Je hebt er geen vertrouwen in?quote:
Het is bloedserieus. Na jaren van ontwikkelen heeft de politie eindelijk de oplossing gevonden tegen discriminatie.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 11:03 schreef Sodeknetters het volgende:
Dit is een artikel uit de Speld, toch? Toch?
Nou ja laten we wel wezen: het is ook wel echt een flinke paal. En hij staat fier overeind. Met zo'n paal zou ik ook trots als een pauw rondlopen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 11:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het is bloedserieus. Na jaren van ontwikkelen heeft de politie eindelijk de oplossing gevonden tegen discriminatie.
Je kan zien hoe trots deze Amsterdamse agent is met zijn paal.
[ afbeelding ]
import randomquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 11:18 schreef Netsplitter het volgende:
Als ze echt serieus zijn om transparant te zijn, moeten ze de broncode vrij geven wat achter het selectieproces zit.
Zo simpel zal het niet zijn gezien we het over een overheidsdienst hebben.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 11:19 schreef over_hedge het volgende:
[..]
import random
def lamp():
# random.randint(1, 5) geeft een getal 1 t/m 5
if random.randint(1, 5) == 1:
return "Groen"
else:
return "Rood"
Alsjeblieft
Je vergeet nu de factor huidskleur in het selectieprocesquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 11:19 schreef over_hedge het volgende:
[..]
import random
def lamp():
# random.randint(1, 5) geeft een getal 1 t/m 5
if random.randint(1, 5) == 1:
return "Rood"
else:
return "Groen"
Alsjeblieft
Ja mag hopen dat er iets meer achter zit, waar heb je anders 4 jaar voor nodig. Maar dit zou al genoeg zijn. Nu is het al random en 1 op de 5 gemiddeld krijgt rood.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 11:20 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Zo simpel zal het niet zijn gezien we het over een overheidsdienst hebben.
Dus dan moet je elke automoblist aanhouden. Waarom moet de automobilist op de knop drukken? Zit er een camera in de paal die mede kan beslissen of je aanhoudt of niet?quote:Een agent vraagt automobilisten om op een knop te drukken. Vervolgens brandt - meestal - een groen lampje en klinkt de boodschap: “U kunt doorlopen, you can pass”. Bij een rood lampje moet de bestuurder de wagen aan de kant zetten. Vier op de vijf mogen doorrijden, één op de vijf wordt door de politie gecontroleerd.
Als de aanhouding toch aselect is, dan kan het proces aanzienlijk worden verbeterd;quote:Volgens Geert-Jan Staal van het innovatieteam van de politie moet de paal bijdragen aan veiligheid én transparantie. “We werken met at random selectie." Dat kan bij verkeerscontroles, maar ook bij drugscontroles op festivals of wapencontroles op straat, legt hij uit. De burgemeester en de officier van justitie bepalen in welke zogeheten aangewezen gebieden preventief gefouilleerd mag worden en waar dus de selectiepaal kan worden ingezet.
Hongarijequote:Op vrijdag 29 augustus 2025 11:30 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Waar kan ik een voorstel indienen om etnisch profileren weer gangbaar te maken?
Ondanks snelheidsbeperkingsborden langs de weg kan nog steeds iedereen te hard rijden. Die ook maar weghalen dan?quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 11:12 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Jaren aan tijd, moeite en geld uitgegeven aan een paal die het werk van de politie inefficienter maakt. Want een agent kan zoals aangegeven nog steeds besluiten om verdachte personen nader te onderzoeken, wat nu in het artikel zelf al tot kritiek leidt en ongetwijfeld zal blijven leiden. Echter bepaalt de paal straks zo nu en dan random dat oma Corrie van 87 in haar Agila ook gecontroleerd moet worden om de schijn van profilering te vermijden. Tijdverspilling natuurlijk, iedereen inclusief oom agent zelf weet dat oma Corrie hoogstwaarschijnlijk geen drugsdealer of vuurwapendrager is.
Nou gefeliciteerd, wat een mijlpaal.
Als de persoon zelf op het knopje drukt kan de agent niet meer liegen dat hij op het knopje heeft gedrukt en lampje rood werd, ofzo. Ik hoop dat ze die 4 jaar nodig hadden om ervoor te zorgen dat je niet met een afstandsbediening oid het lampje groen kunt forceren.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 11:36 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dus dan moet je elke automoblist aanhouden. Waarom moet de automobilist op de knop drukken? Zit er een camera in de paal die mede kan beslissen of je aanhoudt of niet?
[..]
Als de aanhouding toch aselect is, dan kan het proces aanzienlijk worden verbeterd;
1. Er komt een auto aan
2. Agent drukt op de knop
3. Bij groen rijdt de auto gewoon door (hoeft niet te stoppen
4. Bij rood aanhouden en fouilleren
Maar het hele "systeem" is natuurlijk van de pot gerukt![]()
Met een camera + AI kan je wrs een beter resultaat krijgen (= perc terechte aanhoudingen) of natuurlijk gewoon voorlopig de agent met zijn ervaring zijn werk laten doen.
Voor mijn gevoel klopt het artikel ook niet helemaal. Het artikel suggereert dat iemand die knop vanuit de auto indrukt en dat die paal dan zegt ‘u kunt doorlopen’. Dat slaat natuurlijk nergens op.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 11:36 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dus dan moet je elke automoblist aanhouden. Waarom moet de automobilist op de knop drukken? Zit er een camera in de paal die mede kan beslissen of je aanhoudt of niet?
[..]
Als de aanhouding toch aselect is, dan kan het proces aanzienlijk worden verbeterd;
1. Er komt een auto aan
Met een camera + AI kan je wrs een beter resultaat krijgen (= perc terechte aanhoudingen) of natuurlijk gewoon voorlopig de agent met zijn ervaring zijn werk laten doen.
Nog even nagedacht, het kan nog verder worden geautomatiseerd met bestaande middelen:quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 11:36 schreef Oud_student het volgende:
[..]
[..]
1. Er komt een auto aan
Jaquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 12:23 schreef timmmmm het volgende:
Niet racistisch zijn is dus blijkbaar voor de politie zo lastig dat ze er niet gewoon mee kunnen stoppen maar er een uitvinding voor nodig hebben?
Als zo’n paal al 4 jaar duurt zou ik niet te snel hopen op een echte oplossingquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 12:28 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dan lijkt het probleem me groter dan een paar palen op kunnen lossen
Die palen zijn een onderdeel van de oplossing 🤓quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 12:28 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dan lijkt het probleem me groter dan een paar palen op kunnen lossen
denk dat ze het gewoon in de autostoppen en mee naar het bureau nemenquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 12:40 schreef summer2bird het volgende:
Me dunkt dat ze er ook heel snel achterkomen hoe goed zon paaltje drijft na een drukke nacht.
Kip en ei probleem? Ook bij totaal random onderzoeken zijn bepaalde groepen oververtegenwoordigd.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 12:40 schreef embedguy het volgende:
[..]
Die palen zijn een onderdeel van de oplossing 🤓
Racisme is moeilijk op te lossen, deels omdat het ook een kip-ei probleem is. Zo’n paal kan een kleine bijdrage leveren bij het doorbreken van de kip-ei cirkel.
Dobbelstenen met vijf kanten zijn er gewoon. Maar of het met een dobbelsteen had gekund vraag ik me af, want dan is de kans 1 op 5 voor elke persoon opnieuw. Kan dus net zo goed 50 keer dobbelen duren voordat er iemand uit wordt gepikt (kleine kans, maar die kans is er). Daar had ik op mijn grafische rekenmachine op de havo zo'n knopje voor, of je een vorige dobbel nog mee moest reken of niet. Maar vraag me niet meer hoe het precies zit.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 11:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ze hadden ook gewoon een dobbelsteen kunnen gebruiken. Ok, 1 op 5 is dan wat lastiger.
quote:Vier op de vijf mogen doorrijden, één op de vijf wordt door de politie gecontroleerd.
Snap ik, alleen denk ik dat wanneer het druk is de agenten afgeleid kunnen worden en het maar zo kan dat het paaltje even alleen staat.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 12:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
denk dat ze het gewoon in de autostoppen en mee naar het bureau nemen
Als die paal echt random is. (zoals ze zeggen) Dan is dat bij die paal niet anders.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 12:45 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dobbelstenen met vijf kanten zijn er gewoon. Maar of het met een dobbelsteen had gekund vraag ik me af, want dan is de kans 1 op 5 voor elke persoon opnieuw. Kan dus net zo goed 50 keer dobbelen duren voordat er iemand uit wordt gepikt (kleine kans, maar die kans is er). Daar had ik op mijn grafische rekenmachine op de havo zo'n knopje voor, of je een vorige dobbel nog mee moest reken of niet. Maar vraag me niet meer hoe het precies zit.
Ik denk dat deze paal van de vijf er ook altijd eentje uitpikt.
[..]
Er zijn twee opties.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 12:40 schreef embedguy het volgende:
[..]
Die palen zijn een onderdeel van de oplossing 🤓
Racisme is moeilijk op te lossen, deels omdat het ook een kip-ei probleem is. Zo’n paal kan een kleine bijdrage leveren bij het doorbreken van de kip-ei cirkel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |