abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218656623
quote:
Presentator Arjen Lubach, bekend van het RTL 4-programma waarin hij op satirische wijze het nieuws bespreekt, maakt geen kwetsende grappen over de islam.

In De Ongelooflijke Podcast vertelt hij waarom: "Als ik een aflevering lang Mohammed-cartoons laat zien, moet ik verhuizen en moeten er de rest van mijn leven politieagenten om me heen wonen. Dat heb ik er niet voor over."

Lubach snapt dat hij 'laf' genoemd kan worden, maar hij denkt dat iedereen zo reageert. "Zelfs de meest stoere mensen die op Twitter zeggen ‘en de Islam dan?’, zijn anoniem en hebben geen profielfoto. En de dappere die het wel doen – bijvoorbeeld Theo van Gogh – die worden ook nog eens vermoord. Je kunt me niet kwalijk nemen dat ik van mijn familie houdt en mijn kinderen wil beschermen."

De humorist ziet wel het nut van het bespotten van religie. Hij zou graag zien dat alle religies, ook de islam, voor gek kunnen worden gezet. Voor het argument dat je dan iets 'heiligs' beledigt voor mensen, is hij niet gevoelig: "Dan geef je een bepaalde definitie aan heiligheid, alsof daar een absolute waardigheid aanzit. Dan kan ik zeggen dat de Albert Heijn voor mij heilig is, en dan mogen mensen er geen grappen meer over maken."
https://www.nporadio1.nl/(...)-ik-beveiligd-worden

Filmpje in deze tweet:
twitter

Wat is dit toch ontzettend jammer.
En heel erg nodig dat we daar nu juist wel grappen over kunnen maken.
Net als over alles. Geen heilige huisjes, geen angst voor je leven of je familie moeten hebben omdat een grap als kwetsend ervaren kan worden.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_218656682
Groot gelijk heeft ie. Kijk maar naar Wilders en Jhon van den Heuvel, die hebben geen leven meer
pi_218656696
Islam beledigen is verplicht. Misschien kunnen we lokcabaretiers inzetten zodat we de mensen die bereid zijn de islam met geweld te verdedigen kunnen opsluiten
pi_218656727
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_218657171
Ik ben zelf erg makkelijk, alles is bepreekbaar maar het nut van grappen over dingen die voor mensen heel serieus zijn, daar zie ik het nut niet van in.

Als het nou een leuk grapje is zonder belerende of sinische ondertoon, maar dat is meestal niet zo.

Daarnaast, een goede grap moet kunnen. Dat moet god/allah ook gedacht hebben tijdens het maken van de geit en zijn geluid. Of tijdens het maken van de emoe en alpaca.
pi_218657204
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 06:34 schreef Invisibli het volgende:
Ik ben zelf erg makkelijk, alles is bepreekbaar maar het nut van grappen over dingen die voor mensen heel serieus zijn, daar zie ik het nut niet van in.

Als het nou een leuk grapje is zonder belerende of sinische ondertoon, maar dat is meestal niet zo.

Daarnaast, een goede grap moet kunnen. Dat moet god/allah ook gedacht hebben tijdens het maken van de geit en zijn geluid. Of tijdens het maken van de emoe en alpaca.
Dus als grappen maken geen nut heeft, moet je je hoofd maar buigen voor de dreiging van mensen die geweld gebruiken als ze besluiten zich beledigd te voelen?

Grappen maken over religie kan juist heel nuttig zijn, om zo de absurditeit er van aan te tonen.
Deden ze zelfs in de Middeleeuwen al.
pi_218657263
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 00:14 schreef ricky3 het volgende:
Islam beledigen is verplicht. Misschien kunnen we lokcabaretiers inzetten zodat we de mensen die bereid zijn de islam met geweld te verdedigen kunnen opsluiten
Open dan maar alvast wat detentiecentra :')
pi_218657267
Maar wel over het christendom en het het jodendom want dat durft hij wel.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  dinsdag 2 september 2025 @ 07:31:38 #9
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_218657280
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 00:14 schreef ricky3 het volgende:
Die mensen zou ik eerder straffen met sharia straffen dan met westerse humanitaire straffen… dat willen ze toch zelf ook graag?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 2 september 2025 @ 07:33:10 #10
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_218657288
quote:

Nu beledig je de seksuele voorkeur van Pakistaanse mannen, ga je maar vast verstoppen!
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_218657324
Laat hem anders grappen maken over moderne slavernij in het Midden-Oosten, inclusief al die gecastreerde Afrikaanse mannen die daar dwangarbeid verrichten; dan beledig je de islam in ieder geval niet. direct.
  dinsdag 2 september 2025 @ 08:00:30 #12
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_218657361
Ik had hem wel graag antwoord horen geven op de logische vervolgvraag of de islam dan wel te verenigen is met de Nederlandse cultuur
pi_218657430
Als iedereen in Nederland gewoon grappen gaat maken over de islam dan kunnen ze ons toch niks maken? Hoe willen ze 17 miljoen mensen afslachten?
  Moderator dinsdag 2 september 2025 @ 08:19:11 #14
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_218657444
Religie van de vrede.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Moderator dinsdag 2 september 2025 @ 08:20:46 #15
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_218657453
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 08:14 schreef DrDentz het volgende:
Als iedereen in Nederland gewoon grappen gaat maken over de islam dan kunnen ze ons toch niks maken? Hoe willen ze 17 miljoen mensen afslachten?
@Zipportal
@Caland
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_218657455
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 08:00 schreef the-eye het volgende:
Ik had hem wel graag antwoord horen geven op de logische vervolgvraag of de islam dan wel te verenigen is met de Nederlandse cultuur
"Islam hoort bij Europa, een verrijking is het. Dat laten de voorgaande decennia toch wel zien?
Maar humor kennen deze mensen nou eenmaal niet, én daar moeten we gewoon respect voor hebben"...

Nee, ik ben niet grappig nu.

Gr
Arjan
pi_218657456
quote:

Niet mee eens. We hebben vrijheid van meningsuiting in dit land en comedians en personen zoals Lubach hebben de vrijheid om elke religie belachelijk te maken zoals ze dat willen. Religie is geen vrijbrief om beschermd te worden tegen bespotting (waar vaak ook een vorm van terechte kritiek in zit).

Dan wordt je gewoon cultureel gecensureerd. Zoveel macht geven aan een religie die niet eens de meerderheid heeft in Nederland lijkt me niet wenselijk.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  dinsdag 2 september 2025 @ 08:22:13 #18
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_218657460
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 08:14 schreef DrDentz het volgende:
Hoezo 17 miljoen? Eén volstaat al om een heel land stil te krijgen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Moderator dinsdag 2 september 2025 @ 08:31:46 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218657508
Moet lubach zelf weten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_218657565
Ik zie op LinkedIn ook regelmatig allerlei verontwaardiging voorbij komen als er weer es een koran wordt verbrand. Aan de ene kant kun je dat soort acties sneu vinden. Aan de andere kant kun je je ook afvragen waarom hele volksstammen hysterisch in de oorlogsstand schieten als je het heilige boek van hun almachtige God beschadigt. Die laatste vraag wordt dan echter nooit beantwoord. In plaats daarvan zijn veel mensen dan solidair met moslims en roepen ze op tot meer verdraagzaamheid.
pi_218657574
Lafbek.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218658359
quote:
Die heeft in zijn prime toch wel wat grappen gemaakt over Islam, en woont nog gewoon in Amsterdam zonder beveiliging.

Lubach is een laffe herder.
blablablabla
  dinsdag 2 september 2025 @ 10:54:09 #24
3542 Gia
User under construction
pi_218658754
quote:
1s.gif Op maandag 1 september 2025 23:53 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)-ik-beveiligd-worden

Filmpje in deze tweet:
[ x ]

Wat is dit toch ontzettend jammer.
En heel erg nodig dat we daar nu juist wel grappen over kunnen maken.
Net als over alles. Geen heilige huisjes, geen angst voor je leven of je familie moeten hebben omdat een grap als kwetsend ervaren kan worden.
Een AI comediant creëren. Knappe moslim die die kan vermoorden. De creator onbekend houden.
  dinsdag 2 september 2025 @ 11:00:16 #25
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_218658876
Het zegt al genoeg dat je geen grappen kan maken over de Islam. :{
Wat een religie :')
Don't follow me. I am lost too
.
When everything feels like the movies
Yeah, you bleed just to know you're alive
  dinsdag 2 september 2025 @ 11:12:19 #26
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_218658995
Dit geeft de complete achterlijkheid van de islam weer heel duidelijk aan. Ik snap lubach overigens wel. In tegenstelling tot veel islamratten hebben wij namelijk wel veel te verliezen. Onze vrijheid, ons leven, onze banen. Terwijl die losers die er aanstoot aan nemen toch vaak aan de onderkant van de maatschappij bungelen en niks te verliezen hebben. Het is eigenlijk in en in triest dat we ons laten gijzelen door zulke holbewoners, maar dat is wel de realiteit en voor bescherming bij de overheid aankloppen heeft geen nut die gaan toch niks doen.

Waarom niet eens een keer een massale demonstratie tegen de walgelijke vrouwonderdrukking en denkbeelden van de gemiddelde islamiet waar heel links Nederland van zou moeten walgen. Maar nee. Die protesteren alleen tegen "veilige" zaken. En zijn net zullen lafbekken als nazistische xenofoben. Je niet uitspreken tegen dit soort zaken is toestemmen.

[ Bericht 0% gewijzigd door RealistAtheist op 02-09-2025 11:53:34 ]
pi_218658997
Iemand die vindt dat je ergens geen grappen over mag maken is geen cabaretier.
pi_218659014
Kan Lubach over andere onderwerpen wél (leuke) grappen maken?

Kijk al een jaar of vijftien nauwelijks nog Nederlandse televisie meer, maar is die Lubach niet een soort Jay Leno kloon?
pi_218659027
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 08:00 schreef the-eye het volgende:
Lubach is slim genoeg om het antwoord daarop te weten maar niet te durven geven.
  dinsdag 2 september 2025 @ 11:16:29 #30
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_218659033
Nouja waar is die lijst met grappen over moslims?

Zoals een moslima van lichte zeden

Rammadam

En die moslim met een vis een vislamist

Ofzoiets las ik gister hier ;(
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_218659078
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 10:39 schreef Elan het volgende:

[..]
Die heeft in zijn prime toch wel wat grappen gemaakt over Islam, en woont nog gewoon in Amsterdam zonder beveiliging.

Lubach is een laffe herder.
Zijn vriend Theo is wel afgeslacht vanwege z'n islamkritiek, dat zet je vast ook aan het denken als cabaretier
pi_218659167
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 11:24 schreef DrDentz het volgende:

[..]
Zijn vriend Theo is wel afgeslacht vanwege z'n islamkritiek, dat zet je vast ook aan het denken als cabaretier
Lijkt me ook hoor, zou mijn handen er ook niet aan durven branden. Maar wat Lubach hier zegt over levenslange politiebegeleiding etc is een tikketlje overdreven.
Er zijn tal van Nederlandse cabaraties die in het verleden grappen hebben gemaakt over moslims en gewoon nog leven zonder bedreigd te worden. Theo Maassen, Mark Kohn. ,Jaap Reedijk etc
blablablabla
pi_218659319
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 11:16 schreef MMaRsu het volgende:
Nouja waar is die lijst met grappen over moslims?

Zoals een moslima van lichte zeden

Rammadam

En die moslim met een vis een vislamist

Ofzoiets las ik gister hier ;(
Las die lijst ook, ja.

Misschien zijn we bij fok!forum ook wel bang?
  dinsdag 2 september 2025 @ 12:08:00 #34
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_218659391
Ik vind dit wel goed. Hoop dat ze zijn voorbeeld volgen. Is wel verstandig.

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_218659430
quote:
15s.gif Op dinsdag 2 september 2025 12:08 schreef BansheeBoy het volgende:

Een beetje zelfspot is echt teveel gevraagd voor figuren als jij, is het niet?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_218659482
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 12:12 schreef Hathor het volgende:

[..]
Een beetje zelfspot is echt teveel gevraagd voor figuren als jij, is het niet?
  dinsdag 2 september 2025 @ 12:32:09 #37
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_218659612
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 08:19 schreef onlogisch het volgende:
Religie van de vrede.
Religie van de humor _O- _O-
"Hoka Hey!"
  dinsdag 2 september 2025 @ 12:33:45 #38
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218659626
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 08:47 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie op LinkedIn ook regelmatig allerlei verontwaardiging voorbij komen als er weer es een koran wordt verbrand. Aan de ene kant kun je dat soort acties sneu vinden. Aan de andere kant kun je je ook afvragen waarom hele volksstammen hysterisch in de oorlogsstand schieten als je het heilige boek van hun almachtige God beschadigt. Die laatste vraag wordt dan echter nooit beantwoord. In plaats daarvan zijn veel mensen dan solidair met moslims en roepen ze op tot meer verdraagzaamheid.
Het schaamteloos verbranden van een boek is dan ook redelijk kansloos, weinig mensen die daar de humor van inzien. Maar met een komische insteek kritisch zijn op bepaald gedachtengoed moet gewoon kunnen.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  dinsdag 2 september 2025 @ 12:36:03 #39
503714 SebbeSwensje
pi_218659645
quote:

Verstandig voor wie? Voor de grappenmakers, voor de moslims, voor de mensheid?
Appears.
pi_218659801
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 11:12 schreef Fleischmeister het volgende:
Iemand die vindt dat je ergens geen grappen over mag maken is geen cabaretier.
Hij vindt niet dat je er geen grappen over mag maken. Hij durft het niet. En dat snap ik best. Is wel erg dat het zo moet.
  dinsdag 2 september 2025 @ 13:00:04 #41
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_218659830
quote:

Wat verstandig zou zijn is om walgelijke sujetten als jij het land uit te flikkeren. Mafkees. :r
  dinsdag 2 september 2025 @ 13:00:51 #42
3542 Gia
User under construction
pi_218659838
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 11:40 schreef Elan het volgende:

[..]
Lijkt me ook hoor, zou mijn handen er ook niet aan durven branden. Maar wat Lubach hier zegt over levenslange politiebegeleiding etc is een tikketlje overdreven.
Er zijn tal van Nederlandse cabaraties die in het verleden grappen hebben gemaakt over moslims en gewoon nog leven zonder bedreigd te worden. Theo Maassen, Mark Kohn. ,Jaap Reedijk etc
Klopt wel, maar het lijkt alsof dit tegenwoordig steeds minder geaccepteerd wordt.
In Engeland word je zelfs opgepakt als je scandeert van Bacon te houden, want dat is provocerend.

Van de week bij Te land ter zee en in de lucht, een prachtig gemaakt varken als boot.
Dat dat door de keuring is gekomen in deze woke tijd!
pi_218660065
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 12:33 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Het schaamteloos verbranden van een boek is dan ook redelijk kansloos, weinig mensen die daar de humor van inzien.
Het gaat niet om humor, maar om de problematische situatie te illustreren wanneer je doorschiet met taboe en "heiligheid".

Als boeddhisten dergelijke heisa zouden veroorzaken en met moord zouden dreigen als men boeddhabeeldjes bij het grofvuil gooit, zouden we dat ook als een probleem zien.
  dinsdag 2 september 2025 @ 13:38:00 #44
503714 SebbeSwensje
pi_218660145
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 13:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Het gaat niet om humor, maar om de problematische situatie te illustreren wanneer je doorschiet met taboe en "heiligheid".

Als boeddhisten dergelijke heisa zouden veroorzaken en met moord zouden dreigen als men boeddhabeeldjes bij het grofvuil gooit, zouden we dat ook als een probleem zien.

Omdat het in de meeste religies ook gewoon not done is om je agressief en dominant op te stellen. Hierin lijkt de islam de uitzondering op de regel en dat we daar tolerant naar zouden moeten zijn gaat er bij mij sowieso niet in.
Appears.
pi_218660752
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 13:00 schreef Gia het volgende:

[..]
Klopt wel, maar het lijkt alsof dit tegenwoordig steeds minder geaccepteerd wordt.

Van de week bij Te land ter zee en in de lucht, een prachtig gemaakt varken als boot.
Dat dat door de keuring is gekomen in deze woke tijd!
Dat lijkt misschien door social media maar is dat ook echt wel zo?
Besef in de 'goede oude tijd' jaren 90 lag de criminaliteit 50% hoger dan nu.

quote:
In Engeland word je zelfs opgepakt als je scandeert van Bacon te houden, want dat is provocerend.
Gaat het echt om de tekst of support je daarmee op subtiele manier een of andere radicale organisatie?

In Nederland zijn er ook mensen opgepakt omdat ze ACAB op hun trui hadden staan, en zelfs een geldboete. Drie Ajax-fans kregen in 2017 een boete van 330 euro omdat er op hun T-shirt 1312 stond. Dat staat voor de plaatsen in het alfabet van de letters A-C-A-B. Dus ja, in hoeverre is dat nieuw of shocking?
blablablabla
pi_218660863
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 15:01 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat lijkt misschien door social media maar is dat ook echt wel zo?
Besef in de 'goede oude tijd' jaren 90 lag de criminaliteit 50% hoger dan nu.
[..]
Gaat het echt om de tekst of support je daarmee op subtiele manier een of andere radicale organisatie?

In Nederland zijn er ook mensen opgepakt omdat ze ACAB op hun trui hadden staan, en zelfs een geldboete. Drie Ajax-fans kregen in 2017 een boete van 330 euro omdat er op hun T-shirt 1312 stond. Dat staat voor de plaatsen in het alfabet van de letters A-C-A-B. Dus ja, in hoeverre is dat nieuw of shocking?
ACAB en I love Bacon vind jij vergelijkbaar? :')
pi_218660992
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 15:08 schreef rival het volgende:

[..]
ACAB en I love Bacon vind jij vergelijkbaar? :')
Nee natuurlijk niet. Maar ik ken de context verder niet.
5 seconden Googlen het blijkt dat dit verhaal ook weer eens een eigen leven is gaan leiden door mensen die er een eigen interpretatie aan zijn gaan geven:

https://www.reddit.com/r/(...)ve_bacon_freedom_of/
quote:
Nothing, read one comment down and you’ll see he was already on bail for robbing a store in the town, police took him away for a caution as he was meant to be on curfew.
blablablabla
  dinsdag 2 september 2025 @ 16:35:10 #48
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218661497
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 12:33 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Het schaamteloos verbranden van een boek is dan ook redelijk kansloos, weinig mensen die daar de humor van inzien. Maar met een komische insteek kritisch zijn op bepaald gedachtengoed moet gewoon kunnen.
Omdat je de humor er niet van inziet is het naar jouw idee prima en begrijpelijk dat je die persoon dan maar bedreigt?

Je kunt er prima niet de humor ervan inzien en toch een ander mens respecteren en in zijn waarde laten zonder hem te bedreigen.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  dinsdag 2 september 2025 @ 16:37:18 #49
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218661506
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 11:40 schreef Elan het volgende:

[..]
Jup, in het verleden. In de goede oude tijd waar die grappen nog konden omdat de islam nog geen vat op onze normen en waarden had.

Dat is nu wel anders.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218661546
quote:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')