abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218576219
Recordaantal inheemse mensen achter tralies in noorden van Australië
In het noorden van Australië puilen de gevangenissen uit door een recordaantal gedetineerden. Zo'n negentig procent van hen is van Aboriginal en Straat Torres-afkomst. "Het systeem staat op omvallen", zegt Anthony Beven, interim-directeur van North Australian Aboriginal Justice Agency of NAAJA, een non-profitorganisatie die inheemse mensen bijstaat die in aanraking komen met justitie.

Uit een recent onderzoek naar de positie van de inheemse bevolking in Australië blijkt dat het nergens zo slecht gaat als in het Noordelijk Territorium. Het rapport kijkt naar gezondheidszorg, onderwijs, huisvesting, kindersterfte, verslaving en criminaliteit, maar het opvallendste cijfer is dat van de gevangenispopulatie. Bijna één procent van de totale bevolking zit in hechtenis; ruim negentig procent van hen is van inheemse afkomst.

Het leven in de overvolle gevangenissen is zwaar, zegt Renae Bretherton, of Rocket zoals ze genoemd wordt. Ze behoort tot de West-Australische inheemse Noongar-stam. Als kleinschalige drugsdealer zat ze jarenlang regelmatig in de gevangenis.

Inmiddels is ze clean en werkt ze voor de lokale mensenrechtenorganisatie Justice Reform Initiative die zich inzet voor de rechten van de inheemse bevolking. "Het is zo druk dat mensen op matrassen op de grond zij aan zij moeten liggen. Soms kunnen ze dagenlang niet douchen. Ze komen bijna niet buiten", somt ze op.

Het recidivecijfer liegt er niet om: zes van de tien gevangenen eindigen binnen twee jaar na hun vrijlating weer achter tralies. "Het opsluiten van mensen helpt niet", zegt de 42-jarige Rocket beslist. "Anders zou het Noordelijk Territorium toch de veiligste plek van Australië zijn?"

Beven stelt dat de regering geen oog heeft voor de achterliggende oorzaken. Dat is volgens hem heel duidelijk: "Een groot aantal mensen in het Noordelijk Territorium wordt in de steek gelaten. Ze hebben te maken met extreme armoede, gebrekkige huisvesting, gezondheidsproblemen, verslaving. Dáár moet iets aan worden gedaan."

En er speelt nog meer, zegt Rocket. "Dat er zo veel Aboriginals vastzitten, bewijst wat mij betreft dat we een systematisch racistisch systeem hebben." En niet alleen volwassenen belanden achter tralies, ook veel kinderen.

De lokale regering verlaagde onlangs de leeftijd waarop kinderen juridisch verantwoordelijk kunnen worden gehouden van twaalf naar tien jaar. Volgens Rocket heeft het opsluiten van kinderen juist het tegenovergestelde effect. "Hoe jonger ze zijn als ze in aanraking komen met justitie, hoe groter de kans dat ze de rest van hun leven in dat systeem vastzitten. Dat is niet eerlijk. Onze kinderen verdienen beter", zegt ze.
https://nos.nl/artikel/25(...)oorden-van-australie
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_218576226
De Aboriginals zijn 90% van de gevangenispopulatie |:(
pi_218576294
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ja.

Het is het gebied met in verhouding de meeste Aboriginals in Australië.

Om het wat in perspectief te plaatsen:

quote:
Bevolking
In het Noordelijk Territorium woont slechts 1% van de totale bevolking van Australië, waarvan meer dan de helft in de hoofdstad Darwin. De bewoners zijn de jongste van Australië met een mediaanleeftijd van 31 jaar. 32,5 % zijn Aboriginals.
De helft zit vast zonder veroordeling, dus dat heeft ook wel wat invloed op de cijfers.

quote:
Na een kort gesprek moet een advocaat zijn cliënt al verdedigen. "We proberen mensen altijd op borgtocht vrij te krijgen, omdat we weten hoe lang het kan duren voordat de zaak inhoudelijk wordt behandeld", zegt Beven.

Opgesloten zonder veroordeling
Meestal lukt dat niet. Ruim vijftig procent van de gevangenen in het Noordelijk Territorium zit in voorarrest en is dus niet veroordeeld. Dat zet een belangrijk rechtsprincipe onder druk, stelt Beven: "Iedereen heeft het recht om behandeld te worden als onschuldig, totdat het tegendeel bewezen is. Maar dat gaat niet meer op als mensen tot een jaar lang opgesloten zitten zonder veroordeling."
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:13:28 #4
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218576318
quote:
Beven stelt dat de regering geen oog heeft voor de achterliggende oorzaken. Dat is volgens hem heel duidelijk: "Een groot aantal mensen in het Noordelijk Territorium wordt in de steek gelaten. Ze hebben te maken met extreme armoede, gebrekkige huisvesting, gezondheidsproblemen, verslaving. Dáár moet iets aan worden gedaan."

En er speelt nog meer, zegt Rocket. "Dat er zo veel Aboriginals vastzitten, bewijst wat mij betreft dat we een systematisch racistisch systeem hebben." En niet alleen volwassenen belanden achter tralies, ook veel kinderen
Het is weer de schuld van alles behalve de bevolkingsgroep die met afstand de meeste misdaden pleegt dus. Ach ja....wat toevallig.
pi_218576406
Besef, je zit te chillen in je wigwam of whatever, komt een giga boot met kleurloze mensen. Je denkt "hebben die bloedarmoede? Eet een biefstuk of zo?"

Fast forward, ze gooien jouw nazaat in de gevangenis gebaseerd op hun regels die jullie worden opgedrongen. :N

Alsof bij ons straks de sharia komt of zo en jij gaat dan de bak in voor hun domme regels. Naaaah, echt.
pi_218576408
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:13 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Het is weer de schuld van alles behalve de bevolkingsgroep die met afstand de meeste misdaden pleegt dus. Ach ja....wat toevallig.
Het ligt in ieder geval niet aan de immigranten.
Resistance is futile.
pi_218576428
Australië :')
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:27:05 #8
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218576462
Ik had vroeger een paar Australians *O*

Komt wel dichtbij zo 😱
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_218576468
Hoezo bouwen ze zelf.niets op?
pi_218576471
Australië is ook zo racistisch als wat :X
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:28:56 #11
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218576480
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:27 schreef marcb1974 het volgende:
Dat is een racistische opmerking :P
A murky, forgotten land.
pi_218576496
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:27 schreef Black_Baron het volgende:
Dat kost moeite en energie enzo :{w
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:33:58 #13
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218576512
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dat kost moeite en energie enzo :{w
Fucking heet daar en elke plant en elk beest is dodelijk 😱

Geef ze geen ongelijk :7
A murky, forgotten land.
pi_218576547
quote:
6s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:28 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat is een racistische opmerking :P
Klopt
stupidity has become as common as common sense was before
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:41:40 #15
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_218576585
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:21 schreef Seven. het volgende:

[..]
Het ligt in ieder geval niet aan de immigranten.
In dit geval juist voor een aanzienlijk deel wel, ironisch genoeg.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_218576655
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:41 schreef heywoodu het volgende:

[..]
In dit geval juist voor een aanzienlijk deel wel, ironisch genoeg.
En die waren ironisch genoeg ook allemaal criminelen _O-
pi_218576669
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
En die waren ironisch genoeg ook allemaal criminelen _O-
Anyone will tell you its a prisoner island
Hidden in the summer for a million years

Bekijk deze YouTube-video
  zondag 24 augustus 2025 @ 00:28:09 #18
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_218576955
Moeten ze maar terug naar hun eigen land.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_218576976
Wie werkt er eigenlijk als prison guard in die gevangenissen?
Zijn dat Aboriginals of blanken?
  zondag 24 augustus 2025 @ 01:27:35 #20
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218577055
Dat land is nota bene gebouwd als gevangenis. Vreemd dat ze het dan niet op orde krijgen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 24 augustus 2025 @ 01:56:58 #21
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218577074
quote:
Het recidivecijfer liegt er niet om: zes van de tien gevangenen eindigen binnen twee jaar na hun vrijlating weer achter tralies. "Het opsluiten van mensen helpt niet", zegt de 42-jarige Rocket beslist. "Anders zou het Noordelijk Territorium toch de veiligste plek van Australië zijn?"
Als ze gewoon een stuk harder straffen gaat het recidive vanzelf naar beneden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218577075
Mooi land maar de situatie met de Aboriginals is wel vreemd daar. Ze hebben geloof ik eigen dorpen buiten de steden waar vrij strenge regels gelden, alcohol is bijvoorbeeld niet toegestaan, en degene die zich er niet aan houden kunnen verbannen worden. Die zie je dan in steden als Alice Springs en Darwin de hele dag op straat rondhangen. Vaak dakloos, zonder werk en tussen wal en schip beland.
pi_218577081
quote:
Ben ooit in Darwin geweest, heel veel van die lui zijn de hele dag dronken en leven zwervend rond en dat zorgt dus voor problemen.

Daarnaast ben ik nooit eerder zulke racisten tegen gekomen als daar, leek echt of alle blanken daar de aboriginals echt haten.

Jaar of 15 geleden was dit, maar gok dat er niets veranderd is
  Moderator zondag 24 augustus 2025 @ 03:40:38 #24
441859 crew  Lenny77
pi_218577139
quote:
Ze hebben dit toch lang genoeg prima gedaan?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_218577165
quote:
11s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:27 schreef StateOfMind het volgende:
Ik had vroeger een paar Australians *O*

Komt wel dichtbij zo 😱
Gelukkig had ik vroeger Cavello's.
Dan hoef ik me nergens mee te verbinden :s)
pi_218577203
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:27 schreef marcb1974 het volgende:
Ja dat is me bekend. Tot niet zo lang geleden behoorden aboriginals zelfs tot flora en fauna waardoor ze in het geheel geen rechten hadden.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_218577865
Ook daar hebben ze een asielzoekersprobleem dus. Ik dacht dat ze daar alle bootjes die hun kant op kwamen varen weer terug sleepten naar waar ze vandaar kwamen.
pi_218577920
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 09:43 schreef Jahr00n het volgende:
Ook daar hebben ze een asielzoekersprobleem dus. Ik dacht dat ze daar alle bootjes die hun kant op kwamen varen weer terug sleepten naar waar ze vandaar kwamen.
:')
  zondag 24 augustus 2025 @ 10:00:31 #29
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218577923
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Gooi ze het land uit! Oh, wacht...
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  zondag 24 augustus 2025 @ 10:00:47 #30
503714 SebbeSwensje
pi_218577926
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 09:43 schreef Jahr00n het volgende:
Ah, je bent me voor _O-
Appears.
  zondag 24 augustus 2025 @ 10:31:15 #31
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218578070
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 00:33 schreef Black_Baron het volgende:
Wie werkt er eigenlijk als prison guard in die gevangenissen?
Zijn dat Aboriginals of blanken?
Kangaroes 8-)
A murky, forgotten land.
pi_218578166
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 03:40 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ze hebben dit toch lang genoeg prima gedaan?
Nee, eigenlijk niet. Het waren nog primitieve overlevers toen de Europeanen kwamen. Bijna nergens was er zo'n grote kloof tussen beide samenlevingen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_218578186
Mannelijke architecten, óók daar. Het is niet te doen.
  Moderator zondag 24 augustus 2025 @ 11:04:02 #34
441859 crew  Lenny77
pi_218578286
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 10:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nee, eigenlijk niet. Het waren nog primitieve overlevers toen de Europeanen kwamen. Bijna nergens was er zo'n grote kloof tussen beide samenlevingen.
Is er iets mis met primitief leven? In harmonie met je omgeving?
Die kloof was er niet geweest als ze daar alleen waren gebleven. 'Wij' zijn de indringers geweest he?
En door 'ons' zitten ze nu inderdaad in de armoede en shit en in de gevangenis.
pi_218578333
quote:
Uit een recent onderzoek naar de positie van de inheemse bevolking in Australië blijkt dat het nergens zo slecht gaat als in het Noordelijk Territorium. Het rapport kijkt naar gezondheidszorg, onderwijs, huisvesting, kindersterfte, verslaving en criminaliteit, maar het opvallendste cijfer is dat van de gevangenispopulatie.
Onzin. Zal hun cultuur wel zijn.
"Pools are perfect for holding water"
pi_218578413
Aboriginals zijn oververtegenwoordigd in de Australische gevangenissen omdat men zich dus blijkbaar in verhouding met de populatie die afstammen van (Westerse) migranten, op disproportioneel negatieve manieren gedragen. Dit zal alleen worden opgelost als deze inheemse mensen hun gedrag aanpassen.
quote:
Aboriginal and Torres Strait Islander peoples are disproportionately represented as both victims and offenders of crime in Australia, with higher rates of assault, homicide, and incarceration compared to non-Indigenous Australians.

Bron: Google Gemini
Racisme heeft hier niets mee te maken, het is bekend dat het in bepaalde kringen de norm is om niet-Westerse en niet-blanke mensen te infantiliseren en te beroven van hun zelfbeschikking en te doen alsof het een stel 'nobele wilden' zijn, wiens gedrag het resultaat is van externe factoren, maar er zullen ook zat goed functionerende en succesvolle aboriginals zijn.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 24 augustus 2025 @ 11:28:07 #37
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218578417
Ooit eens een docu gezien over gevangenissen in Alaska, en daar zitten voornamelijk Inuit.

(als ze vrijgelaten worden, zijn het dan Uituit?)
A murky, forgotten land.
pi_218578431
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:04 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Is er iets mis met primitief leven? In harmonie met je omgeving?
Als je een hoge kindersterfte en lage levensverwachting prima vindt.

quote:
Die kloof was er niet geweest als ze daar alleen waren gebleven. 'Wij' zijn de indringers geweest he?
En door 'ons' zitten ze nu inderdaad in de armoede en shit en in de gevangenis.
Ik denk dat "wij" dat veel beter hebben gedaan in het enigzins vergelijkbare Papua Nieuw-Guinea. Maar volgens mij behoorde niet heel Australie to hun leefgebied, dus hadden de Engelsen het recht zich naast hun leefgebieden te vestigen. Dan krijg je dat mensen uit hun gemeenschappen willen hebben wat de Engelsen ook hebben, en andersom niet zo want de Engelsen waren hoger ontwikkeld.

Maar die gemeenschappen die dus traditioneel of semi traditioneel willen blijven leven die verstoten een deel van hun leden, en dat moeten de naburige blanke stammen dan maar opvangen en oplossen. Het is niet zo dat ze ze uit hun traditionele gemeenschap weghalen om in de gevangenis te zettten.

Ik zeg dat het vooral heel moeilijk is vanwege de grootte van de ontwikkelingskloof. Als je daarom de mogelijkheid van segregatie geeft, wat mij een goed principe lijkt, dan is het toch ook aan die aboriginals omdat met al hun kinderen te laten werken?
pi_218578488
quote:

[..]
Ja, laten we een hele groep veroordelen op wat individuen doen.
Dat is in het verleden ook altijd goed gegaan...
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218578517
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:35 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, laten we een hele groep veroordelen op wat individuen doen.
Dat is in het verleden ook altijd goed gegaan...
Er wordt simpelweg geconstateerd dat aboriginals op verscheidene negatieve manieren zijn oververtegenwoordigd. Dat wil niet zeggen dat álle aboriginals zo zijn, integendeel. Zoals ik ook al aangaf zullen er genoeg zijn die succesvol zijn.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218578518
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:27 schreef HowardRoark het volgende:
Aboriginals zijn oververtegenwoordigd in de Australische gevangenissen omdat men zich dus blijkbaar in verhouding met de populatie die afstammen van (Westerse) migranten, op disproportioneel negatieve manieren gedragen. Dit zal alleen worden opgelost als deze inheemse mensen hun gedrag aanpassen.
[..]
Racisme heeft hier niets mee te maken, het is bekend dat het in bepaalde kringen de norm is om niet-Westerse en niet-blanke mensen te infantiliseren en te beroven van hun zelfbeschikking en te doen alsof het een stel 'nobele wilden' zijn, wiens gedrag het resultaat is van externe factoren, maar er zullen ook zat goed functionerende en succesvolle aboriginals zijn.

Ja, ze moeten zich aanpassen aan de migranten...

Die uitkomst had ik niet zo snel verwacht.
pi_218578519
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:38 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Er wordt simpelweg geconstateerd dat aboriginals op verscheidene negatieve manieren zijn oververtegenwoordigd. Dat wil niet zeggen dat álle aboriginals zo zijn, integendeel. Zoals ik ook al aangaf zullen er genoeg zijn die succesvol zijn.
Ik reageer in dit geval dan ook niet op jou.
  Moderator zondag 24 augustus 2025 @ 11:40:38 #43
441859 crew  Lenny77
pi_218578532
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Als je een hoge kindersterfte en lage levensverwachting prima vindt.
[..]
Ik denk dat "wij" dat veel beter hebben gedaan in het enigzins vergelijkbare Papua Nieuw-Guinea. Maar volgens mij behoorde niet heel Australie to hun leefgebied, dus hadden de Engelsen het recht zich naast hun leefgebieden te vestigen. Dan krijg je dat mensen uit hun gemeenschappen willen hebben wat de Engelsen ook hebben, en andersom niet zo want de Engelsen waren hoger ontwikkeld.

Maar die gemeenschappen die dus traditioneel of semi traditioneel willen blijven leven die verstoten een deel van hun leden, en dat moeten de naburige blanke stammen dan maar opvangen en oplossen. Het is niet zo dat ze ze uit hun traditionele gemeenschap weghalen om in de gevangenis te zettten.

Ik zeg dat het vooral heel moeilijk is vanwege de grootte van de ontwikkelingskloof. Als je daarom de mogelijkheid van segregatie geeft, wat mij een goed principe lijkt, dan is het toch ook aan die aboriginals omdat met al hun kinderen te laten werken?
En wat gaf die Engelsen het recht?? Het was hun land niet...
pi_218578589
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:38 schreef Wantie het volgende:

[..]

Zij moeten zich aanpassen aan de heersende normen en waarden in de Australische samenleving. En deze zijn over tijd meer in lijn met het Westen omdat de Westerse cultuur simpelweg superieur is gebleken op talloze vlakken.

Denk hier onder meer aan een liberale democratie met een scheiding der machten, bescherming van individuele vrijheden, een vrije markteconomie maar tevens de nodige sociale voorzieningen. Het is niet voor niets dat veel niet-Westerse mensen zo graag naar het Westen willen migreren.

Maar daar komt inderdaad ook bij kijken dat mensen zich ook binnen de kaders van de wet moeten gedragen. Als men dat niet doet zijn er simpelweg gevolgen, dat geldt ook voor in dit geval de inheemse bewoners van Australië.
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik reageer in dit geval dan ook niet op jou.
Dat is dan raar, want ik noem slechts een statistiek op. Wellicht moet je bij jezelf afvragen waarom feiten zo'n trigger zijn.
pi_218578597
"Het zijn allemaal luie donders die niet voor een hongerloontje in de fabriek willen werken! Meer kunnen ze niet en dan houden ze hun hand maar op en mogen wij er voor betalen!" Aldus een verontwaardigde autochtone inwoner, met Engelse voorouders, die hun leefgebieden productief in gebruik hebben genomen.
  zondag 24 augustus 2025 @ 11:51:44 #46
503714 SebbeSwensje
pi_218578613
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:38 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ze moeten zich aanpassen aan ons en zo simpel is het. Of we nu hier zijn of aan de andere kant van de wereld, je doet het maar op mijn manier en anders mag je lekker gaan brommen.

Beschaving!
Appears.
pi_218578624
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:40 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dat klopt zeker. Toch is er zoals we weten lange tijd een wereld geweest waarin het veroveren en verkennen van gebieden vrij normaal was. Het was een wereld waarin de wet van de sterkste alles bepaalde.

Niet voor niets zijn bijvoorbeeld ook hier in Europa de grenzen van landen, staten of koninkrijken geregeld om de haverklap veranderd. Daarbuiten was het niet anders. De 'native Americams' (die oorspronkelijk trouwens via wat nu Rusland is naar Noord-Amerika zijn gegaan) waren ook geregeld verwikkeld in conflict over territorium.

Voor Afrikaanse stammen niet anders. En hoe denk je dat het komt dat er nu zoveel landen Arabisch en Islamitisch zijn? Ook dat is gegaan via veroveringen, strijd en onderwerping van lokale bevolkingsgroepen.

Het selectief drukmaken over wat Westerlingen hebben gedaan schieten we daarom niets mee op. Of je keurt het consequent allemaal af of je accepteert dat dit nu eenmaal was hoe de wereld lange tijd heeft gewerkt.
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
"Het zijn allemaal luie donders die niet voor een hongerloontje in de fabriek willen werken! Meer kunnen ze niet en dan houden ze hun hand maar op en mogen wij er voor betalen!" Aldus een verontwaardigde autochtone inwoner, met Engelse voorouders, die hun leefgebieden productief in gebruik hebben genomen.
Letterlijk niemand maakt dit argument.
pi_218578677
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:52 schreef HowardRoark het volgende:
Letterlijk niemand maakt dit argument.
Zijn ze daar dan zoveel anders dan hier of in de VS?
pi_218578969
quote:

[..]
Het was ook niet het land van de aboriginals, niet allemaal. Je kunt niet met een half miljoen mensen meer dan 5% van de aarde's land voor de eeuwigheid opeisen. Leefgebied ja, het hele continent nee.
pi_218579025
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:46 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Zij moeten zich aanpassen aan de heersende normen en waarden in de Australische samenleving. En deze zijn over tijd meer in lijn met het Westen omdat de Westerse cultuur simpelweg superieur is gebleken op talloze vlakken.

Denk hier onder meer aan een liberale democratie met een scheiding der machten, bescherming van individuele vrijheden, een vrije markteconomie maar tevens de nodige sociale voorzieningen. Het is niet voor niets dat veel niet-Westerse mensen zo graag naar het Westen willen migreren.

Maar daar komt inderdaad ook bij kijken dat mensen zich ook binnen de kaders van de wet moeten gedragen. Als men dat niet doet zijn er simpelweg gevolgen, dat geldt ook voor in dit geval de inheemse bewoners van Australië.
[..]
Dat is dan raar, want ik noem slechts een statistiek op. Wellicht moet je bij jezelf afvragen waarom feiten zo'n trigger zijn.
Typisch rechts dit hier moeten de migranten oprotten en daar moet men zich aanpassen aan de migranten want de westelijke samenleving is superior
Sorry maar ik moet hierbij denken aan die Oostenrijker met snor
pi_218579046
quote:

[..]
Met het recht van de sterkste breiden de agressors hun territorium uit.
pi_218579100
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 12:31 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Typisch rechts dit hier moeten de migranten oprotten en daar moet men zich aanpassen aan de migranten want de westelijke samenleving us superior
Sorry maar ik moet hierbij denken aan die Oostenrijker met snor
Gezien het feit de migranten in het Westen zelf richting het Westen zijn gegaan en in Australië de Westerse cultuur met alle positieve elementen voor Australië heeft gezorgd zoals we dit als Westers en liberaal land nu kenen, inderdaad.

Maar als jij alternatieven hebt, leg deze gerust op tafel. Hoe zie jij het voor je dat mensen een totaal parallelle samenleving kunnen hebben in een Westers gebied, waar wetten en regels niet gelden? Dat gaat simpelweg niet.

En ik denk dat we ook kunnen stellen dat de samenleving van inheemse bewoners van Australië simpelweg niet zo ontwikkeld was. Dit waren voornamelijk gemeenschappen van jagers en verzamelaars. Zie bijvoorbeeld:
quote:
Before Westerners arrived in 1788, Aboriginal Australians lived in a highly diverse and complex society. They had the world's oldest living culture, with a history spanning over 65,000 years. Their societies were sophisticated and deeply connected to the land.

Society and Culture

Aboriginal societies were not a single, unified group, but rather hundreds of distinct nations or groups, each with its own language, customs, and laws. It is estimated there were over 250 different languages spoken. The primary social and economic unit was the family or "band," which would often live and travel together in their traditional territory, or "Country." People felt a profound spiritual connection to their Country and did not view land as something that could be owned, but rather as something they were a part of and were responsible for stewarding.

Lifestyle and Economy

Aboriginal people were hunter-gatherers, expertly adapting to a wide variety of environments, from the arid deserts to the lush rainforests and coastal areas. Their lifestyle was highly sustainable, and they lived in harmony with the environment, only taking what they needed to survive.

Hunting: Men typically hunted large animals like kangaroos, emus, and possums using tools such as spears, boomerangs, and woomeras (a spear-throwing device).
Gathering: Women and children gathered a wide range of food sources, including fruits, roots, berries, seeds, and insects.
Tools: Tools were made from natural materials like wood, bone, and stone. They developed sophisticated technologies, such as the boomerang and fire-stick farming.
Fire-stick farming: This was the deliberate and controlled use of fire to manage the landscape. It cleared undergrowth, made travel easier, created open grasslands to attract game, and promoted the growth of edible plants.
En ook:
quote:
Conflicts did occur between different Aboriginal groups before European arrival, but they were not large-scale wars aimed at conquering territory. Conflicts were often resolved through specific customary laws and rituals.

Causes of Conflict

Conflicts typically arose from issues like:

Breaches of Law and Custom: Transgressions such as trespassing on another group's land without permission, or breaking kinship rules and marriage laws.
Revenge and "Payback": A key principle in Aboriginal law was "payback," which was a form of justice to avenge a wrong. This could be a response to a death, a serious injury, or a perceived spiritual offense.
Kidnapping of Women: Raids for women were a common source of conflict, as they were vital for the survival and continuation of a group.
Resource Disputes: Disputes could arise over access to resources, particularly during times of drought, or over prime hunting and gathering grounds.

Methods of Resolution

Instead of all-out warfare, conflict resolution was highly ritualized and designed to restore balance and prevent escalating violence.

Ritualized Combat: Disputes were often settled through formal, one-on-one combat, or "duels," rather than large-scale battles. These duels would involve a spear being thrown or a ceremonial blow being struck, with the goal often being to wound, not to kill. Once the honor of the wronged party was satisfied, the conflict was considered settled.
Mundane and Mundane-to-Mundane Conflicts: In some cases, disputes might be resolved through public, verbal arguments or by elders mediating between the parties. When a serious crime like murder was committed, a group might send a small band to exact a pre-determined punishment on the transgressor. This was a form of judicial punishment, not an act of war.
Negotiation and Trade: Alliances and trade relationships between groups helped to maintain peace. Ceremonial gatherings and inter-group events were often used as opportunities for diplomacy and to resolve grievances peacefully.
Cereonies of Forgiveness and Reintegration: Some groups had specific ceremonies, such as the Makarrata of the Yolngu people in northern Australia, which were formal, structured processes for resolving conflicts. These ceremonies aimed to bring an end to the conflict and restore social harmony through ritual and symbolic actions.

Hoe is dit te combineren met de Westerse cultuur?
pi_218579172
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 12:36 schreef torentje het volgende:

[..]
Janken jôh :')
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_218579230
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 12:23 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het was ook niet het land van de aboriginals, niet allemaal. Je kunt niet met een half miljoen mensen meer dan 5% van de aarde's land voor de eeuwigheid opeisen. Leefgebied ja, het hele continent nee.
Helaas is de rest van het land een grote woestijn.
pi_218579231
is drugsgebruik weer het probleem?
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_218579295
quote:
Een groot aantal mensen in het Noordelijk Territorium wordt in de steek gelaten. Ze hebben te maken met extreme armoede, gebrekkige huisvesting, gezondheidsproblemen, verslaving. Dáár moet iets aan worden gedaan."
Okéj. Maar wat doen ze er zelf aan om het aan te pakken? Altijd makkelijk om met de vinger te wijzen.
  Moderator zondag 24 augustus 2025 @ 13:23:07 #57
441859 crew  Lenny77
pi_218579311
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 12:36 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat is geen recht..
Dat is geweld
  Moderator zondag 24 augustus 2025 @ 13:25:06 #58
441859 crew  Lenny77
pi_218579320
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 12:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Gezien het feit de migranten in het Westen zelf richting het Westen zijn gegaan en in Australië de Westerse cultuur met alle positieve elementen voor Australië heeft gezorgd zoals we dit als Westers en liberaal land nu kenen, inderdaad.

Maar als jij alternatieven hebt, leg deze gerust op tafel. Hoe zie jij het voor je dat mensen een totaal parallelle samenleving kunnen hebben in een Westers gebied, waar wetten en regels niet gelden? Dat gaat simpelweg niet.

En ik denk dat we ook kunnen stellen dat de samenleving van inheemse bewoners van Australië simpelweg niet zo ontwikkeld was. Dit waren voornamelijk gemeenschappen van jagers en verzamelaars. Zie bijvoorbeeld:
[..]
En ook:
[..]
Je kan ze ook gewoon met rust laten en hun ding laten doen...
Niet alles wat 'simpel' is moet verwesterd worden..
En ik denk dat hun verleden waarschijnlijk ook wel gekleurd is door de westerlingen die het absoluut beschaafd moesten maken
pi_218579464
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 13:25 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Je kan ze ook gewoon met rust laten en hun ding laten doen...
Niet alles wat 'simpel' is moet verwesterd worden..
En ik denk dat hun verleden waarschijnlijk ook wel gekleurd is door de westerlingen die het absoluut beschaafd moesten maken
Hoe zie je dit in praktijk precies voor je? Je krijgt dan in de praktijk de Australische samenleving met dienst wetten en regels, maar die gelden niet voor aboriginals. Dat gaat gewoon niet. Je kunt niet een samenleving hebben waar één specifiek groep boven de wet staat. Deze mensen zijn onderdeel van de Australische samenleving en moeten zich gewoon aanpassen.

Het blijft ook onduidelijk wat hier precies mis mee zou zijn? Zaken zoals crimineel gedrag en drugshandel zijn simpelweg niet acceptabel ook niet voor aboriginals.
pi_218579490
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 13:46 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Hoe zie je dit in praktijk precies voor je? Je krijgt dan in de praktijk de Australische samenleving met dienst wetten en regels, maar die gelden niet voor aboriginals. Dat gaat gewoon niet. Je kunt niet een samenleving hebben waar één specifiek groep boven de wet staat. Deze mensen zijn onderdeel van de Australische samenleving en moeten zich gewoon aanpassen.

Het blijft ook onduidelijk wat hier precies mis mee zou zijn? Zaken zoals crimineel gedrag en drugshandel zijn simpelweg niet acceptabel ook niet voor aboriginals.
Mwa je hebt daar grote reservaten waar blanken niet mogen komen (als ik het mij nog goed herinner) Je zou in dat geval kunnen zeggen regel het daar allemaal zelf maar.

Alleen zijn die inheemse die in die reservaten wonen het probleem niet. Het zijn de inheemse die in de bv Darwin leven en dus eigenlijk gewoon op straat zwerven. Letterlijk hele families. Hebben allemaal geen reet te doen de hele dag dus zetten het maar op zuipen en overlast veroorzaken.

Wat dus ook tot grote haat en racisme leidt bij de gewone (blanke) burgers.
pi_218579508
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 13:51 schreef 111210 het volgende:

[..]
Mwa je hebt daar grote reservaten waar blanken niet mogen komen (als ik het mij nog goed herinner) Je zou in dat geval kunnen zeggen regel het daar allemaal zelf maar.

Alleen zijn die inheemse die in die reservaten wonen het probleem niet. Het zijn de inheemse die in de bv Darwin leven en dus eigenlijk gewoon op straat zwerven. Letterlijk hele families. Hebben allemaal geen reet te doen de hele dag dus zetten het maar op zuipen en overlast veroorzaken.

Hoe leefbaar zijn die reservaten? Is dat gewoon een stuk woestijn met hoogstens hier en daar een stukje groen?
pi_218579551
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 13:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hoe leefbaar zijn die reservaten? Is dat gewoon een stuk woestijn met hoogstens hier en daar een stukje groen?
Nee het noorden is vrij groen, veel water en watervallen. Dit was op een uitkijkpunt. Eigenlijk alles wat je ziet (op de rots na) is een klein deel van dat reservaat.

Geloof dat dit iets was als de provincie utrecht

pi_218579561
quote:

[..]

Heb je ook voorbeelden van zulke reservaten waar alles goed functioneert? Het lijkt mij namelijk dat zulke reservaten al snel plekken van armoede en wetteloosheid zullen worden. En met blank zijn heeft het trouwens niets te maken, Australië is een relatief diverse samenleving met migranten vanuit allerlei plekken over de hele wereld. Iedereen doet mee in de samenleving, alleen bij aboriginals levert dit dus schijnbaar soms disproportioneel veel problemen op.
pi_218579569
Alle Aboriginals terug naar Australië!!!
Groot fan van User Wotte
pi_218579575
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 13:23 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dat is geen recht..
Dat is geweld
Toch wordt het gebruiken van geweld om het territorium uit te breiden door velen gezien als een recht van de agressors, de slachtoffers van dat geweld krijgen meestal te horen dat zij dat aan zichzelf te danken hadden.
pi_218579582
quote:

[..]

Die kunnen slecht meekomen met de westerse maatschappij. Dat kan nog decennia duren.
En 1% in het gevang dat betekent 99% gewoon vrij kan doen wat die wil!
Vakman pur sang
  zondag 24 augustus 2025 @ 14:07:20 #67
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218579589
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 14:04 schreef Tjacka het volgende:
Alle Aboriginals terug naar Australië Aboriginalië!!!
A murky, forgotten land.
pi_218579605
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 14:05 schreef torentje het volgende:

[..]
Toch wordt het gebruiken van geweld om het territorium uit te breiden door velen gezien als een recht van de agressors, de slachtoffers van dat geweld krijgen meestal te horen dat zij dat aan zichzelf te danken hadden.
De wereld heeft simpelweg heel lang op die manier gewerkt. De wereld is lang van een plek geweest waar het rechtst van de sterkste de doorslag gaf. Alleen we zien in het Westen een nogal selectieve verontwaardiging en schuldgevoel over het eigen verleden op dit vlak.
pi_218579683
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 14:02 schreef 111210 het volgende:

[..]
Nee het noorden is vrij groen, veel water en watervallen. Dit was op een uitkijkpunt. Eigenlijk alles wat je ziet (op de rots na) is een klein deel van dat reservaat.

Geloof dat dit iets was als de provincie utrecht

[ afbeelding ]
Maar weinig bosjes of bomen voor wild om zich te verschuilen en gezien de dikte van de begroeiing (gras en mos) niet heel vruchtbaar. Wel een rivier. Je moet dus wel landbouw gaan doen om daar te kunnen leven.
pi_218579694
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 14:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Heb je ook voorbeelden van zulke reservaten waar alles goed functioneert? Het lijkt mij namelijk dat zulke reservaten al snel plekken van armoede en wetteloosheid zullen worden. En met blank zijn heeft het trouwens niets te maken, Australië is een relatief diverse samenleving met migranten vanuit allerlei plekken over de hele wereld. Iedereen doet mee in de samenleving, alleen bij aboriginals levert dit dus schijnbaar soms disproportioneel veel problemen op.
Wat ik nu zo lees zijn het niet echt reservaten maar plekken waar gemeenschappen leven en je alleen met een gids of vergunning naar toe mag.

Geen idee of dat veranderd is of toen ook al zo was, maar de term reservaat dekt het niet helemaal denk ik.

Het noorden en met name Darwin vond ik toch echt vrij blank, totaal wat anders dan de zuidelijke steden. En wat ik eerder zei leek het echt alsof iedereen daar een hekel had aan Aboriginals.

in Darwin hingen ze ook echt overal rond op straat terwijl ik ze in de zuidelijke steden nergens gezien heb.
pi_218579855
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 14:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De wereld heeft simpelweg heel lang op die manier gewerkt. De wereld is lang van een plek geweest waar het rechtst van de sterkste de doorslag gaf.
Helaas wel.

quote:
Alleen we zien in het Westen een nogal selectieve verontwaardiging en schuldgevoel over het eigen verleden op dit vlak.
En wat is daar precies mis mee? Je vindt dat we trots moeten zijn op het onderdrukken, verdrijven of zelfs uitmoorden van hele originele bevolkingen?
  zondag 24 augustus 2025 @ 14:48:09 #72
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218579871
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 14:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Helaas wel.
[..]
En wat is daar precies mis mee? Je vindt dat we trots moeten zijn op het onderdrukken, verdrijven of zelfs uitmoorden van hele originele bevolkingen?
Onderdrukken moet weer leuk worden *O*

Of zoiets 😱
A murky, forgotten land.
pi_218579954
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 14:48 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Onderdrukken moet weer leuk worden *O*

Of zoiets 😱
VOC mentaliteit?
pi_218580073
quote:

[..]

[..]
En ook:
[..]
Ik heb geen oplossing ik kaart alleen de dubbele normaal aan van rechts
  zondag 24 augustus 2025 @ 15:01:35 #75
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_218580081
quote:
Renae 'Rocket' Bretherton was six years old when she came home from school and was given her first bong made from a BBQ sauce bottle by a group of people smoking marijuana in her house.

Both her parents were users and she was taught that 'drugs weren't wrong'.

Rocket, who has Noongar heritage, was raised by Wakka Wakka family on Bribie Island in Queensland.

She often spent weekends in foster homes with her older brother as a result of early exposure and dysfunction at home and said while other children were given crayons and pencils to colour with, she was given pot to trim.

After drugs being her story for years, sharing and exploring her life experiences made her realise that she is more than just a 'junkie'. She has now been sober for 26 months.
https://www.dailymail.co.(...)on-meaning-life.html

HET IS DE SCHULD VAN RACISTISCHE WITTE MENSEN!!!
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_218580113
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 14:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Die kunnen slecht meekomen met de westerse maatschappij. Dat kan nog decennia duren.
En 1% in het gevang dat betekent 99% gewoon vrij kan doen wat die wil!
Omgekeerde wereld. De autochtoon uitmaken voor onaangepaste, terwijl het hier de westerling is die het verdomd om zich aan te passen.
  zondag 24 augustus 2025 @ 15:06:08 #77
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218580115
Een kind van 6 een bong geven 8)7

A murky, forgotten land.
pi_218580125
quote:

[..]

[..]
En ook:
[..]
Dat is het probleem van de westerling zelf, niet van de oorspronkelijke bevolking.
pi_218580128
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 14:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Helaas wel.
[..]
Wat er mis mee is betreft dat de selectieve en historische wijze wordt het op gedaan, waarbij de hele geschiedenis van het Westen geregeld wordt weggezet als verwerpelijk en slecht.

Het is overduidelijk dat het Westen inktzwarte bladzijdes heeft in de geschiedenis. Niemand ontkent dit en niet zegt dat we hier geen aandacht aan moeten besteden. Maar de focus ligt in bepaalde contreien de afgelopen 10 a 15 jaar op een zeer extreme manier op het negatieve, waarbij het positieve volledig wordt genegeerd.

Daarnaast wordt er ontkend dat veel historische zondes in een wereld plaatsvonden waar dit simpelweg de norm was. Sommige van deze zondes gebeuren tot op de dag vandaag nog op andere plekken, maar daar kijken velen dan van weg.

Een goed voorbeeld hiervan is slavernij. Een verwerpelijke praktijk die op geen enkele manier is goed te praten. Toch al zo oud als de mensheid en eeuwenlang overal ter wereld de norm geweest. Een goed boek hierover is 'Slavery and Social Death: A Comparative Study' van Harvard socioloog Orlando Patterson.

In het Westen wordt slavernij volledig gereduceerd tot blanke mensen die zwarte Amerikanen verscheepten naar de Amerika's, wat simpelweg geschiedvervalsing is bovendien wegkijkt van de slavernij die er tegenwoordig nog plaatsvindt in landen zoals Eritrea, Saoedie-Arabië, Mauritanië, Afghanistan of Koeweit.

Hetzelfde geldt voor kolonialisme en gebiedsveroveringen, ook dit wordt gereduceerd als iets dat uniek is aan het Westen, terwijl het letterlijk de norm was overal ter wereld. En let wel: dit maakt het natuurlijk niet goed dat het Westen hier aan heeft gedaan, maar gaat dus om de selectieve verontwaardiging erover.
pi_218580142
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 15:05 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Omgekeerde wereld. De autochtoon uitmaken voor onaangepaste, terwijl het hier de westerling is die het verdomd om zich aan te passen.
Als je de cijfers bekijkt gaat het vooral om moord of geweld tegen de eigen vrouw, door alcoholmisbruik.

Veel aboritionals zitten vast door moord in de eigen familie, zitten zonder werk in armoede en zijn de hele dag dronken.

Daar kunnen de westerse Australiërs zich inderdaad ook aan aanpassen.
Maar die gaan niet graag dood denk ik.

Een paar voorbeelden die de kranten haalden:

quote:
. Concrete zaken in de Northern Territory

1. Malcolm Abbott – moord op Australische Aboriginal vrouw (Ms Rubuntja)
• In januari 2021 werd Ms Rubuntja door haar partner Malcolm Abbott vermoord toen ze probeerde te vluchten van zijn geweld. Abbott reed haar naartoe en reed met opzet over haar heen — zij overleed ter plaatse. In april 2022 werd hij veroordeeld tot 25 jaar gevangenisstraf. Hij had eerder al iemand vermoord vóór deze daad.

2. Neil Marika – dood door roekeloze manslaughter
• Miss Yunupingu, slachtoffer van langdurig geweld, werd door haar partner Neil Marika vermoord door steken. Hij kreeg in 2020 een gevangenisstraf van negen jaar wegens roekeloze doodslag, en had daarvoor al ongeveer vijf jaar vastgezeten voor andere geweldsmisdrijven.

3. Garsek Nawirridj – geweld met arson
• Ms Raguurk werd net voor Kerst 2019 in Mindil Beach (Darwin) bruut mishandeld, gewurgd en gestoken door haar partner Garsek Nawirridj. Hij kreeg 13 jaar gevangenisstraf voor manslaughter, én voor twee brandstichtingen (onder andere haar auto in brand steken en dreigen een benzinestation te verbranden). Hij had een langdurige gewelddadige voorgeschiedenis.

4. Keith Kerinauia – moord op winkelmedewerker
• Keith Kerinauia (20 jaar) stak in maart 2023 in Darwin Declan Laverty, een 20‑jarige medewerker van een slijterij bij de Airport Tavern BWS, meerdere keren neer. Vorig jaar (juni 2024) werd hij veroordeeld tot levenslang, met een t minimum van 20 jaar voordat hij in aanmerking komt voor vrijlating. De aanval werd beschreven als een “willekeurige en gewelddadige aanval op een onschuldig persoon”, blijkbaar ongepland en zonder wroeging van Kerinauia.
Vakman pur sang
pi_218580149
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 15:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als je de cijfers bekijkt gaat het vooral om moord of geweld tegen de eigen vrouw, door alcoholmisbruik.

Veel aboritionals zitten vast door moord in de eigen familie, zitten zonder werk in armoede en zijn de hele dag dronken.

En wie heeft die cijfers samengesteld?
  zondag 24 augustus 2025 @ 15:18:14 #82
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218580157
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 15:15 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
En wie heeft die cijfers samengesteld?
Statistieken zijn racisme.
pi_218580176
quote:
8s.gif Op zondag 24 augustus 2025 15:18 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Statistieken zijn racisme.
Jouw woorden, niet de mijne.
pi_218580180
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 15:09 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Wat er mis mee is betreft dat de selectieve en historische wijze wordt het op gedaan, waarbij de hele geschiedenis van het Westen geregeld wordt weggezet als verwerpelijk en slecht.

Het is overduidelijk dat het Westen inktzwarte bladzijdes heeft in de geschiedenis. Niemand ontkent dit en niet zegt dat we hier geen aandacht aan moeten besteden. Maar de focus ligt in bepaalde contreien de afgelopen 10 a 15 jaar op een zeer extreme manier op het negatieve, waarbij het positieve volledig wordt genegeerd.

Daarnaast wordt er ontkend dat veel historische zondes in een wereld plaatsvonden waar dit simpelweg de norm was. Sommige van deze zondes gebeuren tot op de dag vandaag nog op andere plekken, maar daar kijken velen dan van weg.

Een goed voorbeeld hiervan is slavernij. Een verwerpelijke praktijk die op geen enkele manier is goed te praten. Toch al zo oud als de mensheid en eeuwenlang overal ter wereld de norm geweest. Een goed boek hierover is 'Slavery and Social Death: A Comparative Study' van Harvard socioloog Orlando Patterson.

In het Westen wordt slavernij volledig gereduceerd tot blanke mensen die zwarte Amerikanen verscheepten naar de Amerika's, wat simpelweg geschiedvervalsing is bovendien wegkijkt van de slavernij die er tegenwoordig nog plaatsvindt in landen zoals Eritrea, Saoedie-Arabië, Mauritanië, Afghanistan of Koeweit.

Hetzelfde geldt voor kolonialisme en gebiedsveroveringen, ook dit wordt gereduceerd als iets dat uniek is aan het Westen, terwijl het letterlijk de norm was overal ter wereld. En let wel: dit maakt het natuurlijk niet goed dat het Westen hier aan heeft gedaan, maar gaat dus om de selectieve verontwaardiging erover.
Ja, we moeten net trots zijn op ons verleden en die oude gebruiken, net zoals de slavernij, weer in ere herstellen! En we moeten zelf al die andere slechte dingen waar mensen op neerkijken ook gaan doen!

Doe eens normaal.
pi_218580189
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 15:20 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Jouw woorden, niet de mijne.
Lees even die voorbeeld zaken hierboven.
Jij was toch zo tegen geweld van mannen tegen vrouwen door alcoholisme.

En nu zeg je feitelijk dat westerse mensen aldaar daar aan mee moeten doen.
Vakman pur sang
  zondag 24 augustus 2025 @ 15:24:45 #86
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218580208
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 15:20 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, we moeten net trots zijn op ons verleden.
Ja. We hebben de gehele wereld naar ons gespiegeld. Letterlijk alle bewoonde continenten zijn gevormd naar ons evenbeeld. Dat is iets om trots op te zijn. We hebben gewonnen. Heil mijn voorouders en hun faustian spirit. Zij hebben beschaving gebracht naar werelddelen waar ze niet eens het wiel uitgevonden hebben.
pi_218580222
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 15:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Nee, je verdraait mijn woorden.
pi_218580232
quote:
6s.gif Op zondag 24 augustus 2025 15:24 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Ja. We hebben de gehele wereld naar ons gespiegeld. Letterlijk alle continenten zijn gevormd naar ons evenbeeld. Dat is iets om trots op te zijn. We hebben gewonnen.
Ja? Echt waar? Wat hebben we dan gewonnen? Dat alle continenten nu leeg lopen en dat de inheemse mens nu zijn weg vindt naar het mooie Europa? *O*
pi_218580234
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 15:20 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, we moeten net trots zijn op ons verleden en die oude gebruiken, net zoals de slavernij, weer in ere herstellen! En we moeten zelf al die andere slechte dingen waar mensen op neerkijken ook gaan doen!

Doe eens normaal.
Het is wel duidelijk dat je mijn post niet hebt gelezen. Prima, maar reageer dan ook niet.
  zondag 24 augustus 2025 @ 15:29:53 #90
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218580246
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 15:28 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ja? Echt waar? Wat hebben we dan gewonnen? Dat alle continenten nu leeg lopen en dat de inheemse mens nu zijn weg vindt naar het mooie Europa? *O*
Ja. Iedereen wil nou eenmaal bij de winnaars horen.
pi_218580289
quote:

[..]

[..]

Een pijnlijk inkijkje in de trieste situatie daar in Australië
pi_218580427
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 14:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De wereld heeft simpelweg heel lang op die manier gewerkt. De wereld is lang van een plek geweest waar het rechtst van de sterkste de doorslag gaf. Alleen we zien in het Westen een nogal selectieve verontwaardiging en schuldgevoel over het eigen verleden op dit vlak.
De agressors zijn toch nog steeds bezig om met geweld hun territorium uit te breiden? De wereld is dus nog steeds een plek waar het recht van de sterkste de doorslag geeft?
pi_218580441
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 15:52 schreef torentje het volgende:

[..]
De agressors zijn toch nog steeds bezig om met geweld hun territorium uit te breiden? De wereld is dus nog steeds een plek waar het recht van de sterkste de doorslag geeft?
Welke agressors heb je het nu over? Volgens mij zijn er in de afgelopen decennia geen territoria meer veroverd. Sterker nog, het Westen heeft zich op verscheidene plekken teruggetrokken.
pi_218580464
Het zou mij eigenlijk meer verbazen als er bijna alleen maar Aboriginals in nederlandse gevangenissen zitten.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 24 augustus 2025 @ 16:07:15 #95
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218580499
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 16:02 schreef Digi2 het volgende:
Het zou mij eigenlijk meer verbazen als er bijna alleen maar Aboriginals in nederlandse gevangenissen zitten.
Beetje de hele dag met hun didgeridoo spelen :{w

Hee meisje, wil je mij didgeridoo zien 😱
A murky, forgotten land.
pi_218580666
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 15:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Welke agressors heb je het nu over? Volgens mij zijn er in de afgelopen decennia geen territoria meer veroverd. Sterker nog, het Westen heeft zich op verscheidene plekken teruggetrokken.
De agressors waarvan de originele bevolkingen het noodzakelijke eten en drinken niet zelf bij elkaar mogen scharrelen.
  zondag 24 augustus 2025 @ 16:31:15 #97
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218580698
Sorry, maar ik denk dat geen enkel gezin voor de lol op straat beland, aan de drugs en de alcohol.
Daar zit een heel triest verhaal achter, ook bij aboriginals.
Het is sowieso treurig dat gezinnen over straat zwerven in een westers, rijk land. Die mensen hebben hulp nodig.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_218580704
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 16:24 schreef torentje het volgende:

[..]
De agressors waarvan de originele bevolkingen het noodzakelijke eten en drinken niet zelf bij elkaar mogen scharrelen.
De originele bewoners waren vooral kangaroes en koalas, sinds de mens voet zette op Australische bodem wordt het ecologisch evenwicht ernstig verstoort en kunnen deze bewoners inderdaad niet langer over hun noodzakelijke voedsel en water beschikken. Deze uitheemse plaag, genaamd mens dient er zo spoedig mogelijk op te hoepelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 24-08-2025 16:37:26 ]
  zondag 24 augustus 2025 @ 16:34:41 #99
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_218580712
quote:
18s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:21 schreef Drxx het volgende:
Besef, je zit te chillen in je wigwam of whatever, komt een giga boot met kleurloze mensen. Je denkt "hebben die bloedarmoede? Eet een biefstuk of zo?"

Fast forward, ze gooien jouw nazaat in de gevangenis gebaseerd op hun regels die jullie worden opgedrongen. :N

Alsof bij ons straks de sharia komt of zo en jij gaat dan de bak in voor hun domme regels. Naaaah, echt.
De westerse maatschappij heeft bepaalde kenmerkende eigenschappen zoals een sterke overtuiging van het gelijk en een gebrek aan zelfreflectie.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_218580737
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 16:34 schreef ACT-F het volgende:

[..]
De westerse maatschappij mens heeft bepaalde kenmerkende eigenschappen zoals een sterke overtuiging van het (eigen) gelijk en een gebrek aan zelfreflectie.
  Moderator zondag 24 augustus 2025 @ 16:41:01 #101
236264 crew  capricia
pi_218580750
quote:

[..]

[..]

Zitten best wel lage straffen bij.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218580760
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:46 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ah, superioriteitsgevoel over andere culturen.,

Dat ging ook altijd heel goed in het verleden.

quote:
Ik ken geen enkele Aboriginal die hier naartoe is geëmigreerd.

quote:
[..]
De samenleving moet ook zodanig zijn ingericht dat mensen minder geneigd zijn de wet te overtreden.
Als een minderheid buitensporig veel in de criminaliteit terecht komt moet naar de oorzaken worden gekeken.

Of is dat geen onderdeel van de westerse cultuur.

quote:
Je noemt geen statistiek, maar dat terzijde.
Bovendien ben ik het niet oneens met wat je schrijft.
Het past echter niet bij mijn bericht waarop je reageert.
  zondag 24 augustus 2025 @ 16:42:41 #103
24533 ACT-F
pi_218580761
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 16:38 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik stereotypeer hè.
pi_218580772
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 16:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Zitten best wel lage straffen bij.
Ja Australië is verder ook gewoon een westers democratisch land.
Het is slechts de trieste constatering dat het niet lekker gaat met die community

Dat je dan allerlei uitwegen bedenkt dat het ligt aan de westerse mens die zich beter moet aanpassen slaat wat mij betreft dan ook nergens op, tenzij je terug wil naar de bosjes mensen cultuur.
Vakman pur sang
  Moderator zondag 24 augustus 2025 @ 16:50:05 #105
236264 crew  capricia
pi_218580837
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 16:43 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is slechts de trieste constatering dat het niet lekker gaat met die community

Dat je dan allerlei uitwegen bedenkt dat het ligt aan de westerse mens die zich beter moet aanpassen slaat wat mij betreft dan ook nergens op, tenzij je terug wil naar de bosjes mensen cultuur.
Ik lees er nu wat over. Er zijn ook plaatsen waar ze volgens hun eigen recht veroordeeld kunnen worden.
Best wel interessant.

quote:
Er gelden in streken waar veel Aboriginals wonen zowel witte als zwarte wetgeving. Hierdoor kunnen Aboriginals in hun eigen wetten worden berecht. Vaak zijn deze wetten in westerse ogen zwaar en heftig, maar zo hebben Aboriginals wel de mogelijkheid naar de wetten van hun eigen geloof leven.
https://www.australie.nl/(...)-van-de-aboriginals/
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218580849
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 16:43 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Wie beweert dat de westerse mens zich moet aanpassen, of dat er terug moet naar een bosjesmensen cultuur?

Dat vind ik nogal overdreven reacties.
pi_218580856
Prachtig, die gedeelte cultuur :')

Het Aboriginalkoortje vanaf 1:00 :')

[ Bericht 9% gewijzigd door Eufonie op 24-08-2025 16:52:37 (Miste uitleg) ]
- Fernando Pessoa
  zondag 24 augustus 2025 @ 17:07:06 #108
24533 ACT-F
pi_218581001
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 16:52 schreef Eufonie het volgende:
Prachtig, die gedeelte cultuur :')

Het Aboriginalkoortje vanaf 1:00 :')
Zolang ze de verschillen respecteren is er niets aan de hand *; Het gaat mis zodra er een conservatieveling opduikt die claimt dat zijn manier van doen de norm is.
pi_218581147
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 16:51 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wie beweert dat de westerse mens zich moet aanpassen, of dat er terug moet naar een bosjesmensen cultuur?

Dat vind ik nogal overdreven reacties.
Het orakel:

quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 15:05 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Vakman pur sang
pi_218581454
quote:
10s.gif Op zondag 24 augustus 2025 17:07 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Zolang ze de verschillen respecteren is er niets aan de hand *; Het gaat mis zodra er een conservatieveling opduikt die claimt dat zijn manier van doen de norm is.
Ik hoef in ieder geval niet naar een gesmolten ork te luisteren die op twee stokken tikt.
- Fernando Pessoa
pi_218581586
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 16:32 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De originele bewoners waren vooral kangaroes en koalas, sinds de mens voet zette op Australische bodem wordt het ecologisch evenwicht ernstig verstoort en kunnen deze bewoners inderdaad niet langer over hun noodzakelijke voedsel en water beschikken. Deze uitheemse plaag, genaamd mens dient er zo spoedig mogelijk op te hoepelen.
Slechts de overgespierde reuzen overal verwijderen zou al veel lucht om te leven geven aan de dieren en de zwakkere jongeren, dan zouden ze weer in harmonie met elkaar kunnen leven.
  zondag 24 augustus 2025 @ 17:55:12 #112
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218581608
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 17:39 schreef Eufonie het volgende:

[..]
Ik hoef in ieder geval niet naar een gesmolten ork te luisteren die op twee stokken tikt.
Ja en, ben je verplicht dat te zien?
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_218581709
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 17:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het orakel:
[..]

Te veel eer. Jij vindt ongetwijfeld dat hier het recht van de sterkste geldt.
Wat mij dan weer sterkt in mijn overtuiging dat je lang niet zo ver bent geëvolueerd als je zou willen.
We zullen zien wat de toekomst brengt.

Was getekend: het orakel. :')
pi_218581765
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 17:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het orakel:
[..]

Het is wat gechargeerd, maar hij heeft wel een punt.

Wij verwachten ook dat migranten zich aan onze taal en cultuur aanpassen. En anders rot je maar op.
En de overheid wordt slap beleid verweten als die niet hard optreedt tegen eenieder die zich niet aanpast over meerdere generaties.

De 'westerse beschaving' die geforceerd naar Australië kwam is desastreus gebleken voor de lokale bevolking.
  zondag 24 augustus 2025 @ 18:17:17 #115
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218581856
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 16:50 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik lees er nu wat over. Er zijn ook plaatsen waar ze volgens hun eigen recht veroordeeld kunnen worden.
Best wel interessant.
[..]
Het is erg opmerkelijk dat dit wordt toegestaan.
quote:
Traditional Indigenous punishments

Prior to the arrival of Europeans, the Indigenous people of Australia - Aboriginals and Torres Strait Islanders - had their own traditional punishments which they carried out on people who broke tribal customary law. These included:

• Spearing - a corporal punishment where someone is pierced with a spear, often through their leg.
• Singing - an elder sings, which is believed to call evil spirits/misfortune upon the offender. There are reports of this happening as recently as 2016.
• Duelling
• Public shaming
• Compensation - such as by adoption or marriage.
• Exclusion from the community
• Death - this could be either directly through execution, or indirectly through magic.

Bron
Kortom, onder meer één op één gevechten of met een speer door iemands been jagen als straf. Tja, dit is dus wat je krijgt met veel niet-Westerse culturen. Een kleine zoektocht via Google leert ook snel dat stenigen schijnbaar ook voor komt binnen deze gemeenschappen.

Dan kunnen sommige Westerlingen wel stellen dat we hier respect voor zouden moeten hebben maar dat hoeft helemaal niet. Dit is gewoon primitief en verachtelijk. Cultureel relativisme toepassen in zulke situaties maakt het alleen maar erger.
pi_218582130
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 18:17 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is erg opmerkelijk dat dit wordt toegestaan.
[..]
Kortom, onder meer één op één gevechten of met een speer door iemands been jagen als straf. Tja, dit is dus wat je krijgt met veel niet-Westerse culturen. Een kleine zoektocht via Google leert ook snel dat stenigen schijnbaar ook voor komt binnen deze gemeenschappen.

Dan kunnen sommige Westerlingen wel stellen dat we hier respect voor zouden moeten hebben maar dat hoeft helemaal niet. Dit is gewoon primitief en verachtelijk. Cultureel relativisme toepassen in zulke situaties maakt het alleen maar erger.
Ja, schokkend.
In die tijd waren de westerse landen veel beschaafder qua straffen (kuch).
  zondag 24 augustus 2025 @ 18:55:50 #117
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218582217
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 18:44 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, schokkend.
Anno 2025 wel ja. In het verleden heeft het Westen ook een lange periode van barbaarse straffen gehad, maar men heeft ingezien dat dit niet de juiste manier is. Ook dat toont weer aan waarom de Westerse cultuur superieur is aan veel andere culturen: de mogelijkheid tot zelfreflectie en het erkennen van fouten uit het verleden.
pi_218582247
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 18:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Anno 2025 wel ja. In het verleden heeft het Westen ook een lange periode van barbaarse straffen gehad, maar men heeft ingezien dat dit niet de juiste manier is. Ook dat toont weer aan waarom de Westerse cultuur superieur is aan veel andere culturen: de mogelijkheid tot zelfreflectie en het erkennen van fouten uit het verleden.
Maar elk volk doet dit op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Deze 'primitievelingen' hebben nooit de kans gekregen om zich te ontwikkelen op dezelfde manier als de westerling.
  Moderator zondag 24 augustus 2025 @ 19:11:27 #119
236264 crew  capricia
pi_218582396
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 18:44 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, schokkend.
Maar die straffen zijn dus gewoon legaal en toegestaan onder Aboriginals. :{
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218582443
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 18:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Maar je citeert wikipedia die enkele straffen opsomt die door Aboriginals voor de kolonisatie hebben uitgevoerd.

quote:
Prior to the arrival of Europeans, the Indigenous people of Australia - Aboriginals and Torres Strait Islanders - had their own traditional punishments which they carried out on people who broke tribal customary law.[4]
Bij eentje staat dat die tot 2016 is toegepast:

quote:
Singing - an elder sings, which is believed to call evil spirits/misfortune upon the offender. There are reports of this happening as recently as 2016.
Van de rest zie ik geen bewijs dat die anno 2025 worden toegepast.
pi_218582454
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 19:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar die straffen zijn dus gewoon legaal en toegestaan onder Aboriginals. :{
Maar waaruit blijkt dat?
  Moderator zondag 24 augustus 2025 @ 19:23:39 #122
236264 crew  capricia
pi_218582540
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 24 augustus 2025 @ 19:24:52 #123
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218582559
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 18:59 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Maar elk volk doet dit op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Deze 'primitievelingen' hebben nooit de kans gekregen om zich te ontwikkelen op dezelfde manier als de westerling.
Ze lopen gewoon achter in de culturele ontwikkeling. Zoals ik al aangaf is cultureel relativisme hier niet nodig. Er zijn ontwikkelde culturen en primitieve culturen en natuurlijk ook van alles dat daar weer tussen zit.
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 19:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar je citeert wikipedia die enkele straffen opsomt die door Aboriginals voor de kolonisatie hebben uitgevoerd.
[..]
Bij eentje staat dat die tot 2016 is toegepast:
[..]
Van de rest zie ik geen bewijs dat die anno 2025 worden toegepast.
Als je even zoekt via Google kun je al snel zien dat er dus wel degelijke problemen zijn met de bestraffingen van deze inheemse mensen. Waarom probeer je dit nu zo krampachtig te verdedigen?
pi_218583314
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 18:07 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het is wat gechargeerd, maar hij heeft wel een punt.

Wij verwachten ook dat migranten zich aan onze taal en cultuur aanpassen. En anders rot je maar op.
En de overheid wordt slap beleid verweten als die niet hard optreedt tegen eenieder die zich niet aanpast over meerdere generaties.

De 'westerse beschaving' die geforceerd naar Australië kwam is desastreus gebleken voor de lokale bevolking.
Exact het zelfde voor vrijwel heel noord amerika en in iets minder grote mate midden en zuid amerika
pi_218583657
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 19:24 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ze lopen gewoon achter in de culturele ontwikkeling. Zoals ik al aangaf is cultureel relativisme hier niet nodig. Er zijn ontwikkelde culturen en primitieve culturen en natuurlijk ook van alles dat daar weer tussen zit.

Nee, dat doen ze niet. Wie ben jij om voor hun te gaan bepalen in welk tempo ze zich moeten ontwikkelen?
pi_218584091
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 16:50 schreef capricia het volgende:

[..]
Best wel interessant.
[..]
Ja, maar die is verder vaag over wat voor veroordelingen worden uitgesproken.

Iemand verminken of doden als straf botst natuurlijk flink met het Australische rechtssysteem.
In verwacht niet dat dat soort vonnissen worden uitgevoerd.

Maar er zijn ook straffen als symbolische verwondingen, doodstraf door tovenarij, verbannen worden uit de gemeenschap, heropvoeding, openbare vernedering/uitsluiting, schadevergoeding...
pi_218584141
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 19:24 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
Als je even zoekt via Google kun je al snel zien dat er dus wel degelijke problemen zijn met de bestraffingen van deze inheemse mensen. Waarom probeer je dit nu zo krampachtig te verdedigen?
Nou, kom eens met een concrete bron van een barbaarse bestraffing die nu nog legaal wordt toegepast in bepaalde Aboriginal streken.

Dat de zogenaamde 'zwarte wetten' op gespannen voet leven met het Australische rechtssysteem begrijp ik wel.

Maar het is nogal gemakkelijk om het dan zomaar weg te zetten als barbaars en achtergesteld.

Dat riekt naar de arrogantie van de blanke cultuur die zichzelf superieur acht ten opzichte van alle anderen.

Terwijl een jaar lang opgesloten zitten onder erbarmelijke omstandigheden zonder enige vorm van proces ook als barbaars kan worden gezien.
pi_218584684
quote:

[..]
Ze zijn ook niet best behandeld en vaak weggestopt op onvruchtbaar land. Je ziet het ook in indianen reservaten in de VS.

Maakt trouwens niet dat je dat na 2020 nog steeds als een goede reden kunt aanvoeren of gedrag goed moet praten.

Feit blijft dat het een (geweldadige) jager verzamelaar beschaving was die in 1x in de industriële tijd kwam en waarbij ze werden verdreven van hun land en 100+ jaar racistische wetgeving en behandeling om de oren kregen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218584927
Europa kende enkele eeuwen lang een enorme bevolkingsexplosie, en de mensen verspreidden zich over alle delen van de wereld op zoek naar groenere oorden. Rond 1900 was de Europese bevolking veel groter dan die van bijvoorbeeld Afrika. De Aboriginals hadden ontzettend veel pech en leden zwaar toen hun levenswijze ernstig werd verstoord door de Britten. Hun kleine aantallen maakten het er niet beter op. Alsof dat nog niet genoeg was, werd het eiland/continent ook nog eens gebruikt als strafkolonie. De inheemse bewoners hadden geluk als dit hun lot was.

Wie minder geluk had, kon het niet navertellen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Peppert op 25-08-2025 00:26:42 ]
pi_218585510
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 21:58 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nou, kom eens met een concrete bron van een barbaarse bestraffing die nu nog legaal wordt toegepast in bepaalde Aboriginal streken.

Dat de zogenaamde 'zwarte wetten' op gespannen voet leven met het Australische rechtssysteem begrijp ik wel.

Maar het is nogal gemakkelijk om het dan zomaar weg te zetten als barbaars en achtergesteld.

Dat riekt naar de arrogantie van de blanke cultuur die zichzelf superieur acht ten opzichte van alle anderen.

Terwijl een jaar lang opgesloten zitten onder erbarmelijke omstandigheden zonder enige vorm van proces ook als barbaars kan worden gezien.
Dat deze straffen legaal staan staat nota bene op de website van de Australische overheid:
quote:
However some Aboriginal communities continue to practice, and strongly defend their right to practice, certain punishments, such as thigh spearing,[120] forms of corporal punishment[121] and initiation or putting young offenders ‘through the law’

Bron
quote:
Where a particular way of settling disputes is lawful under the general law, it appears that a court may, at least with the defendant’s consent, incorporate it in its sentencing order (eg as a condition attached to a bond).[123] It is sometimes suggested that certain forms of punishments (such as spearing) may be legal under the general law if consented to by the ‘victim’, since the existence of consent negatives an assault (or any more serious offence based upon the notion of assault).

Bron
quote:
The Commission has been informed of the policy of the South Australian police in relation to ‘spearing’ as a form of tribal punishment:

Providing the spearing relates to strict tribal custom and no complaint is made to police by the victim, a prosecution is not pursued.[133]

In fact there have been few, if any, prosecutions of a traditionally oriented Aborigine for inflicting a punishment such as spearing which did not lead to the death of or serious injury to the victim, and this is true not only of South Australia but elsewhere. The inference is that the process leading to such punishment is substantially a voluntary one, and that complaints to the police in such cases are not made or pursued. As was pointed out by the Commonwealth Department of Aboriginal Affairs:

Traditional sanctions — spearing and other assaults — are still widely accepted in, for example, communities in Central Australia, and the use of these sanctions often does not result in charges being laid. In effect, the communities and the police give some de facto recognition to certain aspects of customary law. Those inflicting ‘traditional punishments’ generally know that they risk charges under Australian law but they and their communities have a reasonable expectation that only serious woundings are likely to result in court proceedings.[134]

Bron
Daarnaast is dit geen kwestie van blank tegen zwart. Er wonen namelijk zat zwarte burgers in Australië die zeer normaal functioneren in de samenleving. Australië heeft namelijk een vrij diverse samenleving met migranten van over de hele wereld.

En wat is er eigenlijk 'blank' aan de Westerse cultuur? Deze is nochtans zeer succesvol in plekken zoals Zuid-Korea en Japan, waar de inwoners over het algemeen niet blank zijn. Cultuur heeft niets te maken met huidskleur maar met een set van normen, waarden, tradities en opvattingen binnen een samenleving.

Wellicht moet je jezelf af vragen dat in een topic waar het over gedrag gaat, jij alleen maar huidskleuren kunt zien. Dat is nogal een raciaal essentialistisch wereldbeeld.
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 00:16 schreef Peppert het volgende:
Europa kende enkele eeuwen lang een enorme bevolkingsexplosie, en de mensen verspreidden zich over alle delen van de wereld op zoek naar groenere oorden. Rond 1900 was de Europese bevolking veel groter dan die van bijvoorbeeld Afrika. De Aboriginals hadden ontzettend veel pech en leden zwaar toen hun levenswijze ernstig werd verstoord door de Britten. Hun kleine aantallen maakten het er niet beter op. Alsof dat nog niet genoeg was, werd het eiland/continent ook nog eens gebruikt als strafkolonie. De inheemse bewoners hadden geluk als dit hun lot was.

[ afbeelding ]

Wie minder geluk had, kon het niet navertellen.

[ afbeelding ]
Wat hebben zulke weerzinwekkende foto's van eind 19e eeuw te maken met de huidige situatie, anderhalve eeuw later?
pi_218585925
quote:
14s.gif Op maandag 25 augustus 2025 08:15 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat deze straffen legaal staan staat nota bene op de website van de Australische overheid:
[..]
[..]
[..]
Daarnaast is dit geen kwestie van blank tegen zwart. Er wonen namelijk zat zwarte burgers in Australië die zeer normaal functioneren in de samenleving. Australië heeft namelijk een vrij diverse samenleving met migranten van over de hele wereld.

En wat is er eigenlijk 'blank' aan de Westerse cultuur? Deze is nochtans zeer succesvol in plekken zoals Zuid-Korea en Japan, waar de inwoners over het algemeen niet blank zijn. Cultuur heeft niets te maken met huidskleur maar met een set van normen, waarden, tradities en opvattingen binnen een samenleving.

Wellicht moet je jezelf af vragen dat in een topic waar het over gedrag gaat, jij alleen maar huidskleuren kunt zien. Dat is nogal een raciaal essentialistisch wereldbeeld.
[..]
Wat hebben zulke weerzinwekkende foto's van eind 19e eeuw te maken met de huidige situatie, anderhalve eeuw later?
Je noemt het zelf Westerse cultuur.
Waar komt die vandaan?
En waarom moet die per se op elk volk toepasbaar zijn.
Dat de cultuur bij bepaalde volkeren succesvol is aangeslagen, wil niet zeggen dat het dus wereldwijd geschikt is.

Dat type arrogantie heeft in het verleden meer kwaad dan goed gedaan.
pi_218586038
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 08:59 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je noemt het zelf Westerse cultuur.
Waar komt die vandaan?
En waarom moet die per se op elk volk toepasbaar zijn.
Dat de cultuur bij bepaalde volkeren succesvol is aangeslagen, wil niet zeggen dat het dus wereldwijd geschikt is.

Dat type arrogantie heeft in het verleden meer kwaad dan goed gedaan.
De Westerse cultuur betreft een verzameling van normen, waarden, tradities en opvattingen die zijn beïnvloed door de ontwikkelingen in voornamelijk Europa, maar ook het Midden-Oosten, Noord-Afrika en delen van Azië. De historie van de totstandkoming van wat wij nu zien als de 'Westerse cultuur' is dan ook zeer divers.

Componenten van de Westerse cultuur heeft ook op veel plekken ter wereld voor aantoonbare verbeteringen in de kwaliteit van het leven gezorgd. Dit maakt de Westerse cultuur simpelweg superieur aan lokale inheemse culturen, die interessante aspecten kunnen hebben, maar bijna altijd gewoon een stuk primitiever en onderontwikkelder zijn dan de Westerse.

Met huidskleur heeft dit dus niets te maken en ook niet met arrogantie. Het is simpelweg een feit dat de Westerse cultuur voor een levensstandaard heeft gezorgd die velen ter wereld najagen. Waarom denk je immers dat allerlei mensen ter wereld naar het Westen willen?

En inderdaad, in theorie is de Westerse cultuur (of in ieder geval elementen hiervan) overal toepasbaar alleen dat vraagt wel enige aanpassing van mensen.
pi_218586182
quote:
14s.gif Op maandag 25 augustus 2025 09:20 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De Westerse cultuur betreft een verzameling van normen, waarden, tradities en opvattingen die zijn beïnvloed door de ontwikkelingen in voornamelijk Europa, maar ook het Midden-Oosten, Noord-Afrika en delen van Azië. De historie van de totstandkoming van wat wij nu zien als de 'Westerse cultuur' is dan ook zeer divers.

Componenten van de Westerse cultuur heeft ook op veel plekken ter wereld voor aantoonbare verbeteringen in de kwaliteit van het leven gezorgd. Dit maakt de Westerse cultuur simpelweg superieur aan lokale inheemse culturen, die interessante aspecten kunnen hebben, maar bijna altijd gewoon een stuk primitiever en onderontwikkelder zijn dan de Westerse.

Met huidskleur heeft dit dus niets te maken en ook niet met arrogantie. Het is simpelweg een feit dat de Westerse cultuur voor een levensstandaard heeft gezorgd die velen ter wereld najagen. Waarom denk je immers dat allerlei mensen ter wereld naar het Westen willen?

En inderdaad, in theorie is de Westerse cultuur (of in ieder geval elementen hiervan) overal toepasbaar alleen dat vraagt wel enige aanpassing van mensen.
Het is bijna lachwekkend hoe jij de Westerse cultuur neerzet alsof die automatisch superieur is. Alsof kolonialisme, uitbuiting en het vernietigen van hele samenlevingen “ontwikkeling” waren. Westerse inmenging heeft talloze volkeren beroofd van hun land, middelen en cultuur, en jij komt hier doen alsof dat bewijs is van superioriteit. Dat is niet alleen arrogant, het is ronduit dom.

Andere culturen “primitief” noemen omdat ze niet exact dezelfde technologie of sociale systemen hebben als het Westen is belachelijk kortzichtig. Je negeert compleet dat veel samenlevingen eeuwenlang goed functioneerden zonder dat ze ooit door Europa moesten worden “geholpen”.

En dat mensen naar het Westen willen emigreren? Kom op. De meesten vluchten voor geweld, armoede en instabiliteit die vaak zelf veroorzaakt zijn door Westerse inmenging. Dus jouw betoog over “superioriteit” is niet alleen misleidend, het is arrogant en historisch ongefundeerd. Voor iemand die zo doet alsof feiten hem steunen: ga eens echt de geschiedenis leren in plaats van oppervlakkige slogans te herhalen.
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_218586204
De TT is overigens vrij misleidend. Het artikel gaat over Northern Territory waar 0,25 miljoen van de pakweg 27 miljoen Australiërs wonen, niet over het hele land.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218586356
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 09:48 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Het is bijna lachwekkend hoe jij de Westerse cultuur neerzet alsof die automatisch superieur is. Alsof kolonialisme, uitbuiting en het vernietigen van hele samenlevingen “ontwikkeling” waren. Westerse inmenging heeft talloze volkeren beroofd van hun land, middelen en cultuur, en jij komt hier doen alsof dat bewijs is van superioriteit. Dat is niet alleen arrogant, het is ronduit dom.

Andere culturen “primitief” noemen omdat ze niet exact dezelfde technologie of sociale systemen hebben als het Westen is belachelijk kortzichtig. Je negeert compleet dat veel samenlevingen eeuwenlang goed functioneerden zonder dat ze ooit door Europa moesten worden “geholpen”.

En dat mensen naar het Westen willen emigreren? Kom op. De meesten vluchten voor geweld, armoede en instabiliteit die vaak zelf veroorzaakt zijn door Westerse inmenging. Dus jouw betoog over “superioriteit” is niet alleen misleidend, het is arrogant en historisch ongefundeerd. Voor iemand die zo doet alsof feiten hem steunen: ga eens echt de geschiedenis leren in plaats van oppervlakkige slogans te herhalen.
Het Westen reduceren tot kolonialisme en uitbuiting is natuurlijk pure geschiedvervalsing.

Helaas wel geschiedvervalsing die binnen bepaalde contreien heel erg populair is geworden. De realiteit is dat uitbuiting en gebiedsverovering overal ter wereld de norm was in de geschiedenis. Dit is dus niet iets unieks van het Westen. Sterker nog, het Westen was de eerste beschaving met de zelfreflectie om in te zien dat deze praktijken verwerpelijk zijn.

Daarnaast is de reden dat veel mensen naar het Westen willen emigreren simpelweg omdat de samenlevingen hier unieke voordelen en stabiliteit bieden die je bijna nergens anders ter wereld hebt. En het is ook niet zonder reden dat landen die het Westerse model nabootsen, vaak zeer succesvol zijn (Zuid-Korea, Japan, Singapore enz).

Dat veel niet-Westerse landen plekken van instabiliteit zijn, komt voornamelijk door deze mensen zelf en het onvermogen om hun eigen samenlevingen op een degelijke manier te organiseren, waardoor corruptie en autoritaire regimes en dictaturen alle vrijheid krijgen. Ook voor Westerse inmengingen was het op veel van zulke plekken al vaak kommer en kwel. Zo is bv. Afrika altijd al een plek geweest van veel interne geschillen en conflicten, waar zaken als slavernij trouwens ook heel normaal waren.
pi_218586466
quote:
Dit maakt de Westerse cultuur simpelweg superieur aan lokale inheemse culturen, die interessante aspecten kunnen hebben, maar bijna altijd gewoon een stuk primitiever en onderontwikkelder zijn dan de Westerse.
Hoe de Westerse cultuur hun territorium uitbreidt is toch ook primitief? Want ze verdringen met groter geweld de originele lokale inheemse bevolkingen, zijn dus gelijk te stellen met gevaarlijke agressors.
  Moderator maandag 25 augustus 2025 @ 10:41:31 #137
236264 crew  capricia
pi_218586482
Maar als de onderdrukte bevolking het dan weer terug pakt, wordt het ook vaak geen succes.
Kijk naar Zuid Afrika en Rhodesia.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 25 augustus 2025 @ 10:56:02 #138
441859 crew  Lenny77
pi_218586600
quote:

Alles!!!
Want voor de Britten of welke agressor dan ook, leefden ze daar hun leventje in harmonie met de omgeving.
Door dit soort behandeling van je volk krijg je generaties later een ontheemd stuurloos volk zonder hoop/toekomst. En dan krijg je dit soort shit waarvoor ze nu in de gevangenis zitten.
  Moderator maandag 25 augustus 2025 @ 10:57:20 #139
441859 crew  Lenny77
pi_218586619
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 15:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Nee ze hadden ze met rust moeten laten en in het zuiden moeten blijven of waar dan ook.... Dan was het niet zo uit de hand gelopen met hun
pi_218586752
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 10:38 schreef torentje het volgende:

[..]
Hoe de Westerse cultuur hun territorium uitbreidt is toch ook primitief? Want ze verdringen met groter geweld de originele lokale inheemse bevolkingen, zijn dus gelijk te stellen met gevaarlijke agressors.
Dan moet je stellen dat gebiedsuitbreiding per definitie primitief is, want dit gaat eigenlijk altijd met geweld en dominantie van één partij tegen koste van (een) andere partij(en). Dat is dus niet uniek aan het Westen.
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 10:41 schreef capricia het volgende:
Maar als de onderdrukte bevolking het dan weer terug pakt, wordt het ook vaak geen succes.
Correct.

Het is ook ergens bizar dat sommigen aan de ene kant stellen dat het Westerse absoluut niet superieur is, maar vervolgens al het falen van niet-Westerse culturen en samenlevingen toeschrijven aan het Westen. Tegenstrijdigheid alom.
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 10:56 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Alles!!!
Want voor de Britten of welke agressor dan ook, leefden ze daar hun leventje in harmonie met de omgeving.
Door dit soort behandeling van je volk krijg je generaties later een ontheemd stuurloos volk zonder hoop/toekomst. En dan krijg je dit soort shit waarvoor ze nu in de gevangenis zitten.
Dat is wensdenken. Het betreft een fantasme van Westerlingen die zich schuldig voelen over het koloniale verleden van het Westen en daarom de utopie optuigen dat voordat het Westen zich met andere delen van de wereld ging bemoeien, het daar rozengeur en maneschijn was. Dat mogen mensen zich best inbeelden, maar het is historisch gezien gewoon niet waar.

Zoals al aangegeven was er overal ter wereld conflict, uitbuiting, onderdrukking en zeker gebiedsveroveringen. Voorbeelden hiervan zijn alom. Denk aan de inheemse Amerikanen, Afrikaanse stammen en koninkrijken of de grote gebiedsveroveringen door Islamitische legers vanuit het Midden-Oosten was vaak volledig ten koste ging aan de lokale culturen en talen.
pi_218586753
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 10:38 schreef torentje het volgende:

[..]
Alle mensen die buiten Afrika leven zijn uiteindelijk uitheems. Territorium uitbreiden evt met geweld is iets wat bij veel diersoorten voorkomt en de mens is daarbij geen uitzondering. Het westen had simpelweg superieure wapens en vervoersmiddelen zoals grote zeewaardige schepen, paarden en treinen. In het Oosten komt territorium uitbreiding ook voor, denk bijv aan Tibet en Taiwan.
pi_218586804
quote:
14s.gif Op maandag 25 augustus 2025 10:16 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het Westen reduceren tot kolonialisme en uitbuiting is natuurlijk pure geschiedvervalsing.

Helaas wel geschiedvervalsing die binnen bepaalde contreien heel erg populair is geworden. De realiteit is dat uitbuiting en gebiedsverovering overal ter wereld de norm was in de geschiedenis. Dit is dus niet iets unieks van het Westen. Sterker nog, het Westen was de eerste beschaving met de zelfreflectie om in te zien dat deze praktijken verwerpelijk zijn.

Daarnaast is de reden dat veel mensen naar het Westen willen emigreren simpelweg omdat de samenlevingen hier unieke voordelen en stabiliteit bieden die je bijna nergens anders ter wereld hebt. En het is ook niet zonder reden dat landen die het Westerse model nabootsen, vaak zeer succesvol zijn (Zuid-Korea, Japan, Singapore enz).

Dat veel niet-Westerse landen plekken van instabiliteit zijn, komt voornamelijk door deze mensen zelf en het onvermogen om hun eigen samenlevingen op een degelijke manier te organiseren, waardoor corruptie en autoritaire regimes en dictaturen alle vrijheid krijgen. Ook voor Westerse inmengingen was het op veel van zulke plekken al vaak kommer en kwel. Zo is bv. Afrika altijd al een plek geweest van veel interne geschillen en conflicten, waar zaken als slavernij trouwens ook heel normaal waren.
Het is bijna lachwekkend hoe jij de geschiedenis probeert te draaien om het Westen te verheffen. Natuurlijk waren er conflicten en uitbuiting in de hele wereld, maar dat ontkracht op geen enkele manier de systematische, wereldwijde schade die Europese mogendheden hebben aangericht door kolonialisme en slavernij. Je claim dat het Westen als eerste “zelfreflecterend” zou zijn, is niets anders dan een arrogante eurocentrische smoes om de realiteit te bagatelliseren.

Het is ronduit beledigend om instabiliteit in andere landen af te doen als een gevolg van hun eigen “onvermogen”. Je negeert compleet dat veel van die problemen het directe resultaat zijn van eeuwenlange Westerse inmenging, kunstmatig getrokken grenzen, exploitatie en slavernij. Het Westen presenteert zichzelf als moreel superieur terwijl het decennialang chaos, armoede en ongelijkheid heeft veroorzaakt en nog steeds profiteert van de erfenis daarvan.

Dat je succesvolle voorbeelden als Japan, Zuid-Korea of Singapore aanhaalt, zegt niets over de duizenden samenlevingen die zijn verwoest door Westerse inmenging. Het is een oppervlakkige, zelfbevlekkende manier om een eurocentrisch en bevooroordeeld wereldbeeld te verkopen, waarbij je de slachtoffers van kolonialisme en uitbuiting volledig negeert. Wie zo praat, toont vooral zijn eigen arrogantie en historisch onbegrip.
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
pi_218586879
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 10:57 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nee ze hadden ze met rust moeten laten en in het zuiden moeten blijven of waar dan ook.... Dan was het niet zo uit de hand gelopen met hun
Nou ja dat had opzich ook gekund.
Maar had je dan niet de discussie dat die mensen daar in armoede zitten en de westerse mens niets wil doen of steunen?
Vakman pur sang
pi_218586954
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 11:20 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou ja dat had opzich ook gekund.
Maar had je dan niet de discussie dat die mensen daar in armoede zitten en de westerse mens niets wil doen of steunen?
Beetje als de Noord-Sentinel Eilanders.
Overigens sterven er op de Adaman Eilanden ook hele bevolkingsgroepen uit omdat we ze met rust laten.
pi_218587017
quote:
14s.gif Op maandag 25 augustus 2025 11:09 schreef HowardRoark het volgende:
Dan moet je stellen dat gebiedsuitbreiding per definitie primitief is, want dit gaat eigenlijk altijd met geweld en dominantie van één partij tegen koste van (een) andere partij(en). Dat is dus niet uniek aan het Westen.
Gebiedsuitbreiding met gebruik van grof geweld of krachtigere wapens is ook primitief. Maar ik zie dat hier in Nederland-een Westers land- vaak gebeuren, ben dus min of meer gedwongen om te zeggen dat ik het uniek aan het Westen vind.
Je hoeft dus wat mij betreft geen loflied te zingen over de zogenaamd niet primitieve Westerse cultuur.
pi_218587056
quote:

[..]

Pak er even een geschiedenisboek bij en verdiep je in de manier waarop het westen tot deze welvaart is gekomen.
Overzeese handel, de VOC-mentaliteit, andermans grondgebied toe eigenen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Dat soort dingen dus.

En dan zal ik het maar niet hebben over de roemrijke periode 40-45 van de vorige eeuw. Vernietigingskampen, zoveel miljoen doden, twee kernbommen op Japan, heel Europa tot puin gebombardeerd.

Ja, wij kunnen echt trots zijn op onze cultuur. :')
pi_218587079
quote:
De wereld is natuurlijk ook wel een heel stuk breder dan dat. Van de Golfstaatjes tot India en Indonesië waar het echte dekolonisatie betreft en meer hybride vormen zoals in vrijwel geheel Zuid- en Midden-Amerika.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218587188
quote:
Tja, kijk naar 500 jaar geschiedenis van bijvoorbeeld Nederland.
Het heeft best lang geduurd voordat wij hier op de huidige standaard zijn gekomen.
En tegelijkertijd verwachten we van andere kant dat die dat in een paar decennia voor elkaar gaan krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wantie op 25-08-2025 17:04:23 ]
pi_218587224
quote:
14s.gif Op maandag 25 augustus 2025 11:09 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
Correct.

Het is ook ergens bizar dat sommigen aan de ene kant stellen dat het Westerse absoluut niet superieur is, maar vervolgens al het falen van niet-Westerse culturen en samenlevingen toeschrijven aan het Westen. Tegenstrijdigheid alom.
[..]
Dat is wensdenken. Het betreft een fantasme van Westerlingen die zich schuldig voelen over het koloniale verleden van het Westen en daarom de utopie optuigen dat voordat het Westen zich met andere delen van de wereld ging bemoeien, het daar rozengeur en maneschijn was. Dat mogen mensen zich best inbeelden, maar het is historisch gezien gewoon niet waar.

Zoals al aangegeven was er overal ter wereld conflict, uitbuiting, onderdrukking en zeker gebiedsveroveringen. Voorbeelden hiervan zijn alom. Denk aan de inheemse Amerikanen, Afrikaanse stammen en koninkrijken of de grote gebiedsveroveringen door Islamitische legers vanuit het Midden-Oosten was vaak volledig ten koste ging aan de lokale culturen en talen.
Het is ook ergens bizar dat sommigen aan de ene kant stellen dat het Westerse absoluut niet superieur is, maar vervolgens al het falen van niet-Westerse culturen en samenlevingen toeschrijven aan het Westen

Kijk naar de Aboriginals:
Je wilt beweren dat de westerling totaal geen invloed heeft gehad op dit volk?
pi_218587545
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 11:13 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Het is bijna lachwekkend hoe jij de geschiedenis probeert te draaien om het Westen te verheffen. Natuurlijk waren er conflicten en uitbuiting in de hele wereld, maar dat ontkracht op geen enkele manier de systematische, wereldwijde schade die Europese mogendheden hebben aangericht door kolonialisme en slavernij. Je claim dat het Westen als eerste “zelfreflecterend” zou zijn, is niets anders dan een arrogante eurocentrische smoes om de realiteit te bagatelliseren.

Het is ronduit beledigend om instabiliteit in andere landen af te doen als een gevolg van hun eigen “onvermogen”. Je negeert compleet dat veel van die problemen het directe resultaat zijn van eeuwenlange Westerse inmenging, kunstmatig getrokken grenzen, exploitatie en slavernij. Het Westen presenteert zichzelf als moreel superieur terwijl het decennialang chaos, armoede en ongelijkheid heeft veroorzaakt en nog steeds profiteert van de erfenis daarvan.

Dat je succesvolle voorbeelden als Japan, Zuid-Korea of Singapore aanhaalt, zegt niets over de duizenden samenlevingen die zijn verwoest door Westerse inmenging. Het is een oppervlakkige, zelfbevlekkende manier om een eurocentrisch en bevooroordeeld wereldbeeld te verkopen, waarbij je de slachtoffers van kolonialisme en uitbuiting volledig negeert. Wie zo praat, toont vooral zijn eigen arrogantie en historisch onbegrip.
Integendeel, ik kijk naar de gehele geschiedenis, erken ook de zwarte bladzijde van de Westerse geschiedenis, waar jij deze volledig reduceert tot deze negatieve aspecten. Dit laatste schept natuurlijk een vertekend beeld.

Van systematische of wereldwijde schade is dan ook geen sprake. Iets als slavernij werd al lang aan gedaan alvorens het Westen zich hier mee ging bemoeien. Het woord 'slaaf' stamt zelfs af van de verwijzing naar personen van Slavische origine, die eeuwenlang het grootste slachtoffer waren van slavernij. Zie ook:
quote:
The word "slave" comes from the word "Slav," which is the name of the Slavic people of Eastern and Central Europe.

Here's how that linguistic transformation is understood to have happened:

Origin: The word for "slave" in many European languages (English slave, Old French esclave, German Sklave, etc.) can be traced back to Medieval Latin sclavus.
The Link to Slavs: This Latin word sclavus was originally the ethnic name for a person of Slavic origin.
Historical Context: In the early Middle Ages, particularly from the 9th to 12th centuries, the Holy Roman Empire and other groups in Central and Eastern Europe frequently captured and enslaved large numbers of Slavic people.
Semantic Shift: Because so many of the slaves in European markets at the time were of Slavic ethnicity, the ethnic name became a general term for a person held in bondage, regardless of their origin.

En zie tevens de geschiedenis van slavernij in een notendop:
quote:
Slavery is a practice that has existed for a large part of human history, and it's impossible to pinpoint an exact starting date or location. The origins of slavery are deeply tied to the development of early human societies.

Here's a breakdown of what historians and archaeologists have learned about its origins:

The Neolithic Revolution: The most widely accepted theory is that slavery became widespread with the invention of agriculture during the Neolithic Revolution, which began about 11,000 years ago. Before this, most human societies were hunter-gatherers. In these nomadic groups, it was difficult to maintain and utilize a large captive population. However, with the rise of settled communities, food surpluses, and higher population densities, it became economically viable to use a captive labor force.

Early Civilizations: The practice was institutionalized and became a central part of many of the world's first civilizations.

Mesopotamia: The earliest known written records of slavery come from the Code of Hammurabi (c. 1750 BC) in Mesopotamia, which lays out rules governing the treatment of slaves, indicating that it was already a well-established institution.
Ancient Egypt: Ancient Egyptian monuments and art from as far back as 2575 BC depict the capture of people in battle and their use as laborers.
Ancient Greece and Rome: Both ancient Greece and the Roman Empire were heavily dependent on slave labor. In fact, some historians believe that at its height, the Roman Empire's population was over half enslaved.

In short, slavery did not start in one specific place. It emerged independently in different parts of the world as a byproduct of sedentary life, the accumulation of wealth, and the use of warfare to capture people. It was a common feature of almost every ancient civilization and was practiced on every continent.

Waarom negeer jij dit soort feiten en reduceert het Westen tot een soort uniek kwaadaardig imperium?
  Redactie Frontpage maandag 25 augustus 2025 @ 12:31:20 #151
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_218587616
quote:
[..]
Aboriginals zijn tot ver in de 20e eeuw systemisch gediscrimineerd, de staat is er pas 50 jaar mee gestopt. Dat betekent dat alle mensen van 50 jaar en ouder er nog weet van hebben. Zo werden kinderen gestolen en ondergebracht in blanke gezinnen, werden aboriginals in kampen/ghettos geparkeerd omdat leven in de outback niet goed zou zijn etc. Je doet net alsof de genocide tegen de aboriginals eeuwen geleden plaatsvond.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_218587623
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 11:33 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Pak er even een geschiedenisboek bij en verdiep je in de manier waarop het westen tot deze welvaart is gekomen.
Overzeese handel, de VOC-mentaliteit, andermans grondgebied toe eigenen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Dat soort dingen dus.

En dan zal ik het maar niet hebben over de roemrijke periode 40-45 van de vorige eeuw. Vernietigingskampen, zoveel miljoen doden, twee kernbommen op Japan, heel Europa tot puin gebombardeerd.

Ja, wij kunnen echt trots zijn op onze cultuur. :')
Integendeel. Het Westen was in staat dit op een zeer succesvolle manier te doen omdat men juist al ver voorlag op de meeste andere werelddelen. Zelfs voor kolonialisme, was Europa al het rijkste gebied ter wereld. Zie bijvoorbeeld:
quote:
Western Europe was already wealthier per capita than many other parts of the world, including Asia, Africa, and the Americas, even before the era of large-scale colonization around 1500. This pre-existing wealth stemmed from factors like technological and financial advances, a well-developed market infrastructure supported by stable systems, and geographical advantages such as navigable rivers. These foundational strengths provided the impetus and means for European powers to expand their colonial enterprises, which then further accelerated their accumulation of wealth.

twitter

Ik zou dus je eerst zelf goed inlezen in de geschiedenis alvorens je dit advies aan anderen gaat geven.
  Moderator maandag 25 augustus 2025 @ 12:34:04 #153
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_218587641
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 13:46 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Het wordt ook tijd dat die joden zich aanpassen in het Midden-Oosten en er voortaan de koran erbij pakken.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_218587642
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 12:31 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Aboriginals zijn tot ver in de 20e eeuw systemisch gediscrimineerd, de staat is er pas 50 jaar mee gestopt. Dat betekent dat alle mensen van 50 jaar en ouder er nog weet van hebben. Zo werden kinderen gestolen en ondergebracht in blanke gezinnen, werden aboriginals in kampen/ghettos geparkeerd omdat leven in de outback niet goed zou zijn etc. Je doet net alsof de genocide tegen de aboriginals eeuwen geleden plaatsvond.
Deden die kinderen het ook significant beter?
pi_218587653
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 12:31 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Nee hoor, niemand ontkent namelijk dat deze verachtelijke praktijken hebben plaatsgevonden. Maar anno 2025 zijn aboriginals verantwoordelijk voor zichzelf. Het argument dat onderdrukking en uitbuiting anderhalve eeuw geleden een verklaring zou zijn waarom mensen (zes tot acht generaties later) achterblijven in de samenleving en zich op negatieve manieren onderscheiden, zijn drogredeneringen.
pi_218587658
quote:
14s.gif Op maandag 25 augustus 2025 12:32 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Integendeel. Het Westen was in staat dit op een zeer succesvolle manier te doen omdat men juist al ver voorlag op de meeste andere werelddelen. Zelfs voor kolonialisme, was Europa al het rijkste gebied ter wereld. Zie bijvoorbeeld:
[..]
[ twitter ]

Ik zou dus je eerst zelf goed inlezen in de geschiedenis alvorens je dit advies aan anderen gaat geven.
Alleen de rijkdom was wel oneerlijk verdeelt. De arbeider was straatarm en de elite steenrijk. Zelfs tijdens de gouden eeuw tijdperk was Jan Modaal in Nederland arm.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_218587672
quote:
14s.gif Op maandag 25 augustus 2025 12:22 schreef HowardRoark het volgende:

Waarom negeer jij dit soort feiten en reduceert het Westen tot een soort uniek kwaadaardig imperium?
Noem jij dan eens een zaak die voordelig was voor de voormalige westerse kolonies ten aanzien van de inheemse bevolking.
pi_218587679
quote:
6s.gif Op maandag 25 augustus 2025 12:34 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Het wordt ook tijd dat die joden zich aanpassen in het Midden-Oosten en er voortaan de koran erbij pakken.
Integendeel. Joden zijn daar de inheemse bewoners, het Jodendom de inheemse cultuur/religie en Israël is het sterkste land in de regio.

De Islam heeft daarentegen de natuurlijk origine in het Arabisch Schiereiland, niet in de Levant. De Islam en de Arabische taal heeft slechts via gebiedsveroveringen, onderdrukking grip gekregen op deze regio.

Dit zijn over het algemeen dingen die we als het over het Westen gaat verwerpelijk vinden, maar schijnbaar is het acceptabel als andere groepen het doen?
pi_218587701
quote:

[..]
[..]
[ twitter ]

Is dit alles? Een google hit en twee twitter duifjes?
pi_218587725
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 12:41 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Is dit alles? Een google hit en twee twitter duifjes?
Het blijkt dat dit voor nu genoeg is aangezien de enige reactie die je hebt is het aanvallen van de bron in plaats van met een inhoudelijke reactie te komen. Jouw claim dat het Westen tot de huidige welvaart is gekomen door overzeese handel en een VOC-mentaliteit, klopt simpelweg niet.
pi_218587790
quote:
14s.gif Op maandag 25 augustus 2025 12:45 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het blijkt dat dit voor nu genoeg is aangezien de enige reactie die je hebt is het aanvallen van de bron in plaats van met een inhoudelijke reactie te komen. Jouw claim dat het Westen tot de huidige welvaart is gekomen door overzeese handel en een VOC-mentaliteit, klopt simpelweg niet.
Kom jij dan eerst maar met een deugdelijke bron.
  Moderator maandag 25 augustus 2025 @ 13:05:48 #162
441859 crew  Lenny77
pi_218587938
quote:
14s.gif Op maandag 25 augustus 2025 12:35 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, niemand ontkent namelijk dat deze verachtelijke praktijken hebben plaatsgevonden. Maar anno 2025 zijn aboriginals verantwoordelijk voor zichzelf. Het argument dat onderdrukking en uitbuiting anderhalve eeuw geleden een verklaring zou zijn waarom mensen (zes tot acht generaties later) achterblijven in de samenleving en zich op negatieve manieren onderscheiden, zijn drogredeneringen.
6 tot 8 generaties??
Ik zou even terug het rekenwerk gaan doen.
pi_218588175
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 12:52 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Kom jij dan eerst maar met een deugdelijke bron.
De bronnen die ik heb gegeven zijn prima. Dat jij deze niet wil accepteren omdat het niet strookt men jouw wensdenken, kan ik verder niets aan doen. Ook ligt de bewijslast hier in principe ook niet bij mij.

Je begint namelijk zelf met de claim dat het Westen tot de huidige welvaart volledig het resultaat zou zijn van overzeese handel en een VOC-mentaliteit. De bewijslast ligt vervolgens bij jou, niet bij mij om jouw ongefundeerde claim te ontkrachten.

En je kunt trouwens ook meteen al kijken naar het huidige Europa om te zien dat jouw claim niet juist is. Als Westerse welvaart volledig het resultaat zou zijn van overzeese handel en kolonialisme zouden bijv. de Portugezen nu een van de rijkste landen in Europa moeten zijn. Niets is minder waar, die bungelen ergens in de middenmoot richting de onderste helft.

Dit waar landen als Zwitserland en Zweden het juist erg goed doen en Polen de snelst groeiende economie van Europa heeft. Zwitserland en Polen hebben nooit kolonies gehad en het koloniale verleden van Zweden is nihil en was ook van korte duur.
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:05 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
6 tot 8 generaties??
Ik zou even terug het rekenwerk gaan doen.
De eerste settlers van Europa arriveerden in Australië eind 18e eeuw, als je vanaf die periode gaat rekenen kom je inderdaad op zoveel generaties uit. De foto's die hier werden gedeeld waren van eind 19e eeuw, dan zit je dus ook al aan minstens vier tot vijf generaties.
pi_218588242
quote:
7s.gif Op maandag 25 augustus 2025 12:36 schreef HSG het volgende:

[..]
Alleen de rijkdom was wel oneerlijk verdeelt. De arbeider was straatarm en de elite steenrijk. Zelfs tijdens de gouden eeuw tijdperk was Jan Modaal in Nederland arm.
Nee hoor. Nederland had een uitzonderlijk brede middenklasse en slagers en timmermannen hadden schilderijen aan de muur en VOC-aandelen.
  Moderator maandag 25 augustus 2025 @ 14:23:46 #165
441859 crew  Lenny77
pi_218588525
quote:
14s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:33 schreef HowardRoark het volgende:

De eerste settlers van Europa arriveerden in Australië eind 18e eeuw, als je vanaf die periode gaat rekenen kom je inderdaad op zoveel generaties uit. De foto's die hier werden gedeeld waren van eind 19e eeuw, dan zit je dus ook al aan minstens vier tot vijf generaties.
De discriminatie is pas 50 jaar geleden gestopt vanuit de staat :?
En zo te lezen worden ze nog steeds als vuil en waardeloos bekeken? Die generatie leeft gewoon nog he! En heeft er 300 jaar aan zeik op zitten.
pi_218588650
quote:

[..]
De bronnen die ik heb gegeven zijn prima. Dat jij deze niet wil accepteren omdat het niet strookt men jouw wensdenken, kan ik verder niets aan doen. Ook ligt de bewijslast hier in principe ook niet bij mij.

Je begint namelijk zelf met de claim dat het Westen tot de huidige welvaart volledig het resultaat zou zijn van overzeese handel en een VOC-mentaliteit. De bewijslast ligt vervolgens bij jou, niet bij mij om jouw ongefundeerde claim te ontkrachten.

En je kunt trouwens ook meteen al kijken naar het huidige Europa om te zien dat jouw claim niet juist is. Als Westerse welvaart volledig het resultaat zou zijn van overzeese handel en kolonialisme zouden bijv. de Portugezen nu een van de rijkste landen in Europa moeten zijn. Niets is minder waar, die bungelen ergens in de middenmoot richting de onderste helft.

Dit waar landen als Zwitserland en Zweden het juist erg goed doen en Polen de snelst groeiende economie van Europa heeft. Zwitserland en Polen hebben nooit kolonies gehad en het koloniale verleden van Zweden is nihil en was ook van korte duur.
[..]
De uitbuiting vindt nog steeds plaats. Producten uit de derde wereld worden voor een grijpstuiver verkocht aan het westen die het vervolgens uitventen in de westerse wereld.
Ook gaan heel veel westerse bedrijven naar de zgn derdewereldlanden om daar met goedkope arbeidskrachten aan de slag te gaan.
pi_218589121
quote:
Dat jij tijdens de geschiedenislessen niet zat op te letten ,is toch niet zijn fout? Want dan vroeg je niet om bronnen.
pi_218589161
quote:

[..]
[..]
[ twitter ]

Een nog grotere leugen is dat de blanke autochtone Nederlander van die tijd zoveel geprofiteerd heeft van dat kolonialisme en slavernij. De gemiddelde arbeider van die tijd heeft op geen enkele wijze voordeel gehad van die handel en was net zo arm als voor die tijd.
pi_218589303
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 15:43 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat jij tijdens de geschiedenislessen niet zat op te letten ,is toch niet zijn fout? Want dan vroeg je niet om bronnen.
De bewijslast ligt toch echt bij degene die een claim doet. En met geschiedenislessen heeft het niets te maken want de claim waar het over gaat is dus aantoonbaar onjuist.
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 14:42 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
De uitbuiting vindt nog steeds plaats. Producten uit de derde wereld worden voor een grijpstuiver verkocht aan het westen die het vervolgens uitventen in de westerse wereld.
Ook gaan heel veel westerse bedrijven naar de zgn derdewereldlanden om daar met goedkope arbeidskrachten aan de slag te gaan.
Dat komt toch echt door de overheden van die landen die zulke praktijken toestaan. Nationale overheden dienen de arbeidsomstandigheden in hun eigen landen te reguleren.
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 14:23 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
De discriminatie is pas 50 jaar geleden gestopt vanuit de staat :?
En zo te lezen worden ze nog steeds als vuil en waardeloos bekeken? Die generatie leeft gewoon nog he! En heeft er 300 jaar aan zeik op zitten.
Op basis waarvan concludeer je dit? Voor zover ik heb gelezen heeft letterlijk niemand deze mensen als 'vuil' of 'waardeloos' omschreven. Wel is er gewezen om hun eigen verantwoordelijkheid. Dat is iets totaal anders.
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 15:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Een nog grotere leugen is dat de blanke autochtone Nederlander van die tijd zoveel geprofiteerd heeft van dat kolonialisme en slavernij. De gemiddelde arbeider van die tijd heeft op geen enkele wijze voordeel gehad van die handel en was net zo arm als voor die tijd.
Huidskleur heeft er ook helemaal niets mee te maken. Maar het blijft bijzonder om te zien hoe sommige hele simplistische denkbeelden over de wereld omarmen. Men denkt min of meer dat het Westen uniek slecht is, en door die unieke slechtheid bestaande uit o.a. kolonialisme en slavernij is het Westen nu rijk en de rest van de wereld arm. En zelfs al zijn landen tientallen decennia volledig onafhankelijk is het interne falen van zulke landen volledig toe te schrijven aan het Westen.
  maandag 25 augustus 2025 @ 16:15:11 #170
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218589346
Het bewijs is overweldigend dat Aboriginals in het Northern Territory systematisch worden gediscrimineerd en dramatisch oververtegenwoordigd zijn in het strafrechtsysteem, zelfs na correctie voor demografische en sociologische factoren - dit wordt beschouwd als een falen van het justitiebeleid en het bredere sociale beleid door lokale en nationale belangenorganisaties.

1. https://clant.org.au/wp-c(...)Bali-June-2024-1.pdf
2. https://www.naaja.org.au/(...)tting-lives-at-risk/
3. https://www.aic.gov.au/si(...)ustice_system_v2.pdf
4. https://www.justicereform(...)rait_islander_people
5. https://www.alrc.gov.au/p(...)ts-of-incarceration/
6. https://www.amnesty.org/e(...)010032010ENGLISH.pdf
7. https://www.jcu.edu.au/__(...)/finalILBversion.pdf
8. https://www.lwb.org.au/ne(...)inal-children-in-nt/
9. https://humanrights.gov.au/sites/default/files/CRC21.pdf
10. https://www.hrlc.org.au/n(...)tion-to-finally-end/
pi_218589427
quote:

[..]
Tja racisme he; de grote boze "witte" man wordt altijd weer ontzien! ;)
Zal ongetwijfeld wel een kern van waarheid in zitten, maar het is ook niet al te moeilijk je je aan de wetten des lands te houden, toch?
pi_218589514
quote:

[..]
[..]
[ twitter ]

Het westen is ondanks de koloniën rijk gebleven.
Voor 90% van de tijd was dat socialise the losses and privatise the profits.

Hoop dure oorlogen zodat de elite rijker kon worden. Maakt trouwens niet dat het een periode is om trots op te zijn. Overigens deed Europe niets wat anderen ook niet deden maar ze deden het wel efficiënter en op veel grotere schaal.

Boeken mbt tot dit voordeel zijn Europe na de oorlog, Guns, Germ & Steel.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_218589624
quote:

[..]
Integendeel, ik kijk naar de gehele geschiedenis, erken ook de zwarte bladzijde van de Westerse geschiedenis, waar jij deze volledig reduceert tot deze negatieve aspecten. Dit laatste schept natuurlijk een vertekend beeld.

Van systematische of wereldwijde schade is dan ook geen sprake. Iets als slavernij werd al lang aan gedaan alvorens het Westen zich hier mee ging bemoeien. Het woord 'slaaf' stamt zelfs af van de verwijzing naar personen van Slavische origine, die eeuwenlang het grootste slachtoffer waren van slavernij. Zie ook:
[..]
[..]
'hullie hebben ook slechte zaken gedaan '....

Zwak argument.

Daar heeft een Aboriginal helemaal niets aan.
  maandag 25 augustus 2025 @ 17:32:13 #174
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218589786
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 16:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Het westen is ondanks de koloniën rijk gebleven.
Voor 90% van de tijd was dat socialise the losses and privatise the profits.

Hoop dure oorlogen zodat de elite rijker kon worden. Maakt trouwens niet dat het een periode is om trots op te zijn. Overigens deed Europe niets wat anderen ook niet deden maar ze deden het wel efficiënter en op veel grotere schaal.

Boeken mbt tot dit voordeel zijn Europe na de oorlog, Guns, Germ & Steel.
De conclusie van “Guns, Germs & Steel” is dat de ongelijkheid in macht en welvaart tussen samenlevingen vooral het gevolg is van geografische en omgevingsfactoren. Het titeltrio — wapens, ziektekiemen en staal — symboliseert de middelen waarmee sommige beschavingen anderen konden overheersen. Die middelen waren het onbedoelde resultaat van landbouw, veeteelt en geografische ligging: Euraziatische samenlevingen ontwikkelden immuniteit tegen ziektes door contact met dieren en waren in staat krachtige technologieën te ontwikkelen.
  Moderator maandag 25 augustus 2025 @ 17:52:12 #175
441859 crew  Lenny77
pi_218589991
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 16:29 schreef ToT het volgende:

[..]
Tja racisme he; de grote boze "witte" man wordt altijd weer ontzien! ;)
Zal ongetwijfeld wel een kern van waarheid in zitten, maar het is ook niet al te moeilijk je je aan de wetten des lands te houden, toch?
Maar het was HUN land! Met hun wetten en regels
pi_218590013
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 17:52 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maar het was HUN land! Met hun wetten en regels
Dus mogen ze nu maar doen wat ze willen?

Ik ben er ook op tegen wat er gebeurd is, maar dat geeft deze nakomelingen geen vrijbrief om nu misdaden te plegen.
pi_218590102
quote:
14s.gif Op maandag 25 augustus 2025 16:06 schreef HowardRoark het volgende:
De bewijslast ligt toch echt bij degene die een claim doet. En met geschiedenislessen heeft het niets te maken want de claim waar het over gaat is dus aantoonbaar onjuist.
Jij ontkent dat het Westen aan haar welvaart is gekomen door uitbuiting van inheemse bevolkingen. Terwijl daar al vaker bronnen voor zijn gegeven, maar jij bent te koppig om zelf op zoek te gaan naar een aantal bronnen te raadplegen.
Terwijl als men op school tijdens de geschiedenislessen opgelet het nog niet eens nodig was geweest om met nog meer bronnen te komen op die terechte claim. Want dat is algemeen bekend dat het Westen door uitbuiting van inheemse bevolkingen aan haar welvaart is gekomen.
Men hoeft bv. slechts aan de copilot te vragen "of het westen inheemse bevolkingen heeft beroofd om aan haar welvaart te komen?" Of met die zoekterm aan de slag te gaan in Google.
  maandag 25 augustus 2025 @ 18:23:44 #178
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218590251
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 18:03 schreef torentje het volgende:

[..]
Jij ontkent dat het Westen aan haar welvaart is gekomen door uitbuiting van inheemse bevolkingen. Terwijl daar al vaker bronnen voor zijn gegeven, maar jij bent te koppig om zelf op zoek te gaan naar een aantal bronnen te raadplegen.
Terwijl als men op school tijdens de geschiedenislessen opgelet het nog niet eens nodig was geweest om met nog meer bronnen te komen op die terechte claim. Want dat is algemeen bekend dat het Westen door uitbuiting van inheemse bevolkingen aan haar welvaart is gekomen.
Men hoeft bv. slechts aan de copilot te vragen "of het westen inheemse bevolkingen heeft beroofd om aan haar welvaart te komen?" Of met die zoekterm aan de slag te gaan in Google.
Het westen is een zeer ruim begrip. Voor de Britten heb je zeker een punt. Nederland haar welvaart kwam veel meer uit Europese handel, de Duitse door industriële productie
pi_218590301
quote:

quote:
The word "slave" comes from the word "Slav," which is the name of the Slavic people of Eastern and Central Europe.

Here's how that linguistic transformation is understood to have happened:

Origin: The word for "slave" in many European languages (English slave, Old French esclave, German Sklave, etc.) can be traced back to Medieval Latin sclavus.
The Link to Slavs: This Latin word sclavus was originally the ethnic name for a person of Slavic origin.
Historical Context: In the early Middle Ages, particularly from the 9th to 12th centuries, the Holy Roman Empire and other groups in Central and Eastern Europe frequently captured and enslaved large numbers of Slavic people.
Semantic Shift: Because so many of the slaves in European markets at the time were of Slavic ethnicity, the ethnic name became a general term for a person held in bondage, regardless of their origin.

quote:
Slavery is a practice that has existed for a large part of human history, and it's impossible to pinpoint an exact starting date or location. The origins of slavery are deeply tied to the development of early human societies.

Here's a breakdown of what historians and archaeologists have learned about its origins:

The Neolithic Revolution: The most widely accepted theory is that slavery became widespread with the invention of agriculture during the Neolithic Revolution, which began about 11,000 years ago. Before this, most human societies were hunter-gatherers. In these nomadic groups, it was difficult to maintain and utilize a large captive population. However, with the rise of settled communities, food surpluses, and higher population densities, it became economically viable to use a captive labor force.

Early Civilizations: The practice was institutionalized and became a central part of many of the world's first civilizations.

Mesopotamia: The earliest known written records of slavery come from the Code of Hammurabi (c. 1750 BC) in Mesopotamia, which lays out rules governing the treatment of slaves, indicating that it was already a well-established institution.
Ancient Egypt: Ancient Egyptian monuments and art from as far back as 2575 BC depict the capture of people in battle and their use as laborers.
Ancient Greece and Rome: Both ancient Greece and the Roman Empire were heavily dependent on slave labor. In fact, some historians believe that at its height, the Roman Empire's population was over half enslaved.

In short, slavery did not start in one specific place. It emerged independently in different parts of the world as a byproduct of sedentary life, the accumulation of wealth, and the use of warfare to capture people. It was a common feature of almost every ancient civilization and was practiced on every continent.

Jij probeert hier een rookgordijn op te trekken door te zeggen: “slavernij bestond overal, dus het Westen is niet uniek”. Dat is een zwaktebod. Niemand ontkent dat slavernij in de Oudheid of bij andere volkeren voorkwam. Het verschil zit ’m in schaal, systematiek en economische uitbuiting.

Het Westen maakte slavernij niet zomaar “een praktijk die al bestond”, maar transformeerde het in een industriële, trans-Atlantische mensenhandel die miljoenen Afrikanen ontwortelde, verscheepte en reduceerde tot handelswaar. Dat was geen bijzaak, dat was de motor van de koloniale economieën. Suikerriet, katoen, tabak, hele imperia zijn daarop gebouwd. Daar zit precies het unieke en gruwelijke verschil: slavernij werd niet incidenteel toegepast, maar geïnstitutionaliseerd, vercommercialiseerd en wereldwijd uitgerold.

Je verwijzing naar de etymologie van het woord “slaaf” is een semantisch zijpad dat niets afdoet aan dit punt. Dat een woord uit het Slavische gebied komt, verandert helemaal niets aan het feit dat het Westen later een ongekende schaal en brutaliteit toevoegde aan slavernij. Feiten verdoezel je niet met taalgeschiedenis.

En ja, slavernij kwam ook elders voor. Maar je weigert onder ogen te zien dat de Westerse slavenhandel een structureel, wereldwijd systeem van exploitatie werd dat tot ver in de 19e eeuw duurde en waarvan de economische en maatschappelijke gevolgen nu nog voelbaar zijn.

Kortom: de vergelijking die jij maakt is vals. Het is alsof je zegt dat omdat er ooit moord bestond, genocide ook maar een “oud gebruik” is. Nee. Er is een verschil tussen incidenten en georganiseerde massaschade. En dat laatste is precies wat het Westen met slavernij heeft aangericht.
  maandag 25 augustus 2025 @ 18:52:47 #180
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218590490
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 18:30 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Jij probeert hier een rookgordijn op te trekken door te zeggen: “slavernij bestond overal, dus het Westen is niet uniek”. Dat is een zwaktebod. Niemand ontkent dat slavernij in de Oudheid of bij andere volkeren voorkwam. Het verschil zit ’m in schaal, systematiek en economische uitbuiting.

Het Westen maakte slavernij niet zomaar “een praktijk die al bestond”, maar transformeerde het in een industriële, trans-Atlantische mensenhandel die miljoenen Afrikanen ontwortelde, verscheepte en reduceerde tot handelswaar. Dat was geen bijzaak, dat was de motor van de koloniale economieën. Suikerriet, katoen, tabak, hele imperia zijn daarop gebouwd. Daar zit precies het unieke en gruwelijke verschil: slavernij werd niet incidenteel toegepast, maar geïnstitutionaliseerd, vercommercialiseerd en wereldwijd uitgerold.

Je verwijzing naar de etymologie van het woord “slaaf” is een semantisch zijpad dat niets afdoet aan dit punt. Dat een woord uit het Slavische gebied komt, verandert helemaal niets aan het feit dat het Westen later een ongekende schaal en brutaliteit toevoegde aan slavernij. Feiten verdoezel je niet met taalgeschiedenis.

En ja, slavernij kwam ook elders voor. Maar je weigert onder ogen te zien dat de Westerse slavenhandel een structureel, wereldwijd systeem van exploitatie werd dat tot ver in de 19e eeuw duurde en waarvan de economische en maatschappelijke gevolgen nu nog voelbaar zijn.

Kortom: de vergelijking die jij maakt is vals. Het is alsof je zegt dat omdat er ooit moord bestond, genocide ook maar een “oud gebruik” is. Nee. Er is een verschil tussen incidenten en georganiseerde massaschade. En dat laatste is precies wat het Westen met slavernij heeft aangericht.
Er waren meerdere vaste slavenroutes, bijvoorbeeld de Indische of Rode Zee routes die ook structureel waren en zelfs tot het midden van de 20e eeuw voortduurden.

Via deze routes werden meer slaven vervoerd dan via de atlantische oceaan. De westerse slavenhandel was niet uniek.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218590569
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 18:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het westen is een zeer ruim begrip. Voor de Britten heb je zeker een punt. Nederland haar welvaart kwam veel meer uit Europese handel, de Duitse door industriële productie
Heeft Nederland haar welvaart te danken aan uitbuiting van inheemse bevolkingen? dan gebruik deze zoekterm maar eens bij copilot.
  maandag 25 augustus 2025 @ 19:34:14 #182
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218590771
Grappig toch dat mensen die zich zo op voorstaan zo bewogen en betrokken zijn en kennis te hebben van het kwade verleden vooral aan kersenplukken doen. Europa was lang voor het kolonialisme al welvarend en ontwikkeld, juist dat gaf de voorsprong die het kolonialisme mogelijk maakte.
  maandag 25 augustus 2025 @ 19:35:02 #183
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218590778
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 19:02 schreef torentje het volgende:

[..]
Heeft Nederland haar welvaart te danken aan uitbuiting van inheemse bevolkingen? dan gebruik deze zoekterm maar eens bij copilot.
Lees nu nog eens wat ik schreef
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 18:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De economische bloei van Nederland in de 17e eeuw begon met de intensieve handel rond de Oostzee, de zogenaamde moedernegotie, die Amsterdam uitbouwde tot de belangrijkste stapelmarkt van Europa. De Europese goederenhandel en doorvoerfunctie (o.a. Rotterdamse haven) bleven ook na de koloniale periode essentieel voor de Nederlandse economie en zijn nog altijd van groot belang voor het bbp. Lidmaatschap van de Europese Unie en samenwerking binnen Europa verhogen structureel het bbp dankzij handelsvoordelen.

De Koloniale handel was 30%, Europese 70%
pi_218590812
quote:

[..]

Slavernij heeft altijd op industriële schaal plaatsgevonden. Zie bijvoorbeeld:
quote:
Before the 16th century, the largest slave trades were the Trans-Saharan and Arab slave trades, which were interconnected and spanned over a millennium. These systems dwarfed the early stages of the transatlantic slave trade and involved the forced movement of millions of people.

Trans-Saharan Slave Trade

This trade route, which existed from the 7th century to the early 20th century, involved the transport of enslaved people from sub-Saharan Africa across the Sahara Desert to North Africa, the Arabian Peninsula, and the Middle East. Estimates suggest that between 6 and 10 million Africans were trafficked through these routes.

Conditions were brutal, and it's estimated that up to 50% of enslaved people died during the months-long journey across the desert. Unlike the transatlantic trade, which primarily sought male laborers, the Trans-Saharan trade had a high demand for female slaves, often for domestic servitude and sexual slavery. Male slaves were frequently castrated to prevent them from reproducing.

Arab Slave Trade

Also known as the Indian Ocean slave trade, this network moved people from East Africa to the Middle East and Asia. Zanzibar became a major hub for this trade. Like the Trans-Saharan trade, this system had a long history, running from antiquity into the 20th century.

While the exact numbers are difficult to calculate, historians estimate millions of people were enslaved and transported via this route. The trade also included people from other regions, such as Europeans, Turks, and people from the Caucasus, who were taken during wars and raids.

Other Significant Slave Trades

While the Trans-Saharan and Arab slave trades were the largest, other significant slave trades existed before the 16th century:

Slavery in the Roman Empire: Slavery was a fundamental part of the Roman economy and society. The Roman Empire acquired millions of enslaved people through conquest, piracy, and trade. At its peak, slaves may have made up 15-20% of the empire's population, with a higher concentration in Italy.
Black Sea Slave Trade: This trade trafficked people from Eastern Europe and the Caucasus across the Black Sea to the Mediterranean and Middle East. It was a major source of slaves for empires and states in the region, including the Byzantine Empire and the Italian city-states of Venice and Genoa.

En naast deze voorbeelden hadden ook de Egyptenaren grote hoeveelheden slaven en zijn na de Joods-Romeinse oorlogen meer dan 100k Joden uit de Levant naar het Romeinse Rijk verscheept als slaaf, wat mede een basis vormde voor de latere Joodse populaties in Europa.

De realiteit is dat slavernij was vroeger heel normaal en gebeurde simpelweg op grote schaal. Als jij denkt dat alleen het Westen zich hier schuldig aan heeft gemaakt zegt dit vooral veel over jouw gebrek aan kennis over dit fenomeen. Ik zou je aanraden het boek Slavery and Social Death: A Comparative Study van Harvard socioloog Orlando Patterson te lezen.
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 18:03 schreef torentje het volgende:

[..]
Correct. Omdat het dus simpelweg niet waar is. Ik gaf al het voorbeeld van Portugal dat enorm veel koloniën had en gretig aan slavenhandel deed en nu een redelijk bescheiden economie heeft in vergelijking met veel andere Westerse landen.

Dit waar dus landen zoals Zwitserland, Zweden, Noorwegen, Luxemburg en Polen allen een uitstekende en/of sterk groeiende economie hebben en amper tot geen geschiedenis kennen van kolonisering en slavenhandel.

Alleen deze feiten zouden je al aan het nadenken moeten zetten over dat er voornamelijk andere factoren van invloed zijn geweest op de huidige welvaart van Westerse landen (economisch systeem, industrialisering, politieks stabiliteit, geografische ligging, niveau van onderwijs, cultuur, etc.)
pi_218590833
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 19:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Lees nu nog eens wat ik schreef
[..]
De economische bloei van Nederland in de 17e eeuw begon met de intensieve handel rond de Oostzee, de zogenaamde moedernegotie, die Amsterdam uitbouwde tot de belangrijkste stapelmarkt van Europa. De Europese goederenhandel en doorvoerfunctie (o.a. Rotterdamse haven) bleven ook na de koloniale periode essentieel voor de Nederlandse economie en zijn nog altijd van groot belang voor het bbp. Lidmaatschap van de Europese Unie en samenwerking binnen Europa verhogen structureel het bbp dankzij handelsvoordelen.

De Koloniale handel was 30%, Europese 70%
Ik heb het over de welvaart die Nederland heeft verkregen door uitbuiting van inheemse bevolkingen.
  maandag 25 augustus 2025 @ 19:47:57 #186
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218590840
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 19:46 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik heb het over de welvaart die Nederland heeft verkregen door uitbuiting van inheemse bevolkingen.
De welvaart die jouw uitkering betaald.
pi_218590952
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 19:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat is een aanname van jou en bovendien zoals gewoonlijk niet inhoudelijk.
pi_218591054
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 19:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 20:03 schreef torentje het volgende:

[..]
:')

quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2025 11:12 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik hoef niet te werken want ik ben te mooi van geest en uiterlijk.
pi_218591148
quote:

[..]

Een kwaliteitsbijdrage. Dit is inhoudelijk van bovengemiddelde kwaliteit in vergelijking met wat we doorgaans bij NWS-posters zien.
pi_218591196
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 19:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Grappig toch dat mensen die zich zo op voorstaan zo bewogen en betrokken zijn en kennis te hebben van het kwade verleden vooral aan kersenplukken doen. Europa was lang voor het kolonialisme al welvarend en ontwikkeld, juist dat gaf de voorsprong die het kolonialisme mogelijk maakte.
Voor wie wil weten hoe het Westen nou zo welvarend kon worden is Civilization: The West and the Rest van Niall Ferguson een steekhoudelijk boek. Spoiler alert: uitbuiting, onderdrukking en andere ellende is niet de oorzaak maar het (onvermijdelijke) gevolg.
Incelfrikandel
pi_218591929
quote:
Het is nog steeds overal hetzelfde, lieden die willen dat de inheemse bevolkingen hen vriendelijk te woord en vriendelijk bedienen oftewel zich laten uitbuiten.
pi_218591932
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 17:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De conclusie van “Guns, Germs & Steel” is dat de ongelijkheid in macht en welvaart tussen samenlevingen vooral het gevolg is van geografische en omgevingsfactoren. Het titeltrio — wapens, ziektekiemen en staal — symboliseert de middelen waarmee sommige beschavingen anderen konden overheersen. Die middelen waren het onbedoelde resultaat van landbouw, veeteelt en geografische ligging: Euraziatische samenlevingen ontwikkelden immuniteit tegen ziektes door contact met dieren en waren in staat krachtige technologieën te ontwikkelen.
Klopt en geografische barrières.
pi_218592458
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 13:42 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nee hoor. Nederland had een uitzonderlijk brede middenklasse en slagers en timmermannen hadden schilderijen aan de muur en VOC-aandelen.
Dat waren de gilden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gilde_(beroepsgroep)
  maandag 25 augustus 2025 @ 23:10:38 #194
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218592694
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 22:35 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Dat waren de gilden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gilde_(beroepsgroep)
Leden van de gildes
  maandag 25 augustus 2025 @ 23:27:02 #195
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218592777
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 20:03 schreef torentje het volgende:

[..]
Wat zeur je nu over inhoudelijk, ik geef je zeer inhoudelijke en onderbouwde antwoorden, en daar ga je niet op in.
pi_218592850
quote:

[..]
Als het die niet-aboriginals niet bevalt donderen ze toch terug op naar hun eigen land? Zijn toch maar een stel criminelen die niets te zoeken hebben daar en er alleen zitten omdat Engeland ze zelf niet wilde hebben.
  maandag 25 augustus 2025 @ 23:56:32 #197
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218592900
Toch grappig dat de goedmensen migratie naar Australië een probleem vinden, maar naar Europa niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')