Telegraafquote:Extreme dierenactivisten belagen boeren, politici en jagers: ’De fik erin!’
APELDOORN - Extreme dierenactivisten hebben het weer volop gemunt op politici, boeren, jagers en slachtbedrijven. Nu inlichtingendiensten de prioriteiten hebben verlegd, verharden de acties snel.
Telegraafquote:Caroline van der Plas kwaad op dierenactivist die dreigt met brandstichting bij BBB: ’Vandaag nog oppakken’
BBB-kopstukken reageren kwaad op de uitspraken van een radicale dierenrechtenactivist die in De Telegraaf dreigde het partijbureau in brand te steken. „Op alle mogelijke lagen is dit onacceptabel”, zei partijleider Caroline van der Plas zaterdag op een partijbijeenkomst. „Ik wil dat deze man vandaag nog wordt opgepakt.” Op X zei ze aangifte te doen.
„Caroline van der Plas doen we niks, maar dat kantoor van die partij komt aan de beurt. De fik erin”, zei de man in De Telegraaf. BBB-partijvoorzitter Erik Stegink zei dat medewerkers op het partijbureau in Colmschate en naastgelegen bedrijven zich bedreigd voelen. „Dit kan en mag hier in Nederland nooit plaatsvinden.” Tweede Kamerlid Marieke Wijen-Nass vindt het „totaal onbegrijpelijk dat de politie niet eerder heeft ingegrepen.”
BBB'ers ageren al langer tegen dierenrechtenactivisten die bijvoorbeeld stallen bezetten. In het verkiezingsprogramma staat dat de partij werkt aan een wetsvoorstel om „dierenextremisme strenger te kunnen bestraffen”.
Demissionair landbouwminister Femke Wiersma (BBB) noemde intimidatie van boeren ook als reden om de uitstootgegevens van landbouwbedrijven die meerdere media hebben opgevraagd, niet te publiceren. „Het is niet dat ik journalistieke vrijheid in de weg wil staan”, zei Wiersma in de partijbijeenkomst via een videoverbinding.
Op de bijeenkomst meldde de BBB dat de leden het conceptprogramma en de conceptkandidatenlijst met ruime meerderheid hebben aangenomen.
quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 14:23 schreef Hexagon het volgende:
Dit kan toch gewoon voor de NCTV worden opgepakt?
quote:In de recente dreigingsbeelden bij de AIVD en de NCTV zijn de prioriteiten verschoven, dierenactivisme verdween. In 2023 noemde toenmalig justitieminister Dilan Yesilgoz de „dierenrechtenbeweging al lange tijd klein”; ze zou zich uiten „in voornamelijk vreedzame demonstraties.”
Nee, dat is rookgordijnen maken.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 14:45 schreef vrijgevochten het volgende:
Misschien eens naar jullie eigen consumptie gedrag kijken
Ja, maar wat minder wolf en XR eten ofzo..quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 14:45 schreef vrijgevochten het volgende:
Ik zet de popcorn alvast klaar iig!quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 15:15 schreef Tomatenboer het volgende:
Ze klinken een beetje als Farmers Defence Force. Die komen overigens ook overal mee weg.
ik eet niet veel vlees want ik vind de smaak en structuur vaak vies. Hoe dan ook, iemands tent de hens in zetten geen goed idee vinden heeft daar weinig mee van doenquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 14:45 schreef vrijgevochten het volgende:
Die tent hoeft niet de fik in als mensen normaal met dieren om zouden gaanquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 20:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
ik eet niet veel vlees want ik vind de smaak en structuur vaak vies. Hoe dan ook, iemands tent de hens in zetten geen goed idee vinden heeft daar weinig mee van doen
Heb je het stuk uberhaupt gelezen? Ik betwijfel het...quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 20:24 schreef vrijgevochten het volgende:
Die tent hoeft niet de fik in als mensen normaal met dieren om zouden gaan
Natuurlijk niet, de fik erinquote:Op zaterdag 30 augustus 2025 20:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Heb je het stuk uberhaupt gelezen? Ik betwijfel het...
Ik ga normaal met dieren om door ze op te eten.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 20:24 schreef vrijgevochten het volgende:
[..]
Die tent hoeft niet de fik in als mensen normaal met dieren om zouden gaan
Het is wel weer een typisch stukje Telegraafjournalistiek hoor. Ik mis ten eerste al de mate waarin zaken gebeuren voor 2023 en nu. Dat lijkt me randvoorwaardelijk om in ieder geval correlatie tussen vermeende verminderde aandacht van de AIVD en toegenomen activiteit van dierenactivisten aan te tonen en dan praten we nog niet eens over causaliteit.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 14:11 schreef AchJa het volgende:
Premium artikel maar de meeste Fokkers weten denk ik wel hoe het hele artikel gelezen kan worden.
Eea geeft weer een mooi inkijkje in de wereld van de activisten, beter gezegd terroristen...
[..]
Telegraaf
Zo rollen ze bij team wolf, natuur etc...![]()
Reactie v/d Plas:
[ x ]
[..]
Telegraaf
Kortom, prima dat Wiersma haar rug recht hield en de NAW gegevens niet openbaar heeft lopen maken.
Als je dan stelt dat het aantal acties 'snel verhard', dan verwacht ik ook gedifferentieerde cijfers naar het soort delicten en de verschuiven van lichtere naar zwaarde vergrijpen.quote:De teller staat nu al op ruim honderd bedreigingen, de helft zeer ernstig. „Het gaat bijvoorbeeld om bedrijven waar radicale activisten inbreken”, zegt Linda Verriet. „Ze maken daar beelden die later op suggestieve wijze naar buiten worden gebracht.” Lodders: „Kalveren schrikken van fel cameralicht en sperren hun ogen. Volgens activisten in doodsnood.”
De meldingen zijn divers: Kerstkaarten met doodswensen, klemrijden, bedrijven die worden geobserveerd, drones die blijven overvliegen, dreigbrieven, nachtelijke telefoontjes met knorrende activisten, inbraak, doodshoofden op muren. Lodders: „Transporteurs worden klemgereden. Levensgevaarlijk. Websites worden gehackt. Mensen worden voor moordenaars uitgemaakt.”
Vind ik echt niet normaalquote:Op zondag 31 augustus 2025 07:03 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ik ga normaal met dieren om door ze op te eten.
De ene terreurgroep bedreigd de andere. Het begint hier op het Colombia van de jaren 90 te lijken.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 15:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik zet de popcorn alvast klaar iig!
[ x ]
Wie is "ze"?quote:Op zondag 31 augustus 2025 07:30 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Zijn ze zelf ook niet vies van dus waarom niet?
Bepaalde boeren en politici. Jagers hoor ik weinig over.quote:
Oh, daar kun je dan vast wel voorbeelden van geven toch?quote:Op zondag 31 augustus 2025 08:49 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Bepaalde boeren en politici. Jagers hoor ik weinig over.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |