https://www.nporadio1.nl/(...)-ik-beveiligd-wordenquote:Presentator Arjen Lubach, bekend van het RTL 4-programma waarin hij op satirische wijze het nieuws bespreekt, maakt geen kwetsende grappen over de islam.
In De Ongelooflijke Podcast vertelt hij waarom: "Als ik een aflevering lang Mohammed-cartoons laat zien, moet ik verhuizen en moeten er de rest van mijn leven politieagenten om me heen wonen. Dat heb ik er niet voor over."
Lubach snapt dat hij 'laf' genoemd kan worden, maar hij denkt dat iedereen zo reageert. "Zelfs de meest stoere mensen die op Twitter zeggen ‘en de Islam dan?’, zijn anoniem en hebben geen profielfoto. En de dappere die het wel doen – bijvoorbeeld Theo van Gogh – die worden ook nog eens vermoord. Je kunt me niet kwalijk nemen dat ik van mijn familie houdt en mijn kinderen wil beschermen."
De humorist ziet wel het nut van het bespotten van religie. Hij zou graag zien dat alle religies, ook de islam, voor gek kunnen worden gezet. Voor het argument dat je dan iets 'heiligs' beledigt voor mensen, is hij niet gevoelig: "Dan geef je een bepaalde definitie aan heiligheid, alsof daar een absolute waardigheid aanzit. Dan kan ik zeggen dat de Albert Heijn voor mij heilig is, en dan mogen mensen er geen grappen meer over maken."
Dus als grappen maken geen nut heeft, moet je je hoofd maar buigen voor de dreiging van mensen die geweld gebruiken als ze besluiten zich beledigd te voelen?quote:Op dinsdag 2 september 2025 06:34 schreef Invisibli het volgende:
Ik ben zelf erg makkelijk, alles is bepreekbaar maar het nut van grappen over dingen die voor mensen heel serieus zijn, daar zie ik het nut niet van in.
Als het nou een leuk grapje is zonder belerende of sinische ondertoon, maar dat is meestal niet zo.
Daarnaast, een goede grap moet kunnen. Dat moet god/allah ook gedacht hebben tijdens het maken van de geit en zijn geluid. Of tijdens het maken van de emoe en alpaca.
Open dan maar alvast wat detentiecentraquote:Op dinsdag 2 september 2025 00:14 schreef ricky3 het volgende:
Islam beledigen is verplicht. Misschien kunnen we lokcabaretiers inzetten zodat we de mensen die bereid zijn de islam met geweld te verdedigen kunnen opsluiten
Die mensen zou ik eerder straffen met sharia straffen dan met westerse humanitaire straffen… dat willen ze toch zelf ook graag?quote:Op dinsdag 2 september 2025 00:14 schreef ricky3 het volgende:
Islam beledigen is verplicht. Misschien kunnen we lokcabaretiers inzetten zodat we de mensen die bereid zijn de islam met geweld te verdedigen kunnen opsluiten
Nu beledig je de seksuele voorkeur van Pakistaanse mannen, ga je maar vast verstoppen!quote:Op dinsdag 2 september 2025 06:34 schreef Invisibli het volgende:
Ik ben zelf erg makkelijk, alles is bepreekbaar maar het nut van grappen over dingen die voor mensen heel serieus zijn, daar zie ik het nut niet van in.
Als het nou een leuk grapje is zonder belerende of sinische ondertoon, maar dat is meestal niet zo.
Daarnaast, een goede grap moet kunnen. Dat moet god/allah ook gedacht hebben tijdens het maken van de geit en zijn geluid. Of tijdens het maken van de emoe en alpaca.
@Zipportalquote:Op dinsdag 2 september 2025 08:14 schreef DrDentz het volgende:
Als iedereen in Nederland gewoon grappen gaat maken over de islam dan kunnen ze ons toch niks maken? Hoe willen ze 17 miljoen mensen afslachten?
"Islam hoort bij Europa, een verrijking is het. Dat laten de voorgaande decennia toch wel zien?quote:Op dinsdag 2 september 2025 08:00 schreef the-eye het volgende:
Ik had hem wel graag antwoord horen geven op de logische vervolgvraag of de islam dan wel te verenigen is met de Nederlandse cultuur
Niet mee eens. We hebben vrijheid van meningsuiting in dit land en comedians en personen zoals Lubach hebben de vrijheid om elke religie belachelijk te maken zoals ze dat willen. Religie is geen vrijbrief om beschermd te worden tegen bespotting (waar vaak ook een vorm van terechte kritiek in zit).quote:Op dinsdag 2 september 2025 06:34 schreef Invisibli het volgende:
Hoezo 17 miljoen? Eén volstaat al om een heel land stil te krijgen.quote:Op dinsdag 2 september 2025 08:14 schreef DrDentz het volgende:
Als iedereen in Nederland gewoon grappen gaat maken over de islam dan kunnen ze ons toch niks maken? Hoe willen ze 17 miljoen mensen afslachten?
Die heeft in zijn prime toch wel wat grappen gemaakt over Islam, en woont nog gewoon in Amsterdam zonder beveiliging.quote:
Een AI comediant creëren. Knappe moslim die die kan vermoorden. De creator onbekend houden.quote:Op maandag 1 september 2025 23:53 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)-ik-beveiligd-worden
Filmpje in deze tweet:
[ x ]
Wat is dit toch ontzettend jammer.
En heel erg nodig dat we daar nu juist wel grappen over kunnen maken.
Net als over alles. Geen heilige huisjes, geen angst voor je leven of je familie moeten hebben omdat een grap als kwetsend ervaren kan worden.
Lubach is slim genoeg om het antwoord daarop te weten maar niet te durven geven.quote:Op dinsdag 2 september 2025 08:00 schreef the-eye het volgende:
Ik had hem wel graag antwoord horen geven op de logische vervolgvraag of de islam dan wel te verenigen is met de Nederlandse cultuur
Zijn vriend Theo is wel afgeslacht vanwege z'n islamkritiek, dat zet je vast ook aan het denken als cabaretierquote:Op dinsdag 2 september 2025 10:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Die heeft in zijn prime toch wel wat grappen gemaakt over Islam, en woont nog gewoon in Amsterdam zonder beveiliging.
Lubach is een laffe herder.
Lijkt me ook hoor, zou mijn handen er ook niet aan durven branden. Maar wat Lubach hier zegt over levenslange politiebegeleiding etc is een tikketlje overdreven.quote:Op dinsdag 2 september 2025 11:24 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Zijn vriend Theo is wel afgeslacht vanwege z'n islamkritiek, dat zet je vast ook aan het denken als cabaretier
Las die lijst ook, ja.quote:Op dinsdag 2 september 2025 11:16 schreef MMaRsu het volgende:
Nouja waar is die lijst met grappen over moslims?
Zoals een moslima van lichte zeden
Rammadam
En die moslim met een vis een vislamist
Ofzoiets las ik gister hier
Een beetje zelfspot is echt teveel gevraagd voor figuren als jij, is het niet?quote:Op dinsdag 2 september 2025 12:08 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik vind dit wel goed. Hoop dat ze zijn voorbeeld volgen. Is wel verstandig.²
quote:Op dinsdag 2 september 2025 12:12 schreef Hathor het volgende:
[..]
Een beetje zelfspot is echt teveel gevraagd voor figuren als jij, is het niet?
Het schaamteloos verbranden van een boek is dan ook redelijk kansloos, weinig mensen die daar de humor van inzien. Maar met een komische insteek kritisch zijn op bepaald gedachtengoed moet gewoon kunnen.quote:Op dinsdag 2 september 2025 08:47 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie op LinkedIn ook regelmatig allerlei verontwaardiging voorbij komen als er weer es een koran wordt verbrand. Aan de ene kant kun je dat soort acties sneu vinden. Aan de andere kant kun je je ook afvragen waarom hele volksstammen hysterisch in de oorlogsstand schieten als je het heilige boek van hun almachtige God beschadigt. Die laatste vraag wordt dan echter nooit beantwoord. In plaats daarvan zijn veel mensen dan solidair met moslims en roepen ze op tot meer verdraagzaamheid.
Verstandig voor wie? Voor de grappenmakers, voor de moslims, voor de mensheid?quote:Op dinsdag 2 september 2025 12:08 schreef BansheeBoy het volgende:
Hij vindt niet dat je er geen grappen over mag maken. Hij durft het niet. En dat snap ik best. Is wel erg dat het zo moet.quote:Op dinsdag 2 september 2025 11:12 schreef Fleischmeister het volgende:
Iemand die vindt dat je ergens geen grappen over mag maken is geen cabaretier.
Wat verstandig zou zijn is om walgelijke sujetten als jij het land uit te flikkeren. Mafkees.quote:Op dinsdag 2 september 2025 12:08 schreef BansheeBoy het volgende:
Klopt wel, maar het lijkt alsof dit tegenwoordig steeds minder geaccepteerd wordt.quote:Op dinsdag 2 september 2025 11:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Lijkt me ook hoor, zou mijn handen er ook niet aan durven branden. Maar wat Lubach hier zegt over levenslange politiebegeleiding etc is een tikketlje overdreven.
Er zijn tal van Nederlandse cabaraties die in het verleden grappen hebben gemaakt over moslims en gewoon nog leven zonder bedreigd te worden. Theo Maassen, Mark Kohn. ,Jaap Reedijk etc
Het gaat niet om humor, maar om de problematische situatie te illustreren wanneer je doorschiet met taboe en "heiligheid".quote:Op dinsdag 2 september 2025 12:33 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Het schaamteloos verbranden van een boek is dan ook redelijk kansloos, weinig mensen die daar de humor van inzien.
Omdat het in de meeste religies ook gewoon not done is om je agressief en dominant op te stellen. Hierin lijkt de islam de uitzondering op de regel en dat we daar tolerant naar zouden moeten zijn gaat er bij mij sowieso niet in.quote:Op dinsdag 2 september 2025 13:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het gaat niet om humor, maar om de problematische situatie te illustreren wanneer je doorschiet met taboe en "heiligheid".
Als boeddhisten dergelijke heisa zouden veroorzaken en met moord zouden dreigen als men boeddhabeeldjes bij het grofvuil gooit, zouden we dat ook als een probleem zien.
Dat lijkt misschien door social media maar is dat ook echt wel zo?quote:Op dinsdag 2 september 2025 13:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt wel, maar het lijkt alsof dit tegenwoordig steeds minder geaccepteerd wordt.
Van de week bij Te land ter zee en in de lucht, een prachtig gemaakt varken als boot.
Dat dat door de keuring is gekomen in deze woke tijd!
Gaat het echt om de tekst of support je daarmee op subtiele manier een of andere radicale organisatie?quote:In Engeland word je zelfs opgepakt als je scandeert van Bacon te houden, want dat is provocerend.
ACAB en I love Bacon vind jij vergelijkbaar?quote:Op dinsdag 2 september 2025 15:01 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat lijkt misschien door social media maar is dat ook echt wel zo?
Besef in de 'goede oude tijd' jaren 90 lag de criminaliteit 50% hoger dan nu.
[..]
Gaat het echt om de tekst of support je daarmee op subtiele manier een of andere radicale organisatie?
In Nederland zijn er ook mensen opgepakt omdat ze ACAB op hun trui hadden staan, en zelfs een geldboete. Drie Ajax-fans kregen in 2017 een boete van 330 euro omdat er op hun T-shirt 1312 stond. Dat staat voor de plaatsen in het alfabet van de letters A-C-A-B. Dus ja, in hoeverre is dat nieuw of shocking?
Nee natuurlijk niet. Maar ik ken de context verder niet.quote:Op dinsdag 2 september 2025 15:08 schreef rival het volgende:
[..]
ACAB en I love Bacon vind jij vergelijkbaar?
quote:Nothing, read one comment down and you’ll see he was already on bail for robbing a store in the town, police took him away for a caution as he was meant to be on curfew.
Omdat je de humor er niet van inziet is het naar jouw idee prima en begrijpelijk dat je die persoon dan maar bedreigt?quote:Op dinsdag 2 september 2025 12:33 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Het schaamteloos verbranden van een boek is dan ook redelijk kansloos, weinig mensen die daar de humor van inzien. Maar met een komische insteek kritisch zijn op bepaald gedachtengoed moet gewoon kunnen.
Jup, in het verleden. In de goede oude tijd waar die grappen nog konden omdat de islam nog geen vat op onze normen en waarden had.quote:Op dinsdag 2 september 2025 11:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Lijkt me ook hoor, zou mijn handen er ook niet aan durven branden. Maar wat Lubach hier zegt over levenslange politiebegeleiding etc is een tikketlje overdreven.
Er zijn tal van Nederlandse cabaraties die in het verleden grappen hebben gemaakt over moslims en gewoon nog leven zonder bedreigd te worden. Theo Maassen, Mark Kohn. ,Jaap Reedijk etc
quote:Op dinsdag 2 september 2025 12:08 schreef BansheeBoy het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |