Veel plezier: klik!quote:Op zondag 7 september 2025 19:45 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
We kunnen opnieuw een vraag inbrengen, ik vond dat wel mooi.
Ik, als Antideeltje, zeg dat Bassie de waarheid spreekt. Als je in zijn posts iets moois en waardevols herkent waar je wat aan hebt, dan maakt het niet uit of het van AI of van hemzelf is. Mijn excuses voor het veroorzaken van deze verwarring en het off-topic gaan.quote:Op zondag 7 september 2025 19:31 schreef Boca_Raton het volgende:
We komen niet te weten helaas wie er nu de waarheid spreekt over de tekst in AI: Bassie of Antideeltje. Heel onduidelijk maar het is niet anders.
Lief dat je dit zo voorstelt Antideeltje.quote:Op zondag 7 september 2025 20:54 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Ik, als Antideeltje, zeg dat Bassie de waarheid spreekt. Als je in zijn posts iets moois en waardevols herkent waar je wat aan hebt, dan maakt het niet uit of het van AI of van hemzelf is. Mijn excuses voor het veroorzaken van deze verwarring en het off-topic gaan.
Ik ben het hier mee eens. De God van de gaten is het enige Opperwezen dat bestaat in de objectieve realiteit. De wetenschap bewijst dat keer op keer. De God van de gaten is een unieke God want het is geen menselijk concept. Het is geen verzinsel maar het is de wetenschappelijke waarheid.quote:Op zondag 7 september 2025 20:28 schreef Telefoonvork het volgende:
God bestaat niet, want elke keer als we kijken wat geroepen wordt als waar hij zou moeten zijn, dan is hij daar niet. In plaats daarvan vinden we patronen en wetten die wijzen op dat er een orde der dingen is die goed uitgelegd kan worden.
Net zoals de evolutie theorie zo vaak, keer op keer, via verschillende wegen, bewezen is; is het net zo met de god van de gaten. De gaten zijn zo vaak uitgelegd, dat we er nu wel van uit kunnen gaan dat god niet bestaat.
En ieder jaar wordt die stoplapgod kleiner, want er zijn steeds minder gaten in de wetenschap.quote:Op donderdag 18 september 2025 21:13 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Ik ben het hier mee eens. De God van de gaten is het enige Opperwezen dat bestaat in de objectieve realiteit. De wetenschap bewijst dat keer op keer. De God van de gaten is een unieke God want het is geen menselijk concept. Het is geen verzinsel maar het is de wetenschappelijke waarheid.
AI Over deze post:quote:Op zaterdag 6 september 2025 10:02 schreef Jigzoz het volgende:
Sommige mensen die regelmatig ChatGPT gebruiken om reacties te schrijven komen alleen zo tot verstandige teksten. Daarna zijn die teksten wél aan hun naam verbonden, dus moeten ze er ook nog achter blijven staan. En dat is vaak een grote stap voorwaarts ten opzichte van hun gebruikelijke niveau.
Ik zie regelmatig reacties staan waarvan ik vermoed dat ze van ChatGPT komen. Wanneer er een zogenoemd kastlijntje in voorkomt weet ik het doorgaans wel zeker, want op Nederlandse toetsenborden is daar niet eens een functie voor. Maar meestal denk ik: ha, goed dat er weer wat redelijks gepost wordt. De boel wordt weer in het spoor geduwd. Dat komt de echte discussie (die door de mensen zélf gevoerd wordt) alleen maar ten goede.
quote:Het stukje bevat enkele signalen die kunnen wijzen op AI-gebruik, vooral het gebruik van het ‘kastlijntje’ (em dash: —), wat zelden voorkomt in informele Nederlandse teksten en ongemakkelijk te typen is op een standaard Nederlands toetsenbord. Ook inhoudelijk wijst het analytische en meta-beschouwende karakter op een mogelijke ChatGPT-stijl, maar dit is geen sluitend bewijs.
Het gebruik van het kastlijntje wordt in Nederland als ongebruikelijk beschouwd voor normale gebruikers; wie het tóch consequent toepast, gebruikt waarschijnlijk een tekstverwerker met Engelstalige standaardinstellingen of geavanceerde tekstverwerking—of een AI die deze conventie hanteert. Daarnaast zijn andere stijlaspecten, zoals het gestructureerde argumenteren en de lichte afstandelijkheid, typerend voor AI-gegenereerde tekst, maar kunnen ook door een mens bewust worden toegepast.
Kortom: het stuk is qua stijl, gebruik van leestekens en inhoud verdacht ‘AI-achtig’, maar absolute zekerheid is er niet zonder toegang tot de originele auteur of metadata.
Zo zie je maar, vergissen is inmiddels niet alleen meer menselijk, net als wat goeds schrijven. AI maakt grote stappen. Ik studeerde AI in de jaren 90, en hoewel het destijds best indrukwekkend was, heeft het de laatste jaren ineens erg veel vooruitgang geboekt. Het hangt echter wel voor een groot deel af welk AI concept je gebruikt. Een ChatGTP die gebruik maakt van een stack trainingsdata kan gaan hallucineren, onzinnige dingen beweren, terwijl een Perplexity die formele bronnen op het internet gebruikt dat risico significant minder heeft. Nog beter zou het zijn een goede AI te hebben die (ook) Wetenschappelijke bronnen gebruikt als Elsevier, Springer Nature, Wiley, Taylor & Francis, SAGE, Oxford University Press en Cambridge University Pressquote:
Ik geloof niet in Goden, heksen en tovenaars. Ik geloof in mijzelf en de wetenschap, moeder van alle kennis en wijsheid.quote:Op zaterdag 20 september 2025 16:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik heb maar ff een Poll aangemaakt over de vraag: welke god bestaat er niet, en welke dan god wel?
[poll=9283]
Dat gaat ook gebeuren. Alle onzin over Opperwezens en bovennatuurlijke verklaringen e.d. zal worden weggefilterd.quote:Op zaterdag 20 september 2025 17:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Nog beter zou het zijn een goede AI te hebben die (ook) Wetenschappelijke bronnen gebruikt als Elsevier, Springer Nature, Wiley, Taylor & Francis, SAGE, Oxford University Press en Cambridge University Press
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |