten fout bezig te zijn
pi_218662287
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 16:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Sws einde zomervakantie op de Krim.
Allemaal naar huis en snel een beetje.
Had jij niet ooit kaartjes gekocht voor het Krim Festival zonder datum?
  dinsdag 2 september 2025 @ 18:15:42 #56
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218662308
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:07 schreef Perrin het volgende:

[..]
Serieus. Volstrekt ongepast.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  dinsdag 2 september 2025 @ 18:18:45 #57
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218662325
Dat de Baltische staten zo hun reserveringen hebben bij de Russen is vanuit Historisch perspectief goed te begrijpen, niemand zal dat ook tegenspreken. In elk geval ik niet. Maar dat betekent niet dat het verstandig is om met de wolven mee te huilen en de illusie te creëren dat wij Rusland kunnen laten verdwijnen. Rusland zal onze buurman blijven, of wij dat leuk vinden of niet.

Sterker nog, het ontslaat ons niet van de plicht om de oorlog in Oekraïne te beëindigen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_218662335
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:09 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Tuurlijk, maar ga het niet goed praten met: "hij bedoelde het goed". Want zeker bij een Hitler en Stalin zijn er genoeg aanwijzingen dat ze verdomd goed wisten fout bezig te zijn
Ik heb ooit een poging gewaagd met Mein Kampf, maar er is totaal niet door te komen en het slaat helemaal nergens op.

Ik zie ook niets in het “proberen te begrijpen” van de drijfveren van figuren als Hitler of Stalin. Dat legitimeert imo alleen maar hun walgelijke gedachtengoed dat tot miljoenen doden heeft geleid.
pi_218662349
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:18 schreef phpmystyle het volgende:
Dat de Baltische staten zo hun reserveringen hebben bij de Russen is vanuit Historisch perspectief goed te begrijpen, niemand zal dat ook tegenspreken. In elk geval ik niet. Maar dat betekent niet dat het verstandig is om met de wolven mee te huilen en de illusie te creëren dat wij Rusland kunnen laten verdwijnen. Rusland zal onze buurman blijven, of wij dat leuk vinden of niet.

Sterker nog, het ontslaat ons niet van de plicht om de oorlog in Oekraïne te beëindigen.
Je doet nu net alsof het een natuurwet is dat Rusland imperialistisch is. Terwijl dat een politieke keuze is. Rusland kan daar gewoon van af stappen. Maar dat doen ze niet. En dus hebben we ons op passende wijze te verhouden tot de risico’s die dit met zich meebrengt voor ons continent.
pi_218662365
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:35 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat maakt niet uit, het idee van geschiedenis is dat je de perspectieven van personages als Hitler en Stalin poogt te begrijpen, niet dat je er je mening over gaat geven.

Tegenwoordig lijken we vaak de zwart-wit bril op te hebben en deze personages als kwaadaardig te beschouwen, dat terwijl ze zelf beide dachten juist het goede te doen.
Ja, Hitler en Stalin hadden het beste voor met het volk.
De uitvoering liet wat te wensen over..

Echt :')
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218662366
quote:
Daar zetten we ons ook voor in. Alleen daar ga jij juist tegen tekeer.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_218662374
quote:

Vervang Rusland eens door Sovjet Unie...

De tijd zal het leren.

Verder is het niet onze plicht om de oorlog in Oekraïne te beëindigen.

Die plicht ligt bij Rusland. En niemand anders.
pi_218662447
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 17:28 schreef LethalNinja het volgende:

[..]
Enige punt dat je hebt is dat het van een paar jaar geleden is dat er toen op diverse nieuwssites en hier in Fok nws werd gedaan alsof Rusland niks had. Scheppen en oude meuk. Je kan uiteraard redeneren dat het oude koeien uit de sloot halen is.

Als jij het om je heen slaan vind als ik mij verdedig ten opzichte van verschillende users dan zij dat maar zo. Ik vind dat prima hoor.
Het probleem is dat bepaalde personen een blok graniet pakken en daar bovenstaande in graveren, alsof het een gegeven is dat de komende eeuwen niet wijzigt.

En op het moment dat de situatie wel wijzigt wordt dat blok graniet erbij gepakt en gewezen van: "Zie je wel, jullie hadden ongelijk".

En vervolgens klagen dat zoiets niet goed landt...
pi_218662523
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:13 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Had jij niet ooit kaartjes gekocht voor het Krim Festival zonder datum?
Ja. Die heb ik nog steeds. O+
Van Saint Javelin.

En ook CRIMEA HIMARS stickers voor op mijn vuilcontainers. :D
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 2 september 2025 @ 18:53:37 #65
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218662541
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Die heb ik nog steeds. O+
Geldt die ook in Rusland?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 2 september 2025 @ 18:53:43 #66
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_218662542
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:20 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik heb ooit een poging gewaagd met Mein Kampf, maar er is totaal niet door te komen en het slaat helemaal nergens op.

Ik zie ook niets in het “proberen te begrijpen” van de drijfveren van figuren als Hitler of Stalin. Dat legitimeert imo alleen maar hun walgelijke gedachtengoed dat tot miljoenen doden heeft geleid.
Ik vind het ook veel interessanter hoe zo'n persoon zoveel macht krijgt. Stalin had zich slim gepositioneerd en was niet echt een keuze van het volk. En was niet geliefd maar gevreesd.

Hitler ook niet 100%, die gebruikte een flinke misrekening van von Hindenburg. Maar was ook gewoon rete populair onder het volk.. Daarbij zijn "goede" bedoelingen een gedeelte van het totaalplaatje. Hij misbruikte ook de situatie van Duitsland toendertijd en het gebruiken van de Joden als zondebok sloeg enorm aan.

Daarom vind ik een Wilders ook eng, niet dat ik hem vergelijk met Hitler.. Maar hij gebruikte wel een bevolkingsgroep als zondebok voor alle ellende.
pi_218662557
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:53 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Geldt die ook in Rusland?
Denk het niet.

Maar ik heb wel regelmatig wat gekocht om Oekraïne te supporten.

Je naam op een Himars vond ik te.
Maar postzegels met 'russian warship go fuck yourself' enzo wel. En veel handwerk voor kerstcadeaus enzo.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 2 september 2025 @ 18:58:40 #68
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218662578
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Denk het niet.
[ link | afbeelding ]
:D

Lijkt op een pillenfeestje.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_218662588
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Denk het niet.
[ link | afbeelding ]

Maar ik heb wel regelmatig wat gekocht om Oekraïne te supporten.

Je naam op een Himars vond ik te.
Maar postzegels met 'russian warship go fuck yourself' enzo wel. En veel handwerk voor kerstcadeaus enzo.
Je kunt ook direct aan units als Azov and Magyar doneren :)
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_218662599
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 19:00 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Je kunt ook direct aan units als Azov and Magyar doneren :)
Ja. Ik volg er een aantal. Terra Ops, K-2 enzo. Die willen altijd wel geld voor drones enzo.
Nog niet aan gegeven.
Jij?
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 2 september 2025 @ 19:03:21 #71
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218662602
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:22 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Je doet nu net alsof het een natuurwet is dat Rusland imperialistisch is. Terwijl dat een politieke keuze is. Rusland kan daar gewoon van af stappen. Maar dat doen ze niet. En dus hebben we ons op passende wijze te verhouden tot de risico’s die dit met zich meebrengt voor ons continent.
Rusland was voorheen veel materialistischer als het nu is - wij waren ook imperialistisch -, maar ongetwijfeld is een (kleine) reden van de inval dat er imperiale aspiraties zijn. De inval in Oekraïne reduceren tot een zuiver imperiale overweging is véél te kort door de bocht. Zijn een multiset aan factoren.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  dinsdag 2 september 2025 @ 19:04:05 #72
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218662613
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 19:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Ik volg er een aantal. Terra ops enzo. Die willen altijd wel geld voor drones enzo.
Nog niet aan gegeven.
Jij?
Kun je beter doneren aan die Franky en Coen voor patat in Oekraine. Hebben de burgers tenminste echt wat aan.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_218662699
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 september 2025 19:04 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Kun je beter doneren aan die Franky en Coen voor patat in Oekraine. Hebben de burgers tenminste echt wat aan.
Ook al gedaan. :)

Dat soort donaties zijn sws altijd goed.

[ Bericht 3% gewijzigd door capricia op 02-09-2025 19:20:06 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218662786
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 19:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Ik volg er een aantal. Terra Ops, K-2 enzo. Die willen altijd wel geld voor drones enzo.
Nog niet aan gegeven.
Jij?
Ja af en toe. En dan maar hopen dat het goed besteed wordt
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  dinsdag 2 september 2025 @ 19:29:17 #75
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218662818
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 18:25 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, Hitler en Stalin hadden het beste voor met het volk.
De uitvoering liet wat te wensen over..

Echt :')
Tuurlijk, wat dacht je dan, dat ze zichzelf als kwaadaardig bezagen en het kwade navolgden? Zo'n concept zou hun sowieso vreemd zijn aangezien ze beiden religie verworpen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')