Ik snap dat een goed bedrijf zoals Albert Heijn je de rug toe keert als je je gaat focussen op het maken van friet.quote:Aardappelproducent CêlaVíta is failliet. Dinsdagmiddag is het personeel op de hoogte gebracht van het faillissement. Het bedrijf verkeerde al langere tijd in financieel zwaar weer.
CêlaVïta was leverancier van aardappelproducten voor verschillende supermarkten, hotels, restaurants en instellingen in Europa. Recent kondigde het bedrijf nog een reorganisatie aan, waarbij het zich meer wilde gaan richtte op het maken van friet.
De aardappelproducent raakte een belangrijke afnemer kwijt, supermarkten Albert Heijn, en dat verlies was sterk voelbaar in zowel de afzet als de omzet.
Ik eet echt nooit aardappelen, kom nooit bij de AH en ik ken het toch ook wel. Volgens mij gewoon onder de eigen merknaam.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 18:38 schreef Hexagon het volgende:
Nooit van gehoord. Leverden die het AH huismerk?
Bijvoorbeeld: private-equitypartij koopt een toch al niet zo best renderend bedrijf op: koelvers is ingehaald door diepvries en vers.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 18:59 schreef Hyaenidae het volgende:
Sooooww deze zag ik niet aankomen, die raakt me echt.
En ik koop die altijd, hoe kan zoiets failliet gaan??![]()
Ik heb geen bedrijfskunde gestudeerd man, doe eens fatsoenlijk uitleggen zodat ik het ook snap.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:04 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld: private-equitypartij koopt een toch al niet zo best renderend bedrijf op: koelvers is ingehaald door diepvries en vers.
De private-equitypartij zet de aankoopprijs op de balans, stopt het bedrijf vol met schulden, kerft de deal met AH af (leveren is niet het doel) en de tent gaat failliet.
En de FIOD zag dat het goed was.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 18:51 schreef Mathijsco het volgende:
Geen huilende boer met riek.
Eigenaar: NIMBUS private equity.
Waarschijnlijk is de aankoopprijs op de balans gezet, en hebben ze vervolgens de boel leeggetrokken.
Je koopt een bedrijf. De aankoopprijs wordt een schuld van het bedrijf aan jou; die kun je direct van de rekening halen. Vervolgens sluit je namens het bedrijf allerlei leningen af die je in je eigen zak steekt. Daarna laat je de tent gecontroleerd failliet gaan.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:07 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik heb geen bedrijfskunde gestudeerd man, doe eens fatsoenlijk uitleggen zodat ik het ook snap.
Hoezo wordt de aankoopprijs een schuld aan jou? Als ik een nieuwe auto ga kopen kan ik het toch niet zo verdraaien dat de dealer mij de auto geeft én mij ook het aankoopbedrag verschuldigd is, ipv dat ik het hem betaal? Anders kan iedereen onbeperkt geld maken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:12 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Je koopt een bedrijf. De aankoopprijs wordt een schuld van het bedrijf aan jou; die kun je direct van de rekening halen. Vervolgens sluit je namens het bedrijf allerlei leningen af die je in je eigen zak steekt. Daarna laat je de tent gecontroleerd failliet gaan.
Je melkt als het ware een bedrijf helemaal leeg.
Vraag het mij ook niet in detail, maar faillissementsfraude is niet voor niets een erg lucratieve business in zakendoenend Nederland waar we alleen bijstandstrekkers en Marokkanen als criminelen zien.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:24 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Hoezo wordt de aankoopprijs een schuld aan jou? Als ik een nieuwe auto ga kopen kan ik het toch niet zo verdraaien dat de dealer mij de auto geeft én mij ook het aankoopbedrag ook verschuldigd is, ipv dat ik het hem betaal? Anders kan iedereen onbeperkt geld maken.
Van de weldenkende mensen zou je de niet-voedzame en ongezonde producten gratis krijgen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 18:52 schreef Nober het volgende:
Aardappelen zijn veelste goedkoop momenteel dus dan krijg je dat.
Taquote:
Dat heet een leveraged buyout. Je richt een nieuwe bv op die het bedrijf koopt. Die bv leent het geld voor de aankoop, op naam van het bedrijf dat wordt overgenomen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:24 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Hoezo wordt de aankoopprijs een schuld aan jou? Als ik een nieuwe auto ga kopen kan ik het toch niet zo verdraaien dat de dealer mij de auto geeft én mij ook het aankoopbedrag verschuldigd is, ipv dat ik het hem betaal? Anders kan iedereen onbeperkt geld maken.
Dus de TT had beter kunnen zijn; NIMBUS private equity doet aan faillisementsfraude?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:39 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Dat heet een leveraged buyout. Je richt een nieuwe bv op die het bedrijf koopt. Die bv leent het geld voor de aankoop, op naam van het bedrijf dat wordt overgenomen.
Na de overname staat die schuld dus op de balans van het aangekochte bedrijf.
In fatsoenlijke landen is dit trouwens gewoon een economisch delict.
Dat stelt niemand. Bovendien is leveraged Buyout in Nederland gelegaliseerd.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:45 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dus de TT had beter kunnen zijn; NIMBUS private equity doet aan faillisementsfraude?
Niemand heeft Nederland dan ook ooit fatsoenlijk genoemd.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:50 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Dat stelt niemand. Bovendien is leveraged Buyout in Nederland gelegaliseerd.
Nederland is dan ook slechts fatsoenlijk tegen de grote bedrijven, ondanks dat de grote bedrijven slechts niet-voedzame en ongezonde produceren en overal in Nederland mogen uitstallen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:53 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Niemand heeft Nederland dan ook ooit fatsoenlijk genoemd.
quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:08 schreef hb64 het volgende:
CêlaVíta was sinds 1967 de bekendste Nederlandse producent van koelverse aardappelspecialiteiten.
Ze wilden zich gaan toeleggen op patat/friet productie, als er ergens op geconcurreerd wordt ...
Passie voor aardappelenquote:Bij CêlaVíta in Wezep werken circa 215 medewerkers met een gemeenschappelijke passie: de passie voor aardappelen. Wij willen mensen verbinden via onze heerlijke, duurzame en gemakkelijke, koelverse aardappel specialiteiten.
En we blijven daar met z'n allen braaf op stemmen, omdat ons wordt aangepraat dat we een Moldavië worden als we iets linkser beleid zouden implementeren.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:04 schreef torentje het volgende:
[..]
Nederland is dan ook slechts fatsoenlijk tegen de grote bedrijven, ondanks dat de grote bedrijven slechts niet-voedzame en ongezonde produceren en overal in Nederland mogen uitstallen.
Yep, Hema, Estro. Maar bij faillissement kunnen de bestuurders persoonlijk aansprakelijk gesteld worden voor wanbestuur.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:12 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Je koopt een bedrijf. De aankoopprijs wordt een schuld van het bedrijf aan jou; die kun je direct van de rekening halen. Vervolgens sluit je namens het bedrijf allerlei leningen af die je in je eigen zak steekt. Daarna laat je de tent gecontroleerd failliet gaan.
Je melkt als het ware een bedrijf helemaal leeg.
Het zal best mogelijk zijn, maar ik vermoed zomaar dat het 0x gebeurd. Die hardwerkende ondernemer is toch ook maar zielig, die kunnen we niet nog een trap nageven. Waarschijnlijk ligt het aan zijn werknemers die misbruik hebben gemaakt van de veel te ruime werknemersrechten in dit land.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Yep, Hema, Estro. Maar bij faillissement kunnen de bestuurders persoonlijk aansprakelijk gesteld worden voor wanbestuur.
Allemaal de schuld van werknemersrechten en het voetvolk. Uiteraard.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:33 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Het zal best mogelijk zijn, maar ik vermoed zomaar dat het 0x gebeurd. Die hardwerkende ondernemer is toch ook maar zielig, die kunnen we niet nog een trap nageven. Waarschijnlijk ligt het aan zijn werknemers die misbruik hebben gemaakt van de veel te ruime werknemersrechten in dit land.
De Hema betaalde 13% rente aan zijn eigenaren, dus dan heb je al een prachtig rendement. Er moest natuurlijk wel gesaneerd worden om het bedrijf rendabel te krijgen met die rentelast.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:33 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Het zal best mogelijk zijn, maar ik vermoed zomaar dat het 0x gebeurd. Die hardwerkende ondernemer is toch ook maar zielig, die kunnen we niet nog een trap nageven. Waarschijnlijk ligt het aan zijn werknemers die misbruik hebben gemaakt van de veel te ruime werknemersrechten in dit land.
Het is legaal als het doel is om de leningen later weer af te betalen met de winsten uit het aangekochte bedrijf.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:50 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Dat stelt niemand. Bovendien is leveraged Buyout in Nederland gelegaliseerd.
Ik stel niet dat dit 'NIMBUS' dat doet.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 20:59 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Het is legaal als het doel is om de leningen later weer af te betalen met de winsten uit het aangekochte bedrijf.
Maar als je bewust het aangekochte bedrijf dieper de afgrond intrekt is (zoals jij stelt dat NIMBUS doet) dan valt dat niet meer onder een legale leveraged buyout. Dan is het een frauduleuze constructie.
Even van Google geplukt.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 18:50 schreef torentje het volgende:
Aardappels zijn toch niet voedzaam, mogen de grote bedrijven dus best wel wat minder ruimte voor in beslag nemen.
Aardappels zijn juist heel voedzaam en een van de meest verzadigende voedselbronnen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 18:50 schreef torentje het volgende:
Aardappels zijn toch niet voedzaam, mogen de grote bedrijven dus best wel wat minder ruimte voor in beslag nemen.
Doet ie wel vaker, slap lullen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:32 schreef Hathor het volgende:
[..]
Even van Google geplukt.
Aardappelen bevatten koolhydraten, vooral in de vorm van zetmeel. Ook leveren aardappelen vezels, vooral in de schil. Aardappelen bevatten vitamine C en vitamine B6, en in kleinere hoeveelheden ook andere B-vitamines. Daarnaast zit er in aardappelen kalium en in kleinere hoeveelheden ook calcium en fosfor.
Niet zo slap ouwehoeren dus.
Het Orakel van Delfzijl Delphi sprak duidelijkere taal ja.quote:
Absoluut. Ze waren zelfs zeer revolutionair toen ze voor het eerst werden geteeld in Europa, Azië en Afrika.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:38 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Aardappels zijn juist heel voedzaam en een van de meest verzadigende voedselbronnen.
Jij gelooft dus de reclame van de grote bedrijven? Zonder zelf onderzoek te hebben gedaan.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:32 schreef Hathor het volgende:
[..]
Even van Google geplukt.
Aardappelen bevatten koolhydraten, vooral in de vorm van zetmeel. Ook leveren aardappelen vezels, vooral in de schil. Aardappelen bevatten vitamine C en vitamine B6, en in kleinere hoeveelheden ook andere B-vitamines. Daarnaast zit er in aardappelen kalium en in kleinere hoeveelheden ook calcium en fosfor.
Niet zo slap ouwehoeren dus.
Je bent te triest voor woorden.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 08:22 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij gelooft dus de reclame van de grote bedrijven? Zonder zelf onderzoek te hebben gedaan.
Dat jij een vriend bent van grote bedrijven oftewel boeren wist ik al door de reacties die jij op mij gaf en geeft. Blijkbaar krijg jij van de grote bedrijven oftewel boeren veel geld om hen te verdedigen.quote:
Zeker als je ze als patat stopt in kapsalon, gelijk alles binnen wat je nodig hebt.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 21:38 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Aardappels zijn juist heel voedzaam en een van de meest verzadigende voedselbronnen.
Jaloers janken, dat is het enige wat je kan. Jaloers zijn, terwijl je weigert er zelf iets voor te doen en maar met je uitgestoken handje blijft zitten snikken en je je afvraagt waarom al die mensen welvarend zijn en jij niet.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:02 schreef torentje het volgende:
[..]
(...)grote bedrijven oftewel boeren (...) grote bedrijven oftewel boeren (...)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |