Dit werpt licht op de discussie die vaak plaatsvindt over het al dan niet bestaan van God of goden. Vaak wordt het voorgesteld alsof gelovigen degenen zijn die denken dat God bestaat, en ongelovigen van niet. Hier is het heel anders: nu zijn het juist de ongelovigen, zowel de uitgesproken atheïsten als de gelovigen met een – volgens Murdoch – verkeerd godsbeeld, die God zien als iets dat bestaat, of zou bestaan. Hier zijn het juist de gelovigen die het anders zien.quote:Niets wat bestaat, kan dat zijn wat we met God hebben bedoeld. Iedere god die bestaat, zou minder dan God zijn. Een bestaande god zou een afgod of een demoon zijn.
Hier schuilt een belangrijke overeenkomst in. God bestaat in deze uitspraak wel, maar doet alsof Hij niet bestaat, waardoor het er voor ons mensen voor een aanzienlijk deel op hetzelfde neerkomt als zou Hij niet bestaan. Het verschil is eigenlijk niet te merken. De gelovige plaatst zich, tegen de verwachting van sommigen in, aan de zijde van de atheïst die zegt: “Ik merk eigenlijk vrij weinig van die God.”quote:God is geen uitwendige macht die met de vuist op tafel beukt en zegt: ‘Ho, nu zal ik je eens leren!’ Nee, God doet alsof Hij niet eens bestaat, zodat alles aan onszelf wordt overgelaten.
Ik kom zo snel mogelijk - maar niet vandaag - terug op jouw vraag.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 15:27 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als eerste: je hebt heel raak mijn tekst begrepen, dank je wel! Ten tweede: ik ben benieuwd hoe jij het niet-geloven hebt ervaren. En hoe je er mee omgaat. Ten derde: ik kom terug op jouw tweede vraag over het mooiste aspect van mijn geloof. Ik maak even pas op de plaats.
Welke god bestaat niet? In welke god zou je dan wel moeten geloven?quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 16:30 schreef Optimizer het volgende:
Gewoon geloven in God is het beste wat je kan doen:
Geloof je dan ga je naar de hemel
Geloof je niet dan ga je naar de hel
Bestaat God niet dan geen van beide
Als je in God geloofd zit je dus altijd goed
Geloof je niet in God en bestaat hij niet zit je ook goed
Geloof je niet in God en bestaat hij wel ga je naar de hel
Blaise Pascal had inderdaad veel verstand van kansrekening. Het is een handige, pragmatische, rationele - enigszins laffe - benadering. Maar wat als er geen 'gevoel' is zoals wel het geval is bij @Boca_Raton ?quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 16:30 schreef Optimizer het volgende:
Gewoon geloven in God is het beste wat je kan doen:
Geloof je dan ga je naar de hemel
Geloof je niet dan ga je naar de hel
Bestaat God niet dan geen van beide
Als je in God geloofd zit je dus altijd goed
Geloof je niet in God en bestaat hij niet zit je ook goed
Geloof je niet in God en bestaat hij wel ga je naar de hel
Zo zie jij het?quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 16:30 schreef Optimizer het volgende:
Gewoon geloven in God is het beste wat je kan doen:
Geloof je dan ga je naar de hemel
Geloof je niet dan ga je naar de hel
Bestaat God niet dan geen van beide
Als je in God geloofdt zit je dus altijd goed
Geloof je niet in God en bestaat hij niet zit je ook goed
Geloof je niet in God en bestaat hij wel ga je naar de hel
Nee. Als dat zo is, dan betekent dat hoogstens dat we dat nog niet snappen. Waarom zou dat wijzen op iets bovennatuurlijks? En als je toch per se op basis van iets wilt vermoeden dat er meer is 'tussen hemel en aarde', waarom zou dat dan iets moeten zijn wat we nog niet snappen en niet iets wat we juist allang snappen?quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 16:57 schreef -Sigaartje het volgende:
Even over een post van kabouter in het vorige topic: Als er werkelijk sprake is van willekeur in de quantummechanica, dan is dat een signaal dat er toch meer is tussen en hemel en aarde.
Dit denk ik ook. Maar wetenschappers moeten het dan geen willekeur noemen, maar schijnbare willekeur.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 17:07 schreef Jigzoz het volgende:
Als dat zo is, dan betekent dat hoogstens dat we dat nog niet snappen.
Je kunt er niet voor kiezen om iets wel of juist niet te geloven. Probeer maar. Wissel een paar keer tussen oprecht wel en niet in een god geloven. Gaat je niet lukken.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 16:30 schreef Optimizer het volgende:
Gewoon geloven in God is het beste wat je kan doen:
Geloof je dan ga je naar de hemel
Geloof je niet dan ga je naar de hel
Bestaat God niet dan geen van beide
Als je in God geloofd zit je dus altijd goed
Geloof je niet in God en bestaat hij niet zit je ook goed
Geloof je niet in God en bestaat hij wel ga je naar de hel
Omdat je ervaring en je gevoel niet meewisselen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 17:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je kunt er niet voor kiezen om iets wel of juist niet te geloven. Probeer maar. Wissel een paar keer tussen oprecht wel en niet in een god geloven. Gaat je niet lukken.
Waar noemen ze dat dan willekeur? Heb je een linkje?quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 17:09 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dit denk ik ook. Maar wetenschappers moeten het dan geen willekeur noemen, maar schijnbare willekeur.
Er is geen willekeur binnen QM, er is kansberekening of zoals je wilt, toeval. En waarom zou dat een "signaal dat er toch meer is tussen en hemel en aarde." zijn?quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 16:57 schreef -Sigaartje het volgende:
Even over een post van kabouter in het vorige topic: Als er werkelijk sprake is van willekeur in de quantummechanica, dan is dat een signaal dat er toch meer is tussen en hemel en aarde.
Nee, als je dat interesseert, lees je eens in op chaostheorie.quote:Dood materiaal gedraagt zich volgens natuurwetten. Dat willekeur is aangenomen in de wetenschap, dat weet ik nu, maar het is toch vreemd.De uitkomst van een dobbelsteenworp is geen willekeur, maar zou je helemaal kunnen narekenen hoe een dobbelsteen valt door naar de zwaartekracht te kijken, de kracht die de hand aan de dobbelsteen heeft meegegeven die een rotatie veroorzaakt en met de tijd meegerekend, kun je berekenen hoe een dobbelsteen valt.
Waarom?quote:Of wetenschappers weten nog niet alles in de quantummechanica, of er is inderdaa een andere kracht die die willekeur veroorzaakt, die buiten de natuurwetten heerst.
Tja, zoals een wijn die je op vakantie met je lief op een strand drinkt bij een zonsondergang geweldig is, en dezelfde weer thuis gekomen gewoon troep blijkt.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 17:12 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Omdat je ervaring en je gevoel niet meewisselen.
Blaise Pascal zou herinnerd moeten worden als een buitengewoon veelzijdig en invloedrijk denker, wiskundige, natuurkundige en filosoof, die grote bijdragen leverde aan zowel de wetenschap als de filosofie. Niet voor deze grap die hij maakte die mensen veel te serieus nemen. Blaise Pascal maakte veelvuldig gebruik van scherpe, satirische en soms sardonische humor in zijn werk, vooral om misstanden en menselijke zwakheden bloot te leggen. In zijn beroemde polemieken, zoals de "Lettres provinciales", spotte hij intelligent met zijn tegenstanders en werd hij geroemd om zijn satire, ironie en stijl.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 16:38 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Blaise Pascal had inderdaad veel verstand van kansrekening. Het is een handige, pragmatische, rationele - enigszins laffe - benadering. Maar wat als er geen 'gevoel' is zoals wel het geval is bij @:Boca_Raton ?
Dit begrijp ik niet…?quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 17:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Tja, zoals een wijn die je op vakantie met je lief op een strand drinkt bij een zonsondergang geweldig is, en dezelfde weer thuis gekomen gewoon troep blijkt.
Dat je waarneming of hoe je iets beleeft niet objectief is, sterk beïnvloed wordt door omstandigheden.quote:
Ja dat is zo.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 18:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat je waarneming of hoe je iets beleeft niet objectief is, sterk beïnvloed wordt door omstandigheden.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar in de praktijk zien we mensen zich bekeren tot het geloof, of andersom: zich ervan afkeren. Wijst dat niet op keuze? Mensen kunnen ervoor kiezen zich in een bepaalde richting te verdiepen, wat weer kan leiden naar andere keuzes daarin. Het zijn dan in principe allemaal keuzes die leiden naar iets wat een overtuiging/(on)geloof wordt? Het zal ook wel voorkomen dat het iets is wat je overkomt, dat je bijv. wakker wordt, of door iets geraakt wordt, en dan denkt: ik geloof wel/niet.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 17:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je kunt er niet voor kiezen om iets wel of juist niet te geloven. Probeer maar. Wissel een paar keer tussen oprecht wel en niet in een god geloven. Gaat je niet lukken.
Dat is inderdaad geen keuze. Geloof of geloofsverlating overkomt je. Je kunt je er hoogstens tegen verzetten of het juist proberen op te zoeken, maar kiezen om in een god te geloven of juist niet, dat gaat niet.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 20:47 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar in de praktijk zien we mensen zich bekeren tot het geloof, of andersom: zich ervan afkeren. Wijst dat niet op keuze?
Er is een sterke relatie tussen willekeur en kansrekening. Kansrekening is de wiskundige studie van willekeur en onzekerheid. Het biedt de tools en principes om willekeurige gebeurtenissen te analyseren, te modelleren en te voorspellen. Willekeur verwijst naar gebeurtenissen waarvan de uitkomst onzeker is en niet van tevoren kan worden bepaald. Dit kan variëren van het gooien van een dobbelsteen tot complexe natuurlijke fenomenen zoals QM. Kansrekening is de taal en het raamwerk dat we gebruiken om die onzekerheid te kwantificeren. Het gaat over het toekennen van een numerieke waarde (de kans) aan de waarschijnlijkheid dat een bepaalde uitkomst zal plaatsvinden.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 17:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Er is geen willekeur binnen QM, er is kansberekening of zoals je wilt, toeval.
Laten we het randomness noemen, willekeur suggereert een beslisserquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 20:55 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Er is een sterke relatie tussen willekeur en kansrekening. Kansrekening is de wiskundige studie van willekeur en onzekerheid. Het biedt de tools en principes om willekeurige gebeurtenissen te analyseren, te modelleren en te voorspellen. Willekeur verwijst naar gebeurtenissen waarvan de uitkomst onzeker is en niet van tevoren kan worden bepaald. Dit kan variëren van het gooien van een dobbelsteen tot complexe natuurlijke fenomenen zoals QM. Kansrekening is de taal en het raamwerk dat we gebruiken om die onzekerheid te kwantificeren. Het gaat over het toekennen van een numerieke waarde (de kans) aan de waarschijnlijkheid dat een bepaalde uitkomst zal plaatsvinden.
Kansrekening heeft met mensen te maken.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 20:55 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Er is een sterke relatie tussen willekeur en kansrekening. Kansrekening is de wiskundige studie van willekeur en onzekerheid. Het biedt de tools en principes om willekeurige gebeurtenissen te analyseren, te modelleren en te voorspellen. Willekeur verwijst naar gebeurtenissen waarvan de uitkomst onzeker is en niet van tevoren kan worden bepaald. Dit kan variëren van het gooien van een dobbelsteen tot complexe natuurlijke fenomenen zoals QM. Kansrekening is de taal en het raamwerk dat we gebruiken om die onzekerheid te kwantificeren. Het gaat over het toekennen van een numerieke waarde (de kans) aan de waarschijnlijkheid dat een bepaalde uitkomst zal plaatsvinden.
Nee, die heb ik niet. Ik wist niet eens dat er willekeur was. Dat heeft iemand mij verteld in het vorige topic.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 17:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Waar noemen ze dat dan willekeur? Heb je een linkje?
In de context van statistiek en wetenschap is randomness een correct en veelgebruikt Engels leenwoord, maar willekeur is een prima en volledig equivalent Nederlands woord. Er is geen hiërarchie; het hangt vooral af van de context en het publiek (fok-publiek is geen wetenschappelijk gezelschap). Het is niet zo dat willekeur altijd een beslisser suggereert. Er zijn vele statistische en natuurkundige verschijnselen die volledig willekeurig zijn zonder dat er sprake is van een bewuste beslisser of sturende kracht. Maar ok, het is een kwestie van smaak welke term te gebruiken.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 21:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
willekeur suggereert een beslisser
Over willekeur gesproken: kwantummechanica associëren met het al dan niet aannemelijk zijn van een god is ook vrij willekeurig. Geen idee waarom dat zo vaak terugkomt in dergelijke discussies.quote:Op zondag 31 augustus 2025 07:06 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
In de context van statistiek en wetenschap is randomness een correct en veelgebruikt Engels leenwoord, maar willekeur is een prima en volledig equivalent Nederlands woord. Er is geen hiërarchie; het hangt vooral af van de context en het publiek (fok-publiek is geen wetenschappelijk gezelschap). Het is niet zo dat willekeur altijd een beslisser suggereert. Er zijn vele statistische en natuurkundige verschijnselen die volledig willekeurig zijn zonder dat er sprake is van een bewuste beslisser of sturende kracht. Maar ok, het is een kwestie van smaak welke term te gebruiken.
NEE.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 22:07 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Kansrekening heeft met mensen te maken.
Het gaat om de vraag of alles een oorzaak moet hebben, ofwel "er moet een God zijn die uit het niets iets heeft geschapen". De kwantummechanica laat zien dat dit helemaal niet zo hoeft te zijn: materie ontstaat spontaan zonder een Schepper die in actie is gekomen. Zie vorig deel: post #237 van F&L / God bestaat nietquote:Op zondag 31 augustus 2025 07:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Over willekeur gesproken: kwantummechanica associëren met het al dan niet aannemelijk zijn van een god is ook vrij willekeurig. Geen idee waarom dat zo vaak terugkomt in dergelijke discussies.
Ook dan is kwantummechanica irrelevant, want als alles een oorzaak moet hebben, is een god slechts een verschuiving van het probleem.quote:Op zondag 31 augustus 2025 07:25 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Het gaat om de vraag of alles een oorzaak moet hebben, ofwel "er moet een God zijn die uit het niets iets heeft geschapen". De kwantummechanica laat zien dat dit helemaal niet zo hoeft te zijn: materie ontstaat spontaan zonder een Schepper die in actie is gekomen. Zie vorig deel: post #237 van F&L / God bestaat niet
Vragen in de juiste volgorde:quote:Op zondag 31 augustus 2025 07:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
blijft mijn vraag, Welke god bestaat niet? (of zou er wel bestaan)
De KM laat juist zien dat er geen (aanwijsbare) oorzaak hoeft te zijn om te bestaan. Dit is nogal fundamenteel, existentialistisch zelfs.quote:Op zondag 31 augustus 2025 08:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ook dan is kwantummechanica irrelevant, want als alles een oorzaak moet hebben, is een god slechts een verschuiving van het probleem.
Dat is mijn punt niet. Mijn punt is dat het al dan niet totaal zijn van causaliteit irrelevant is in de context van het al dan niet bestaan van een god.quote:Op zondag 31 augustus 2025 08:31 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
De KM laat juist zien dat er geen (aanwijsbare) oorzaak hoeft te zijn om te bestaan. Dit is nogal fundamenteel, existentialistisch zelfs.
Dat is wel relevant. Veel filosofische en theologische argumenten voor het bestaan van God zijn direct gebaseerd op het concept van causaliteit. Deze argumenten stellen dat alles wat bestaat een oorzaak heeft. De reeks van oorzaken en gevolgen in het universum kan niet oneindig zijn; er moet een eerste, onveroorzaakte oorzaak zijn. Deze "Eerste Oorzaak" wordt dan geïdentificeerd met God. Een van de bekendste voorbeelden is het argument van Thomas van Aquino, die stelde dat een oneindige regressie van oorzaken logisch onmogelijk is. Omdat we zien dat er effecten zijn (bijvoorbeeld, jij en ik bestaan), moet er een eerste oorzaak zijn die zelf geen oorzaak heeft.quote:Op zondag 31 augustus 2025 08:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is mijn punt niet. Mijn punt is dat het al dan niet totaal zijn van causaliteit irrelevant is in de context van het al dan niet bestaan van een god.
Nee, dat is net zo relevant als: ik weet niet wat er in doos nummer drie zit, dus ah, een aanwijzing voor god! Het is niet eens het begin van een redenering, maar een volkomen blinde aanname. Kwantummechanica betrekken in een godsdiscussie laat alleen maar zien dat degene die ermee aan komt zetten beide niet begrijpt. Dat is helemaal niet erg, want over een god valt eigenlijk niets zinnigs te zeggen en kwantummechanica is gewoon fucking moeilijk.quote:Op zondag 31 augustus 2025 09:12 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Dat is wel relevant. Veel filosofische en theologische argumenten voor het bestaan van God zijn direct gebaseerd op het concept van causaliteit. Deze argumenten stellen dat alles wat bestaat een oorzaak heeft. De reeks van oorzaken en gevolgen in het universum kan niet oneindig zijn; er moet een eerste, onveroorzaakte oorzaak zijn. Deze "Eerste Oorzaak" wordt dan geïdentificeerd met God. Een van de bekendste voorbeelden is het argument van Thomas van Aquino, die stelde dat een oneindige regressie van oorzaken logisch onmogelijk is. Omdat we zien dat er effecten zijn (bijvoorbeeld, jij en ik bestaan), moet er een eerste oorzaak zijn die zelf geen oorzaak heeft.
Stelling der theologen: het kan logisch gezien niets anders zijn dat de eerste oorzaak van "het alles" een "Onveroorzaakte Veroorzaker" moet zijn.
Wat laat de KM zien: stelling verworpen of juister gesteld: "minder aannemelijk geworden".
Het is eigenlijk lachwekkend dat wij op fok praten over kwantummechanica. Zelfs nobelprijwinnaars in de kwantumfysica begrijpen het niet.quote:Op zondag 31 augustus 2025 09:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, dat is net zo relevant als: ik weet niet wat er in doos nummer drie zit, dus ah, een aanwijzing voor god! Het is niet eens het begin van een redenering, maar een volkomen blinde aanname. Kwantummechanica betrekken in een godsdiscussie laat alleen maar zien dat degene die ermee aan komt zetten beide niet begrijpt. Dat is helemaal niet erg, want over een god valt eigenlijk niets zinnigs te zeggen en kwantummechanica is gewoon fucking moeilijk.
Nogmaals: voor het bestaan van een god is het volkomen irrelevant of er altijd een oorzaak aan te wijzen is. De stelling: 'er is altijd een oorzaak aan te wijzen, dus god bestaat' is net zo geldig als 'er is vaak een oorzaak aan te wijzen, dus god bestaat' en 'er is nooit een oorzaak aan te wijzen, dus god bestaat'.quote:Op zondag 31 augustus 2025 09:35 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Het is eigenlijk lachwekkend dat wij op fok praten over kwantummechanica. Zelfs nobelprijwinnaars in de kwantumfysica begrijpen het niet.
Maar anyway, ik vind dat jij het kernpunt mist. Het kernpunt is: "is er altijd een oorzaak aan te wijzen?" Ik vind van niet, willekeur en toeval zijn inho existentiële onderdelen van de realiteit, van onze waarneming, perceptie en ervaring. Er zit geen "intelligente sturing" achter. Maar goed, hier komen we verder niet uit.
Thomas van Aquino - niet bepaald een koekenbakker onder de denkers - zag dat niet zo vanwege het onmogelijk kunnen bestaan van een eindeloze keten van oorzaak en gevolg. Hij deed dus een aanname over dat er een onveroorzaakte eerste oorzaak moet zijn. Een aanname, geen bewijs.quote:Op zondag 31 augustus 2025 09:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nogmaals: voor het bestaan van een god is het volkomen irrelevant of er altijd een oorzaak aan te wijzen is.
Prima, dan geloof je dat. Mij lijkt het onzin, maar dat is inherent aan geloof.quote:Op zondag 31 augustus 2025 09:55 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Thomas van Aquino - niet bepaald een koekenbakker onder de denkers - zag dat niet zo vanwege het onmogelijk kunnen bestaan van een eindeloze keten van oorzaak en gevolg. Hij deed dus een aanname over dat er een onveroorzaakte eerste oorzaak moet zijn. Een aanname, geen bewijs.
Nee, als je over het concept "God" wil spreken, dan kan je het concept "oorzaak en gevolg" niet links laten liggen.
Thomas van Aquino’s denken vertoont tekortkomingen doordat hij zijn filosofie structureel laat leiden door het principe van de onbewogen beweger van Aristoteles. Dit concept vormt het hart van zijn kosmologische godsbewijs, en er zijn verschillende punten waarop kritiek ontstaat.quote:Op zondag 31 augustus 2025 09:55 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Thomas van Aquino - niet bepaald een koekenbakker onder de denkers - zag dat niet zo vanwege het onmogelijk kunnen bestaan van een eindeloze keten van oorzaak en gevolg. Hij deed dus een aanname over dat er een onveroorzaakte eerste oorzaak moet zijn. Een aanname, geen bewijs.
Nee, als je over het concept "God" wil spreken, dan kan je het concept "oorzaak en gevolg" niet links laten liggen.
Ik geloof in toeval en willekeur zonder intelligente sturing van bovenaf. Ik kan niks bewijzen, ik neem dit aan.quote:Op zondag 31 augustus 2025 09:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Prima, dan geloof je dat. Mij lijkt het onzin, maar dat is inherent aan geloof.
Dat klopt en dus leert de kwantummechanica dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat materie (subatomaire deeltjes) een oorzaak moet hebben om te bestaan maar dat toeval, willekeur en randomness wel van belang zijn.quote:Op zondag 31 augustus 2025 10:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Thomas van Aquino’s denken vertoont tekortkomingen doordat hij zijn filosofie structureel laat leiden door het principe van de onbewogen beweger van Aristoteles. Dit concept vormt het hart van zijn kosmologische godsbewijs, en er zijn verschillende punten waarop kritiek ontstaat.
Een fundamenteel bezwaar is dat Thomas van Aquino in zijn redeneringen uitgaat van datgene wat hij wil bewijzen: het bestaan van God. Door te stellen dat elke beweging en oorzaak uiteindelijk op een eerste, onbewogen beweger (God) uitkomt, neemt hij impliciet aan dat er een absolute oorsprong móét zijn—een veronderstelling die niet iedereen deelt en filosofisch niet doorslaggevend is.
Aquino’s denken steunt op aannames over causaliteit en eindigheid (bijvoorbeeld het idee dat elke oorzaak een eerdere oorzaak veronderstelt), maar latere filosofen hebben betwist dat deze principes universeel geldig zijn. Zo stelde Kant dat causaliteit geen kenmerk van de werkelijkheid zelf hoeft te zijn, maar een denkvorm van de mens. Het is ook niet evident dat een oneindige reeks oorzaken onmogelijk is, of dat alles per se een eerste beginpunt behoeft.
Het concept van de onbewogen beweger is bovendien niet volledig identiek aan het christelijke godsbegrip. Aristoteles’ onbewogen beweger mist bijvoorbeeld eigenschappen als persoonlijkheid, liefde of wil—centrale kenmerken van de God uit de Bijbel. Het argument bewijst hoogstens een oorzaak van het universum, maar niet noodzakelijk een goddelijk wezen zoals dat door religies wordt voorgesteld.
Hoppa, dit dus. Hoewel ik die laatste zin scherper zou stellen: 'niet noodzakelijk' is wel heel eufemistisch.quote:Op zondag 31 augustus 2025 10:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Thomas van Aquino’s denken vertoont tekortkomingen doordat hij zijn filosofie structureel laat leiden door het principe van de onbewogen beweger van Aristoteles. Dit concept vormt het hart van zijn kosmologische godsbewijs, en er zijn verschillende punten waarop kritiek ontstaat.
Een fundamenteel bezwaar is dat Thomas van Aquino in zijn redeneringen uitgaat van datgene wat hij wil bewijzen: het bestaan van God. Door te stellen dat elke beweging en oorzaak uiteindelijk op een eerste, onbewogen beweger (God) uitkomt, neemt hij impliciet aan dat er een absolute oorsprong móét zijn—een veronderstelling die niet iedereen deelt en filosofisch niet doorslaggevend is.
Aquino’s denken steunt op aannames over causaliteit en eindigheid (bijvoorbeeld het idee dat elke oorzaak een eerdere oorzaak veronderstelt), maar latere filosofen hebben betwist dat deze principes universeel geldig zijn. Zo stelde Kant dat causaliteit geen kenmerk van de werkelijkheid zelf hoeft te zijn, maar een denkvorm van de mens. Het is ook niet evident dat een oneindige reeks oorzaken onmogelijk is, of dat alles per se een eerste beginpunt behoeft.
Het concept van de onbewogen beweger is bovendien niet volledig identiek aan het christelijke godsbegrip. Aristoteles’ onbewogen beweger mist bijvoorbeeld eigenschappen als persoonlijkheid, liefde of wil—centrale kenmerken van de God uit de Bijbel. Het argument bewijst hoogstens een oorzaak van het universum, maar niet noodzakelijk een goddelijk wezen zoals dat door religies wordt voorgesteld.
Ergo, je beroeping op T van A vervalt hiermeequote:Op zondag 31 augustus 2025 10:03 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Dat klopt en dus leert de kwantummechanica dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat materie (subatomaire deeltjes) een oorzaak moet hebben om te bestaan maar dat toeval, willekeur en randomness wel van belang zijn.
Ja, eens, kon wat scherper.quote:Op zondag 31 augustus 2025 10:04 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hoppa, dit dus. Hoewel ik die laatste zin scherper zou stellen: 'niet noodzakelijk' is wel heel eufemistisch.
Volgens mij zijn we het eens over de zin en onzin van het concept van onveroorzaakte veroorzaker (LEES: IK GELOOF ER NIET IN) maar zie jij de link niet met km die dat concept onderuit haalt..quote:Op zondag 31 augustus 2025 10:04 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hoppa, dit dus. Hoewel ik die laatste zin scherper zou stellen: 'niet noodzakelijk' is wel heel eufemistisch.
Het beroep op Van Aquino lijkt me niets meer dan een beroep op autoriteit. Hij heeft wel meer dingen beweerd die aantoonbare onzin zijn. Kwantummechanica blijft hoe dan ook volkomen irrelevant in dezen.quote:Op zondag 31 augustus 2025 10:07 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Volgens mij zijn we het eens over de zin en onzin van het concept van onveroorzaakte veroorzaker (LEES: IK GELOOF ER NIET IN) maar zie jij de link niet met km die dat concept onderuit haalt..
Ik heb mij niet goed uitgedrukt. TvA haalde ik aan als het voorbeeld hoe de theologische gemeenschap denkt over oorzaak en gevolg in relatie tot het bestaan van God. @Jigzoz zei dat de vraag of God wel of niet bestaat niks te maken heeft met oorzaak& gevolg. Het enige wat ik zei is dat grote denkers daar anders over denken. In de discussie haal ik er voortdurend de km bij die het het tegendeel "suggereert" dat alles een oorzaak zou moeten hebben. Verder gooi ik er nog een sausje "toeval en willekeur" overheen om te laten zien dat de realiteit niet intelligent wordt bestuurd van bovenaf.quote:Op zondag 31 augustus 2025 10:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ergo, je beroeping op T van A vervalt hiermee
Ik wil best meegaan dat je het over oorzaak en gevolg kunt hebben als je uit wilt gaan met het bestaan van een god. Dat is alleen een redeneerfout op zich, omdat je de zaken dan omdraait. Als je het wilt hebben over eenhoorns, smurfen, of wat voor fictieve wezens dan ook kun je het ook hebben over oorzaak en gevolg. Maar het blijft onzin, omdat er met die causaliteit en de al dan niet bestaande uitzonderingen daarop simpelweg geen logische redenering mogelijk is die uitkomt op: dus het bestaan van een god is aannemelijk.quote:Op zondag 31 augustus 2025 10:15 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Ik heb mij niet goed uitgedrukt. TvA haalde ik aan als het voorbeeld hoe de theologische gemeenschap denkt over oorzaak en gevolg in relatie tot het bestaan van God. @:Jigzoz zei dat de vraag of God wel of niet bestaat niks te maken heeft met oorzaak& gevolg. Het enige wat ik zei is dat grote denkers daar anders over denken. In de discussie haal ik er voortdurend de km bij die het het tegendeel "suggereert" dat alles een oorzaak zou moeten hebben. Verder gooi ik er nog een sausje "toeval en willekeur" overheen om te laten zien dat de realiteit niet intelligent wordt bestuurd van bovenaf.
Kortom, de grote denker TvA heeft het imho niet bij het rechte eind. Niet alles heeft een oorzaak en het is niet zeker dat alles door een Opperwezen is geschapen.
Ik heb altijd respect voor andermans stellingen mits goed beredeneerd. Ik vind ze zelfs logisch vanuit de premisse dat "Alles heeft een oorzaak en een oneindige regressie van oorzaken is onmogelijk".quote:Op zondag 31 augustus 2025 11:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik wil best meegaan dat je het over oorzaak en gevolg kunt hebben als je uit wilt gaan met het bestaan van een god. Dat is alleen een redeneerfout op zich, omdat je de zaken dan omdraait. Als je het wilt hebben over eenhoorns, smurfen, of wat voor fictieve wezens dan ook kun je het ook hebben over oorzaak en gevolg. Maar het blijft onzin, omdat er met die causaliteit en de al dan niet bestaande uitzonderingen daarop simpelweg geen logische redenering mogelijk is die uitkomt op: dus het bestaan van een god is aannemelijk.
En hier gaat het dus fout. Of iets al dan niet logisch is, is geen mening, maar een controleerbare stelling. Een redenering die begint met de aanname dat er een god bestaat is per definitie niet logisch, maar speculatief.quote:Op zondag 31 augustus 2025 11:32 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Ik heb altijd respect voor andermans stellingen mits goed beredeneerd. Ik vind ze zelfs logisch vanuit de premisse dat er een God bestaat.
Dit is dus geen geldige redenering. Dat heeft verder niets met opvattingen te maken.quote:"Een oneindige regressie van oorzaken is logisch gezien onmogelijk dus moet God bestaan".
De pseudoredenering hierboven is niet in de loop der eeuwen pas ongeldig geworden. Dat was ie ook 2500 jaar geleden al. Logica is niet tijd- of cultuurgebonden.quote:Maar die premisse lijkt dankzij de fysica (nog) twijfelachtiger geworden. In de 13e eeuw (de tijd van TvA) bestond kwantummechanica nog niet. Het concept van "oorzaak&gevolg" is aan het wankelen, het is meer diffuus geworden. Als TvA nu geleefd had, had hij ongetwijfeld zijn premisse moeten bijstellen.
Voortschrijdende inzichten ----> nieuwe stellingen
Logischer kan ik het niet maken.
Redeneringen beginnen met premisses (aannames, vooronderstellingen). Een premisse is een bewering die als waar wordt aangenomen om een conclusie te onderbouwen. Het is een fundamenteel onderdeel van een logisch argument. De geldigheid van een argument hangt af van de waarheid van de premissen en de correctheid van de logische redenering van de premissen naar de conclusie. Als de premissen waar zijn en de redenering valide, dan is de conclusie noodzakelijkerwijs ook waar. En daar wringt 'm juist de schoen met een premisse als "alles heeft een oorzaak." Deze aanname is minder waar geworden. De conclusie "God bestaat" is dus minder geldig geworden dankzij voortschrijdende inzichten die km ons hebben gegeven.quote:Op zondag 31 augustus 2025 11:39 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En hier gaat het dus fout. Of iets al dan niet logisch is, is geen mening, maar een controleerbare stelling. Een redenering die begint met de aanname dat er een god bestaat is per definitie niet logisch, maar speculatief.
Als je premisse speculatief is, dan is je hele 'redenering' dat.quote:Op zondag 31 augustus 2025 11:56 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Redeneringen beginnen met premisses (aannames, vooronderstellingen). Een premisse is een bewering die als waar wordt aangenomen om een conclusie te onderbouwen. Het is een fundamenteel onderdeel van een logisch argument. De geldigheid van een argument hangt af van de waarheid van de premissen en de correctheid van de logische redenering van de premissen naar de conclusie. Als de premissen waar zijn en de redenering valide, dan is de conclusie noodzakelijkerwijs ook waar. En daar wringt 'm juist de schoen met een premisse als "alles heeft een oorzaak." Deze aanname is minder waar geworden. De conclusie "God bestaat" is dus minder geldig geworden dankzij voortschrijdende inzichten die km ons hebben gegeven.
Logischer kan ik het niet maken.
“Alle gebeurtenissen hebben een oorzaak.” Dat is geen empirisch bewezen feit, maar een filosofische/metafysische aanname die in argumentaties wordt gebruikt. In de filosofie worden deze premissen gebruikt voor gedachte-experimenten en om de structuur van de werkelijkheid of de ethiek te onderzoeken. Een bekend voorbeeld is het categorisch imperatief van Immanuel Kant, een ethische regel die hij afleidde op basis van pure rede, zonder empirische observatie van menselijk gedrag.quote:Op zondag 31 augustus 2025 11:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als je premisse speculatief is, dan is je hele 'redenering' dat.
Met je 'logischer kan ik het niet maken'.
Je negeert wat ik zeg.quote:Op zondag 31 augustus 2025 12:06 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Logischer kan ik het weer niet maken.
Ik negeer niks. Je hebt volkomen gelijk met je opvatting. Als er één is die empirische onderbouwing eist in de argumentatie, ben ik het wel. Maar strenggelovigen hebben schijt aan empirische onderbouwing, die vinden hun subjectieve waarheid voldoende om hun overtuiging als waar te zien. Dus zal je bij hen uit een ander vaatje moeten tappen.quote:
Ik ben opgegroeid in een zeer matig protestants gelovig gezin. Eén keer per jaar (Kerstmis) naar de kerk. Mijn oma (moederskant) en ook mijn overgrootmoeder (die ik nog tot mijn vijftiende heb meegemaakt) waren wel erg gelovig en kerkgaande. Niet zwaar in de zin van "hel en verdoemenis" maar liefdevol. Vol vertrouwen gingen ze door het leven, "wetende dat de lieve heer voor hen zou zorgen wat er ook zou gebeuren."quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 15:27 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als eerste: je hebt heel raak mijn tekst begrepen, dank je wel! Ten tweede: ik ben benieuwd hoe jij het niet-geloven hebt ervaren. En hoe je er mee omgaat. Ten derde: ik kom terug op jouw tweede vraag over het mooiste aspect van mijn geloof. Ik maak even pas op de plaats.
(waarmee de voorlopige conclusie is dat de insteek voor zijn stelling niet objectief of zuiver zou zijn)quote:Op zondag 31 augustus 2025 10:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Thomas van Aquino’s denken vertoont tekortkomingen doordat hij zijn filosofie structureel laat leiden door het principe van de onbewogen beweger van Aristoteles. Dit concept vormt het hart van zijn kosmologische godsbewijs, en er zijn verschillende punten waarop kritiek ontstaat:
1) Een fundamenteel bezwaar is dat Thomas van Aquino in zijn redeneringen uitgaat van datgene wat hij wil bewijzen: het bestaan van God. Door te stellen dat elke beweging en oorzaak uiteindelijk op een eerste, onbewogen beweger (God) uitkomt, neemt hij impliciet aan dat er een absolute oorsprong móét zijn—een veronderstelling die niet iedereen deelt en filosofisch niet doorslaggevend is.
Causaliteit als denkvorm van de mens kan op zich prima bestaan naast de werkelijkheid van een onbewogen beweger gezien het feit dat de onbewogen beweger zoals bedoelt niet perse hoeft te bestaan binnen de realiteit van het menselijk denkraam. Het is juist waarschijnlijker dat die 1e beweger zich buiten de bestaande realiteit begeeft.quote:Aquino’s denken steunt op aannames over causaliteit en eindigheid (bijvoorbeeld het idee dat elke oorzaak een eerdere oorzaak veronderstelt), maar latere filosofen hebben betwist dat deze principes universeel geldig zijn. Zo stelde Kant dat causaliteit geen kenmerk van de werkelijkheid zelf hoeft te zijn, maar een denkvorm van de mens.
Eens, met de kanttekening dat dit nu juist wel een uitgangspunt is voor het wetenschappelijk denken in de materiele realiteit. (Zonder verklarende oorzaak is elke vervolg aanname exact dat..een aanname voor iets wat we zien gebeuren of ervaren en daardoor direct subjectief)quote:Het is ook niet evident dat een oneindige reeks oorzaken onmogelijk is, of dat alles per se een eerste beginpunt behoeft.
Het is geenzins nodig dat eender welke religie het bij het juiste eind heeft om alsnog uit te komen bij "God" als onbewogen beweger.quote:Het concept van de onbewogen beweger is bovendien niet volledig identiek aan het christelijke godsbegrip. Aristoteles’ onbewogen beweger mist bijvoorbeeld eigenschappen als persoonlijkheid, liefde of wil—centrale kenmerken van de God uit de Bijbel. Het argument bewijst hoogstens een oorzaak van het universum, maar niet noodzakelijk een goddelijk wezen zoals dat door religies wordt voorgesteld.
Kant stelt in de Kritiek van de Zuivere Rede dat godsbewijzen onzinnig zijn en dat er over het bestaan van God niets redelijks te zeggen valt. Hij ontkracht de tot dan toe bekende godsbewijzen ook expliciet in dat boek. Van Aquino komt er bij Kant dus juist heel slecht af. In De Kritiek van het Oordeelsvermogen gebruikt hij overigens het bestaan van God als een soort tussenstap tussen de morele wet en het oordeelsvermogen.quote:Op zondag 31 augustus 2025 15:04 schreef Jappie het volgende:
Kant zijn stelling ondergraaft die van TvA dus niet omwille van die ogenschijnlijke tegenstrijdigheid maar lijkt hem eerder te bevestigen danwel meer substantie te geven.
Dank je voor je openhartige verhaal! Het eerste stuk vind ik het interessantst: vóór je studie heb je het gevoel dat er meer is tussen hemel en aarde en na je studie is dat helemaal weg. En het ging langzamerhand schrijf je. Interessant. Hoe kwam dat zo?quote:Op zondag 31 augustus 2025 14:14 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Ik ben opgegroeid in een zeer matig protestants gelovig gezin. Eén keer per jaar (Kerstmis) naar de kerk. Mijn oma (moederskant) en ook mijn overgrootmoeder (die ik nog tot mijn vijftiende heb meegemaakt) waren wel erg gelovig en kerkgaande. Niet zwaar in de zin van "hel en verdoemenis" maar liefdevol. Vol vertrouwen gingen ze door het leven, "wetende dat de lieve heer voor hen zou zorgen wat er ook zou gebeuren."
Ik ging naar een christelijke lagere school (basisschool) en ken dus alle belangrijke verhalen uit de Bijbel. Ook de middelbare school was een in de basis een christelijke omgeving met een dominee als rector.
Ik heb in die tijd altijd wel een "gevoel" gehad dat er "meer moest zijn tussen hemel en aarde."
Maar ik ging studeren, economie, en dat gevoel verdween geleidelijk om plaats te maken voor de overtuiging dat er helemaal niks is. Nu niet en later niet als ik dood ben.
Wat is (momenteel) mijn levensvisie? Volgens sommigen is deze nogal fatalistisch maar ik zie dan anders. Ik ben - denk ik - een aanhanger van het existentialisme volgens Jean Paul Sartre.
Wat nu, nu blijkt dat er geen Opperwezen is? Het leven is er gewoon. Het heeft geen doel, het dient nergens voor, het heeft geen richting, het heeft geen waarde en heeft geen zin. Het leven is helemaal niks. Na je leven te hebben beëindigd, ben je dood en weldra door alles en iedereen vergeten (de oneindigheid van Tijd en Ruimte is immers een moordenaar).
Wat is de zin van het leven? Het is een vraag die de mens al sinds zijn bewustzijn stelt. Maar hoe meer we weten over het universum, hoe duidelijker het lijkt: het leven heeft geen vooraf gegeven zin. Het heelal is doof voor ons bestaan. Geen goddelijke stem, geen kosmisch script. Het lijkt een bewustzijnsverschijnsel 'te zijn' dat ten prooi is gevallen aan volstrekte willekeur.
Maar:
... toch voelen we een diepe behoefte aan betekenis. Deze paradox, het zoeken naar zin in een ogenschijnlijk zinloos universum, is de kern van de menselijke conditie. We zijn geëvolueerd om te overleven en voort te planten, maar met ons bewustzijn kwam ook het besef van onze eindigheid. Dat maakt de vraag naar zin onvermijdelijk. Hoewel het universum onverschillig is, is de zin van het leven wel dat je er zelf een zin aan geeft. Bijvoorbeeld: verbinden, begrijpen, creëren, zorgen, liefhebben, onderzoeken, spelen, groeien. Als er geen hogere orde is die onze bestemming dicteert, worden we zelf verantwoordelijk voor het scheppen van betekenis. Dat is zowel bevrijdend als beangstigend. Vrijheid betekent keuze, maar ook confrontatie met leegte. Dit heb ik niet zelf verzonnen, Sartre en Camus zijn de grote denkers achter het existentialisme.
Wat ontzettend blijmakend is, is dat de mens dus absoluut en radicaal vrij is, én verantwoordelijk, om zelf betekenis te creëren, ondanks de afwezigheid van een hogere orde. Religie is in deze context een geweldige hinderpaal die verhindert om echt ten volle zin te geven aan het bestaan. Religie schrijft je immers voor wat voor soort zin het leven heeft en hoe je je daartoe moet verhouden. Beperkingen, beperkingen, beperkingen.
Dus: niet "Wat is de zin van het leven?", maar "Welke zin geef ik vandaag aan mijn bestaan, wetend dat ik eindig ben?"
"En als je daar geen zin in hebt dan maak je maar zin", zei mijn vader altijd.
Met "we" geef ik aan dat ik mij verbonden voel met 'de mensheid'. Ik ga er vanuit dat de meeste mensen streven naar zingeving, ik ook dus. Op mijn manier die dus anders is dan die van jou.quote:Op zondag 31 augustus 2025 17:39 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dank je voor je openhartige verhaal! Het eerste stuk vind ik het interessantst: vóór je studie heb je het gevoel dat er meer is tussen hemel en aarde en na je studie is dat helemaal weg. En het ging langzamerhand schrijf je. Interessant. Hoe kwam dat zo?
Je eerste stuk is ook persoonlijker dan het tweede stuk, dan wissel je van ‘ik’ naar ‘we’.
Opvallend. Je schrijft: ‘toch voelen we een diepere behoefte aan betekenis’. Dan denk ik: zou je hier jezelf mee bedoelen? Heel misschien.
Ik weet niet of er in jouw leven ook een zware tijd is geweest. Omdat je zegt ‘er is leegte’. Die tijden geven nogal eens zingeving, doordat je heel anders tegen dingen aan gaat kijken. Dan vervalt de leegte.
Zou je de tekst die je in ‘we’ geschreven hebt, ook in ‘ik’ kunnen schrijven?quote:Op zondag 31 augustus 2025 18:02 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Met "we" geef ik aan dat ik mij verbonden voel met 'de mensheid'. Ik ga er vanuit dat de meeste mensen streven naar zingeving, ik ook dus. Op mijn manier die dus anders is dan die van jou.
Als je ervan overtuigd bent dat er niks is 'daarboven' dan ervaar je leegte. Je zal zelf die leegte moeten opvullen, niemand anders dan jezelf. Je zal zelf 'de zin van het leven' moeten zoeken en vinden.
Zware tijden zijn net als de natuur vergankelijk. Ik ben niet de persoon om te lang mentaal uitgeteld te zijn. Fysieke terugslag is vervelend maar alles went. Een stoïcijnse houding over zaken waar je geen invloed op hebt, kan ik iedereen aanbevelen.
Ik zie daar het nut niet van. Ik heb het uitgelegd. Veel van wat in de 'we' vorm is geschreven, is bedacht door existentialistische denkers. Dat heb ik daar vermeld. Met hun denkwijzen voel ik mij verwant. Meer is het niet. Ik zou er verder niet teveel psychologie inleggen.quote:Op zondag 31 augustus 2025 18:18 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zou je de tekst die je in ‘we’ geschreven hebt, ook in ‘ik’ kunnen schrijven?
Oké.quote:Op zondag 31 augustus 2025 18:28 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Ik zie daar het nut niet van. Ik heb het uitgelegd. Veel van wat in de 'we' vorm is geschreven, is bedacht door existentialistische denkers. Dat heb ik daar vermeld. Met hun denkwijzen voel ik mij verwant. Meer is het niet. Ik zou er verder niet teveel psychologie inleggen.
Nee, het ging geleidelijk met mij. Je ervaringen en ontmoetingen met anderen worden talrijker en talrijker. Hoe ouder je wordt, hoe meer je hebt gelezen. Hoe meer kennis je verkrijgt, hoe veranderlijker je overtuigingen. Zo iets, waarschijnlijk. Het was in ieder geval niet dat ik op een ochtend wakker werd en ineens 'wist': 'er is helemaal niets'quote:Op zondag 31 augustus 2025 18:33 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oké.
Nog één vraag: weet je waarom je veranderde tijdens je studie?
Ik snap en neem van je aan dat het Kant niet te doen was om godsbewijzen te verzamelen en dat Aquino er in zijn kritiek van langs lijkt te krijgen maar ik bestrijd dat hij daarmee daadwerkelijk het argument van Aquino onderuit heeft gehaald. Zijn stelling zegt namelijk iets over hoe de mens in elkaar zit maar zegt niets over de logica die in Aquino zijn stelling verwijst naar een buiten de menselijke realiteit staande God zoals bedoeld met de onbewogen beweger. Ik bestrijd dus niet wat eender welke filosoof heeft gezegd maar deel de daaruit voortvloeinde conclusie zoals hier op het forum geponeerd niet.quote:Op zondag 31 augustus 2025 17:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Kant stelt in de Kritiek van de Zuivere Rede dat godsbewijzen onzinnig zijn en dat er over het bestaan van God niets redelijks te zeggen valt. Hij ontkracht de tot dan toe bekende godsbewijzen ook expliciet in dat boek. Van Aquino komt er bij Kant dus juist heel slecht af. In De Kritiek van het Oordeelsvermogen gebruikt hij overigens het bestaan van God als een soort tussenstap tussen de morele wet en het oordeelsvermogen.
Dat is een heel dappere positie. Kant is tenslotte niet de minste. Om het even enigszins overzichtelijk te houden: hoe ben je tot deze conclusie gekomen?quote:Op zondag 31 augustus 2025 22:17 schreef Jappie het volgende:
Ik snap en neem van je aan dat het Kant niet te doen was om godsbewijzen te verzamelen en dat Aquino er in zijn kritiek van langs lijkt te krijgen maar ik bestrijd dat hij daarmee daadwerkelijk het argument van Aquino onderuit heeft gehaald. Zijn stelling zegt namelijk iets over hoe de mens in elkaar zit maar zegt niets over de logica die in Aquino zijn stelling verwijst naar een buiten de menselijke realiteit staande God zoals bedoeld met de onbewogen beweger. Ik bestrijd dus niet wat eender welke filosoof heeft gezegd maar deel de daaruit voortvloeinde conclusie zoals hier op het forum geponeerd niet.
Vind ik dat TvA met de onbewogen beweger God heeft bewezen ? Neh
Vind ik dat Kant voldoende argumenten aan heeft gedragen voor de bestrijding van TvA zijn stelling dat er een onbewogen beweger moet zijn ? Neh
quote:Vind ik dat Kant voldoende argumenten aan heeft gedragen voor de bestrijding van TvA zijn stelling dat er een onbewogen beweger moet zijn ? Neh
Laat ik voorop stellen dat ik reageer op posts welke hier op het forum gedaan worden, waarin stellingen aan bepaalde filosofen of wetenschappers worden opgehangen waarvan ik niet in alle gevallen heb bestudeerd of de filosoof hetgeen hier op het forum beweerd wordt daadwerkelijk zo heeft bedoeld of geschreven.quote:Op maandag 1 september 2025 07:04 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is een heel dappere positie. Kant is tenslotte niet de minste. Om het even enigszins overzichtelijk te houden: hoe ben je tot deze conclusie gekomen?
[..]
Mooi. Dit is voor mij een goed voorbeeld van magisch denken, namelijk de overtuiging dat iemands gedachten, woorden of handelingen direct invloed hebben op de fysieke wereld, zonder een logische of oorzakelijk verband. In jouw geval is het niet zozeer dat jij denkt dat jouw gedachten de wereld beïnvloeden, maar eerder dat het gedrag (praten in de richting van een specifieke plek) een direct effect heeft op je relatie met God. Jij creëert een ritueel dat de communicatie met God vergemakkelijkt. Door deze vaste plekken in huis te hebben, wordt de afstand tot God in jouw beleving letterlijk verkort, waardoor het 'korte lijntje' ontstaat. Het is een manier om controle en zekerheid te ervaren in een anders onzekere spirituele relatie, vermoed ik.quote:Op maandag 1 september 2025 11:13 schreef Boca_Raton het volgende:
Hier mijn antwoord op Bassies vraag wat ik het mooiste aspect van mijn geloof vind.
Ik denk het gevoel dat ik een kort lijntje naar God heb. Dat mag ik wel even uitleggen. In mijn beleving zijn er twee punten in mijn huis waar God zich bevindt: één naast de kast in de woonkamer en twee naast de kast in de slaapkamer. Als ik iets wil zeggen tegen God of iets wil vragen of Hem wil bedanken, praat ik die kant op. Vandaar het korte lijntje. Voor mij is dat dus heel dichtbij.
Dat heb je erg mooi omschreven, zo voel ik het ook. En iedereen kan hetzelfde doen…quote:Op maandag 1 september 2025 11:52 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Mooi. Dit is voor mij een goed voorbeeld van magisch denken, namelijk de overtuiging dat iemands gedachten, woorden of handelingen direct invloed hebben op de fysieke wereld, zonder een logische of oorzakelijk verband. In jouw geval is het niet zozeer dat jij denkt dat jouw gedachten de wereld beïnvloeden, maar eerder dat het gedrag (praten in de richting van een specifieke plek) een direct effect heeft op je relatie met God. Jij creëert een ritueel dat de communicatie met God vergemakkelijkt. Door deze vaste plekken in huis te hebben, wordt de afstand tot God in jouw beleving letterlijk verkort, waardoor het 'korte lijntje' ontstaat. Het is een manier om controle en zekerheid te ervaren in een anders onzekere spirituele relatie, vermoed ik.
Zelf heb ik het magisch denken al lang geleden uit mijn leven verbannen maar dat is mijn probleem.
Ik zie ook wat symbolen en projectie. Ja, ja, ik probeer vaak 'geloof' als een psychologisch fenomeen te verklaren, amateur zielenknijper die ik ben![]()
De twee specifieke plekken naast de kasten zijn symbolen van God's aanwezigheid. Ze vertegenwoordigen een verbinding en fungeren als een soort poorten of contactpunten. Deze objecten en plaatsen, die in essentie neutraal zijn, krijgen een diepe spirituele betekenis en worden geladen met jouw overtuigingen en gevoelens. Projectie dus. Jij projecteert je behoefte aan nabijheid en direct contact met God op deze specifieke hoeken van de kamer.
Dit is een mooi ritueel Boca. Iedereen heeft zijn eigen manier om om te gaan met de existentiële en minder existentiële uitdagingen van het leven. Zelf "mediteer" ik elke ochtend zo'n 20 minuten: uitsluitend ademhalingsoefeningen. Ik concentreer mij dan alleen op mijn ademhaling. Ik stel dan niet expliciet vragen aan wie of wat dan ook. Antwoorden komen later wel bij mij binnen.
Ik zie 'geest' niet als een aparte, onstoffelijke entiteit naast materie en energie maar als een fenomeen dat voortkomt uit de complexe werking van de hersenen. 'Geest' is voor mij gelijk aan het individuele bewustzijn en de onderliggende mentale processen. Neurologie, psychologie en andere wetenschappen trachten deze verbanden bloot te leggen. Dus voor mij is het geen 'magie' maar keiharde materie.quote:Op maandag 1 september 2025 11:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God is geest.
Geest is geen materie, maar bestaat wel.
Dat is geen vreemd concept. 'Emoties' bestaan ook, maar zijn geen materie. 'Gedachten' bestaan, maar zijn geen materie. Dit is bewustzijn, of geest.
Zodoende is God ook geest.
Dat is als ik in mijzelf ervaar wat de bijbel beschrijft.quote:Op dinsdag 2 september 2025 14:01 schreef Boca_Raton het volgende:
Een nieuwe vraag (deze is voor iedereen):
Wanneer voelde je je het sterkst verbonden met je geloof, en wat maakte dat moment zo bijzonder?
Nou, zo goed ben ik daar niet in. Ik ben meer van het type van het verhaal uit de bijbel over de vrouw die zei: HEER, de honden onder de tafel eten toch de kruimels op die de kinderen laten vallen. Dat is waar ik bij hoor.quote:Op dinsdag 2 september 2025 14:01 schreef Boca_Raton het volgende:
Een nieuwe vraag (deze is voor iedereen):
Wanneer voelde je je het sterkst verbonden met je geloof, en wat maakte dat moment zo bijzonder?
Mooi Vincent. Dit is bijzonder en rijk aan symboliek en persoonlijke betekenis. Het is duidelijk geen standaard antwoord zoals van veel christelijke gelovigen die hun persoonlijke ervaringen als een soort waarheid prediken: feitenvrij gefantaseer met onbegrijpelijke verwijzingen naar bijbelteksten. Jouw antwoord is krachtig. Vanuit mijn perspectief kan ik er verschillende elementen uithalen die het antwoord zo betekenisvol maken.quote:Op woensdag 3 september 2025 01:24 schreef -Sigaartje het volgende:
Wanneer voelde je je het sterkst verbonden met je geloof, en wat maakte dat moment zo bijzonder?
Nou, zo goed ben ik daar niet in. Ik ben meer van het type van het verhaal uit de bijbel over de vrouw die zei: HEER, de honden onder de tafel eten toch de kruimels op die de kinderen laten vallen. Dat is waar ik bij hoor.
De verbondenheid kwam toen ik door dromen ontdekte dat ik in een vorig leven een pastoor was en dat ik op het moment van sterven een enorm schuldgevoel kreeg (dat was heel erg apart, ik beleefde het sterven opnieuw, een hartaanval op straat, ik wist toen gelijk dat het echt was gebeurd, ik zag mezelf en er liepen mensen op mijn lichaam af om me te helpen), dat ik dingen had laten liggen, dat ik mensen niet genoeg had geholpen. Nu ben ik er weer om mensen te helpen bij hun onzekerheden in het leven, dat is mijn taak.
Wat bijzonder, jouw ervaring. En wat mooi om dat te mogen meemaken.quote:Op woensdag 3 september 2025 01:24 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Nou, zo goed ben ik daar niet in. Ik ben meer van het type van het verhaal uit de bijbel over de vrouw die zei: HEER, de honden onder de tafel eten toch de kruimels op die de kinderen laten vallen. Dat is waar ik bij hoor.
De verbondenheid kwam toen ik door dromen ontdekte dat ik in een vorig leven een pastoor was en dat ik op het moment van sterven een enorm schuldgevoel kreeg (dat was heel erg apart, ik beleefde het sterven opnieuw, een hartaanval op straat, ik wist toen gelijk dat het echt was gebeurd, ik zag mezelf en er liepen mensen op mijn lichaam af om me te helpen), dat ik dingen had laten liggen, dat ik mensen niet genoeg had geholpen. Nu ben ik er weer om mensen te helpen bij hun onzekerheden in het leven, dat is mijn taak.
Grappigerwijs, werd het "geloof" wat ik aanhing (Atheisme) hard onderuit getrapt tijdens de ervaring die Buddha Nirvana zou noemen,, in t Japans noemen ze dit een Satori geloof ik, een tijdelijke staat van enlightenment. Vanaf toen werd mn complete wereld onder mn voeten vandaan getrokken, ik wist op dat moment zéker dat Buddhism gelijk had want ik had over de bewustzijnsstaten gelezen, 10y eerder. Er is geen énkele twijfel geweest, ik herkende dírect dat dit was waar de schrijvers (Eckhart Tolle en Adyashanti -- Western Buddhism) het over hadden, terwijl ik al jaren niet meer met die content bezig was, het was instant realisatie, en ik denk dat dergelijke ervaring voor iedereen nodig is om uberhaupt religie serieus te nemen. Er valt anders immers geen touw aan vast te knopen als je ziet met wat voor bizarre teksten er uit verschillende religies komen. Veel later vond ik uit dat élke religie dat zelfde bedoelt, zij het dat Buddhism (en zgn "new age") dat veel beter verwoordde en daarom deze als eerst sterk naar voren kwam voor mij.quote:Op dinsdag 2 september 2025 14:01 schreef Boca_Raton het volgende:
Een nieuwe vraag (deze is voor iedereen):
Wanneer voelde je je het sterkst verbonden met je geloof, en wat maakte dat moment zo bijzonder?
SPOILER: QuoteOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Goed, ik hou liever de term "god" er helemaal buiten, want daar gaan wij (westeners) over t algemeen vlamhard error op, en terecht, als je de associatie hebt die tegenwoordig vrijwel iedereen daarmee heeft.
Leo, van actualized verwoorde t wel mooi denk ik; "God == Existence", dus Existence itself, het bestaan... dát is t, niets meer, niets minder, ook niet iemand die mee kijkt hoevaak jij masturbeert of dat je wel genoeg bid naar datgeen...
Zonder die ervaring(en) -- want inmiddels zijn t er meer, zoals Jappie zegt; gedachtenstroom stilzetten is what its about, maar zonder die ervaring was ik nog steeds diehard atheist geweest, 100%.
Mooie vraag wel tho.As above, so below.
Mooi, de kerk als veilige haven ....quote:Op woensdag 3 september 2025 11:58 schreef Boca_Raton het volgende:
Het sterkst verbonden met mijn geloof zijn de keren geweest dat ik in een kerk wilde zijn omdat ik het moeilijk had. Als ik er maar was. Op zoek naar iemand die me even kon steunen. Die trof ik niet altijd. Op die momenten voelde ik alles aan opsmuk of het-gaat-goeds van me afvallen. Tot mijn basis: mijn hart en die kerk. Alsof daar de antwoorden waren, de manier om verder te gaan, het was er. Ik brandde altijd wat kaarsjes. Als ik me weer wat rustiger voelde ging ik weer weg en dan voelde ik me opgelucht. En ook gesterkt.
Tja Bassie, de spijker weer op zijn kop. Zo als je het beschrijft, zo was het ook.quote:Op donderdag 4 september 2025 12:35 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Mooi, de kerk als veilige haven ....
Je beschrijft de kerk niet als een plek van rituelen maar als een toevluchtsoord, een veilige haven. Je zoekt naar eenvoud: geen complexe theologische antwoorden, maar simpelweg aanwezigheid en ruimte. Je hebt behoefte aan "er gewoon zijn" en je hebt een hekel aan "opsmuk." Volgens mij benadruk je hiermee een verlangen naar authenticiteit en een terugkeer naar de basis. Je vindt connectie niet in anderen maar in een innerlijke ervaring. Hoewel je niet echt op zoek leek te zijn naar "iemand" vond je uiteindelijk troost in de stilte van de kerk én in jouw eigen hart. Het branden van kaarsjes en het gevoel van opluchting en versterking laten zien dat de antwoorden en de kracht om verder te gaan niet van buitenaf komen, maar van binnenuit, versterkt door de omgeving.
Zo iets dus, zeg ik als psychologisch duidertje die het niet altijd bij het rechte eind heeft..
Herken je nou echt niet AI in die posts?quote:Op donderdag 4 september 2025 15:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Tja Bassie, de spijker weer op zijn kop. Zo als je het beschrijft, zo was het ook.
quote:Op zaterdag 6 september 2025 02:21 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Herken je nou echt niet AI in die posts?![]()
Nee. En dan nog, het past hier.quote:Op zaterdag 6 september 2025 02:21 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Herken je nou echt niet AI in die posts?![]()
Je kan AI vaak herkennen aan de stijl die heel neutraal of te objectief/afstandelijk is. Je kan die teksten ook in een AI-detector voeren:quote:Op zaterdag 6 september 2025 05:05 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee. En dan nog, het past hier.
Oké. Bassie, ik vind het een mooie tekst maar als deze door AI gemaakt is, zet het er even bij.quote:Op zondag 7 september 2025 14:24 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Je kan AI vaak herkennen aan de stijl die heel neutraal of te objectief/afstandelijk is. Je kan die teksten ook in een AI-detector voeren:
[ afbeelding ]
Deze geeft aan dat de tekst 100% AI is. Het doet er inderdaad niet toe als iemand AI in zijn reacties gebruikt, maar ik vind het wel eerlijk naar je discussiepartners toe als je dan aangeeft dat de teksten van AI afkomstig zijn. Die doen immers wel moeite om hun eigen gedachten onder woorden te brengen. Ik zou zulke AI-teksten gewoon tussen aanhalingstekens of in een quote-blok plaatsen.
Dat doe ik niet want ik heb deze tekst eigenhandig gemaakt. @ejtleeditnA is raar bezig, een eng mannetje.quote:Op zondag 7 september 2025 15:16 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oké. Bassie, ik vind het een mooie tekst maar als deze door AI gemaakt is, zet het er even bij.
Het is overduidelijk een AI-tekst.quote:Op zondag 7 september 2025 19:31 schreef Boca_Raton het volgende:
We komen niet te weten helaas wie er nu de waarheid spreekt over de tekst in AI: Bassie of Antideeltje. Heel onduidelijk maar het is niet anders.
Veel plezier: klik!quote:Op zondag 7 september 2025 19:45 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
We kunnen opnieuw een vraag inbrengen, ik vond dat wel mooi.
Ik, als Antideeltje, zeg dat Bassie de waarheid spreekt. Als je in zijn posts iets moois en waardevols herkent waar je wat aan hebt, dan maakt het niet uit of het van AI of van hemzelf is. Mijn excuses voor het veroorzaken van deze verwarring en het off-topic gaan.quote:Op zondag 7 september 2025 19:31 schreef Boca_Raton het volgende:
We komen niet te weten helaas wie er nu de waarheid spreekt over de tekst in AI: Bassie of Antideeltje. Heel onduidelijk maar het is niet anders.
Lief dat je dit zo voorstelt Antideeltje.quote:Op zondag 7 september 2025 20:54 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Ik, als Antideeltje, zeg dat Bassie de waarheid spreekt. Als je in zijn posts iets moois en waardevols herkent waar je wat aan hebt, dan maakt het niet uit of het van AI of van hemzelf is. Mijn excuses voor het veroorzaken van deze verwarring en het off-topic gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |