abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218576219
Recordaantal inheemse mensen achter tralies in noorden van Australië
In het noorden van Australië puilen de gevangenissen uit door een recordaantal gedetineerden. Zo'n negentig procent van hen is van Aboriginal en Straat Torres-afkomst. "Het systeem staat op omvallen", zegt Anthony Beven, interim-directeur van North Australian Aboriginal Justice Agency of NAAJA, een non-profitorganisatie die inheemse mensen bijstaat die in aanraking komen met justitie.

Uit een recent onderzoek naar de positie van de inheemse bevolking in Australië blijkt dat het nergens zo slecht gaat als in het Noordelijk Territorium. Het rapport kijkt naar gezondheidszorg, onderwijs, huisvesting, kindersterfte, verslaving en criminaliteit, maar het opvallendste cijfer is dat van de gevangenispopulatie. Bijna één procent van de totale bevolking zit in hechtenis; ruim negentig procent van hen is van inheemse afkomst.

Het leven in de overvolle gevangenissen is zwaar, zegt Renae Bretherton, of Rocket zoals ze genoemd wordt. Ze behoort tot de West-Australische inheemse Noongar-stam. Als kleinschalige drugsdealer zat ze jarenlang regelmatig in de gevangenis.

Inmiddels is ze clean en werkt ze voor de lokale mensenrechtenorganisatie Justice Reform Initiative die zich inzet voor de rechten van de inheemse bevolking. "Het is zo druk dat mensen op matrassen op de grond zij aan zij moeten liggen. Soms kunnen ze dagenlang niet douchen. Ze komen bijna niet buiten", somt ze op.

Het recidivecijfer liegt er niet om: zes van de tien gevangenen eindigen binnen twee jaar na hun vrijlating weer achter tralies. "Het opsluiten van mensen helpt niet", zegt de 42-jarige Rocket beslist. "Anders zou het Noordelijk Territorium toch de veiligste plek van Australië zijn?"

Beven stelt dat de regering geen oog heeft voor de achterliggende oorzaken. Dat is volgens hem heel duidelijk: "Een groot aantal mensen in het Noordelijk Territorium wordt in de steek gelaten. Ze hebben te maken met extreme armoede, gebrekkige huisvesting, gezondheidsproblemen, verslaving. Dáár moet iets aan worden gedaan."

En er speelt nog meer, zegt Rocket. "Dat er zo veel Aboriginals vastzitten, bewijst wat mij betreft dat we een systematisch racistisch systeem hebben." En niet alleen volwassenen belanden achter tralies, ook veel kinderen.

De lokale regering verlaagde onlangs de leeftijd waarop kinderen juridisch verantwoordelijk kunnen worden gehouden van twaalf naar tien jaar. Volgens Rocket heeft het opsluiten van kinderen juist het tegenovergestelde effect. "Hoe jonger ze zijn als ze in aanraking komen met justitie, hoe groter de kans dat ze de rest van hun leven in dat systeem vastzitten. Dat is niet eerlijk. Onze kinderen verdienen beter", zegt ze.
https://nos.nl/artikel/25(...)oorden-van-australie
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_218576226
De Aboriginals zijn 90% van de gevangenispopulatie |:(
pi_218576294
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ja.

Het is het gebied met in verhouding de meeste Aboriginals in Australië.

Om het wat in perspectief te plaatsen:

quote:
Bevolking
In het Noordelijk Territorium woont slechts 1% van de totale bevolking van Australië, waarvan meer dan de helft in de hoofdstad Darwin. De bewoners zijn de jongste van Australië met een mediaanleeftijd van 31 jaar. 32,5 % zijn Aboriginals.
De helft zit vast zonder veroordeling, dus dat heeft ook wel wat invloed op de cijfers.

quote:
Na een kort gesprek moet een advocaat zijn cliënt al verdedigen. "We proberen mensen altijd op borgtocht vrij te krijgen, omdat we weten hoe lang het kan duren voordat de zaak inhoudelijk wordt behandeld", zegt Beven.

Opgesloten zonder veroordeling
Meestal lukt dat niet. Ruim vijftig procent van de gevangenen in het Noordelijk Territorium zit in voorarrest en is dus niet veroordeeld. Dat zet een belangrijk rechtsprincipe onder druk, stelt Beven: "Iedereen heeft het recht om behandeld te worden als onschuldig, totdat het tegendeel bewezen is. Maar dat gaat niet meer op als mensen tot een jaar lang opgesloten zitten zonder veroordeling."
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:13:28 #4
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218576318
quote:
Beven stelt dat de regering geen oog heeft voor de achterliggende oorzaken. Dat is volgens hem heel duidelijk: "Een groot aantal mensen in het Noordelijk Territorium wordt in de steek gelaten. Ze hebben te maken met extreme armoede, gebrekkige huisvesting, gezondheidsproblemen, verslaving. Dáár moet iets aan worden gedaan."

En er speelt nog meer, zegt Rocket. "Dat er zo veel Aboriginals vastzitten, bewijst wat mij betreft dat we een systematisch racistisch systeem hebben." En niet alleen volwassenen belanden achter tralies, ook veel kinderen
Het is weer de schuld van alles behalve de bevolkingsgroep die met afstand de meeste misdaden pleegt dus. Ach ja....wat toevallig.
pi_218576406
Besef, je zit te chillen in je wigwam of whatever, komt een giga boot met kleurloze mensen. Je denkt "hebben die bloedarmoede? Eet een biefstuk of zo?"

Fast forward, ze gooien jouw nazaat in de gevangenis gebaseerd op hun regels die jullie worden opgedrongen. :N

Alsof bij ons straks de sharia komt of zo en jij gaat dan de bak in voor hun domme regels. Naaaah, echt.
pi_218576408
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:13 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Het is weer de schuld van alles behalve de bevolkingsgroep die met afstand de meeste misdaden pleegt dus. Ach ja....wat toevallig.
Het ligt in ieder geval niet aan de immigranten.
Resistance is futile.
pi_218576428
Australië :')
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:27:05 #8
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218576462
Ik had vroeger een paar Australians *O*

Komt wel dichtbij zo 😱
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_218576468
Hoezo bouwen ze zelf.niets op?
pi_218576471
Australië is ook zo racistisch als wat :X
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:28:56 #11
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218576480
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:27 schreef marcb1974 het volgende:
Dat is een racistische opmerking :P
A murky, forgotten land.
pi_218576496
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:27 schreef Black_Baron het volgende:
Dat kost moeite en energie enzo :{w
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:33:58 #13
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218576512
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dat kost moeite en energie enzo :{w
Fucking heet daar en elke plant en elk beest is dodelijk 😱

Geef ze geen ongelijk :7
A murky, forgotten land.
pi_218576547
quote:
6s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:28 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat is een racistische opmerking :P
Klopt
stupidity has become as common as common sense was before
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:41:40 #15
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_218576585
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:21 schreef Seven. het volgende:

[..]
Het ligt in ieder geval niet aan de immigranten.
In dit geval juist voor een aanzienlijk deel wel, ironisch genoeg.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_218576655
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:41 schreef heywoodu het volgende:

[..]
In dit geval juist voor een aanzienlijk deel wel, ironisch genoeg.
En die waren ironisch genoeg ook allemaal criminelen _O-
pi_218576669
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
En die waren ironisch genoeg ook allemaal criminelen _O-
Anyone will tell you its a prisoner island
Hidden in the summer for a million years

Bekijk deze YouTube-video
  zondag 24 augustus 2025 @ 00:28:09 #18
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_218576955
Moeten ze maar terug naar hun eigen land.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_218576976
Wie werkt er eigenlijk als prison guard in die gevangenissen?
Zijn dat Aboriginals of blanken?
  zondag 24 augustus 2025 @ 01:27:35 #20
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218577055
Dat land is nota bene gebouwd als gevangenis. Vreemd dat ze het dan niet op orde krijgen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 24 augustus 2025 @ 01:56:58 #21
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218577074
quote:
Het recidivecijfer liegt er niet om: zes van de tien gevangenen eindigen binnen twee jaar na hun vrijlating weer achter tralies. "Het opsluiten van mensen helpt niet", zegt de 42-jarige Rocket beslist. "Anders zou het Noordelijk Territorium toch de veiligste plek van Australië zijn?"
Als ze gewoon een stuk harder straffen gaat het recidive vanzelf naar beneden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218577075
Mooi land maar de situatie met de Aboriginals is wel vreemd daar. Ze hebben geloof ik eigen dorpen buiten de steden waar vrij strenge regels gelden, alcohol is bijvoorbeeld niet toegestaan, en degene die zich er niet aan houden kunnen verbannen worden. Die zie je dan in steden als Alice Springs en Darwin de hele dag op straat rondhangen. Vaak dakloos, zonder werk en tussen wal en schip beland.
pi_218577081
quote:
Ben ooit in Darwin geweest, heel veel van die lui zijn de hele dag dronken en leven zwervend rond en dat zorgt dus voor problemen.

Daarnaast ben ik nooit eerder zulke racisten tegen gekomen als daar, leek echt of alle blanken daar de aboriginals echt haten.

Jaar of 15 geleden was dit, maar gok dat er niets veranderd is
  Moderator zondag 24 augustus 2025 @ 03:40:38 #24
441859 crew  Lenny77
pi_218577139
quote:
Ze hebben dit toch lang genoeg prima gedaan?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_218577165
quote:
11s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:27 schreef StateOfMind het volgende:
Ik had vroeger een paar Australians *O*

Komt wel dichtbij zo 😱
Gelukkig had ik vroeger Cavello's.
Dan hoef ik me nergens mee te verbinden :s)
pi_218577203
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:27 schreef marcb1974 het volgende:
Ja dat is me bekend. Tot niet zo lang geleden behoorden aboriginals zelfs tot flora en fauna waardoor ze in het geheel geen rechten hadden.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_218577865
Ook daar hebben ze een asielzoekersprobleem dus. Ik dacht dat ze daar alle bootjes die hun kant op kwamen varen weer terug sleepten naar waar ze vandaar kwamen.
pi_218577920
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 09:43 schreef Jahr00n het volgende:
Ook daar hebben ze een asielzoekersprobleem dus. Ik dacht dat ze daar alle bootjes die hun kant op kwamen varen weer terug sleepten naar waar ze vandaar kwamen.
:')
  zondag 24 augustus 2025 @ 10:00:31 #29
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218577923
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Gooi ze het land uit! Oh, wacht...
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  zondag 24 augustus 2025 @ 10:00:47 #30
503714 SebbeSwensje
pi_218577926
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 09:43 schreef Jahr00n het volgende:
Ah, je bent me voor _O-
Appears.
  zondag 24 augustus 2025 @ 10:31:15 #31
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218578070
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 00:33 schreef Black_Baron het volgende:
Wie werkt er eigenlijk als prison guard in die gevangenissen?
Zijn dat Aboriginals of blanken?
Kangaroes 8-)
A murky, forgotten land.
pi_218578166
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 03:40 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ze hebben dit toch lang genoeg prima gedaan?
Nee, eigenlijk niet. Het waren nog primitieve overlevers toen de Europeanen kwamen. Bijna nergens was er zo'n grote kloof tussen beide samenlevingen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_218578186
Mannelijke architecten, óók daar. Het is niet te doen.
  Moderator zondag 24 augustus 2025 @ 11:04:02 #34
441859 crew  Lenny77
pi_218578286
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 10:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nee, eigenlijk niet. Het waren nog primitieve overlevers toen de Europeanen kwamen. Bijna nergens was er zo'n grote kloof tussen beide samenlevingen.
Is er iets mis met primitief leven? In harmonie met je omgeving?
Die kloof was er niet geweest als ze daar alleen waren gebleven. 'Wij' zijn de indringers geweest he?
En door 'ons' zitten ze nu inderdaad in de armoede en shit en in de gevangenis.
pi_218578333
quote:
Uit een recent onderzoek naar de positie van de inheemse bevolking in Australië blijkt dat het nergens zo slecht gaat als in het Noordelijk Territorium. Het rapport kijkt naar gezondheidszorg, onderwijs, huisvesting, kindersterfte, verslaving en criminaliteit, maar het opvallendste cijfer is dat van de gevangenispopulatie.
Onzin. Zal hun cultuur wel zijn.
"Pools are perfect for holding water"
pi_218578413
Aboriginals zijn oververtegenwoordigd in de Australische gevangenissen omdat men zich dus blijkbaar in verhouding met de populatie die afstammen van (Westerse) migranten, op disproportioneel negatieve manieren gedragen. Dit zal alleen worden opgelost als deze inheemse mensen hun gedrag aanpassen.
quote:
Aboriginal and Torres Strait Islander peoples are disproportionately represented as both victims and offenders of crime in Australia, with higher rates of assault, homicide, and incarceration compared to non-Indigenous Australians.

Bron: Google Gemini
Racisme heeft hier niets mee te maken, het is bekend dat het in bepaalde kringen de norm is om niet-Westerse en niet-blanke mensen te infantiliseren en te beroven van hun zelfbeschikking en te doen alsof het een stel 'nobele wilden' zijn, wiens gedrag het resultaat is van externe factoren, maar er zullen ook zat goed functionerende en succesvolle aboriginals zijn.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 24 augustus 2025 @ 11:28:07 #37
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218578417
Ooit eens een docu gezien over gevangenissen in Alaska, en daar zitten voornamelijk Inuit.

(als ze vrijgelaten worden, zijn het dan Uituit?)
A murky, forgotten land.
pi_218578431
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:04 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Is er iets mis met primitief leven? In harmonie met je omgeving?
Als je een hoge kindersterfte en lage levensverwachting prima vindt.

quote:
Die kloof was er niet geweest als ze daar alleen waren gebleven. 'Wij' zijn de indringers geweest he?
En door 'ons' zitten ze nu inderdaad in de armoede en shit en in de gevangenis.
Ik denk dat "wij" dat veel beter hebben gedaan in het enigzins vergelijkbare Papua Nieuw-Guinea. Maar volgens mij behoorde niet heel Australie to hun leefgebied, dus hadden de Engelsen het recht zich naast hun leefgebieden te vestigen. Dan krijg je dat mensen uit hun gemeenschappen willen hebben wat de Engelsen ook hebben, en andersom niet zo want de Engelsen waren hoger ontwikkeld.

Maar die gemeenschappen die dus traditioneel of semi traditioneel willen blijven leven die verstoten een deel van hun leden, en dat moeten de naburige blanke stammen dan maar opvangen en oplossen. Het is niet zo dat ze ze uit hun traditionele gemeenschap weghalen om in de gevangenis te zettten.

Ik zeg dat het vooral heel moeilijk is vanwege de grootte van de ontwikkelingskloof. Als je daarom de mogelijkheid van segregatie geeft, wat mij een goed principe lijkt, dan is het toch ook aan die aboriginals omdat met al hun kinderen te laten werken?
pi_218578488
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 23:13 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Ja, laten we een hele groep veroordelen op wat individuen doen.
Dat is in het verleden ook altijd goed gegaan...
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218578517
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:35 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, laten we een hele groep veroordelen op wat individuen doen.
Dat is in het verleden ook altijd goed gegaan...
Er wordt simpelweg geconstateerd dat aboriginals op verscheidene negatieve manieren zijn oververtegenwoordigd. Dat wil niet zeggen dat álle aboriginals zo zijn, integendeel. Zoals ik ook al aangaf zullen er genoeg zijn die succesvol zijn.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218578518
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:27 schreef HowardRoark het volgende:
Aboriginals zijn oververtegenwoordigd in de Australische gevangenissen omdat men zich dus blijkbaar in verhouding met de populatie die afstammen van (Westerse) migranten, op disproportioneel negatieve manieren gedragen. Dit zal alleen worden opgelost als deze inheemse mensen hun gedrag aanpassen.
[..]
Racisme heeft hier niets mee te maken, het is bekend dat het in bepaalde kringen de norm is om niet-Westerse en niet-blanke mensen te infantiliseren en te beroven van hun zelfbeschikking en te doen alsof het een stel 'nobele wilden' zijn, wiens gedrag het resultaat is van externe factoren, maar er zullen ook zat goed functionerende en succesvolle aboriginals zijn.

Ja, ze moeten zich aanpassen aan de migranten...

Die uitkomst had ik niet zo snel verwacht.
pi_218578519
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:38 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Er wordt simpelweg geconstateerd dat aboriginals op verscheidene negatieve manieren zijn oververtegenwoordigd. Dat wil niet zeggen dat álle aboriginals zo zijn, integendeel. Zoals ik ook al aangaf zullen er genoeg zijn die succesvol zijn.
Ik reageer in dit geval dan ook niet op jou.
  Moderator zondag 24 augustus 2025 @ 11:40:38 #43
441859 crew  Lenny77
pi_218578532
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Als je een hoge kindersterfte en lage levensverwachting prima vindt.
[..]
Ik denk dat "wij" dat veel beter hebben gedaan in het enigzins vergelijkbare Papua Nieuw-Guinea. Maar volgens mij behoorde niet heel Australie to hun leefgebied, dus hadden de Engelsen het recht zich naast hun leefgebieden te vestigen. Dan krijg je dat mensen uit hun gemeenschappen willen hebben wat de Engelsen ook hebben, en andersom niet zo want de Engelsen waren hoger ontwikkeld.

Maar die gemeenschappen die dus traditioneel of semi traditioneel willen blijven leven die verstoten een deel van hun leden, en dat moeten de naburige blanke stammen dan maar opvangen en oplossen. Het is niet zo dat ze ze uit hun traditionele gemeenschap weghalen om in de gevangenis te zettten.

Ik zeg dat het vooral heel moeilijk is vanwege de grootte van de ontwikkelingskloof. Als je daarom de mogelijkheid van segregatie geeft, wat mij een goed principe lijkt, dan is het toch ook aan die aboriginals omdat met al hun kinderen te laten werken?
En wat gaf die Engelsen het recht?? Het was hun land niet...
pi_218578589
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:38 schreef Wantie het volgende:

[..]

Zij moeten zich aanpassen aan de heersende normen en waarden in de Australische samenleving. En deze zijn over tijd meer in lijn met het Westen omdat de Westerse cultuur simpelweg superieur is gebleken op talloze vlakken.

Denk hier onder meer aan een liberale democratie met een scheiding der machten, bescherming van individuele vrijheden, een vrije markteconomie maar tevens de nodige sociale voorzieningen. Het is niet voor niets dat veel niet-Westerse mensen zo graag naar het Westen willen migreren.

Maar daar komt inderdaad ook bij kijken dat mensen zich ook binnen de kaders van de wet moeten gedragen. Als men dat niet doet zijn er simpelweg gevolgen, dat geldt ook voor in dit geval de inheemse bewoners van Australië.
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik reageer in dit geval dan ook niet op jou.
Dat is dan raar, want ik noem slechts een statistiek op. Wellicht moet je bij jezelf afvragen waarom feiten zo'n trigger zijn.
pi_218578597
"Het zijn allemaal luie donders die niet voor een hongerloontje in de fabriek willen werken! Meer kunnen ze niet en dan houden ze hun hand maar op en mogen wij er voor betalen!" Aldus een verontwaardigde autochtone inwoner, met Engelse voorouders, die hun leefgebieden productief in gebruik hebben genomen.
  zondag 24 augustus 2025 @ 11:51:44 #46
503714 SebbeSwensje
pi_218578613
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:38 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ze moeten zich aanpassen aan ons en zo simpel is het. Of we nu hier zijn of aan de andere kant van de wereld, je doet het maar op mijn manier en anders mag je lekker gaan brommen.

Beschaving!
Appears.
pi_218578624
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:40 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dat klopt zeker. Toch is er zoals we weten lange tijd een wereld geweest waarin het veroveren en verkennen van gebieden vrij normaal was. Het was een wereld waarin de wet van de sterkste alles bepaalde.

Niet voor niets zijn bijvoorbeeld ook hier in Europa de grenzen van landen, staten of koninkrijken geregeld om de haverklap veranderd. Daarbuiten was het niet anders. De 'native Americams' (die oorspronkelijk trouwens via wat nu Rusland is naar Noord-Amerika zijn gegaan) waren ook geregeld verwikkeld in conflict over territorium.

Voor Afrikaanse stammen niet anders. En hoe denk je dat het komt dat er nu zoveel landen Arabisch en Islamitisch zijn? Ook dat is gegaan via veroveringen, strijd en onderwerping van lokale bevolkingsgroepen.

Het selectief drukmaken over wat Westerlingen hebben gedaan schieten we daarom niets mee op. Of je keurt het consequent allemaal af of je accepteert dat dit nu eenmaal was hoe de wereld lange tijd heeft gewerkt.
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
"Het zijn allemaal luie donders die niet voor een hongerloontje in de fabriek willen werken! Meer kunnen ze niet en dan houden ze hun hand maar op en mogen wij er voor betalen!" Aldus een verontwaardigde autochtone inwoner, met Engelse voorouders, die hun leefgebieden productief in gebruik hebben genomen.
Letterlijk niemand maakt dit argument.
pi_218578677
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:52 schreef HowardRoark het volgende:
Letterlijk niemand maakt dit argument.
Zijn ze daar dan zoveel anders dan hier of in de VS?
pi_218578969
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:40 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Het was ook niet het land van de aboriginals, niet allemaal. Je kunt niet met een half miljoen mensen meer dan 5% van de aarde's land voor de eeuwigheid opeisen. Leefgebied ja, het hele continent nee.
pi_218579025
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:46 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Zij moeten zich aanpassen aan de heersende normen en waarden in de Australische samenleving. En deze zijn over tijd meer in lijn met het Westen omdat de Westerse cultuur simpelweg superieur is gebleken op talloze vlakken.

Denk hier onder meer aan een liberale democratie met een scheiding der machten, bescherming van individuele vrijheden, een vrije markteconomie maar tevens de nodige sociale voorzieningen. Het is niet voor niets dat veel niet-Westerse mensen zo graag naar het Westen willen migreren.

Maar daar komt inderdaad ook bij kijken dat mensen zich ook binnen de kaders van de wet moeten gedragen. Als men dat niet doet zijn er simpelweg gevolgen, dat geldt ook voor in dit geval de inheemse bewoners van Australië.
[..]
Dat is dan raar, want ik noem slechts een statistiek op. Wellicht moet je bij jezelf afvragen waarom feiten zo'n trigger zijn.
Typisch rechts dit hier moeten de migranten oprotten en daar moet men zich aanpassen aan de migranten want de westelijke samenleving is superior
Sorry maar ik moet hierbij denken aan die Oostenrijker met snor
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')