Laat ik voorop stellen dat ik geen populist ben en niemand als profiteurs zie. Die mensen maken gebruik van het stelsel zoals dat door ons allen is opgetuigd. Dat is op zich niet verboden. Maar als je teveel nieuwe mensen binnenhaalt die van dat soort systemen profiteren en er aan de andere kant van het spectrum een steeds grotere groep ontevreden is of bijvoorbeeld geen huisvesting meer kan krijgen en een te hoge belastingdruk ervaren of de samenleving als onprettig ervaren (mede door die nieuwkomers, asielzoekers zo u wil) en Nederland dreigen te verlaten dan is dat systeem waarschijnlijk niet houdbaar.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 15:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar zijn instanties voor, om je wegwijs te maken in het doolhof van die toeslagen. Zoals zoveel worden geholpen om te profiteren. De helpers ...
En mijn oude volksbuurt waar mensen misbruik maakten van de bijstand was 9 op de 10 mensen een autochtone Nederlander.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 16:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Laat ik voorop stellen dat ik geen populist ben en niemand als profiteurs zie. Die mensen maken gebruik van het stelsel zoals dat door ons allen is opgetuigd. Dat is op zich niet verboden. Maar als je teveel nieuwe mensen binnenhaalt die van dat soort systemen profiteren en er aan de andere kant van het spectrum een steeds grotere groep ontevreden is of bijvoorbeeld geen huisvesting meer kan krijgen en een te hoge belastingdruk ervaren of de samenleving als onprettig ervaren (mede door die nieuwkomers, asielzoekers zo u wil) en Nederland dreigen te verlaten dan is dat systeem waarschijnlijk niet houdbaar.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-worden-in-nederland
https://www.telegraaf.nl/(...)enario/76640984.html
Dynamische FAQ.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 16:02 schreef Mathijsco het volgende:
FAQ:
Waarom niet op PvdA/GL stemmen als je in armoede zit?
Wie nu in armoede zit, heeft weinig aan partijen die in hun bestuurspraktijk telkens kiezen voor “meeregeren met Rutte” en daarmee de belangen van lage inkomens ondergeschikt maken aan begrotingsdiscipline en middenklasse-klimaatbeleid. Hun track record laat zien dat mooie woorden over solidariteit zelden standhouden als ze verantwoordelijkheid dragen.
Dus: als bestaanszekerheid écht je thema is, dan zijn PvdA en GroenLinks onbetrouwbare bondgenoten gebleken. Hun beleid van de afgelopen 15 jaar heeft eerder bijgedragen aan de armoedeval dan eruit geholpen.
Mocht daar behoefte aan bestaan, vul ik deze FAQ aan.
Jort Kelder heeft gemakkelijk praten, VVD balletjequote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:26 schreef Newone82 het volgende:
Jort Kelder onderschrijft alles wat ik zeg:
https://www.skoften.net/s(...)laving-aan-toeslagen
Jort Kelder neemt weer eens geen blad voor de mond. In een aflevering van De Nieuwe Wereld haalt hij uit naar wat hij ’de slavenstaat’ noemt: Nederland, verslaafd aan toeslagen en subsidies. Volgens Kelder leunt het land structureel op de overheid en zit iedereen met z’n handje opgehouden. Hij heeft het over 'verslaafd zijn aan de staat'.
Dat mensen zich massaal slachtoffer wanen en verwachten dat de overheid het allemaal wel oplost, vindt hij zorgelijk. Daar past volgens hem ook de groei van de jeugdzorg in: steeds meer situaties krijgen het label ‘problematisch’, waardoor bemoeienis bijna vanzelfsprekend wordt. Minder zelf doen, meer subsidiëren, lijkt het devies waar hij zich mateloos aan ergert.
Van toeslagen tot slachtofferschap
Kelder is duidelijk: het probleem zit niet alleen in de pot met geld die open blijft staan, maar in de mentaliteit erachter. Hij ziet Nederland veranderen in een systeem waarbij ieder ongemak wordt vertaald in een subsidie, toeslag of andere vorm van financiële pleister. Ondertussen stijgt de behoefte om erkend te worden als slachtoffer, iets waar hij met zichtbaar ongemak aan refereert.
Wat een inhoudelijke reactie. Wat een niveau (!)quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:46 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Jort Kelder heeft gemakkelijk praten, VVD balletje
Hij heeft wel een punt. Overheid plukt je aan de ene kant en geeft subsidies en toeslagen aan de andere kant. Dat hele circus is verschrikkelijk duur aan overheadquote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:46 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja dat kan inderdaad anders en gemakkelijkerquote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hij heeft wel een punt. Overheid plukt je aan de ene kant en geeft subsidies en toeslagen aan de andere kant. Dat hele circus is verschrikkelijk duur aan overhead
De narcist Kelder.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:46 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik denk dat het grootste probleem van mensen met al die toeslagen en subsidies niet per se is dat armere mensen het iets beter krijgen, maar dat er een eindeloze reeks aan regelingen is die eindeloos veel kosten om te organiseren. Het hele systeem is inmiddels zo complex geworden, dat er allerlei problemen door ontstaan (bijv: te veel toeslag aanvragen, je inkomen stijgt en dan moet je weer toeslag terugbetalen). Bovendien is het heel makkelijk om te frauderen met toeslagen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:46 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Het zou inderdaad veel eenvoudiger moeten kunnen ipv dit rond pompen van geldquote:Op donderdag 21 augustus 2025 07:27 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik denk dat het grootste probleem van mensen met al die toeslagen en subsidies niet per se is dat armere mensen het iets beter krijgen, maar dat er een eindeloze reeks aan regelingen is die eindeloos veel kosten om te organiseren. Het hele systeem is inmiddels zo complex geworden, dat er allerlei problemen door ontstaan (bijv: te veel toeslag aanvragen, je inkomen stijgt en dan moet je weer toeslag terugbetalen). Bovendien is het heel makkelijk om te frauderen met toeslagen.
Alle subsidies, aftrekposten, toe en bijslagen etc afschaffen, daarvoor lasten duidelijk verlagen. Alle toekenners, controleurs, aanvraagverwerkers, etc etc ontslaan en dat bespaarde geld ook in lastenverlaging steken.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 08:48 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Het zou inderdaad veel eenvoudiger moeten kunnen ipv dit rond pompen van geld
Wat hebben ze nou eigenlijk aan jouw SP gehad dan?quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 16:02 schreef Mathijsco het volgende:
FAQ:
Wie nu in armoede zit, heeft weinig aan partijen die in hun bestuurspraktijk telkens kiezen voor “meeregeren met Rutte” en daarmee de belangen van lage inkomens ondergeschikt maken aan begrotingsdiscipline en middenklasse-klimaatbeleid. Hun track record laat zien dat mooie woorden over solidariteit zelden standhouden als ze verantwoordelijkheid dragen.
Dus: als bestaanszekerheid écht je thema is, dan zijn PvdA en GroenLinks onbetrouwbare bondgenoten gebleken. Hun beleid van de afgelopen 15 jaar heeft eerder bijgedragen aan de armoedeval dan eruit geholpen.
Heb vandaag een artikel in NRC gelezen over armoede, dakloosheid en drugsgebruik. Eigenlijk denk ik: kan een politieke partij meer of minder (in de regering) nou wat doen aan die hele complexe pervasieve problematiek van armoede en werkeloosheid?quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 16:02 schreef Mathijsco het volgende:
FAQ:
Ik zeg eerlijk, ik ben het zelden met je eens maar hier ben ik het volledig mee eensquote:Op donderdag 21 augustus 2025 09:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Alle subsidies, aftrekposten, toe en bijslagen etc afschaffen, daarvoor lasten duidelijk verlagen. Alle toekenners, controleurs, aanvraagverwerkers, etc etc ontslaan en dat bespaarde geld ook in lastenverlaging steken.
Klinkt allemaal leuk en aardig, die toeslagen etc, maar wat er eigenlijk gebeurd is dat de overheid je een bloedneus slaat en je dan genereus een zakdoekje geeft.
Grootste probleem is dat het de incentive om verder te komen, hogerop, meer werk te verzetten, weghaalt.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 07:27 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik denk dat het grootste probleem van mensen met al die toeslagen en subsidies niet per se is dat armere mensen het iets beter krijgen, maar dat er een eindeloze reeks aan regelingen is die eindeloos veel kosten om te organiseren. Het hele systeem is inmiddels zo complex geworden, dat er allerlei problemen door ontstaan (bijv: te veel toeslag aanvragen, je inkomen stijgt en dan moet je weer toeslag terugbetalen). Bovendien is het heel makkelijk om te frauderen met toeslagen.
Link naar artikel in de NRC?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 11:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb vandaag een artikel in NRC gelezen over armoede, dakloosheid en drugsgebruik. Eigenlijk denk ik: kan een politieke partij meer of minder (in de regering) nou wat doen aan die hele complexe pervasieve problematiek van armoede en werkeloosheid?
Als het gaat om financiële problemen, denk ik dat het hebben van een baan, een belangrijke voorwaarde is en dus de economische voorspoed, voor minder armoede zorgt. In die context "zal ik nog terug verlangen naar het tijdperk Rutte".
Dank.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:27 schreef blomke het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)nuten-roken-a4903476
Moet betalen om het te kunnen lezenquote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:27 schreef blomke het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)nuten-roken-a4903476
Edit: gelieve geen betaalde artikelen omzeilen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:03 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Moet betalen om het te kunnen lezen
Ik omzeil het niet, geef het alleen aanquote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:14 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Edit: gelieve geen betaalde artikelen omzeilen.
SP regeerde zelfs niet mee - eigen keuze - toen ze die ene keer 18 (???) zetels hadden…..toen historisch hoge score. Dan weet je wel genoeg.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 10:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat hebben ze nou eigenlijk aan jouw SP gehad dan?
Die duiken namelijk keer op keer op keer als de macht klaar ligt.
25 zetels in 2006.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 09:40 schreef recidivist het volgende:
[..]
SP regeerde zelfs niet mee - eigen keuze - toen ze die ene keer 18 (???) zetels hadden…..toen historisch hoge score. Dan weet je wel genoeg.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |